Anotācija

22-TA-1168: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem""" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
Ministru kabineta (turpmāk – MK) rīkojuma projekts “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” (turpmāk – rīkojuma projekts) izstrādāts, pamatojoties uz:
- MK 2018.gada 17.jūlija noteikumu Nr.421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 41.punktu, kas nosaka, ka  līdzekļus no programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” piešķir valstiski īpaši nozīmīgiem pasākumiem, valsts pamatbudžeta apropriācijās neparedzētiem izdevumiem katastrofu un dabas stihiju seku novēršanai un to radīto zaudējumu kompensēšanai un citiem neparedzētiem gadījumiem;
- Veselības ministrijas iniciatīvu, ņemot vērā Veselības ministrijai pieejamo informāciju par akcīzes nodokļa virsplāna ieņēmumu no tabakas izstrādājumiem pārpildi 2021.gada 2.pusgadā 3 513 374,97 euro apmērā, un nepieciešamību nodrošināt medikamentu pieejamību onkoloģiskās inovatīvās terapijas turpināšanai. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Lai 2022.gadā nodrošinātu, ka 2021.gada akcīzes nodokļa ieņēmumu no tabakas izstrādājumiem plāna pārpilde pilnā apmērā tiek novirzīta onkoloģisko saslimšanu ārstēšanas nodrošināšanai, nepieciešams novirzīt iepriekš minētajam mērķim 2021.gada 3. un 4.ceturkšņa akcīzes nodokļa ieņēmumu no tabakas izstrādājumiem plāna pārpildi.
 
Spēkā stāšanās termiņš
-

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
-
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Papildu finanšu ieguldījumi veselības aprūpē, jo īpaši onkoloģijā, nodrošinot pacientam savlaicīgus, pieejamus un kvalitatīvus veselības aprūpes pakalpojumus gan skrīninga etapā, gan diagnostikā, gan ārstniecībā, ir saistīti ar pozitīvu fiskālo un ekonomisko atdevi, veicinot NAP2027 stratēģisko mērķa indikatoru sasniegšanu (IKP, darba ražīguma pieaugums, nabadzības riska samazinājums). Atbilstoši pētījumiem jauno onkoloģisko medikamentu iekļaušana ir uzrādījusi priekšlaicīgās (pirms 75 gadu vecuma) mirstības no vēža samazinājumu līdz 20-25%, tādā veidā ietaupot noteiktu skaitu potenciāli zaudētos dzīves gadus. Katrs ietaupītais dzīves gads nozīmē fiskālo ieguvumu tautsaimniecībai. Papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršana ir nozīmīgs atbalsts onkoloģijas jomas pilnveidei, lai, nodrošinātu nepieciešamo veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību onkoloģijas pacientiem, tai skaitā uzlabotu jaunu medikamentu pieejamību, nodrošinot personalizētu un mērķtiecīgu ārstēšanu.
13. Saeimas deputātu grupa (Ilze Indriksone, Evita Zālīte – Grosa, Ilmārs Dūrītis, Atis Lejiņš, Ivars Puga, Gatis Eglītis, Janīna Kursīte, Edmunds Teirumnieks, Inese Ikstena, Andris Skride) (turpmāk - deputātu grupa) 2021.gada budžeta sagatavošanas procesā ir sniegusi priekšlikumu likumprojektam “Par valsts budžetu 2021.gadam” Nr.836/Lp13 un likumprojektam “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2021., 2022. un 2023.gadam” Nr.837/Lp13 2.lasījumam (https://titania.saeima.lv/LIVS13/saeimalivs13.nsf/0/E4F557D474C9F4BBC225861100501ED3?OpenDocument), sniedzot priekšlikumu karsējamās tabakas, cigarešu, cigarillu un cigāru akcīzes nodokļa likmes izmaiņu rezultātā iegūtos papildu līdzekļus novirzīt kompensējamo zāļu, sistēmai, onkoloģisko pacientu ārstēšanai nepieciešamo medikamentu nodrošināšanai, skrīningam, diagnostikai u.c.
Savukārt likumā “Par valsts budžetu 2021.gadam” 32.pantā tika noteikts, ka “Ja 2021.gadā faktiskie ieņēmumi no akcīzes nodokļa ieņēmumiem no tabakas izstrādājumiem pārsniedz attiecīgajam ceturksnim prognozētos ieņēmumus, finanšu ministram ir tiesības palielināt šajā likumā noteikto apropriāciju Veselības ministrijai onkoloģisko saslimšanu ārstēšanas nodrošināšanai šādās programmās:
1) 33.16.00 “Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” — šķidruma citoloģijas diagnostiskās metodes pielietošana dzemdes kakla vēža skrīningā un biomarķieru (gēnu mutāciju) noteikšana pacientiem ar metastātisku nesīkšūnu plaušu vēzi;
2) 33.15.00 “Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana ambulatorajā aprūpē” — prostatas vēža skrīnings, veicot valsts apmaksātu PSA noteikšanu;
3) 33.03.00 “Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana” — jaunu inovatīvo zāļu iekļaušana un kompensācijas paplašināšana onkoloģijas pacientu ārstēšanai,
ja Ministru kabinets ir pieņēmis lēmumu un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas palielinājumu.”
2021.gada 1.decembrī Ministru kabinets ir apstiprinājis rīkojumu Nr.884 (prot. Nr. 78 7. §) “Par apropriācijas palielināšanu”, lemjot atbilstoši likuma “Par valsts budžetu 2021. gadam” 32. pantam atbalstīt apropriācijas palielināšanu 2021. gadā pirmā pusgada akcīzes nodokļa ieņēmumu no tabakas izstrādājumiem plāna pārpildes 1 083 134 euro apmērā Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammai 33.03.00 “Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana” medikamentu nodrošināšanai onkoloģiskās inovatīvās terapijas turpināšanai.
Ar Finanšu ministrijas 2022.gada 17.marta vēstuli Nr.4.1-18/9/864 “Par 2021.gada 3. un 4.ceturksnī akcīzes nodokļa ieņēmumu no tabakas izstrādājumiem plāna pārpildi” Veselības ministrija ir saņēmusi informāciju, ka 2021.gada otrajā pusgadā ieņēmumu plāna pārpilde ir 3 513 374,97 euro.
 
Risinājuma apraksts

Likuma “Par valsts budžetu 2021.gadam” 32.pantā paredzētais mērķis 2021.gadā akcīzes nodokļa virsplāna ieņēmumu no tabakas izstrādājumiem novirzīšanu onkoloģisko saslimšanu ārstēšanai ir sasniedzams 2022.gadā sagatavojot pieprasījumu par līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” 2021.gada otrajā pusgadā akcīzes nodokļa ieņēmumu no tabakas izstrādājumiem plāna pārpildes apmērā.
2021.gadā faktiskie izdevumi onkoloģijas ārstēšanai paredzēto inovatīvo medikamentu finansēšanai par 8 956 938 euro pārsniedza šim mērķim plānoto finansējumu, izveidojot deficītu,  savukārt, pārējiem onkoloģijas ārstēšanai kompensējamiem medikamentiem faktiskais izlietojums izveidojis ekonomiju 4 376 565 euro apmērā. Līdz ar to kopējais onkoloģijas ārstēšanai paredzēto kompensējamo medikamentu finansējuma deficīts 2021.gada 12 mēnešos izveidojies 4 580 373 euro apmērā, ko būs nepieciešams segt no  2022.gada budžeta līdzekļiem. Dati liecina, ka ir novērojama tendence, ka pacienti arvien vairāk tiek ārstēti ar inovatīviem un tieši mērķterapijas medikamentiem, kas tikai pieaugs.

Onkoloģijas ārstēšanai paredzēto kompensējamo medikamentu finansējuma faktiskais izlietojums 2021.gadā
  Plānotais finansējums 2021.g., euro t.sk.  Zāļu ražotāju līdzdalības maksājums zāļu kompensācijā, euro Faktiskie izdevumi 2021.g. 12 mēnešos, euro Novirze 2021.g.
 (-deficīts/ +ekonomija), euro
 
Audzēji, tai skaitā, 42 971 736 9 084 469 47 552 109 -4 580 373
Inovatīvie medikamenti (no 2006.g.) 31 596 724 9 084 469 40 553 662
 
-8 956 938
Pārējie medikamenti 11 375 012
 
  6 998 447
 
4 376 565

Lai samazinātu deficītu, Veselības ministrija sniedz priekšlikumu 2021.gada otrajā pusgadā akcīzes nodokļa virsplāna ieņēmumus 3 513 375 euro novirzīt onkoloģijas ārstēšanai paredzēto inovatīvo medikamentu apmaksas deficīta daļējai segšanai vidēji 200 pacientiem (viena pacienta faktiskās vidējās izmaksas 17 530 euro).
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
-

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
3 513 375
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
3 513 375
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-3 513 375
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-3 513 375
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
3 513 375
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Lai nodrošinātu medikamentus onkoloģiskās inovatīvās terapijas turpināšanai Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” nepieciešams piešķirt Veselības ministrijai (Nacionālajam veselības dienestam) finansējumu 3 513 375 euro apmērā.

Aprēķina pamatā ir onkoloģijas ārstēšanai paredzēto kompensējamo medikamentu finansējuma faktiskais izlietojums 2021.gadā.
  Plānotais finansējums 2021.g., euro t.sk.  Zāļu ražotāju līdzdalības maksājums zāļu kompensācijā, euro Faktiskie izdevumi 2021.g. 12 mēnešos, euro Novirze 2021.g.
 (-deficīts/ +ekonomija), euro
Audzēji, tai skaitā, 42 971 736 9 084 469 47 552 109 -4 580 373
Inovatīvie medikamenti (no 2006.g.) 31 596 724 9 084 469 40 553 662 -8 956 938
 
Pārējie medikamenti 11 375 012   6 998 447
 
4 376 565

2021.gadā faktiskie izdevumi onkoloģijas ārstēšanai paredzēto inovatīvo medikamentu finansēšanai par 8 956 938 euro pārsniedza šim mērķim plānoto finansējumu, izveidojot deficītu, savukārt, pārējiem onkoloģijas ārstēšanai kompensējamiem medikamentiem faktiskais izlietojums izveidojis ekonomiju 4 376 565 euro apmērā. Līdz ar to kopējais onkoloģijas ārstēšanai paredzēto kompensējamo medikamentu finansējuma deficīts 2021.gada 12 mēnešos izveidojies 4 580 373 euro apmērā.
Lai samazinātu deficītu, Veselības ministrija sniedz priekšlikumu 2021.gada otrajā pusgadā akcīzes nodokļa virsplāna ieņēmumus 3 513 375 euro novirzīt onkoloģijas ārstēšanai paredzēto inovatīvo medikamentu apmaksas deficīta daļējai segšanai vidēji 200 pacientiem (viena pacienta faktiskās vidējās izmaksas 17 530 euro).


Rīkojuma projekta 1.punkts paredz Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” piešķirt Veselības ministrijai (Nacionālajam veselības dienestam) finansējumu 3 513 375 euro apmērā medikamentu nodrošināšanai onkoloģiskās inovatīvās terapijas turpināšanai.
Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu par šā rīkojuma 1. punktā minēto līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Izdevumi tiks veikti Veselības ministrijas budžeta programmas 99.00.00 “Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums” ietvaros, līdzekļus pārdalot no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” (EKK 3000 “Subsīdijas un dotācijas”).
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
-
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Veselības ministrija
  • Nacionālais veselības dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi