Anotācija (ex-ante)

22-TA-1766: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2006. gada 19. decembra noteikumos Nr. 1055 "Noteikumi par valsts nodevu par zemes dzīļu izmantošanas licenci, bieži sastopamo derīgo izrakteņu ieguves atļauju un atradnes pasi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Civilām vajadzībām paredzētu sprāgstvielu aprites likuma 16. panta trešā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta “Grozījumi Ministru kabineta 2006. gada 19. decembra noteikumos Nr. 1055 “Noteikumi par valsts nodevu par zemes dzīļu izmantošanas licenci, bieži sastopamo derīgo izrakteņu ieguves atļauju un atradnes pasi”” (turpmāk – Noteikumu projekts) mērķis ir noteikt valsts nodevas maksāšanas kārtību un apmēru par derīgo izrakteņu ieguves vietās veicamu spridzināšanas darbu projekta saskaņošanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar likumu "Grozījums Civilām vajadzībām paredzētu sprāgstvielu aprites likumā", kas pieņemts Saeimā 2023. gada 9. februārī un stājies spēkā 2023. gada 1. martā, ir noteikta valsts nodeva par spridzināšanas darbu projekta saskaņošanu, ja spridzināšanas darbi tiek veikti derīgo izrakteņu ieguves vietās. Minētā tiesību norma paredz deleģējumu Ministru kabinetam noteikt valsts nodevas apmēru un maksāšanas kārtību. Likumprojektā tika paredzēts, ka tiesību norma par valsts nodevas noteikšanu stājas spēkā ar 2023. gada 1 .martu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu projekts paredz noteikt valsts nodevas apmēru un maksāšanas kārtību.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz grozīt Ministru kabineta 2006. gada 19. decembra noteikumu Nr. 1055 “Noteikumi par valsts nodevu par zemes dzīļu izmantošanas licenci, bieži sastopamo derīgo izrakteņu ieguves atļauju un atradnes pasi” (turpmāk - MKN 1055) nosaukumu, kā arī vairākus MKN 1055 punktus, nosakot nodevas apmēru spridzināšanas darbu projekta saskaņošanai, ja spridzināšanas darbi veicami derīgo izrakteņu ieguves vietās, kā arī nodevas maksāšanas kārtību.

Par derīgo izrakteņu ieguves vietās veicamu spridzināšanas darbu projekta izskatīšanu un saskaņošanu maksājama nodeva 71,15 euro apmērā. Derīgo izrakteņu ieguves vietās veicamu spridzināšanas darbu projektu saskaņošanu veic Valsts vides dienests (turpmāk - VVD) saskaņā ar likumā "Par zemes dzīlēm" noteiktajām normām un normatīvajiem aktiem par spridzināšanas darbu saskaņošanas un veikšanas kārtību. Nodevas apmēri noteikti, pamatojoties uz VVD aprēķiniem par kontrolēšanas funkciju izpildi, kas veikti laika posmā no 2020. gada decembra līdz 2021. gada augustam, veicot hronometrāžu, kuras laikā tika mērīts patērētais laiks (stundās) un aprēķinātas izmaksas (ekspertīzes, kontroles un inspekcijas) par derīgo izrakteņu ieguves vietās veicamu spridzināšanas darbu projekta izskatīšanu un saskaņošanu, lai nodrošinātu kontroles funkciju. Tika noteikts, lai nodrošinātu derīgo izrakteņu ieguves vietās veicamu spridzināšanas darbu projektos ietverto darbu kontroli, maksājama valsts nodeva 50% apmērā no no esošas nodevas 142,29 euro apmērā par licences izsniegšanu ģeoloģiskai izpētei, t.i. 71,15 euro apmērā.

Izskatot derīgo izrakteņu ieguves vietās veicamu spridzināšanas darbu projektu, VVD speciālisti vērtē paredzēto darbības vietu, robežas, laika ierobežojumus, to atbilstību speciālajām vides prasībām, t.i.:

- vai ir saskaņots derīgo izrakteņu ieguves projekts un tajā ir paredzēta ieguve, izmantojot spridzināšanas metodi, pārbauda datu esamību un atbilstību ieguves projektam, izmaiņas tuvumā esošajā teritorijā (piemēram, izmaiņas teritorijas plānojumā), izvērtē visu platību, kura iekļaujas bīstamajā zonā;
- vai pirms derīgo izrakteņu ieguves licences izsniegšanas bijis nepieciešams ietekmes uz vidi vērtējums. Ja tas ir veikts, pārliecinās, vai atzinumā spridzināšanas darbi un ar to iesniegtie dokumenti ir vērtēti un ar kādiem nosacījumiem spridzināšanas darbi īstenojami;
- spridzināšanas darbu veikšanas vietas robežas, kas nevar pārsniegt derīgo izrakteņu ieguves projektā norādītās derīgo izrakteņu ieguves (izstrādes) laukuma robežas;
- pārbauda, ar kādiem nosacījumiem/beznosacījumiem pieļaujami spridzināšanas darbi (piemēram, kādā attālumā no dzīvojamām mājām, putnu ligzdošanas laikā u.c);
- spridzināšanas darbu projekta saskaņojuma termiņu, lai tas nepārsniedz derīgo izrakteņu ieguves licences termiņu;
- spridzināmā bloka spridzināšanas darbu parametrus, pārbauda informāciju par urbumu dziļumiem (urbumi nevar būt dziļāki par derīgo izrakteņu ieguves projektā norādīto kāpļu biezumu un derīgā izrakteņa pamatnes augstuma atzīmi).

Valsts nodevas apmērs nodrošinās zemes dzīļu izmantošanas kontrolēšanas funkciju izpildi, kas, saskaņā ar likuma “Par nodokļiem un nodevām” 1. panta 2. punktā iekļautā termina "valsts nodeva" definīciju ir viens no valsts nodevas mērķiem (personu darbību regulēšana (kontrolēšana, veicināšana, ierobežošana)). Spridzināšanas darbu kontrole derīgo izrakteņu ieguves vietās nepieciešama, lai novērstu vai mazinātu piesārņojuma dēļ cilvēku veselībai, īpašumam un videi nodarīto kaitējumu un novērstu kaitējuma radītās sekas. Spridzināšanas darbu projekta saskaņošana ir svarīgs posms kontrolēšanas nodrošināšanai likumā "Par zemes dzīlēm" noteikto prasību izpildei.

Grozījumi MKN 1055 5. punktā precizē esošo valsts nodevas maksāšanas kārtību, nosakot, ka turpmāk valsts nodevu par zemes dzīļu izmantošanas licenci, bieži sastopamo derīgo izrakteņu ieguves atļauju un derīgo izrakteņu atradnes pasi maksās pirms iesnieguma iesniegšanas attiecīgās zemes dzīļu izmantošanas licences, bieži sastopamo derīgo izrakteņu ieguves atļaujas vai derīgo izrakteņu atradnes pases saņemšanai. Šobrīd spēkā esošais regulējums paredz, ka valsts nodevu maksā pirms attiecīgās zemes dzīļu izmantošanas licences, bieži sastopamo derīgo izrakteņu ieguves atļaujas vai derīgo izrakteņu atradnes pases saņemšanas. Grozījumi nodrošinās savlaicīgu valsts nodevas nomaksu un novērsīs papildu slogu VVD darbiniekiem. Pie spēkā esošā regulējuma VVD nevar precīzi uzskaitīt pakalpojumu izpildes termiņu, jo tā izpildi nevar noslēgt gadījumos, kad pakalpojumu saņēmējs kavējas ar nodevas apmaksu. VVD darbiniekiem ir papildus slogs atgādināt iesniedzējam par nodevas apmaksu, kā arī vairākkārt pārbaudīt vai nodevas maksājums ir veikts. Iepazīstoties, kā normatīvajos aktos tiek noteikta valsts nodevu vai samaksas par sniegtajiem pakalpojumiem iekasēšanas kārtība, tika secināts, ka visbiežāk noteikta skaidra kārtība, ka apmaksa veicama pirms iesnieguma iesniegšanas.

Papildus iepriekš minētajam, Noteikumu projekts (Noteikumu projekta 1.6. apakšpunktā izteiktais MKN 1055 6. punkts) paredz, ka par derīgo izrakteņu ieguves vietā veicamu spridzināšanas darbu projekta grozījumu saskaņošanu maksājama valsts nodeva 50% apmērā no noteiktās valsts nodevas par derīgo izrakteņu ieguves vietās veicamu spridzināšanas darbu projekta saskaņošanu. Šāda norma jau šobrīd noteikta MKN 1055 attiecībā uz gadījumiem, kad nepieciešams saskaņot grozījumus zemes dzīļu izmantošanas licencē, bieži sastopamo derīgo izrakteņu ieguves atļaujā vai atradnes pasē. Attiecīgā norma nepieciešama, piemēram, gadījumos, ja derīgo izrakteņu ieguves vietā veiktu spridzināšanas darbu gaitā tiek secināts, ka nepieciešams veikt būtiskas izmaiņas spridzināšanas darbu projektā, jo atklāti iepriekš nezināmi apstākļi par atradnes specifiku vai nepieciešams izmainīt spridzināšanas darbu secību, tādējādi ietekmējot kopējos derīgo izrakteņu ieguves darbus, kā arī gadījumos, ja spridzināšanas darbu veicējs maina plānus zemes dzīļu izmantošanai attiecīgajā atradnē utt. Īpaši izmaiņas spridzināšanas darbu projektā var rasties, ja paredzētie spridzināšanas darbi ir ilgstoši (vairākkārtēji) un kompleksi.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Valsts nodevas apmēri noteikti, pamatojoties uz VVD aprēķiniem par kontrolēšanas funkciju izpildi un atbilstoši ar funkciju izpildi saistītajām administratīvajām izmaksām. Valsts nodevas apmērs nodrošinās zemes dzīļu izmantošanas kontroli.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Personas, kuras vēlas saskaņot spridzināšanas darbu projektu.
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Personas, kuras vēlas saskaņot spridzināšanas darbu projektu.
Nozare
Ieguves rūpniecība un karjeru izstrāde, Citi pakalpojumi
Nozaru ietekmes apraksts
Paredzams nebūtisks finansiālā sloga pieaugums personām, kuras vēlas saskaņot derīgo izrakteņu ieguves vai spridzināšanas darbu projektu. Finansiālā sloga pieaugums personām, kuras vēlas saskaņot spridzināšanas darbu projektu, paredzams 925 euro apmērā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
82 990
925
82 990
925
82 990
925
925
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
82 990
925
82 990
925
82 990
925
925
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
82 990
925
82 990
925
82 990
925
925
3.1. valsts pamatbudžets
82 990
925
82 990
925
82 990
925
925
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
925
925
925
925
5.1. valsts pamatbudžets
925
925
925
925
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Plānoto ieņēmumu aprēķins iekļauts zemāk tabulā:
Atļauja Nodevas apmērs, euro Dokumentu skaits gadā* Paredzētie ieņēmumi, euro
Spridzināšanas darbu projekta saskaņojumi
 
71,15 13 925
       

 * Atbilstoši VVD statistikai par izsniegto dokumentu skaitu 2020. gadā[1].
[1] Statistika pieejama: https://www.vvd.gov.lv/lv/statistika

Informācija par apsvērumiem, kas ņemti vērā nosakot valsts nodevas apmēru, sniegta anotācijas 1.3. sadaļā.
 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta 2012. gada 3. janvāra noteikumi Nr. 25 "Noteikumi par spridzināšanas darbu saskaņošanas un veikšanas kārtību"

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams paredzēt, ka būtisku izmaiņu gadījumā spridzināšanas darbu projektā veicami grozījumi.
Atbildīgā institūcija
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
MKN 1055, pēc noteikumu projektā paredzēto grozījumu pieņemšanas, tiks paziņoti Eiropas Komisijai un Eiropas Savienības dalībvalstīm komentāru sniegšanai atbilstoši Pakalpojumu direktīvas 39. panta, 15. panta septītajā daļā un Brīvas pakalpojumu sniegšanas likuma 15. pantā septītajā daļā noteiktajam.
Skaidrojums

Noteikumu projekts paredz nodevas apmēra noteikšanu par derīgo izrakteņu ieguves vietās veicamu spridzināšanas darbu projekta saskaņošanu, kas izriet no likuma Civilām vajadzībām paredzētu sprāgstvielu aprites likuma 16. panta trešo daļu, kas noteic, ka, ja spridzināšanas darbi veicami derīgo izrakteņu ieguves vietās, par spridzināšanas darbu projekta saskaņošanu maksājama valsts nodeva.

Ņemot vērā, ka Noteikumu projekts neparedz jaunas prasības attiecībā uz valsts nodevu maksāšanas kārtību, kā arī neprecizē esošās - MKN 1055 noteiktās, prasības, bet gan tikai papildina MKN 1055 ar jaunu nodevu, kuras apmērs ticis norādīts un pamatots likumprojekta "Grozījumi Civilām vajadzībām paredzētu sprāgstvielu aprites likumā" anotācijā (https://likumi.lv/ta/id/339632-grozijums-civilam-vajadzibam-paredzetu-spragstvielu-aprites-likuma), kurai veikta sabiedrības līdzdalības procedūra 2021. gada 2. - 16. septembrī, Vides aizsardzības un reģionālas attīstības ministrijas (turpmāk - VARAM) ieskatā Noteikumu projekts neatbilst Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" noteiktajām prasībām attiecībā uz tiesību aktu projektiem, uz kuriem attiecināma prasība veikt sabiedrības līdzdalības procedūru, kā arī VARAM ieskatā sabiedrības pārstāvju tiesības uz līdzdalību tiesību aktu izstrādes procesā nodrošinātas pilnībā likumprojekta "Grozījumi Civilām vajadzībām paredzētu sprāgstvielu aprites likumā" izstrādes gaitā. Norādām, ka organizētās sabiedrības līdzdalības procedūras ietvaros minētais likumprojekts publicēts VARAM tīmekļvietnē www.varam.gov.lv, sadaļās “Normatīvo aktu projekti vides aizsardzības jomā” un  “Paziņojumi par līdzdalības iespējām attīstības plānošanas dokumenta vai tiesību akta izstrādes procesā”, kā arī Valsts kancelejas tīmekļvietnē www.mk.gov.lv, sadaļā “Ministru kabineta diskusiju dokumenti”. Sabiedrības līdzdalības procedūras ietvaros sabiedrības pārstāvju komentāri netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts vides dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projektam kopumā būs pozitīva ietekme uz vidi un cilvēku veselību, jo papildu ieņēmumi no valsts nodevām stiprinās vides uzraudzības funkciju izpildi.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projektam kopumā būs pozitīva ietekme uz vidi un cilvēku veselību, jo papildu ieņēmumi no valsts nodevām stiprinās vides uzraudzības funkciju izpildi.
 

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi