Anotācija

23-TA-1682: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 20. decembra noteikumos Nr. 812 "Oficiālās statistikas veidlapu paraugu apstiprināšanas un veidlapu aizpildīšanas un iesniegšanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Uzlabot atsevišķu statistisko rādītāju apkopošanu un kopsavilkuma informācijas publicēšanas termiņus, izpildīt Eiropas Savienības normatīvo aktu (regulu) prasības un samazināt respondentu noslodzi.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2016. gada 20. decembra noteikumi Nr. 812 “Oficiālās statistikas veidlapu paraugu apstiprināšanas un veidlapu aizpildīšanas un iesniegšanas noteikumi” (turpmāk - noteikumi Nr. 812).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts „Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 20. decembra noteikumos Nr. 812 “Oficiālās statistikas veidlapu paraugu apstiprināšanas un veidlapu aizpildīšanas un iesniegšanas noteikumi”” (turpmāk – MK noteikumu projekts) izstrādāts, lai risinātu šādas galvenās problēmas:
- lai uzlabotu atsevišķu statistisko rādītāju apkopošanas un kopsavilkuma informācijas publicēšanas termiņus;
- lai izpildītu Eiropas Savienības normatīvo aktu (regulu) un Eiropas Savienības un Centrālās statistikas pārvaldes savstarpēji noslēgto sadarbības līgumu prasības prasības;
- lai samazinātu respondentu noslodzi.
Risinājuma apraksts
Ar MK noteikumu projektu groza 24 spēkā esošas veidlapas, papildina ar piecām jaunām veidlapām un svītro četras veidlapas. MK noteikumu projekts paredz veikt šādas izmaiņas:
1. MK noteikumu projekta 18. punkts (MK noteikumu projekta 1. pielikums) - Latvijā attīstās jauna nozare - aļģu audzēšana, kas saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2008. gada 9. jūlija Regulu (EK) Nr. 762/2008 par to, kā dalībvalstis iesniedz statistiku par akvakultūru un pēc Zemkopības ministrijas lūguma ir jāapseko;
2. MK noteikumu projekta 19. punkts (MK noteikumu projekta 2. pielikums) - Tiks izmantoti Valsts izglītības informācijas sistēmas (VIIS) augstākās izglītības dati, līdz ar to veidlapas apjoms ir samazināts;
3. MK noteikumu projekta 20. punkts (MK noteikumu projekta 3. pielikums) - veidlapa precizēta sakarā ar NACE 2.1.red.ieviešanu, ko nosaka Komisijas 2022. gada 10. oktobra deleģētā Regula (ES) Nr. 2023/137 ar kuru groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1893/2006, ar ko izveido NACE 2. red. saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju; 
4. MK noteikumu projekta 1. un 21. punkts (MK noteikumu projekta 4. pielikums) - izmaiņu nepieciešamību nosaka Komisijas 2022. gada 28. janvāra Regula (ES) Nr. 2022/132 ar ko attiecībā uz ikgadējās, ikmēneša un ikmēneša īstermiņa enerģētikas statistikas atjauninājumu īstenošanu groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1099/2008 par enerģētikas statistiku (Dokuments attiecas uz EEZ). Izmaiņas galvenokārt attiecas uz datiem par saražoto elektroenerģiju no saules paneļiem. Pievienota kolonna, kurā norādīt iekārtu uzstādīto jaudu.
5. MK noteikumu projekta 22. punkts (MK noteikumu projekta 5. pielikums) - izmaiņu nepieciešamību nosaka Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 27. novembra Regula (ES) Nr. 2019/2152 par Eiropas uzņēmējdarbības statistiku, ar ko atceļ 10 tiesību aktus uzņēmējdarbības statistikas jomā un Komisijas Īstenošanas Regula (ES) 2020/1197 ar kuru nosaka tehniskās specifikācijas un kārtību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes regulu (ES) 2019/2152 par Eiropas uzņēmējdarbības statistiku, ar ko atceļ 10 tiesību aktus uzņēmējdarbības statistikas jomā. Pievienots 1218. rādītājs "apgrozījums no apakšuzņēmuma līguma darbiem būvniecībā", jo to nav iespējams iegūt no citiem datu avotiem;
6. MK noteikumu projekta 2. un 23. punkts (MK noteikumu projekta 6. pielikums) - izmaiņu nepieciešamību nosaka Komisijas 2023. gada 20. jūlija Īstenošanas Regula (ES) Nr. 2023/1507, ar ko saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2019/2152 tematam “IKT izmantojums un e-komercija” nosaka datu prasību tehniskās specifikācijas un metadatu un kvalitātes ziņojuma iesniegšanas termiņu 2024. pārskata gadam. Veidlapa precizēta pēc jaunākajām Eurostat prasībām par datiem, kurus nepieciešams iegūt 2024. gada apsekojumā. Veidlapā izņemtas sadaļas par mākoņpakalpojumu izmantošanu, e-rēķiniem, datu izmantošanu, koplietošanu analītiku un tirdzniecību. Pievienota sadaļa par IKT drošību un IKT speciālistiem un prasmēm;
7. MK noteikumu projekta 24. punkts (MK noteikumu projekta 7. pielikums) - pievienoti divi jauni rādītāji: 1) projekta "Digitālo starpniecības platformu iekļaušana nacionālo kontu sistēmā" ietvaros izveidota jauna papildu sadaļa 1C., kurā pievienots rādītājs 1950.rindā; 2) Pievienots jauns rādītājs 2. sadaļā 2025. rindā, jo no respondentu puses tika aktualizēts jautājums par to, kā pareizi un korekti uzrādīt izmaksas, kas saistītas ar elektroauto uzlādi (pielīdzināmas kā alternatīva degvielai);
8. MK noteikumu projekta 25. punkts (MK noteikumu projekta 8. pielikums) - veidlapā 2.1. tabulā 21100. rindā kļūdaini bija norādītas summējamās rindas;
9. MK noteikumu projekta 26. punkts (MK noteikumu projekta 9. pielikums) - ir izņemta sadaļa, kuras datus turpmāk ņemsim no VIIS. Tiek mazināta slodze respondentiem;
10. MK noteikumu projekta 3. un 27. punkts (MK noteikumu projekta 10. pielikums) - izmaiņu nepieciešamību nosaka Komisijas 2022. gada 28. janvāra Regula (ES) Nr. 2022/132 ar ko attiecībā uz ikgadējās, ikmēneša un ikmēneša īstermiņa enerģētikas statistikas atjauninājumu īstenošanu groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1099/2008 par enerģētikas statistiku (Dokuments attiecas uz EEZ). Veidlapā pievienotas jaunas rindas ar alternatīvas degvielas energoresursiem (A pielikuma 3.6 punkts ), tabulās papildus izveidotas ailes sīkāku iedalījumu sadalīšanai transporta sektorā (A pielikuma 2.6.2.punkts );
11. MK noteikumu projekta 28. punkts (MK noteikumu projekta 11. pielikums) - veidlapā būtiski samazināts norādāmo datu apjoms. No 2. sadaļas iepriekš aizpildāmiem astoņiem rādītājiem ir svītroti pieci rādītāji, kuri vairs netiek izmantoti nekādos aprēķinos, un pievienots viens papildu rādītājs (11.r.) pie 10. rindas, kurai tika papildināts teksts un papildu rādītājā atsevišķi uzrāda prasīto. Laboti norādījumi veidlapas aizpildīšanai. Labota numerācija. Veidlapā vārds "nozare" aizstāts ar "darbības veids", ieviešot vienotu formulējumu, kas ir saimniecisko darbību statistiskā klasifikācija un tās dalījums (NACE);
12. MK noteikumu projekta 29. punkts (MK noteikumu projekta 12. pielikums) - precizēts paskaidrojošās informācijas rindiņa Nr. 3.1.jautājumā, sadaļā par ārvalstu finansējumu;
13. MK noteikumu projekta 30. punkts (MK noteikumu projekta 13. pielikums) - izmaiņas eiro zonas valstu sarakstā, papildināts ar Horvātiju. Papildus precizēta klasifikāciju atrašanās vieta, vārds "mājaslapa" aizstāts ar "tīmekļa vietne";
14. MK noteikumu projekta 4. un 31. punkts (MK noteikumu projekta 14. pielikums) - veidlapas saturs mainīts, jo tās vākšanu vairs nenosaka Eiropas Parlamenta un Padomes 2008. gada 11. marta Regula Nr. 295/2008 par uzņēmējdarbības strukturālo statistiku, bet tagad šī veidlapa ir pielāgota Centrālās statistikas pārvaldes Gada nacionālo kontu daļas vajadzībām, lai iegūtu datus iekšzemes kopprodukta piedāvājuma un izlietojuma, ielaides un izlaides tabulu aprēķinam. Veidlapu Centrālā statistikas pārvalde turpinās vākt, neskatoties uz to, ka vākšanu vairs neparedz regula, jo vāktie dati ir svarīgi priekš Gada nacionālās kontu daļas aprēķiniem. Izmaiņas veidlapā veiktas, pielāgojot izmaiņas Gada nacionālo kontu daļas interesēm.  Iepriekš šī veidlapa tika lietota 2019.gadā, kad tika veikts apsekojums par 2018. gadu;
15. MK noteikumu projekta 32. punkts (MK noteikumu projekta 15. pielikums) - izmaiņas eiro zonas valstu sarakstā, papildināts ar Horvātiju. Papildus precizēta klasifikāciju atrašanās vieta, vārds "mājaslapa" aizstāts ar "tīmekļa vietne";
16. MK noteikumu projekta 33. punkts (MK noteikumu projekta 16. pielikums) -  precizēti atsevišķu jautājumu formulējumi un atbilžu varianti;
17. MK noteikumu projekta 34. punkts (MK noteikumu projekta 17. pielikums) - precizēti atsevišķu jautājumu formulējumi un atbilžu varianti;
18. MK noteikumu projekta 35. punkts (MK noteikumu projekta 18. pielikums) - precizēti atsevišķu jautājumu formulējumi un atbilžu varianti;
19. MK noteikumu projekta 5. un 36. punkts (MK noteikumu projekta 19. pielikums) - izmaiņu nepieciešamību nosaka Komisijas 2019. gada 1. augusta Deleģētā Regula (ES) Nr. 2019/1681 ar ko attiecībā uz nosūtīšanas termiņiem un I un II pielikuma pielāgošanu groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 692/2011 attiecībā uz Eiropas statistiku par tūrismu (Dokuments attiecas uz EEZ). Mainīta anketas titullapa. Anketa pielāgota CAWI mobile prasībām, nomainīti divi jautājumi Covid-19 ierobežojumu ietekmes mazināšanās dēļ uz ceļojumu plāniem, uzlabota dažu jautājumu saprotamība. No veidlapas svītroti divi jautājumi, pievienots viens jauns jautājums, aizstāti divi jautājumi, uzlaboti 31 jautājuma formulējums, precizēti 17 atbilžu variantu formulējumi. Papildināta četru jautājumu sadaļu ievadinformācija. Labotas divas jautājumu pārejas;
20. MK noteikumu projekta 6. un 37. punkts (MK noteikumu projekta 20. pielikums) - veidlapa precizēta pēc jaunākajām Eurostat prasībām par datiem, kurus nepieciešams iegūt 2024. gada apsekojumā;
21. MK noteikumu projekta 38. punkts (MK noteikumu projekta 21. pielikums) - precizēti atsevišķu jautājumu formulējumi un atbilžu varianti.
22. MK noteikumu projekta 39. punkts (MK noteikumu projekta 22. pielikums) - veidlapa precizēta sakarā ar NACE 2.1.red.ieviešanu, ko nosaka Komisijas 2022. gada 10. oktobra deleģētā Regula (ES) Nr. 2023/137 ar kuru groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1893/2006, ar ko izveido NACE 2. red. saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju;
23. MK noteikumu projekta 7. un 40. punkts (MK noteikumu projekta 23. pielikums) - izmaiņu nepieciešamību nosaka Komisijas 2022. gada 13. jūnija Īstenošanas regula (ES) Nr. 2022/918 ar ko nosaka datu prasību tehniskās specifikācijas tematam “Globālās vērtību ķēdes” saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2019/2152;
24. MK noteikumu projekta 41. punkts (MK noteikumu projekta 24. pielikums) - veikta pārskata konsolidācija, samazinot pārskata kopējo apjumu. Veidlapa papildināta ar 1.sadaļā ailē “D” “Saimnieciskās darbības veids (aizpilda statistikas iestāde)”; 3.sadaļā pievienots 1218. rādītājs "no 1210. rindas – apgrozījums no uzņēmuma veiktajiem apakšuzņēmuma līguma darbiem būvniecībā (par 20__. gadu __ jāpilda, informācija tiek vākta reizi 3 gados)", jo to nav iespējams iegūt no citiem datu avotiem un lai nodrošinātu saskaņotību ar pārskatu 1-gada. No veidlapas svītrots  4.sadaļā 1000.r. “Preces, kas iegādātas tālākpārdošanai starp konsolidācijā iekļautajiem uzņēmumiem”;
25. MK noteikumu projekta 8. un 42. punkts - veidlapa svītrota, jo lauksaimniecību skaitīšana notiek reizi 10 gados. Nākamajai skaitīšanai būs atšķirīga programma un rādītāji;
26. MK noteikumu projekta 9. un 43. punkts - saskaņā ar Komisijas 2019. gada 16. decembra Deleģēto Regulu (ES) Nr. 2020/256 ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2019/1700 papildina, izveidojot daudzgadu mainīgo plānu (Dokuments attiecas uz EEZ) katru gadu mainās moduļa tēma, darba prasmes bija 2022. gada tēma, līdz ar to veidlapa vairs nav aktuāla.
27. MK noteikumu projekta 10. un 44. punkts - veidlapa svītrota, jo tas bija vienreizējs modulis, kurš bija jāvāc tikai 2022. gadā;
28. MK noteikumu projekta 11. un 45. punkts - veidlapa svītrota, jo tā bija vienreizēja, paredzēta apsekojuma veikšanai Granta projekta par lauksaimniecības statistikas modernizāciju “Pilotpētījums par ģeotelpiskās informācijas izmantošanu statistikas datu par zālāju apsaimniekošanu ieguvē” (projekta kods G-20.19.1) ietvaros;
29. MK noteikumu projekta 12. un 46. punkts (MK noteikumu projekta 25. pielikums) - datu vākšanas nepieciešamību nosaka Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 27. novembra Regula (ES) Nr. 2019/2152 par Eiropas uzņēmējdarbības statistiku, ar ko atceļ 10 tiesību aktus uzņēmējdarbības statistikas jomā. Lai nodrošinātu  informāciju  statistiskā vienības  "uzņēmums" līmenī;
30. MK noteikumu projekta 13. un 47. punkts (MK noteikumu projekta 26. pielikums) - datu vākšanas nepieciešamību nosaka Komisijas 2023. gada 20. jūlija Īstenošanas Regula (ES) Nr. 2023/1507, ar ko saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2019/2152 tematam “IKT izmantojums un e-komercija” nosaka datu prasību tehniskās specifikācijas un metadatu un kvalitātes ziņojuma iesniegšanas termiņu 2024. pārskata gadam. Veidlapā iekļautie rādītāji par IKT lietošanu un e-komerciju uzņēmumos saturiski neatšķiras no veidlapas "1-IKT un e-komercija", bet šī veidlapa veidota speciāli uzņēmumiem, kuriem būs jāiesniedz konsolidētais pārskats, papildinot to ar informāciju, kas ļaus konsolidāciju veikt pareizi un atvieglos Pārvaldes konsolidēto datu apstrādi;
31. MK noteikumu projekta 14. un 48. punkts (MK noteikumu projekta 27. pielikums) - datu vākšanas nepieciešamību nosaka Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 10. oktobra Regula (ES)Nr. 2019/1700 ar ko izveido vienotu ietvaru Eiropas statistikai par personām un mājsaimniecībām, kuras pamatā ir no izlasēm savākti dati individuālā līmenī, ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 808/2004, (EK) Nr. 452/2008 un (EK) Nr. 1338/2008 un ar ko atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1177/2003 un Padomes Regulu (EK) Nr. 577/98 un Komisijas 2019. gada 16. decembra Īstenošanas Regula (ES) Nr. 2019/2242 ar ko saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2019/1700 precizē datu kopu tehniskos aspektus, nosaka tehniskos formātus un precizē kvalitātes ziņojumu detalizētu sagatavošanas kārtību un saturu par izlases apsekojuma organizēšanu ienākumu un dzīves apstākļu jomā un  Komisijas 2022. gada 9. decembra Īstenošanas Regula (ES) Nr. 2022/2498 ar ko saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2019/1700 precizē izlases apsekojuma ienākumu un dzīves apstākļu jomā datu kopu par pakalpojumu pieejamību tehniskos aspektus;
32. MK noteikumu projekta 15. un 49. punkts (MK noteikumu projekta 28. pielikums) - datu vākšanas nepieciešamību nosaka starp Centrālo statistikas pārvaldi un EUROSTAT noslēgtais granta līgums “Iedzīvotāju statistikas metodes izstrāde, izmantojot dzīvības pazīmes nacionālajos reģistros” (Granta līguma nr. 101101542 — 2022-LV-POP-MIGR,  projekta indentifikācijas kods G-22.11);
33. MK noteikumu projekta 16. un 50. punkts (MK noteikumu projekta 29. pielikums) - datu vākšanas nepieciešamību nosaka Komisijas 2022. gada 10. oktobra deleģētā Regulu (ES) Nr. 2023/137 ar kuru groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1893/2006, ar ko izveido NACE 2. red. saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • 8000 privātās mājsaimniecības
  • 8000 privātās mājsaimniecības
  • 2000 personas privātajās mājsaimniecībās
  • 6600 Latvijas pastāvīgie iedzīvotāji, kas pārskata periodā dzīvo privātās mājsaimniecībās, ir 15-74 gadus veci, ir nodarbināti vai bijuši nodarbināti pēdējo 24 mēnešu laikā
Ietekmes apraksts
MK noteikumu projekts ietekmēs šādas respondentu - fizisko personu, grupas:
1. MK noteikumu projekta 9. un 43. punkts - 6600 Latvijas pastāvīgie iedzīvotāji, kas pārskata periodā dzīvo privātās mājsaimniecībās, ir 15-74 gadus veci, ir nodarbināti vai bijuši nodarbināti pēdējo 24 mēnešu laikā;
2. MK noteikumu projekta 10. un 44. punkts - 8000 privātās mājsaimniecības;
3. MK noteikumu projekta 14. un 48. punkts - 8000 privātās mājsaimniecības;
4. MK noteikumu projekta 15. un 49. punkts - 2000 personas privātajās mājsaimniecībās;
Juridiskās personas
  • 300 ekonomiski aktīvās lauku saimniecības ar ilggadīgo aramzamē sēto zālāju un pļavu un ganību platībām
  • 75000 ekonomiski aktīvās lauku saimniecības
  • 24 uzņēmumi, kuru pamatdarbība ir klasificēta NACE 2.red. sadaļās A-U
  • 80 kompleksie uzņēmumi, kas iesniegs konsolidēto pārskatu
  • 20000 valsts iestādes, zemnieku un zvejnieku saimniecības, komersanti
Ietekmes apraksts
MK noteikumu projekts ietekmēs šādas respondentu - juridisko personu, grupas:
1. MK noteikumu projekta 8. un 42. punkts - 75000 ekonomiski aktīvās lauku saimniecības;
2. MK noteikumu projekta 11. un 45. punkts - 300 ekonomiski aktīvās lauku saimniecības ar ilggadīgo aramzamē sēto zālāju un pļavu un ganību platībām;
3. MK noteikumu projekta 12. un 46. punkts - 24 uzņēmumi, kuru pamatdarbība ir klasificēta NACE 2.red. sadaļās A-U un kuri piekrituši sniegt 2-pētniecība pārskatu konsolidēti;
4. MK noteikumu projekta 13. un 47. punkts - 80 kompleksie uzņēmumi, kas iesniegs konsolidēto pārskatu;
5. MK noteikumu projekta 16. un 50. punkts - 20 000 valsts iestādes, zemnieku un zvejnieku saimniecības, komersanti.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?
-

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Fiziskās personas
Kopā (fiziskās personas)
4 254,08
8000 privātās mājsaimniecības
samazinās
Vērtības nozīme:
11,56
vienas stundas darbaspēka izmaksas
0,13
veidlapas aizpildīšanas laiks
8 000
respondentu skaits
1
veidlapas iesniegšanas reižu skaits
-12 022,40
Skatīt augstāk.
8000 privātās mājsaimniecības
palielinās
Vērtības nozīme:
11,56
vienas stundas darbaspēka izmaksas
0,13
veidlapas aizpildīšanas laiks
8 000
respondentu skaits
1
veidlapas iesniegšanas reižu skaits
12 022,40
Administratīvā sloga aprēķinam tiek izmantota vienas stundas darbaspēka izmaksas, kas ir 11,56 euro apmērā. Tie ir sezonāli neizlīdzināti dati. Šajā likmē ir iekļautas arī visas pārējās izmaksas, ne tikai alga (lielāko daļu no pārējām izmaksām veido darba devēja valsts obligātās sociālās apdrošināšanas iemaksas), par 2023. gada 1. ceturksni. Tā ir aprēķināta kā vidējais rādītājs par šādiem NACE A-S darbības veidiem, jo Pārvaldes respondenti pārstāv visas šīs nozares. Jaunu veidlapu ieviešana palielina administratīvo slogu, un svītrošana - mazina.
2000 personas privātajās mājsaimniecībās
palielinās
Vērtības nozīme:
11,56
vienas stundas darbaspēka izmaksas
0,25
veidlapas aizpildīšanas laiks
2 000
respondentu skaits
1
veidlapas iesniegšanas reižu skaits
5 780,00
Skatīt augstāk.
6600 Latvijas pastāvīgie iedzīvotāji, kas pārskata periodā dzīvo privātās mājsaimniecībās, ir 15-74 gadus veci, ir nodarbināti vai bijuši nodarbināti pēdējo 24 mēnešu laikā
samazinās
Vērtības nozīme:
11,56
vienas stundas darbaspēka izmaksas
0,02
veidlapas aizpildīšanas laiks
6 600
respondentu skaits
1
veidlapas iesniegšanas reižu skaits
-1 525,92
Skatīt augstāk.
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
-514 676,63
300 ekonomiski aktīvās lauku saimniecības ar ilggadīgo aramzamē sēto zālāju un pļavu un ganību platībām
samazinās
Vērtības nozīme:
11,56
vienas stundas darbaspēka izmaksas
0,33
veidlapas aizpildīšanas laiks
300
respondentu skaits
1
veidlapas iesniegšanas reižu skaits
-1 144,44
Skatīt augstāk.
75000 ekonomiski aktīvās lauku saimniecības
samazinās
Vērtības nozīme:
11,56
vienas stundas darbaspēka izmaksas
0,66
veidlapas aizpildīšanas laiks
75 000
respondentu skaits
1
veidlapas iesniegšanas reižu skaits
-572 220,00
Skatīt augstāk.
24 uzņēmumi, kuru pamatdarbība ir klasificēta NACE 2.red. sadaļās A-U
palielinās
Vērtības nozīme:
11,56
vienas stundas darbaspēka izmaksas
1,00
veidlapas aizpildīšanas laiks
24
respondentu skaits
1
veidlapas iesniegšanas reižu skaits
277,44
Skatīt augstāk.
80 kompleksie uzņēmumi, kas iesniegs konsolidēto pārskatu
palielinās
Vērtības nozīme:
11,56
vienas stundas darbaspēka izmaksas
0,66
veidlapas aizpildīšanas laiks
80
respondentu skaits
1
veidlapas iesniegšanas reižu skaits
610,37
Skatīt augstāk.
20000 valsts iestādes, zemnieku un zvejnieku saimniecības, komersanti
palielinās
Vērtības nozīme:
11,56
vienas stundas darbaspēka izmaksas
0,25
veidlapas aizpildīšanas laiks
20 000
respondentu skaits
1
veidlapas iesniegšanas reižu skaits
57 800,00
Skatīt augstāk.
Kopā
-510 422,55

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R0137
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 10. oktobra Deleģētā Regula (ES) Nr. 2023/137 ar kuru groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1893/2006, ar ko izveido NACE 2. red. saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju (Dokuments attiecas uz EEZ)
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32022R0132
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 18. janvāra regula (ES) Nr. 2022/132 ar ko attiecībā uz ikgadējās, ikmēneša un ikmēneša īstermiņa enerģētikas statistikas atjauninājumu īstenošanu groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1099/2008 par enerģētikas statistiku (Dokuments attiecas uz EEZ)
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32019R1681
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2019. gada 1. augusta Deleģētā regula (ES) Nr. 2019/1681 ar ko attiecībā uz nosūtīšanas termiņiem un I un II pielikuma pielāgošanu groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 692/2011 attiecībā uz Eiropas statistiku par tūrismu (Dokuments attiecas uz EEZ)
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32019R2152
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 27. novembra Regula(ES) Nr. 2019/2152 par Eiropas uzņēmējdarbības statistiku, ar ko atceļ 10 tiesību aktus uzņēmējdarbības statistikas jomā
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32019R1700
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 10. oktobra Regula (ES) Nr. 2019/1700, ar ko izveido vienotu ietvaru Eiropas statistikai par personām un mājsaimniecībām, kuras pamatā ir no izlasēm savākti dati individuālā līmenī, ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 808/2004, (EK) Nr. 452/2008 un (EK) Nr. 1338/2008 un ar ko atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1177/2003 un Padomes Regulu (EK) Nr. 577/98
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32019R2242
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2019. gada 16. decembra Īstenošanas regula (ES) Nr. 2019/2242, ar ko saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2019/1700 precizē datu kopu tehniskos aspektus, nosaka tehniskos formātus un precizē kvalitātes ziņojumu detalizētu sagatavošanas kārtību un saturu par izlases apsekojuma organizēšanu ienākumu un dzīves apstākļu jomā
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32022R2498
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 9. decembra Īstenošanas Regula (ES) Nr. 2022/2498 ar ko saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2019/1700 precizē izlases apsekojuma ienākumu un dzīves apstākļu jomā datu kopu par pakalpojumu pieejamību tehniskos aspektus
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32022R0918
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 13. jūnija Īstenošanas regula (ES) Nr. 2022/918 ar ko nosaka datu prasību tehniskās specifikācijas tematam “Globālās vērtību ķēdes” saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2019/2152
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R1507
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2023. gada 20. jūlija Īstenošanas Regula (ES) Nr. 2023/1507 ar ko saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2019/2152 tematam “IKT izmantojums un e-komercija” nosaka datu prasību tehniskās specifikācijas un metadatu un kvalitātes ziņojuma iesniegšanas termiņu 2024. pārskata gadam
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 10. oktobra Deleģētā Regula (ES) Nr. 2023/137 ar kuru groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1893/2006, ar ko izveido NACE 2. red. saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju (Dokuments attiecas uz EEZ)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Pielikums
20. punkts (MK noteikumu projekta 3. pielikums)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Pielikums
39. punkts (MK noteikumu projekta 22. pielikums)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Pielikums
16. un 50. punkts (MK noteikumu projekta 29. pielikums)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 18. janvāra regula (ES) Nr. 2022/132 ar ko attiecībā uz ikgadējās, ikmēneša un ikmēneša īstermiņa enerģētikas statistikas atjauninājumu īstenošanu groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1099/2008 par enerģētikas statistiku (Dokuments attiecas uz EEZ)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
B pielikums
1. un 21. punkts (MK noteikumu projekta 4. pielikums)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
B pielikums
3. un 27. punkts ( MK noteikumu projekta 10. pielikums)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2019. gada 1. augusta Deleģētā regula (ES) Nr. 2019/1681 ar ko attiecībā uz nosūtīšanas termiņiem un I un II pielikuma pielāgošanu groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 692/2011 attiecībā uz Eiropas statistiku par tūrismu (Dokuments attiecas uz EEZ)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
1. pants
5. un 36. punkts (MK noteikumu projekta 19. pielikums)
Pārņemtas pilnībā
Daži rādītāji saskaņā ar regulu ir jānosūta reizi trijos gados, mēs datu lietotāju vajadzībām tos vācam katru gadu.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Dažus pēc izvēles rādītājus nevācam, jo to nepieprasa datu lietotāji. Piemēram, neietveram respondentus vecumā līdz 15 gadiem, neizdalam sīkāk braucienā izmantoto autobusa veidu. Nevācam mājsaimniecību ienākumus. 
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 27. novembra Regula(ES) Nr. 2019/2152 par Eiropas uzņēmējdarbības statistiku, ar ko atceļ 10 tiesību aktus uzņēmējdarbības statistikas jomā
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
6. panta 2. punkta m) apakšpunkts un I pielikuma 2. joma, temats "P&A ieguldījumi"
12. un 46. punkts (MK noteikumu projekta 25. pielikums)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
6. pants un I pielikums
16. un 50. punkts (MK noteikumu projekta 29. pielikums)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
6. panta 2. punkta c) apakšpunkts un I pielikuma 2. joma, temats "IKT izmantojums un e-komercija"
13. un 47. punkts (MK noteikumu projekta 26. pielikums)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 10. oktobra Regula (ES) Nr. 2019/1700, ar ko izveido vienotu ietvaru Eiropas statistikai par personām un mājsaimniecībām, kuras pamatā ir no izlasēm savākti dati individuālā līmenī, ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 808/2004, (EK) Nr. 452/2008 un (EK) Nr. 1338/2008 un ar ko atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1177/2003 un Padomes Regulu (EK) Nr. 577/98
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
3. panta 1. punkta b) un c) apakšpunkts; 1. pielikuma joma "Ienākumi un dzīves apstākļi" un "Veselība"
14. un 48. punkts (MK noteikumu projekta 27. pielikums)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2019. gada 16. decembra Īstenošanas regula (ES) Nr. 2019/2242, ar ko saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2019/1700 precizē datu kopu tehniskos aspektus, nosaka tehniskos formātus un precizē kvalitātes ziņojumu detalizētu sagatavošanas kārtību un saturu par izlases apsekojuma organizēšanu ienākumu un dzīves apstākļu jomā
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
1. pants
14. un 48. punkts (MK noteikumu projekta 27. pielikums)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 9. decembra Īstenošanas Regula (ES) Nr. 2022/2498 ar ko saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2019/1700 precizē izlases apsekojuma ienākumu un dzīves apstākļu jomā datu kopu par pakalpojumu pieejamību tehniskos aspektus
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
1. pants, Pielikums
14. un 48. punkts (MK noteikumu projekta 27. pielikums)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 13. jūnija Īstenošanas regula (ES) Nr. 2022/918 ar ko nosaka datu prasību tehniskās specifikācijas tematam “Globālās vērtību ķēdes” saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2019/2152
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
1. pants, Pielikums
7. un 40. punkts (MK noteikumu projekta 23. pielikums)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2023. gada 20. jūlija Īstenošanas Regula (ES) Nr. 2023/1507 ar ko saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2019/2152 tematam “IKT izmantojums un e-komercija” nosaka datu prasību tehniskās specifikācijas un metadatu un kvalitātes ziņojuma iesniegšanas termiņu 2024. pārskata gadam
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
1. pants, Pielikums
2. un 23. punkts (MK noteikumu projekta 6. pielikums)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1. pants, Pielikums
13. un 47. punkts (MK noteikumu projekta 26. pielikums)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Centrālā statistikas pārvalde
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Centrālā statistikas pārvalde

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Saskaņā Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulas (ES) 2016/679 (2016. gada 27. aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (turpmāk -– VDAR) 5. panta 1. punktu, personas dati: a) tiek apstrādāti likumīgi, godprātīgi un datu subjektam pārredzamā veidā (“likumīgums, godprātība un pārredzamība”); b) tiek vākti konkrētos, skaidros un leģitīmos nolūkos, un to turpmāku apstrādi neveic ar minētajiem nolūkiem nesavietojamā veidā; turpmāka apstrāde arhivēšanas nolūkos sabiedrības interesēs, zinātniskās vai vēstures pētniecības nolūkos, vai statistikas nolūkos saskaņā ar 89. panta 1. punktu nav uzskatāma par nesavietojamu ar sākotnējiem nolūkiem (“nolūka ierobežojumi”); c) ir adekvāti, atbilstīgi un ietver tikai to, kas nepieciešams to apstrādes nolūkos (“datu minimizēšana”); d) ir precīzi un, ja vajadzīgs, atjaunināti; ir jāveic visi saprātīgie pasākumi, lai nodrošinātu, ka neprecīzi personas dati, ņemot vērā nolūkus, kādos tie tiek apstrādāti, bez kavēšanās tiktu dzēsti vai laboti (“precizitāte”); e) tiek glabāti veidā, kas pieļauj datu subjektu identifikāciju, ne ilgāk kā nepieciešams nolūkiem, kādos attiecīgos personas datus apstrādā; personas datus var glabāt ilgāk, ciktāl personas datus apstrādās tikai arhivēšanas nolūkos sabiedrības interesēs, zinātniskās vai vēstures pētniecības nolūkos, vai statistikas nolūkos saskaņā ar 89. panta 1. punktu, ar noteikumu, ka tiek īstenoti atbilstoši tehniski un organizatoriski pasākumi, kas šajā regulā paredzēti, lai aizsargātu datu subjekta tiesības un brīvības (“glabāšanas ierobežojums”); f) tiek apstrādāti tādā veidā, lai tiktu nodrošināta atbilstoša personas datu drošība, tostarp aizsardzība pret neatļautu vai nelikumīgu apstrādi un pret nejaušu nozaudēšanu, iznīcināšanu vai sabojāšanu, izmantojot atbilstošus tehniskos vai organizatoriskos pasākumus (“integritāte un konfidencialitāte”).
VDAR noteiktie principi un atbilstošas garantijas datu subjektam ir ietvertas arī Statistikas likuma 17. pantā:
“17. pants. Datu apstrāde un statistiskā konfidencialitāte
(1) Datus, kas iegūti saskaņā ar šā likuma 14., 15. un 16. pantu, statistikas iestāde izmanto oficiālās statistikas nodrošināšanai, izņemot šā likuma 25. un 26. pantā noteiktos gadījumus.
(2) Datus var pārveidot, papildināt vai savienot ar citiem statistikas iestādes rīcībā esošiem datiem, kā arī atkārtoti izmantot citas oficiālās statistikas nodrošināšanai.
(3) Statistikas iestādei, izmantojot datus, ir tiesības veidot un uzturēt statistiskos reģistrus oficiālās statistikas nodrošināšanai.
(4) Statistikas iestāde nosaka datu glabāšanas ilgumu, ņemot vērā oficiālās statistikas nodrošināšanas vajadzības.
(5) Fiziskās personas datus, kas iegūti oficiālās statistikas nodrošināšanai, anonimizē nekavējoties pēc to iegūšanas, pārbaudes un savienošanas, izņemot gadījumu, kad personas dati joprojām ir nepieciešami oficiālās statistikas nodrošināšanai. Statistikas iestāde nodrošina identificējošo datu atsevišķu un drošu glabāšanu no pārējiem datiem.
(6) Statistikas iestāde veic nepieciešamos pasākumus, lai novērstu neatļautu piekļuvi datiem, to sagrozīšanu vai izplatīšanu, nejaušu vai neatļautu iznīcināšanu.
(7) Statistikas iestādes nodarbinātajiem aizliegts izpaust datus un citu ierobežotas pieejamības informāciju, kas viņiem kļuvusi zināma, pildot dienesta vai darba pienākumus. Šajā daļā noteiktais attiecas arī uz personām, kuras uz laiku ir iesaistītas oficiālās statistikas nodrošināšanā vai ar kurām izbeigtas darba vai dienesta tiesiskās attiecības.”

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi