23-TA-1712: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2008. gada 3. jūnija noteikumos Nr. 406 "Virszemes ūdensobjektu aizsargjoslu noteikšanas metodika"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Nepieciešams aktualizēt Ministru kabineta 2008. gada 3. jūnija noteikumos Nr. 406 "Virszemes ūdensobjektu aizsargjoslu noteikšanas metodika" (turpmāk - MK Nr. 406) iekļauto applūstošo teritoriju noteikšanas metodiku, nodrošinot, ka applūstošo teritoriju noteikšanā tiek izmantotas precīzākas un aktuālākas (modelēšana) metodes, kā arī tiek izmantoti jau sagatavoti un citās valsts informācijas sistēmās uzturēti dati.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu "Grozījumi Ministru kabineta 2008. gada 3. jūnija noteikumos Nr. 406 "Virszemes ūdensobjektu aizsargjoslu noteikšanas metodika"" projekta (turpmāk - noteikumu projekts) mērķis ir aktualizēt applūstošo teritoriju noteikšanas metodiku, lai nodrošinātu precīzāku un mūsdienīgāku metožu (modelēšanas) izmantošanu applūstošo teritoriju noteikšanā, vienlaicīgi nodrošinot vienotu redzējumu applūstošo teritoriju noteikšanā dažādos plānošanas dokumentos un vienkāršot pieejamību jau sagatavotiem datiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Šobrīd spēkā esošais regulējums noteic, ka teritorijas plānojumā applūstošo teritoriju primāri nosaka pēc dabā konstatējamām regulāra applūduma pazīmēm, dabā konstatējamām regulāri applūstošo teritoriju robežām vai esošās infrastruktūras, hidrotehniskās un civilās būvniecības radītās ietekmes uz palienes mitruma režīmu un dabīgo veģetāciju teritorijās, kurās daļēji vai pilnīgi izmainījies mitruma režīms. Vienlaicīgi regulējums neparedz nekādus nosacījumus/prasības tā speciālista kompetencei, kas veic apsekojumu dabā. Gadījumos, ja applūstošo teritoriju nevar noteikt pēc iepriekš uzskaitītajām pazīmēm, izmanto inženiertehniskos aprēķinus. Virszemes ūdensobjekta applūstošās teritorijas applūduma aplēses ūdens līmeni nosaka ar varbūtību vismaz reizi 10 gados (ar 10% applūduma varbūtību). Atbilstoši spēkā esošajam regulējumam, tikai sarežģītām gultnēm un gultņu sistēmām hidrauliskos aprēķinus veic, izmantojot matemātisko modelēšanu. Spēkā esošais regulējums izstrādāts laikā, kad Latvijas teritorijai nebija pieejami precīzi aerolāzerskenēšanas dati un netika veikta plūdu risku novērtēšana un modelēšana valsts mērogā. Tāpēc regulējumu nepieciešams aktualizēt, ņemot vērā plūdu risku novērtēšanā un teritoriju attīstības plānu izstrādē izmantotos rīkus un tehnoloģijas.
Iespējamo plūdu postījumu vietu un plūdu riska kartes
Valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs” (turpmāk – centrs) izstrādā iespējamo plūdu postījumu vietu kartes un plūdu riska kartes (turpmāk – plūdu kartes) teritorijām, kurās pastāv vai varētu rasties plūdu risks (nacionālas nozīmes plūdu riska teritorijas) atbilstoši Ūdens apsaimniekošanas likuma, ar kuru pārņemta Eiropas Parlamenta un Padomes 2007. gada 23. oktobra direktīva Nr. 2007/60/EK par plūdu riska novērtējumu un pārvaldību, 9. panta ceturtās daļas 13. punktam. Nacionālas nozīmes plūdu riska teritorijas tiek identificētas sākotnējā plūdu riska novērtējuma laikā. Šobrīd spēkā ir Sākotnējais plūdu riska novērtējums 2019. – 2024.gadam, kurā identificētas 32 nacionālas nozīmes plūdu riska teritorijas.
Plūdu kartes ir civilās aizsardzības mehānisma sastāvdaļa. Plūdu kartes ir pieejamas centra uzturētajā Plūdu riska informācijas sistēmā (turpmāk - PRIS). PRIS tiek izmantota plūdu draudu prognozēšanai, brīdinājumu izsludināšanai un preventīvo pasākumu plānošanai nacionālas nozīmes plūdu riska teritorijās. Plūdu kartēs sniedzamās informācijas saturs un veids ir noteikts Ministru kabineta 2009. gada 24. novembra noteikumos Nr. 1354 “Noteikumi par sākotnējo plūdu riska novērtējumu, plūdu kartēm un plūdu riska pārvaldības plānu” (turpmāk – MK Nr. 1354). MK Nr. 1354 noteic, ka plūdu kartēs centrs norāda plūdu riskam pakļautās teritorijas un plūdu riska scenārijus pie trīs applūšanas varbūtībām:
mazas varbūtības plūdi – ārkārtēji, ekstremāli plūdi, kas atkārtojas reizi 200 gados vai retāk (0,5% applūšanas varbūtība);
vidējas varbūtības plūdi – plūdi, kas atkārtojas reizi 100 gados vai retāk (1% applūšanas varbūtība);
lielas varbūtības plūdi – bieži plūdi, kas atkārtojas reizi 10 gados vai retāk (10% applūšanas varbūtība).
Saskaņā ar Ūdens apsaimniekošanas likuma 9. panta septīto daļu plūdu kartes apstiprina vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs. Atbilstoši MK Nr. 1354 19. punktam plūdu kartes tiek atjaunotas reizi sešos gados.
Plūdu apdraudēto teritoriju modelēšanā tiek izmantots hidrauliskais modelis (1-D HEC-RAS), kas izveidots, izmantojot upju batimetrijas (upes šķērsprofilos) un upju gultnes raupjuma datus, digitālo reljefa (augstuma) modeli (DEM), informāciju par maksimālajiem ūdens līmeņiem un caurplūdumiem. Plūdu kartes attēlo plūdu risku iedzīvotājiem, infrastruktūrai, apbūvei, aramzemēm, polderiem, potenciāli piesārņotajām vietām un izgāztuvēm, notekūdeņu attīrīšanas iekārtām, mazajām hidroelektrostacijām (HES), īpaši aizsargājamām dabas teritorijām, ūdens ņemšanas vietām, kultūrvēsturiskajam mantojumam, un citiem nozīmīgiem riska objektiem.
Plūdu karšu precizitāte ir atkarīga no ievades informācijas kvalitātes, jo īpaši no tālāk uzskaitītajiem datiem.
1. Topogrāfija. Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūras LiDAR dati tiek izmantoti DEM izveidošanai ar telpisko precizitāti ±3 cm un horizontālo precizitāti 10 cm. DEM rastra izšķirtspēja ir 2 m.
2. Ģeometrija. Upes šķērsprofili tika uzmērīti ik pa 0.5 km pilsētu teritorijās un 1-2 km lauku teritorijās. Gadījumos, kad pieejamais šķērsprofilu skaits nebija pietiekošs hidrauliskās modelēšanas prasībām, tika veikta šķērsprofilu ģenerēšana, pamatojoties uz pieejamajiem datiem.
3. Hidroloģiskie dati. Pavasara plūdu modelēšanā tika izmantoti ūdens noteces dati laika posmā no 1961. līdz 2018. gadam (pēc ievērojamiem meliorācijas darbiem – atklātās drenāžas sistēmas izveidošanas Latvijas teritorijā). Jūras vējuzplūdu modelēšanā tika izmantoti jūras piekrastes staciju ūdens līmeņa dati laika posmā no 1922. gada līdz 2018. gadam, lai ņemtu vērā klimata pārmaiņu ietekmi uz jūras ūdens līmeņa režīmu. Maksimālās noteces statistiskos aprēķinos tika izmantots Gumbela sadalījums, maksimāliem ūdens līmeņiem – Pirsona sadalījums.
Plūdu modelēšanā tika ņemti vērā esošie aizsargdambji upju krastos, kā arī jūras piekrastē. Mazo HES un aizsargdambju iespējamās sabrukšanas scenāriji nav modelēti.
Plūdu karšu pamatnē izmantota ESRI brīvpieejas ielu karte (Streets), kuras mērogs ir līdz 1:1 000 pilsētu teritorijās un līdz 1:4 000 pārējās teritorijās. Ņemot vērā augstās izšķirtspējas pamatdatus, plūdu karšu mērogs ir līdz pat 1:200, izņemot vietās, kur augstuma modelim pamatā ir dati no topogrāfiskās kartes mērogā 1:10 000.
Lai arī plūdu kartes ir apskatāmas PRIS, lai pašvaldība varētu iegūt applūstošo teritoriju datus teritorijas plānojuma izstrādei atbilstošā formātā, pašvaldībai vai teritorijas plānojuma izstrādātājam ir jāvēršas centrā ar lūgumu izsniegt datus atbilstošā formātā.
Iespējamo plūdu postījumu vietu un plūdu riska kartes
Valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs” (turpmāk – centrs) izstrādā iespējamo plūdu postījumu vietu kartes un plūdu riska kartes (turpmāk – plūdu kartes) teritorijām, kurās pastāv vai varētu rasties plūdu risks (nacionālas nozīmes plūdu riska teritorijas) atbilstoši Ūdens apsaimniekošanas likuma, ar kuru pārņemta Eiropas Parlamenta un Padomes 2007. gada 23. oktobra direktīva Nr. 2007/60/EK par plūdu riska novērtējumu un pārvaldību, 9. panta ceturtās daļas 13. punktam. Nacionālas nozīmes plūdu riska teritorijas tiek identificētas sākotnējā plūdu riska novērtējuma laikā. Šobrīd spēkā ir Sākotnējais plūdu riska novērtējums 2019. – 2024.gadam, kurā identificētas 32 nacionālas nozīmes plūdu riska teritorijas.
Plūdu kartes ir civilās aizsardzības mehānisma sastāvdaļa. Plūdu kartes ir pieejamas centra uzturētajā Plūdu riska informācijas sistēmā (turpmāk - PRIS). PRIS tiek izmantota plūdu draudu prognozēšanai, brīdinājumu izsludināšanai un preventīvo pasākumu plānošanai nacionālas nozīmes plūdu riska teritorijās. Plūdu kartēs sniedzamās informācijas saturs un veids ir noteikts Ministru kabineta 2009. gada 24. novembra noteikumos Nr. 1354 “Noteikumi par sākotnējo plūdu riska novērtējumu, plūdu kartēm un plūdu riska pārvaldības plānu” (turpmāk – MK Nr. 1354). MK Nr. 1354 noteic, ka plūdu kartēs centrs norāda plūdu riskam pakļautās teritorijas un plūdu riska scenārijus pie trīs applūšanas varbūtībām:
mazas varbūtības plūdi – ārkārtēji, ekstremāli plūdi, kas atkārtojas reizi 200 gados vai retāk (0,5% applūšanas varbūtība);
vidējas varbūtības plūdi – plūdi, kas atkārtojas reizi 100 gados vai retāk (1% applūšanas varbūtība);
lielas varbūtības plūdi – bieži plūdi, kas atkārtojas reizi 10 gados vai retāk (10% applūšanas varbūtība).
Saskaņā ar Ūdens apsaimniekošanas likuma 9. panta septīto daļu plūdu kartes apstiprina vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs. Atbilstoši MK Nr. 1354 19. punktam plūdu kartes tiek atjaunotas reizi sešos gados.
Plūdu apdraudēto teritoriju modelēšanā tiek izmantots hidrauliskais modelis (1-D HEC-RAS), kas izveidots, izmantojot upju batimetrijas (upes šķērsprofilos) un upju gultnes raupjuma datus, digitālo reljefa (augstuma) modeli (DEM), informāciju par maksimālajiem ūdens līmeņiem un caurplūdumiem. Plūdu kartes attēlo plūdu risku iedzīvotājiem, infrastruktūrai, apbūvei, aramzemēm, polderiem, potenciāli piesārņotajām vietām un izgāztuvēm, notekūdeņu attīrīšanas iekārtām, mazajām hidroelektrostacijām (HES), īpaši aizsargājamām dabas teritorijām, ūdens ņemšanas vietām, kultūrvēsturiskajam mantojumam, un citiem nozīmīgiem riska objektiem.
Plūdu karšu precizitāte ir atkarīga no ievades informācijas kvalitātes, jo īpaši no tālāk uzskaitītajiem datiem.
1. Topogrāfija. Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūras LiDAR dati tiek izmantoti DEM izveidošanai ar telpisko precizitāti ±3 cm un horizontālo precizitāti 10 cm. DEM rastra izšķirtspēja ir 2 m.
2. Ģeometrija. Upes šķērsprofili tika uzmērīti ik pa 0.5 km pilsētu teritorijās un 1-2 km lauku teritorijās. Gadījumos, kad pieejamais šķērsprofilu skaits nebija pietiekošs hidrauliskās modelēšanas prasībām, tika veikta šķērsprofilu ģenerēšana, pamatojoties uz pieejamajiem datiem.
3. Hidroloģiskie dati. Pavasara plūdu modelēšanā tika izmantoti ūdens noteces dati laika posmā no 1961. līdz 2018. gadam (pēc ievērojamiem meliorācijas darbiem – atklātās drenāžas sistēmas izveidošanas Latvijas teritorijā). Jūras vējuzplūdu modelēšanā tika izmantoti jūras piekrastes staciju ūdens līmeņa dati laika posmā no 1922. gada līdz 2018. gadam, lai ņemtu vērā klimata pārmaiņu ietekmi uz jūras ūdens līmeņa režīmu. Maksimālās noteces statistiskos aprēķinos tika izmantots Gumbela sadalījums, maksimāliem ūdens līmeņiem – Pirsona sadalījums.
Plūdu modelēšanā tika ņemti vērā esošie aizsargdambji upju krastos, kā arī jūras piekrastē. Mazo HES un aizsargdambju iespējamās sabrukšanas scenāriji nav modelēti.
Plūdu karšu pamatnē izmantota ESRI brīvpieejas ielu karte (Streets), kuras mērogs ir līdz 1:1 000 pilsētu teritorijās un līdz 1:4 000 pārējās teritorijās. Ņemot vērā augstās izšķirtspējas pamatdatus, plūdu karšu mērogs ir līdz pat 1:200, izņemot vietās, kur augstuma modelim pamatā ir dati no topogrāfiskās kartes mērogā 1:10 000.
Lai arī plūdu kartes ir apskatāmas PRIS, lai pašvaldība varētu iegūt applūstošo teritoriju datus teritorijas plānojuma izstrādei atbilstošā formātā, pašvaldībai vai teritorijas plānojuma izstrādātājam ir jāvēršas centrā ar lūgumu izsniegt datus atbilstošā formātā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Šobrīd spēkā esošā applūstošo teritoriju noteikšanas metodika ir novecojusi, jo tā primāri ir balstīta uz novērojumiem dabā, kas ne vienmēr spēj atspoguļot situāciju atbilstoši metodikā noteiktajai varbūtībai (10% applūšanas varbūtība). Turklāt nav izvirzītas prasības ekspertiem, kas nosaka applūstošās teritorijas, pamatojoties uz novērojumiem dabā.
2. Preventīvo darbību plānošanā plūdu riska mazināšanā, kā arī operatīvās informācijas un brīdinājumu sagatavošanā tiek izmantotas centra izstrādātās plūdu kartes, kas ir integrētas centra uzturētajā PRIS. Taču šobrīd spēkā esošais regulējums neparedz, ka plūdu kartes ar 10% applūšanas varbūtību būtu jāizmanto applūstošās teritorijas noteikšanā teritorijas plānojumā. Līdz ar to dažādās valsts uzturētās informācijas sistēmās – PRIS, Teritorijas attīstības plānošanas sistēmā (turpmāk – TAPIS) un Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmā (turpmāk – ATIS), kā arī teritorijas plānošanas dokumentos parādās atšķirīga informācija par applūstošajām teritorijām ar 10% applūduma varbūtību.
2. Preventīvo darbību plānošanā plūdu riska mazināšanā, kā arī operatīvās informācijas un brīdinājumu sagatavošanā tiek izmantotas centra izstrādātās plūdu kartes, kas ir integrētas centra uzturētajā PRIS. Taču šobrīd spēkā esošais regulējums neparedz, ka plūdu kartes ar 10% applūšanas varbūtību būtu jāizmanto applūstošās teritorijas noteikšanā teritorijas plānojumā. Līdz ar to dažādās valsts uzturētās informācijas sistēmās – PRIS, Teritorijas attīstības plānošanas sistēmā (turpmāk – TAPIS) un Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmā (turpmāk – ATIS), kā arī teritorijas plānošanas dokumentos parādās atšķirīga informācija par applūstošajām teritorijām ar 10% applūduma varbūtību.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz, ka teritorijām, kurām ir izstrādāts plūdu kartes, teritorijas plānojumā applūstošo teritoriju primāri nosaka, izmantojot plūdu kartes. Tās tiek atjaunotas reizi sešos gados. Plūdu karšu izstrādē tiek izmantoti jaunākie valstī pieejamie aerolāzerskanēšanas dati un jaunākie ūdens līmeņa un caurplūduma novērojumu dati, līdz ar to nodrošinot, ka tiek ņemta vērā arī klimata pārmaiņu ietekme. Lai pašvaldībām, kas atrodas nacionālas nozīmes plūdu riska teritorijās, atvieglotu plūdu karšu izmantošanu teritorijas plānojuma izstrādē, telpiskie dati par applūstošajām teritorijām ar 10% varbūtību būs pieejami TAPIS pašvaldību darba vidē.
Noteikumu projekts paredz, ka teritorijām, kurām nav izstrādātas plūdu kartes, applūstošo teritoriju nosaka, izmantojot modelēšanas rīkus. Ja tas nav iespējams, tad izmanto inženiertehniskos aprēķinus atbilstoši 1. pielikumā iekļautajai metodikai.
Noteikumu projekts paredz arī kārtību, kādā pašvaldība var iesniegt datus centram plūdu karšu precizēšanai. Ja pašvaldības rīcībā ir precīzāki dati par modelēšanā izmantojamajiem parametriem – precīzāki virsmas augstuma dati, papildu ūdens līmeņa vai caurplūduma novērojumu dati, veikti upes gultnes šķērsprofila uzmērījumi u.c. – pašvaldība tos iesniedz centrā. Centrs precizē plūdu kartes atbilstoši iesniegtajiem datiem un nodrošina to publisku pieejamību.
Pamatojoties uz Aizsargjoslu likumā noteikto, ka applūstošā teritorija tiek noteikta vietējās pašvaldības teritorijas plānojumā, noteikumu projektā paredzētais regulējums dod iespēju pašvaldībai savā teritorijas plānojumā precizēt plūdu kartēs noteiktās applūstošās teritorijas pamatojoties uz sertificēta hidrologa, hidromelioratīvās būvniecības speciālista vai biotopu eksperta atzinumu. Ja nacionālas nozīmes plūdu riska teritorijās ar pašvaldības lēmumu tiek noteikta mazāka applūstošā teritorija nekā plūdu kartēs, pašvaldība ar savu lēmumu uzņemas pilnu atbildību par sociālajiem riskiem, materiālajiem un ekonomiskajiem zaudējumiem šajās teritorijās iespējamo plūdu gadījumā.
Noteikumu projektā paredzētās izmaiņas attiecas uz jaunu teritorijas plānumu izstrādi. Līdz ar šo noteikumu projekta stāšanos spēkā iepriekš izstrādātie teritorijas plānojumi paliek spēkā ar esošajiem nosacījumiem līdz to termiņa beigām, pārskatīšanai vai grozījumu veikšanai. Ievērojot tiesiskās paļāvības principu, darbības, kurām tika saņemtas atļautas pamatojoties uz iepriekš spēkā esošo teritorijas plānojumu, drīkst turpināt atbilstoši atļaujā noteiktajiem termiņiem un nosacījumiem.
Noteikumu projekts paredz, ka teritorijām, kurām nav izstrādātas plūdu kartes, applūstošo teritoriju nosaka, izmantojot modelēšanas rīkus. Ja tas nav iespējams, tad izmanto inženiertehniskos aprēķinus atbilstoši 1. pielikumā iekļautajai metodikai.
Noteikumu projekts paredz arī kārtību, kādā pašvaldība var iesniegt datus centram plūdu karšu precizēšanai. Ja pašvaldības rīcībā ir precīzāki dati par modelēšanā izmantojamajiem parametriem – precīzāki virsmas augstuma dati, papildu ūdens līmeņa vai caurplūduma novērojumu dati, veikti upes gultnes šķērsprofila uzmērījumi u.c. – pašvaldība tos iesniedz centrā. Centrs precizē plūdu kartes atbilstoši iesniegtajiem datiem un nodrošina to publisku pieejamību.
Pamatojoties uz Aizsargjoslu likumā noteikto, ka applūstošā teritorija tiek noteikta vietējās pašvaldības teritorijas plānojumā, noteikumu projektā paredzētais regulējums dod iespēju pašvaldībai savā teritorijas plānojumā precizēt plūdu kartēs noteiktās applūstošās teritorijas pamatojoties uz sertificēta hidrologa, hidromelioratīvās būvniecības speciālista vai biotopu eksperta atzinumu. Ja nacionālas nozīmes plūdu riska teritorijās ar pašvaldības lēmumu tiek noteikta mazāka applūstošā teritorija nekā plūdu kartēs, pašvaldība ar savu lēmumu uzņemas pilnu atbildību par sociālajiem riskiem, materiālajiem un ekonomiskajiem zaudējumiem šajās teritorijās iespējamo plūdu gadījumā.
Noteikumu projektā paredzētās izmaiņas attiecas uz jaunu teritorijas plānumu izstrādi. Līdz ar šo noteikumu projekta stāšanos spēkā iepriekš izstrādātie teritorijas plānojumi paliek spēkā ar esošajiem nosacījumiem līdz to termiņa beigām, pārskatīšanai vai grozījumu veikšanai. Ievērojot tiesiskās paļāvības principu, darbības, kurām tika saņemtas atļautas pamatojoties uz iepriekš spēkā esošo teritorijas plānojumu, drīkst turpināt atbilstoši atļaujā noteiktajiem termiņiem un nosacījumiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Ar šo noteikumu projektu pašvaldībām, kas atrodas nacionālas nozīmes plūdu riska teritorijās, tiek atvieglota iespēja applūstošo teritoriju noteikšanā izmantot jau esošus datus, nodrošinot tiem vieglāku pieejamību un samazinot pašvaldību izmaksas teritorijas plānojuma izstrādes procesā. Indikatīvās izmaksas plūdu karšu nodrošināšanai TAPIS pašvaldību darba vidē ērti lietojamā formātā, sastāda 11 250 euro, kas ir salīdzinoši neliels ieguldījums.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Veicinot, ka teritorijas attīstības plānošanas dokumentos tiek izmantotas ar aktuālākajām metodēm un jaunākajiem datiem noteiktas riska teritorijas, iedzīvotāji iegūs precīzāku informāciju par applūstošajām teritorijām savā pašvaldībā, ko varēs ņemt vērā, gan iegādājoties jaunus īpašumus, gan plānojot attīstību esošajos.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Veicinot, ka teritorijas attīstības plānošanas dokumentos tiek izmantotas ar aktuālākajām metodēm un jaunākajiem datiem noteiktas riska teritorijas, pašvaldības un uzņēmumi iegūs precīzāku informāciju par applūstošajām teritorijām, kas jāņem vērā, plānojot attīstību.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
-11 250
-11 250
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-11 250
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
-11 250
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Izmaksas aprēķinātas TAPIS funkcionalitātes uzlabošanai, lai varētu nodrošināt TAPIS lietotāja sadaļā "Ģeotelpisko datu lejuplāde" iespēju izgūt centra plūdu kartes ar 10% varbūtību, izmantojot WFS papkalpi. Izmaksas sastāda 450 h = 56,25 cilvēkdienas x 200* = 11 250 euro
*TAPIS uzturēšanas līgumā noteiktā cilvēkdienas likme.
*TAPIS uzturēšanas līgumā noteiktā cilvēkdienas likme.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
VSIA "Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs"Nevalstiskās organizācijas
NēCits
-6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- VSIA "Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs"
- Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu projekta piemērošana veicinās vienkāršāku piekļuvi datiem par applūstošajām teritorijām un ērtāku datu integrāciju teritorijas plānojumos.
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu projekta piemērošana veicinās vienotas informācijas izmantošanu applūstošo teritoriju (ar 10 % applūduma varbūtību) noteikšanā.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu projektam būs pozitīva ietekme uz vidi. Virszemes ūdensobjektu aizsardzībai no piesārņojuma un citas nelabvēlīgas ietekmes applūstošajās teritorijās ir noteikti dažādi aprobežojumi, savukārt aktualizētā metodika ļaus vienādot pieeju un izmantot aktuālākos datus un jaunākā smetodes applūstošo teritoriju noteikšanai.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
