Anotācija (ex-ante)

22-TA-1449: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
1. Likuma par budžetu un finanšu vadību 9.panta 13.2daļas 1.punkts nosaka, ka kopējais pārdales apjoms starp pamatbudžeta programmām (apakšprogrammām) nedrīkst izraisīt katras atsevišķās programmas (apakšprogrammas) palielinājumu, kas vienlaikus pārsniegtu piecus procentus no programmai (apakšprogrammai) apstiprinātās gada apropriācijas apjoma un vērtību 100 000 euro.
2. Likuma par budžetu un finanšu vadību 9.panta 13.3daļas 3.punkts nosaka, ka apropriācijas pārdali starp programmām, apakšprogrammām un budžeta izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām budžeta resoram gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas ietvaros, ja ir pieņemts Ministru kabineta lēmums par apropriācijas pārdali. Šādu apropriācijas pārdali atļauts veikt, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.
3. Ministru kabineta 2012.gada 11.decembra noteikumu Nr.867 “Kārtība, kādā nosakāms maksimāli pieļaujamais valsts budžeta izdevumu kopapjoms un maksimāli pieļaujamais valsts budžeta izdevumu kopējais apjoms katrai ministrijai un citām centrālajām valsts iestādēm vidējam termiņam” 13.5.apakšpunkts nosaka, ka ministrija var iesniegt Finanšu ministrijā pamatotus priekšlikumus izmaiņām starp budžeta programmām, apakšprogrammām un izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām, ievērojot nosacījumu, ka nav pieļaujama pārdale citiem mērķiem no prioritārajiem pasākumiem piešķirtā finansējuma, par kura piešķiršanu pieņemts lēmums n–2 vai n–1 gadā, izņemot gadījumus, ja ir pieņemts atsevišķs Ministru kabineta lēmums.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Mērķis ir nodrošināt zāļu reto slimību ārstēšanai apmaksu atbilstoši Ministru kabineta 2021.gada 21.decembra noteikumiem Nr.869 “Grozījumi Ministru kabineta 2006.gada 31.oktobra noteikumos Nr.899 “Ambulatorajai ārstēšanai paredzēto zāļu un medicīnisko ierīču iegādes izdevumu kompensācijas kārtība””.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammas 33.03.00 “Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana” mērķis ir nodrošināt ambulatorajai ārstniecībai paredzēto zāļu, medicīnisko ierīču un preču iegādes izdevumu kompensāciju atbilstoši pacienta slimības diagnozei, raksturam un smaguma pakāpei un līgumu slēgšanu par izdevumu kompensāciju saskaņā ar MK 2006.gada 31.oktobra noteikumiem Nr.899 “Ambulatorai ārstēšanai paredzēto zāļu un medicīnisko ierīču iegādes izdevumu kompensācijas kārtība”.
Apakšprogrammas izpildītājs ir Nacionālais veselības dienests.

Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammas 33.12.00 “Reto slimību ārstēšana” mērķis ir nodrošināt medikamentozu ārstēšanu vitāli svarīgu dzīvības funkciju uzturēšanai ar retām slimībām slimojošiem pacientiem un nodrošināt reto slimību metodisko vadību, veidojot vienotu pieeju reto slimību ārstniecībā.
Apakšprogrammas izpildītājs ir Nacionālais veselības dienests.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbilstoši Likuma par budžetu un finanšu vadību 9.panta 13.2daļas 1.punktā noteiktajam finanšu ministram ir tiesības veikt ministrijai gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas ietvaros pārdales starp programmām, apakšprogrammām un budžeta izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām, ja kopējais pārdales apjoms starp pamatbudžeta programmām (apakšprogrammām) neizraisa katras atsevišķās programmas (apakšprogrammas) palielinājumu, kas vienlaikus pārsniedz piecus procentus  no programmai (apakšprogrammai) apstiprinātās gada apropriācijas apjoma un vērtību 100 000 euro. Savukārt Likuma par budžetu un finanšu vadību 9.panta 13.3daļas 3.punkts nosaka, ka finanšu ministram ir tiesības veikt apropriācijas pārdali starp programmām, apakšprogrammām un budžeta izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei likumā noteiktās apropriācijas ietvaros, nepiemērojot likuma 9.panta 13.2daļas nosacījumus, ja ir pieņemts Ministru kabineta lēmums un Ministru kabinets ir deleģējis finanšu ministram tiesības veikt apropriācijas pārdali un ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu dienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.
Ņemot vērā iepriekš minēto, atļautais kopējais pārdales apjoms tiek pārsniegts apakšprogrammā 33.03.00 “Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana” par 0,3% vai 545 366,45 euro (191 866 031 euro (sākotnēji apstiprinātais budžets 2022.g.) + 10 138 668 euro (priekšlikums apropriācijas pārdalei) = 202 004 699 euro.  191 866 031*5%=9 593 301,55 euro, 10 138 668 euro – 9 593 301,55 euro = 545 366,45 euro, 545 366,45 euro/191 866 031 euro=0,3%.
 
Risinājuma apraksts
Nepieciešams veikt un attiecīgi rīkojuma projekts paredz 2022.gadam:
-) Veselības ministrijas budžeta programmu/apakšprogrammu ietvaros starp budžeta izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām, tai skaitā no apakšprogrammas 33.12.00 “Reto slimību ārstēšana”, samazinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus subsīdijām un dotācijām, 10 138 668 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.03.00 “Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana”, palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus subsīdijām un dotācijām, lai nodrošinātu zāļu reto slimību ārstēšanai apmaksu atbilstoši Ministru kabineta 2021.gada 21.decembra noteikumiem Nr.869 “Grozījumi Ministru kabineta 2006.gada 31.oktobra noteikumos Nr.899 “Ambulatorajai ārstēšanai paredzēto zāļu un medicīnisko ierīču iegādes izdevumu kompensācijas kārtība””.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Atbilstoši likumam “Par valsts budžetu 2022.gadam” un Finanšu ministrijas rīkojumiem uz 2022.gada 29.aprīli, Veselības ministrijas budžeta:

apakšprogrammā 33.03.00 “Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana”
Resursi izdevumu segšanai 191 866 031 euro
ieņēmumi no maksas pakalpojumiem 7 022 054 euro;
dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 184 843 977 euro;
Izdevumi 191 866 031 euro, tai skaitā:
uzturēšanas izdevumi 191 866 031 euro

apakšprogrammā 33.12.00 “Reto slimību ārstēšana”
Resursi izdevumu segšanai 10 305 077 euro
dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 10 305 077 euro;
Izdevumi 10 305 077 euro, tai skaitā:
uzturēšanas izdevumi 10 305 077 euro


Rīkojuma projekts paredz apropriācijas pārdali 2022.gadam starp Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammām, tai skaitā:

 -) no apakšprogrammas 33.12.00 “Reto slimību ārstēšana”, samazinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus subsīdijām un dotācijām, 10 138 668 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.03.00 “Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana”, palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus subsīdijām un dotācijām, lai nodrošinātu zāļu reto slimību ārstēšanai apmaksu atbilstoši Ministru kabineta 2021.gada 21.decembra noteikumiem Nr.869 “Grozījumi Ministru kabineta 2006.gada 31.oktobra noteikumos Nr.899 “Ambulatorajai ārstēšanai paredzēto zāļu un medicīnisko ierīču iegādes izdevumu kompensācijas kārtība””.
Līdz 2021.gada 31.decembrim valsts apmaksāti veselības aprūpes pakalpojumi, tai skaitā specifiska medikamentoza ārstēšana,  daļai reto slimību pacientiem tika nodrošināti Ministru kabineta 2018.gada 28.augusta noteikumos Nr.555 "Veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanas un apmaksas kārtība" (turpmāk – MK Nr.555) noteiktajā kārtībā un tika izveidota īpaša budžeta apakšprogramma 33.12.00 “Reto slimību ārstēšanā” gan pieaugušo gan bērnu reto slimību medikamentozai ārstēšanai ar atsevišķu, ar zāļu iegādes kompensācijas sistēmu nesaistītu,  finansējumu Savukārt daļai reto slimību pacientu ar noteiktām diagnozēm, specifiskā terapija no valsts budžeta līdzekļiem 50 %, 75 % un 100 % apmērā (atkarībā no konkrētās diagnozes kompensācijas apmēra) tiek kompensētas atbilstoši Latvijas Republikas Ministru kabineta 2006.gada 31.oktobra noteikumu Nr.899 "Ambulatorajai ārstēšanai paredzēto zāļu un medicīnisko ierīču iegādes izdevumu kompensācijas kārtība" noteiktajam.
Tā kā esošā sistēma apakšprogrammas 33.12.00 “Reto slimību ārstēšana” bija sarežģīta   procedūras ziņā (grozījumi MK Nr.555, iepirkumu procedūra BKUS), nav pietiekamas elastības ienākot tirgū jaunam, lētākam medikamentam pie noteiktas diagnozes un jau ar kompensētu aktīvo zāļu vielu, kā arī ir apgrūtināta zāļu pieejamība, jo pacients zāles varēja saņemt tikai BKUS, tad tika izveidots atsevišķs, vienots  kompensējamo zāļu saraksts reto slimību pacientiem. Šāda kompensējamo zāļu nodrošināšanas kārtība veicinās procesa caurskatāmību, jo, lai  uzsāktu apmaksu no valsts budžeta līdzekļiem, par visām reto slimību ārstēšanai paredzētajām zālēm nepieciešams Zāļu valsts aģentūras izmaksu efektivitātes atzinums, zāļu ražotājiem  un pacientiem būs skaidri nosacījumi zāļu iekļaušanai, kā arī pārrunu ceļā ar ražotāju būs iespēja panākt pēc iespējas izdevīgāku cenu, kā arī ļaus sarakstā iekļaut gan jaunas zāles, gan paplašināt pacientu loku jau iepriekš sarakstā iekļautām zālēm. Tāpat šāda kārtība uzlabos plānošanu un padarīs elastīgāku finanšu plūsmu, vienlaikus sekmējot racionālu un fleksiblu valsts budžeta līdzekļu izlietojumu, kā arī uzlabos un atvieglos pacientiem zāļu pieejamību – zāles pacienti varēs saņemt tuvāk savai dzīvesvietai aptiekā.
Tāpēc Ministru kabineta 2006. gada 31. oktobra noteikumu Nr. 899 “Ambulatorajai ārstēšanai paredzēto zāļu un medicīnisko ierīču iegādes izdevumu kompensācijas kārtība” (turpmāk – Noteikumi)   regulējums tika papildināts ar R saraksta zāļu kompensāciju, kas paredzēta retu saslimšanu ārstēšanai.

Attiecīgi Ministru kabineta 2021.gada 21.decembra noteikumiem Nr.869 “Grozījumi Ministru kabineta 2006.gada 31.oktobra noteikumos Nr.899 “Ambulatorajai ārstēšanai paredzēto zāļu un medicīnisko ierīču iegādes izdevumu kompensācijas kārtība”” paredz, ka no 2022.gada 1.janvāra kompensējamo zāļu kārtībā (sistēmā) tiek iekļautas zāles reto slimību ārstēšanai, t.i., Noteikumu regulējums tika papildināts ar R saraksta zāļu kompensāciju, kas paredzēta retu saslimšanu ārstēšanai. Attiecīgi finansējums 10 138 668 euro apmērā ar retām slimībām slimojošu personu medikamentozai ārstēšanai tiek pārcelts no apakšprogrammas 33.12.00 “Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana” uz apakšprogrammu 33.03.00 “Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana”.

Pārdalāmajā finansējumā 10 138 668 euro apmērā ir iekļauts finansējums pilnā apmērā no prioritārā pasākuma “Plāna reto slimību jomā 2017.-2020.gadam realizācija”  3 000 000 euro apmērā un prioritārā pasākuma “Veselības pakalpojumu palielināšana (t.sk. retās slimības u.c.)” 4 367 143 euro apmērā, attiecīgi prioritārā pasākuma mēŗkis un būtība nav mainījusies, izmaiņas veiktas pacientiem ar retām slimībām zāļu izsniegšanas  un finansēšanas kārtībā.

Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu valsts budžeta apropriācijas pārdalei atbilstoši šā rīkojuma 1.punktam.

Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par šā rīkojuma 1.punktā minēto apropriācijas pārdali un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nebūs iebildumus, veiks apropriācijas pārdali.
 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija

Veselības ministrija atbilstoši Ministru kabineta 2021.gada 21.decembra noteikumiem Nr.869 “Grozījumi Ministru kabineta 2006.gada 31.oktobra noteikumos Nr.899 “Ambulatorajai ārstēšanai paredzēto zāļu un medicīnisko ierīču iegādes izdevumu kompensācijas kārtība”” anotācijā iekļautajai informācijai iesniegs attiecīgus priekšlikumus Finanšu ministrijai un Finanšu ministrija precizēs Veselības pamatbudžeta bāzi 2023., 2024. un 2025. gadam,  veicot pārdali starp apakšprogrammām Veselības ministrijas budžeta 33.00.00 “Veselības aprūpes nodrošināšana” programmas ietvaros.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi