25-TA-1959: MK sēdes protokollēmuma projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Ministru kabineta 2021. gada 6. jūlija sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 51 101.§) "Atbildes projekts Saeimas Ilgtspējīgas attīstības komisijai (par atbalstu Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrai uzlabot ārvalstu investīciju piesaisti)" 3. punktā dotā uzdevuma atzīšanu par aktualitāti zaudējušu." sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 606 "Ministru kabineta kārtības rullis" 218. punktam, lai Ministru kabineta sēdes protokollēmumā doto uzdevumu atzītu par aktualitāti zaudējušu, izskatīšanai Ministru kabineta sēdē jāiesniedz atbilstošs protokollēmuma projekts.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Atzīt par aktualitāti zaudējušu Ministru kabineta 2021. gada 6. jūlija sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 51 101.§) "Atbildes projekts Saeimas Ilgtspējīgas attīstības komisijai (par atbalstu Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrai uzlabot ārvalstu investīciju piesaisti)" 3. punktā doto uzdevumu (turpmāk – MK uzdevums).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
MK uzdevums paredz Ekonomikas ministrijai izstrādāt un līdz 2021. gada 15. septembrim noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā konceptuālo ziņojumu par Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (turpmāk – LIAA) reģionālās konkurētspējas celšanai nepieciešamās darbības un atalgojuma modeļa izmaiņām, piedāvājot iespējamos risinājumus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK uzdevuma izpilde tika īstenota vienlaikus ar LIAA reformu paredzot šādus rezultātus: "1) LIAA darbības reorganizēšana ar mērķi nodrošināt kvalitatīvāku, ātrāku investoru un eksportējošo uzņēmēju apkalpošanu, t.sk. piesaistot papildus motivācijas instrumentus darbiniekiem, kas strādā ar eksporta veicināšanu un investīciju piesaisti. 2) Piesaistīto un ieguldīto investīciju pieaugums 10 % ik gadu."
Ekonomikas ministrija sagatavoja likumprojektu (24-TA-2865) "Grozījumi Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā" ar mērķi nodrošināt atbilstošu un konkurētspējīgu atalgojumu LIAA Investīciju piesaistes un uzņēmumu attīstības departamenta darbiniekiem un Eksporta un inovāciju pakalpojumu departamenta darbiniekiem, lai veicinātu augsti kvalificētu profesionāļu piesaisti un noturēšanu darbā, tādējādi sekmējot valsts stratēģisko mērķu sasniegšanu investīciju piesaistē un eksporta veicināšanā.
Tomēr atbilstoši 2025. gada 27. marta Ministru kabineta rīkojuma Nr. 179 "Par likumprojekta "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" sagatavošanas grafiku" 2.1. apakšpunktam, lai nodrošinātu publiskā sektora izdevumu efektivizāciju, izstrādājot valsts budžeta likumprojektu "Par likumprojekta "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam"" nozaru ministrijām uzdots veikt nozaru budžetu izdevumu analīzi, sagatavot priekšlikumus sava budžeta resora izdevumu efektivizēšanai, tai skaitā izdevumu samazināšanai, optimizējot funkcijas, publiskos pakalpojumus un veicot strukturālas reformas.
Turklāt Ministru kabinets 2025. gada 13. maija sēdē ir pieņēmis lēmumu (sēdes prot. Nr. 19 50.§ Informatīvais ziņojums "Plāns efektīvai aizsardzības un drošības finansējuma palielināšanai" 7. punkts) veikt publiskā sektora efektivizācijas un vispārējās valdības izdevumu samazinājumu ne mazāk kā 450 milj. euro apmērā 2026.-2028. gadā, tajā skaitā 2026. gadā ne mazāk kā 150 milj. euro un uzdevis Finanšu ministrijai līdz 2025. gada 30. jūnijam apkopot institūciju iesniegtos priekšlikumus un sagatavot aprēķinus turpmāk veicamajiem pasākumiem, lai sasniegtu noteikto izdevumu apmēru.
Ievērojot minētos valdības lēmumus par izdevumu samazinājumu, MK uzdevuma izpilde šobrīd nav iespējama.
Ekonomikas ministrija sagatavoja likumprojektu (24-TA-2865) "Grozījumi Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā" ar mērķi nodrošināt atbilstošu un konkurētspējīgu atalgojumu LIAA Investīciju piesaistes un uzņēmumu attīstības departamenta darbiniekiem un Eksporta un inovāciju pakalpojumu departamenta darbiniekiem, lai veicinātu augsti kvalificētu profesionāļu piesaisti un noturēšanu darbā, tādējādi sekmējot valsts stratēģisko mērķu sasniegšanu investīciju piesaistē un eksporta veicināšanā.
Tomēr atbilstoši 2025. gada 27. marta Ministru kabineta rīkojuma Nr. 179 "Par likumprojekta "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" sagatavošanas grafiku" 2.1. apakšpunktam, lai nodrošinātu publiskā sektora izdevumu efektivizāciju, izstrādājot valsts budžeta likumprojektu "Par likumprojekta "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam"" nozaru ministrijām uzdots veikt nozaru budžetu izdevumu analīzi, sagatavot priekšlikumus sava budžeta resora izdevumu efektivizēšanai, tai skaitā izdevumu samazināšanai, optimizējot funkcijas, publiskos pakalpojumus un veicot strukturālas reformas.
Turklāt Ministru kabinets 2025. gada 13. maija sēdē ir pieņēmis lēmumu (sēdes prot. Nr. 19 50.§ Informatīvais ziņojums "Plāns efektīvai aizsardzības un drošības finansējuma palielināšanai" 7. punkts) veikt publiskā sektora efektivizācijas un vispārējās valdības izdevumu samazinājumu ne mazāk kā 450 milj. euro apmērā 2026.-2028. gadā, tajā skaitā 2026. gadā ne mazāk kā 150 milj. euro un uzdevis Finanšu ministrijai līdz 2025. gada 30. jūnijam apkopot institūciju iesniegtos priekšlikumus un sagatavot aprēķinus turpmāk veicamajiem pasākumiem, lai sasniegtu noteikto izdevumu apmēru.
Ievērojot minētos valdības lēmumus par izdevumu samazinājumu, MK uzdevuma izpilde šobrīd nav iespējama.
Risinājuma apraksts
Nepieciešams atzīt par aktualitāti zaudējušu Ministru kabineta 2021. gada 6. jūlija sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 51 101.§) "Atbildes projekts Saeimas Ilgtspējīgas attīstības komisijai (par atbalstu Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrai uzlabot ārvalstu investīciju piesaisti)" 3. punktā doto uzdevumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība nav nepieciešama, jo likumprojekts ietekmē šauru sabiedrības daļu – tikai LIAA darbiniekus.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
