Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
22-TA-1422: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Nodibinājuma "Akadēmiskās informācijas centrs" maksas pakalpojumu cenrādis" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekta "Nodibinājuma “Akadēmiskās informācijas centrs” maksas pakalpojumu cenrādis” sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikt nodibinājuma “Akadēmiskās informācijas centrs” sniegto maksas pakalpojumu cenrādi ārvalstīs izsniegto izglītības dokumentu, akadēmiskos grādus apliecinošu dokumentu ekspertīzei, grādu un profesionālo kvalifikāciju pielīdzināšanai, augstākās izglītības iestādes akreditācijai, studiju programmu licencēšanai.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Izglītības likuma 11.panta pirmā daļa nosaka, ka Ministru kabinets nosaka ārvalstīs izsniegto izglītības dokumentu un ārvalstīs iegūto akadēmisko grādu apliecinošu dokumentu ekspertīzes ietvaros sniegto pakalpojumu cenrādi.
Augstskolu likuma 9.panta 1.1 daļa nosaka, ka Akadēmiskās informācijas centrs organizē augstskolu un koledžu akreditācijas procesu par maksu saskaņā ar Ministru kabineta apstiprinātu maksas pakalpojumu cenrādi.
Augstskolu likuma 55.2 panta otrā daļa nosaka, ka studiju programmu licencēšanas procesa maksas pakalpojumu cenrādi nosaka Ministru kabinets.
Augstskolu likuma 59.panta ceturtā daļa nosaka, ka grādu un profesionālo kvalifikāciju, kas iegūtas Latvijā pirms spēkā esošo grādu un profesionālo kvalifikāciju piešķiršanas regulējuma spēkā stāšanās, pielīdzināšana ir maksas pakalpojums saskaņā ar Ministru kabineta apstiprinātu maksas pakalpojumu cenrādi.

 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd Akadēmiskās informācijas centra maksas pakalpojumu cenrādi nosaka Ministru kabineta 2018.gada 11.decembra noteikumi Nr.778 “Nodibinājuma “Akadēmiskās informācijas centrs” maksas pakalpojumu cenrādis” (turpmāk – cenrādis). Cenrādis paredz ārvalstīs izsniegto izglītības dokumentu un iegūtos akadēmiskos grādus apliecinošu dokumentu ekspertīzes , grādu un profesionālo kvalifikāciju, kas iegūtas Latvijā pirms spēkā esošo grādu un profesionālo kvalifikāciju piešķiršanas regulējuma spēkā stāšanās, pielīdzināšanas augstskolu un koledžu akreditācijas, un studiju programmu licencēšanas. 
 Kopš 2018. gada, kad tika veikti aprēķini  ārvalstīs izsniegto izglītības dokumentu, kā arī ārvalstīs iegūtos akadēmiskos grādus apliecinošu dokumentu ekspertīzes,  , grādu un profesionālo kvalifikāciju, kas iegūtas Latvijā pirms spēkā esošo grādu un profesionālo kvalifikāciju piešķiršanas regulējuma spēkā stāšanās, pielīdzināšanas, augstskolu un koledžu akreditācijas, un studiju programmu licencēšanas pakalpojumu izmaksām, to  izmaksas ir mainījušās.
 
Risinājuma apraksts
Projektā ietverts cenrādis šādiem pakalpojumiem:
1) Viena ārvalstīs iegūtā akadēmiskā grāda vai izglītības dokumenta ekspertīze un izziņas sagatavošana: 48,38 euro. Izmaksas veido šādas pozīcijas:
- diplomatzīšanas eksperta darba apmaksa 29,05 euro (11,62 euro/stundā * 2,5 stundas (dokumentu izvērtēšana, papildu informācijas meklēšana, izziņas sagatavošana));
- sekretāra – lietveža darba apmaksa 3,11 euro (10,36 euro/stundā * 0,3 stundas (komunikācija ar klientu, iesniegumu reģistrācija, korespondences sagatavošana, dokumentu plūsmas pārvaldīšana, datubāzes papildināšana, dokumentu ievadīšana VIIS sistēmā);
- pārraudzība (tai skaitā lēmumu pārbaude, konsultācijas, apmācība un izpildes kontrole) 2,28 euro (15,17 euro/stundā * 0,15 stundas);
- papīrs, druka, kancelejas preces 0,16 euro;
- darba organizācija (saimnieciskie izdevumi izziņas sagatavošanas organizēšanai (sakaru izdevumi (tai skaitā pasta sūtījumi, telefons, fakss, internets), biroja telpas (tai skaitā īre, apsaimniekošana, apkure, informācijas tehnoloģijas pakalpojumi), datoru un biroja tehnika un citi)) 13,78 euro (40% no 29,05 + 3,11 +2,28 jeb tiešajām ar izziņas sagatavošanu saistītajām izmaksām).
Atalgojums noteikts saskaņā ar spēkā esošo atalgojumu sistēmu un ietver valsts sociālās apdrošināšanas obligātās darba devēja iemaksas.
2) Viena grāda un profesionālās kvalifikācijas, kas iegūta Latvijā pirms spēkā esošo grādu un profesionālo kvalifikāciju piešķiršanas regulējuma spēkā stāšanās, pielīdzināšana un izziņas sagatavošana: 23,25 euro. Izmaksas veido šādas pozīcijas:
- diploma atzīšanas ekspertu darba apmaksa 11,62 euro (11,62 euro /stundā * 1 stunda (iepazīšanās ar dokumentiem, izvērtēšana, papildus informācijas meklēšana, izziņas sagatavošana));
- sekretāres – lietvedes darba apmaksa. 2,59 euro. (10,36 euro /stundā * 0,25 stundas (komunikācijas ar klientu, korespondences sagatavošana, dokumentu plūsmas pārvaldīšana);
- pārraudzība (tai skaitā lēmumu pārbaude, konsultācijas, apmācība un izpildes kontrole) 2,28 euro (15,17 euro/stundā * 0,15 stundas);
- papīrs, druka 0,16 euro;
- darba organizācija: 6,60 euro (40% no 11,62+2,59+2,28 jeb tiešajām ar diploma atzīšanas izziņas sagatavošanu saistītajām izmaksām) Darba organizācijas izdevumos ietilpst: ekspertu darba organizēšanai un ekspertu informēšanai nepieciešamo informatīvo materiālu sagatavošana, līdzdalība starptautiskajās organizācijās; klientu datu bāzes papildināšana, atjaunināšana un uzturēšana; saimnieciskie izdevumi informatīvās izziņas sagatavošanas organizēšanai (sakaru izdevumi (t.sk. pasta sūtījumi, telefons, fakss, internets), biroja telpas (t.sk. īre, apsaimniekošana, apkure, IT pakalpojumi), datoru un biroja tehnika utt.).
Atalgojums noteikts saskaņā ar spēkā esošo atalgojumu sistēmu un ietver valsts sociālās apdrošināšanas obligātās darba devēja iemaksas.

3) Saskaņā ar Ministru kabineta 11.12.2018. noteikumiem Nr.794 “Augstskolu un koledžu akreditācijas noteikumi” augstskolu vai koledžu novērtē septiņi eksperti un uz ekspertu atzinuma pamata tiek pieņemts lēmums par augstskolas vai koledžas akreditāciju vai atteikumu akreditēt augstskolu vai koledžu. Saskaņā ar Ministru kabineta 11.12.2018. noteikumiem Nr.795 “Studiju programmu licencēšanas noteikumi” studiju programmu novērtē trīs eksperti un uz ekspertu atzinuma pamata tiek pieņemts lēmums par studiju programmas licencēšanu vai atteikumu akreditēt studiju programmu. Ņemot vērā minēto, augstskolu un koledžu akreditācijā un studiju programmu licencēšanā ir iesaistīti eksperti, kuru darbs ir apmaksāts. Projekta pielikumā ir noteikta augstskolu un koledžu akreditācijas un studiju programmu licencēšanas procesa izmaksas.
Augstskolas vai koledžas akreditācijas izmaksas (A) tiek aprēķinātas saskaņā ar šādu formulu:
A = K*C*(E*(Hg+8*Ek)+Hv+Hs+He*(E-2))+T
Studiju programmas licencēšanas izmaksas (L) tiek aprēķinātas saskaņā ar šādu formulu:
L = K*C*E*(Hg+He)+T
Apzīmējumu skaidrojums:
Hg - 8 (augstskolu un koledžu akreditācijas gadījumā), 4 (studiju programmu licencēšanas gadījumā), augstskolas vai koledžas iesniegto dokumentu priekšizpēte saskaņā ar Latvijā noteikto normatīvo regulējumu un Akadēmiskās informācijas centra izstrādāto metodiku, kas ir būtisks priekšnoteikums, lai izvērtējums tiktu veikts atbilstoši Latvijā noteiktajai tiesiskajai kārtībai un tradīcijām un vizīte augstskolā vai koledžā noritētu, efektīvi un racionāli izmantojot laiku - ekspertu darbs (izteikts stundu skaitā) pirms vizītes augstskolā vai koledžā: 
Augstskolas vai koledžas iesniegto dokumentu analīze atbilstoši Akadēmiskās informācijas centra izstrādātajai metodikai.
Augstskolas vai koledžas iesniegto dokumentu analīze atbilstoši valsts augstākās izglītības normatīvajam regulējumam (Izglītības likums, Augstskolu likums, Ministru kabineta noteikumi).
Ekspertu un Akadēmiskās informācijas centra sadarbībā veikta vizītes norises plānojuma izstrāde un saskaņošana.
Ek - augstskolas vai koledžas akreditācija: minimāli 1; augstskolas vai koledžas akreditācija: maksimāli 1,9; koeficients, kas ierēķina ekspertu darba laiku, atkarībā no darba apjoma. Augstskolas vai koledžas akreditācijas gadījumā šis koeficients piemērots tikai ekspertu darba laikam pirms vizītes klātienē. Augstskolas vai koledžas iesniegto dokumentu, Akadēmiskās informācijas centra savākto materiālu un citas informācijas izpēte, analīze un izvērtējums, stipro, vājo pušu, iespēju un draudu analīze, priekšziņojuma, t.i., sākotnējā atzinuma izstrāde pirms ekspertu vizītes klātienē. Augstskolas vai koledžas akreditācijas gadījumā izmaksas ietekmējošais apstāklis ir tas, ka augstskolas un koledžas ir dažāda lieluma, to darbība, struktūra un citi rādītāji ir atšķirīgi un atbilstoši tam atšķiras darba apjoms, kas jāvelta augstskolas vai koledžas datu analīzei, tādēļ ekspertu darba laikam ir jāpiemēro koeficients (Ek); rezultātā minimālais stundu skaits būs 8, maksimālais – 15,2:
Ek augstskolas vai koledžas akreditācijas gadījumā
Studējošo skaits augstskolā vai koledžā

1
1-2000

1,3
2001-5000

1,6
5001-10000

1,9
>10000

Hv, He, Hs - He = 24 (augstskolas vai koledžas akreditācijas gadījumā); Hv = 32 (augstskolas vai koledžas akreditācijas gadījumā); Hs = 32 (augstskolas vai koledžas akreditācijas gadījumā); He = 9,33 (studiju programmas licencēšanas gadījumā); ikviena eksperta darbs (He), kas saistīts ar vizīti augstskolā vai koledžā ilgst 3 dienas augstskolas vai koledžas akreditācijas gadījumā un nedaudz vairāk par vienu dienu studiju programmas licencēšanas gadījumā. Vizītei ir trīs etapi: ievads (4 stundas - novērtēšanas komisijas ekspertu grupas un iesaistīto amatpersonu sanāksme par veikto dokumentu analīzē balstīto priekšizpēti un sākotnējo novērtējumu), vizītes norise (16 stundas augstskolas vai koledžas akreditācijas gadījumā) – tikšanās ar augstskolas vai koledžas un tās galveno struktūrvienību vadību, kvalitātes vadības struktūrvienības vadītājiem, studējošo un akadēmiskā personāla pārstāvjiem, sadarbības partneriem, absolventiem, iepazīšanās ar materiāli tehnisko bāzi, studiju mācību un sadzīves apstākļiem, bibliotēku) un noslēgums (4 stundas), kuru laikā notiek noslēguma ziņojuma projekta izstrāde, tajā skaitā vērtējumu noteikšana un pamatošana, ieteikumu un rekomendāciju izstrāde. Līdzīgs vizītes augstskolas vai koledžas plānojums ir arī studiju programmas licencēšanas gadījumā, vienlaikus attiecīgajiem etapiem tiek veltīts mazāks laiks, ņemot vērā to, ka studiju programmas licencēšanas gadījumā jānovērtē tikai vienas studiju programmas īstenošanas uzsākšanas iespēja, savukārt augstskolas un koledžas akreditācijas laikā visas augstskolas vai koledžas darbība. Ekspertu grupas vadītājam darbā (Hv), kas saistīts ar vizīti augstskolā vai koledžā ir papildu pienākumi un atbildība: ekspertu darba un tikšanās sarunu gaitas vadīšana, atzinuma sagatavošanas vadība, ekspertu grupas viedokļu apmaiņas un diskusiju koordinēšana, komunikācijas ar augstskolu vai koledžu par ekspertu atziņām vizītes norises laikā. Ir jāņem vērā, ka ekspertu grupas vadītājam ir jābūt augsti kvalificētam un ar pieredzi augstskolas vai koledžas akreditācijā, tādēļ apmaksas līmenim ir jābūt līdzvērtīgam un konkurētspējīgam salīdzinot ar citām Eiropas augstākās izglītības kvalitātes nodrošināšanas reģistrā iekļautām akreditācijas aģentūrām. Ekspertu grupas sekretāram darbā (Hs), kas saistīts ar vizīti augstskolā vai koledžā  ir papildus pienākumi un atbildība: protokolēt, dokumentēt un apkopot vizītes norises gaitā konstatētos faktus, viedokļus, formulēt ekspertu grupas atziņas kopīgajā atzinumā, veikt tehnisko darbu ziņojuma teksta saskaņošanā un virzīšanā, tādēļ sekretāram ir jāparedz lielāks darba stundu skaits.
C - Eksperta vienas stundas darba samaksa pirms nodokļu nomaksas 49,44 euro;
E – ekspertu skaits: 7 augstskolas vai koledžas akreditācijas gadījumā; 3 studiju programmas licencēšanas gadījumā.
K - koeficients augstskolas vai koledžas akreditācijas un studiju programmas licencēšanas procesa administratīvā darba nodrošināšanai 1,3. Informācijas apjoms, kas ir jāapstrādā un jāsagatavo ikvienam augstskolas vai koledžas akreditācijas vai studiju programmas licencēšanas gadījumam, ir mainīgs un atkarīgs no studiju programmas veida vai studējošo skaita augstskolā vai koledžā. Augstskolas un koledžas saņems pilnvērtīgas konsultācijas un apmācības par ārējās un iekšējās kvalitātes jautājumiem, piedaloties Akadēmiskās informācijas centra organizētajos semināros un apmācībās. Tieši augstskolas vai koledžas ir galvenie ieguvēji no kvalitatīvas Akadēmiskās informācijas centra darbības, līdz ar to tām jābūt visvairāk ieinteresētām kvalitatīvos pakalpojumos, jo saņem individuāli katram izvērtējamam gadījumam veiktu ekspertīzi.
T - Ekspertu ziņojumu tulkošanas izmaksas no angļu uz latviešu valodu vai otrādi 190 euro augstskolas vai koledžas akreditācijas un studiju programmas licencēšanas gadījumā. Tulkošana nepieciešama, lai ekspertu atzinuma saturu veiksmīgāk un precīzāk varētu nodot esošajiem un potenciālajiem studentiem gan Latvijā, gan ārvalstīs, kā arī sabiedrībai kopumā. Atzinuma teksta pieejamība abās valodās atvieglos arī Studiju kvalitātes komisijas un Augstākās izglītības padomes darbu.

Projekta pielikuma 1.piezīme paredz, ka augstskola un koledža kompensē AIC izdevumus par ekspertu ceļu un izmitināšanu, proti – AIC sedz ekspertu ceļa un uzturēšanās izdevumus. Minēto izdevumu maksimālais apmērs ir noteikts 1.piezīmē, lai augstskolas un koledžas var rēķināties ar izmaksu apmēru, vienlaikus augstskolas un koledžas pamatojoties uz  AIC izrakstītu rēķinu  sedz reālās izmaksas tādējādi netiek nevajadzīgi palielinātas augstskolas un koledžas akreditācijas un studiju programmas licencēšanas izmaksas, jo konstantas summas noteikšanas gadījumā var veidoties situācijas, ka augstskola vai koledža kādā gadījumā sedz ceļa, naktsmītnes un transporta izdevumus apmērā, kas pārsniedz reālās izmaksas, kā arī ir iespējams, ka reālās izmaksas ir lielākas kā augstskolas vai koledžas segtās izmaksas.

Pievienotās vērtības nodokļa likuma 3.panta astotā daļa nosaka, ka publiskas personas, kā arī privātpersonas, kuras saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu pilda tām deleģētus vai ar pilnvarojumu nodotus valsts pārvaldes uzdevumus, neuzskata par nodokļa maksātājiem attiecībā uz darbībām vai darījumiem, kuros tās iesaistās valsts pārvaldes funkciju vai uzdevumu pildīšanā. Ņemot vērā to, ka Akadēmiskās informācijas centram saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 40.panta otrajā daļā un Izglītības likuma 21.panta trešajā daļā noteikto ir deleģēts valsts pārvaldes uzdevums, tad Akadēmiskās informācijas centrs nav pievienotās vērtības  nodokļu maksātājs un par tā sniegtajiem pakalpojumiem nav maksājams pievienotās vērtības nodoklis.
 


 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
-

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • studenti
  • izglītbu ieguvušie un iegūstošie pieaugušie
Ietekmes apraksts
Studējošie, personas, kas iesniegs iesniegumus grādu un profesionālo kvalifikāciju, kā arī izglītības dokumentu pielīdzināšanai, personas, kas iesniegs ekspertīzei ārvalstīs iegūtus izglītības dokumentus.
 
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
-
Nevalstiskās organizācijas
Akadēmiskās informācijas centrs
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Noteikumu projekts tiks virzīts TAPā vispārējā kārtībā un jebkurš interesents varēs sniegt atzinumu.
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Akadēmiskās informācijas centrs, koledžas un augstskolas

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Jā, diasporas locekļi var būt Akadēmiskās informācijas centra pakalpojumu saņēmēji
 

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi