Anotācija

24-TA-2844: Cits plānošanas dokumenta projekts (Tematiskais (teritoriālais) plānojums; investīciju plānošanas dokuments; mērķarhitektūras (projekti); nacionālo interešu objekti)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm" 1.3.1.1. pasākuma "IKT risinājumu un pakalpojumu attīstība un iespēju radīšana privātajam sektoram" projekta "Vienotā būves datu reģistrācijas procesa transformācija" pases apstiprināšanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Tiesību akta projekta izstrāde ir balstīta uz Ministru kabineta (turpmāk – MK) 2024. gada 4.jūnija noteikumiem Nr.338 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm" 1.3.1.1. pasākuma "IKT risinājumu un pakalpojumu attīstība un iespēju radīšana privātajam sektoram" īstenošanas noteikumi”, kas nosaka kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm" 1.3.1.1. pasākumu "IKT risinājumu un pakalpojumu attīstība un iespēju radīšana privātajam sektoram".

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Investīcijas projekta "Vienotā būves datu reģistrācijas procesa transformācija" mērķis ir vienota būves reģistrācijas procesa izstrāde, ieviešot vienotu datu plūsmu valsts informācijas sistēmu līmenī sākot no būvniecības ierosināšanas līdz būves ierakstīšanai Zemesgrāmatā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar spēkā esošo normatīvo regulējumu, būves reģistrācijas procesā, kas sākas Būvniecības informācijas sistēmā (turpmāk - BIS), turpinās Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – Kadastra IS) un noslēdzas Valsts vienotā datorizētā zemesgrāmatā (turpmāk - VVDZ), šobrīd ir iesaistītas vairākas institūcijas (būvvalde, pašvaldība, Valsts zemes dienests (turpmāk – VZD), rajona (pilsētas) tiesa. Būves reģistrācijas procesa laikā būvniecības ierosinātājam, vēlāk būves īpašniekam, ir vairākkārt jāvēršas dažādās institūcijās – sākot ar būvvaldi, būvniecības administratīvā procesa īstenošanai, VZD būves reģistrācijai Kadastra IS un rajona (pilsētas) tiesā – būves ierakstīšanai zemesgrāmatā. Turklāt, neskatoties uz to, ka valstī ir izveidotas un funkcionē vairākas informācijas sistēmas, tās nav savstarpēji pietiekami sasaistītas un to datu integrācija ir ierobežota apjomā, kā rezultātā dati par būvēm tiek iegūti un reģistrēti valsts informācijas sistēmās neatkarīgos un paralēlos procesos, dublējoties, radot nevajadzīgu administratīvo slogu sabiedrībai, t.sk. valsts informācijas sistēmu pārziņiem. Minētais process dotajā brīdī nerada iespēju uzņēmējdarbības pārstāvjiem visus nepieciešamos jautājumus risināt digitāli, nepieciešams izmantot arī klātienes pakalpojumus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Esošais process ierobežo pilnvērtīgi izmantot digitālās vides priekšrocības, nenodrošina iesaistīto valsts informācijas sistēmu sadarbspēju un datu integritāti, kā arī kavē privātā sektora digitalizāciju.
Kā arī VZD informācijas sistēmu datu aktualitāte un apjoms neatbilst sabiedrības pieprasījumam.
Risinājuma apraksts
Projekta mērķis ir izstrādāt ilgtermiņā funkcionējošus risinājumus, kas atvieglotu un paātrinātu būves reģistrācijas procesa transformāciju gan personai, gan iesaistītajām iestādēm. Projekta ietvaros paredzēta vienota būves reģistrācijas procesa izstrāde, ieviešot vienotu datu plūsmu valsts informācijas sistēmu līmenī sākot no būvniecības ierosināšanas līdz būves ierakstīšanai zemesgrāmatā, kā arī attiecīgi nodrošinot vienotā būves reģistrācijas pakalpojuma izstrādi.
Būves un to datu reģistrācijas procesi iedalāmi grupās atkarībā no būvniecības sarežģītības pakāpes, apjoma un iespējamās ietekmes uz cilvēku dzīvību, veselību un vidi, kā arī ievērojot dažādas tiesiskās situācijas.
Sākotnēji vienotais datu reģistrācijas modelis tiktu veidots situācijai, kad zemes īpašnieks būvē ēku uz sev piederošās zemes. Attiecīgi process, kas attiecināms uz citām situācijām varētu tikt ieviests pakāpeniski, pielāgojot to pamatprocesā izvirzītajiem nosacījumiem un veicot izvērtējumu par sākotnējā modeļa darbību.

Vienota būves reģistrācijas pakalpojuma rezultāti:
1) uzlaboti valsts pārvaldes sniegtie pakalpojumi, ieviešot vienas pieturas aģentūras principu;
2) nodrošināta jēgpilnu valsts institūciju rīcībā esošas informācijas izmantošanu būves datu reģistrācijai Kadastra IS un būves ierakstīšanai zemesgrāmatā;
3) nodrošināta būvniecības procesa efektivitātes kāpināšana, paaugstinot informācijas un komunikācijas tehnoloģiju izmantošanu būves dzīves cikla pārvaldībā;
4) nodrošināta efektīva valsts informācijas sistēmu integrācija;
5) pilnveidota iesaistīto institūciju kompetence un procesi;
6) pārskatīti, pilnveidoti un efektivizēti datu apmaiņas procesi starp BIS, VVDZ informācijas sistēmu, vienlaikus nodrošinot pilnīgu nepieciešamo atbilstošo teksta un telpisko datu apriti.
7) Samazināti termiņi privātmājas būvniecības ieceres saskaņošanai un akceptēšanai.

Iesaistītās iestādes projekta īstenošanas rezultātā sagaida, ka Vienotā būves datu reģistrācijas procesa transformācija nodrošinās:
1) samazinātu pakalpojuma sniegšanas laiku;
2) vienkāršotu būvniecības un ar datu reģistrāciju saistītos procesus;
3) maksimāli ļaus atteikties no objektu datu ievākšanas manuāli, apvidū;
4) ļaus pāriet uz modernām datu apstrādes pieejām;
5) uzlabos Kadastra datu aktualitāti;
6) mazinās birokrātisko slogu, kas tika izvērsti diskutēts birokrātiskā sloga mazināšanas darba grupās;
7) risinās izaicinājumus, lai pavērtu iespējas investīciju piesaistei nekustamā īpašuma attīstības jomā;
8) nodrošinās nekustamā īpašuma attīstības jomas uzņēmējdarbības pārstāvjiem jautājumus risināt un pakalpojumus pieteikt digitāli;
9) palielinās publiskās pārvaldes sektora efektivitāti, pieejamo datu atkalizmantošanu un informācijas pieejamību;
10) uzlabos datu kvalitāti.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Rīkojuma projektam ir pievienots pielikums Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam  1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas priekšrocības  iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un  publiskajām iestādēm"  1.3.1.1. pasākuma "IKT risinājumu un pakalpojumu attīstība un iespēju radīšana privātajam sektoram" Projekta Vienotā būves datu reģistrācijas procesa transformācija pase, kurā veikta izmaksu/ ieguvumu analīze. 
Kā kvalitatīvie rādītāji prognozējami šādi: 
1) samazinās pakalpojuma sniegšanas laiks; 
2) vienkāršoti būvniecības un ar datu reģistrāciju saistītie procesi; 
3) plānotās izmaiņas maksimāli ļaus atteikties no objektu datu ievākšanas manuāli, apvidū; 
 
4) ļaus pāriet uz modernām datu apstrādes pieejām; 
5) uzlabos Kadastra datu aktualitāti; 
6) nodrošinās nekustamā īpašuma attīstības jomas uzņēmējdarbības pārstāvjiem jautājumus risināt un pakalpojumus pieteikt digitāli; 
7) palielinās publiskās pārvaldes sektora efektivitāti, pieejamo datu atkalizmantošanu un informācijas pieejamību; 
8) uzlabos datu kvalitāti. 

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
Ar MK 2024. gada 20. janvāra rīkojumu Nr. 55 apstiprinātais Valdības rīcības plāns Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai.
Apraksts
1) Ar projektu, tiek risināts Deklarācijas III. sadaļas Labklājīga Latvija rīcības plāna pasākumi:
- 35.10., kas nosaka, ka tiek nodrošināta pakāpeniska vienotā būvniecības un nekustamā īpašuma reģistrācijas procesa ieviešana no būvniecības ieceres ierosināšanas līdz būves ierakstīšanai zemesgrāmatā, primāri datus iegūstot datu apmaiņas veidā informācijas sistēmu līmenī;
- 35.12., kas nosaka, ka tiks vienkāršots dzīvojamo māju būvniecības process, tai skaitā izvērtējot iespēju paplašināt 1. grupas dzīvojamo māju grupas tvērumu.
- 35.16., kas nosaka, ka tiek uzlabots būvju kadastrālās uzmērīšanas process, mazinot administratīvo slogu un nodrošinot alternatīvas būvju datu iegūšanai dabā;

2) projekts tiek īstenots sadarbojoties VZD (Tieslietu ministrijas resors), Tiesu administrācijai (Tieslietu ministrijas resors) un Būvniecības valsts kontroles birojam (Ekonomikas ministrijas resors).
3) projekts saistīts ar reformas īstenošanu, kuras darbības ir noteiktas informatīvajā ziņojumā ''Par risinājumiem vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanai'' (pieņemts zināšanai ar MK 2024.gada 9.aprīļa protokolu Nr.15,57.§).
Nosaukums
Informatīvais ziņojums ''Par risinājumiem vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanai'' (pieņemts zināšanai ar MK 2024.gada 9.aprīļa protokolu Nr.15,57.§).
Apraksts
Saskaņā ar MK 2024. gada 20. janvāra rīkojumu Nr. 55 apstiprināto Valdības rīcības plānu Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību Tieslietu ministrijai un Ekonomikas ministrijai ir vairāki uzdevumi, kas saistīti ar birokrātijas mazināšanu valsts pārvaldē, mazinot administratīvo slogu nekustamā īpašuma jomā. Atbilstoši Valdības rīcības plāna 35.10. punktam Ekonomikas ministrijai un Tieslietu ministrijai ir uzdots nodrošināt pakāpeniska vienotā būvniecības un nekustamā īpašuma reģistrācijas procesa ieviešanu no būvniecības ieceres ierosināšanas līdz būves ierakstīšanai zemesgrāmatā, primāri datus iegūstot datu apmaiņas veidā informācijas sistēmu līmenī. Savukārt saskaņā ar Valdības rīcības plāna 35.16. punktu Tieslietu ministrijai ir uzdots uzlabot būvju kadastrālās uzmērīšanas procesu, mazinot administratīvo slogu un nodrošinot alternatīvas būvju datu iegūšanai dabā. 
Arī Saeimas Valsts pārvaldes un pašvaldību lietu komisijā  izvirzīts ar minētajiem jautājumiem sasaistīts uzdevums Tieslietu ministrijai un Ekonomikas ministrijai – atteikties no būvju kadastrālās uzmērīšanas, kopīgi sagatavojot priekšlikumus normatīvo aktu grozījumiem, lai iedzīvinātu vienotu un secīgu būves reģistrācijas procesu no BIS līdz VVDZ.
Ievērojot minēto, Tieslietu ministrija informē par plānoto rīcību vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanā, t.sk. par būvju kadastrālās uzmērīšanas pakalpojuma rindu mazinošiem pasākumiem.
Papildus minētajam norādām, ka 2023. gadā Tieslietu ministrija ir organizējusi vairākas sanāksmes ar Ekonomikas ministrijas pārstāvjiem, kuru rezultātā ir pārrunāti iespējamie vienota būves reģistrācijas pakalpojuma pamatprincipi un priekšnosacījumi. Turpinot darbu pie šī jautājuma, plānots pārskatīt normatīvajos aktos nostiprināto būves reģistrācijas procesu Kadastra IS, paredzot VZD nepieciešamos datus par būvēm iegūt datu apmaiņas procesā no BIS, atsakoties no būves kadastrālās uzmērīšanas.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Ņemot vērā, ka ar VARAM 17.10.2024. atzinumu Nr. 11-1/6189 tika saskaņots vienots attīstības aktivitātes apraksts visiem projekta ietvaros pilnveidotajiem IKT resursiem, pie projekta īstenošanas laikā identificētajām izmaiņām tiks ierosināts izmaiņu pieprasījums (04.07.2023. Noteikumi Nr.368 3.pielikums), iekļaujot ne tikai nepieciešamās izmaiņas, bet arī apliecinot atbilstību vispārējām drošības un tehniskajām prasībām katram no risinājumiem. 
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Visi būvju īpašnieki (tiesiskie valdītāji, lietotāji) Mērķgrupas precīzu lielumu nav iespējams noteikt.
Ietekmes apraksts
Sākotnēji vienotais Būves datu reģistrācijas modelis tiks veidots situācijai, kad zemes īpašnieks būvē ēku uz sev piederošās zemes. Attiecīgi process, kas attiecināms uz citām situācijām varētu tikt ieviests pakāpeniski, pielāgojot to pamatprocesā izvirzītajiem nosacījumiem un veicot izvērtējumu par sākotnējā modeļa darbību.

Vienotā būves datu reģistrācijas procesa transformācija:
1) samazinās pakalpojuma sniegšanas laiku;
2) vienkāršos būvniecības un ar datu reģistrāciju saistītos procesus;
3) maksimāli ļaus atteikties no objektu datu ievākšanas manuāli, apvidū;
4) ļaus pāriet uz modernām datu apstrādes pieejām;
5) uzlabos Kadastra datu aktualitāti;
6) mazinās birokrātisko slogu, kas tika izvērsti diskutēts birokrātiskā sloga mazināšanas darba grupās;
7) risinās izaicinājumus, lai pavērtu iespējas investīciju piesaistei nekustamā īpašuma attīstības jomā;
8) nodrošinās iespēju nekustamā īpašuma attīstības jomas uzņēmējdarbības pārstāvjiem jautājumus risināt un pakalpojumus pieteikt digitāli;
9) palielinās publiskās pārvaldes sektora efektivitāti, pieejamo datu atkalizmantošanu un informācijas pieejamību;
10) uzlabos datu kvalitāti.
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
  • vidējie uzņēmumi
  • nevalstiskās organizācijas
  • mikrouzņēmumi
  • jaunuzņēmumi
  • mazie uzņēmumi
  • lielie uzņēmumi
  • Visi būvju īpašnieki (tiesiskie valdītāji, lietotāji) Mērķgrupas precīzu lielumu nav iespējams noteikt.
Ietekmes apraksts
Sabiedrības grupai "juridiskās personas" attiecināmi visi tie paši iepriekš uzskaitītie ieguvumi, kas tika aprakstīti sabiedrības grupai "fiziskās personas". Skat. 2.1. sadaļu "Ietekmes apraksts".
Nozare
Būvniecība
Nozaru ietekmes apraksts
Nodrošināta būvniecības procesa efektivitātes kāpināšana, paaugstinot informācijas un komunikācijas tehnoloģiju izmantošanu būves dzīves cikla pārvaldībā.
Samazināti termiņi privātmājas būvniecības ieceres saskaņošanai un akceptēšanai.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Sabiedrībai tiks samazināts administratīvais slogs – samazināsies patērētais laiks un finanšu līdzekļi iestāžu apmeklēšanai un procesa realizācijai. Integrējot datus sistēmās, sabiedrība iegūs saskaņotus datus par nekustamajiem īpašumiem un to objektiem, kas nodrošinās ar nekustamo īpašumu saistīto procesu kvalitātes uzlabošanos. Papildus tam izveidojot jaunu integrāciju netiks prasīta informācija, kas jau ir valsts pārvaldes rīcībā, līdz ar to samazināsies administratīvais slogs iestāžu apmeklēšanai un informācijas sniegšanai. Papildinot un attīstot e-pakalpojumu turpinās jau iesākto VZD pakalpojumu elektronizāciju un pieejamības palielināšanu sabiedrībai attālināti jebkurā vietā un laikā. Tādējādi pakalpojumi kļūs vēl ātrāk pieejami, bez nepieciešamības patērēt finanšu un laika resursus pakalpojumu pasūtīšanai un saņemšanai VZD klātienē.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Integrējot datus sistēmās, sabiedrība iegūs saskaņotus datus par nekustamajiem īpašumiem un to objektiem, kas nodrošinās ar nekustamo īpašumu saistīto procesu kvalitātes uzlabošanos. Papildus tam izveidojot jaunu integrāciju netiks prasīta informācija, kas jau ir valsts pārvaldes rīcībā. 
Pakalpojumi kļūs vēl ātrāk pieejami, bez nepieciešamības patērēt finanšu un laika resursus pakalpojumu pasūtīšanai un saņemšanai VZD klātienē.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Integrējot datus sistēmās, sabiedrība iegūs saskaņotus datus par nekustamajiem īpašumiem un to objektiem, kas nodrošinās ar nekustamo īpašumu saistīto procesu kvalitātes uzlabošanos. Papildus tam izveidojot jaunu integrāciju netiks prasīta informācija, kas jau ir valsts pārvaldes rīcībā. 
Pakalpojumi kļūs vēl ātrāk pieejami, bez nepieciešamības patērēt finanšu un laika resursus pakalpojumu pasūtīšanai un saņemšanai VZD klātienē.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Integrējot datus sistēmās, sabiedrība iegūs saskaņotus datus par nekustamajiem īpašumiem un to objektiem, kas nodrošinās ar nekustamo īpašumu saistīto procesu kvalitātes uzlabošanos. Papildus tam izveidojot jaunu integrāciju netiks prasīta informācija, kas jau ir valsts pārvaldes rīcībā. 
Pakalpojumi kļūs vēl ātrāk pieejami, bez nepieciešamības patērēt finanšu un laika resursus pakalpojumu pasūtīšanai un saņemšanai VZD klātienē.

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?
-

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
714 000
0
1 190 000
0
476 000
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
714 000
0
1 190 000
0
476 000
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
840 000
0
1 400 000
0
560 000
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
840 000
0
1 400 000
0
560 000
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-126 000
0
-210 000
0
-84 000
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-126 000
0
-210 000
0
-84 000
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-126 000
-210 000
-84 000
0
5.1. valsts pamatbudžets
-126 000
-210 000
-84 000
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Projekts tiek finansēts no ERAF līdzekļiem 85% apmērā no projekta kopējā attiecināmām izmaksām. Projekts tiks īstenots trīs gados no 2025. gada līdz 2027. gadam.

Šobrīd kopējais nepieciešamais finansējums Tieslietu ministrijas apakšprogrammā 62.08.00 "Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) projektu un pasākumu īstenošana (2021-2027)" ir 2 800 000 euro, no tā ERAF finansējums ir 2 380 000 euro un valsts budžeta finansējums 420 000 euro, t.sk.:

2025. gadā 840 000 euro, no tā ERAF finansējums ir 714 000 euro un valsts budžeta finansējums 126 000 euro,
2026. gadā 1 400 000 euro, no tā ERAF finansējums ir 1 190 000 euro un valsts budžeta finansējums 210 000 euro,
2027. gadā 560 000 euro, no tā ERAF finansējums ir 476 000 euro un valsts budžeta finansējums 84 000 euro.

No tiem:
VZD - 2 578 750 euro, no tā ERAF finansējums 2 191 937 euro un valsts budžeta finansējums 386 813 euro, t.sk.:

2025. gadā 773 625 euro, no tā ERAF finansējums ir 657 581 euro un valsts budžeta finansējums 116 044 euro,
2026. gadā 1 289 375 euro, no tā ERAF finansējums ir 1 095 969 euro un valsts budžeta finansējums 193 406 euro,
2027. gadā 515 750 euro, no tā ERAF finansējums ir 438 387 euro un valsts budžeta finansējums 77 363 euro;

Tiesu administrācijai - 221 250 euro, no tā ERAF finansējums ir 188 063 euro un valsts budžeta finansējums 33 187 euro, t.sk:

2025. gadā 66 375 euro, no tā ERAF finansējums ir 56 419 euro un valsts budžeta finansējums 9 956 euro, 2026. gadā 110 625 euro, no tā ERAF finansējums ir 94 031 euro un valsts budžeta finansējums 16 594 euro, 2027. gadā 44 250 euro, no tā ERAF finansējums ir 37 613 euro un valsts budžeta finansējums 6 637 euro. 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekta izpildi nodrošinās ar esošajām amata vietām.
Cita informācija
Projekta īstenošanai nepieciešamais finansējums Tieslietu ministrijas budžetā tiks pārdalīts no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai” atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumos Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” noteiktajam.

Pēc projekta pabeigšanas plānotās Kadastra informācijas sistēmas (NĪVKIS) uzturēšanu Tieslietu ministrija nodrošinās (VZD) programmas 07.00.00 “Nekustamā īpašuma tiesību politikas īstenošana” piešķirto budžeta līdzekļu ietvaros. 
Nepieciešamības gadījumā tiks izvērtēta normatīvo aktu grozījumu nepieciešamība.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Ņemot vērā Valdības rīcības plāna Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanu, ar kuru tiktu risināti deklarācijas III. sadaļas Labklājīga Latvija rīcības plāna pasākumi un jauno Eiropas Savienības fondu plānošanas periodu 2021. – 2027. gadam, ar kuru tiek īstenots specifiskā atbalsta mērķa pasākums 1.3.1.1. IKT risinājumu un pakalpojumu attīstība un iespēju radīšana privātajam sektoram”, kā arī, ņemot vērā ziņojumu reformas īstenošanai ''Par risinājumiem vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanai'' (23-TA-1954) un tajā noteiktajām darbībām projektā “Vienotā būves datu reģistrācijas procesa transformācija”, sabiedrības līdzdalības process projekta izstrādē netiek piemērots. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas

    7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

    Vai projekts skar šo jomu?

    7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

    Vai projekts skar šo jomu?

    7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

    Ietekme
    Jā/Nē
    Skaidrojums
    1. Tiks veidota jauna institūcija
    -
    2. Tiks likvidēta institūcija
    -
    3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
    -
    4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
    -
    5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
    Pakalpojumi kļūs ātrāk pieejami, bez nepieciešamības patērēt finanšu un laika resursus pakalpojumu pasūtīšanai un saņemšanai VZD klātienē.
    6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
    Integrējot datus sistēmās, sabiedrība iegūs saskaņotus datus par nekustamajiem īpašumiem un to objektiem, kas nodrošinās ar nekustamo īpašumu saistīto procesu kvalitātes uzlabošanos. Papildus tam izveidojot jaunu integrāciju netiks prasīta informācija, kas jau ir valsts pārvaldes rīcībā.
    7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
    Pakalpojumi kļūs ātrāk pieejami, bez nepieciešamības patērēt finanšu un laika resursus pakalpojumu pasūtīšanai un saņemšanai VZD klātienē.
    8. Cita informācija
    -
    -

    7.5. Cita informācija

    Projektā īstenošanā iesaistītā institūcija – Valsts zemes dienests, un partneri – Tiesu administrācija un Būvniecības valsts kontroles birojs, ir tiešās pārvaldes iestādes, kas projekta ietvaros savas kompetences ietvaros veiks tām normatīvajos aktos noteiktās funkcijas.
    Ievērojot minēto, projekta ietvaros iestādēm sniegtais atbalsts nav kvalificējams kā atbalsts saimnieciskai darbībai vai komercdarbībai.
    8. Horizontālās ietekmes

    8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

    Vai projekts skar šo jomu?
    Apraksts
    Projekta ieviešanas rezultātā sagaida, ka Vienotā būves datu reģistrācijas procesa transformācija: 
    1) samazinās pakalpojuma sniegšanas laiku; 
    2) maksimāli ļaus atteikties no objektu datu ievākšanas manuāli, apvidū; 
    3) ļaus pāriet uz modernām datu apstrādes pieejām; 
    4) uzlabos Kadastra IS datu aktualitāti; 
    5) nodrošinās nekustamā īpašuma attīstības jomas uzņēmējdarbības pārstāvjiem jautājumus risināt un pakalpojumus pieteikt digitāli; 
    6) nodrošinās būvniecības procesa efektivitātes kāpināšanu, paaugstinot informācijas un komunikācijas tehnoloģiju izmantošanu būves dzīves cikla pārvaldībā; 
    7) vienkāršos būvniecības un ar datu reģistrāciju saistītos procesus; 
    8) palielinās publiskās pārvaldes sektora efektivitāti, pieejamo datu atkalizmantošanu un informācijas pieejamību; 
    9) uzlabos datu kvalitāti.

    8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

    Vai projekts skar šo jomu?
    Apraksts
    Projekta ieviešanas rezultātā sagaida, ka Vienotā būves datu reģistrācijas procesa transformācija: 
    1) samazinās pakalpojuma sniegšanas laiku; 
    2) maksimāli ļaus atteikties no objektu datu ievākšanas manuāli, apvidū; 
    3) ļaus pāriet uz modernām datu apstrādes pieejām; 
    4) uzlabos Kadastra IS datu aktualitāti; 
    5) mazinās birokrātisko slogu, kas tika izvērsti diskutēts birokrātiskā sloga mazināšanas darba grupās; 
    6) risinās šķēršļus un pavērs iespējas investīciju piesaistei nekustamā īpašuma attīstības jomā; 
    7) nodrošinās nekustamā īpašuma attīstības jomas uzņēmējdarbības pārstāvjiem jautājumus risināt un pakalpojumus pieteikt digitāli; 
    8) nodrošinās būvniecības procesa efektivitātes kāpināšanu, paaugstinot informācijas un komunikācijas tehnoloģiju izmantošanu būves dzīves cikla pārvaldībā; 
    9) vienkāršos būvniecības un ar datu reģistrāciju saistītos procesus; 
    10) palielinās publiskās pārvaldes sektora efektivitāti, pieejamo datu atkalizmantošanu un informācijas pieejamību; 
    11) uzlabos datu kvalitāti.

    8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

    Vai projekts skar šo jomu?
    Apraksts
    Projekta ieviešanas rezultātā sagaida, ka Vienotā būves datu reģistrācijas procesa transformācija nodrošinās uzlabotu datu kvalitāti.

    8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.5. uz teritoriju attīstību

    Vai projekts skar šo jomu?
    Apraksts
    8.1.5. sadaļā attiecināmas visas tās pašas iepriekš 8.1.2. sadaļā uzskaitītās ietekmes. Skat. 8.1.2. sadaļas aprakstu.

    8.1.6. uz vidi

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.7. uz klimatneitralitāti

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.11. uz veselību

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.13. uz datu aizsardzību

    Vai projekts skar šo jomu?
    Apraksts
    8.1.13. sadaļā attiecināmas visas tās pašas iepriekš 8.1.2. sadaļā uzskaitītās ietekmes. Skat. 8.1.2. sadaļas aprakstu.

    8.1.14. uz diasporu

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.2. Cita informācija

    -
    Pielikumi
    Piekrītu
    Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
    Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk