Anotācija (ex-ante)

23-TA-1407: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam 4.3.4. specifiskā atbalsta mērķa "Sekmēt aktīvu iekļaušanu, lai veicinātu vienlīdzīgas iespējas, nediskriminēšanu un aktīvu līdzdalību, kā arī uzlabotu nodarbināmību, jo īpaši attiecībā uz nelabvēlīgā situācijā esošām grupām" 4.3.4.8. pasākuma "Sabiedrības saliedēšana, veicinot jauniebraucēju iekļaušanos vietējā sabiedrībā un sekmējot starpkultūru komunikāciju" īstenošanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam 4.3.4. specifiskā atbalsta mērķa “Sekmēt aktīvu iekļaušanu, lai veicinātu vienlīdzīgas iespējas, nediskriminēšanu un aktīvu līdzdalību, kā arī uzlabotu nodarbināmību, jo īpaši attiecībā uz nelabvēlīgā situācijā esošām grupām” 4.3.4.8. pasākuma “Sabiedrības saliedēšana, veicinot jauniebraucēju iekļaušanos vietējā sabiedrībā un sekmējot starpkultūru komunikāciju” īstenošanas noteikumi” (turpmāk – Projekts) izstrādāts, pamatojoties uz Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir noteikt kārtību, kādā tiek īstenots Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam 4.3.4.8. pasākums “Sabiedrības saliedēšana, veicinot jauniebraucēju iekļaušanos vietējā sabiedrībā un sekmējot starpkultūru komunikāciju” (turpmāk – 4.3.4.8. pasākums).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Patvēruma meklētāji Latvijā ierodas kopš 1998. gada, un līdz 2022. gada 31. decembrim starptautisko aizsardzību lūgušas 4 142 personas, no kurām bēgļa statuss piešķirts 521 personai, bet alternatīvais statuss 621 personai. Atbilstoši Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes statistikai, katru gadu Latvijā vidēji ierodas aptuveni 340 patvēruma meklētāji (2014. gadā – 364, 2015. gadā – 328, 2016. gadā – 350, 2017. gadā – 395, 2018. gadā – 176, 2019. gadā – 178, 2020. gadā – 147, 2021. gadā – 582, 2022. gadā – 546).

Salīdzinot ar 2020. gadu, patvēruma meklētāju skaits 2021. gadā ir pieaudzis četras reizes – 582 (2020. gadā 147) un 2022. gadā apmēram 3,7 reizes – 546. Ir mainījušās dominējošās patvēruma meklētāju izcelsmes valstis, visvairāk patvēruma meklētāji ieradušies no Irākas – 347 (2020. gadā– 3), Afganistānas – 71 (2020. gadā – 8) un Baltkrievijas – 55 (2020. gadā – 44). Šajā periodā pieaudzis arī patvēruma meklētāju skaits, kas saņēmuši bēgļa vai alternatīvo statusu Latvijā[1], 2015. gadā šādu statusu saņēmušas 29 personas; 2016. gadā – 154 personas; 2017. gadā – 298 personas; 2018. gadā – 47 personas; 2019. gadā – 51 persona; 2020. gadā – 25 personas; 2021. gadā – 105 personas; 2022. gadā – 243 personas.

Eiropas Komisijas 2020. gada 24. novembra paziņojumā Eiropas Parlamentam, Padomei, Eiropas ekonomikas un sociālo lietu komitejai un reģionu komitejai COM(2020) 758 “Rīcības plāns par integrāciju un iekļaušanu 2021.-2027. gadam” definēts, ka veiksmīga migrantu integrācija ir atkarīga gan no savlaicīgas rīcības, gan ilgtermiņa ieguldījumiem. No tā izriet, ka ir jāsniedz atbalsts migrantiem un viņus uzņemošajām valstīm (tai skaitā konkrētām iestādēm vai organizācijām), cik vien drīz migrācijas procesā tas ir iespējams.

Atbilstoši Eiropas kopējās patvēruma sistēmas ieviešanas prasībām, kā arī, balstoties uz Rīcības plāna īstenošanā gūto pieredzi, tika veikti vairāki uzlabojumi normatīvajā sistēmā, kas atvieglo patvēruma meklētāju uzņemšanu un iekļaušanos sabiedrībā. Reaģējot uz migrācijas situācijas izaicinājumiem Eiropas Savienībā ar Ministru kabineta 2015. gada 2. decembra rīkojumu Nr. 759 tika apstiprināts Rīcības plāns personu, kurām nepieciešama starptautiskā aizsardzība, pārvietošanai un uzņemšanai Latvijā (turpmāk – Rīcības plāns).

Ar Ministru kabineta 2021. gada 7. decembra sēdes protokollēmumu (Nr. 79/37.§) “Informatīvais ziņojums “Par koordinējošās iestādes izveidi personu, kurām nepieciešama starptautiskā aizsardzība, sociālekonomiskās iekļaušanas jomā”” 2. punktu Ministru kabinets apstiprināja Iekšlietu ministrijas sagatavoto informatīvo ziņojumu par koordinējošās iestādes izveidi personu, kurām nepieciešama starptautiskā aizsardzība, sociālekonomiskās iekļaušanas koordinācijas jomā[2], kas nosaka, ka, lai efektīvi īstenotu Rīcības plānā noteiktos uzdevumus, ir nepieciešams noteikt vienu iestādi, kas nodrošina patvēruma meklētāju un starptautiskās aizsardzības saņēmēju sociālekonomiskās iekļaušanas procesa koordināciju un saskaņotību, atbalstot priekšlikumu par atbildīgo iestādi patvēruma meklētāju un starptautiskās aizsardzības saņēmēju sociālekonomiskās iekļaušanas koordinācijas jomā noteikt Sabiedrības integrācijas fondu.


[1] Patvēruma lietu nodaļas sniegta statistika uz 30.11.2022. Avots: PMLP. Pieejams: https://www.pmlp.gov.lv/lv/patveruma-mekletaju-statistika-lidz-2021-gadam, (skat., 07.12.2022.)

[2] Iekšlietu ministrijas Informatīvais ziņojums “Par koordinējošās iestādes izveidi personu, kurām nepieciešama starptautiskā aizsardzība, sociālekonomiskās iekļaušanas jomā”.
Pieejams: https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/150852a3-f92f-4f48-8689-d22b85b0713b
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts

Sabiedrības integrācijas fonds 2022. gadā ir veicis izvērtējumu “Rīcības plāna personu, kurām nepieciešama starptautiskā aizsardzība, pārvietošana un uzņemšana Latvijā rīcības virziena – sociālekonomiskā iekļaušana izvērtējums” (turpmāk – izvērtējums), kas liecina, ka patvēruma meklētāji joprojām saskaras ar nozīmīgiem šķēršļiem, lai uzsāktu patstāvīgu dzīvi Latvijā, kas viņiem ir jāspēj līdz ar galīgā lēmuma par statusu pieņemšanas brīdi. Ir saglabājušie tādi izaicinājumi kā izglītība, dzīves vietas atrašana, nepietiekamais finansiālā pabalsta apmērs no valsts puses, nodarbinātība, latviešu valodas nepietiekamās zināšanas un kursu nepietiekamība u.c.

Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes lēmumu par bēgļa vai alternatīvā statusa piešķiršanu vai atteikumu to piešķirt pieņem trīs mēnešu laikā. Pamatotos gadījumos šo termiņu var pagarināt līdz 12 mēnešiem. Ja pieteikums tiek izskatīts saīsinātā kārtībā, lēmums tiek pieņemts 10 darbdienu laikā (gadījumos, kad visdrīzāk statuss netiks piešķirts). Līdz lēmuma pieņemšanai par bēgļa vai alternatīvā statusa piešķiršanu Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde nodrošina patvēruma meklētāju izmitināšanu patvēruma meklētāju izmitināšanas centrā “Mucenieki”. Pēc galīgā lēmuma piešķiršanas patvēruma meklētājam faktiski nav likumisku tiesību atrasties patvēruma meklētāju centrā. Lai gan tas nozīmē, ka primāri patvēruma meklētājam ir nepieciešams mājoklis un pastāvīgi ienākumi, izvērtējumā secināts, ka iespējas atrast mājokli būtiski ietekmē ierobežotie finanšu līdzekļi, kā arī mājokļu īpašnieku pretestība, savukārt darba atrašanu kavē latviešu valodas nezināšana. Tas bieži liedz uzsākt darbu savā profesijā, tāpēc arī zinoši jomas speciālisti ir spiesti strādāt vienkāršu, fizisku, mazāk apmaksātu darbu.

2021. gada 17. jūnijā tika pieņemti grozījumi Patvēruma likumā, kas atvieglo patvēruma meklētāju nodarbinātību, veselības un izglītības pakalpojumu saņemšanu. Patvēruma likuma grozījumi paredz, ka patvēruma meklētāja statusu un tiesības uzturēties Latvijas Republikas teritorijā patvēruma procedūras laikā apliecina patvēruma meklētāja personas dokuments vai ārzemnieka personas apliecība. Patvēruma likuma grozījumi izstrādāti, lai pilnveidotu kārtību, kādā patvēruma meklētajam patvēruma procedūras laikā tiek nodrošināta Patvēruma likumā paredzēto tiesību izpilde, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 26. jūnija direktīvas 2013/33/ES, ar ko nosaka standartus starptautiskās aizsardzības pieteikuma iesniedzēju uzņemšanai. 2021. gada 17. jūnijā tika pieņemti grozījumi Fizisko personu reģistra likumā, kas paredz, ka turpmāk Fizisko personu reģistrā tiks iekļautas ziņas par patvēruma meklētājiem. Tas nodrošinās, ka iekļautie un aktualizētie dati būs pieejami visām iestādēm, kuras iesaistītas patvēruma meklētājiem paredzēto tiesību nodrošināšanā, kā rezultātā patvēruma meklētāju apkalpošana iestādēs būs ātrāka. Iekļaujot ziņas par patvēruma meklētājiem fizisko personu reģistrā, tiek nodrošināta patvēruma meklētājiem paredzēto tiesību efektīvāka nodrošināšana, jo iesaistītajām iestādēm ir centralizēta piekļuve personas datiem. Tādējādi kopumā tiek samazināts administratīvais slogs, jo vienas iestādes – iekļautie un aktualizētie dati uzreiz ir pieejami visām iestādēm, kā rezultātā patvēruma meklētāja apkalpošana nākamajā iestādē būs ātrāka.

2021. gada 17. jūnijā tika pieņemti grozījumi Personu apliecinošu dokumentu likumā, kas paredz ieviest ārzemnieka personas apliecību jeb eID karti. Ārzemnieka personas apliecību izsniegs fizisko personu reģistrā iekļautam ārzemniekam, un to varēs saņemt arī patvēruma meklētājs no brīža, kad ir iestājušies Imigrācija likumā minētie nosacījumi, lai patvēruma meklētājam piešķirtu tiesības uz nodarbinātību. Ārzemnieka personas apliecība jeb eID karte dos iespēju ārzemniekam, tai skaitā patvēruma meklētājiem lietot plašu valsts sniegto pakalpojumu klāstu, tostarp izmantot publiskās pārvaldes e-pakalpojumus, lietot e-adresi, elektroniski identificēties un parakstīt dokumentus. Imigrācijas likuma 9. panta piektās daļas 23. punkts paredz, ka patvēruma meklētājam ir tiesības uz nodarbinātību, ja viņš nav saņēmis Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes lēmumu par bēgļa vai alternatīvā statusa piešķiršanu vai atteikumu to piešķirt triju mēnešu laikā pēc tam, kad iesniegts iesniegums par bēgļa vai alternatīvā statusa piešķiršanu, un tas nav noticis viņa vainas dēļ. Atbilstoši Patvēruma likuma 6. panta otrajai daļai persona iesniegumu par bēgļa vai alternatīvā statusa piešķiršanu iesniedz personīgi Valsts robežsardzei. Tiesības uz nodarbinātību saglabājas līdz brīdim, kad stājies spēkā un kļuvis neapstrīdams galīgais lēmums par bēgļa vai alternatīvā statusa piešķiršanu vai atteikumu to piešķirt. Grozījumi Imigrācijas likumā izstrādāti, lai saīsinātu iepriekš Imigrācijas likumā noteikto sešu mēnešu termiņu, kad patvēruma meklētājam ir tiesības uz nodarbinātību, uz trīs mēnešu termiņu, un dotu iespēju patvēruma meklētājiem gūt papildus ienākumus, veicinātu viņu individuālo izaugsmi un palīdzētu nezaudēt kvalifikāciju. Regulējuma nepieciešamība aktualizējās 2020. gadā saistībā ar situāciju Baltkrievijā, no kuras Latvijā ieradās patvēruma meklētāji, tai skaitā augstas kvalifikācijas nodarbinātie. Minētie uzlabojumi paaugstinās patvēruma meklētāju uzņemšanas efektivitāti un ir nozīmīgs pamats patvēruma sistēmas attīstībai. Vienlaikus jāņem vērā, ka patvēruma meklētāju dzīves kvalitāti nosaka ne tikai institūciju sniegtais atbalsts, bet arī viņu pašu spēja līdzdarboties un piedalīties sabiedrības dzīvē. 
 
Risinājuma apraksts
Lai palīdzētu patvēruma meklētājiem orientēties Latvijas tiesību sistēmā un sniegtu praktisku atbalstu, Rīcības plānā tika noteikts 3.8. pasākums “Sociālā darbinieka (patvēruma meklēšanas procesā 3 mēneši) un sociālā mentora (patvēruma meklēšanas procesā trīs mēneši un 12 mēneši pēc statusa saņemšanas) piesaiste katram bēglim vai ģimenei, kurš sniedz atbalstu sociālekonomiskās iekļaušanas plāna ieviešanā.” Eiropas Savienības fondu 2014.-2020. gada plānošanas perioda ietvaros pakalpojums tika nodrošināts darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 9.1.4. specifiskā atbalsta mērķa “Palielināt diskriminācijas riskiem pakļauto personu integrāciju sabiedrībā un darba tirgū” 9.1.4.4. pasākuma “Dažādību veicināšana (diskriminācijas novēršana)” ietvaros, par projekta īstenotāju nosakot Sabiedrības integrācijas fondu.

4.3.4.8. pasākuma projekta īstenotājs ir noteikts Sabiedrības integrācijas fonds. Vienlaikus Latvijas programmā atbalstam no Patvēruma, migrācijas un integrācijas fonda laikposmam no 2021. līdz 2027. gadam, noteikts, ka, lai sekmētu trešo valstu pilsoņu iekļaušanos un saliedētas sabiedrības attīstību, ir nepieciešama sistēmiska pieeja, kas nodrošina savlaicīgu atbalstu sākotnējās integrācijas posmā, nodrošinot nepieciešamo informācijas un konsultāciju atbalstu vienuviet “Vienas pieturas aģentūrā”, Sabiedrības integrācijas fonds noteikts par atbildīgo iestādi “Vienas pieturas aģentūras” koncepcijas izstrādei un īstenošanai, attiecīgi nosakot Sabiedrības integrācijas fondu Patvēruma, migrācijas un integrācijas fonda projekta īstenotāju. Lai īstenotu ilgtspējīgas nacionāla līmeņa koordinējošas institūcijas “Vienas pieturas aģentūras” darbību, nodrošinot kvalitatīvas informācijas un atbalsta pieejamību trešo valstu pilsoņiem, Kultūras ministrija nodrošinās Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondā ietvaros plānoto darbību un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam 4.3.4.8. pasākuma ietvaros plānot darbību sinerģiju, vienlaikus nodrošinot skaidru demarkāciju plānotajā pakalpojumu klāstā. “Vienas pieturas aģentūras” uzdevums ir nodrošināt, ka trešo valstu pilsoņiem ir pieejams pēc iespējas plašāks publisko pakalpojumu klāsts, kā arī nodrošināt to, ka persona izprot savas tiesības un saņem nepieciešamo palīdzību.

2023. gada 23. aprīlī ir noslēgts līgums par Patvēruma, migrācijas un integrācijas fonda projekta Nr. PMIF/13.1./2022/1/01 „Vienas pieturas aģentūra” (turpmāk – projekts Nr. PMIF/13.1./2022/1/01) īstenošanu. “Vienas pieturas aģentūras” pakalpojumi būs pieejami gan Rīgā (centrā), gan reģionos (četrās reģionu pilsētās). Sabiedrības integrācijas fonda administrētās “Vienas pieturas aģentūras” mērķis ir nodrošināt savlaicīgu atbalstu trešo valstu pilsoņiem, kas saņēmuši tiesības uzturēties Latvijas teritorijā, un personām, kurām nepieciešama starptautiskā aizsardzība (bēgļi, personas, kurām piešķirts alternatīvais statuss, un patvēruma meklētāji) un kuras likumīgi uzturas Latvijas teritorijā (turpmāk kopā – mērķa grupa) sākotnējās integrācijas posmā, lai sekmētu trešo valstu pilsoņu iekļaušanos un saliedētas sabiedrības attīstību, izveidojot sistēmisku un vienotu valstisku pieeju, nodrošinot nepieciešamo informācijas un konsultāciju atbalstu vienuviet “Vienas pieturas aģentūrā” un vienlaikus uzlabojot sadarbību ar dažādu sektoru pārstāvjiem. Sabiedrības integrācijas fonda projekta Nr. PMIF/13.1./2022/1/01 ietvaros mērķa grupa var saņemt šādus pakalpojumus:
1. sākotnējas konsultācijas viņus interesējošās jomās (piemēram, migrācija, nodarbinātība, izglītība, veselības aprūpe u.c. aktuāli jautājumi) juridisko un psiholoģisko atbalstu, kā arī praktisku palīdzību reālajās dzīves situācijās;
2. informatīvo tālruni, kur būs pieejama visaptveroša, aktuāla un pārbaudīta informācija par pieejamiem pakalpojumiem un iespējām personu sociālekonomiskai iekļaušanai;
3. nepieciešamības gadījumā tiks nodrošināta mutiskā un rakstiskā tulkošana retajās valodās, lai palīdzētu mērķa grupas pārstāvjiem risināt veselības, nodarbinātības, juridiskos jautājumus, kas nepieciešami kvalitatīvai dzīvei Latvijā.

Pakalpojumu kvalitātes nodrošināšanai un pārraudzībai darbosies digitālā klientu datu bāze, paredzot klientu profilēšanu, identificējot nodrošinātos un nepieciešamos pakalpojumus.

Savukārt Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam 4.3.4.8. pasākuma ietvaros tiks nodrošināts sociālekonomiskās iekļaušanās mentora un sociālā darbinieka pakalpojumi patvēruma meklētājiem un starptautiskās aizsardzības saņēmējiem. Projekta mērķis ir stiprināt mērķa grupas pamattiesību īstenošanu, iesaisti sabiedrības sociālajos procesos un piekļuvi pakalpojumiem, nodrošinot pielāgotu un individuālu sociālekonomiskās iekļaušanās mentora un sociālā darbinieka pakalpojumu patvēruma meklētājiem un starptautiskās aizsardzības saņēmējiem ilgtspējīgas nacionāla līmeņa koordinējošas institūcijas „Vienas pieturas aģentūra” darbības ietvaros.

4.3.4.8. pasākums tiks īstenots ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā, nosakot, ka projekta iesniedzējs ir Sabiedrības integrācijas fonds, kas projektu īsteno kopā ar sadarbības partneriem – Nodrošinājuma valsts aģentūru un Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldi.

4.3.4.8. pasākuma ietvaros plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir ne mazāk kā 2 610 000 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda Plus (turpmāk – ESF+) finansējums granta veidā ne vairāk kā – 2 218 500 euro un nacionālais finansējums (valsts budžeta līdzfinansējums) (turpmāk – nacionālais finansējums) – ne mazāk kā 391 500 euro.

4.3.4.8. pasākuma projektu iesniegumu atlasi var uzsākt un līgumu vai vienošanos par projekta īstenošanu var slēgt, ievērojot Eiropas Parlamenta un Padomes (ES) 2021. gada 24. jūnija Regulas 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – Regula Nr. 2021/1060) 86. pantā noteikto, ka elastības finansējuma apjoms ir 50% no dalībvalstij pieejamā Eiropas Savienības fondu finansējuma 2026. gadam un 2027. gadam, attiecīgi pasākumam pieejamais kopējais finansējums līdz 2025. gada 31. decembrim, lai slēgtu līgumu vai vienošanos par projektu īstenošanu, ir ne vairāk kā 2 198 207 euro, tai skaitā ESF+ finansējums granta veidā 1 868 476 euro un nacionālais finansējums 329 731 euro.

4.3.4.8. pasākuma ESF+ finansējums 2 218 500 euro apmērā atbilst diviem intervences kodiem:
1. 152 “Pasākumi, kas veicina vienlīdzīgas iespējas un aktīvu līdzdalību sabiedrībā”;
2. 157 “Pasākumi trešo valstu valstspiederīgo sociālajai integrācijai”.
 
Finansējuma saņēmējs Nacionāla, reģionāla vai vietēja mēroga valsts administrācijas vai sabiedrisko pakalpojumu iestāžu un pakalpojumu skaits, kas saņēmušas atbalstu Patvēruma meklētāji un starptautiskās aizsardzības saņēmēji, kuriem veicināta sociālekonomiskā iekļaušana (skaits)
Sabiedrības integrācijas fonds 1 1 140

4.3.4.8. pasākuma ietvaros ir noteiktas šādas atbalstāmas darbības:
1. sociālā mentora un sociālā darbinieka pakalpojuma nodrošināšana mērķa grupai;
2. informācijas un publicitātes pasākumi par projekta īstenošanu;
3. projekta vadība un projekta īstenošanas nodrošināšana.

4.3.4.8. pasākuma mērķa grupa: patvēruma meklētāji un personas ar bēgļa vai alternatīvo statusu, kas nepārsniedz 12 mēnešus pēc šī statusa iegūšanas dienas, pēc patvēruma lūguma izskatīšanas perioda, kas var ilgt no trīs līdz 12 mēnešiem.

Sociālā darbinieka un sociālā mentora pakalpojuma mērķis ir nodrošināt sociālekonomiskā iekļaušanas procesa īstenošanu patvēruma meklētājiem un personām ar bēgļa vai alternatīvo statusu, lai paaugstinātu personas sociālās funkcionēšanas spējas un integrāciju sabiedrībā.

Sociālā darbinieka pakalpojuma ietvaros sociālais darbinieks nodrošinās katras personas sociālā gadījuma vadību, kā arī sadarbībā ar sociālo mentoru, sastādīs katrai personai individuālu sociālekonomiskās iekļaušanas plānu un atbilstoši katras personas situācijai koordinēs atbalsta sniegšanu un sadarbību ar pašvaldības iestādēm, izglītības iestādēm, veselības aprūpes iestādēm, tai skaitā ģimenes ārstiem un citām iestādēm. Atbilstoši Rīcības plānam sociālā darbinieka pakalpojums tiks nodrošināts patvēruma meklētājiem trīs mēnešus patvēruma meklētāju izmitināšanas centrā “Mucenieki” vai tā tuvumā. Papildus rīcības plānā noteiktajam pasākuma ietvaros pēc bēgļa vai alternatīvā statusa iegūšanas, persona varēs turpināt saņemt sociālā darbinieka pakalpojumu uz laiku līdz 12 mēnešiem vai līdz brīdim, kad tiks izpildīts personas individuālajā sociālekonomiskās iekļaušanas plānā noteiktais (persona atradusi dzīvesvietu ar īres līgumu vai citu tiesisku pamatu, atradusi izglītības iestādi vai darba vietu). Pakalpojuma sniegšanas laiku būs iespējams pagarināt līdz 24 mēnešiem, ja tas būs pamatots ar sociālā darbinieka atzinumu.

Sociālā mentora pakalpojuma ietvaros sociālais mentors sniegs atbalstu personām integrēties sabiedrībā, veidot izpratni par dzīvi Latvijas sabiedrībā, palīdzēs reālās dzīves situācijās apgūt ikdienai nepieciešamās prasmes, sniegs atbalstu ikdienas situāciju risināšanā, sadarbībā ar sociālo darbinieku rosinās attīstīt jaunas iemaņas. Atbilstoši Rīcības plānam sociālā mentora pakalpojums tiks nodrošināts patvēruma meklētājiem trīs mēnešus, bet pēc bēgļa vai alternatīvā statusa iegūšanas, persona varēs turpināt saņemt sociālā mentora pakalpojumu uz laiku līdz 12 mēnešiem. Pakalpojuma sniegšanas laiku būs iespējams pagarināt līdz 24 mēnešiem, ja tas būs pamatots ar sociālā darbinieka atzinumu.

Atbilstoši plānotajam, sociālā darbinieka un sociālā mentora pakalpojums būtiski paātrinās patvēruma meklētāju, personu ar bēgļu statusu un personu ar alternatīvā statusu integrācijas procesu sabiedrībā.

Papildus 4.3.4.8. pasākuma ietvaros tiks veicināta sadarbība starp sociālo darbinieku, kas sniedz pakalpojumus patvēruma meklētājiem un personām ar bēgļa vai alternatīvo statusu un citām institūcijām (piemēram, Iekšlietu ministriju, Nodarbinātības valsts aģentūru u.c.) atbilstoši Rīcības plānā minētajam. Tiek plānots, ka pakalpojuma sniedzējs izvirza vadošo sociālo darbinieku (sadarbības koordinators), kurš nodrošina sociālo darbinieku un sociālo mentoru virsvadību un sadarbības koordinēšanu (tai skaitā informācijas apmaiņu) ar Rīcības plānā noteiktajām institūcijām. Tādējādi tiek plānots, ka 4.3.4.8. pasākums aptvers visu Latviju.

Finansējuma saņēmēja sadarbības partneris Nodrošinājuma valsts aģentūra nodrošina telpas sociālā darbinieka pakalpojuma īstenošanai patvēruma meklētāju izmitināšanas centrā vai pēc iespējas tuvāk pakalpojuma saņēmējiem, savukārt Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde nodrošina darba vietas aprīkojumu (izņemot datortehniku) sociālā darbinieka pakalpojuma īstenošanas vietā.

4.3.4.8. pasākuma ietvaros līdz 2029. gada 31. decembrim ir sasniedzami šādi rādītāji:
1. iznākuma rādītājs: nacionāla, reģionāla vai vietēja mēroga valsts administrācijas vai sabiedrisko pakalpojumu iestāžu un pakalpojumu skaits, kas saņēmušas atbalstu – 1;
2. rezultāta rādītājs: Patvēruma meklētāji un starptautiskās aizsardzības saņēmēji, kuriem veicināta sociālekonomiskā iekļaušana – 1 140.

Kopumā sociālā darbinieka un sociālā mentora pakalpojums pasākuma ietvaros tiks nodrošināts 6 gadus, līdz 2029. gadam. 4.3.4.8. pasākuma projekta saturisko uzraudzību īstenos Sabiedrības integrācijas fonda kā Nacionālās koordinējošās iestādes patvēruma meklētāju un starptautiskās aizsardzības saņēmēju integrācijas jomā izveidota starpnozaru darba grupa, kuras sastāvā iekļauti pārstāvji no Kultūras ministrijas, Labklājības ministrijas, Iekšlietu ministrijas, Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas, Ekonomikas ministrijas, Izglītības un zinātnes ministrijas, Veselības ministrijas un Latvijas Pašvaldību savienības.

Saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 7. decembra sēdes protokola Nr. 79 37. §, par Informatīva ziņojuma “Par koordinējošās iestādes izveidi personu, kurām nepieciešama starptautiskā aizsardzība, sociālekonomiskās iekļaušanas jomā” (21-TA-108) 3. punktu tiek paredzēta starpnozaru darba grupas izveide patvēruma meklētāju un starptautiskās aizsardzības saņēmēju sociālekonomiskās iekļaušanas jautājumu izskatīšanai Sabiedrības integrācijas fonda vadībā (turpmāk – Nacionālās koordinējošās iestādes darba grupa).

Nacionālās koordinējošās iestādes darba grupas galvenie uzdevumi:
1) organizēt regulāru iesaistīto valsts un pašvaldību iestāžu tikšanos, lai sekmētu integrācijas politikas attīstību un veicinātu starpinstitucionālo sadarbību;
2) atbalsta sniegšana mērķa grupas integrācijā un sociālajā iekļaušanā iesaistītajām institūcijām un organizācijām, tostarp veicot problēmu analīzi un nodrošinot pieredzes un labās prakses apmaiņu starp institūcijām, kā arī priekšlikumu izstrādi normatīvā regulējuma pilnveidei;
3) nodrošina efektīvu informācijas apmaiņu starp lēmumu pieņēmējiem un mērķa grupu, veicinot tāda pakalpojuma groza izstrādi, kas ir nepieciešams mērķa grupas kvalitatīvai sociālekonomiskajai iekļaušanai Latvijas sabiedrībā, salāgojot gan mērķa grupas, gan sabiedrības intereses.

4.3.4.8. pasākumam ir tieša ietekme uz horizontālo principu ”Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” un tā ietvaros ir plānotas specifiskas darbības horizontālā principa veicināšanai, nosakot pienākumu uzkrāt datus par projekta ietekmi uz šādiem rādītājiem:
1) atbalstu saņēmušās sociālās atstumtības un nabadzības riskam pakļautās personas, skaits;
2) personu, kuras ir piedalījušās mācību programmās, kurās ir integrēti jautājumi par dzimumu līdztiesības, personu ar invaliditāti vienlīdzīgu iespēju, vecuma nediskriminācijas, etniskās un citiem piederības un pamattiesību jautājumiem, skaits; 
3) konsultatīva rakstura pasākumu par dzimumu līdztiesības, personu ar invaliditāti vienlīdzīgu iespēju, vecuma nediskriminācijas, etniskās un citiem piederības un pamattiesību jautājumiem, skaits.

Projektā noteikts, ka 4.3.4.8. pasākuma ietvaros plānots attiecināt tiešās attiecināmās izmaksas un pārējās attiecināmās izmaksas. Tiešās attiecināmās izmaksas ietver projekta īstenošanas un vadības personāla izmaksas, telpu nomas izmaksas, projekta īstenošanas personāla darba vietas aprīkojuma iegādes, īres, atjaunošanas, uzturēšanas un remonta izmaksas jaunu darba vietu radīšanai vai esošo darba vietu atjaunošanai, iekšzemes komandējumu, mācību, darba  braucienu izmaksas plānotā projekta vadības un īstenošanas personālam, pasākuma mācību, semināru, konferenču organizēšanas un ar to saistīto materiālu nodrošināšanas izmaksas, transporta izmaksas, tai skaitā nomas izmaksas.

Projekta nosaka netiešās attiecināmās izmaksas, ko finansējuma saņēmējam projektā plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 procentu apmērā no tiešajām personāla izmaksām.
 
4.3.4.8. pasākuma ietvaros netiek sniegts valsts atbalsts komercdarbībai, jo 4.3.4.8. pasākuma ietvaros plānotajām darbībām nav saimnieciska rakstura un netiek sniegtas priekšrocības, radot konkurences ierobežojumus. Projekta īstenotājs – Sabiedrības integrācijas fonds, projekta ietvaros sniegs bezmaksas pakalpojumus mērķa grupai sociālās iekļaušanas nodrošināšanai. Sabiedrības integrācijas fonds par koordinējošo iestādi personu, kurām nepieciešama starptautiskā aizsardzība, sociālekonomiskās iekļaušanas koordinācijas jomā, noteikts ar Ministru kabineta 2021. gada 7. decembra sēdes protokollēmuma (Nr. 79/37.§) “Informatīvais ziņojums “Par koordinējošās iestādes izveidi personu, kurām nepieciešama starptautiskā aizsardzība, sociālekonomiskās iekļaušanas jomā”” 2. punktu.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • 4.3.4.8. pasākuma mērķa grupa ir patvēruma meklētāji un personas ar bēgļa vai alternatīvo statusu.
Ietekmes apraksts
4.3.4.8. pasākuma ietvaros tiks stiprināta mērķa grupas pamattiesību īstenošana, iesaiste sabiedrības sociālajos procesos un piekļuve pakalpojumiem.
Juridiskās personas
  • Projekta iesnieguma iesniedzējs Sabiedrības integrācijas fonds un sadarbības partneri – Nodrošinājuma valsts aģentūra un Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde.
Ietekmes apraksts
Vērtējot noteikumu projekta īstenošanas ietekmi uz administratīvajām procedūrām, ir identificējams administratīvā sloga palielinājums potenciālajiem finansējuma saņēmējiem un Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītajām institūcijām.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
68 000
0
300 080
0
300 080
300 080
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
68 000
0
300 080
0
300 080
300 080
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
80 000
0
353 035
0
353 035
353 035
2.1. valsts pamatbudžets
0
80 000
0
353 035
0
353 035
353 035
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-12 000
0
-52 955
0
-52 955
-52 955
3.1. valsts pamatbudžets
0
-12 000
0
-52 955
0
-52 955
-52 955
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-12 000
-52 955
-52 955
-52 955
5.1. valsts pamatbudžets
-12 000
-52 955
-52 955
-52 955
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
4.3.4.8. pasākumam kopējais attiecināmais finansējums, lai slēgtu līgumu vai vienošanos par projektu īstenošanu, ir 2 198 207 euro (ESF+ 1 868 476 euro un nacionālais finansējums 329 731 euro).

Kultūras ministrija kā atbildīgā iestāde no 2026. gada 1. janvāra pēc Eiropas Komisijas lēmuma par snieguma ietvara izpildi (Projekta 8.1. apakšpunktā minēto starpposma rādītāju sasniegšanas) var ierosināt palielināt specifiskajam atbalstam pieejamo kopējo attiecināmo finansējumu par noteikto elastības finansējuma summu: 411 793 euro (ESF+  350 024 euro un nacionālais finansējums 61 769 euro).

Pēc elastības finansējuma saņemšanas (411 793 euro) specifiskā atbalsta kopējais attiecināmais finansējums būs 2 610 000 euro (ESF+ finansējums 2 218 500 euro un nacionālais finansējums 391 500 euro).

Budžeta ieņēmumi ir finansējuma ESF+ daļa 85% apmērā no projektu attiecināmām izmaksām un nacionālā finansējuma daļa 15% apmērā.
Plānots šāds finansējuma sadalījums:
2023. gadā 80 000 euro; (ESF+ 68 000 euro; nacionālais finansējums 12 000 euro);
2024. gadā 353 035 euro; (ESF+ 300 080 euro; nacionālais finansējums 52 955 euro);
2025. gadā 353 035 euro; (ESF+ 300 080 euro; nacionālais finansējums 52 955 euro);
2026. gadā 353 035 euro; (ESF+ 300 080 euro; nacionālais finansējums 52 955 euro);
2027. gadā 353 035 euro; (ESF+ 300 080 euro; nacionālais finansējums 52 955 euro);
2028. gadā 353 035 euro; (ESF+ 300 080 euro; nacionālais finansējums 52 955 euro);
2029. gadā 353 032 euro (bez elastības finansējuma: 411 793 euro) (ESF+ 300 076 euro; nacionālais finansējums 52 956 euro).
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Lai nodrošinātu 4.3.4.8. pasākuma projekta īstenošanu, Sabiedrības integrācijas fondam kā projekta iesniedzējam uz projekta īstenošanas laiku, ir nepieciešams izveidot šādas jaunas amata vietas:
1. projekta vadītājs – viena amata vieta (viena slodze);
2. projekta vadītāja asistents (tai skaitā finanšu jautājumos) – viena amata vieta (viena slodze);
3. jurists (iepirkumu speciālists) – viena amata vieta (viena slodze);
4. koordinators – trīs amata vietas (trīs slodzes);
5. datu analīzes vadošais eksperts – divas amata vietas (divas slodzes);
6. vadošais pētnieks – divas amata vietas (divas slodzes).
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1060
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Regula Nr. 2021/1060
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Regula Nr. 2021/1060
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
47. un 50.pants
 
20.punkts
 
Pārņemtas pilnībā
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Ja līdz sabiedrības līdzdalības procesa beigām tiks saņemti sabiedrības pārstāvju komentāri, iebildumi un priekšlikumi, tad attiecīgi tie tiks vērtēti noteikumu projekta saskaņošanas procesā un attiecīgi tiks precizēts noteikumu projekts un anotācija pirms noteikumu projekta iesniegšanas izskatīšanai Ministru kabineta sēdē. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Sabiedrības integrācijas fonds
  • Nodrošinājuma valsts aģentūra
  • Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
  • Kultūras ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Latvijas Nacionālā attīstības plāna 2021.-2027. gadam (apstiprināts Saeimas 2020. gada 2. jūlija sēdē) prioritātes “Vienota, droša un atvērta sabiedrība” rīcības virziena “Saliedētība” 400. progresa rādītājs “Iedzīvotāju savstarpējais atbalsts” un 403. progresa rādītājs “Subjektīvā diskriminācijas pieredze”. (pieejams:https://likumi.lv/ta/id/315879-par-latvijas-nacionalo-attistibas-planu-20212027-gadam-nap2027 ).

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
-

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

4.3.4.8. pasākumam ir tieša ietekme uz horizontālo principu "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana". 4.3.4.8. pasākuma mērķis ir pielāgota, individuāla sociālekonomiskās iekļaušanās mentoru un sociālo darbinieku pakalpojumu nodrošināšana patvēruma meklētājiem un starptautiskās aizsardzības saņēmējiem ilgtspējīgas nacionāla līmeņa koordinējošas institūcijas „Vienas pieturas aģentūra” darbības ietvaros, tādējādi stiprinot mērķa grupas pamattiesību īstenošanu, iesaisti sabiedrības sociālajos procesos un piekļuvi pakalpojumiem.
Pielikumi