Anotācija

24-TA-2708: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai" uz Satiksmes ministrijas budžetu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par apropriācijas pārdali no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums'” programmas 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai” uz Satiksmes ministrijas budžetu” (turpmāk – rīkojuma projekts) izstrādāts, pamatojoties uz:
- Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 7. panta astoto daļu un 8.panta otro daļu;
- likuma "Par valsts budžetu 2024.gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026.gadam" 69.pantu;
- Ministru kabineta 2023. gada 23. decembra rīkojuma Nr. 927 “Par Pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2024. gadam” 5. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nepieciešams finansējuma piešķīrums, lai pārvadātājiem kompensētu negūtos ieņēmumus par Ukrainas civiliedzīvotāju pārvadājumiem dotētajos reģionālās nozīmes maršrutos.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Nepieciešams finansējuma piešķīrums, lai pārvadātājiem kompensētu negūtos ieņēmumus par Ukrainas civiliedzīvotāju pārvadājumiem dotētajos reģionālās nozīmes maršrutos.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ar Ministru kabineta 2023. gada 23. decembra rīkojumu Nr. 927 “Par Pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2024. gadam” ir apstiprināts pasākumu plāns atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2024. gadam, kas ietver arī tiesību nodrošināšanu bez braukšanas maksas un maksas par bagāžu izmantot sabiedrisko transportlīdzekli, kas pārvadā pasažierus dotētajā reģionālās nozīmes maršrutā.
Ministru kabineta 2023. gada 23. decembra rīkojuma Nr. 927 “Par Pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2024. gadam” 5. punkts paredz ministrijām, kuras iesaistītas pasākumu plāna īstenošanā, normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un attiecīgajam ministram iesniegt Ministru kabinetā rīkojuma projektu par finanšu līdzekļu piešķiršanu no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" atsevišķā programmā plānotā finansējuma atbilstoši faktiski nepieciešamajiem izdevumiem.
Finansējums tiek pārdalīts no budžeta resora “74.Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai” atbilstoši likuma “Par valsts budžetu 2024.gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026.gadam” 69. pantam.
Risinājuma apraksts
Rīkojuma projekts paredz Finanšu ministrijai atbilstoši likuma "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" 69. pantam veikt apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai" 1 396 452 euro apmērā uz Satiksmes ministrijas budžeta apakšprogrammu 31.06.00 "Dotācija zaudējumu segšanai sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem", lai segtu izdevumus, kas radušies saistībā ar atbalsta sniegšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 23. decembra rīkojumam Nr. 927 "Par Pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2024. gadam".
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
74 787 014
0
74 787 014
0
74 787 014
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
74 787 014
0
74 787 014
0
74 787 014
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
74 787 014
1 396 452
74 787 014
0
74 787 014
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
74 787 014
1 396 452
74 787 014
0
74 787 014
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-1 396 452
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-1 396 452
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
1 396 452
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Pēc valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Autotransporta direkcija” (turpmāk – ATD) apkopotajiem pasažieru pārvadājumu datiem secināts, ka 2024. gada deviņos mēnešos (janvāris – septembris) reģionālās nozīmes maršrutos Ukrainas civiliedzīvotāji veica 495 353 braucienus, tajā skaitā vilcienos 264 031 un autobusos 231 322. Salīdzinājumā ar 2023. gada deviņiem mēnešiem pārvadāto Ukrainas civiliedzīvotāju braucienu skaits 2024. gada deviņos mēnešos ir samazinājies par 15,5 %. Tomēr, ievērojot braukšanas maksas (tarifu) izmaiņas reģionālajā satiksmē no 2024. gada 1. aprīļa, konstatējams, ka kompensējamo zaudējumu apmērs ir samazinājies par 1,7 %, sasniedzot 2024. gada deviņos mēnešos 1 159 392 euro (t.sk. PVN) (2023. gadā šajā pašā periodā – 1 178 933 euro ar PVN).

Pēc ATD apkopotajiem pasažieru pārvadājumu datiem par 2023. gadu secināts, ka 2023. gadā reģionālās nozīmes maršrutos Ukrainas civiliedzīvotāji veica 740 211 braucienus un aprēķinātie zaudējumi (nesaņemtie ieņēmumi, t.sk. PVN) sastāda 1 489 192,51 euro. ATD ir konstatējusi, ka ar 2023. gadā piešķirto valsts budžeta finansējumu, pamatojoties uz Ministru kabineta 2023. gada 6. decembra rīkojumu Nr. 853 (prot. Nr. 60 51. §), 1 575 987 euro apmērā zaudējumi sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem par Ukrainas civiliedzīvotāju pārvadāšanu reģionālās nozīmes maršrutos ir kompensēti pilnā apmērā un ir izveidojusies valsts budžeta finansējuma pārmaksa 86 831,44 euro, ņemot vērā, ka atsevišķiem pārvadātājiem tika aprēķināti nesegtie zaudējumi (kopā 36,95 euro). Par valsts budžeta finansējuma pārmaksu 2023. gadā ir samazināms 2024. gadā nepieciešamā finansējuma apmērs.

Ievērojot valsts budžeta finansējuma pārmaksu par 2023. gadu, pēc ATD prognozētajiem aprēķiniem 2024. gadā nepieciešamais finansējums zaudējumu segšanai par Ukrainas civiliedzīvotāju pārvadāšanu reģionālās nozīmes maršrutos sastāda 1 396 452 euro, kas aprēķināts, ņemot vērā 2024.gada deviņu mēnešu faktiskos rezultātus un prognozi 2024. gada ceturtajam ceturksnim. 2024.gada oktobra – decembra mēnešos prognozētais nepieciešamais finansējums aprēķināts, balstoties uz šādiem datiem un pieņēmumiem:
1) aprēķināts prognozētais pasažieru skaits (vilcienos 61 909 un autobusos 67 521), ņemot pasažieru pārvadājumu datus 2023. gada oktobra – decembra mēnešos un pasažieru skaita samazināšanās tendences 2024. gada janvāra – marta mēnešos un pieņemot, ka Ukrainas civiliedzīvotāju braucienu skaits 2024. gada oktobra – decembra mēnešos reģionālajos pārvadājumos ar vilcieniem samazināsies par 17 %, bet pārvadājumos ar autobusiem – par 21 %, salīdzinot ar 2023. gada oktobra – decembra mēnešos pārvadāto pasažieru skaitu; 
2) nesaņemtie ieņēmumi par Ukrainas civiliedzīvotāju pārvadāšanu aprēķināti, reizinot prognozēto pasažieru skaitu ar vidējiem ieņēmumiem no viena pasažiera (vilcienos 2,01 euro un autobusos 2,44 euro) periodā no 2024. gada aprīļa līdz septembrim, ievērojot braukšanas maksas (tarifu) izmaiņas reģionālajā satiksmē no 2024. gada 1. aprīļa;
3) prognozētais nepieciešamais finansējums aprēķināts, summējot prognozētos nesaņemtos ieņēmumus un PVN.

2024. gadā nepieciešamais finansējums par Ukrainas civiliedzīvotāju pārvadāšanu:
    Reģionālie vilcienu pārvadājumi, euro Reģionālie autobusu pārvadājumi, euro Kopā, euro
A 2024. gada deviņu mēnešu faktiskie zaudējumi 557 680 601 713 1 159 393
B 2024. gada IV ceturksnī prognozētie zaudējumi 139 370 184 520 323 890
A+B 2024. gadā prognozētie zaudējumi 697 050 786 233 1 483 283
C Pārmaksa par 2023. gadu 45 852 40 979 86 831
A+B-C 2024. gadā nepieciešamais finansējums, t.sk. PVN 651 198 745 254 1 396 452

Saistībā ar atbalsta sniegšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 23. decembra rīkojumam Nr. 927 "Par Pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2024. gadam", kompensēt reģionālās nozīmes sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem zaudējumus par Ukrainas civiliedzīvotāju pārvadāšanai 1 396 452 euro apmērā, t.sk.:
1. reģionālās nozīmes pārvadājumos ar autobusiem 745 254 euro, t.sk. PVN;
2. reģionālās nozīmes pārvadājumos pa dzelzceļu 651 198 euro, t.sk. PVN.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Pārvadāto Ukrainas civiliedzīvotāju braucieni un bagāža tiek reģistrēta kases aparātos (kases sistēmās), pamatojoties uz personu apliecinošo dokumentu vai citu dokumentu, kas apliecina to, ka persona ir Ukrainas civiliedzīvotājs.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktu institūcija piemēro sabiedrības līdzdalības kārtību to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. 
Ņemot vērā, ka ar rīkojuma projektu finansējums tiek pārdalīts no budžeta resora “74.Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai” atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajam, sabiedrības līdzdalība netika nodrošināta.

Projekta izstrādē iesaistītā institūcija - Satiksmes ministrija.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Satiksmes ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi