Anotācija (ex-ante)

22-TA-3758: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 6. jūlija noteikumos Nr. 481 "Atbalsta programmas nosacījumi būvdarbiem daudzdzīvokļu mājās un to teritoriju labiekārtošanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Atbilstoši Piespiedu dalītā īpašuma privatizētajās daudzdzīvokļu mājās izbeigšanas likuma 16.panta pirmajai un otrajai daļai valstij ir paredzētas tiesības sniegt atbalstu daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas īpašniekiem jautājumos, kas saistīti ar finansējuma iegūšanu atsavināšanas cenas samaksai. Atbalsta veidus, apmēru un piešķiršanas noteikumus nosaka Ministru kabinets; Ministru kabineta noteikumi tiek izdoti, ja gadskārtējā likumā “Par valsts budžetu” tiek paredzēts finansējums atbalsta sniegšanai. Ņemot vērā, ka Piespiedu dalītā īpašuma privatizētajās daudzdzīvokļu mājās izbeigšanas likuma spēkā stāšanās brīdī nebūs pieņemts un stājies spēkā likums “Par valsts budžetu 2023.gadam”, secīgi – nav paredzēts valsts budžeta finansējums atbalsta pasākumiem daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas īpašniekiem atsavināšanas cenas samazināšanai. Vienlaikus, apzinoties nepieciešamību ieviest dzīvokļu īpašniekiem iespēju atvieglot pieejamību finansējumam, lai tie varētu izpirkt atsavināmās zemes jau pēc iespējas ātrāk, ir nepieciešams rast iespēju paredzēt atbalsta mehānismu, kas neprasa valsts budžeta līdzekļus
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Šis Ministru kabineta noteikumu projekts (turpmāk - Noteikumu projekts) paredz apstiprināt atbalsta programmu aizdevumu piešķiršanai daudzdzīvokļu mājām Piespiedu dalītā īpašuma privatizētajās daudzdzīvokļu mājās izbeigšanas likuma kārtībā noteikto atsavināmo zemju izpirkšanai jeb atsavināšanas cenas samaksai, noteikt kārtību, kādā tiek īstenota programma, tostarp aizdevuma piešķiršanas nosacījumus.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2023.gada 1.janvārī stāsies spēkā Saeimas 2021.gada 25.novembrī pieņemtais Piespiedu dalītā īpašuma privatizētajās daudzdzīvokļu mājās izbeigšanas likums (turpmāk – Piespiedu dalītā īpašuma izbeigšanas likums). Piespiedu dalītā īpašuma izbeigšanas likumā ir noteikta kārtībā, kādā uzsākams un īstenojams vienota īpašuma izveidošanas process piespiedu dalītā īpašuma gadījumā, ja uz citai personai piederoša zemes īpašuma atrodas daudzdzīvokļu māja ar privatizētu dzīvokļu īpašumiem. Tiesiskais regulējums dos iespēju atrisināt piespiedu dalītā īpašuma problēmas, kas skar 3 544 privatizētas daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas, kurās atrodas 129 918 dzīvokļu īpašumu Latvijā.No visām daudzdzīvokļu mājām, kas atrodas uz citai personai piederošas zemes, aptuveni 30% māju atrodas Rīgā, daudz šādu māju ir arī Jūrmalā, Daugavpilī, Jelgavā un Ogrē. Pēc Tieslietu ministrijas aplēsēm [1] 2023.gadā, kad stāsies spēkā Piespiedu dalītā īpašuma izbeigšanas likums, atsavināmo zemi varētu izpirkt vidēji 18 daudzdzīvokļu mājas, savukārt 2024.gadā jau vidēji 107 daudzdzīvokļu mājas.


[1] https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/annotations/5eb5b706-0a43-466a-b203-7efa98df7c06/annexes/42f23845-71d3-4449-ba00-0a4a304a58e2/download
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atsavināmās zemes cenu nosaka Valsts zemes dienests atbilstoši zemes kadastrālai vērtībai atsavināšanas procesa uzsākšanas posmā. Tā, piemēram, Rīgas valsts pilsētas pašvaldībā[1], kurā atrodas aptuveni 30% no visām daudzdzīvokļu mājām, kuras atrodas uz citai personai piederošas zemes, provizoriskās funkcionāli nepieciešamā zemesgabala atsavināšanas cenas, balstoties uz spēkā esošo kadastrālo vērtību, svārstās no 100 euro (Vecmīlgrāvis) līdz pat gandrīz 500 000 euro (Rīgas vēsturiskais centrs), atsavināšanas cenas daļai vienam dzīvoklim svārstoties no 2 euro līdz pat 9 000 euro. Līdz ar to secināms, ka atsavināmās zemes atsavināšanas cena dažādās Rīgas valstspilsētas apkaimēs var ievērojami atšķirties. Aplūkojot vidējās provizoriskās zemesgabalu atsavināšanas cenas vairākās Rīgas valstspilsētas apkaimēs, jāsecina, ka tajās Rīgas valstspilsētas apkaimēs, kurās ir visaktuālākā dalītā īpašuma problemātika (Purvciems, Ķengarags) vidējā atsavināmās zemes atsavināšanas cena daudzdzīvokļu mājai ir robežās no 100 000 euro līdz 200 000 euro, atsavināšanas cenas daļa vienam dzīvoklim vidēji ir 1 500 euro līdz 2 000 euro diapazonā, ievērojami zemāka atsavināšanas cena ir prognozējama Vecmīlgrāvja apkaimē.

Jānorāda, ka prognozējamo atsavināšanas cenu Noteikumu projekta izstrādes laikā nav iespējams aplūkot tām daudzdzīvokļu mājām, kurām vēl nav pārskatīts funkcionāli nepieciešamais zemesgabals likumā “Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju” noteiktajā kārtībā.

Atbilstoši Piespiedu dalītā īpašuma izbeigšanas regulējumam Valsts zemes dienests pēc atsavināmās zemes noteikšanas un reģistrēšanas Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā un atsavināšanas cenas aprēķināšanas nosūta dzīvojamās mājas dzīvokļu īpašniekiem paziņojumu par atsavināmo zemi un atsavināšanas cenu, kurā tiek fiksēta ne tikai atsavināmās zemes atsavināšanas cena, bet arī katra dzīvokļa īpašnieka dzīvokļa īpašumā ietilpstošās kopīpašuma domājamās daļas apmēram atbilstošā atsavināšanas cenas daļa. Tiesiskais regulējums ļauj dzīvojamās mājas dzīvokļu īpašniekiem pašiem izvēlēties modeli, kādā veidā tiek segta atsavināmās zemes atsavināšanas cena – vai nu katrs dzīvokļa īpašnieks pats ieskaita savu atsavināšanas cenas daļu zvērināta tiesu izpildītāja depozīta kontā, vai arī, pamatojoties uz attiecīga dzīvokļu īpašnieku kopības lēmuma pamata, dzīvokļu īpašnieku kopība var lemt par līguma slēgšanu daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas dzīvokļu īpašnieku vārdā, lai iegūtu finansējumu atsavināšanas cenas samaksai. Tāpat var būt situācija, kad daļa dzīvokļu īpašnieku paši plāno veikt savas atsavināšanas cenas daļas ieskaitīšu, savukārt daļa daļai dzīvokļu īpašnieku ir nepieciešams piesaistīt ārējo finansējumu. Vienlaikus jāapzinās, pat ja atsevišķi dzīvokļu īpašnieki būs ieskaitījuši savu atsavināšanas cenas daļu zvērināta tiesu izpildītāja depozīta kontā, atsavināšanas process būs noslēdzies jeb atsavināšanas tiesība būs izmantota tikai gadījumā, ja daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas dzīvokļu īpašnieki Piespiedu dalītā īpašuma izbeigšanas likumā noteiktajā kārtībā un termiņos zvērināta tiesu izpildītāja vestās lietas par piespiedu dalītā īpašuma izbeigšanu ietvaros būs pieņēmuši lēmumu par atsavināšanas tiesības izmantošanu un iemaksājuši visu jeb pilnu atsavināšanas cenu zvērināta tiesu izpildītāja depozīta kontā. Līdz ar to, lai sekmētu to, lai pēc iespējas visiem daudzdzīvokļu dzīvojamo māju dzīvokļu īpašnieki, kuri vēlas izbeigt piespiedu dalītā īpašuma attiecības ar zemes īpašnieku, būtu iespēja šo tiesisko mehānismu īstenot pilnībā un iegūt īpašumtiesības uz zemi, valstij ir jārod attiecīgi atbalsta pasākumi finansējuma pieejamības veicināšanai.


[1] Saskaņā ar Rīgas pašvaldības dzīvojamo māju privatizācijas komisijas sniegto informāciju
 
Risinājuma apraksts
Atbalsta programmas mērķis ir veicināt finansējuma pieejamību tiem dzīvojamo māju īpašniekiem (dzīvokļu īpašniekiem), kuri vēlas izmantot Piespiedu dalītā īpašuma izbeigšanas likumā nostiprināto mehānismu, lai izbeigtu piespiedu dalīto īpašumu ar zemes īpašnieku vai īpašniekiem, bet kuriem nav pieejami savi brīvie finanšu līdzekļi attiecīgās atsavināšanas cenas daļas samaksai. Noteikumu projekts paredz iespēju sabiedrībai “Altum” nodrošināt aizdevumu dalītā īpašuma izbeigšanai tām daudzdzīvokļu mājām, kuras neatbilst komercbanku kreditēšanas politikai, tādā veidā novēršot riskus par sabiedrības “Altum” iejaukšanos kredītiestāžu kreditēšanā.

Aizdevumus Piespiedu dalītā īpašuma izbeigšanas likumā noteiktā kārtībā noteikto atsavināmo zemju izpirkšanai ar Noteikumu projektu tiek plānots piešķirt jau esošās Sabiedrības “Altum” īstenotās atbalsta programmas būvdarbiem daudzdzīvokļu mājās un to teritoriju labiekārtošanai (t.s. remonta fonda programma) ietvaros, kas apstiprināta ar Ministru kabineta 2021.gada 6.jūlija noteikumiem Nr.481 “Atbalsta programmas nosacījumi būvdarbiem daudzdzīvokļu mājās un to teritoriju labiekārtošanai” (turpmāk – MK noteikumi Nr.481). Ņemot vērā minēto, ar Noteikumu projektu tiek virzīti grozījumi MK noteikumos Nr.481, papildinot jau esošo remonta fonda programmu ar jaunu aizdevuma veidu daudzdzīvokļu dzīvojamo māju īpašniekiem – aizdevums Piespiedu dalītā īpašuma izbeigšanas likumā noteiktajā kārtībā daudzdzīvokļu mājai noteiktās atsavināmās zemes izpirkšanai jeb atsavināšanas cenas samaksai (turpmāk – Aizdevums zemes izpirkšanai). Aizdevumu zemes izpirkšanai paredzēts piešķirt tikai tiem daudzdzīvokļu dzīvojamo māju dzīvokļu īpašniekiem, kuri izmanto Piespiedu dalītā īpašuma likumā paredzēto atsavināšanas tiesību un izpērk atsavināmo zemi Piespiedu dalītā īpašuma likuma noteiktajā kārtībā.

Aizdevumi zemes izpirkšanai tiks izsniegti remonta fonda programmai esošā pieejamā finansējuma, kas fiksēts MK noteikumu Nr.481 5.punktā (pieejamais finansējums aizdevumu izsniegšanai un zaudējumu segšanai ir 31 000 000 euro) ietvaros un esošā tā piesaistes veida ietvaros (sabiedrībai “Altum” piesaistot valsts aizdevumu atbilstoši normatīvajiem aktiem par valsts aizdevumu izsniegšanas un apkalpošanas kārtību, nepiemērojot aizdevuma riska procentu likmi, kā arī piesaistot starptautiskās finanšu institūcijas aizdevumu, lai nodrošinātu finansējumu aizdevumu piešķiršanai). Noteikumu projekta izstrādes brīdī esošā remonta fonda ietvaros kopš atbalsta programmas atvēršanas 2021.gada 8.septembrī sabiedrība “Altum” ir apstiprinājusi 47 aizdevumu pieteikumu 3 milj. euro apmērā, 26 aizdevuma pieteikumi 2.38 milj. euro apmērā ir izvērtēšanas procesā. Līdz šim apstiprinātie un vērtēšanā esošie aizdevumu pieteikumi nodrošina 18 % pieejamā finansējuma izlietošanu.

Pamatojoties uz iepriekš minēto, MK noteikumi Nr.481 ar Noteikumu projektu tiek papildināti ar jaunu - 3. nodaļu “Atsavināmās zemes izpirkšanas aizdevuma piešķiršanas noteikumi”, saskaņā ar kuru ir paredzēti turpmāk aprakstītie aizdevuma atsavināmās zemes izpirkšanai atbalsta programmas nosacījumi.

Vispārīgi Aizdevuma zemes izpirkšanai programmas nosacījumi
Noteikumu projekts paredz iespēju sabiedrībai “Altum” nodrošināt Aizdevumu dalītā īpašuma izbeigšanai tām daudzdzīvokļu mājām, kuras neatbilst komercbanku kreditēšanas politikai, tādā veidā novēršot riskus par sabiedrības “Altum” iejaukšanos kredītiestāžu kreditēšanā.

Atbalsta veids - tiešais finanšu instruments, t.i., aizdevums.
Atbalsta sniedzējs - sabiedrība “Altum”.
Atbalsta saņēmēji: daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas kopībā ietilpstošie dzīvokļu īpašnieki – fiziskas un juridiskas personas, kurām nepieciešams finansējums atsavināšanas cenas (vai tās daļas) samaksai.
Atbilstoši Dzīvokļa īpašuma likuma regulējumam, ja dzīvojamā mājā visi esošie dzīvokļu īpašumi pieder vienai personai, tai ir likumā paredzētās dzīvokļu īpašnieku kopības tiesības un pienākumi. Līdz ar to arī gadījumos, ja daudzdzīvokļu dzīvojamā mājā visi dzīvokļu īpašumi pieder vienai personai, tās var pretendēt uz aizdevumu. Attiecībā uz gadījumiem, kad visi dzīvokļu īpašumi pieder vienai personai, kurai ir juridiskas personas statuss, jāvērtē tā statuss saskaņā ar MK noteikumos Nr.481 nostiprināto “namīpašnieka” definīciju.

Ņemot vērā, ka Piespiedu dalītā īpašuma izbeigšanas likuma izpratnē daudzdzīvokļu dzīvojamā māja ir tāda dzīvojamā māja, kura ir privatizēta saskaņā ar likumā "Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju", likumā "Par kooperatīvo dzīvokļu privatizāciju" vai likumā "Par lauksaimniecības uzņēmumu un zvejnieku kolhozu privatizāciju" noteikto kārtību, kā arī Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā ir reģistrēta tās sadale dzīvokļa īpašumos, uz aizdevumu var pretendēt tikai tādu daudzdzīvokļu dzīvojamo māju dzīvokļu īpašnieki, kuras ir sadalītas dzīvokļu īpašumos. Proti, daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas, kuras nav sadalītas dzīvokļu īpašumos, bet pieder to īpašniekiem kopīpašuma domājamās daļās, nevar pretendēt uz aizdevumu.
Tāpat, ņemot vērā Piespiedu dalītā īpašuma likuma regulējumu, uz aizdevumu nevarēs pretendēt daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas, kuras nav privatizētas (atrodas valsts vai pašvaldības īpašumā).

Saskaņā ar šā brīža aprēķiniem, noteiktais finansējums būs pietiekams aizdevumu sniegšanai līdz 2024. gada beigām un saskaņā ar Noteikumu projekta 4. punktu  beigu termiņš lēmumu pieņemšanai par aizdevuma piešķiršanu un aizdevuma līguma noslēgšanai ir 2023.gada 31. decembris. Šāds termiņš Noteikumu projekta izstrādes brīdī ir noteikts, ņemot vērā, ka aizdevumu de minimis atbalsta saņēmējiem sniedz saskaņā ar Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulā (ES) Nr.  1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 24. decembris, Nr. L 352) (turpmāk – Regula Nr.1407/2013) noteikto tās piemērošanas periodu. Ņemot vērā Regulā Nr.1407/2013 noteikto un tuvojošos tās piemērošanas perioda beigu termiņu, sagaidāms, ka Eiropas Komisija noteiks jaunu de minimis atbalsta piemērošanas regulējumu, tai skaitā, piemērošanas periodu. Tādēļ, pastāvot jaunam de minimis atbalsta regulējumam, tiks veikti attiecīgi grozījumi MK noteikumos Nr.481, tai skaitā, nosakot jaunu aizdevumu līgumu noslēgšanas termiņu.


Pieteikšanās Aizdevumam zemes izpirkšanai un aizdevuma nosacījumi

Aizdevumam zemes izpirkšanai daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas kopība var pieteikties ar pilnvarotās personas starpniecību vai namīpašnieks. Pilnvarotā persona ir Latvijā reģistrēta juridiska persona, kuru dzīvokļu īpašnieku kopība atbilstoši Dzīvokļa īpašuma likumā un Piespiedu dalītā īpašuma likumā noteiktajai kārtībai ir pilnvarojusi tās vārdā veikt darbības, kas saistītas ar daudzdzīvokļu mājai noteiktās atsavināmās zemes izpirkšanu, tai skaitā, slēgt līgumus, lai iegūtu finansējumu atsavināšanas cenas samaksai.

Aizdevuma zemes izpirkšanai varēs pieteikties sabiedrībā “Altum” pēc tam, kad daudzdzīvokļu dzīvojamā mājas dzīvokļu īpašnieku kopība Piespiedu dalītā īpašuma likumā noteiktajā kārtībā ir pieņēmusi lēmumu par atsavināšanas tiesības izmantošanu (Piespiedu dalītā īpašuma likuma 11.pants), par ko zvērināts tiesu izpildītājs ir sastādījis attiecīgu aktu (Piespiedu dalītā īpašuma 12.panta ceturtā daļa), kā arī pieņēmusi lēmumu par līgumu slēgšanu, lai iegūtu finansējumu atsavināšanas cenas samaksai (Piespiedu dalītā īpašuma likuma 15.panta pirmā daļa), pilnvarojot pilnvaroto personu slēgt attiecīgo līgumu.

Lai saņemtu aizdevumu,  pilnvarotā persona vai namīpašnieks sabiedrībā "Altum"  iesniedz Noteikumu projektā norādītos dokumentus. Dokumentācija, kas ir pieejama publiskajos reģistros un informācijas sistēmās un, kas nav uzskaitīta Noteikumu projektā, un ir nepieciešama aizdevuma saņemšanas izvērtēšanai, tiks pārbaudīta publiskajos reģistros un informāciju sistēmās.

Saņemot aizdevuma pieteikumu un Noteikumu projektā paredzētos tam pievienotos dokumentus, Sabiedrība “Altum”, cita starpā, pārbauda, vai daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas dzīvokļu īpašnieku kopības lēmums par līguma slēgšanu par nepieciešamo finansējumu atsavināšanas cenas samaksai satur informāciju par dzīvokļu īpašniekiem, kuri savu atsavināšanas cenas daļu maksā no saviem līdzekļiem, par dzīvokļu īpašniekiem, kuriem nepieciešams aizdevums savas atsavināšanas cenas daļas samaksai, par aizdevuma maksāšanas kārtību,  tāpat arī tam jāsatur informācija par aizdevuma nosacījumiem – maksimālo termiņu, maksimālo % likmi. Lēmums par līguma slēgšanu par nepieciešamo finansējumu atsavināšanas cenas samaksai ir uzskatāms par pieņemtu, ja tas pieņemts atbilstoši Dzīvokļa īpašuma likuma nosacījumiem un ja par to ir nobalsojuši dzīvokļu īpašnieki, kuriem pieder vairāk nekā puse no visiem daudzdzīvokļu dzīvojamā mājā esošiem dzīvokļu īpašumiem (Piespiedu dalītā īpašuma izbeigšanas likuma 15.panta otrā daļa).

Lai arī lēmumu par līguma slēgšanu par nepieciešamo finansējumu atsavināšanas cenas samaksai pieņem konkrētās daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas dzīvokļu īpašnieku kopība, kā tas izriet no Piespiedu dalītā īpašuma izbeigšanas likuma, par saistībām, kas izriet no aizdevuma līguma, neatbild tie dzīvokļu īpašnieki, kuri paši ir iemaksājuši savu atsavināšanas cenas daļu zvērināta tiesu izpildītāja depozīta kontā, tāpat arī katra dzīvokļa īpašnieka aizdevuma daļas pamatmaksājumu summa nedrīkst pārsniegt Paziņojumā par atsavināmo zemi un atsavināšanas cenu (Piespiedu dalītā īpašuma likuma 8.pants) katram dzīvokļa īpašumam noteikto maksājamo atsavināšanas cenas daļu. Kā tas ir atzīts judikatūrā, “likumā noteiktos gadījumos dzīvokļu īpašnieki kā kopības (personu apvienības) biedri ir personiski (tieši) atbildīgi par kopības saistībām pret trešajām personām, un tām primāri jāceļ prasība pret personiski atbildīgo dzīvokļa īpašnieku, kura rīcības dēļ kopība nav izpildījusi savas saistības pret trešo personu. Arī šajā gadījumā atsevišķā dzīvokļa īpašnieks neatbild solidāri ar citiem dzīvokļu īpašniekiem, bet tikai par tām kopības saistībām (to daļu), kuru neizpilde izriet no konkrētā dzīvokļa īpašnieka pienākuma pret kopību neizpildes.”[1]

Jānorāda, ka, nosakot aizdevuma maksāšanas kārtību un organizējot aizdevuma atmaksu, pilnvarotā persona vai attiecīgi cita tam pilnvarota persona ir atbildīga par to, lai tiktu ievēroti Piespiedu dalītā īpašuma izbeigšanas likuma 15.pantā minētie nosacījumi. Cita starpā, ir jānodrošina, ka saistību, kas izriet no aizdevuma līguma, pilnīgas izpildes termiņš nevar būt īsāks par trim gadiem attiecībā uz tiem dzīvokļu īpašniekiem, kuri nav piekrituši šāda aizdevuma līguma slēgšanai. Šādos gadījumos saistību izpildes apmērs katru gadu nosakāms proporcionāli to izpildes kopējam termiņam.

Lai novērstu riskus par sabiedrības "Altum" iejaukšanos kredītiestāžu kreditēšanā, noteikumu projektā ir noteikts, ka, piesakoties sabiedrības "Altum" aizdevumam, ir jāiesniedz arī kredītiestādes apliecinājums par to, ka tā var pieteikties aizdevuma saņemšanai sabiedrībā “Altum”. Ja kredītiestāde nesniedz apliecinājumu 20 darbdienu laikā, uzskatāms, ka kredītiestāde ir apliecinājusi, ka dzīvokļu īpašnieki vai saimnieciskās darbības veicējs var pieteikties aizdevumam sabiedrībā "Altum";
Aizdevuma pieteikumā būs jāapraksta tā sadarbība ar komercbanku, norādot komercbanku, kurā tika iesniegts pieteikums, pieteikuma iesniegšanas datums un aizdevuma izskatīšanai nepieciešamo dokumentu iesniegšanas kredītiestādē datums, kā arī komunikācijas gaita ar kredītiestādi. Ja sabiedrība "Altum" konstatēs, ka kredītiestāde nav varējusi pieņemt lēmumu, jo potenciālais aizņēmējs nav iesniedzis nepieciešamos dokumentus, sabiedrība "Altum" tai aizdevumu nepiešķirs un lūgs vērsties attiecīgajā kredītiestādē.

Aizdevuma zemes izpirkšanai nosacījumi
Aizdevums tiek piešķirts daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas dzīvokļu īpašniekiem Piespiedu dalītā īpašuma izbeigšanas likumā noteiktajā kārtībā daudzdzīvokļu dzīvojamai mājai noteiktās atsavināmās zemes izpirkšanai jeb atsavināšanas cenas samaksai. Aizdevuma apmērs, kura saņemšanai daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas dzīvokļu īpašnieku kopība var pieteikties, var atbilst Valsts zemes dienesta noteiktajai atsavināšanas cenai, bet var arī būt mazāks, ņemot vērā, ka daļa dzīvokļu īpašnieku paši var iemaksāt zvērināta tiesu izpildītāja depozīta kontā savu atsavināšanas cenas daļu zvērināta tiesu izpildītāja noteiktajā termiņā.
Maksimālais aizdevuma apmērs nav noteikts, ņemot vērā, ka atsavināšanas cenas aprēķināšanai izmanto zemes vienībai un zemes vienības daļai Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrēto kadastrālo vērtību. Savukārt atsavināmo zemi nosaka, balstoties uz pašvaldības lēmumu par daudzdzīvokļu dzīvojamai mājai funkcionāli nepieciešamo zemesgabalu. Līdz ar to, kamēr nav veikta visu piespiedu dalītā īpašuma attiecībās esošo daudzdzīvokļu dzīvojamo māju, funkcionāli nepieciešamā zemesgabala noteikšana/pārskatīšana, nav iespējams noteikt maksimālās atsavināšanas cenas vērtības, secīgi – aizdevuma maksimālo apmēru.
Aizdevuma  maksimālais termiņš ir 20 gadi.

Sabiedrība “Altum” aizdevumu piešķir:
- aizdevumam, kam pieteikusies pilnvarotā persona, ja daudzdzīvokļu mājas parādsaistību apjoms par saņemtajiem pakalpojumiem (apsaimniekošanas, atkritumu apsaimniekošanas, siltumapgādes, ūdensapgādes un kanalizācijas pakalpojumi), kas saistīti ar dzīvokļa īpašuma lietošanu, ir mazāks par 10 % no šo pakalpojumu rēķinu summas pēdējā gada laikā, kā arī ja ir pamatotas aizdevuma atmaksāšanas iespējas, kuras izvērtē sabiedrība "Altum", ņemot vērā drošas finanšu vadības principu;
- aizdevumam, kam pieteicies namīpašnieks,  vērtējot nepieciešamo finansējuma apjomu, nodrošinājumu, namīpašnieka esošo un nākotnes finanšu situāciju, aizdevuma atmaksāšanas iespējas, kā arī analizējot riskus un citus faktorus.

Atbilstoši valsts atbalsta regulējumam atbalsta saņēmēji – namīpašnieks un dzīvokļu īpašnieki, kuru dzīvokļa īpašumi tiek izmantoti saimnieciskajā darbībā, un dzīvokļa īpašnieki pretendē uz atbalstu šīs programmas ietvaros, kas kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, atbalstu saņem kā de minimis atbalstu. Komercdarbības atbalsta saņēmēji ir tikai fiziskas vai juridiskas personas, kas savu nekustamo īpašumu izmanto saimnieciskās darbības veikšanai, kam atbalsts kvalificējas kā komercdarbības atbalsts.

Sabiedrība “Altum” aizdevumu nepiešķir:
- pasākumiem, kuri nav Piespiedu dalītā īpašuma izbeigšanas likumā noteiktajā kārtībā daudzdzīvokļu dzīvojamai mājai noteiktās atsavināmās zemes izpirkšana jeb atsavināšanas cenas samaksa;
- namīpašniekiem saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzē pieejamo informāciju ir nodokļu vai nodevu parādi, tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādi, kas kopsummā pārsniedz 150 EUR  un tam nav noslēgts vienošanās līgums vai Valsts ieņēmumu dienests nav pieņēmis lēmumu par nodokļu maksājumu labprātīgu izpildi;
- de minimis atbalsta saņēmējam, saimnieciskās darbības veicējam, ja:
 *tam, iesniedzot aizdevuma pieteikumu ir pasludināts maksātnespējas process, ierosināta tiesiskās aizsardzības procesa lieta vai tiek īstenots tiesiskās aizsardzības process, tā saimnieciskā darbība ir izbeigta vai tas atbilst normatīvajos aktos noteiktajām juridiskās personas maksātnespējas procesa pazīmēm, kad kreditors ir tiesīgs iesniegt juridiskās personas maksātnespējas procesa pieteikumu. Šī informācija tiek pārbaudīta, balstoties uz namīpašnieka iesniegtu apliecinājumu;
* tas ir lielais saimnieciskās darbības veicējs, kas atbilst Komisijas regulas Nr.  651/2014 2. panta 24. punktam un tam, iesniedzot aizdevuma pieteikumu, tā kredītreitings ir zemāks par "B-".
Formulējums "pasludināts maksātnespējas process" aptver arī tādus maksātnespējas stāvokļa risinājumus kā bankrots, sanācija un mierizlīgums, līdz ar to aptver arī tos maksātnespējas procesus, kas pasludināti saskaņā ar likumu "Par uzņēmumu un uzņēmējsabiedrību maksātnespēju" un Maksātnespējas likumu, kas bija spēkā līdz 2010. gada 1. novembrim.

Valsts atbalsta nosacījumi – Aizdevumu zemes izpirkšanai piešķiršanā un uzskaitē ievēro jau MK noteikumu Nr.481 spēkā esošās 3. nodaļas “Valsts atbalsta nosacījumi” noteikumus.


[1] Augstākās tiesas Senāta 2019.gada 12.decembra spriedums lietā Nr. SKA – 109/2019.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
-

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
-

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?
-

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi