1.1. Pamatojums
1.2. Mērķis
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Par derīgo izrakteņu ieguves vietās veicamu spridzināšanas darbu projekta izskatīšanu un saskaņošanu maksājama nodeva 71,15 euro apmērā. Derīgo izrakteņu ieguves vietās veicamu spridzināšanas darbu projektu saskaņošanu veic Valsts vides dienests (turpmāk - VVD) saskaņā ar likumā "Par zemes dzīlēm" noteiktajām normām un normatīvajiem aktiem par spridzināšanas darbu saskaņošanas un veikšanas kārtību. Nodevas apmēri noteikti, pamatojoties uz VVD aprēķiniem par kontrolēšanas funkciju izpildi, kas veikti laika posmā no 2020. gada decembra līdz 2021. gada augustam, veicot hronometrāžu, kuras laikā tika mērīts patērētais laiks (stundās) un aprēķinātas izmaksas (ekspertīzes, kontroles un inspekcijas) par derīgo izrakteņu ieguves vietās veicamu spridzināšanas darbu projekta izskatīšanu un saskaņošanu, lai nodrošinātu kontroles funkciju. Tika noteikts, lai nodrošinātu derīgo izrakteņu ieguves vietās veicamu spridzināšanas darbu projektos ietverto darbu kontroli, maksājama valsts nodeva 50% apmērā no no esošas nodevas 142,29 euro apmērā par licences izsniegšanu ģeoloģiskai izpētei, t.i. 71,15 euro apmērā.
Izskatot derīgo izrakteņu ieguves vietās veicamu spridzināšanas darbu projektu, VVD speciālisti vērtē paredzēto darbības vietu, robežas, laika ierobežojumus, to atbilstību speciālajām vides prasībām, t.i.:
- vai ir saskaņots derīgo izrakteņu ieguves projekts un tajā ir paredzēta ieguve, izmantojot spridzināšanas metodi, pārbauda datu esamību un atbilstību ieguves projektam, izmaiņas tuvumā esošajā teritorijā (piemēram, izmaiņas teritorijas plānojumā), izvērtē visu platību, kura iekļaujas bīstamajā zonā;
- vai pirms derīgo izrakteņu ieguves licences izsniegšanas bijis nepieciešams ietekmes uz vidi vērtējums. Ja tas ir veikts, pārliecinās, vai atzinumā spridzināšanas darbi un ar to iesniegtie dokumenti ir vērtēti un ar kādiem nosacījumiem spridzināšanas darbi īstenojami;
- spridzināšanas darbu veikšanas vietas robežas, kas nevar pārsniegt derīgo izrakteņu ieguves projektā norādītās derīgo izrakteņu ieguves (izstrādes) laukuma robežas;
- pārbauda, ar kādiem nosacījumiem/beznosacījumiem pieļaujami spridzināšanas darbi (piemēram, kādā attālumā no dzīvojamām mājām, putnu ligzdošanas laikā u.c);
- spridzināšanas darbu projekta saskaņojuma termiņu, lai tas nepārsniedz derīgo izrakteņu ieguves licences termiņu;
- spridzināmā bloka spridzināšanas darbu parametrus, pārbauda informāciju par urbumu dziļumiem (urbumi nevar būt dziļāki par derīgo izrakteņu ieguves projektā norādīto kāpļu biezumu un derīgā izrakteņa pamatnes augstuma atzīmi).
Valsts nodevas apmērs nodrošinās zemes dzīļu izmantošanas kontrolēšanas funkciju izpildi, kas, saskaņā ar likuma “Par nodokļiem un nodevām” 1. panta 2. punktā iekļautā termina "valsts nodeva" definīciju ir viens no valsts nodevas mērķiem (personu darbību regulēšana (kontrolēšana, veicināšana, ierobežošana)). Spridzināšanas darbu kontrole derīgo izrakteņu ieguves vietās nepieciešama, lai novērstu vai mazinātu piesārņojuma dēļ cilvēku veselībai, īpašumam un videi nodarīto kaitējumu un novērstu kaitējuma radītās sekas. Spridzināšanas darbu projekta saskaņošana ir svarīgs posms kontrolēšanas nodrošināšanai likumā "Par zemes dzīlēm" noteikto prasību izpildei.
Grozījumi MKN 1055 5. punktā precizē esošo valsts nodevas maksāšanas kārtību, nosakot, ka turpmāk valsts nodevu par zemes dzīļu izmantošanas licenci, bieži sastopamo derīgo izrakteņu ieguves atļauju un derīgo izrakteņu atradnes pasi maksās pirms iesnieguma iesniegšanas attiecīgās zemes dzīļu izmantošanas licences, bieži sastopamo derīgo izrakteņu ieguves atļaujas vai derīgo izrakteņu atradnes pases saņemšanai. Šobrīd spēkā esošais regulējums paredz, ka valsts nodevu maksā pirms attiecīgās zemes dzīļu izmantošanas licences, bieži sastopamo derīgo izrakteņu ieguves atļaujas vai derīgo izrakteņu atradnes pases saņemšanas. Grozījumi nodrošinās savlaicīgu valsts nodevas nomaksu un novērsīs papildu slogu VVD darbiniekiem. Pie spēkā esošā regulējuma VVD nevar precīzi uzskaitīt pakalpojumu izpildes termiņu, jo tā izpildi nevar noslēgt gadījumos, kad pakalpojumu saņēmējs kavējas ar nodevas apmaksu. VVD darbiniekiem ir papildus slogs atgādināt iesniedzējam par nodevas apmaksu, kā arī vairākkārt pārbaudīt vai nodevas maksājums ir veikts. Iepazīstoties, kā normatīvajos aktos tiek noteikta valsts nodevu vai samaksas par sniegtajiem pakalpojumiem iekasēšanas kārtība, tika secināts, ka visbiežāk noteikta skaidra kārtība, ka apmaksa veicama pirms iesnieguma iesniegšanas.
Papildus iepriekš minētajam, Noteikumu projekts (Noteikumu projekta 1.6. apakšpunktā izteiktais MKN 1055 6. punkts) paredz, ka par derīgo izrakteņu ieguves vietā veicamu spridzināšanas darbu projekta grozījumu saskaņošanu maksājama valsts nodeva 50% apmērā no noteiktās valsts nodevas par derīgo izrakteņu ieguves vietās veicamu spridzināšanas darbu projekta saskaņošanu. Šāda norma jau šobrīd noteikta MKN 1055 attiecībā uz gadījumiem, kad nepieciešams saskaņot grozījumus zemes dzīļu izmantošanas licencē, bieži sastopamo derīgo izrakteņu ieguves atļaujā vai atradnes pasē. Attiecīgā norma nepieciešama, piemēram, gadījumos, ja derīgo izrakteņu ieguves vietā veiktu spridzināšanas darbu gaitā tiek secināts, ka nepieciešams veikt būtiskas izmaiņas spridzināšanas darbu projektā, jo atklāti iepriekš nezināmi apstākļi par atradnes specifiku vai nepieciešams izmainīt spridzināšanas darbu secību, tādējādi ietekmējot kopējos derīgo izrakteņu ieguves darbus, kā arī gadījumos, ja spridzināšanas darbu veicējs maina plānus zemes dzīļu izmantošanai attiecīgajā atradnē utt. Īpaši izmaiņas spridzināšanas darbu projektā var rasties, ja paredzētie spridzināšanas darbi ir ilgstoši (vairākkārtēji) un kompleksi.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
1.6. Cita informācija
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
- visi uzņēmumi
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Atļauja | Nodevas apmērs, euro | Dokumentu skaits gadā* | Paredzētie ieņēmumi, euro |
Spridzināšanas darbu projekta saskaņojumi |
71,15 | 13 | 925 |
* Atbilstoši VVD statistikai par izsniegto dokumentu skaitu 2020. gadā[1].
[1] Statistika pieejama: https://www.vvd.gov.lv/lv/statistika
Informācija par apsvērumiem, kas ņemti vērā nosakot valsts nodevas apmēru, sniegta anotācijas 1.3. sadaļā.
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Ministru kabineta 2012. gada 3. janvāra noteikumi Nr. 25 "Noteikumi par spridzināšanas darbu saskaņošanas un veikšanas kārtību"
4.2. Cita informācija
5.3. Cita informācija
Noteikumu projekts paredz nodevas apmēra noteikšanu par derīgo izrakteņu ieguves vietās veicamu spridzināšanas darbu projekta saskaņošanu, kas izriet no likuma Civilām vajadzībām paredzētu sprāgstvielu aprites likuma 16. panta trešo daļu, kas noteic, ka, ja spridzināšanas darbi veicami derīgo izrakteņu ieguves vietās, par spridzināšanas darbu projekta saskaņošanu maksājama valsts nodeva.
Ņemot vērā, ka Noteikumu projekts neparedz jaunas prasības attiecībā uz valsts nodevu maksāšanas kārtību, kā arī neprecizē esošās - MKN 1055 noteiktās, prasības, bet gan tikai papildina MKN 1055 ar jaunu nodevu, kuras apmērs ticis norādīts un pamatots likumprojekta "Grozījumi Civilām vajadzībām paredzētu sprāgstvielu aprites likumā" anotācijā (https://likumi.lv/ta/id/339632-grozijums-civilam-vajadzibam-paredzetu-spragstvielu-aprites-likuma), kurai veikta sabiedrības līdzdalības procedūra 2021. gada 2. - 16. septembrī, Vides aizsardzības un reģionālas attīstības ministrijas (turpmāk - VARAM) ieskatā Noteikumu projekts neatbilst Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" noteiktajām prasībām attiecībā uz tiesību aktu projektiem, uz kuriem attiecināma prasība veikt sabiedrības līdzdalības procedūru, kā arī VARAM ieskatā sabiedrības pārstāvju tiesības uz līdzdalību tiesību aktu izstrādes procesā nodrošinātas pilnībā likumprojekta "Grozījumi Civilām vajadzībām paredzētu sprāgstvielu aprites likumā" izstrādes gaitā. Norādām, ka organizētās sabiedrības līdzdalības procedūras ietvaros minētais likumprojekts publicēts VARAM tīmekļvietnē www.varam.gov.lv, sadaļās “Normatīvo aktu projekti vides aizsardzības jomā” un “Paziņojumi par līdzdalības iespējām attīstības plānošanas dokumenta vai tiesību akta izstrādes procesā”, kā arī Valsts kancelejas tīmekļvietnē www.mk.gov.lv, sadaļā “Ministru kabineta diskusiju dokumenti”. Sabiedrības līdzdalības procedūras ietvaros sabiedrības pārstāvju komentāri netika saņemti.
6.4. Cita informācija
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
- Valsts vides dienests