Anotācija (ex-ante)

24-TA-1485: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 16. janvāra noteikumos Nr. 51 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 1. komponentes "Klimata pārmaiņas un vides ilgtspēja" reformu un investīciju virziena 1.1. "Emisiju samazināšana transporta sektorā" 1.1.1.r. reformas "Rīgas metropoles areāla transporta sistēmas zaļināšana" 1.1.1.2.i. investīcijas "Videi draudzīgi uzlabojumi Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta sistēmā" 1.1.1.2.i.2. un 1.1.1.2.i.3. saistīto pasākumu īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Pamatojoties uz Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulas Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam, kas aizvieto Eiropas Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulu Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk - regula Nr.2023/2831), stāšanos spēkā, un, lai nodrošinātu Atveseļošanas fonda plāna 1.1.1.2.i. investīcijas "Videi draudzīgi uzlabojumi Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta sistēmā" (turpmāk - Investīcija) mērķu sasniegšanu, nepieciešami precizējumi Ministru kabineta 2024. gada 19. janvāra noteikumos Nr. 51 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 1. komponentes "Klimata pārmaiņas un vides ilgtspēja" reformu un investīciju virziena 1.1. "Emisiju samazināšana transporta sektorā" 1.1.1.r. reformas "Rīgas metropoles areāla transporta sistēmas zaļināšana" 1.1.1.2.i. investīcijas "Videi draudzīgi uzlabojumi Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta sistēmā" 1.1.1.2.i.2. un 1.1.1.2.i.3. saistīto pasākumu īstenošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 51). Papildus tam nepieciešams veikt tehniskus precizējumus MK noteikumu Nr. 51 34. punktā. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir nodrošināt komercdarbības atbalsta nosacījumu piemērošanu, kā arī veikt tehniskus precizējumu MK noteikumu Nr. 51 34. punktā, lai novērstu izmaksu attiecināšanas neskaidrības. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Komercdarbības atbalsta nosacījumu piemērošanas nodrošināšanai, nepieciešams aizvietot Eiropas Komisijas 2013.gada 18.decembra Regulu Nr.1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk - regula Nr.1407/2013) ar regulu Nr.2023/2831, kā arī veikt tehniskus precizējumu MK noteikumu Nr.51 34.punktā, lai novērstu izmaksu attiecināšanas neskaidrības. 

Atbilstoši regulas Nr. 1407/2013 8. panta nosacījumiem regulas Nr. 1407/2013 piemērošanas beigu termiņš ir 2023. gada 31. decembris. Saskaņā ar regulas Nr. 1407/2013 7. panta 3. punktu pēc regulas spēkā esības perioda beigām ikvienu de minimis atbalstu, kas atbilst regulas Nr. 1407/2013 nosacījumiem, var likumīgi piešķirt vēl sešus turpmākos mēnešus un tieši līdz 2024. gada 30. jūnijam. 2024. gada 1. janvārī stājas spēkā regula Nr. 2023/2831 un ar 2024. gada 1. jūliju de minimis atbalsts tiek piešķirts, piemērojot regulas Nr. 2023/2831 nosacījums.  

Atbalstu saskaņā ar regulu Nr. 2023/2831 piešķir pēc šo noteikumu grozījumu stāšanās spēkā.

Regulas Nr.2023/2831 ietvaros trīs gadu laikposms ir jāvērtē kā slīdošs periods un attiecībā uz katru jaunu de minimis atbalsta piešķiršanu jāņem vērā de minimis atbalsta kopsumma, kas piešķirta iepriekšējos trīs gados, piemēram, ja jaunā atbalsta piešķiršanas datums ir 2024.gada 18.jūnijs, trīs gadu periods būs skaitāms līdz 2021.gada 18.jūnijam.

Vērtējot finansējuma saņēmēja atbilstību regulas Nr. 651/2014 1. panta 4. punkta un 2. panta 18. punkta nosacījumiem, finansējuma saņēmējs tiek vērtēts uzņēmuma grupas līmenī, ņemot vērā arī visus ar to saistītus uzņēmumus. Atbilstoši minētajiem nosacījumiem finansējuma saņēmējam un ar to saistītajiem uzņēmumiem jāatbilst regulas Nr. 651/2014 1. panta 4. punkta un 2. panta 18. punktā minētajiem nosacījumiem.

Grozījumi MK noteikumos Nr.51 neietekmē īstenošanā esošus projektus. Ņemot vērā, ka finansējuma saņēmējiem Investīcijas ietvaros de minimis atbalsts nav piešķirts, vienošanās/ līguma grozījumi nav nepieciešami. Grozījumi MK noteikumos Nr.51 nav būtiski, neietekmē projekta ietvaros veicamo darbību veidu, projekta mērķus vai īstenošanas nosacījumus.

Grozījumi MK noteikumu 37.7. apakšpunktā nepieciešami, lai precizētu prasības attiecībā uz nekustamo īpašumu, kas nepieciešami projekta īstenošanai, īpašumtiesībām. MK noteikumu 37.7. apakšpunktā noteikts, ka nekustamajiem īpašumiem jābūt finansējuma saņēmēja īpašumā vai būvniecība tiek veikta uz lietošanas, valdījuma vai uz zemesgrāmatā ierakstītas lietu tiesības pamata, saskaņojot būvniecības ieceri ar projekta īstenošanai nepieciešamo nekustamo īpašumu īpašniekiem atbilstoši normatīvo aktu nosacījumiem. Rīgas pašvaldības sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “Rīgas satiksme” (turpmāk – RP SIA “Rīgas satiksme”) kā finansējuma saņēmējam, kas veiks sabiedriskā transporta infrastruktūras un tai piegulošās teritorijas pārbūvi, tajā skaitā arī ielas braucamās daļas pārbūvi, dažādu inženierkomunikāciju tīklu pārbūvi ielas sarkano līniju robežās, u.c. ar projekta ieviešanu saistītos darbus, nav iespējams nodrošināt minēto nosacījumu izpildi. RP SIA “Rīgas satiksme” tramvaju kustības nodrošināšanai nepieciešams veikt kabeļu ieguldīšanu arī pa esošajām kabeļu trasēm, kas tostarp atrodas zemes vienībās ārpus ielu sarkano līniju robežām. Tādējādi, MK noteikumu 37.7. apakšpunktu nepieciešams precizēt, nosakot finansējuma saņēmējam par pienākumu saskaņot būvniecības ieceri ar nekustamā īpašuma īpašniekiem atbilstoši Būvniecības likumā noteiktajām prasībām. Veiktie precizējumi MK noteikumu 37.7. apakšpunktā neietekmē īstenošanā esošus projektus un to ietvaros nepieciešamos ES fondu ietvaros saistošos ilgtspējas nosacījumus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
-
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu regulas Nr. 2023/2831 nosacījumu piemērošanu un novērstu MK noteikumu Nr. 51 34. punktā tehniskās neprecizitātes, nepieciešams veikt grozījumus MK noteikumos Nr. 51.  
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Tiesiskais regulējums var ietekmēt Rīgas valstspilsētas un Pierīgas iedzīvotājus, sabiedriskā transporta lietotājus, kā arī velosipēdu ceļu un gājēju infrastruktūras lietotājus. Investīcija veicinās reģionālas un pilsētas nozīmes sabiedriskā transporta integrāciju, kas apvienojumā ar saistīto projektu attīstību velosipēdu ceļu infrastruktūrā, sabiedriskā transporta integrācijā un attīstībā, veicinās iedzīvotāju paradumu maiņu un sekmēs Eiropas Savienības Zaļā kursa mērķu sasniegšanu.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Tiesiskais regulējums ietekmēs Rīgas valstspilsētas, RP SIA "Rīgas satiksme", Ādažu novada, Saulkrastu novada pašvaldības kā finansējuma saņēmējus Investīcijas ietvaros. 
Tiesiskais regulējums jāņem vērā finansējuma saņēmējiem īstenojot projektus.
Citām juridiskām personām MK noteikumu projekta Nr. 51 tiesiskais regulējums nemaina tiesības un pienākumus, kā arī veicamās darbības.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Noteikumu projekts neietekmē MK noteikumos Nr. 51 noteikto pieejamo AF finansējumu un nerada ietekmi uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R2831
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2023.gada 13.decembra Regula (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – 2023/2831).
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2023.gada 13.decembra Regula (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – 2023/2831).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
1. pants 1. punkts un 2. punkts
Noteikumu projekta 47.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
2. pants 2. punkts
Noteikumu projekta 47.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
3. pants 2. punkts
Noteikumu projekta 47.2. un 47.3.  apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
5. pants
Noteikumu projekta 47.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
6. pants 3. punkts
Noteikumu projekta 48. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
6. pants 4. punkts
Noteikumu projekta 47.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
7. pants 3. punkts un 8. pants
Noteikumu projekta 65. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Nav.
Skaidrojums
Noteikumu projekts attiecas uz finansējuma saņēmējiem (Rīgas valstspilsētas pašvaldība, Ādažu novada pašvaldība, Saulkrastu novada pašvaldība, RP SIA Rīgas satiksme), kas ir noteikti MK Noteikumos Nr. 51. Līdz ar to, nav nepieciešams organizēt sabiedrības līdzdalības procesu saistībā ar Noteikumu projekta izstrādi.

Projekta izstrādē iesaistītā institūcija - Satiksmes ministrija.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
  • Satiksmes ministrija
  • Pašvaldības, kuras īstenos projektus savā teritorijā

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Noteikumu projekta izpilde neietekmēs institūciju funkcijas, institucionālo struktūru un tai pieejamos cilvēkresursus. Saistībā ar noteikumu projekta izpildi nav nepieciešams veidot jaunas institūcijas, likvidēt vai reorganizēt esošās.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Investīcijas veicinās integrētās sabiedriskā transporta sistēmas attīstību Rīgas valstspilsētā un Pierīgā, kā arī nodrošinās sabiedriskā transporta pakalpojumu pieejamību vietās/apkaimēs, kur šobrīd attiecīga pakalpojuma piedāvājums ir nepietiekams.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Investīcijas īstenošana atbilst Latvijas nacionāla attīstības plāna 2021.-2027. gadam definētajiem priekšnosacījumiem teritoriāli vienmērīgas sasniedzamības un kvalitatīvas, ilgtspējīgas iekšējās mobilitātes nodrošināšanai un dzelzceļa kā sabiedriskā transporta mugurkaula izmantošanai, veidojot hierarhisku transporta infrastruktūras un mobilitātes sistēmu.

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Investīcijas īstenošanas rezultāta tiks veicināta emisiju samazināšanās Rīgas valstspilsētas un Pierīgas sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanā. Kā arī stimulēta pasažieru paradumu maiņa un pāreja uz videi draudzīgākiem transporta risinājumiem.

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Saskaņā ar horizontālo principu Vienlīdzīgās iespējas, tiks nodrošinātas piekļuves iespējas sabiedriskajam transportam un mobilitātes punktu infrastruktūrai pasažieriem kopumā un pasažieriem ar funkcionāliem traucējumiem.

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Investīcijas īstenošanas rezultāta Rīgas valstspilsētas un Pierīgas (Saulkrasti, Carnikava) iedzīvotājiem un sabiedriskā transporta izmantotājiem būs iespēja izmantot pilnveidotu sabiedriskā transporta infrastruktūru, tai skaitā tiks nodrošināta dzimumu līdztiesība, nodrošinot tiesības uz vienlīdzīgu attieksmi un iespējām pakalpojuma saņemšanā, neatkarīgi no dzimuma, rases vai etniskās izcelsmes, reliģijas vai pārliecības, invaliditātes, vecuma vai seksuālās piederības.

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Īstenoto investīciju rezultātā samazināsies SEG un putekļu daļiņu emisijas, trokšņa piesārņojums, kas pozitīvi ietekmēs iedzīvotāju veselības stāvokli.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

Investīcijas īstenošana veicinās AF plāna ietvertās 1. komponentes "Klimata pārmaiņas un vides ilgtspēja" reformas Nr. 1.1.1.r. "Rīgas metropoles areāla transporta sistēmas zaļināšana" sasniegšanu.
Pielikumi