Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Valsts digitālās attīstības aģentūra informē, ka 07.11.2024 plkst. 22:00-23:59 notiks plānoti tehniskie darbi, kuru laikā var tik traucēta autentifikācija ar visiem autentifikācijas rīkiem.
21-TA-54: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamo īpašumu daļu pirkšanu valsts galvenā autoceļa A13 Krievijas robeža (Grebņeva)-Rēzekne-Daugavpils-Lietuvas robeža (Medumi) segas pārbūves projekta īstenošanai
 " sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma 9.panta pirmā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz no nekustamā īpašuma īpašnieka atsavināt nekustamā īpašuma daļas, kuras nepieciešamas transporta infrastruktūras attīstībai – valsts galvenā autoceļa  A13 Krievijas robeža (Grebņeva)-Rēzekne-Daugavpils-Lietuvas robeža (Medumi) posma 2,9.-14,08.km segas pārbūves projekta īstenošanai.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Valsts galvenā autoceļa  A13 Krievijas robeža (Grebņeva)-Rēzekne-Daugavpils-Lietuvas robeža (Medumi) posma 2,9.-14,08.km segas pārbūves projekta īstenošanai nepieciešams atsavināt šādās nekustamo īpašumu daļas:- nekustamā īpašuma “Lācis” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6868 004 0056) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6868 004 0148) 0,0449 ha platībā – Malnavas pagastā, Kārsavas novadā;
- nekustamā īpašuma “Šosejas iela 19A” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.6809 002 0465) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6809 002 0507) 0,0107 ha platībā – Kārsavā, Kārsavas novadā.

Minētā projekta konceptuālā nepieciešamība ir apliecināta ar 2021. gada 10. augusta Ministru kabineta noteikumiem Nr.533 “Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 19. maija noteikumos “Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 6.1.5.atbalsta mērķa “Valsts galveno autoceļu segu pārbūve, nestspējas palielināšana” īstenošanas noteikumi. Vienlaikus projekta konceptuālā nepieciešamība apliecināta ar Latvijas Nacionālo attīstības plānu 2014.-2020.gadam (apstiprināts ar 2012.gada 20.decembra Latvijas Republikas Saeimas lēmumu), nosakot uzdevumu – valsts galveno autoceļu sakārtošana, kā arī Transporta attīstības pamatnostādnēm 2014.gadam-2020.gadam, kur noteikta aktivitāte – valsts galveno autoceļu segu rekonstrukcija (nestspējas palielināšana) (2013. gada 27. decembra Ministru kabineta rīkojums Nr.683 “Par Transporta attīstības pamatnostādnēm 2014.-2020.gadam”). Attiecīgi Ministru kabinets ir izteicis vispārīgu piekrišanu līdzekļu apropriācijai projektiem vai arī to īstenošanai kopumā, vienlaikus akceptējot, ka šie projekti ietvers arī nekustamo īpašumu atsavināšanu no privātpersonām.

 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums “Lācis” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.6868 004 0056) ir ierakstīts Rēzeknes tiesas Malnavas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr.297.
Atsavināmajai nekustamā īpašuma “Lācis” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.6868 004 0056) daļai ir noteikti šādi apgrūtinājumi:
ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts galvenajiem autoceļiem lauku apvidos – 0,0449 ha platībā;
pierobeža – 0,0449 ha platībā.
Nekustamā īpašuma īpašnieks ir piekritis nekustamā īpašuma “Lācis” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.6868 004 0056) daļas atsavināšanai  atbilstoši aprēķinātajam atlīdzības apmēram, informējot par to telefoniski.
Nekustamais īpašums “Šosejas iela 19A” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6809 002 0465) ir ierakstīts Rēzeknes tiesas Krāslavas pilsētas zemesgrāmatu nodalījumā Nr.100000165722.
Atsavināmajai nekustamā īpašuma “Šosejas iela 19A” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6809 002 0465) daļai ir noteikti šādi apgrūtinājumi:
ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts reģionālajiem autoceļiem lauku apvidos – 0,0107 ha platībā;
ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts galvenajiem autoceļiem lauku apvidos – 0,0107 ha platībā;
sanitārās aizsargjoslas teritorija ap kapsētu – 0,0107 ha platībā;
pierobeža – 0,0107 ha platībā.
Nekustamā īpašuma īpašnieks nav sniedzis informāciju par to vai piekrīt nekustamā īpašuma “Šosejas iela 19A” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6809 002 0465) daļas atsavināšanai atbilstoši aprēķinātajam atlīdzības apmēram.
Nekustamajam īpašumam “Šosejas iela 19A” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6809 002 0465) ir noteikta hipotēka, kā arī noteikts aizliegums bez Attīstības finanšu institūcijas “Altum” piekrišanas nekustamu īpašumu iznomāt, dalīt, izkomplektēt, pārdot, dāvināt vai kā citādi atsavināt ieķīlāto īpašumu kopumā vai pa daļā, vai ar to saistītās tiesības, kā arī nojaukt uz ieķīlātās zemes, ja ar šo līgumu tāda ieķīlāta, esošās un turpmāk uzceltās ēkas un būves, apgrūtināt, tajā skaitā, galvojot. Atļauja nekustamā īpašuma sadalei no Attīstības finanšu institūcijas “Altum” ir saņemta un tā ir iesniegta Valsts zemes dienestā. Tāpat ir saņemta informācija, ka notariāli apstiprinātu piekrišanu atsavināšanai Attīstības finanšu institūcijas “Altum” izsniegs, kad tiks slēgts pirkuma līgums.
Nekustamā īpašuma “Šosejas iela 19A” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6809 002 0465) daļa 0,9925 ha platībā ir iznomāta. Nekustamā īpašuma “Šosejas iela 19A” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6809 002 0465) īpašnieks ir informējis, ka atsavināšana nerada zaudējumus ne nomniekam, ne iznomātājam. Nomas tiesības, kas izriet no zemesgrāmatā ierakstītā nomas līguma, Satiksmes ministrija neplāno pārņemt. Nomas tiesības paredzēts sakārtot pie nekustamā īpašuma pirkuma līguma slēgšanas.

Pamatojoties uz Likuma 9.pantu un Ministru kabineta 2011.gada 15.marta noteikumu Nr. 204 „Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu” 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija:
- ar 2021.gada 10.septembra lēmumu Nr.03.1-14/3558 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par  nekustamā īpašuma “Lācis” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6868 004 0056) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6868 004 0148) 0,0449 ha platībā – Malnavas pagastā, Kārsavas novadā, nosakot to 409,00 euro. Uz atsavināmās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6868 004 0148 atrodas mežaudze, kas netiek vērtēta, jo to īpašnieks patur sev.;
-  ar 2021.gada 10.septembra lēmumu Nr.03.1-14/3576 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par  nekustamā īpašuma “Šosejas iela 19A” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.6809 002 0465) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6809 002 0507) 0,0107 ha platībā – Kārsavā, Kārsavas novadā , nosakot to  185,00 euro.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto īpašniekiem ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.

Satiksmes ministrija īpašuma tiesības uz atsavināmo nekustamo īpašumu daļām normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Risinājuma apraksts
Rīkojuma projekts paredz atsavināt nekustamā īpašuma “Lācis” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6868 004 0056) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6868 004 0148) 0,0449 ha platībā – Malnavas pagastā, Kārsavas novadā un nekustamā īpašuma “Šosejas iela 19A” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.6809 002 0465) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6809 002 0507) 0,0107 ha platībā – Kārsavā, Kārsavas novadā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Minēto nekustamo īpašumu daļas tiek atsavinātas transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • nekustamā īpašuma īpašnieks
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi skar tiesību subjektus – fiziskas personas. Nekustamais īpašums ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai. Tiešā veidā skar atsavināmā nekustamā īpašuma īpašnieku, bet netiešā veidā autoceļu lietotājus.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, jo, plānojot un veicot autoceļu būvniecību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.
 

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2021
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2022
2023
2024
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
594
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
594
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
594
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
594
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Projekts šo jomu neskar.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Projekts šo jomu neskar.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Projekts šo jomu neskar.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija

Projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Izdevumi, kas saistīti ar nepieciešamo nekustamo īpašumu pirkšanu, tiks segti no Satiksmes ministrijas budžeta programmas 23.00.00 "Valsts autoceļu fonds" apakšprogrammā 23.06.00 "Valsts autoceļu uzturēšana un atjaunošana" 2021. gadam paredzētajiem līdzekļiem.
Izdevumi, kas saistīti ar tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā uz minēto nekustamo īpašumu tiks segti no Satiksmes ministrijas budžeta programmas 23.00.00 "Valsts autoceļu fonds" apakšprogrammā 23.07.00 "Valsts autoceļu pārvaldīšana"  2021.gadam paredzētajiem līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Projekts šo jomu neskar

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • VSAI "Latvijas Valsts ceļi"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
projekts itekmē transporta infrastruktūras attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
transporta infrastuktūras attīstība

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
 plānojot un veicot autoceļu būvniecību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi