Anotācija (ex-ante)

24-TA-1144: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2002. gada 13. augusta noteikumos Nr. 362 "Nacionālās augu šķirņu padomes nolikums"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Sēklu un šķirņu aprites likuma 12. panta pirmā daļa

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikt, ka augu šķirņu ekspertu grupu eksperti piedalās Nacionālās augu šķirņu padomes (turpmāk – NAŠP) sēdēs un sniedz priekšlikumus šķirņu iekļaušanai Latvijas augu šķirņu katalogā (turpmāk – katalogs). 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Patlaban ir spēkā Ministru kabineta 2002. gada 13. augusta noteikumi Nr. 362 "Nacionālās augu šķirņu padomes nolikums" (turpmāk – noteikumi Nr. 362). Ar Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumiem Nr. 388 "Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 22. februāra noteikumos Nr. 140 "Latvijas augu šķirņu kataloga nolikums"" tika mainīta šķirņu saimniecisko īpašību novērtēšanas (turpmāk – SĪN) rezultātu izskatīšanas kārtība. Nepieciešams atbilstoši salāgot normatīvo aktu prasības un izdarīt grozījumus arī NAŠP nolikumā, paredzot augu šķirņu ekspertu iesaistīšanu SĪN rezultātu izskatīšanā. Pašlaik SĪN rezultāti pirms šķirņu iekļaušanas katalogā vispirms tiek izskatīti konkrētās augu sugas ekspertu grupā un pēc tam NAŠP.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 362 3. punkts noteic, ka NAŠP personālsastāvu uz trim gadiem pēc institūciju ieteikuma apstiprina zemkopības ministrs. Darbam NAŠP lauksaimnieku organizāciju un lauksaimniecības zinātnes un izglītības iestāžu pārstāvji virza ekspertus ar ilggadīgu pieredzi dažādu lauksaimniecības kultūraugu audzēšanā. Tā kā NAŠP darbā ir svarīga attiecīgās jomas ekspertu pieredze, nav lietderīgi noteikt šādu personālsastāva apstiprināšanas termiņu, tāpēc NAŠP personālsastāvs turpmāk varēs strādāt nenoteiktu termiņu un izmaiņas personālsastāvā tiks izdarītas pēc nepieciešamības.
Risinājuma apraksts
Svītrots NAŠP personālsastāva apstiprināšanas trīs gadu termiņš (noteikumu projekta 1. punkts). 
Problēmas apraksts
Lai saīsinātu šķirņu SĪN izskatīšanas laiku un informāciju par katru šķirni neskatītu divas reizes, paredzēts turpmāk šķirnes skatīt NAŠP, uzaicinot uz NAŠP sēdēm arī augu šķirņu ekspertu grupu ekspertus. Tas saīsinās periodu, kādā šķirnes varēs virzīt iekļaušanai katalogā.
Noteikumu Nr. 362 9. un 10. punkts noteic, ka NAŠP sekretariāta funkcijas pilda Valsts augu aizsardzības dienests. Nepieciešams paredzēt, ka sekretariāts nosūta attiecīgās augu šķirņu ekspertu grupas ekspertiem sēdes darba kārtību un sēdē izskatāmos dokumentus, kā arī sēdes protokolu, ja NAŠP sēdē plānots skatīt šķirņu SĪN rezultātus. 
Noteikumu Nr. 362 11. punkts noteic, ka, lai izpildītu Sēklu un šķirņu aprites likuma 12. panta otrajā daļā noteiktos uzdevumus, padomei attiecīgo jautājumu risināšanā ir tiesības pieaicināt ekspertus.
Risinājuma apraksts
Noteikumi Nr. 362 tiek papildināti ar 7.1punktu, lai noteiktu, ka NAŠP sēdē, kurā izskata augu šķirņu – labības, kartupeļu, lopbarības augu, eļļas augu un šķiedraugu – SĪN rezultātus, piedalās attiecīgās augu šķirņu ekspertu grupas eksperti, kas sniedz priekšlikumus par šķirņu iekļaušanu katalogā (noteikumu projekta 2. punkts). 
Noteikumu Nr. 362 10.1. un 10.2. apakšpunkts precizēts, nosakot, ka sekretariāts nosūta sēdes darba kārtību, sēdē izskatāmos dokumentus un sēdes protokolu augu šķirņu ekspertu grupas ekspertiem, ja sēdē plānots izskatīt augu šķirņu SĪN rezultātus (noteikumu projekta 3. un 4. punkts).
Noteikumu Nr. 362 11. punkts redakcionāli precizēts, norādot, ka NAŠP var pieaicināt augu šķirņu ekspertu grupu ekspertus (noteikumu projekta 5. punkts).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts augu aizsardzības dienests
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome", Biedrība Zemnieku saeima
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/9449cfa7-391e-467a-b9d6-a1ca994477da

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Biedrībām "Zemnieku Saeima" un "Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome" uz e-pastu tika nosūtīts noteikumu projekts un tā anotācija, bet tās par projektu nesniedza ne iebildumus, ne priekšlikumus. 
Par publiskai apspriešanai nodoto noteikumu projektu nav saņemti ne iebildumi, ne priekšlikumi.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts augu aizsardzības dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi