Anotācija (ex-ante)

22-TA-2887: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Dzīvokļa īpašuma likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir uzlabot dzīvokļu īpašnieku kopības lēmumu pieņemšanas procedūru, lai tiktu nodrošināta sekmīga dzīvojamo māju pārvaldīšana, kā arī sasniegti izvirzītie energoefektivitātes mērķi.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Nākamā diena pēc izsludināšanas (likumprojektam)
Pamatojums
-

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Dzīvokļu īpašnieku kopība par savā kompetencē esošajiem jautājumiem lēmumus var pieņemt šādā veidā:
1) dzīvokļu īpašnieku kopsapulcē (19.pants);
2) nesasaucot dzīvokļu īpašnieku kopsapulci — aptaujas veidā (turpmāk — aptaujas veidā) (20.pants);
3) citādi savstarpēji vienojoties (21.pants).
Dzīvokļa īpašuma likums ir vairākkārt grozīts ar mērķi uzlabot dzīvokļu īpašnieku kopības lēmumu pieņemšanas procedūru, gan samazinot lēmumu pieņemšanai nepieciešamo balsu skaitu, gan arī ļaujot izmantot elektroniskas balsošanas iespējas Būvniecības informācijas sistēmas ietvaros. Tomēr iepriekšminētie grozījumi veicina lēmumu pieņemšanu tādās ēkās, kur dzīvokļu īpašnieku vairākums piedalās lēmumu pieņemšanā, bet nepasargā dzīvokļu īpašnieku mazākumu pret vairākuma bezdarbību.

 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Uz principu, ka katrs kopīpašnieks ir aizsargājams ne tikai pret vairākuma darbībām, bet arī pret vairākuma bezdarbību ir norādīts Pētījumā par Civillikuma lietu tiesību daļas pirmās, otrās un trešās daļas modernizācijas nepieciešamību[1]. Šajā pētījumā, atsaucoties uz Vācijas Civilkodeksu un salīdzinot to ar Civillikumu, ir secināts, ka Vācijas Civilkodeksam ir lielas priekšrocības, jo izšķiroša nozīme ir nevis katra atsevišķa kopīpašnieka subjektīvajai gribai, bet gan objektīvajai interesei pienācīgi pārvaldīt un lietot kopējo lietu atbilstoši tās īpašībām. Turklāt strīda gadījumā tiesai pēc saviem ieskatiem, vadoties no taisnības apziņas un vispārīgajiem tiesību principiem, ir jānosaka, kāda pārvaldīšana un lietošana ir uzskatāma par pienācīgu un atbilstošu kopējās lietas īpašībām, un vai konkrētā (apstrīdētā) vairākuma rīcība atbilst šiem kritērijiem. Tādēļ minētajā pētījumā tika ieteikts pilnveidot Civillikuma 1068.pantu paredzot kopīpašnieka prasījuma tiesības vairākuma bezdarbības gadījumā noteikt pārvaldīšanu un lietošanu, kas pēc taisnības apziņas atbilst visu kopīpašnieku interesēm.
Mazākuma aizsardzība pret vairākuma bezdarbību ir aktuāla arī tad, ja dzīvojamā māja ir sadalīta dzīvokļu īpašumos. Gan Austrijā, gan arī Vācijā mazākuma aizsardzība tiek nodrošināta, paredzot atsevišķa dzīvokļa īpašnieka  prasījuma tiesības. Tā, piemēram, Vācijas dzīvokļa īpašuma likuma (Wohnungseigentumsgesetz[2]) 44.pants paredz, ka gadījumā, ja nepieciešamais dzīvokļu īpašnieku kopības lēmums netiek pieņemts, tiesa lēmumu var pieņemt pēc dzīvokļa īpašnieka prasības (prasība par lēmuma aizstāšanu). Līdzīgs regulējums pastāv arī Austrijā, tomēr no 2022.gada 1.jūlija Austrijas dzīvokļa īpašuma likumā (Wohnungseigentumsgesetz[3]) ir spēkā grozījumi, kas paredz grozīt principu, ka lēmuma pieņemšanai ir nepieciešama absolūtā vairākuma piekrišana. Atbilstoši jaunajam regulējumam lēmumu var pieņemt ar nodoto balsu vairākumu, kas nozīmē, ka lēmuma pieņemšanai var pietikt ar mazākuma pozitīvu balsojumu. Kā norādīts šī likumprojekta anotācijā[4], šāds risinājums ir izvēlēts tādēļ, ka daudziem dzīvokļu īpašniekiem trūkst intereses par kopības darbību, tādēļ viņi nepiedalās kopības gribas veidošanā. Tas ir saistīts arī ar to, ka mūsdienās arvien biežāk dzīvokļu īpašumi netiek lietoti pašu vai ģimenes locekļu vajadzībām, bet gan tiek izīrēti vai arī jau sākotnēji iegādāti kā investīciju objekti. Tāpat šāda risinājuma izvēle ir saistīta ar nepieciešamību sasniegt gan klimata mērķus, gan arī nodrošināt dzīvojamo māju ikdienas pārvaldīšanu (uzturēšanu).
Arī Igaunijā Dzīvokļu īpašuma un dzīvokļu sabiedrību likums[5], kas ir spēkā no 2018.gada 1.janvāra paredz, ka gadījumā, ja dzīvokļu īpašnieku kopsapulcei nav kvoruma, tad ar tādu pašu darba kārtību var tikt sasaukta jauna kopsapulce, kas ir lemttiesīga neatkarīgi no dalībnieku skaita (sk. 23.pantu).

Latvijā identisks balsošanas princips kā Igaunijā tiek piemērots attiecībā uz biedrībām[6] un komercsabiedrībam[7], tomēr attiecībā par dzīvokļu īpašnieku kopības lēmumu pieņemšanu visos gadījumos ir vajadzīga vairāk nekā puses dzīvokļu īpašnieku piekrišana, kas nenodrošina mazākuma aizsardzību pret vairākuma bezdarbību.
Aplūkojot Latvijā pastāvošās problēmas lēmumu pieņemšanā, var secināt, ka tās būtiski neatšķiras no problēmām, kas minētas Austrijas Dzīvokļa īpašuma likuma grozījumu anotācijā, un tādējādi būtu vērā ņemamas arī Latvijā:
dzīvokļu īpašniekiem trūkst intereses par dalību dzīvokļu īpašnieku kopības lēmumu pieņemšanā;
dzīvokļu īpašnieki paši nedzīvo viņiem piederošajos dzīvokļa īpašumos (dzīvo ārzemēs, ir izīrējuši, vai dzīvokļu īpašumi ir iegādāti kā investīciju objekts);
nepieciešams nodrošināt normatīvajiem aktiem atbilstošu dzīvojamo māju pārvaldīšanu (uzturēšanu);
nepieciešams sasniegt klimata mērķus, līdz ar to jau tuvākajā laikā ir nepieciešams uzsākt daudzu māju energoefektivitātes uzlabošanu.

[1] Sk. https://www.tm.gov.lv/lv/petijumi

[2] Sk. https://www.gesetze-im-internet.de/woeigg/index.html#BJNR001750951BJNE005503360

[3] Sk. https://www.jusline.at/gesetz/weg

[4] Sk. https://www.parlament.gv.at/PAKT/VHG/XXVII/I/I_01174/fname_1011939.pdf

[5] Sk. https://www.riigiteataja.ee/en/eli/ee/518052017002/consolide

[6] Sk. Biedrību un nodibinājumu likuma 37.panta otro daļu

[7] Sk. Komerclikuma 212.panta otro daļu.
 
Risinājuma apraksts
Likumprojekts (pēc līdzības ar iepriekš minētajām Komerclikuma un Biedrību un nodibinājuma likuma normām un Igaunijas Dzīvokļu īpašuma un dzīvokļu sabiedrību likuma regulējuma) paredz izdarīt grozījumus likuma 19.pantā, nosakot, ka dzīvokļu īpašnieku kopsapulce ir lemttiesīga, ja dalībnieku reģistrācijas sarakstā reģistrētie dzīvokļu īpašnieki pārstāv vairāk nekā pusi no visiem dzīvokļu īpašumiem. Ja kopsapulce nav lemttiesīga, tad to var sasaukt atkārtoti. Ja kopsapulce ar to pašu darba kārtību tiek atkārtoti sasaukta mēneša laikā pēc sākotnēji sasauktās kopsapulces, tā ir lemttiesīga neatkarīgi no tajā pārstāvēto dzīvokļu īpašumu skaita.
Tāpat likumprojekts paredz izdarīt grozījumus 20.pantā, nosakot, ka arī gadījumā, kad dzīvokļu īpašnieki, kuri pārstāv vairāk nekā pusi no visiem dzīvokļu īpašumiem, noteiktajā termiņā nav snieguši rakstveida atbildi, mēneša laikā var tikt organizēta atkārtota aptauja, kurā tāda paša lēmuma pieņemšanai nepieciešams, lai “par” nobalso vairāk nekā puse no tiem dzīvokļu īpašniekiem, kuri noteiktajā termiņā sniedz atbildi.
Vienlaikus tiek svītrots noteikums, kas paredz, ka aptaujas gadījumā, ja dzīvokļa īpašnieks noteiktajā termiņā nav sniedzis rakstveida atbildi, uzskatāms, ka viņš balsojis pret lēmuma pieņemšanu. Tas nozīmēs, ka turpmāk atturēšanās no balsojuma automātiski nenozīmēs balsojumu “pret”, bet gan to, ka sākotnējā aptaujā lēmums nav pieņemts, kas, savukārt, ir priekšnoteikums atkārtotas aptaujas organizēšanai.
Gan atkārtotajā kopsapulcē, gan arī aptaujā nevarēs pieņemt lēmumus, kuru pieņemšanai saskaņā ar šā likuma 17.pantu vai dzīvokļu īpašnieku kopības nolemto nepieciešams lielāks balsu skaits par vienkāršu balsu vairākumu no visiem dzīvokļu īpašumiem.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Skatīt iepriekš minēto. Vienlaikus ir jānorāda, ka dzīvokļu īpašnieku lēmumu pieņemšana ar mazākuma balsojumu un dzīvokļa īpašnieka tiesība celt prasību vairākuma bezdarbības gadījumā nav savstarpēji izslēdzošs, bet gan papildinošs regulējums. Turklāt mazākuma balsojums ir vērtējams kā efektīvāks risinājums, jo prasības celšana ir sarežģītāka un turklāt tiesvedības gadījumā var pasliktināties attiecības starp dzīvojamās mājas dzīvokļu īpašniekiem, kas apgrūtinās kopīgu lēmumu panākšanu nākotnē.
 
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Likumprojekts ietekmēs daudzdzīvokļu dzīvojamo māju dzīvokļu īpašniekus, ņemot vērā, ka tiek atvieglots lēmumu pieņemšanas process daudzdzīvokļu dzīvojamās mājās. Tāpat likumprojekts ietekmēs daudzdzīvokļu dzīvojamo māju pārvaldniekus kā fiziskās personas, jo mainās Dzīvokļa īpašuma likumā noteiktā balsošanas kārtība (nepieciešamais balsu skaits) attiecībā uz lēmumu pieņemšanu.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Likumprojekts ietekmēs juridiskās personas kā dzīvokļu īpašniekus, ņemot vērā, ka tiek atvieglots lēmumu pieņemšanas process daudzdzīvokļu dzīvojamās mājās. Tāpat likumprojekts ietekmēs daudzdzīvokļu dzīvojamo māju pārvaldniekus kā juridiskas personas, jo mainās Dzīvokļa īpašuma likumā noteiktā balsošanas kārtība (nepieciešamais balsu skaits) attiecībā uz lēmumu pieņemšanu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
-
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Viens no plāna rīcības virzienu mērķa indikatoriem ir mājokļu, t.sk., dzīvokļu īpašumu skaits kuros uzlabota energoefektivitāte. Ņemot vērā, ka likumprojekta mērķis ir tai skaitā veicināt lēmumu pieņemšanu attiecībā uz energoefektivitātes darbu veikšanu daudzdzīvokļu dzīvojamās ēkās, tad uzskatāms, ka likumprojektam ir ietekme uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem.

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Likumprojekta mērķis ir tai skaitā veicināt daudzdzīvokļu dzīvojamo ēku atjaunošanu. Atjaunojot ēkas, tiek uzlabota arī apkārtējā vide, kurā atrodas dzīvojamā ēka.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiek atvieglots lēmumu pieņemšanas process daudzdzīvokļu dzīvojamo ēku atjaunošanā, tādējādi veicinot energoefektivitātes mērķu sasniegšanu, samazinot siltumnīcefekta gāzu apjomu dabā.

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ēku atjaunošana nodrošina iespēju dzīvot siltā energoefektīvā mājoklī ar ievērojami mazāku enerģijas patēriņu, tādējādi samazinot arī ikmēneša iedzīvotāju rēķinus par apkuri.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Atvieglo lēmumu pieņemšanas procesu, ja ēkā tiek izbūvēts lifts, kura izbūve skar ēkas kopīpašuma daļu, tādējādi, paredzot nepieciešamību veikt dzīvokļu īpašnieku kopības balsojumu par minēto ieceri.
Ņemot vērā, ka ar likumprojektu tiek atvieglota lēmumu pieņemšana attiecībā uz energoefektivitātes veicināšanu, atjaunojot ēku, normatīvie akti nosaka prasību nodrošināt vides pieejamību.
 

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi