23-TA-283: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 437 "Veterinārās prasības salamandru apritei un karantīnas objekta reģistrācijas kārtība" atzīšanu par spēku zaudējušiem" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Komisijas 2021. gada 22. februāra Īstenošanas lēmums (ES) 2021/361, ar ko nosaka ārkārtas pasākumus, kuri sakarā ar Batrachochytrium salamandrivorans infekciju piemērojami salamandru sūtījumu pārvietošanai starp dalībvalstīm un šādu sūtījumu ievešanai Savienībā (turpmāk – Īstenošanas lēmums 2021/361).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumus Nr. 437 "Veterinārās prasības salamandru apritei un karantīnas objekta reģistrācijas kārtība" (turpmāk - noteikumi Nr. 437).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Pašlaik spēkā ir noteikumi Nr. 437, kas pārņem uz privātpersonām attiecināmās Īstenošanas lēmuma 2021/361 normas un nosaka veterinārās prasības salamandru apritei starp Eiropas Savienības (turpmāk – ES) dalībvalstīm un ievešanai ES no trešajām valstīm un to teritorijām, kā arī šo dzīvnieku turēšanai karantīnā paredzētā karantīnas objekta reģistrācijas kārtību.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Eiropas Komisija izstrādāja un pieņēma Īstenošanas lēmumu 2021/361 pamatojoties uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 9. marta Regulas (ES) 2016/429 par pārnēsājamām dzīvnieku slimībām un ar ko groza un atceļ konkrētus aktus dzīvnieku veselības jomā ("Dzīvnieku veselības tiesību akts") 259. panta 1. punkta "a" apakšpunktā un 261. panta 1. punktā noteikto deleģējumu Eiropas Komisijai ar īstenošanas aktu pieņemt ārkārtas pasākumus attiecībā uz konkrētiem dzīvniekiem slimības uzliesmojuma vai apdraudējuma konstatācijas gadījumā. Īstenošanas lēmums 2021/361 tika izstrādāts, lai noteiktu ārkārtas pasākumus, kas saistībā ar patogēnās sēnītes Batrachochytrium salamandrivorans infekciju piemērojami salamandru (Caudata kārtas abinieki) sūtījumu pārvietošanai starp ES dalībvalstīm un šādu sūtījumu ievešanai ES no trešajām valstīm, pamatojoties uz to, ka salamandru inficēšanās ar minēto patogēno sēnīti bija aktuāla nebrīvē turēto un savvaļas salamandru populācijā vairākās ES dalībvalstīs (Beļģijā, Vācijā, Nīderlandē, Spānijā). Īstenošanas lēmumu 2021/361 piemēroja līdz 2022. gada 31. decembrim un tā preambulas 7. punktā tika norādīts, ka ar šo lēmumu noteiktās prasības salamandru sūtījumu pārvietošanai ES un ievešanai ES noteiktas uz ierobežotu laiku, līdz tiks pieņemti pastāvīgāki dzīvnieku veselības pasākumi, kā tas ir attiecībā uz slimībām, kas skar sauszemes dzīvniekus un ūdensdzīvniekus. Tā kā noteikumu Nr. 437 izstrādes laikā Eiropas Komisija nebija prezentējusi normatīvā akta projektu, kurā noteiktu pastāvīgākus dzīvnieku veselības pasākumus salamandru apritei, balstoties uz līdzšinējo pieredzi saistībā ar ES normatīvo aktu piemērošanas termiņa pagarināšanu neilgi pirms iepriekš noteiktā termiņa beigām, kas nav pietiekams laika sprīdis, lai izstrādātu un Ministru kabinetā apstiprinātu attiecīgus grozījumus nacionālajos normatīvajos aktos, noteikumos Nr. 437 netika noteikts speciāls piemērošanas termiņš vai paredzēti pārejas noteikumi. Eiropas Komisija nav pagarinājusi Īstenošanas lēmuma 2021/361 piemērošanas termiņu un nav pieņēmusi pastāvīgākus dzīvnieku veselības pasākumus attiecībā uz salamandrām.
Risinājuma apraksts
Zemkopības ministrija ir sagatavojusi Ministru kabineta noteikumu projektu "Par Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 437 "Veterinārās prasības salamandru apritei un karantīnas objekta reģistrācijas kārtība" atzīšanu par spēku zaudējušiem"".
Pamatojums:
1) Īstenošanas lēmumu 2021/361 piemēro līdz 2022. gada 31. decembrim, Eiropas Komisija nav pagarinājusi tā piemērošanas termiņu un nav pieņēmusi pastāvīgākus dzīvnieku veselības pasākumus attiecībā uz salamandrām;
2) salamandru inficēšanās ar patogēno sēnīti Batrachochytrium salamandrivorans Latvijā līdz šim nav konstatēta un Latvijā tā nav aktuāla problēma. Ievērojot minēto, salamandru apritei Latvijas teritorijā nav nepieciešams noteikt veterinārās prasības attiecībā uz patogēno sēnīti Batrachochytrium salamandrivorans;
3) laika posmā no noteikumu Nr. 437 spēkā stāšanās līdz šī tiesību akta projekta izstrādes brīdim Pārtikas un veterinārais dienests nav saņēmis nevienu iesniegumu salamandru turēšanai karantīnā paredzēta karantīnas objekta reģistrācijai. Attiecīgi, šobrīd Latvijā nav salamandru turēšanai karantīnā paredzētu karantīnas objektu;
4) Pārtikas un veterinārā dienesta sniegtā informācija par dzīvnieku importu no trešajām valstīm 2021. un 2022. gadā liecina, ka līdz šim Latvijā nav ievesti salamandru sūtījumi no trešajām valstīm.
Turpmāk salamandru apritei tiks piemērotas pamata prasības sauszemes dzīvniekiem, kas noteiktas Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 9. marta Regulā (ES) 2016/429 par pārnēsājamām dzīvnieku slimībām un ar ko groza un atceļ konkrētus aktus dzīvnieku veselības jomā ("Dzīvnieku veselības tiesību akts").
Pamatojums:
1) Īstenošanas lēmumu 2021/361 piemēro līdz 2022. gada 31. decembrim, Eiropas Komisija nav pagarinājusi tā piemērošanas termiņu un nav pieņēmusi pastāvīgākus dzīvnieku veselības pasākumus attiecībā uz salamandrām;
2) salamandru inficēšanās ar patogēno sēnīti Batrachochytrium salamandrivorans Latvijā līdz šim nav konstatēta un Latvijā tā nav aktuāla problēma. Ievērojot minēto, salamandru apritei Latvijas teritorijā nav nepieciešams noteikt veterinārās prasības attiecībā uz patogēno sēnīti Batrachochytrium salamandrivorans;
3) laika posmā no noteikumu Nr. 437 spēkā stāšanās līdz šī tiesību akta projekta izstrādes brīdim Pārtikas un veterinārais dienests nav saņēmis nevienu iesniegumu salamandru turēšanai karantīnā paredzēta karantīnas objekta reģistrācijai. Attiecīgi, šobrīd Latvijā nav salamandru turēšanai karantīnā paredzētu karantīnas objektu;
4) Pārtikas un veterinārā dienesta sniegtā informācija par dzīvnieku importu no trešajām valstīm 2021. un 2022. gadā liecina, ka līdz šim Latvijā nav ievesti salamandru sūtījumi no trešajām valstīm.
Turpmāk salamandru apritei tiks piemērotas pamata prasības sauszemes dzīvniekiem, kas noteiktas Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 9. marta Regulā (ES) 2016/429 par pārnēsājamām dzīvnieku slimībām un ar ko groza un atceļ konkrētus aktus dzīvnieku veselības jomā ("Dzīvnieku veselības tiesību akts").
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Pārtikas un veterinārais dienestsNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Pārtikas un veterinārais dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi