Anotācija (ex-ante)

23-TA-1610: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valstij piekrītošo nekustamo īpašumu nodošanu pašvaldību īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 42.panta pirmā daļa, 42.1 un 43.pants, 45.panta pirmā daļa un Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 10.punkts.
Liepājas valstspilsētas domes 2023.gada 20.aprīļa lēmums Nr.120/4 (prot. Nr.4, 14.§)  “Par dzīvokļa īpašumu Lēņu ielā 2-5, Liepājā”.
Madonas novada domes 2023.gada 4.aprīļa lēmums Nr.157 (protokols Nr.4, 16.p.) “Par īpašuma Saules ielā 41A-12, Madonā, Madonas novadā, pārņemšanu pašvaldības īpašumā”.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodot bez atlīdzības valstij piekrītošos nekustamos īpašumus Liepājas valstspilsētas pašvaldībai un Madonas novada pašvaldībai īpašumā Atsavināšanas likumā noteiktajā kārtībā Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 10.punktā noteiktās funkcijas – palīdzība iedzīvotājiem mājokļa jautājumu risināšanā - īstenošanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Civillikuma 416.pantā noteikts, ja pēc mantojuma atstājēja nāves viņam mantinieki nav palikuši vai šie mantinieki likumiskā termiņā pēc publikācijas par mantojuma atklāšanos nav ieradušies vai nav pierādījuši savas mantojuma tiesības, tad manta piekrīt valstij[1].
1) Kurzemes apgabaltiesas zvērināta notāre Aija Burbecka 2022.gada 14.decembrī taisījusi notariālo aktu „Par mantojuma lietas izbeigšanu”, kas iereģistrēts aktu un apliecinājumu reģistrā ar Nr.5525, kurā minētais dzīvokļa īpašums Nr.5 Lēņu ielā 2, Liepājā, kadastra numurs 17009013753 (turpmāk – Dzīvoklis Nr.1), atzīstams par bezmantinieka mantu.
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrētiem datiem Dzīvokļa Nr.1 sastāvā ietilpst 408/25200 kopīpašuma domājamām daļām no dzīvojamās mājas ar kadastra apzīmējumu 17000140171001 un zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 17000140171.
Mantojuma atstājējas īpašuma tiesības uz Dzīvokli Nr.1 nostiprinātas zemesgrāmatā, un Liepājas pilsētas zemesgrāmatas nodalījuma Nr.4468-5 II daļas 2.iedaļā ierakstīta atzīme, ka Dzīvoklis Nr.1 ir bezmantinieka manta, kas piekritīga valstij.
Mantojuma lietā iesniegtas kreditoru sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Liepājas namu apsaimniekotājs” un Liepājas valstspilsētas pašvaldības nodokļu administrācijas pretenzijas.
Ministru kabineta 2013.gada 2.jūlija noteikumu Nr.364  „Noteikumi par zvērināta tiesu izpildītāja rīcību ar bezmantinieku mantu”[2] (turpmāk – Noteikumi Nr.364) 41.punktā noteiktajā gadījumā zvērināts tiesu izpildītājs nodod 14.punktā un 14.2. apakšpunktā noteiktā kārtībā -  SIA “Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor” (turpmāk – Possessor) valdījumā – nekustamo īpašumu, kurš sastāv no dzīvojamās mājas, dzīvokļa īpašuma vai kopīpašuma daļas kopīpašumā esošajās viendzīvokļa dzīvojamās mājās, dzīvokļu īpašumos un dzīvojamās mājās.
Atbilstoši Kurzemes apgabaltiesas (iecirknis Nr.5) zvērinātas tiesu izpildītājas Agneses Briķes 2023.gada 10.februāra paziņojumam, ka kreditoru prasījumi apmierināti pilnā apmērā, bet bezmantinieku mantas pārņemšanas un pārdošanas administrēšanas procesa laikā pēc akta izrakstā norādīto kreditoru prasījumu pilnīgas segšanas palikusi neatsavināta manta - Dzīvoklis Nr.1, kas ir nododams Possessor valdījumā.
Ievērojot minēto, zvērināta tiesu izpildītāja Agnese Briķe ar 2023.gada 15.marta nodošanas un pieņemšanas aktu nodeva Possessor valdījumā Dzīvokli Nr.1.
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 45.panta pirmajā daļā noteikts, ka palīdzības sniegšanai dzīvokļa jautājumu risināšanā likumā "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" noteiktajos gadījumos valsts dzīvojamo māju, kā arī valstij piederošu dzīvokļa īpašumu piedāvā nodot tās pašvaldības īpašumā, kuras administratīvajā teritorijā atrodas attiecīgā valsts dzīvojamā māja vai dzīvokļa īpašums. Ja pašvaldības dome pieņem lēmumu par valsts dzīvojamās mājas vai dzīvokļa īpašuma pārņemšanu pašvaldības īpašumā, to nodod bez atlīdzības pašvaldības īpašumā saskaņā ar šā likuma 42.panta nosacījumiem.
Liepājas valstspilsētas dome ar 2023.gada 20.aprīļa lēmumu Nr.120/4 nolēma pārņemt pašvaldības īpašumā Dzīvokli Nr.1 pašvaldības autonomās funkcijas veikšanai – sniegt iedzīvotājiem palīdzību mājokļa jautājumu risināšanai.
2) Vidzemes apgabaltiesas zvērināta notāre Zita Dombrovska 2022.gada 22.aprīlī taisījusi notariālo aktu „Par mantojuma lietas izbeigšanu”, kas iereģistrēts aktu un apliecinājumu reģistrā ar Nr.1579, kurā minētais dzīvokļa īpašums Nr.12 Saules ielā 41A, Madonā, Madonas novadā, kadastra numurs 70019000265 (turpmāk – Dzīvoklis Nr.2), atzīstams par bezmantinieka mantu.
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrētiem datiem Dzīvokļa Nr.2 sastāvā ietilpst 530/17469 kopīpašuma domājamās daļas no dzīvojamās mājas ar kadastra apzīmējumu 70010010054004.
Mantojuma atstājēja īpašuma tiesības uz Dzīvokli Nr.2 nostiprinātas zemesgrāmatā, un Madonas pilsētas zemesgrāmatas nodalījuma Nr.670-12 II daļas 2.iedaļā ierakstīta atzīme, ka Dzīvoklis Nr.2 ir bezmantinieka manta, kas piekritīga valstij.
Mantojuma lietā iesniegtas kreditoru sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Madonas Siltums” un Madonas novada pašvaldības pretenzijas.
Atbilstoši Vidzemes apgabaltiesas (iecirknis Nr.94) zvērinātas tiesu izpildītājas Svetlanas Andžānes 2023.gada 23.janvāra paziņojumā minētajam, kreditoru prasījumi apmierināti pilnā apmērā, bet bezmantinieku mantas pārņemšanas un pārdošanas administrēšanas procesa laikā pēc akta izrakstā norādīto kreditoru prasījumu pilnīgas segšanas palikusi neatsavināta manta - Dzīvoklis Nr.2, kas ir nododams Possessor valdījumā.
Ar 2023.gada 17.februāra nodošanas un pārņemšanas aktu zvērināta tiesu izpildītāja Svetlana Andžāne nodeva Dzīvokli Nr.2 Possessor valdījumā, pamatojoties uz Noteikumu Nr.364 14.2.apakšpunktu.
Madonas novada dome ar 2023.gada 4.aprīļa lēmumu Nr.157 (protokols Nr.4, 16.p.) nolēma pārņemt pašvaldības īpašumā Dzīvokli Nr.2 pašvaldības autonomās funkcijas veikšanai – sniegt iedzīvotājiem palīdzību mājokļa jautājumu risināšanai.


[1] šeit un turpmāk Civillikuma redakcija, kas bija spēkā līdz 2022.gada 31.decembrim

[2] šeit un turpmāk MK noteikumu redakcija, kas bija spēkā līdz 2023.gada 20.aprīlim

 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atsavināšanas likuma 45.panta pirmajā daļā noteikts, ka palīdzības sniegšanai dzīvokļa jautājumu risināšanā likumā "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" noteiktajos gadījumos valsts dzīvojamo māju, kā arī valstij piederošu dzīvokļa īpašumu piedāvā nodot tās pašvaldības īpašumā, kuras administratīvajā teritorijā atrodas attiecīgā valsts dzīvojamā māja vai dzīvokļa īpašums. Ja pašvaldības dome pieņem lēmumu par valsts dzīvojamās mājas vai dzīvokļa īpašuma pārņemšanu pašvaldības īpašumā, to nodod bez atlīdzības pašvaldības īpašumā saskaņā ar šā likuma 42.panta nosacījumiem.

Madonas novada dome ar 2023.gada 30.marta lēmumu Nr.157 (prot. Nr.4, 16.p) nolēma pārņemt bez atlīdzības pašvaldības īpašumā Dzīvokli Nr.2. Liepājas valstspilsētas pašvaldības dome ar 2023.gada 20.aprīļa lēmumu Nr.120/4 (prot. Nr.4, 14.§) nolēma pārņemt bez atlīdzības īpašumā Dzīvokli Nr.1.
Atbilstoši lēmumiem dzīvokļu plānotais izmantošanas mērķis - Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 10. punktā minētās pašvaldības autonomās funkcijas nodrošināšanai. Papildus informējam, ka īpašums netiks izmantots likuma "Par palīdzības sniegšanu dzīvokļu jautājuma risināšanai"  III1 nodaļā paredzētajos gadījumos.
Risinājuma apraksts

Pašvaldību likuma 73.panta ceturtā daļa paredz pašvaldības tiesības lemt par pašvaldības nekustamā īpašuma atsavināšanu, ieķīlāšanu vai privatizēšanu, kā arī par nekustamās mantas iegūšanu pašvaldības īpašumā.
Rīkojuma projekts paredz, ka Possessor, ievērojot Atsavināšanas likuma 42. panta pirmo daļu, 42.1, 43. pantu un 45. panta pirmo daļu, nodod  Liepājas valstspilsētas pašvaldībai  - Dzīvokli Nr.1, bet Madonas novada pašvaldībai  - Dzīvokli Nr.2.
Vienlaikus rīkojuma projekts paredz, ka pašvaldībām, nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz tām nodotajiem nekustamajiem īpašumiem:
1) jānorāda, ka īpašuma tiesības nostiprinātas uz laiku, kamēr pašvaldība nodrošina pašvaldības autonomās funkcijas īstenošanu – palīdzības sniegšanu iedzīvotājiem mājokļu jautājumu risināšanai;
2) jāieraksta atzīmi par aizliegumu atsavināt nekustamo īpašumu un apgrūtināt to ar ķīlas tiesību;
3) jānostiprina valsts īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu vienlaikus ar pašvaldības īpašuma tiesību nostiprināšanu.
Minēto aizliegumu apgrūtināt nekustamo īpašumu ar ķīlas tiesību nepiemēro, ja tie tiek ieķīlāti valsts aizdevuma nodrošināšanai, lai saņemtu Eiropas Savienības fondu atbalstu.
Rīkojuma projekts paredz pilnvarot Liepājas valstspilsētas pašvaldību un Madonas novada pašvaldību parakstīt nostiprinājuma lūgumu par īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā valstij uz nekustamajiem īpašumiem. 
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
-

1.6. Cita informācija

Possessor virzīta TA projekts atsavināšanai.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts attiecināms uz Liepājas valstspilsētas un Madonas novada pašvaldībām, kā arī to administratīvajā teritorijā esošajiem iedzīvotājiem, kuriem nepieciešama palīdzība mājokļa jautājumu risināšanā.
 
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektā minētos valstij piekrītošos nekustamos īpašumus pašvaldībām nodos bez maksas.
Projekta ietekme uz valsts budžetu nav paredzēta un ar nekustamā īpašuma īpašnieku maiņu saistītie izdevumi tiks segti no pašvaldību līdzekļiem.
 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Liepājas valstspilsētas pašvaldība un Madonas novada pašvaldība
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Rīkojuma projekta būtība skar Ministru kabineta kompetenci lemt par rīcību ar Latvijas valsts nekustamo īpašumu. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi neparedz ieviest izmaiņas, kas varētu ietekmēt sabiedrības intereses.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Liepājas pilsētas pašvaldības administrācija
  • Publisko aktīvu pārvaldītājs "Possessor"
  • Madonas novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Rīkojuma projekta būtība skar Ministru kabineta kompetenci lemt par rīcību ar Latvijas valsts nekustamo īpašumu. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi neparedz ieviest izmaiņas, kas varētu ietekmēt sabiedrības intereses, bet gan ļaut pašvaldībām veikt funkcijas efektīvāk.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi