Anotācija

25-TA-1435: Rīkojuma projekts (Apstiprināšana, iecelšana amatā, speciālās dienesta pakāpes piešķiršana)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par atļauju Edmundam Valantim savienot amatus" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likuma "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" (turpmāk - Interešu konflikta novēršanas likums) 7.panta piektā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Saskaņā ar Interešu konflikta novēršanu likuma 7.panta piektās daļu, 8.¹ panta piekto daļu un Edmunda Valanta 2025.gada 16.jūnija iesniegumu, ar kuru tiek lūgta atļauja savienot Liepājas speciālās ekonomiskās zonas valdes locekļa amatu ar ar UAB "Elektrum Next LT" (vienotais reģistrācijas Nr.307197699) attīstības direktora amatu, sniegt E.Valantim Ministru kabineta atļauju minēto amatu savienošanai. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Liepājas speciālās ekonomiskās zonas likuma 9.panta otro daļu Liepājas speciālās ekonomiskās zonas valdē ir trīs valsts interešu pārstāvji, kas deleģēti no Ekonomikas ministrijas, Finanšu ministrijas un Satiksmes ministrijas. 
Ekonomikas ministrs ir virzījis iecelšanai Liepājas speciālās ekonomiskās zonas valdes locekļa amatā E. Valanti un Ekonomikas ministrijā ir saņemts E.Valanta 2025.gada jūnija iesniegums (pievienots sadaļā "Papildus dokumenti"), kurā, ņemot vērā Interešu konflikta novēršanas likumā noteikto, E.Valantis lūdz atļauju savienot Liepājas speciālās ekonomiskās zonas valdes locekļa amatu ar ar UAB "Elektrum Next LT" (vienotais reģistrācijas Nr.307197699, reģistrēts Lietuvā) attīstības direktora amatu, apliecinot, ka šo amatu savienošana, neradīs interešu konfliktu, nebūs pretrunā ar valsts amatpersonai saistošām ētikas normām un nekaitēs Liepājas speciālās ekonomiskās zonas tiešo pienākumu pildīšanai.
Ņemot vērā augstāk minēto, Ekonomikas ministrija sagatavojusi rīkojuma projektu “Par atļauju Edmundam Valantim savienot amatu“ (turpmāk - Rīkojuma projekts). Saskaņā ar Interešu konflikta novēršanas likuma 4. panta 2.3 daļu par valsts amatpersonām ir uzskatāmas arī personas, kuras ieņem Liepājas speciālās ekonomiskās zonas valdes locekļa amatu. Saskaņā ar Interešu konflikta novēršanas likuma 7. panta piekto daļu likuma 4. panta 2.3 daļā minētā amatpersona, proti, Liepājas speciālās ekonomiskās zonas valdes loceklis papildus Interešu konflikta novēršanas likuma 6. panta ceturtajā daļā noteiktajam var savienot valsts amatpersonas amatu tikai ar citu amatu, uzņēmuma līguma vai pilnvarojuma izpildi, ja šī savienošana nerada interešu konfliktu, nekaitē valsts amatpersonas tiešo pienākumu pildīšanai un ir saņemta tās valsts amatpersonas vai koleģiālās institūcijas rakstveida atļauja, kura attiecīgo personu iecēlusi amatā. 
Attiecīgi izskatīts E.Valanta 2025. gada 16.jūnija iesniegums un secināts, ka Liepājas speciālās ekonomiskās zonas valdes locekļa amata savienošana ar UAB "Elektrum Next LT" (vienotais reģistrācijas Nr.307197699) attīstības direktora amatu nerada interešu konfliktu, nav pretrunā ar valsts amatpersonai saistošām ētikas normām un nekaitē Liepājas speciālās ekonomiskās zonas valdes locekļa tiešo pienākumu pildīšanai. Atbilstoši Interešu konflikta novēršanas likuma vispārīgajam regulējumam amatpersona pati ir atbildīga par interešu konflikta nepieļaušanu un valsts amatpersonas ētikas normu ievērošanu, kā arī par to, ka faktiskā amatu izpildes noslodze nekaitēs tiešo valsts amatpersonas amata pienākumu izpildei, tāpēc, neraugoties uz Ministru kabineta doto atļauju savienot amatus, E.Valantim ir pienākums jebkurā brīdī izvērtēt interešu konflikta iespējamību un rīcības atbilstību amatpersonas ētikas normām, kā arī faktisko amatu izpildes noslodzi, ja, pildot Liepājas speciālās ekonomiskās zonas valdes locekļa amatu vai UAB "Elektrum Next LT" (vienotais reģistrācijas Nr.307197699) attīstības direktora amatu, pastāv iespēja, ka E.Valantis var nonākt interešu konflikta situācijā vai amatu savienošana traucē kvalitatīvai Liepājas speciālās ekonomiskās zonas valdes locekļa amata pienākumu izpildei.
Ievērojot, ka Liepājas speciālās ekonomiskās zonas valdes locekļa amatā E.Valantis tiek iecelts ar Ministru kabineta rīkojumu, amatu savienošanai jāsaņem Ministru kabineta atļauja.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Liepājas speciālās ekonomiskās zonas valdes loceklim E.Valantim jāsaņem Ministru kabineta atļauja savienot amatus.
Risinājuma apraksts
Interešu konflikta novēršanas likuma 7. panta piektā daļa noteic, ka šā likuma 4. panta 2.3 daļā minētā amatpersona papildus šā likuma 6. panta ceturtajā daļā noteiktajam var savienot valsts amatpersonas amatu tikai ar citu amatu, uzņēmuma līguma vai pilnvarojuma izpildi, ja šī savienošana nerada interešu konfliktu, nekaitē valsts amatpersonas tiešo pienākumu pildīšanai un ir saņemta tās valsts amatpersonas vai koleģiālās institūcijas rakstveida atļauja, kura attiecīgo personu iecēlusi, ievēlējusi vai apstiprinājusi amatā. Konkrētajā gadījumā - Ministru kabineta atļauja.
Ministru kabineta rīkojuma projekts izskatāms kopā ar Ministru kabineta rīkojuma projektu "Par Edmunda Valanta iecelšanu Liepājas speciālās ekonomiskās zonas valdes locekļa amatā" (25-TA-1429).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Ministru kabineta rīkojuma projekts tieši neskar sabiedrības intereses.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi