Anotācija

25-TA-1818: Rīkojuma projekts (Dalība misijā, operācijā, iecelšana amatā u.c. ar nepublicējamiem personas datiem)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par civilās ekspertes dalību Eiropas Savienības misijā Armēnijā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Starptautiskās palīdzības likuma 12. panta pirmā daļa nosaka, ka civilie eksperti piedalās starptautiskajās misijās un operācijās pēc to starptautisko organizāciju rezolūcijas, rekomendācijas vai lūguma, ar kurām Latvijas Republikai ir noslēgti starptautiskie līgumi, kā arī pēc Eiropas Savienības (turpmāk – ES) vai Ziemeļatlantijas līguma organizācijas dalībvalsts aicinājuma. Savukārt minētā panta otrā daļa nosaka, ka lēmumu par civilā eksperta piedalīšanos starptautiskajā misijā pieņem Ministru kabinets (turpmāk – MK). MK 2020. gada 22. septembra noteikumu Nr. 598 "Kārtība, kādā civilo ekspertu nosūta dalībai starptautiskajā misijā vai operācijā" (turpmāk – Noteikumi Nr. 598) 6. punkts nosaka, ka Ārlietu ministrija (turpmāk – ĀM) sagatavo un noteiktā kārtībā iesniedz MK rīkojuma projektu par civilā eksperta dalību starptautiskajā misijā. 
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts paredz civilās ekspertes Kristīnes Grīnbergas dalības apstiprināšanu Eiropas Savienības misijā Armēnijā (turpmāk – starptautiskā misija), kā arī dalības nodrošināšanai paredzētā finansējuma piešķiršanu.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Starptautiskā misija tika izveidota ar 2023. gada 20. februārī pieņemto ES Padomes lēmumu KĀDP (Kopējā ārpolitika un drošības politika) 2023/386. Tās galvenie uzdevumi ir veicināt stabilitāti Armēnijas pierobežas zonā, stiprināt cilvēku drošību un atbalstīt uzticības veidošanas procesu starp Armēniju un Azerbaidžānu. Starptautiskajā misijā patreiz darbojas 2 civilie eksperti no Latvijas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
ĀM ir saņēmusi Eiropas Ārējās darbības dienesta 2025. gada 23. jūlija vēstuli Ref. Ares(2025)5991177, kurā informēta, ka K. Grīnberga ir izraudzīta starptautiskajā misijā preses un publiskās informācijas eksperta amatā. K. Grīnberga atbilst Noteikumu Nr. 598 4. punktā noteiktajām prasībām un ir piekritusi dalībai starptautiskajā misijā no 2025. gada 1. oktobra līdz 2026. gada 30. septembrim. 
 
Risinājuma apraksts
ĀM ir sagatavojusi rīkojuma projektu par civilās ekspertes  K. Grīnbergas apstiprināšanu starptautiskajā misijā, kā arī dalības nodrošināšanai paredzētā finansējuma piešķiršanu. Saskaņā ar Noteikumu Nr. 598 16. punktu izdevumus, kas saistīti ar civilā eksperta dalību starptautiskajā misijā, izvirzītājinstitūcija sedz no tai budžetā paredzētajiem līdzekļiem vai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā pieprasa no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem". Izdevumus, kas saistīti ar civilā eksperta dalību starptautiskajā misijā nav iespējams nodrošināt no ĀM budžetā paredzētajiem līdzekļiem un tādēļ tie tiek prasīti no budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem". Starptautiskā misija šos izdevumus neapmaksā.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
17 324
0
45 953
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
17 324
0
45 953
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-17 324
0
-45 953
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-17 324
0
-45 953
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
17 324
0
45 953
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Detalizēts aprēķins pielikumā.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Izdevumus 2025. gadā 17 324 euro apmērā sedz no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
Savukārt 2026. gadā nepieciešamais finansējums 45 953 euro apmērā tiks nodrošināts  Finanšu ministrijai atbilstoši Ārlietu ministrijas priekšlikumam precizējot un palielinot Ārlietu ministrijas budžeta bāzes izdevumus programmā 97.00.00 "Nozaru vadība un politikas plānošana" civilās ekspertes darbības nodrošināšanai no 2026. gada 1.janvāra..
 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Detalizēts aprēķins.