Anotācija (ex-ante)

22-TA-2863: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 15. jūlija noteikumos Nr. 483 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.5.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt kvalificētu profesionālās izglītības iestāžu audzēkņu skaitu pēc to dalības darba vidē balstītās mācībās vai mācību praksē uzņēmumā" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 15. jūlija noteikumos Nr. 483 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.5.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt kvalificētu profesionālās izglītības iestāžu audzēkņu skaitu pēc to dalības darba vidē balstītās mācībās vai mācību praksē uzņēmumā" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - Grozījumi) veikti, lai uzlabotu 8.5.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt kvalificētu profesionālās izglītības iestāžu audzēkņu skaitu pēc to dalības darba vidē balstītās mācībās vai mācību praksē uzņēmumā" (turpmāk - SAM 8.5.1.) ietvaros īstenotā Latvijas darba devēju konfederācijas projekta (turpmāk - Finansējuma saņēmējs) Nr.8.5.1.0/16/I/001 "Profesionālo izglītības iestāžu audzēkņu dalība darba vidē balstītās mācībās un mācību praksēs uzņēmumos" (turpmāk - projekts) finansēšanas kārtību.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Uzlabot SAM 8.5.1. ietvaros īstenotā Finansējuma saņēmēja projekta finansēšanas kārtību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Līdz šim projektā Finansējuma saņēmējs iesniedza avansa pieprasījumus atbilstoši 2015.gada 17.marta Ministru kabineta noteikumu Nr.130 "Noteikumi par valsts budžeta līdzekļu plānošanu Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda projektu īstenošanai un maksājumu veikšanu 2014.–2020.gada plānošanas periodā" 13.1 apakšpunktā noteiktajai kārtībai, paredzot, ka Finansējuma saņēmējs avansa maksājumus var pieprasīt tikai projekta vadības un īstenošanas personālam paredzētajām izmaksām  - proti, atalgojumam un nodokļiem, un pakalpojuma izmaksām.
Projekta ietvaros lielākās izdevumu pozīcijas veido izmaksas, kas saistītas ar audzēkņu iesaisti darba vidē balstītās mācībās un mācību praksēs uzņēmumus, un tās veido individuālo aizsardzības līdzekļu iegādes izmaksas un atlīdzības izmaksas sadarbības partnerim par darba vidē balstītu mācību un mācību prakšu nodrošināšanu. Minēto izmaksu aprēķināšanai ir izstrādātas vienkāršotās izmaksas, atbilstoši kurām projekta sadarbības partneri sagatavo izmaksu pamatojošo dokumentāciju un rēķinus. Projekta esošā avansēšanas kārtība neparedz iespēju Finansējuma saņēmējam pieprasīt avansa maksājumus  minētajām izmaksām, līdz ar to Finansējuma saņēmējam ir iespējams apmaksāt sadarbības partneru izsniegtu rēķinu, tikai pēc tam, kad sadarbības iestāde ir izskatījusi un apstiprinājusi iesniegtajā maksājumu pieprasījumā iesniegtos sadarbības partnera rēķinus. Tāpēc esošā avansēšanas kārtība nenodrošina Finansējuma saņēmējam iespēju savlaicīgi norēķināties ar projektā iesaistītajiem sadarbības partneriem par darba vidē balstītu mācību un mācību prakšu uzņēmumā īstenošanas nodrošināšanu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Finansējuma saņēmējs izlietoja līdz šim avansa maksājumu pieprasījumos saņemtos līdzekļus, lai veiktu norēķinus ar sadarbības partneriem – uzņēmējiem par darba vidē balstītu mācību un mācību prakšu īstenošanu projekta ietvaros. Šobrīd Finansējuma saņēmējs ir situācijā, kad avansā pieprasāmā summa, kas paredzēta atalgojumam un nodokļiem, un pakalpojumiem, būs izsmelta un nebūs iespējams turpmāk pieprasīt avansu maksājumus, tādējādi Finansējuma saņēmējam nebūs iespējams laicīgi norēķināties ar sadarbības partneriem par paveiktajām aktivitātēm projekta ietvaros. Lai paplašinātu izdevumu loku par kuriem Finansējuma saņēmējs var pieprasīt avansa maksājumu pieprasījumus, ir nepieciešams veikt grozījumus Ministru kabineta 2016. gada 15. jūlija noteikumos Nr. 483 “Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 8.5.1. specifiskā atbalsta mērķa “Palielināt kvalificētu profesionālās izglītības iestāžu audzēkņu skaitu pēc to dalības darba vidē balstītās mācībās vai mācību praksē uzņēmumā” īstenošanas noteikumi” paredzot, ka turpmāk Finansējuma saņēmējs var pieprasīt avansa maksājumu pieprasījumus ne tikai par projekta vadības un īstenošanas personāla atalgojuma izmaksām, un pakalpojumiem, bet arī par vienas vienības izmaksu metodikā noteiktām izmaksām projekta sadarbības partneriem- uzņēmumiem.
Risinājuma apraksts
Lai novērstu radušos situāciju, ir piedāvāts risinājumu, ka atbilstoši plānotajai darba vidē balstītu mācību un mācību prakšu prognozei projektā  - tādu Finansējuma saņēmējs veido katru mācību gadu sadarbībā ar sadarbības partneriem – profesionālajām izglītības iestādēm (turpmāk – PII), Finansējuma saņēmējs var pieprasīt avansā summu, kas būs nepieciešama darba vidē balstītu mācību un mācību prakšu īstenošanai. Tādējādi Grozījumi paredz izmaiņas Ministru kabineta 2016. gada 15. jūlija noteikumu Nr. 483 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.5.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt kvalificētu profesionālās izglītības iestāžu audzēkņu skaitu pēc to dalības darba vidē balstītās mācībās vai mācību praksē uzņēmumā" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - noteikumi) 34.punktā. Paredzot, ka Finansējuma saņēmējs var pieprasīt avansa maksājumus izmaksām, kas saistītas ar projekta vadības un īstenošanas personāla atalgojuma izmaksām noteikumu 27.1.apakšpunktā un pakalpojumiem, kas minēti noteikumu 27.4., 27.5., 27.6., 27.7. un  27.7.1 apakšpunktā, kā arī noteikumu 27.9.1.1., 27.9.2., 27.10.1.1. un 27.10.2. apakšpunktā minēto vienas vienības izmaksu metodikā noteiktām izmaksām. Izmaiņas avansēšanas nosacījumos ļaus Finansējuma saņēmējam savlaicīgi norēķināties ar sadarbības partneriem, uzņēmumiem, kas ir iesaistīti darba vidē balstīto mācību un mācību prakšu īstenošanā.
Pēc Grozījumu apstiprināšanas Ministru kabinetā Finansējuma saņēmējs un sadarbības iestāde veiks grozījumus līgumā par projekta īstenošanu, kas atļaus Finansējuma saņēmējam avansa maksājumu pieprasījumā iekļaut dokumentus, kas pamato plānotos izdevumus saistībā ar vienkāršotās izmaksās iekļautām izmaksām.
Finansējuma saņēmējs un sadarbības iestāde grozījumus līgumā par projekta īstenošanu izskatīs un veiks savu esošo funkciju ietvaros un tie neradīs papildus administratīvo slogu.
Pēc Finanšu ministrijas lūguma Grozījumi paredz precizēt noteikumu 42.punktu paredzot, ka iepirkumi projektu īstenošanas vajadzībām jāveic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci neierobežojošu procedūru. Lai novērstu potenciāla komercdarbības atbalsta sniegšana preču piegādātājiem un pakalpojumu sniedzējiem, jo komercdarbības atbalsts ir izslēdzams tikai tad, ja attiecībā uz šiem subjektiem tiek organizēts iepirkums, kas atbilst publiskā iepirkuma principiem, īstenojot konkurenci nodrošinošu, pārredzamu, nediskriminējošu un beznosacījumu konkursa procedūru (skat. Eiropas Komisijas Paziņojuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107.panta 1.punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu ((2016/C 262/01) 89.-96.punkts).
Grozījumi noteikumos nav uzskatāmi par būtiskām izmaiņām Eiropas Parlamenta un Padomes 2013.gada 17.decembra Regulas Nr.1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1083/2006 71.panta izpratnē, tā kā minētie Grozījumi pozitīvi ietekmē Finansējuma saņēmēja un sadarbības partneru savstarpējo norēķinu ātrumu, saglabājot projektā noteiktos mērķus un finansējumu, kas nerada izmaiņas projekta līdzšinējā ieviešanas mehānismā.

 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
  • Latvijas Darba devēju konfederācija
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
Ietekmes apraksts
Veiktie grozījumi nodrošinās iespēju Finansējuma saņēmējam savlaicīgi norēķināties ar projektā iesaistītajiem sadarbības partneriem. Esošā avansēšanas kārtība nenodrošināja iespēju Finansējuma saņēmējam pieprasīt avansa maksājumus par vienkāršotās izmaksās iekļautajām izdevumu pozīcijām, kas paildzināja savstarpējos norēķinus starp Finansējuma saņēmēju un sadarbības partneriem.

Latvijas Darba devēju konfederācijai kā Finansējuma saņēmējam veiktie grozījumi nodrošinās iespēju avansa maksājumu pieprasījumos iekļaut arī vienkāršotās izmaksās iekļautās izmaksas. Tādējādi samazinot savstarpēju norēķinu laiku ar sadarbības partneriem, kas iesaistīti projekta īstenošanā. Veiktie grozījumi Finansējuma saņēmējam nodrošinās stabilu naudas plūsmu, ļaujot apmaksāt sadarbības partneru rēķinus savlaicīgi, negaidot maksājumu pieprasījumā iekļauto sadarbības partneru rēķinu apstiprināšanu no sadarbības iestādes puses.

Pēc Grozījumu apstiprināšanas Ministru kabinetā Finansējuma saņēmējam un sadarbības iestādei būs jāveic grozījumi līgumā par projekta īstenošanu, kas ļautu Finansējuma saņēmējam avansa maksājumu pieprasījumos iekļaut dokumentus, kas pamato plānotos izdevumus saistībā ar vienkāršotās izmaksās iekļautām izmaksām. Finansējuma saņēmējs un sadarbības iestāde grozījumus līgumā par projekta īstenošanu izskatīs un veiks esošo funkciju ietvaros.
Nozare
Visas nozares
Nozaru ietekmes apraksts
Grozījumi pozitīvi ietekmēs visu nozaru uzņēmumus, kas projektā iesaistīti darba vidē balstītu mācību un mācību prakšu uzņēmumā īstenošanā, un ļaus samazināt laiku, kas sadarbības partneriem jāgaida, lai saņemtu ieguldīto līdzekļu atmaksu par projektā nodrošinātiem pakalpojumiem profesionālo izglītības iestāžu audzēkņiem darba vidē balstītu mācību un mācību prakšu uzņēmumos ietvaros.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Grozījumiem nav ietekmes uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Centrālā finanšu un līgumu aģentūra, Izglītības un zinātnes ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Darba devēju konfederācija
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Veikti grozījumi īstenošanā esoša SAM 8.5.1. projekta finansēšanas kārtībā, līdz ar to sabiedrības līdzdalības organizēšana nav nepieciešama.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
  • Latvijas Darba devēju konfederācija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Grozījumi nemaina projekta īstenošanā un uzraudzībā iesaistīto institūciju un organizāciju pienākumus.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi