22-TA-2225: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Ierobežoto radiofrekvenču joslu noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Elektronisko sakaru likuma (turpmāk – ESL) 45.panta pirmā daļa, kas paredz, ka Ministru kabinets nosaka ierobežotas radiofrekvenču joslas.
Ministru kabineta noteikumu projekts “Noteikumi par ierobežotām radiofrekvenču joslām” (turpmāk - Noteikumu projekts) ir izstrādāts, pamatojoties uz ESL (Saeimā pieņemts 2022. gada 14. jūlijā, spēkā stāšanās datums ‑ 2022. gada 29. jūlijs), kas izstrādāts, lai ieviestu Eiropas Parlamenta un Padomes 2018.gada 11.decembra direktīvā Nr.2018/1972/ES par Eiropas Elektronisko sakaru kodeksa izveidi (turpmāk – Direktīva 2018/1972) noteiktos pasākumus.
Ministru kabineta noteikumu projekts “Noteikumi par ierobežotām radiofrekvenču joslām” (turpmāk - Noteikumu projekts) ir izstrādāts, pamatojoties uz ESL (Saeimā pieņemts 2022. gada 14. jūlijā, spēkā stāšanās datums ‑ 2022. gada 29. jūlijs), kas izstrādāts, lai ieviestu Eiropas Parlamenta un Padomes 2018.gada 11.decembra direktīvā Nr.2018/1972/ES par Eiropas Elektronisko sakaru kodeksa izveidi (turpmāk – Direktīva 2018/1972) noteiktos pasākumus.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekts nosaka radiofrekvenču spektra joslas, kuru efektīvas izmantošanas labad ir nepieciešams ierobežot radiofrekvenču spektra lietošanas tiesību piešķiršanu komercdarbībai elektronisko sakaru nozarē. Joslu lietderīgākai izmantošanai tiek noteikts konkurss vai izsole, ko nodrošina kompetentā institūcija.
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
ESL pārejas noteikumu 2. punkta 6) apakšpunkts.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ievērojot Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 9. panta piekto daļu, stājoties spēkā ESL, zaudēs spēku Ministru kabineta 2010.gada 16.februāra noteikumi Nr.143 “Noteikumi par radiofrekvenču spektra joslām, kuru efektīvas izmantošanas labad ir nepieciešams ierobežot radiofrekvenču spektra lietošanas tiesību piešķiršanu komercdarbībai elektronisko sakaru nozarē” (turpmāk – Noteikumi Nr. 143), kas izdoti uz ESL (pieņemts 2004. gada 28. oktobrī, spēkā līdz 2022. gada 29. jūlijam) pamata.
No ESL pārejas noteikumu 2. punkta 6) apakšpunkta izriet, ka Noteikumi Nr. 143, ciktāl tie nav pretrunā ar ESL, piemērojami līdz Ministru kabineta noteikumu “Noteikumi par ierobežotām radiofrekvenču joslām” spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2022. gada 30. septembrim. Attiecīgi, pamatojoties uz ESL 45. panta pirmo daļu, nepieciešams izdot Ministru kabineta noteikumus “Noteikumi par ierobežotām radiofrekvenču joslām”.
No ESL pārejas noteikumu 2. punkta 6) apakšpunkta izriet, ka Noteikumi Nr. 143, ciktāl tie nav pretrunā ar ESL, piemērojami līdz Ministru kabineta noteikumu “Noteikumi par ierobežotām radiofrekvenču joslām” spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2022. gada 30. septembrim. Attiecīgi, pamatojoties uz ESL 45. panta pirmo daļu, nepieciešams izdot Ministru kabineta noteikumus “Noteikumi par ierobežotām radiofrekvenču joslām”.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 143 3. un 4. punkts kļuvis neaktuāls saistībā ar Noteikumu Nr. 143 2.9. un 2.13. apakšpunkta spēkā stāšanās termiņu.
Radiofrekvenču spektra josla: 791,0–821,0 MHz/832,0–862,0 MHz, bija spēkā līdz 2015.gada 30.jūnijam, saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 6. oktobra noteikumu Nr.1151 “Noteikumi par radiofrekvenču spektra joslu sadalījumu radiosakaru veidiem un iedalījumu radiosakaru sistēmām, kā arī par radiofrekvenču spektra joslu izmantošanas vispārīgajiem nosacījumiem (Nacionālais radiofrekvenču plāns)” (turpmāk - Nacionālais radiofrekvenču plāns) noslēguma jautājumu 36.punktu.
Pārejas periods 703,0–733,0 MHz/738,0–788,0 MHz joslas atbrīvošanai no zemes ciparu televīzijas apraides sistēmu vajadzībām, ir noslēdzies, un radiofrekvenču spektra joslas no 2022. gada 1. janvāra ir izmantojamas publisko mobilo elektronisko sakaru tīklu pakalpojumu nodrošināšanai. Saskaņā ar Nacionālā radiofrekvenču plāna noslēguma jautājumu 51., 52., 53., 54. punktu, radiofrekvenču spektra joslas iedalījums zemes sistēmām bezvadu platjoslas elektronisko sakaru pakalpojumu/IMT nodrošināšanai stājas spēkā no 2022. gada 1. janvāra. Laikā no 2022. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 30. jūnijam noteikts pārejas periods televīzijas apraides sistēmu raidošo tīklu pārkārtošanai 694 – 790 MHz radiofrekvenču spektra joslas pilnīgai atbrīvošanai 2022. gada 30. jūnijā, kas ir noslēdzies.
Radiofrekvenču spektra josla: 791,0–821,0 MHz/832,0–862,0 MHz, bija spēkā līdz 2015.gada 30.jūnijam, saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 6. oktobra noteikumu Nr.1151 “Noteikumi par radiofrekvenču spektra joslu sadalījumu radiosakaru veidiem un iedalījumu radiosakaru sistēmām, kā arī par radiofrekvenču spektra joslu izmantošanas vispārīgajiem nosacījumiem (Nacionālais radiofrekvenču plāns)” (turpmāk - Nacionālais radiofrekvenču plāns) noslēguma jautājumu 36.punktu.
Pārejas periods 703,0–733,0 MHz/738,0–788,0 MHz joslas atbrīvošanai no zemes ciparu televīzijas apraides sistēmu vajadzībām, ir noslēdzies, un radiofrekvenču spektra joslas no 2022. gada 1. janvāra ir izmantojamas publisko mobilo elektronisko sakaru tīklu pakalpojumu nodrošināšanai. Saskaņā ar Nacionālā radiofrekvenču plāna noslēguma jautājumu 51., 52., 53., 54. punktu, radiofrekvenču spektra joslas iedalījums zemes sistēmām bezvadu platjoslas elektronisko sakaru pakalpojumu/IMT nodrošināšanai stājas spēkā no 2022. gada 1. janvāra. Laikā no 2022. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 30. jūnijam noteikts pārejas periods televīzijas apraides sistēmu raidošo tīklu pārkārtošanai 694 – 790 MHz radiofrekvenču spektra joslas pilnīgai atbrīvošanai 2022. gada 30. jūnijā, kas ir noslēdzies.
Risinājuma apraksts
Svītroti Noteikumu Nr. 143 3., 4. un 6.punkts.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
-
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
-
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
-Nevalstiskās organizācijas
-Cits
-6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
Radiofrekvenču spektra resursu pārvaldes politikas īstenošanā līdzdarbojas Radiofrekvenču spektra resursu izmantošanas koordinācijas darba grupa, kuras mērķis ir sekmēt resursu izmantošanu, tādējādi tiek saskaņoti valsts pārvaldes iestāžu, sabiedrisko un profesionālo organizāciju viedokļi. Radiofrekvenču spektra resursu izmantošanas koordinācijas darba grupā iesaistītas valsts un nevalstiskās institūcijas, un darbojas saskaņā ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas 2021. gada 22. novembra rīkojumu Nr. 1-2/158 “Par Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas radiofrekvenču spektra resursu izmantošanas koordinācijas darba grupas izveidi”.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
8.1.5. uz teritoriju attīstību
8.1.6. uz vidi
8.1.7. uz klimatneitralitāti
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
8.1.11. uz veselību
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
8.1.13. uz datu aizsardzību
8.1.14. uz diasporu
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi