22-TA-262: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Revīzijas iestādes funkciju nodrošināšanas kārtība Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas periodā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts saskaņā ar (pašlaik likumprojektu stadijā, turpmāk šī dokumenta ietvaros saukt visi kopā - Likumi):
1. Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19.panta 5.punktu;
2. Eiropas Sociālā fonda Plus programmas materiālās nenodrošinātības mazināšanai 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 9.panta 10.punktu;
3. Iekšējās drošības fonda, Patvēruma, migrācijas un integrācijas fonda un Finansiāla atbalsta instrumenta robežu pārvaldībai un vīzu politikai 2021.-2027.gada plānošanas perioda vadības likuma 13.panta 14.punktu.
1. Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19.panta 5.punktu;
2. Eiropas Sociālā fonda Plus programmas materiālās nenodrošinātības mazināšanai 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 9.panta 10.punktu;
3. Iekšējās drošības fonda, Patvēruma, migrācijas un integrācijas fonda un Finansiāla atbalsta instrumenta robežu pārvaldībai un vīzu politikai 2021.-2027.gada plānošanas perioda vadības likuma 13.panta 14.punktu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumi nosaka kārtību, kādā tiek nodrošinātas revīzijas iestādes funkcijas 2021.—2027. gada plānošanas periodā Eiropas Reģionālā attīstības fonda, Eiropas Sociālā fonda Plus, Kohēzijas fonda, Taisnīgas pārkārtošanās fonda, Iekšējās drošības fonda, Patvēruma, migrācijas un integrācijas fonda un Finansiāla atbalsta instrumenta robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk — ES fondi) vadībā.
Attiecībā uz Eiropas Reģionālā attīstības fondu noteikumi attiecas uz finansējumu tikai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam ietvaros.
Attiecībā uz Eiropas Reģionālā attīstības fondu noteikumi attiecas uz finansējumu tikai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam ietvaros.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ņemot vērā, ka ES fondu jaunajā 2021.-2027.gada plānošanas periodā ir jauns un no 2014.-2020.gada plānošanas perioda atšķirīgs normatīvo aktu regulējums:
1. Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija regulā (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula Nr. 2021/1060);
2. Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likums (pašlaik likumprojekta stadijā, 1325/Lp13 3.lasījumā pieņemts 07.04.2022), kas attiecas uz Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu - Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas ietvaros;
3. Eiropas Sociālā fonda Plus programmas materiālās nenodrošinātības mazināšanai 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likums (pašlaik likumprojekta stadijā, 1390/Lp13 iesniegts Saeimā 21.03.2022) kas attiecas uz Eiropas Sociālo fondu Plus - Materiālās nenodrošinātības mazināšanai programmas ietvaros;
4. Iekšējās drošības fonda, Patvēruma, migrācijas un integrācijas fonda un Finansiāla atbalsta instrumenta robežu pārvaldībai un vīzu politikai 2021.-2027.gada plānošanas perioda vadības likums (pašlaik likumprojekta stadijā) kas attiecas uz Iekšējās drošības fonda, Patvēruma, migrācijas un integrācijas fonda un Finansiāla atbalsta instrumenta robežu pārvaldībai un vīzu politikai programmām;
tad arī jānosaka minētajam regulējumam atbilstoša kārtība, kādā tiek nodrošinātas revīzijas iestādes funkcijas.
1. Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija regulā (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula Nr. 2021/1060);
2. Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likums (pašlaik likumprojekta stadijā, 1325/Lp13 3.lasījumā pieņemts 07.04.2022), kas attiecas uz Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu - Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas ietvaros;
3. Eiropas Sociālā fonda Plus programmas materiālās nenodrošinātības mazināšanai 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likums (pašlaik likumprojekta stadijā, 1390/Lp13 iesniegts Saeimā 21.03.2022) kas attiecas uz Eiropas Sociālo fondu Plus - Materiālās nenodrošinātības mazināšanai programmas ietvaros;
4. Iekšējās drošības fonda, Patvēruma, migrācijas un integrācijas fonda un Finansiāla atbalsta instrumenta robežu pārvaldībai un vīzu politikai 2021.-2027.gada plānošanas perioda vadības likums (pašlaik likumprojekta stadijā) kas attiecas uz Iekšējās drošības fonda, Patvēruma, migrācijas un integrācijas fonda un Finansiāla atbalsta instrumenta robežu pārvaldībai un vīzu politikai programmām;
tad arī jānosaka minētajam regulējumam atbilstoša kārtība, kādā tiek nodrošinātas revīzijas iestādes funkcijas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai nodrošinātu revīzijas iestādes funkciju veikšanu ES fondu 2021.-2027.gada plānošanas periodā, ir nepieciešams noteikt prasības, kas nodrošinās sistēmas auditu, darbību revīziju un pārskatu revīziju veikšanu, lai pamatojoties uz to rezultātiem revīzijas iestāde varētu izsniegt derīgu revīzijas atzinumu.
Pašlaik revīzijas iestādes funkciju nodrošināšanu detalizēti nosaka normatīvie akti, kas attiecas uz ES fondu 2014.-2020.gada plānošanas periodu:
1. 2014.gada 25.novembra Ministru kabineta noteikumi Nr.714 “Revīzijas iestādes funkciju nodrošināšanas kārtība Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020.gada plānošanas periodā” (turpmāk - MK noteikumi Nr.714);
2. 2014.gada 23.decembra Ministru kabineta noteikumi Nr.833 “Darbības programmas “Pārtikas un pamata materiālās palīdzības sniegšana vistrūcīgākajām personām 2014.–2020.gada plānošanas periodā” īstenošanas uzraudzības noteikumi” (turpmāk - MK noteikumi Nr.833);
3. 2015.gada 28.jūlija Ministru kabineta noteikumi Nr.433 “Iekšējās drošības fonda un Patvēruma, migrācijas un integrācijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda pārvaldības un kontroles sistēmas izveides un finanšu vadības un kontroles kārtība” (turpmāk - MK noteikumi Nr.433).
Lai arī pēc būtības revīzijas iestādes funkcijas un to ieviešanas kārtība nemainās, ir nepieciešams izstrādāt jaunu normatīvo aktu, kas būtu attiecināms uz 2021.—2027. gada plānošanas periodu, būtu atbilstošs regulai Nr. 2021/1060 un 2021.—2027. gada plānošanas perioda Likumiem.
Revīzijas iestādes novērtējuma par vienkāršoto izmaksu metodikām, kas ir noteikts Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 13. panta otrās daļas 2. punktā (atbilstoši regulas Nr.2021/1060 94. panta 2. punktam), veikšanas kārtība tiks noteikta normatīvajā aktā, kas tiks izstrādāts saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. punktu.
Pašlaik revīzijas iestādes funkciju nodrošināšanu detalizēti nosaka normatīvie akti, kas attiecas uz ES fondu 2014.-2020.gada plānošanas periodu:
1. 2014.gada 25.novembra Ministru kabineta noteikumi Nr.714 “Revīzijas iestādes funkciju nodrošināšanas kārtība Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020.gada plānošanas periodā” (turpmāk - MK noteikumi Nr.714);
2. 2014.gada 23.decembra Ministru kabineta noteikumi Nr.833 “Darbības programmas “Pārtikas un pamata materiālās palīdzības sniegšana vistrūcīgākajām personām 2014.–2020.gada plānošanas periodā” īstenošanas uzraudzības noteikumi” (turpmāk - MK noteikumi Nr.833);
3. 2015.gada 28.jūlija Ministru kabineta noteikumi Nr.433 “Iekšējās drošības fonda un Patvēruma, migrācijas un integrācijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda pārvaldības un kontroles sistēmas izveides un finanšu vadības un kontroles kārtība” (turpmāk - MK noteikumi Nr.433).
Lai arī pēc būtības revīzijas iestādes funkcijas un to ieviešanas kārtība nemainās, ir nepieciešams izstrādāt jaunu normatīvo aktu, kas būtu attiecināms uz 2021.—2027. gada plānošanas periodu, būtu atbilstošs regulai Nr. 2021/1060 un 2021.—2027. gada plānošanas perioda Likumiem.
Revīzijas iestādes novērtējuma par vienkāršoto izmaksu metodikām, kas ir noteikts Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 13. panta otrās daļas 2. punktā (atbilstoši regulas Nr.2021/1060 94. panta 2. punktam), veikšanas kārtība tiks noteikta normatīvajā aktā, kas tiks izstrādāts saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. punktu.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Revīzijas iestādes funkciju nodrošināšanas kārtība Eiropas Savienības fondu 2021.–2027.gada plānošanas periodā" (turpmāk - noteikumu projekts) paredz kārtību, kas pēc būtības ir tāda pati kā bija noteikta līdz šim 2014.–2020.gada plānošanas periodā.
1. Revīzijas iestādei iesniedzamā informācija.
Tāpat kā 2014.-2020.gada plānošanas periodā, noteikumu projekts paredz, ka revīzijas iestāde saņem no vadošās iestādes un/vai iestādes, kas pilda regulas Nr. 2021/1060 76.pantā minētās grāmatvedības funkciju, dokumentus un informāciju, par kuriem tiek sniegts revīzijas iestādes atzinums.
Regulas Nr. 2021/1060 76. pantā minēto grāmatvedības funkciju pilda atkarībā no attiecīgā ES fonda vadības un kontroles sistēmas specifikas nozīmēta iestāde:
a) vadošā iestāde:
- Eiropas Sociālā fonda Plus programmas materiālās nenodrošinātības mazināšanai 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 5.panta otrās daļas 12.punkts (Labklājības ministrija);
- Iekšējās drošības fonda, Patvēruma, migrācijas un integrācijas fonda un Finansiāla atbalsta instrumenta robežu pārvaldībai un vīzu politikai 2021.-2027.gada plānošanas perioda vadības likuma 8.panta otrās daļas 19.punkts (Iekšlietu ministrija);
b) vai grāmatvedības iestāde:
- Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 14.panta otrās daļas 2.punkts (Valsts Kase).
Līdz ar to noteikumu projektā tiek lietotas abas iestādes kā iespējamās iestādes, kas atbilstoši savai kompetencei var nodrošināt informācijas iesniegšanu Revīzijas iestādei.
Noteikumu projekta 3.1.apakšpunktā minētais vadības un kontroles sistēmas apraksts, kura sagatavošana ir noteikta regulas Nr. 2021/1060 69.panta 11.punktā, tiks iesniegts revīzijas iestādē tāpat kā līdz šim, lai revīzijas iestāde var to ņemt vērā sagatavojot revīzijas atzinumu.
Atšķirībā no iepriekšējā perioda, regula Nr. 2021/1060 vairs neparedz sagatavot vadošās iestādes gada kopsavilkumu, tāpēc noteikumu projekta 3.2.apakšpunktā netiek vairs prasīts iesniegt revīzijas iestādē šādu dokumentu. Savukārt sertifikācijas iestādes funkcijām līdzīgas funkcijas šajā plānošanas periodā pildīs vadošā iestāde vai grāmatvedības iestāde (atkarībā no attiecīgā ES fonda vadības un kontroles sistēmas specifikas), kas sagatavos Eiropas Komisijai iesniedzamos pārskatus (saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 76.panta 1.punkta “b” apakšpunktu), kas MK noteikumos Nr.714 un Nr.833 bija saukti par kontu slēgumu, MK noteikumos Nr.433 - par gada atlikuma maksājuma pieprasījumu.
Ņemot vērā, ka grāmatvedības gadā (regulas Nr. 2021/1060 2.panta 29.punkts) apstiprinātie izdevumi tiks uzskaitīti elektroniski attiecīgā Eiropas Savienības fonda vai programmas vadības informācijas sistēmā, tad noteikumu projekta 4.2.apakšpunktā netiek vairs prasīts iesniegt revīzijas iestādē atsevišķu izdevumu sarakstu, bet nodrošināt, ka revīzijas iestāde to var iegūt, piemēram, tiešā veidā no attiecīgās informācijas sistēmas vai, ja tas nebūs iespējams, tad vadošā iestāde vai grāmatvedības iestāde to nodrošinās individuālā veidā.
2. Revīzijas stratēģija.
Tāpat kā iepriekšējā plānošanas periodā, noteikumu projekts nodrošina revīzijas iestādes pārbaužu neatkarīgu plānošanu, sagatavojot regulas Nr. 2021/1060 78. pantā minēto revīzijas stratēģiju, uz kuras pamata tiek noteiktas revīzijas iestādes veicamās pārbaudes, to specifika un apjoms, kas nepieciešams, lai iegūtu pietiekamu pārliecību priekš revīzijas iestādes atzinuma izsniegšanas. Revīzijas stratēģijas izstrādē tiek analizēta vadošās iestādes informācija (regulas Nr. 2021/1060 78. panta 1. punkts), uzlabotu samērīgu pasākumu izmantošanas iespējas (Regulas 2021/1060 83.panta pirmās daļas b) punkts) un stratēģijas saturs tiek saskaņots ar Eiropas Komisiju (regulas Nr. 2021/1060 70. panta 1. punkts un 77. panta 6. punkts).
Revīzijas iestādes stratēģija tiek publicēta tīmekļa vietnē, kas nodrošina attiecīgā ES fonda publicitāti (ja šāda vietne ir) vai Finanšu ministrijas mājas tīmekļa vietnē.
3. ES fondu vadības un kontroles sistēmas audita veikšanas kārtība.
Lai novērtētu ES fondu vadības un kontroles sistēmas efektivitāti un revīzijas iestāde sniegtu atzinumā pamatotu viedokli, vai ieviestās kontroles sistēmas darbojas atbilstoši - kā tas ir noteikts regulas Nr. 2021/1060 77. panta 3. punkta a) iii) apakšpunktā, MK noteikumu projektā, tiek noteikta ES fondu vadības un kontroles sistēmas auditu veikšanas kārtība, kas ir tāda pati kā iepriekšējā plānošanas periodā.
4. Darbību revīziju veikšanas kārtība.
Lai revīzijas iestāde sniegtu atzinumā pamatotu viedokli, vai Eiropas Komisijai iesniegtais pieprasījums par izdevumu atmaksāšanu ir likumīgs un pareizs - kā tas ir noteikts regulas Nr. 2021/1060 77. panta 3. punkta a) ii) apakšpunktā, noteikumu projektā, tiek noteikta darbību revīziju veikšanas kārtība, kas ir tāda pati kā iepriekšējā plānošanas periodā.
Jāatzīmē, ka gan sistēmas auditu (noteikumu projekta IV sadaļa), gan darbību revīziju (noteikumu projekta V sadaļa) sadarbības process ir līdzīgs, tāpēc daudzas normas abiem procesiem ir līdzīgas vai pat vienādas. Tika izvēlēts risinājums neapvienot normas par abiem pārbaužu veidiem, bet atstāt noteikumu struktūru kā iepriekšējos MK noteikumos Nr.714, jo tas nodrošina, ka ir skaidri saprotams kādi nosacījumi ir attiecināmi konkrētajam procesam.
Ņemot vērā, attiecīgā ES fonda vadības un kontroles sistēmas specifiku, iestādes, kas apstiprina finansējuma saņēmēja maksājuma pieprasījumā iekļautos izdevumus ir:
a) Sadarbības iestāde (Centrāla finanšu un līgumu aģentūra) - Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 12.panta trešās daļas 10.punkts;
b) Vadošā iestāde (Iekšlietu ministrija) vai deleģētā iestāde (Kultūras ministrija) -Iekšējās drošības fonda, Patvēruma, migrācijas un integrācijas fonda un Finansiāla atbalsta instrumenta robežu pārvaldībai un vīzu politikai 2021.-2027.gada plānošanas perioda vadības likuma 8.panta otrās daļas 26.punkts un 9.panta otrās daļas 17.punkts;
c) Vadošā iestāde (Labklājības ministrija) un sadarbības iestāde (Sabiedrības integrācijas fonds) - Eiropas Sociālā fonda Plus programmas materiālās nenodrošinātības mazināšanai 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 5.panta otrās daļas 12.punkta a) apakšpunkts un 6.panta trešās daļas 7.punkta a) apakšpunkts;
tad noteikumu projektā (13. un 27. punktā) tiek lietotas visas iestādes kā iespējamās iestādes, kurām revīzijas iestāde atbilstoši konkrētā ES fonda kompetencei nosūta informāciju, ja ieteikumiem ir iespējama finansiāla ietekme. Attiecībā uz vadošo iestādi un grāmatvedības iestādi skatīt šīs sadaļas 1.punktu “Revīzijas iestādei iesniedzamā informācija” - revīzijas iestāde komunicēs ar iestādēm, kas ir izveidotas atbilstoši katra ES fonda specifikai.
Ņemot vērā MK noteikumu projekta 8., 10., 22. un 24. punktus informāciju par ieteikuma ietekmi uz vadības un kontroles sistēmu vai finanšu ietekmi Revīzijas iestāde iekļauj katrā konkrētajā gadījumā audita vai revīzijas ziņojumā. Revīzijas iestādes pārbaužu rezultāti un ieteikumu ieviešanas informācija tiks ievadīta vadības informācijas sistēmā, kuru attiecīgajam ES fondam uzturēs saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 72. panta 1. punkta "e" apakšpunktam prasībām.
Attiecībā uz programmu “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programma 2021.–2027.gadam”, noteikumu projekta 21. un 35. punktos ir noteikta Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 13. panta otrās daļas 3. punktā noteiktās ziņošanas ieviešana.
5. Pārskatu revīzijas veikšanas kārtība.
Lai revīzijas iestāde sniegtu atzinumā pamatotu viedokli, vai Eiropas Komisijai iesniedzamais pārskats (saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 76.panta 1.punkta b) apakšpunktu) ir pilnīgs, precīzs un patiess - kā tas ir noteikts regulas Nr. 2021/1060 77. panta 3. punkta a) i) apakšpunktā, noteikumu projektā, tāpat kā iepriekšējā plānošanas periodā (iepriekšējā periodā saukts par kontu slēgumu, gada atlikuma maksājuma pieprasījumu), tiek noteikta pārskatu revīziju veikšana.
6. Atzinuma un gada kontroles ziņojuma sagatavošanas kārtība
Pamatojoties uz revīzijas iestādes veiktajām pārbaudēm un to rezultātā izdarītajiem secinājumiem, revīzijas iestāde sagatavo gada kontroles ziņojumu un atzinumu, kurā sniedz Eiropas Komisijai neatkarīgu revidenta viedokli saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 77.panta 3.daļu. Revīzijas iestāde atzinumu sagatavo saskaņā ar starptautiski atzītiem revīzijas standartiem - Starptautiskās Grāmatvežu federācijas (IFAC) izdotajiem starptautiskiem revīzijas standartiem un Eiropas Komisijas izdotajām vadlīnijām un skaidrojumiem.
Revīzijas iestāde veic arī secinājumu salīdzināšanu, vai vadošās iestādes pārvaldības deklarācija (saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 74. panta 1. punkta f) apakšpunktu) nerada pamatu apšaubīt tajā sniegtos apliecinājumus, lai revīzijas iestāde sniegtu atzinumā pamatotu viedokli kā tas tiek prasīts regulas Nr. 2021/1060 XIX pielikumā.
Noteikumu projektā tiek noteikti dokumentu sagatavošanas un komunikācijas termiņi, nodrošinot, ka revīzijas iestādes atzinums tiek sagatavots savlaicīgi un iesniegts Eiropas Komisijā saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 98.panta 1.punktā paredzēto termiņu. Iesniegšanas veids var būt atkarīgs no fonda vai programmas specifikas, informācijas sistēmu attīstības vai Eiropas Komisijas prasībām.
1. Revīzijas iestādei iesniedzamā informācija.
Tāpat kā 2014.-2020.gada plānošanas periodā, noteikumu projekts paredz, ka revīzijas iestāde saņem no vadošās iestādes un/vai iestādes, kas pilda regulas Nr. 2021/1060 76.pantā minētās grāmatvedības funkciju, dokumentus un informāciju, par kuriem tiek sniegts revīzijas iestādes atzinums.
Regulas Nr. 2021/1060 76. pantā minēto grāmatvedības funkciju pilda atkarībā no attiecīgā ES fonda vadības un kontroles sistēmas specifikas nozīmēta iestāde:
a) vadošā iestāde:
- Eiropas Sociālā fonda Plus programmas materiālās nenodrošinātības mazināšanai 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 5.panta otrās daļas 12.punkts (Labklājības ministrija);
- Iekšējās drošības fonda, Patvēruma, migrācijas un integrācijas fonda un Finansiāla atbalsta instrumenta robežu pārvaldībai un vīzu politikai 2021.-2027.gada plānošanas perioda vadības likuma 8.panta otrās daļas 19.punkts (Iekšlietu ministrija);
b) vai grāmatvedības iestāde:
- Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 14.panta otrās daļas 2.punkts (Valsts Kase).
Līdz ar to noteikumu projektā tiek lietotas abas iestādes kā iespējamās iestādes, kas atbilstoši savai kompetencei var nodrošināt informācijas iesniegšanu Revīzijas iestādei.
Noteikumu projekta 3.1.apakšpunktā minētais vadības un kontroles sistēmas apraksts, kura sagatavošana ir noteikta regulas Nr. 2021/1060 69.panta 11.punktā, tiks iesniegts revīzijas iestādē tāpat kā līdz šim, lai revīzijas iestāde var to ņemt vērā sagatavojot revīzijas atzinumu.
Atšķirībā no iepriekšējā perioda, regula Nr. 2021/1060 vairs neparedz sagatavot vadošās iestādes gada kopsavilkumu, tāpēc noteikumu projekta 3.2.apakšpunktā netiek vairs prasīts iesniegt revīzijas iestādē šādu dokumentu. Savukārt sertifikācijas iestādes funkcijām līdzīgas funkcijas šajā plānošanas periodā pildīs vadošā iestāde vai grāmatvedības iestāde (atkarībā no attiecīgā ES fonda vadības un kontroles sistēmas specifikas), kas sagatavos Eiropas Komisijai iesniedzamos pārskatus (saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 76.panta 1.punkta “b” apakšpunktu), kas MK noteikumos Nr.714 un Nr.833 bija saukti par kontu slēgumu, MK noteikumos Nr.433 - par gada atlikuma maksājuma pieprasījumu.
Ņemot vērā, ka grāmatvedības gadā (regulas Nr. 2021/1060 2.panta 29.punkts) apstiprinātie izdevumi tiks uzskaitīti elektroniski attiecīgā Eiropas Savienības fonda vai programmas vadības informācijas sistēmā, tad noteikumu projekta 4.2.apakšpunktā netiek vairs prasīts iesniegt revīzijas iestādē atsevišķu izdevumu sarakstu, bet nodrošināt, ka revīzijas iestāde to var iegūt, piemēram, tiešā veidā no attiecīgās informācijas sistēmas vai, ja tas nebūs iespējams, tad vadošā iestāde vai grāmatvedības iestāde to nodrošinās individuālā veidā.
2. Revīzijas stratēģija.
Tāpat kā iepriekšējā plānošanas periodā, noteikumu projekts nodrošina revīzijas iestādes pārbaužu neatkarīgu plānošanu, sagatavojot regulas Nr. 2021/1060 78. pantā minēto revīzijas stratēģiju, uz kuras pamata tiek noteiktas revīzijas iestādes veicamās pārbaudes, to specifika un apjoms, kas nepieciešams, lai iegūtu pietiekamu pārliecību priekš revīzijas iestādes atzinuma izsniegšanas. Revīzijas stratēģijas izstrādē tiek analizēta vadošās iestādes informācija (regulas Nr. 2021/1060 78. panta 1. punkts), uzlabotu samērīgu pasākumu izmantošanas iespējas (Regulas 2021/1060 83.panta pirmās daļas b) punkts) un stratēģijas saturs tiek saskaņots ar Eiropas Komisiju (regulas Nr. 2021/1060 70. panta 1. punkts un 77. panta 6. punkts).
Revīzijas iestādes stratēģija tiek publicēta tīmekļa vietnē, kas nodrošina attiecīgā ES fonda publicitāti (ja šāda vietne ir) vai Finanšu ministrijas mājas tīmekļa vietnē.
3. ES fondu vadības un kontroles sistēmas audita veikšanas kārtība.
Lai novērtētu ES fondu vadības un kontroles sistēmas efektivitāti un revīzijas iestāde sniegtu atzinumā pamatotu viedokli, vai ieviestās kontroles sistēmas darbojas atbilstoši - kā tas ir noteikts regulas Nr. 2021/1060 77. panta 3. punkta a) iii) apakšpunktā, MK noteikumu projektā, tiek noteikta ES fondu vadības un kontroles sistēmas auditu veikšanas kārtība, kas ir tāda pati kā iepriekšējā plānošanas periodā.
4. Darbību revīziju veikšanas kārtība.
Lai revīzijas iestāde sniegtu atzinumā pamatotu viedokli, vai Eiropas Komisijai iesniegtais pieprasījums par izdevumu atmaksāšanu ir likumīgs un pareizs - kā tas ir noteikts regulas Nr. 2021/1060 77. panta 3. punkta a) ii) apakšpunktā, noteikumu projektā, tiek noteikta darbību revīziju veikšanas kārtība, kas ir tāda pati kā iepriekšējā plānošanas periodā.
Jāatzīmē, ka gan sistēmas auditu (noteikumu projekta IV sadaļa), gan darbību revīziju (noteikumu projekta V sadaļa) sadarbības process ir līdzīgs, tāpēc daudzas normas abiem procesiem ir līdzīgas vai pat vienādas. Tika izvēlēts risinājums neapvienot normas par abiem pārbaužu veidiem, bet atstāt noteikumu struktūru kā iepriekšējos MK noteikumos Nr.714, jo tas nodrošina, ka ir skaidri saprotams kādi nosacījumi ir attiecināmi konkrētajam procesam.
Ņemot vērā, attiecīgā ES fonda vadības un kontroles sistēmas specifiku, iestādes, kas apstiprina finansējuma saņēmēja maksājuma pieprasījumā iekļautos izdevumus ir:
a) Sadarbības iestāde (Centrāla finanšu un līgumu aģentūra) - Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 12.panta trešās daļas 10.punkts;
b) Vadošā iestāde (Iekšlietu ministrija) vai deleģētā iestāde (Kultūras ministrija) -Iekšējās drošības fonda, Patvēruma, migrācijas un integrācijas fonda un Finansiāla atbalsta instrumenta robežu pārvaldībai un vīzu politikai 2021.-2027.gada plānošanas perioda vadības likuma 8.panta otrās daļas 26.punkts un 9.panta otrās daļas 17.punkts;
c) Vadošā iestāde (Labklājības ministrija) un sadarbības iestāde (Sabiedrības integrācijas fonds) - Eiropas Sociālā fonda Plus programmas materiālās nenodrošinātības mazināšanai 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 5.panta otrās daļas 12.punkta a) apakšpunkts un 6.panta trešās daļas 7.punkta a) apakšpunkts;
tad noteikumu projektā (13. un 27. punktā) tiek lietotas visas iestādes kā iespējamās iestādes, kurām revīzijas iestāde atbilstoši konkrētā ES fonda kompetencei nosūta informāciju, ja ieteikumiem ir iespējama finansiāla ietekme. Attiecībā uz vadošo iestādi un grāmatvedības iestādi skatīt šīs sadaļas 1.punktu “Revīzijas iestādei iesniedzamā informācija” - revīzijas iestāde komunicēs ar iestādēm, kas ir izveidotas atbilstoši katra ES fonda specifikai.
Ņemot vērā MK noteikumu projekta 8., 10., 22. un 24. punktus informāciju par ieteikuma ietekmi uz vadības un kontroles sistēmu vai finanšu ietekmi Revīzijas iestāde iekļauj katrā konkrētajā gadījumā audita vai revīzijas ziņojumā. Revīzijas iestādes pārbaužu rezultāti un ieteikumu ieviešanas informācija tiks ievadīta vadības informācijas sistēmā, kuru attiecīgajam ES fondam uzturēs saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 72. panta 1. punkta "e" apakšpunktam prasībām.
Attiecībā uz programmu “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programma 2021.–2027.gadam”, noteikumu projekta 21. un 35. punktos ir noteikta Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 13. panta otrās daļas 3. punktā noteiktās ziņošanas ieviešana.
5. Pārskatu revīzijas veikšanas kārtība.
Lai revīzijas iestāde sniegtu atzinumā pamatotu viedokli, vai Eiropas Komisijai iesniedzamais pārskats (saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 76.panta 1.punkta b) apakšpunktu) ir pilnīgs, precīzs un patiess - kā tas ir noteikts regulas Nr. 2021/1060 77. panta 3. punkta a) i) apakšpunktā, noteikumu projektā, tāpat kā iepriekšējā plānošanas periodā (iepriekšējā periodā saukts par kontu slēgumu, gada atlikuma maksājuma pieprasījumu), tiek noteikta pārskatu revīziju veikšana.
6. Atzinuma un gada kontroles ziņojuma sagatavošanas kārtība
Pamatojoties uz revīzijas iestādes veiktajām pārbaudēm un to rezultātā izdarītajiem secinājumiem, revīzijas iestāde sagatavo gada kontroles ziņojumu un atzinumu, kurā sniedz Eiropas Komisijai neatkarīgu revidenta viedokli saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 77.panta 3.daļu. Revīzijas iestāde atzinumu sagatavo saskaņā ar starptautiski atzītiem revīzijas standartiem - Starptautiskās Grāmatvežu federācijas (IFAC) izdotajiem starptautiskiem revīzijas standartiem un Eiropas Komisijas izdotajām vadlīnijām un skaidrojumiem.
Revīzijas iestāde veic arī secinājumu salīdzināšanu, vai vadošās iestādes pārvaldības deklarācija (saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 74. panta 1. punkta f) apakšpunktu) nerada pamatu apšaubīt tajā sniegtos apliecinājumus, lai revīzijas iestāde sniegtu atzinumā pamatotu viedokli kā tas tiek prasīts regulas Nr. 2021/1060 XIX pielikumā.
Noteikumu projektā tiek noteikti dokumentu sagatavošanas un komunikācijas termiņi, nodrošinot, ka revīzijas iestādes atzinums tiek sagatavots savlaicīgi un iesniegts Eiropas Komisijā saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 98.panta 1.punktā paredzēto termiņu. Iesniegšanas veids var būt atkarīgs no fonda vai programmas specifikas, informācijas sistēmu attīstības vai Eiropas Komisijas prasībām.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Ņemot vērā plānotās ES fondu investīcijas 4,4 miljd. euro apmērā laika posmā no 2021. gada līdz 2027. gadam, tiesiskais regulējums pozitīvi ietekmēs visas tautsaimniecības jomas, jo īpaši pētniecības, informācijas komunikāciju tehnoloģiju, uzņēmējdarbības, enerģētikas, vides, transporta, nodarbinātības, sociālās iekļaušanas un izglītības jomās, kā arī minētās investīcijas veicinās teritoriju līdzsvarotu attīstību.
Nozare
Visas nozares
Nozaru ietekmes apraksts
ES fondu investīcijas 4,4 miljd. euro apmērā laika posmā no 2021. gada līdz 2027. gadam.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1060
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 24.jūnija regula (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai.
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1057
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2021/1057 (2021. gada 24. jūnijs), ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 24.jūnija regula (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 77.-78.pants
Viss noteikumu projekts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts neparedz stingrākas prasības
Regulas 83.panta pirmās daļas b) punkts
un 84.pants
un 84.pants
Noteikumu projekta 5.punkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2021/1057 (2021. gada 24. jūnijs), ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 24.pants
Noteikumu projekta 5. un 23.punkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Centrālā finanšu un līgumu aģentūra, Finanšu ministrija, Iekšlietu ministrija, Iepirkumu uzraudzības birojs, Kultūras ministrija, Labklājības ministrija, Valsts kase, Sabiedrības integrācijas fondsNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Viedokļi netika saņemti.
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- ES fondu vadībā iesaistītās institūcijas
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Ņemot vērā, ka revīzijas iestādes funkciju nodrošināšanas kārtība ir tāda pati kā līdz šim 2014-2020.gada plānošanas periodā, tad izmaiņas uz administratīvo slogu nav identificētas.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
