Anotācija (ex-ante)

23-TA-1193: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Kredītu reģistra likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likumprojekts nosaka:

1) Latvijas Bankai pienākumu aktualizēt Kredītu reģistrā iekļautās ziņas gadījumā, kad Kredītu reģistra dalībnieks (turpmāk – reģistra dalībnieks) vai Kredītu reģistra dalībnieks ar ierobežotu statusu (turpmāk tekstā – ierobežots reģistra dalībnieks) ir izslēgts no komercreģistra vai Uzņēmumu reģistra žurnāla (turpmāk – bijušais reģistra dalībnieks), bet līdz tā izslēgšanas no komercreģistra vai Uzņēmumu reģistra žurnāla dienai nav aktualizējis Kredītu reģistrā iekļautās ziņas par klienta vai klienta galvinieka saistībām.
Attiecīgos grozījumus rosinājusi praksē izveidojusies situācija, kad saskaņā ar Uzņēmumu reģistra lēmumu izbeigta ierobežota reģistra dalībnieka (krājaizdevu sabiedrības) darbība, bet bijušā reģistra dalībnieka Kredītu reģistrā iekļautās ziņas liecina, ka tā klienta vai klienta galvinieka saistības ir spēkā esošas. Ņemot vērā, ka Latvijas Bankas rīcībā ir informācija par attiecīgā bijušā reģistra dalībnieka darbības izbeigšanu likumīgā kārtībā un tādējādi arī informācija par klienta vai klienta galvinieka saistību izbeigšanos pie konkrētā bijušā reģistra dalībnieka, tai būtu tiesisks pamats aktualizēt Kredītu reģistrā iekļautās ziņas par šādu klienta vai klienta galvinieka saistību izbeigšanos, bet esošās Kredītu reģistra likuma normas šādu pienākumu Latvijas Bankai neparedz;

2) reģistra dalībnieka tiesības pieprasīt Kredītu reģistrā iekļautās ziņas, kas tam sniegtu papildu informāciju kredītriska pārvaldībai, šādos gadījumos:

a) par tādu personu, ar kuru reģistra dalībnieks, pamatojoties uz rakstveida līgumu, veic Kvalificētajiem finanšu darījumiem piemērojamā izslēdzošā ieskaita likuma 5. pantā minēto finanšu darījumu vai Eiropas Parlamenta un Padomes 2015. gada 25. novembra Regulas (ES) 2015/2365 par vērtspapīru finansēšanas darījumu un atkalizmantošanas pārredzamību un ar ko groza Regulu (ES) Nr. 648/2012, 3. panta 11. punktā minēto vērtspapīru finansēšanas darījumu (turpmāk – atvasināto finanšu instrumentu darījums), par personu, kura reģistra dalībniekam iesniegusi pieteikumu atvasinātā finanšu instrumenta darījuma noslēgšanai, kā arī ar minētajām personām dalības un kontroles veidā saistītajām personām un par šo personu patiesajiem labuma guvējiem. Minētās tiesības savā apjomā būtu identiskas reģistra dalībnieka tiesībām saņemt Kredītu reģistrā iekļautās ziņas, kas attiecas uz tā esošajiem un iespējamajiem klientiem un klienta galviniekiem;

b) reģistra dalībniekam, kas ir kredītiestāde, par šīs kredītiestādes meitas sabiedrības, kura arī ir reģistra dalībnieks, esošajiem un iespējamajiem klientiem un klienta galviniekiem, kā arī ar minētajām personām dalības un kontroles veidā saistītajām personām un par šo personu patiesajiem labuma guvējiem, kas nepieciešamas kredītriska pārvaldīšanai konsolidācijas grupas ietvaros.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
1. Nodrošināt Kredītu reģistra ziņu aktualitāti gadījumā, kad reģistra dalībnieks vai ierobežots reģistra dalībnieks ir iekļāvis Kredītu reģistrā ziņas par sava klienta vai klienta galvinieka saistībām, bet līdz bijušā reģistra dalībnieka statusa iegūšanai (izslēgšanas no Uzņēmumu reģistra uzturētā komercreģistra vai reģistra žurnāla gadījumā) nav tās aktualizējis, norādot ziņas par saistību izbeigšanos.
2. Nodrošināt reģistra dalībniekiem iespēju efektīvāk, pilnīgāk pārvaldīt kredītrisku, izmantojot Kredītu reģistrā iekļautās ziņas.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Attiecībā uz šīs anotācijas 1.2. sadaļā norādīto pirmo punktu:

Latvijas Banka uztur Kredītu reģistru kopš 2008. gada 1. janvāra. Kredītu reģistrā ziņas par saviem klientiem (aizņēmējiem), klientu galviniekiem un to saistībām (kredītiem un garantijām (galvojumiem)) iekļauj reģistra dalībnieki, ierobežotie reģistra dalībnieki un Valsts kase.

Reģistra dalībnieki ir Latvijā reģistrētas kredītiestādes, komercsabiedrības, kurām ir ciešas saites ar kredītiestādēm (piem., vienā kredītiestādes grupā esoši komersanti, kuri sniedz kreditēšanas pakalpojumus un ir reģistrēti Latvijā), ārvalstīs reģistrētu kredītiestāžu filiāles, kuras reģistrētas Latvijā, kooperatīvās krājaizdevu sabiedrības, apdrošināšanas sabiedrības un akciju sabiedrība "Attīstības finanšu institūcija Altum". Ja reģistra dalībnieks zaudē reģistra dalībnieka statusu (piemēram, kredītiestādei tiek anulēta licence kredītiestādes darbību veikšanai un tiek uzsākts tās likvidācijas vai maksātnespējas process), tas kļūst par ierobežotu reģistra dalībnieku un turpina nodrošināt ziņu iekļaušanu Kredītu reģistrā par tām klienta un klienta galvinieka saistībām, par kurām tas iekļāvis ziņas Kredītu reģistrā līdz ierobežota reģistra dalībnieka statusa iegūšanai. Ziņu aktualizēšanu par šo saistību izpildes gaitu ierobežots reģistra dalībnieks turpina līdz brīdim, kad visas klienta vai klienta galvinieka saistības ir izpildītas vai izbeigušās citā veidā, un attiecīgi ierobežots reģistra dalībnieks Kredītu reģistrā iekļauj ziņas ar norādi par konkrēto klienta vai klienta galvinieka saistību izbeigšanos. Tiklīdz ierobežots reģistra dalībnieks Kredītu reģistrā iekļāvis ziņas par visu tā klientu vai klientu galvinieku saistību izbeigšanos, tas iegūst bijušā Kredītu reģistra dalībnieka statusu.

Kredītu reģistrā iekļautās ziņas tiek izmantotas Kredītu reģistrā noteikto mērķu sasniegšanai, t. sk. reģistra dalībnieku, ierobežotu reģistra dalībnieku un Valsts kases klientu, iespējamo klientu, klienta galvinieku un iespējamo klienta galvinieku kredītspējas vērtēšanai, Latvijas Bankas uzdevumu veikšanai, t. sk. finanšu tirgus dalībnieku uzraudzībai, un Eiropas Centrālo banku sistēmas uzdevumu izpildei, tādēļ tajā iekļautajām ziņām ir jāatbilst faktiskajai situācijai arī gadījumos, kad reģistra dalībnieks vai ierobežots reģistra dalībnieks ir izslēgts no komercreģistra vai Uzņēmumu reģistra žurnāla. Būtiski, ka Kredītu reģistrā iekļautas faktiskajai situācijai neatbilstošas ziņas par klienta vai klienta galvinieka saistībām var radīt negatīvas sekas personas (attiecīgā klienta vai klienta galvinieka) iespējām turpmāk saņemt finanšu pakalpojumus ar kredītrisku. Šāda situācija var rasties, ja kredītspējas izvērtēšanas procesā citi reģistra dalībnieki saņem maldinošu informāciju par personas it kā spēkā esošām saistībām pret citiem reģistra dalībniekiem vai ierobežotiem reģistra dalībniekiem, tostarp pret tiem, kuru darbība ir izbeigta (tos izslēdzot no komercreģistra vai Uzņēmumu reģistra žurnāla sakarā ar to darbības izbeigšanu), bet kuri līdz to darbības izbeigšanai nav izpildījuši Kredītu reģistra darbību regulējošajos normatīvajos aktos noteikto pienākumu aktualizēt Kredītu reģistrā iekļautās ziņas. Savukārt atbilstoši spēkā esošajai Kredītu reģistra likuma 24. panta trešajai daļai pēc reģistra dalībnieka vai ierobežota reģistra dalībnieka likvidācijas ziņas, kuras minētā persona ir iekļāvusi Kredītu reģistrā, vairs nav aktualizējamas.

Latvijas Banka Kredītu reģistrā iekļautās ziņas izmanto, lai izpildītu tai Kredītu reģistra likumā noteiktos uzdevumus, kuri saistīti ar Kredītu reģistra uzturēšanu, finanšu statistikas un makroekonomisko analīzi, Latvijas Bankas darbību Eiropas Centrālo banku sistēmā, kā arī no 2023. gada 1. janvāra – ar finanšu tirgus dalībnieku uzraudzību.

Latvijas Bankas pienākumu labot, aktualizēt un anulēt bijušā reģistra dalībnieka Kredītu reģistrā iekļautās ziņas paredz Kredītu reģistra likuma 24. panta ceturtā un piektā daļa, ja Latvijas Banka saņem: klātienē Latvijas Bankā vai notariālā kārtā sastādītu abpusēju parakstītu personas (klienta vai klienta galvinieka) un bijušā reģistra dalībnieka apliecinājumu par Kredītu reģistrā iekļauto kļūdaino ziņu labošanu vai anulēšanu (24. panta piektās daļas 1. un 2. punkts) vai likumīgā spēkā stājušos tiesas nolēmumu, ar kuru konstatēts no Kredītu reģistrā iekļautajām ziņām pēc būtības atšķirīgs tiesību un pienākumu saturs attiecībā uz personu (klientu vai klienta galvinieku) (24. panta piektās daļas 3. punkts).

Kredītu reģistra likuma 24. panta piektās daļas 1. un 2. punkts var tikt piemērots tikai gadījumos, ja komersants, kurš zaudējis reģistra dalībnieka vai ierobežota reģistra dalībnieka statusu un kļuvis par bijušo reģistra dalībnieku, turpina pastāvēt (piemēram, komercsabiedrība, kurai ir ciešas attiecības ar kredītiestādi, vairs nesniedz finanšu pakalpojumus ar kredītrisku vai ir zaudējusi ciešas attiecības ar kredītiestādi) un tam ir likumisks pārstāvis vai pilnvarnieks, kurš bijušā reģistra dalībnieka vārdā var parakstīt apliecinājumu par Kredītu reģistrā iekļauto kļūdaino ziņu labošanu vai anulēšanu.

Ņemot vērā, ka no komercreģistra vai Uzņēmumu reģistra žurnāla izslēgtam komersantam nav pārstāvja vai pilnvarnieka, kurš varētu parakstīt apliecinājumu par Kredītu reģistrā kļūdaini iekļauto ziņu labošanu vai anulēšanu Kredītu reģistra likuma 24. panta piektās daļas 1. vai 2. punktā noteiktajā kārtībā, ziņas par klienta vai klienta galvinieka saistībām, kuras Kredītu reģistrā iekļāvis bijušais reģistra dalībnieks, atbilstoši spēkā esošajam regulējumam Latvijas Banka var labot tikai atbilstoši Kredītu reģistra likuma 24. panta piektās daļas 3. punktā noteiktajam – ja saņem likumīgā spēkā stājušos tiesas nolēmumu, ar kuru konstatēts no Kredītu reģistrā iekļautajām ziņām pēc būtības atšķirīgs tiesību un pienākumu saturs attiecībā uz bijušā reģistra dalībnieka klientu vai klienta galvinieku.

Ievērojot likuma "Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru" 2.7 pantu, komercreģistru ved Uzņēmumu reģistrs, savukārt saskaņā ar Komerclikuma 11. pantu un 12. panta pirmo daļu ieraksti komercreģistrā ir spēkā attiecībā uz trešajām personām ar to izsludināšanas dienu, kas ir nākamā diena pēc ieraksta izdarīšanas dienas.

Atbilstoši Kooperatīvo sabiedrību likuma 3. panta otrajai daļai kooperatīvā sabiedrība ir uzskatāma par nodibinātu un iegūst juridiskās personas statusu ar dienu, kad tā ierakstīta Uzņēmumu reģistra žurnālā. Kooperatīvo sabiedrību likuma 76. pants un 85. pants noteic, ka ja kooperatīvā sabiedrība izbeidz darbību, tā tiek izslēgta no Uzņēmumu reģistra žurnāla.

Praksē, īstenojot vienkāršoto likvidācijas procesu, kooperatīvās sabiedrības darbība tiek izbeigta un tā tiek izslēgta no Uzņēmumu reģistra žurnāla, pamatojoties uz Uzņēmumu reģistra lēmumu, ja pēc Uzņēmumu reģistra publikācijas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" sabiedrības likvidācijā ieinteresētā persona mēneša laikā nav iesniegusi Uzņēmumu reģistrā pieteikumu likvidatora iecelšanai un sabiedrībai nav pasludināts maksātnespējas process (Kooperatīvo sabiedrību likuma 67. panta 4. punkts, 70. panta trešā daļa un 71. panta otrā daļa). Sabiedrības darbības izbeigšana un izslēgšana no komercreģistra, pamatojoties uz komercreģistra iestādes (Uzņēmumu reģistra) lēmumu, atbilstoši Komerclikuma 314.1 pantā noteiktajam var tikt attiecināta arī uz kapitālsabiedrībām (sabiedrībām ar ierobežotu atbildību un akciju sabiedrībām), tādējādi teorētiski var tikt piemērota arī citu reģistra dalībnieku vai ierobežotu reģistra dalībnieku gadījumā.

Vienlaikus būtu ņemams vērā, ka arī citos Kooperatīvo sabiedrību likuma 67. pantā noteiktajos kooperatīvās sabiedrības darbības izbeigšanas gadījumos un Komerclikuma 312. pantā noteiktajos kapitālsabiedrības darbības izbeigšanas gadījumos teorētiski var rasties situācija, ka reģistra dalībnieks vai ierobežots reģistra dalībnieks līdz tā izslēgšanai no komercreģistra vai Uzņēmumu reģistra žurnāla neizpilda Kredītu reģistra darbību regulējošajos normatīvajos aktos noteikto pienākumu iekļaut Kredītu reģistrā ziņas par šā reģistra dalībnieka vai ierobežotā reģistra dalībnieka klienta vai klienta galvinieka saistību faktisko izbeigšanos, un tādējādi Kredītu reģistrā tiek atspoguļotas faktiskai situācijai neatbilstošas ziņas.

Attiecībā uz šīs anotācijas 1.2. sadaļā norādīto otro punktu:

a) Lai nodrošinātu reģistra dalībniekiem iespēju efektīvāk un pilnīgāk pārvaldīt kredītrisku, izmantojot Kredītu reģistrā iekļautās ziņas, paredzētas reģistra dalībnieka tiesības Kredītu reģistrā iekļautās ziņas pieprasīt par personu, ar kuru reģistra dalībnieks noslēdzis atvasinātā finanšu instrumenta darījumu vai izvērtē iespēju noslēgt šādu darījumu.

Atvasināto finanšu instrumentu darījumi ir finanšu vienošanās, līgumi vai darījumi, saskaņā ar kuriem saistību izpildes pienākums iestājas noteiktā laikā vai laikposmā ar vai bez nosacījumiem, kā, piemēram, iespēju līgumi (option), standartizēti nākotnes līgumi (future), mijmaiņas līgumi (swap), nākotnes līgumi (forward), atvasinātie kredītriska pārvešanas instrumenti, finanšu līgumi par starpību, tūlītējie (spot) darījumi attiecībā uz tādiem aktīviem, kuru vērtība var mainīties finanšu vienošanās laikā, piemēram, vērtspapīriem, precēm, procentu likmēm, valūtu. Šādi darījumi ietver aktīva vērtības izmaiņas laikā, līdz ar to arī augstu risku, tostarp arī risku, ka darījuma partneris var nenorēķināties par savām saistībām (kredītrisku).

Ievērojot Finanšu instrumentu tirgus likuma pirmā panta 18. punktā noteikto, par finanšu instrumentu tirgus dalībnieku citastarp var būt kredītiestāde, kura sniedz ieguldījumu pakalpojumus vai ieguldījumu blakuspakalpojums. Kredītiestādēm kā nozīmīgiem Latvijas finanšu tirgus dalībniekiem, kuri piesaista arī noguldījumus, ir noteikta to darbības uzraudzība, tādējādi veicinot finanšu tirgus ilgtspējīgu attīstību un stabilitāti. Kredītiestādēm, atbilstoši to darbību regulējošo tiesību aktu noteikumiem, ir pienākums veidot savai darbībai piemērotu kredītriska pārvaldīšanas sistēmu. Kredītriska izvērtēšanas pamatelements ir kredītiestādes klientu kredītspējas vērtēšana, kuras ietvaros kredītiestādēm ir pienākums analizēt informāciju par esošo un iespējamo klientu finanšu stāvokli un tā noturību, līdzšinējo maksāšanas disciplīnu, informāciju par to pastāvošajām saistībām un ar tām saistītajiem maksājumiem. Lai veicinātu kredītriska efektīvu pārvaldību, likumprojekts paplašina reģistra dalībnieku tiesības pieprasīt Kredītu reģistrā iekļautās ziņas arī par tādām personām, kuras reģistra dalībniekam iesniegušas pieteikumu atvasinātā finanšu instrumenta darījuma noslēgšanai vai ar kurām jau ir noslēgts līgums par atvasināto finanšu instrumentu darījumu veikšanu. Šāds risinājums uzlabo konkrētā finanšu pakalpojuma pieejamību, jo personu, kuras veic atvasināto finanšu instrumentu darījumus vai piesakās tos veikt, kredītspēju būs iespējams objektīvāk novērtēt, izmantojot arī Kredītu reģistrā iekļautās ziņas par šīs personas saistībām.

b) Lai nodrošinātu reģistra dalībniekiem iespēju efektīvāk un pilnīgāk pārvaldīt kredītrisku, izmantojot Kredītu reģistrā iekļautās ziņas, reģistra dalībniekiem, kas ir kredītiestādes, veicot kredītriska pārvaldīšanu konsolidācijas grupas ietvaros.

Kredītiestādēm atbilstoši Kredītiestāžu likuma 4.1 pantam šī likuma prasības jāievēro individuāli un konsolidācijas grupas līmenī. Minētā likuma 34.2 panta ceturtā daļa un 55. pants pilnvaro Latvijas Banku noteikt prasības kredītriska pārvaldīšanas, aktīvu kvalitātes novērtēšanas un uzkrājumu veidošanas jomā. Finanšu un kapitāla tirgus komisijas 2020. gada 22. decembra normatīvo noteikumu Nr. 242 "Kredītriska pārvaldīšanas normatīvie noteikumi" (turpmāk – Kredītriska pārvaldīšanas normatīvie noteikumi) prasības kredītiestādēm jāievēro individuāli un konsolidācijas grupas līmenī vai subkonsolidēti, nodrošinot prudenciālās konsolidācijas grupā vai apakšgrupā, kā arī ikvienā meitas sabiedrībā šo noteikumu prasībām atbilstošu kredītriska pārvaldīšanu, kas cita starpā ietver piemērotas kredītriska stratēģijas izveidi, tostarp kredītu koncentrācijas noteikšanu, kā arī kredītņēmēja kredītspējas novērtēšanu, izmantojot ārējus avotus, tostarp Kredītu reģistrā iekļautās ziņas.

Šobrīd reģistra dalībnieki ir tiesīgi vērtēt savu esošo un iespējamo klientu vai klienta galvinieku kredītspēju, pieprasot Kredītu reģistrā iekļautās ziņas par šīm personām, kā arī ar tām dalības un kontroles veidā saistītajām personām un par šo personu patiesajiem labuma guvējiem.

Reģistra dalībniekiem, tostarp kredītiestādēm, veicot Kredītu reģistrā iekļauto ziņu pieprasījumu, nav tiesību saņemt Kredītu reģistrā iekļautās ziņas, kas attiecas uz citu reģistra dalībnieku, tostarp šo kredītiestāžu konsolidācijas grupā ietilpstošo meitas sabiedrību, klientiem un klienta galviniekiem. Saskaņā ar augstāk minētajām kredītriska novērtēšanas prasībām kredītiestādēm būtu jābūt tiesībām saņemt vienkopus informāciju, kas attiecas uz kredītiestādes konsolidācijas grupas ietvaros esošajiem visiem klientiem un klienta galviniekiem, tas kredītiestādei ļautu efektīvāk pārvaldīt kredītrisku, tajā skaitā arī kredītu koncentrāciju grupas ietvaros, veicot vienu pieprasījumu par personu nevis atkārtoti – gan kredītiestādei, gan tās meitas sabiedrībai.

Likumprojekts paredz pilnveidot Kredītu reģistrā iekļauto ziņu saņemšanas kārtību tieši kredītiestādēm attiecībā uz tās meitas sabiedrību esošajiem un iespējamajiem klientiem un klienta galviniekiem un ziņām, kuras Kredītu reģistrā iekļāvušas šo kredītiestāžu meitas sabiedrības. Regulējuma pilnveides rezultātā kredītiestāde, veicot Kredītu reģistrā iekļauto ziņu pieprasījumu par personu, varēs saņemt arī tā reģistra dalībnieka, kas ir šīs kredītiestādes meitas sabiedrība, nosaukumu, ja attiecīgās ziņas par personas kā klienta vai klienta galvinieka saistībām Kredītu reģistrā būs iekļāvusi attiecīgās kredītiestādes meitas sabiedrība. Tādējādi kredītiestādei būs gan iespēja pieprasīt Kredītu reģistrā iekļautās ziņas ne tikai par savu, bet arī par savu meitas sabiedrību esošajiem un iespējamajiem klientiem, klienta galviniekiem, un ar tiem dalības un kontroles veidā saistītajām personām un par šo personu patiesajiem labuma guvējiem, kā arī no Kredītu reģistra saņemtajām ziņām viegli identificēt, kuras klienta vai klienta galvinieka saistības personai ir pret pašu kredītiestādi, kuras – pret šīs kredītiestādes meitas sabiedrību, tādējādi identificējot konkrētās personas saistību apjomu kredītiestādes konsolidācijas grupā kopumā.

Likumprojekta leģitīmais mērķis ir citu personu tiesību aizsardzība un sabiedrības labklājības nodrošināšana.
Konkrēti, leģitīmais mērķis – sabiedrības labklājība – tiek sasniegts, iekļaujot Kredītu reģistrā detalizētas ziņas (kas pēc būtības atbilst klienta vai klienta galvinieka līgumam) par izsniegtajiem kredītiem un garantijām (galvojumiem) un izmantojot tās Kredītu reģistra likumā noteiktajiem uzdevumiem, t. sk. finanšu tirgus dalībnieku uzraudzībai un Eiropas Centrālo banku sistēmas uzdevumu izpildei. Tādējādi ar detalizētām, faktiskajiem apstākļiem atbilstošām Kredītu reģistrā iekļautajām ziņām tiek nodrošināti to likumiskie lietotāji, kuri var vairot sabiedrības labklājību, pieņemot kvalitatīvus, pamatotus un uz datiem balstītus lēmumus. Vienlaikus savlaicīgi pieejami, kvalitatīvi un detalizēti dati par reģistra dalībnieku veiktajiem darījumiem un ar tiem saistīto kredītrisku, kas nepieciešami finanšu tirgus dalībnieku uzraudzībai, paaugstina kopējo sabiedrības labklājības līmeni, nodrošinot ar iespēju operatīvi rīkoties noguldītāju interesēs.

Savukārt, leģitīmais mērķis – citu personu tiesību aizsardzība – tiek sasniegts, Kredītu reģistrā iekļauto ziņu apstrādi veicot tādā veidā, kas nodrošina to personu interešu aizsardzību, attiecībā uz kurām Kredītu reģistrā iekļautas ziņas par personu (klientu vai klienta galvinieku) un viņas saistībām (klienta vai klienta galvinieka saistībām) un šādu Kredītu reģistrā iekļauto ziņu atbilstību faktiskajiem apstākļiem, ko vispārējā situācijā nodrošina reģistra dalībnieki, ierobežoti reģistra dalībnieki un Valsts kase kā subjekti, kuriem ir pienākums iekļaut ziņas Kredītu reģistrā un kuru rīcībā ir visa ar klienta vai klienta galvinieka saistībām saistītā dokumentācija.

Ņemot vērā nepieciešamību nodrošināt sabiedrības, reģistra dalībnieku, ierobežotu reģistra dalībnieku un Valsts kases uzticēšanos Latvijas Bankai, Latvijas Banka pārrauga Kredītu reģistrā iekļauto ziņu kvalitāti, veikto Kredītu reģistrā iekļauto ziņu pieprasījumu pamatotību un Kredītu reģistrā iekļautās ziņas izmanto tikai Kredītu reģistra likumā noteikto uzdevumu izpildei.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Attiecībā uz šīs anotācijas 1.2. sadaļā norādīto pirmo punktu:

Atbilstoši spēkā esošajam regulējumam situācijā, ja reģistra dalībnieku vai ierobežotu reģistra dalībnieku likvidē vai izslēdz no komercreģistra sakarā ar tā darbības izbeigšanu, pat ja līdz tā likvidācijai tas nav iekļāvis Kredītu reģistrā ziņas par tā klienta vai klienta galvinieka saistību izbeigšanos, šāds reģistra dalībnieks vai reģistra dalībnieks ar ierobežotu statusu zaudē reģistra dalībnieka vai ierobežota reģistra dalībnieka statusu un kļūst par tādu bijušo reģistra dalībnieku, kura Kredītu reģistrā iekļautās ziņas vairs nav aktualizējamas.
Risinājuma apraksts
Likumprojektā iekļauti grozījumi Kredītu reģistra likuma 24. panta trešajā daļā, nosakot, ja reģistra dalībnieku vai ierobežotu reģistra dalībnieku izslēdz no komercreģistra vai Uzņēmumu reģistra žurnāla, šā reģistra dalībnieka vai ierobežotā reģistra dalībnieka reģistrā iekļautās ziņas nav labojamas, aktualizējamas vai anulējamas, sākot ar dienu, kad attiecīgais reģistra dalībnieks vai ierobežotais reģistra dalībnieks izslēgts no komercreģistra vai Uzņēmumu reģistra žurnāla, izņemot šā panta sestajā daļā minēto gadījumu. 

Attiecīgi likumprojektā iekļauts arī grozījums par Kredītu reģistra likuma 24. panta papildināšanu ar sesto daļu, nosakot Latvijas Bankas pienākumu gadījumos, kad tā ir saņēmusi informāciju par reģistra dalībnieka vai ierobežotā reģistra dalībnieka izslēgšanu no komercreģistra vai Uzņēmumu reģistra žurnāla, aktualizēt Kredītu reģistrā iekļautās ziņas par klienta vai klienta galvinieka saistībām, norādot, ka attiecīgās klienta vai klienta galvinieka saistības izbeigušās dienā, kad attiecīgais reģistra dalībnieks vai ierobežotais reģistra dalībnieks izslēgts no komercreģistra vai Uzņēmumu reģistra žurnāla, ja attiecīgais reģistra dalībnieks vai ierobežotais reģistra dalībnieks līdz tā izslēgšanai no komercreģistra vai Uzņēmumu reģistra žurnāla nav iekļāvis Kredītu reģistrā ziņas par tā klienta vai klienta galvinieka saistību izbeigšanos.
Problēmas apraksts
Attiecībā uz šīs anotācijas 1.2. sadaļā norādīto otro punktu:

a) Par tiesībām Kredītu reģistrā iekļautās ziņas pieprasīt par personu, ar kuru reģistra dalībnieks noslēdzis atvasinātā finanšu instrumenta darījumu vai izvērtē iespēju noslēgt šādu darījumu.
Reģistra dalībniekam, tostarp kredītiestādei, veicot Kredītu reģistrā iekļauto ziņu pieprasījumu, šobrīd nav tiesību saņemt Kredītu reģistrā iekļautās ziņas, kas attiecas uz personu, ar kuru reģistra dalībnieks noslēdzis atvasinātā finanšu instrumenta darījumu vai izvērtē iespēju noslēgt šādu darījumu. Ievērojot šajā anotācijā iepriekš minēto šo darījumu sarežģīto raksturu, šādus darījumus praksē no visiem reģistra dalībniekiem nodrošina tikai tie reģistra dalībnieki, kas ir kredītiestādes. Lai nodrošinātu kredītiestādēm uzlikto kredītriska pārvaldīšanas pienākuma pienācīgu izpildi attiecībā uz šādām personām, risinājums, lai pārliecinātos par šādu personu kredītspēju, ir arī Kredītu reģistrā iekļauto ziņu izmantošana. Šāda iespēja reģistra dalībniekam, kas ir kredītiestāde, pastāv jau šobrīd, ja persona, kura piesakās atvasinātā finanšu instrumenta darījumam, jau ir arī aizņēmējs (klients, ievērojot Kredītu reģistra likuma terminoloģiju) vai aizņēmēja galvinieks (klienta galvinieks) attiecīgajā kredītiestādē. Tomēr, ja persona, kura piesakās atvasinātā finanšu instrumenta darījumam, nav aizņēmējs vai aizņēmēja galvinieks (klients vai klienta galvinieks), tad reģistra dalībniekam nav iespēju pašam pārliecināties par šīs personas kredītspēju, neiesaistot pašu personu (tas nozīmē, lūgt pašai personai iesniegt savu kredītvēsturi apliecinošas ziņas).
Risinājuma apraksts
Lai veicinātu kredītriska efektīvu pārvaldību, nepieciešams noteikt reģistra dalībnieku tiesības pieprasīt Kredītu reģistrā iekļautās ziņas arī par tādām personām, kuras reģistra dalībniekam iesniegušas pieteikumu atvasinātā finanšu instrumenta darījuma noslēgšanai vai ar kurām jau ir noslēgts līgums par atvasināto finanšu instrumentu darījumu veikšanu, kā arī ar tām dalības un kontroles veidā saistītajām personām un par šo personu patiesajiem labuma guvējiem, kā tas ir noteikts Kredītu reģistra likumā attiecībā uz reģistra dalībnieka esošiem un iespējamiem klientiem un klienta galviniekiem. Šāds risinājums uzlabo atvasināto finanšu instrumentu pakalpojuma pieejamību, jo personu, kuras veic šādus darījumus vai piesakās tos veikt, kredītspēju būs iespējams objektīvāk novērtēt, izmantojot arī Kredītu reģistrā iekļautās ziņas par šīs personas saistībām.
Problēmas apraksts
Attiecībā uz šīs anotācijas 1.2. sadaļā norādīto otro punktu:

b) Par Kredītu reģistrā iekļauto ziņu pieprasīšanu reģistra dalībniekiem, kas ir kredītiestādes, veicot kredītriska pārvaldīšanu konsolidācijas grupas ietvaros.

Reģistra dalībniekam, tostarp kredītiestādei, veicot Kredītu reģistrā iekļauto ziņu pieprasījumu, šobrīd nav tiesību saņemt Kredītu reģistrā iekļautās ziņas, kas attiecas uz šī reģistra dalībnieka konsolidācijas grupā ietilpstošo personu (meitas sabiedrību) esošiem un iespējamiem klientiem un klienta galviniekiem, un ar tām dalības un kontroles veidā saistītajām personām un par šo personu patiesajiem labuma guvējiem.

Līdz ar to pašreiz kredītiestādes, lai nodrošinātu Kredītriska pārvaldīšanas normatīvajos noteikumos noteikto kredītriska pārvaldīšanas konsolidētās grupas ietvaros pienākumu un varētu saņemt pilnu informāciju par grupas ietvaros esošo sabiedrību esošo un iespējamo klientu un klienta galvinieku kredītspēju, veic grupas iekšējās informācijas par klientiem un klientu galviniekiem salīdzināšanu ar tām Kredītu reģistrā iekļautajām ziņām, kuras atsevišķi no tā iegūst kredītiestāde par saviem klientiem un klienta galviniekiem un kredītiestādes katra meitas sabiedrība – par saviem klientiem un klienta galviniekiem. Vienlaikus, tā kā saskaņā ar Kredītu reģistra likuma noteikumiem reģistra dalībnieks vispārīgi nav tiesīgs saņemt ziņas, kas ļauj identificēt citu reģistra dalībnieku vai citu ierobežotu reģistra dalībnieku, kurš Kredītu reģistrā iekļāvis ziņas, kredītiestāde, pieprasot Kredītu reģistrā iekļautās ziņas par savu klientu vai klienta galvinieku, nevar uzzināt, vai un kuras no attiecīgās personas saistībām šai personai ir pret šīs kredītiestādes meitas sabiedrību. Tādējādi kredītiestādes, veicot kredītriska pārvaldīšanu kredītiestādes konsolidācijas grupas līmenī, savu meitas sabiedrību Kredītu reģistrā iekļautās ziņas identificē no kredītiestādes iekšējās sistēmās esošās informācijas, kas tām rada papildu resursu izlietojumu.
Risinājuma apraksts
Lai izpildītu kredītiestādēm konsolidācijas grupas ietvaros veicamās kredītriska pārvaldības mērķi un efektivizētu iekšējos procesus, kā arī caur to sniegtu iespēju veicināt arī kreditēšanu, ir nepieciešams paplašināt kredītiestādes tiesības saņemt Kredītu reģistrā iekļautās ziņas par tās meitas sabiedrības esošiem un iespējamiem klientiem un klienta galviniekiem, un ar tiem dalības un kontroles veidā saistītajām personām un par šo personu patiesajiem labuma guvējiem, kā arī no saņemtajām Kredītu reģistrā iekļautām ziņām kredītiestādei identificēt tās ziņas, kuras Kredītu reģistrā iekļāvušas šīs kredītiestādes meitas sabiedrības.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Attiecībā uz šīs anotācijas 1.2. sadaļā norādīto pirmo punktu:

Neparedzot Latvijas Bankai šādu pienākumu aktualizēt Kredītu reģistrā iekļautās ziņas par klienta vai klienta galvinieka saistībām reģistra dalībnieka vai ierobežotā reģistra dalībnieka izslēgšanas no komercreģistra vai Uzņēmumu reģistra žurnāla gadījumos, alternatīva ir pašai personai vērsties tiesā, lai tiesa ar nolēmumu apstiprinātu, ka attiecīgās klienta vai klienta galvinieka saistības ir izbeigušās dienā, kad attiecīgais reģistra dalībnieks vai ierobežotais reģistra dalībnieks izslēgts no komercreģistra vai Uzņēmumu reģistra žurnāla. Saņemot šādu tiesas nolēmumu personai būtu jāvēršas Latvijas Bankā. Latvijas Banka var labot Kredītu reģistrā iekļautās ziņas atbilstoši Kredītu reģistra likuma 24. panta piektās daļas 3. punktā noteiktajam – ja saņem likumīgā spēkā stājušos tiesas nolēmumu, ar kuru konstatēts no Kredītu reģistrā iekļautajām ziņām pēc būtības atšķirīgs tiesību un pienākumu saturs attiecībā uz bijušā reģistra dalībnieka klientu vai klienta galvinieku.

Likumprojektā ietvertais Latvijas Bankas pienākums aktualizēt Kredītu reģistrā iekļautās ziņas, kas attiecas uz tādām klienta vai klienta galvinieka saistībām, par kurām ziņas Kredītu reģistrā iekļāvis bijušais reģistra dalībnieks, bet nav aktualizējis, norādot ziņas par attiecīgo klienta vai klienta galvinieka saistību izbeigšanos, ir samērīgs. Tādējādi personai (klientam vai klienta galviniekam) netiek uzlikts papildus pienākums vērsties tiesā, lai apstiprinātu faktu, kas jau ir atspoguļots komercreģistrā vai Uzņēmumu reģistra žurnālā, kuru ierakstiem ir publiska ticamība. Šāda pieeja arī efektivizē Kredītu reģistrā iekļauto ziņu aktualizēšanas procesu, jo Latvijas Banka, sadarbojoties ar Uzņēmumu reģistru, informāciju par reģistra dalībnieka vai ierobežotā reģistra dalībnieka izbeigšanās faktu saņem nākamajā dienā pēc attiecīgā ieraksta izdarīšanas komercreģistrā vai Uzņēmumu reģistra žurnālā. Tādējādi Latvijas Banka var nodrošināt, ka nekavējoties, bet ne vēlāk kā piecu darbdienu laikā tiek veikta Kredītu reģistrā iekļauto ziņu par klienta vai klienta galvinieka saistībām aktualizēšana, kā šo saistību izbeigšanās datumu norādot attiecīgā reģistra dalībnieka vai ierobežotā reģistra dalībnieka izslēgšanas no komercreģistra vai Uzņēmumu reģistra žurnāla datumu.  

Attiecībā uz šīs anotācijas 1.2. sadaļā norādīto otro punktu:

a) Par tiesībām Kredītu reģistrā iekļautās ziņas pieprasīt par personu, ar kuru reģistra dalībnieks noslēdzis atvasinātā finanšu instrumenta darījumu vai izvērtē iespēju noslēgt šādu darījumu.
Ja persona, kura piesakās atvasinātā finanšu instrumenta darījumam, nav reģistra dalībnieka esošs klients vai klienta galvinieks, tad reģistra dalībniekam nav tiesību pašam pārliecināties par šīs personas kredītspēju, pieprasot Kredītu reģistrā iekļautās ziņas. Tādēļ kā alternatīva reģistra dalībniekam ir paļauties uz personas pašas iesniegtajām ziņām par savu kredītvēsturi, tostarp personas pašas saņemtajām ziņām no Kredītu reģistra. Tomēr personas pašas par sevi saņemtās Kredītu reģistrā iekļautās ziņas atklāj visu kreditoru identificējošo informāciju, jo personai pašai par sevi ir tiesības saņemt Kredītu reģistrā iekļautās ziņas plašākā apjomā.

Apstākļos, kad reģistra dalībniekam ir jāvērtē personas kredītspēja, ja persona vēlas saņemt finanšu pakalpojumu ar kredītrisku, tostarp veikt atvasinātā finanšu instrumenta darījumu, un reģistra dalībniekam ir pieejams ārējs datu avots – Kredītu reģistrs, taču to nav likumisku tiesību izmantot, rada nesamērīgu pienākumu personai, neveicina attiecīgā pakalpojuma izmantošanas pieejamību, kā arī personai, iesniedzot reģistra dalībniekam pašas saņemto Kredītu reģistrā iekļauto ziņu pārskatu, tiek atklāts lielāks informācijas apjoms (identificēti personas visi kreditori), nekā reģistra dalībniekam būtu nepieciešams personas kredītspējas novērtēšanai.

Likumprojektā ietvertās reģistra dalībnieka tiesības pārliecināties par personas saistībām, par kurām iekļautas ziņas Kredītu reģistrā, ir samērīgas, ņemot vērā atvasināto finanšu instrumentu darījumu kā kredītriska darījumu raksturu un reģistra dalībniekam vispārēji pieejamo Kredītu reģistrā iekļauto ziņu apjomu, vienlaikus papildus neapgrūtinot personu ar papildu informācijas iesniegšanu reģistra dalībniekam gadījumos, kad vērtējama personas kredītspēja pirms atvasināto finanšu instrumentu darījumu noslēgšanas vai šādu darījumu veikšanas laikā.
 

b) Par Kredītu reģistrā iekļauto ziņu pieprasīšanu reģistra dalībniekiem, kas ir kredītiestādes, veicot kredītriska pārvaldīšanu konsolidācijas grupas ietvaros.

Alternatīva, nodrošinot kredītriska pārvaldīšanu kredītiestādes konsolidācijas grupas ietvaros, ir kredītiestādēm turpināt vadīt procesus un informācijas tehnoloģiju risinājumus pašreizējās situācijas apraksta izklāstā norādītajā veidā, tādējādi, iespējams, kavējot automatizētu risinājumu efektīvāku radīšanu, novēršot bažas, ka kredītiestādes regulārie esošo klientu un klienta galvinieku kredītspējas monitoringa risinājumi nevar tikt attiecināti pilnībā uz visu kredītiestādes grupu, bet jāvērtē – vai persona ir klients vai klienta galvinieks kredītiestādē vai tikai tās meitas sabiedrībā, tādējādi, paredzot īpašus brīdinājumus sistēmās un manuālo procedūru nodrošināšanu, kā rezultātā var rasties gan cilvēciskā faktora izraisītas kļūdas, sajaucot Kredītu reģistra lietotāju piekļuves tiesības kredītiestādes vai tās meitas sabiedrības vārdā, gan grūtības noteikt Kredītu reģistrā iekļautajās ziņās kopējo personas saistību atlikumu kredītiestādes grupas ietvaros un ārpus kredītiestādes grupas.

Likumprojekts paredz tiesības kredītiestādei pieprasīt ziņas gan par saviem, gan par savas meitas sabiedrības esošajiem un iespējamiem klientiem un klienta galviniekiem un ar tiem dalības un kontroles veidā saistītajām personām un par šo personu patiesajiem labuma guvējiem, tādējādi efektivizējot kredītiestādes grupas ietvaros kredītriska pārvaldību un samazinot informācijas apmaiņas riskus.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Attiecībā uz šīs anotācijas 1.2. sadaļā norādīto pirmo punktu likumprojektā ietvertais Latvijas Bankas pienākums aktualizēt Kredītu reģistrā iekļautās ziņas par bijušā reģistra dalībnieka klientu vai klientu galvinieku saistību izbeigšanos ir samērīgs attiecībā pret šobrīd pastāvošo regulējumu, kas pieļauj šo ziņu aktualizēšanu vienīgi tādā gadījumā, ja persona (klients vai klienta galvinieks) ir vērsusies tiesā, lai apstiprinātu faktu par saistību izbeigšanos pret darbību izbeigušu juridisko personu.
Šāda pieeja arī efektivizē Kredītu reģistrā iekļauto ziņu aktualizēšanas procesu, jo Latvijas Banka, sadarbojoties ar Uzņēmumu reģistru, informāciju par reģistra dalībnieka vai ierobežotā reģistra dalībnieka izbeigšanās faktu saņem nākamajā dienā pēc attiecīgā ieraksta izdarīšanas komercreģistrā vai Uzņēmumu reģistra žurnālā. Tādējādi Latvijas Banka var nodrošināt, ka nekavējoties, bet ne vēlāk kā piecu darbdienu laikā tiek veikta Kredītu reģistrā iekļauto ziņu par klienta vai klienta galvinieka saistībām aktualizēšana, kā šo saistību izbeigšanās datumu norādot attiecīgā reģistra dalībnieka vai ierobežotā reģistra dalībnieka izslēgšanas no komercreģistra vai Uzņēmumu reģistra žurnāla datumu.

Attiecībā uz šīs anotācijas 1.2. sadaļā norādīto otro punktu likumprojektā ietvertās tiesības reģistra dalībniekam pieprasīt ziņas par personu, ar kuru reģistra dalībnieks noslēdzis atvasinātā finanšu instrumenta darījumu vai izvērtē iespēju veikt šādu darījumu, kā arī tiesības reģistra dalībniekam, kas ir kredītiestāde, pieprasīt Kredītu reģistrā iekļautās ziņas gan par saviem, gan par savas meitas sabiedrības esošajiem un iespējamiem klientiem un klientu galviniekiem un ar tiem dalības un kontroles veidā saistītajām personām un par šo personu patiesajiem labuma guvējiem, tiks efektivizēta kredītriska pārvaldība, kā arī sniegta iespēja maksimāli automatizēt personu kredītspējas izvērtēšanas procesus bez personāla papildus iesaistīšanas un manuālām darbībām. Vienlaikus šādas papildus kredītriska pārvaldības iespējas neveido jaunus Kredītu reģistrā iekļauto ziņu laukus vai Kredītu reģistrā iekļauto ziņu pieprasījumu veidus.

Likumprojekts neparedz prasības iekļaut Kredītu reģistrā ziņas par tādām personu saistībām, kuras izriet no atvasināto finanšu instrumentu darījumiem, ņemot vērā to, ka atvasināto finanšu instrumentu darījumu līgums paredz noteikt maksimālo kredītriska apjomu (pieļaujamo zaudējumu apjoms, ja klientam atvasināto finanšu instrumentu darījumi izrādās nesekmīgi), kas ir katra reģistra dalībnieka individuāli noteikts klienta riska līmenis un nav izpaužams citiem reģistra dalībniekiem.

Likumprojekts paredz tiesības paplašināt gadījumus, kad par personām var pieprasīt Kredītu reģistrā iekļautās ziņas, bet tehniskais pieprasījumu veikšanas process (failu veidā, tiešsaistes servisa veidā vai interaktīvā veidā) saglabājas līdzšinējais, kā arī nemainās saņemamais Kredītu reģistrā iekļauto ziņu apjoms. Vienlaikus kredītiestādei, pieprasot Kredītu reģistrā iekļautās ziņas par savas meitas sabiedrības esošu klientu vai klienta galvinieku, tā saņems informāciju par to, kuras no Kredītu reģistrā iekļautajām ziņām ir iekļāvusi attiecīgās kredītiestādes meitas sabiedrība, tādējādi atvieglojot kopējo parādsaistību noteikšanas procesu personai attiecīgās kredītiestādes grupas ietvaros. 

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Personas, kuras vēlas saņemt pakalpojumus, kas saistīti ar kredītrisku.
Ietekmes apraksts
Ar detalizētām, faktiskajiem apstākļiem atbilstošām Kredītu reģistrā iekļautajām ziņām tiek nodrošināti to likumiskie lietotāji, kuri var vairot sabiedrības labklājību, pieņemot kvalitatīvus, pamatotus un uz datiem balstītus lēmumus attiecībā uz personām, kuras vēlas saņemt ar kredītrisku saistītus pakalpojumus. Vienlaikus savlaicīgi pieejami, kvalitatīvi un detalizēti dati par reģistra dalībnieku veiktajiem darījumiem un ar tiem saistīto kredītrisku, kas nepieciešami finanšu tirgus dalībnieku uzraudzībai, paaugstina kopējo sabiedrības labklājības līmeni, nodrošinot ar iespēju operatīvi rīkoties noguldītāju interesēs.

Klienta vai klienta galvinieka saistību izbeigšanās fakta norādīšanas pienākuma uzlikšana Latvijas Bankai gadījumos, kad bijušais reģistra dalībnieks to vairs nevar izdarīt, atvieglo administratīvo slogu personām, kuras vēlas saņemt ar kredītrisku saistītus pakalpojumus.

Reģistra dalībnieka tiesības pieprasīt Kredītu reģistrā iekļautās ziņas, kas attiecas uz fizisko personu, kura pieteikusies atvasināto finanšu instrumentu darījumam, vai galvo par tās saistībām, samazina šīs personas pienākumu apjomu pašai iesniegt reģistra dalībniekam ziņas par savu kredītvēsturi, līdz ar to palielina šāda pakalpojuma pieejamību. Reģistra dalībnieks, saņemot Kredītu reģistrā iekļautās ziņas par šādu personu likumprojektā paredzētajā veidā, saņem mazāku Kredītu reģistrā iekļauto ziņu apjomu kā tas notiek gadījumā, ja Kredītu reģistrā iekļautās ziņas saņem pati persona un kredītspējas vērtēšanas nolūkiem tās iesniedz attiecīgajam reģistra dalībniekam.
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
  • personas, kuras vēlas saņemt pakalpojumus, kas saistīti ar kredītrisku
  • kredītiestādes
  • Valsts kase
Ietekmes apraksts
Ar detalizētām, faktiskajiem apstākļiem atbilstošām Kredītu reģistrā iekļautajām ziņām tiek nodrošināti to likumiskie lietotāji, kuri var vairot sabiedrības labklājību, pieņemot kvalitatīvus, pamatotus un uz datiem balstītus lēmumus attiecībā uz personām, kuras vēlas saņemt ar kredītrisku saistītus pakalpojumus. Vienlaikus savlaicīgi pieejami, kvalitatīvi un detalizēti dati par reģistra dalībnieku veiktajiem darījumiem un ar tiem saistīto kredītrisku, kas nepieciešami finanšu tirgus dalībnieku uzraudzībai, paaugstina kopējo sabiedrības labklājības līmeni, nodrošinot ar iespēju operatīvi rīkoties noguldītāju interesēs.

Reģistra dalībnieka tiesības pieprasīt Kredītu reģistrā iekļautās ziņas, kas attiecas uz juridisko personu, kura pieteikusies atvasināto finanšu instrumentu darījumam vai galvo par tās saistībām, samazina šīs personas pienākumu apjomu pašai iesniegt reģistra dalībniekam ziņas par savu kredītvēsturi, līdz ar to palielina šāda pakalpojuma pieejamību. Reģistra dalībnieks, saņemot Kredītu reģistrā iekļautās ziņas par šādu personu likumprojektā paredzētajā veidā, saņem mazāku Kredītu reģistrā iekļauto ziņu apjomu kā tas notiek gadījumā, ja Kredītu reģistrā iekļautās ziņas saņem pati persona, un kredītspējas vērtēšanas nolūkiem tās iesniedz attiecīgajam reģistra dalībniekam.

Likumprojekta izdošana attiecībā uz klienta vai klienta galvinieka saistību izbeigšanās fakta norādīšanas pienākuma uzlikšanu Latvijas Bankai finanšu tirgus dalībniekiem neradīs papildu pienākumus vai izmaksas.

Likumprojekta izdošana attiecībā uz kredītriska pārvaldīšanas uzlabošanu sniedzot iespēju kredītiestādēm pieprasīt Kredītu reģistrā iekļautās ziņas atvasināto finanšu instrumentu darījumu veikšanas procesā, kā arī uzlabojot kredītriska pārvaldīšanu kredītiestādēm konsolidācijas grupas ietvaros, pozitīvi ietekmēs tās kredītiestādes, kuras piedāvā atvasinātos finanšu instrumentu darījumus vai kurām ir kredītiestādes grupas ietvaros meitas sabiedrības, kas arī ir reģistra dalībnieki.
Nozare
Visas nozares
Nozaru ietekmes apraksts
Kredītu reģistra ziņu aktualitāte veicina ar kredītrisku saistītu pakalpojumu apriti.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Kredītu reģistra ziņu aktualitāte veicina ar kredītrisku saistītu pakalpojumu apriti.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Kredītu reģistra ziņu aktualitāte veicina ar kredītrisku saistītu pakalpojumu apriti.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Kredītu reģistra ziņu aktualitāte veicina ar kredītrisku saistītu pakalpojumu apriti.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
Nepieciešami grozījumi Latvijas Bankas 2018. gada 18. janvāra noteikumos Nr. 160 "Kredītu reģistra noteikumi" attiecībā uz klienta vai klienta galvinieka saistību izbeigšanās fakta norādīšanas pienākuma uzlikšanu Latvijas Bankai. Grozījumus Latvijas Bankas noteikumos Nr. 160 plānots veikt vienlaikus ar likuma grozījumu spēkā stāšanos.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Latvijas Banka
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Viedokļi par likumprojektu un tā anotāciju netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Latvijas Banka
  • Latvijas Banka

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Latvijas Banka
palielinās
Vērtības nozīme:
50,00
euro
20,00
h
1
*
1
Vienu reizi (vispār, nevis gadā)*
1 000,00
Attiecībā uz šīs anotācijas 1.2. sadaļā norādīto pirmo punktu. *Norādīta aptuvena izmaksu prognoze, jo pārmaiņu īstenošanā ir iesaistīti vairāki darbinieki (izstrādātāji, testētāji, uzturētāji), kuriem samaksa atšķiras.
Latvijas Banka
palielinās
Vērtības nozīme:
50,00
euro
100,00
h
1
**
1
Vienu reizi (lai izveidotu funkcionalitāti, kas pēc tam darbosies automātiski)**
5 000,00
Attiecībā uz šīs anotācijas 1.2. sadaļā norādīto otro punktu. Likumprojekta normas par tiesībām reģistra dalībniekam pieprasīt ziņas par personu, kura pieteikusies atvasināto finanšu instrumenta darījumam vai kurai šāds pakalpojums jau tiek sniegts, nerada izmaksas Latvijas Bankai. Likumprojekta normas par tiesībām reģistra dalībniekam, kas ir kredītiestāde, pieprasīt ziņas par savu meitas sabiedrību esošajiem vai iespējamajiem klientiem un klientu galviniekiem, realizēšana veidos nelielas izmaksas Latvijas Bankai, lai īstenotu to, ka no kredītiestādei izsniedzamajām Kredītu reģistrā iekļautajām ziņām kredītiestāde saņemtu informāciju arī par to, kuras ziņas Kredītu reģistrā ir iekļāvusi šīs kredītiestādes meitas sabiedrība. Pēc attiecīgās pilnveides īstenošanas turpmākas uzturēšanas izmaksas saistībā ar šo funkcionalitāti papildus neveidosies. **Norādīta aptuvena izmaksu prognoze, jo pārmaiņu īstenošanā ir iesaistīti vairāki darbinieki (izstrādātāji, testētāji, uzturētāji), kuriem samaksa atšķiras.
Kopā
6 000,00

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Paplašināti Latvijas Bankas uzdevumi, uzliekot pienākumu turpmāk nodrošināt Kredītu reģistrā iekļauto ziņu aktualitāti arī attiecībā uz bijušo reģistra dalībnieku saistībām.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Tiks nodrošināta Kredītu reģistra ziņu aktualitāte, tas vairos Kredītu reģistrā iekļauto ziņu ticamību.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Saņemot ziņas par reģistra dalībnieka vai ierobežotā reģistra dalībnieka izslēgšanu no komercreģistra vai Uzņēmumu reģistra žurnāla, piecu darbdienu laikā tiks nodrošināta Kredītu reģistra ziņu aktualitāte attiecībā uz bijušā reģistra dalībnieka saistībām, negaidot, kad bijušā reģistra dalībnieka klients vai klienta galvinieks vēršas tiesā un tiesa taisa spriedumu par šo saistību izbeigšanos.
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Kredītu reģistra ziņu aktualitāte veicina ar kredītrisku saistītu pakalpojumu apriti.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Kredītu reģistra ziņu aktualitāte veicina ar kredītrisku saistītu pakalpojumu apriti.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Kredītu reģistra ziņu aktualitāte veicina ar kredītrisku saistītu pakalpojumu apriti.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Attiecībā uz šīs anotācijas 1.2. sadaļā norādīto pirmo punktu:
Tiks nodrošināta Kredītu reģistra ziņu aktualitāte, tādējādi nodrošinās ziņu par personas (klienta vai klienta galvinieka) saistību pareizību.

Attiecībā uz šīs anotācijas 1.2. sadaļā norādīto otro punktu:
Likumprojekts paplašina reģistra dalībnieku īstenojamās Kredītu reģistrā iekļauto personas datu apstrādes gadījumu skaitu attiecībā uz personām, kuras ir darījuma puse atvasināto finanšu instrumentu darījumā, ir iesniegušas pieteikumu atvasināto finanšu instrumentu darījumu veikšanai, kā arī ar tām dalības un kontroles veidā saistītajām personām un par šo personu patiesajiem labuma guvējiem.

Attiecībā uz kredītriska pārvaldīšanu kredītiestādes grupā personas datu apstrāde tiek paplašināta tiktāl, ka Kredītu reģistrā iekļautās ziņas par personu, kurai ir klienta vai klienta galvinieka saistības pret kredītiestādes meitas sabiedrību, ir iespēja pieprasīt arī attiecīgajai kredītiestādei.

Reģistra dalībnieku veiktās Kredītu reģistrā iekļauto personas datu apstrādes pamatotības pārbaudes veic Latvijas Banka kā Kredītu reģistra uzturētājs, piemērojot Kredītu reģistra likuma 25. pantā noteikto atbildību par neatļautu Kredītu reģistrā iekļauto personas datu apstrādi.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi