Anotācija (ex-ante)

25-TA-532: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2024. gada 14. maija noteikumos Nr. 289 "Noteikumi par valsts metroloģiskajai kontrolei pakļauto mērīšanas līdzekļu sarakstu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts "Grozījums Ministru kabineta 2024. gada 14. maija noteikumos Nr. 289 "Noteikumi par valsts metroloģiskajai kontrolei pakļauto mērīšanas līdzekļu sarakstu"" sagatavots, pamatojoties uz Patērētāju tiesību aizsardzības centra metroloģiskās uzraudzības rezultātiem, kuros konstatēta akreditēto inspicēšanas institūciju negodprātīga rīcība, veicot ūdens patēriņa skaitītāju atkārtoto verificēšanu par derīgiem atzīstot nederīgus ūdens patēriņa skaitītājus un personu (uzstādītāju) rīcību, uzstādot skaitītājus neatbilstoši ražotāju instrukcijām. Kā arī elektroenerģijas komercuzskaites nodrošināšanā izmantotajiem mērmaiņiem - strāvmaiņiem un spriegummaiņiem atkārtotās verificēšanas prasību atcelšana.  

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir atcelt ūdens patēriņa skaitītājiem atkārtotās verificēšanas prasību daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas dzīvokļos un mērmaiņiem rūpniecības uzņēmumos, tādējādi mazinot administratīvo slogu un izdevumus iedzīvotājiem un rūpniecības uzņēmumiem.
Spēkā stāšanās termiņš
01.05.2025.
Pamatojums
Lai daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas dzīvokļos atceltu ūdens patēriņa skaitītājiem atkārtoto verificēšanu un, lai visas iesaistītās puses (pārvaldnieki, inspicēšanas institūcijas, uzstādītāji) varētu pielāgoties un sagatavoties jaunajām pārmaiņam, vienlaicīgi nepieciešams veikt grozījumus noteikumu projektos 25-TA-510 un 25-TA-509.  

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd Ministru kabineta 2024. gada 14. maija noteikumos Nr. 289 "Noteikumi par valsts metroloģiskajai kontrolei pakļauto mērīšanas līdzekļu sarakstu" (turpmāk - Noteikumi Nr. 289) noteikts, ka mehāniskiem ūdens patēriņa skaitītājiem atkārtotās verificēšanas periodiskums ir reizi 4 gados, bet elektromagnētiskiem un ultraskaņas ūdens patēriņa skaitītājiem - reizi 6 gados. Ministru kabineta 2006. gada 5. decembra noteikumi Nr. 981 "Noteikumi par mērīšanas līdzekļu atkārtoto verificēšanu, verificēšanas sertifikātiem un verificēšanas atzīmēm" (turpmāk - Noteikumi Nr. 981) nosaka, ka inspicēšanas institūcija pirms mērīšanas līdzekļa atkārtotās verificēšanas veikšanas pārliecinās par tā atbilstību apstiprinātajam tipam, vai ir veikta pirmreizējā verificēšana vai atbilstības novērtēšana, pārbauda marķējumu un zīmogojumu, pārliecinās, vai mērīšanas līdzeklis ir pilnā komplektā un, vai ir atbilstošs tehniskais stāvoklis un bez bojājumiem.
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (turpmāk - PTAC) regulāri saņem sūdzības par inspicēšanas institūciju negodprātīgo rīcību veicot ūdens patēriņa skaitītāju atkārtoto verificēšanu par derīgiem atzīstot nederīgus skaitītājus un personām, kuras uzstāda ūdens patēriņa skaitītājus, skaitītāji netiek nomainīti pilnā apjomā, bet tikai nomainīts tiek uzskaites mehānisms, tādēļ 2024.gadā PTAC veica "kontrolpirkumus" inspicēšanas institūcijās un uzraudzības pārbaudes dzīvokļos uzstādītajiem skaitītājiem.
Daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas dzīvokļos lielākoties tiek uzstādīti ūdens patēriņa skaitītāji, kuriem veikta EEK tipa apstiprināšana un EEK pirmreizējā verificēšana (ražoti sākot no 1997.gada), apliecinot to ar EEK tipa apstiprinājuma zīmi un EEK pirmreizējo verificēšanas atzīmi un, ir skaitītāji, kas marķēti ar CE atbilstības marķējumu un metroloģisko papildmarķējumu. 

Pamatojoties uz inspicēšanas institūciju sniegtajiem datiem par atkārtoti verificētājiem ūdens patēriņa skaitītājiem, laika posmā no 2020. - 2023.gadam atkārtotā verificēšana veikta 975 809 ūdens patēriņa skaitītājiem, līdz ar to nederīgu skaitītāju atzīšana par derīgiem atstāj būtisku ietekmi gan uz ūdens pakalpojuma saņēmējiem, gan uz pakalpojumu sniedzējiem.

Ministru kabineta 2015. gada 15. septembra noteikumos Nr. 524 "Kārtība, kādā nosaka, aprēķina un uzskaita katra dzīvojamās mājas īpašnieka maksājamo daļu par dzīvojamās mājas uzturēšanai nepieciešamajiem pakalpojumiem" (turpmāk - Noteikumi Nr.524) daudzdzīvokļu dzīvojamo māju dzīvokļu īpašniekiem ir noteikta kārtība, kādā tiek noteikta, aprēķināta un uzskaitīta katra dzīvojamās mājas īpašnieka maksājamā daļa par dzīvojamās mājas uzturēšanai nepieciešamajiem pakalpojumiem un Ministru kabineta 2008. gada 9. decembra noteikumos Nr. 1013 "Kārtība, kādā dzīvokļa īpašnieks daudzdzīvokļu dzīvojamā mājā norēķinās par pakalpojumiem, kas saistīti ar dzīvokļa īpašuma lietošanu" (turpmāk - Noteikumi Nr.1013) noteikta kārtība, kādā tiek veikta samaksa par daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas uzturēšanai nepieciešamajiem siltumenerģijas, ūdensapgādes, kanalizācijas, asenizācijas, sadzīves atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumiem un kritērijus, pēc kuriem tiek noteikta katra dzīvokļa, neapdzīvojamās telpas vai mākslinieka darbnīcas īpašnieka apmaksājamā daļa par saņemto pakalpojumu.

Noteikumos Nr. 289 mērmaiņiem atkārtotās verificēšanas periodiskums ir reizi 12 gados. Mērmaiņi ir statiskas elektroiekārtas, kas sastāv no vismaz divām vai vairākām elektriskajām ķēdēm (tinumiem) un, kas elektromagnētisku procesu rezultātā informāciju par primāro ķēžu lielumiem (strāvu, spriegumu) pievada sekundārajām ķēdēm pievienotiem mēraparātiem, skaitītājiem, aizsardzības ierīcēm un/vai vadības ierīcēm. Energointensīviem elektroenerģijas lietotājiem (lielie uzņēmumi), kuru elektroenerģijas sistēmas pieslēgumu jauda pārsniedz 64kW (100A) zemsprieguma elektrotīklā vai, kas ir pieslēgti vidsprieguma elektrotīklā, elektroenerģijas skaitītāju nodrošināšanai tiek izmantoti, kas strāvas un sprieguma mērījumus nodod uz elektroenerģijas skaitītāju tam atbilstošā formātā. Elektroenerģijas skaitītāju precizitāti ietekmē mērmaiņu un elektroenerģijas skaitītāju darbības precizitāte. Šobrīd kopumā AS "Sadales tīkls" sistēmas pieslēgumos ir uzstādīti 14 137 sistēmas operatora vai sistēmas lietotāja īpašumā esošie mērmaiņu komplekti (viens komplekts sastāv no 3 atsevišķiem mērmaiņiem). 651 rūpniecības uzņēmumā uzstādīti 912 zemsprieguma strāvmaiņu komplekti, 858 vidsprieguma mērmaiņu komplekti. Mērmaiņi uzstādīti ne tikai AS "Sadales tīkls" īpašumā, bet arī AS "Augstprieguma tīkls", VAS “Latvijas dzelzceļš”, RP SIA "Rīgas satiksme"  īpašumos.  
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
PTAC akreditēto laboratoriju salīdzinošajā testēšanā izmantoja 33 ūdens patēriņa skaitītājus. Lai pārliecinātos par skaitītāju mērījumu precizitāti ārpus Latvijas, skaitītāji tika nogādāti 5 Latvijā akreditētās inspicēšanas institūcijās atkārtotās verificēšanas veikšanai un pēc tam tika nogādāti Lietuvas enerģētikas institūtā, kas konstatēja, ka sākotnēji par derīgiem atzīti 10 no 32 skaitītājiem jeb 31%. Savukārt par neatbilstošiem normatīvo aktu prasībām atzīti 22 skaitītāji:
- 3 nav hermētiski;
- 5 bojāts aizsarggredzens, no kuriem diviem mērījumu kļūda pārsniedz maksimāli pieļaujamo kļūdu (MPK);
- 2 ir bojāts uzskaites mehānisms, kā rezultātā tiek pārsniegta MPK;
- 12 nav bojājumu, bet mērījumu kļūda pārsniedz MPK.

No salīdzinošās testēšanas secināms, ka: 
1) kopā veicot atkārtoto verificēšanu nederīgos skaitītājus vajadzēja konstatēt 110 reizes (inspicēšanas institūciju izsniegtie atzinumi par nederīgumu), kopā par nederīgiem skaitītāji atzīti 33 reizes jeb 30% gadījumu, kas apliecina, ka inspicēšanas institūcijas lielākajā daļā gadījumu nederīgus skaitītājus atzīst par derīgiem lietošanā, līdz ar to pie skaitītāju lietotājiem nonāk prasībām neatbilstoši skaitītāji;
2) kopā veicot atkārtoto verificēšanu, nederīgos skaitītājus, kuri nav hermētiski vajadzēja konstatēt 15 reizes jeb 100% gadījumu un visi skaitītāji, kuriem šādu neatbilstību konstatēja Lietuvas enerģētikas institūtā, līdz ar visas inspicēšanas institūcijas spēj pareizi noteikt, kuri skaitītāji nenodrošina hermētiskumu;
3) kopā veicot atkārtoto verificēšanu skaitītājiem, kuriem tiek pārsniegta MPK vajadzēja konstatēt 79 reizes, kopā šie skaitītāji atzīti par nederīgiem 12 reizes jeb 15% gadījumos. Tikai viena inspicēšanas institūcija abus bojātos skaitītājus atzina par nederīgiem dēļ tā, ka pārsniedz MPK. Turklāt par derīgiem tika atzīti arī tādi skaitītāji, kuriem mērījumu kļūda būtiski pārsniedz MPK (piemēram, divas inspicēšanas institūcijas par atbilstošu atzinušas tādu skaitītāju, kurš pie mazās plūsmas praktiski negriežas, jo relatīvā kļūda ir ap 100%). Līdz ar to, pie skaitītāju lietotājiem nonāk tādi skaitītāji, kuriem tiek pārsniegta MPK, kas ir viens no iemesliem, kāpēc veidojas ūdens patēriņa starpības;
4)  kopā veicot atkārtoto verificēšanu skaitītājiem, kuriem ir bojāti aizsarggredzeni, šādus skaitītājus par nederīgiem vajadzēja atzīt 25 reizes, kopā šādi skaitītāji kā nederīgi dēļ bojātā aizsarggredzena atzīti tikai vienā inspicēšanas institūcijā, savukārt otra inspicēšanas institūcija veica daļai no skaitītājiem remontu, kā rezultātā tika noņemts metroloģiskais marķējums, kas apliecina atbilstības novērtēšanas veikšanu (cita inspicēšanas institūcija skaitītājus bez metroloģiskā marķējuma atzina par derīgiem lietošanai). Līdz ar to inspicēšanas institūcijas neievēro Noteikumos Nr. 981 noteiktās prasības un pie skaitītāju lietotājiem nonāk bojāti skaitītāji, kuriem iespējams noņemt uzskaites mehānismu neatstājot pēdas, tādā veidā ir iespējams patērēt ūdeni bez uzskaites.

Projekta ietvaros PTAC veica arī metroloģisko uzraudzību 15 daudzdzīvokļu dzīvojamo māju dzīvokļos, kuros tika pārbaudīti 324 ūdens patēriņa skaitītāji, no kuriem par neatbilstošiem metroloģiskajām prasībām tika atzīti 85 ūdens patēriņa skaitītāji jeb 26%. Visvairāk lietošanā pārbaudīti skaitītāji, kas ražoti 1998. gadā - 60, 1997. gadā – 36, 1999. gadā – 31 un 2000. gadā – 21. Pēc skaitītāju veida 80% bija EEK tipa skaitītāji un 20% skaitītāji, kas marķēti ar CE atbilstības marķējumu.
Galvenās konstatētās neatbilstības lietošanā esošajiem skaitītājiem - bojāti vai nav uzstādīti metroloģiskie aizsargzīmogojumi, līdz ar to skaitītājiem nav nodrošināta aizsardzība pret rādījumu sagrozīšanu un pareizu mērījumu veikšanu, kā arī ir aizdomas, ka skaitītājiem ir nomainīti tikai uzskaites mehānismu korpusi. Kā arī pārbaudēs skaitītājiem nebija iespējams identificēt aizsargzīmogojumu un noteikt tā atbilstību Noteikumu Nr.981 noteiktajām normām. No pārbaudītajiem 62% bija A tipa (uzskaite no 60 l/h), 16% – B tipa (uzskaite no 30 l/h), un tikai 22% skaitītāju bija ar zemu jutību (uzskaite no 15 l/h) līdz ar to dzīvokļos tiek izmantoti skaitītāji ar zemu jutību pie maza ūdens patēriņa.
Tāpat pārbaudēs konstatēts, ka 17 skaitītāji uzstādīti neatbilstoši ražotāju instrukcijai, piemēram, nav ievērota skaitītāju montēšana aiz filtra, tiek izmantots pretvārsts, nav ievērots, ka skaitītāja montāžas vietai jāatrodas cauruļvada taisnajā posmā, kura garums nav mazāks par 5 nosacītajiem diametriem pirms skaitītāja un 3 nosacītajiem diametriem pēc skaitītāja. No 20 skaitītājiem, kuriem bija bojāti ciparnīcas stikli, 6 skaitītājos tika konstatēts ūdens vai kondensāts, kā arī skaitītāji, kuru stikla korpusu varēja brīvi noņemt. Tāpat dzīvokļos tika konstatēts, ka 236 skaitītājiem jeb 73%, pēc to uzstādīšanas nav noplombēts kāds no pieslēguzgriežņiem vai filtra kontrējošā skrūve, tādejādi nav nodrošināta aizsardzība pret rādījumu sagrozīšanu un pareizu mērījumu veikšanu.
Praksē namu apsaimniekotājs dzīvokļos regulāri veic skaitītāju monitoringu, salīdzina iesniegtos rādījumus, pārbauda vai skaitītājiem ir veikta atkārtotā verificēšana un, vai skaitītāji uzskaita ūdens plūsmu. Apsaimniekotājs nekonstatē neatbilstības, ja bojāts metroloģiskais aizsargzīmogojums, nav noplombēta skaitītāja filtra kontrējošā skrūve vai abi pieslēguzgriežņi, kā arī nepievērš uzmanību stikla korpusa bojājumiem.

Noteikumos Nr. 524 un Nr. 1013 arī vienlaikus ir izstrādāti grozījumi, nosakot, ka dzīvokļos lieto neverificētus skaitītājus.   

Ņemot vērā iepriekš minēto, secināms, ka šobrīd esošajā sistēmā dzīvokļu īpašniekiem ir augsts risks saņemt atkārtoti verificētus vai lietotus skaitītājus, kas neatbilst metroloģiskajām prasībām un saņemt nekvalitatīvu pakalpojumu par skaitītāju uzstādīšanu. No PTAC pārbaudes rezultātiem, izriet, ka dzīvokļos atkārtotās verificēšanas process ir neefektīvs un atceļams, nosakot, ka turpmāk dzīvokļos lieto neverificētus ūdens patēriņa skaitītājus.
Gadījumā, ja dzīvokļu īpašnieks pamana būtiskas izmaiņas skaitītāja rādījumos, neskatoties uz nemainīgu ūdens patēriņu, tad tas var liecināt par nepareizu skaitītāju darbību. Tad šādā gadījumā skaitītājam veic pirmstermiņa pārbaudi un nepieciešamības gadījumā, veic tā nomaiņu. Tāpat dzīvokļa īpašnieks var vizuāli pārbaudīt skaitītāju, lai pārliecinātos vai skaitītāju korpusā nav izveidojies kondensāts, nav nokrituši aizsargzīmogojumi kopš uzstādīšanas brīža. Kā arī pārvaldniekam veicot periodiskas pārbaudes, var pārliecināties par aizsargzīmogojuma (plombu) esamību un, vai skaitītājs ir tehniskā stāvoklī. 

Kopumā ir 7 inspicēšanas institūcijas, kas veic ūdens patēriņa skaitītājiem atkārtoto verificēšanu, no kurām divām jau ir atcelta akreditācija attiecībā uz ūdens patēriņa skaitītāju atkārtotās verificēšanas veikšanu.  4 inspicēšanas institūcijas nodarbojas ne tikai ar ūdens patēriņa skaitītāju atkārtoto verificēšanu, bet arī citu mērīšanas līdzekļu atkārtoto verificēšanu vai kalibrēšanu. Savukārt viena institūcija veic ne tikai ūdens patēriņa skaitītāju atkārtoto verificēšanu, bet nodarbojas arī ar santehnikas pakalpojumiem un alokatoru uzstādīšanu. Kopējais uzstādītāju skaits nav zināms.

Dzīvokļos atceļot atkārtoto verificēšanu, dzīvokļu īpašnieki varēs lietot neverificētus ūdens patēriņa skaitītājus bez termiņa ierobežojumiem, tādejādi samazinot administratīvo slogu un izmaksas katram dzīvokļu īpašniekam. Atkārtotās verificēšanas atcelšana ir īpaši svarīga tādos Latvijas reģionos, kur nav pieejamas inspicēšanas institūcijas, kas varētu veikt skaitītājiem atkārtoto verificēšanu un tiek ierobežots verificēšanas pakalpojums un rada neērtības iedzīvotājiem. 

Noteikumu projektā ir noteikts, ka atkārtotās verificēšanas periodiskums attiecas uz mehāniskiem, elektromagnētiskiem un ultraskaņas ūdens patēriņa skaitītājiem, kas uzstādīti, piemēram, māju ievados, akās vai citās vietās, izņemot daudzdzīvokļu dzīvojamo māju dzīvokļos.  
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta pielikuma 4.5. un 4.6. apakšpunktā precizēts "mehāniskie ūdens patēriņa skaitītāji, izņemot daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas dzīvokļos" reizi 4 gados un "elektromagnētiskie un ultraskaņas ūdens patēriņa skaitītāji, izņemot daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas dzīvokļos" reizi 6 gados.
Problēmas apraksts
Lai mērmaiņiem veiktu atkārtoto verificēšanu, nepieciešams veikt attiecīgā pieslēguma atslēgšanu no elektroenerģijas sistēmas, kas vairumā gadījumu nozīmē elektroenerģijas lietotāja ražošanas procesu apturēšanu, vismaz īslaicīgu dīkstāvi un dažos gadījumos pietiekami komplicētu ražošanas procesu atjaunošanu, radot papildu zaudējumus uzņēmējam, it īpaši lielu rūpnieciskās ražošanas uzņēmumu gadījumā.
Laika posmā no 2018. - 2023. gadam 16 159 mērmaiņiem veikta atkārtotā verificēšana, kurā konstatēts, ka tikai 239 mērmaiņiem jeb 1,5% ir konstatēta mērmaiņa precizitātes klases novirze no normas, no kuriem 224 gadījumos novirze bijusi nebūtiska (vienas precizitātes klases robežās) un tikai 15 gadījumos mērmaiņa kļūda pārsniegusi vienas precizitātes klases robežas. Līdz ar to, tikai 0,09% gadījumu konstatēta būtiska precizitātes kļūda.
Mērmaiņi ir statiskas elektroiekārtas, kurām nav mehānisku (kustīgu) vai elektronisku komponenšu, tāpēc to normālas lietošanas gadījumā precizitātes novirzes iekārtas ekspluatācijas gaitā novērojamas ļoti retos gadījumos. Galvenokārt, ja mērmaiņiem rodas kādi tehniski traucējumi, tas izraisa mērmaiņa tūlītēju neatgriezenisku bojājumu, ko uzreiz iespējams identificēt - elektroietaises bojājums, tajā skaitā elektroapgādes pārtraukums vai nozīmīgas izmaiņas uzskaites datos, tajā skaitā datu trūkums. 
Atceļot mērmaiņiem atkārtoto verificēšanu, gadījumā, ja radušās aizdomas par mērmaiņu mērījumu precizititāti, sistēmas lietotājs vai sistēmas operators var ierosināt veikt ārpuskārtas pārbaudi.  
Atbilstoši Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas 2013.gada 26.jūnija lēmuma Nr. 1/4 "Tīkla kodekss elektroenerģijas nozarē" 93.punktam, mērmaiņu pārbaudes izmaksas sedz tas sistēmas dalībnieks, kas ir pieprasījis tā pārbaudi. Jā mērmaiņi neatbilst precizitātes klasei, tad visas ar pārbaudi saistītās izmaksas sedz sistēmas operators.
Atkārtotās verificēšanas izmaksas ir atšķirīgas, ja mērmaiņiem atkārtoto verificēšanu veic izbraukumā vai laboratorijā uz vietas. Vidsprieguma mērmaiņiem parasti atkārtoto verificēšanu veic izbraukumos, jo tos ir grūti nomainīt un atvest uz laboratoriju atkārtotās verificēšanas veikšanai. Savukārt zemsprieguma mērmaiņus izdevīgāk ir nomainīt uz citiem noverificētiem mērmaiņiem. 
Laboratorijā atkārtotās verificēšanas izmaksas atšķiras no konstrukcijas, uzskaites tinumu skaita, piemēram, zemssprieguma strāvmaiņu verificēšana izmaksā no 16,73 -  22,31 euro (bez PVN) par 1 gabalu (1 komplekts sastāv no 3 gab.), vidsprieguma strāvmaiņu verificēšana no 26,03 - 59,47 euro (bez PVN) par 1 gabalu (1 komplekts sastāv no 3 gab.) un spriegummaiņu verificēšana no 37,17 - 49,57 euro (bez PVN) par 1 gabalu (1 kompleksts sastāv no 3 gab.). 
Turklāt izbraukumos verificēšanas izmaksas atšķiras atkarībā no attāluma līdz objektam, mērmmaiņu skaita, kā arī, vai nepieciešams darbu organizēt ārpus darba laika (darbs brīvdienās). Piemēram,  Rīgā darba laikā vidsprieguma strāvmaiņu komplekta verificēšana izmaksā 322,64 euro (bez PVN), darba laikā 120 km attālumā no laboratorijas vidsprieguma strāvmaiņu komplekta verificēšana izmaksā 618,08 euro (bez PVN), ārpus darba laika 220 km attālumā no laboratorijas vidsprieguma strāvmaiņu komplekta verificēšana izmaksā 1195,62 euro (bez PVN). 
Zemsprieguma strāvmaiņus var nomainīt tikai komersanta elektriķis un izmaksā 221,03 euro. Tātad, lai nomainītu un verificētu zemsprieguma strāvmaiņus, tas izmaksā 291,89 euro.  
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta pielikuma 8.5.apakšpunktā strāvmaiņiem un spriegummaiņiem atkārtotās verificēšanas periodiskums "reizi 12 gados" nomainīts uz "nav noteikts".  
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Izvēlētais risinājums nerada papildu izmaksas pusēm, izņemot inspicēšanas institūcijām neiegūto peļņu par ūdens skaitītāju un mērmaiņu atkārtoto verificēšanu, vienlaicīgi tiek nodrošināts līdzekļu ietaupījums iedzīvotājiem un komersantiem. Attiecībā uz ūdens patēriņa skaitītāju verificēšanas atcelšanu, nav zināms, cik lielā mērā tiks ietekmēti uzstādītāji, jo nav zināms, cik daudz personas nodarbojas ar ūdens patēriņa skaitītāju uzstādīšanu.  

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Noteikumu projekts Ministru kabinetā skatāms kopā ar noteikumu projektiem 25-TA-509 un 25-TA-510.  
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • dzīvokļu īpašnieki
Ietekmes apraksts
Paredzētie grozījumi nerada papildus izmaksas, jo iedzīvotājiem turpmāk nebūs jāveic ūdens patēriņa skaitītājiem atkārtotā verificēšana
Juridiskās personas
  • lielie uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Atceļot mērmaiņiem atkārtoto verificēšanu, komersantiem samazinās izmaksas, tādejādi ietaupot komersantu izdevumus par atkārtotās verificēšanas veikšanu. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Atceļot mērmaiņiem un ūdens patēriņa skaitītājiem atkārtoto verificēšanu, inspicēšanas institūcijām, kas ir akreditējušās uz šiem mērīšanas līdzekļiem, samazināsies neiegūtā peļņa. 

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Atceļot mērmaiņiem un ūdens patēriņa skaitītājiem atkārtoto verificēšanu, inspicēšanas institūcijām, kas ir akreditējušās uz šiem mērīšanas līdzekļiem, samazināsies neiegūtā peļņa. 

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Vai ietekmē?
Izmaksas par vienību - euro
Vienību skaits
Atbilstības izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Fiziskās personas
Kopā (fiziskās personas)
19 516 180,00
dzīvokļu īpašnieki
Vērtības nozīme:
20,00
Viena ūdens patēriņa skaitītāju atkārtotās verificēšanas, noņemšanas, uzstādīšanas izmaksas
975 809
Laika posmā no 2020.-2023. kopējais atkārtoti verificēto ūdens patēriņa skaitītāju skaits
19 516 180,00
Laika posmā no 2020. - 2023. gadam (4 gados) dzīvokļu īpašnieki ir atkārtoti verificējuši 975 809 skaitītājus, tas nozīmē, ka ik gadu vidēji verificē 243 952 skaitītājus. Plānotās izmaiņas kopā ietekmēs 975 809 verificētus skaitītājus, kas ir kopējais dzīvokļu skaitītāju skaits, kas ir apritē 4 gadus - pilnu atkārtotās verifikācijas ciklu. Par to, cik verificētie skaitītāji atrodas uzstādītāju uzkrājumā, datu nav. Viena skaitītāja atkārtotā verificēšana, nomaiņa un uzstādīšana izmaksā 20 euro. Pieņemot, ka vienā dzīvoklī vidēji ir 4 skaitītāji, dzīvokļa īpašniekam četru gadu laikā izmaksā 80 euro (atkārtotā verificēšana, nomaiņa un uzstādīšana). Atceļot atkārtoto verificēšanu iedzīvotāju ikgadējais ietaupījums ir 4 879 040 euro, savukārt 4 gadu laikā - 19 516 180 euro
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
4 126 448,93
lielie uzņēmumi
Vērtības nozīme:
291,89
mērmaiņu verificēšanas un uzstādīšanas izmaksas
14 137
A/S "Sadales tīkls" sistēmas pieslēgumos uzstādīto mērmaiņu komplektu skaits
4 126 448,93
Mērmaiņiem atkārtotās verificēšanas izmaksas atkarīgas no tā, vai to veic laboratorijā vai izbraukumā, kā arī no konstrukcijas, uzskaites tinuma skaita. Pieņemot, ka verificēšanu veic laboratorijā zemsprieguma mērmaiņu komplektam, kas sastāv no 3 gabaliem, atkārtotā verificēšana izmaksā 70,86 euro, bet uzstādīšana (nomaiņa) izmaksā 221,03 euro. Tātad kopējās izmaksas par atkārtoto verificēšanu un uzstādīšanu izmaksā 291,89 euro. Atceļot mērmaiņiem atkārtoto verificēšanu, rūpniecības uzņēmumi ietaupa 4 126 448, 93 euro 12 gadu laikā.
Kopā
23 642 628,93
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta 2015. gada 15. septembra noteikumi Nr. 524 "Kārtība, kādā nosaka, aprēķina un uzskaita katra dzīvojamās mājas īpašnieka maksājamo daļu par dzīvojamās mājas uzturēšanai nepieciešamajiem pakalpojumiem"

Pamatojums un apraksts
Noteikt dzīvokļu īpašnieku maksājamo daļu par ūdeni, ņemot vērā, ka tiek atcelta atkārtotā verificēšana ūdens patēriņa skaitītājiem.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija

4.1.2. Ministru kabineta 2008. gada 9. decembra noteikumi Nr. 1013 "Kārtība, kādā dzīvokļa īpašnieks daudzdzīvokļu dzīvojamā mājā norēķinās par pakalpojumiem, kas saistīti ar dzīvokļa īpašuma lietošanu"

Pamatojums un apraksts
Noteikt dzīvokļu īpašnieku maksājamo daļu par ūdeni, ņemot vērā, ka tiek atcelta atkārtotā verificēšana ūdens patēriņa skaitītājiem.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, AS "Sadales tīkls"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/54ea7034-3e4c-41fc-870a-36798127656b

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedriskās līdzdalības laikā saņemti iebildumi no 7 fiziskām personām, 9 juridiskām personām un Latvijas namu pārvaldītāju un apsaimniekotāju asociācijas. Izteiktie iebildumi netiek ņemti vērā, jo noteikumu projektā ir mainījies saturs, nosakot, ka tiek atcelta atkārtotās verificēšanas veikšana ūdens patēriņa skaitītājiem, neradot neērtības iedzīvotājiem un varēs lietot šobrīd uzstādītos ūdens patēriņa skaitītājus bez termiņa ierobežojumiem. Norādām, ka izstrādātie grozījumi attiecas tikai uz metroloģiskām prasībām ūdens patēriņa skaitītājiem, nevis kā risināt ūdens patēriņa zudumus starp iedzīvotājiem un pakalpojumu sniedzēju un, kādā veidā starp dzīvokļiem sadala patērēto ūdens daudzumu. 
Attiecībā uz SIA "V&V VentMet laboratorija" izteikto iebildumu, vēršam uzmanību, ka formulējums "neautomātiskie svari (III un IIII klase) masas noteikšanai maksas aprēķinam tirdzniecībā" ir ieviests, pamatojoties uz Ministru kabineta 2016. gada 12. aprīļa noteikumos Nr. 210 "Neautomātisko svaru atbilstības novērtēšanas noteikumi" noteikto definējumu, proti, noteiktas kategorijas, kas nosaka svaru lietošanu, tajā skaitā masas noteikšanai maksas aprēķinam tirdzniecībā (3.1.6.apakšpunkts). Līdz ar to minētais formulējums attiecas uz tiem svariem, kurus izmanto tikai tirdzniecības operācijās. Saistībā ar svaru verificēšanas periodiskuma pagarināšanu uz 3 gadiem, norādām, ka ņemot vērā, ka uz svariem attiecas ne tikai ES regulējums, bet arī nacionālais regulējums, katra ES dalībvalsts ir tiesīga noteikt atšķirīgu atkārtotās verificēšanas periodiskumu, izvērtējot dažādus riskus un uzraudzību rezultātus.    

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk