24-TA-2166: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Patentu valdes 2025. gada budžeta apstiprināšanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par Patentu valdes 2025. gada budžeta apstiprināšanu” (turpmāk – Projekts) izstrādāts, lai apstiprinātu Patentu valdes budžetu 2025. gadam.
Projekts stāsies spēkā Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 7. panta trešajā daļā paredzētajā kārtībā.
Projekts sagatavots saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību (turpmāk - LBFV) 41. panta 1.1 daļu.
Projekts stāsies spēkā Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 7. panta trešajā daļā paredzētajā kārtībā.
Projekts sagatavots saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību (turpmāk - LBFV) 41. panta 1.1 daļu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekts paredz apstiprināt Patentu valdes 2025. gada budžeta ieņēmumus 4 297 314 euro apmērā un izdevumu 5 532 095 euro apmērā, tai skaitā izdevumu finansēšanai novirzot maksas pakalpojumu un citu pašu ieņēmumu naudas līdzekļu atlikumu uz 2025. gada 1. janvāri 1 234 781 euro apmērā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Ministru kabineta 2015. gada 15. decembra noteikumu Nr. 720 “Patentu valdes nolikums” 12. punktu Patentu valdes darbību finansē no pašu ieņēmumiem par sniegtajiem maksas pakalpojumiem, citiem pašu ieņēmumiem, starptautisko organizāciju finanšu atskaitījumiem, ārvalstu finanšu palīdzības, ziedojumiem, dāvinājumiem un atsevišķu valsts pārvaldes uzdevumu veikšanai piešķirtas dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem.
Šobrīd Patentu valdes 2024. gada budžetu nosaka Ministru kabineta 2023. gada 3. oktobra rīkojums Nr. 641 “Par Patentu valdes 2024. gada budžeta apstiprināšanu”.
Šobrīd Patentu valdes 2024. gada budžetu nosaka Ministru kabineta 2023. gada 3. oktobra rīkojums Nr. 641 “Par Patentu valdes 2024. gada budžeta apstiprināšanu”.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbilstoši LBFV 41. panta 1.1 daļai izstrādātais projekts paredz apstiprināt Patentu valdes 2025. gada budžeta ieņēmumus 4 297 314 euro apmērā un izdevumus 5 532 095 euro apmērā, tai skaitā izdevumu finansēšanai novirzot maksas pakalpojumu un citu pašu ieņēmumu naudas līdzekļu atlikumu uz 2025. gada 1. janvāri 1 234 781 euro apmērā.
Risinājuma apraksts
Patentu valde 2025. gadā plāno:
Resursus izdevumu segšanai 4 297 314 euro apmērā, t.sk. ieņēmumus no sniegtajiem maksas pakalpojumiem 3 595 999 euro apmērā, ieņēmumus starptautiskās sadarbības ietvaros 701 315 euro apmērā.
Izdevumus 5 532 095 euro apmērā, t.sk. atlīdzības izdevumus 2 452 609 euro apmērā, preču un pakalpojumu izdevumus 1 589 486 euro apmērā, izdevumus kārtējiem maksājumiem Eiropas Savienības budžetā un starptautiskai sadarbībai 1 219 950 euro apmērā, uzturēšanas izdevumu transfertus 251 750 euro apmērā un kapitālos izdevumus 18 300 euro apmērā.
Salīdzinājumā ar 2024. gadu, Projektā paredzētas izmaiņas:
1. Izdevumi atlīdzībai palielināti par 235 037 euro. Patentu valdei ir būtiski nodrošināt darbinieku kvalifikācijai un darba pienākumiem atbilstošu atalgojuma līmeni, lai piesaistītu un noturētu izglītotu, profesionālu, kompetentu un izaugsmē ieinteresētu personālu. Motivētu darbinieku profesionalitāte ir viena no galvenajām Patentu valdes vērtībām, stratēģiskajām prioritātēm, kas ļauj pilnvērtīgi nodrošināt pakalpojumus atbilstoši nozares attīstības virzieniem un tendencēm, īstenot iestādes funkcijas un ar saliedētu komandas darbu sasniegt kopīgos mērķus. Kvalificētu darbinieku piesaistē Patentu valdei ir jākonkurē ne tikai ar publisko, bet arī ar privāto sektoru, kur algas ir ievērojami lielākas, it īpaši tādiem speciālistiem kā fiziķi, ķīmiķi, biologi, informācijas tehnoloģiju speciālisti un citi.
2. Preču un pakalpojumu izdevumu samazinājums par 40 031 euro galvenokārt par informācijas tehnoloģiju pakalpojumiem.
3. Starptautiskās sadarbības izdevumi Latvijas maksājuma daļas veikšanai Eiropas patentu iestādei samazināti par 176 050 euro, par Eiropas patentu ikgadējās uzturēšanas gada maksas, pamatojoties uz 1973. gada 5. oktobra Konvencijas par Eiropas patentu piešķiršanu 39. panta pirmo daļu un Eiropas Patentu organizācijas Administratīvās padomes 1984. gada 8. jūnija lēmumu, kas noteic, ka Eiropas Patentu iestādei pārskaitāmi 50 % no Eiropas patentu ikgadējās uzturēšanas gada maksām. Maksājuma daļas samazinājums, jo ar 2023. gada 1. jūniju darbību sāk vienota spēka Eiropas patenta sistēma, tajā skaitā jaunizveidotā Vienotā patentu tiesa. Eiropas patenta sistēmas mērķis ir izveidot visām Eiropas Savienības dalībvalstīm vienotu, kopīgi izmantojamu, finansiāli pieejamu patentu, tādējādi nodrošinot vienotu patentaizsardzību un specializētu patentu tiesvedību.
4. Uzturēšanas izdevumu transferti – izdevumu palielinājums par 1 750 euro saskaņā ar Valsts kancelejas īstenotā Eiropas Reģionālā Attīstības fonda projekta “Valsts un pašvaldību iestāžu tīmekļvietņu vienota platforma” ietvaros radītā informācijas un komunikācijas tehnoloģiju risinājuma uzturēšanas izmaksu segšanu. Platformas uzturēšanas izmaksas ir noteiktas 1750 euro gadā par katru iestādes tīmekļvietni, kas iekļauta Valsts un pašvaldību iestāžu tīmekļvietņu vienotajā platformā.
5. Kapitālie izdevumi palielināti par 5 300 euro, galvenokārt mēbeļu iegādei, sakarā ar ēkas Citadeles ielā 7/70 renovāciju.
Projekts paredz, ka saskaņā ar LBFV 6.1 panta piekto daļu Patentu valde, kā budžeta nefinansētā iestāde, kārtējā gada līdzekļu atlikumu, kas radies no citiem pašu ieņēmumiem, izmantos 2025. gadā 1 234 781 euro apmērā šādu pasākumu nodrošināšanai:
1. 305 051 euro – atlīdzības izmaksai;
2. 547 700 euro – informācijas tehnoloģiju pakalpojumiem, iestādes biznesa sistēmu uzlabojumiem, papildinājumiem un attīstībai;
3. 75 360 euro – patentmeklējumiem, turpinot pilotprojektu, kas nodrošina nacionālā patenta pieteicējiem iespēju saņemt bezmaksas patentmeklējumu un eksperta atzinumu par attiecīgā izgudrojuma patentspēju no vadošās institūcijas pasaulē Eiropas Patentu iestādes, nodrošināt atbalstu Patentu kooperācijas līgumu pieteikumu iesniegšanai, atmaksājot samaksāto maksu par starptautiskā pieteikuma iesniegšanu, sniegt atbalstu Eiropas patentu pieteikumu iesniegšanai, atmaksājot samaksāto maksu par patenta pieteikuma ekspertīzi atbilstoši Eiropas Patentu iestādes cenrādim un pārcelšanas izmaksām uz ēku Citadeles ielā 7/70, Rīgā, pēc renovācijas darbu pabeigšanas
4. 38 370 euro – inventāra iegādei, sakarā ar ēkas Citadeles ielā 7/70, Rīgā, renovāciju.
5. 250 000 euro – budžeta iestāžu uzturēšanas transferti, lai galvenokārt nodrošinātu ar Patentu valdes darbību saistītās centralizētās infrastruktūras daļēju uzturēšanu.
6. 18 300 euro – bibliotēkas fonda, datortehnikas un mēbeļu iegādei.
2025.gada Patentu valdes budžetā Rūpnieciskā īpašuma apelācijas padomes darbības nodrošināšanai paredzēts novirzīt 112 201 euro (atlīdzība).
Resursus izdevumu segšanai 4 297 314 euro apmērā, t.sk. ieņēmumus no sniegtajiem maksas pakalpojumiem 3 595 999 euro apmērā, ieņēmumus starptautiskās sadarbības ietvaros 701 315 euro apmērā.
Izdevumus 5 532 095 euro apmērā, t.sk. atlīdzības izdevumus 2 452 609 euro apmērā, preču un pakalpojumu izdevumus 1 589 486 euro apmērā, izdevumus kārtējiem maksājumiem Eiropas Savienības budžetā un starptautiskai sadarbībai 1 219 950 euro apmērā, uzturēšanas izdevumu transfertus 251 750 euro apmērā un kapitālos izdevumus 18 300 euro apmērā.
Salīdzinājumā ar 2024. gadu, Projektā paredzētas izmaiņas:
1. Izdevumi atlīdzībai palielināti par 235 037 euro. Patentu valdei ir būtiski nodrošināt darbinieku kvalifikācijai un darba pienākumiem atbilstošu atalgojuma līmeni, lai piesaistītu un noturētu izglītotu, profesionālu, kompetentu un izaugsmē ieinteresētu personālu. Motivētu darbinieku profesionalitāte ir viena no galvenajām Patentu valdes vērtībām, stratēģiskajām prioritātēm, kas ļauj pilnvērtīgi nodrošināt pakalpojumus atbilstoši nozares attīstības virzieniem un tendencēm, īstenot iestādes funkcijas un ar saliedētu komandas darbu sasniegt kopīgos mērķus. Kvalificētu darbinieku piesaistē Patentu valdei ir jākonkurē ne tikai ar publisko, bet arī ar privāto sektoru, kur algas ir ievērojami lielākas, it īpaši tādiem speciālistiem kā fiziķi, ķīmiķi, biologi, informācijas tehnoloģiju speciālisti un citi.
2. Preču un pakalpojumu izdevumu samazinājums par 40 031 euro galvenokārt par informācijas tehnoloģiju pakalpojumiem.
3. Starptautiskās sadarbības izdevumi Latvijas maksājuma daļas veikšanai Eiropas patentu iestādei samazināti par 176 050 euro, par Eiropas patentu ikgadējās uzturēšanas gada maksas, pamatojoties uz 1973. gada 5. oktobra Konvencijas par Eiropas patentu piešķiršanu 39. panta pirmo daļu un Eiropas Patentu organizācijas Administratīvās padomes 1984. gada 8. jūnija lēmumu, kas noteic, ka Eiropas Patentu iestādei pārskaitāmi 50 % no Eiropas patentu ikgadējās uzturēšanas gada maksām. Maksājuma daļas samazinājums, jo ar 2023. gada 1. jūniju darbību sāk vienota spēka Eiropas patenta sistēma, tajā skaitā jaunizveidotā Vienotā patentu tiesa. Eiropas patenta sistēmas mērķis ir izveidot visām Eiropas Savienības dalībvalstīm vienotu, kopīgi izmantojamu, finansiāli pieejamu patentu, tādējādi nodrošinot vienotu patentaizsardzību un specializētu patentu tiesvedību.
4. Uzturēšanas izdevumu transferti – izdevumu palielinājums par 1 750 euro saskaņā ar Valsts kancelejas īstenotā Eiropas Reģionālā Attīstības fonda projekta “Valsts un pašvaldību iestāžu tīmekļvietņu vienota platforma” ietvaros radītā informācijas un komunikācijas tehnoloģiju risinājuma uzturēšanas izmaksu segšanu. Platformas uzturēšanas izmaksas ir noteiktas 1750 euro gadā par katru iestādes tīmekļvietni, kas iekļauta Valsts un pašvaldību iestāžu tīmekļvietņu vienotajā platformā.
5. Kapitālie izdevumi palielināti par 5 300 euro, galvenokārt mēbeļu iegādei, sakarā ar ēkas Citadeles ielā 7/70 renovāciju.
Projekts paredz, ka saskaņā ar LBFV 6.1 panta piekto daļu Patentu valde, kā budžeta nefinansētā iestāde, kārtējā gada līdzekļu atlikumu, kas radies no citiem pašu ieņēmumiem, izmantos 2025. gadā 1 234 781 euro apmērā šādu pasākumu nodrošināšanai:
1. 305 051 euro – atlīdzības izmaksai;
2. 547 700 euro – informācijas tehnoloģiju pakalpojumiem, iestādes biznesa sistēmu uzlabojumiem, papildinājumiem un attīstībai;
3. 75 360 euro – patentmeklējumiem, turpinot pilotprojektu, kas nodrošina nacionālā patenta pieteicējiem iespēju saņemt bezmaksas patentmeklējumu un eksperta atzinumu par attiecīgā izgudrojuma patentspēju no vadošās institūcijas pasaulē Eiropas Patentu iestādes, nodrošināt atbalstu Patentu kooperācijas līgumu pieteikumu iesniegšanai, atmaksājot samaksāto maksu par starptautiskā pieteikuma iesniegšanu, sniegt atbalstu Eiropas patentu pieteikumu iesniegšanai, atmaksājot samaksāto maksu par patenta pieteikuma ekspertīzi atbilstoši Eiropas Patentu iestādes cenrādim un pārcelšanas izmaksām uz ēku Citadeles ielā 7/70, Rīgā, pēc renovācijas darbu pabeigšanas
4. 38 370 euro – inventāra iegādei, sakarā ar ēkas Citadeles ielā 7/70, Rīgā, renovāciju.
5. 250 000 euro – budžeta iestāžu uzturēšanas transferti, lai galvenokārt nodrošinātu ar Patentu valdes darbību saistītās centralizētās infrastruktūras daļēju uzturēšanu.
6. 18 300 euro – bibliotēkas fonda, datortehnikas un mēbeļu iegādei.
2025.gada Patentu valdes budžetā Rūpnieciskā īpašuma apelācijas padomes darbības nodrošināšanai paredzēts novirzīt 112 201 euro (atlīdzība).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Projekta īstenošanu Patentu valde nodrošinās no ieņēmumiem par maksas pakalpojumiem un citiem pašu ieņēmumiem.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Patentu valde
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi