Anotācija (ex-ante)

23-TA-2572: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Eiropas Savienības ārkārtas atbalsta piešķiršanas noteikumi lauksaimniekiem augļu un ogu, piena un gaļas liellopu, aitu, kazu un zirgu audzēšanas nozarē" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
2023. gada 18. jūlijā stājās spēkā Komisijas 2023. gada 14. jūlija Īstenošanas regula (ES) 2023/1465, ar ko nodrošina ārkārtas finansiālo atbalstu lauksaimniecības sektoriem, kurus skārušas īpašas problēmas, kas ietekmē lauksaimniecības produktu ražotāju ekonomisko dzīvotspēju (turpmāk – regula 2023/1465). Eiropas Komisijas piešķirtais ārkārtas finansējums paredz Latvijai Eiropas Savienības (turpmāk – ES) ārkārtas atbalstu 6 796 780 euro apmērā.

Atbalsta piešķiršanas nosacījumi jānosaka pašām dalībvalstīm, pamatojoties uz objektīviem un nediskriminējošiem kritērijiem un ņemot vērā skartajiem lauksaimniekiem radušos ekonomiskos zaudējumus. Atbalsts jāpiešķir tā, lai netiktu radīti tirgus vai konkurences kropļojumi, un, lai novērstu pārkompensācijas risku, atbalsta piešķiršanā dalībvalstīm ir jāņem vērā citi valsts vai ES atbalsti, kas piešķirti šo ekonomisko zaudējumu novēršanai. Ārkārtas atbalsts ir jāizmaksā līdz 2024. gada 31. janvārim.

Lai nodrošinātu ES ārkārtas finansiālā atbalsta (turpmāk – atbalsts) piešķiršanu saskaņā ar regulu 2023/1465, ir jāsagatavo jauns Ministru kabineta noteikumu projekts, pamatojoties uz Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta ceturto un septīto daļu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikt atbalsta piešķiršanas nosacījumus saskaņā ar regulas 2023/1465 1. panta 2. punktu un paredzēt kārtību, kādā augļu un ogu, piena lopkopības, gaļas liellopu, aitu, kazu un zirgu audzēšanas nozarē tiek piešķirts atbalsts.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Nepieciešamība sniegt atbalstu augļu un ogu, piena lopkopības, gaļas liellopu, aitu, kazu un zirgu audzēšanas nozares lauksaimniekiem, lai mazinātu ekonomisko un klimatisko apstākļu radīto negatīvo ietekmi uz šīm lauksaimniecības nozarēm, sekmētu lauksaimniecības produkcijas ražošanas saglabāšanu un nepieļautu saimniecību likvidāciju finansiālo sarežģījumu dēļ.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Līdz šim Zemkopības ministrija ir sagatavojusi piecus informatīvos ziņojumus, lai informētu valdību par situāciju lauksaimniecības nozarēs: 1) informatīvo ziņojumu "Par situāciju piensaimniecības nozarē saistībā ar svaigpiena iepirkuma cenu pazemināšanos un nepieciešamām rīcībām situācijas stabilizēšanai", kas skatīts Ministru kabineta 2023. gada 7. marta sēdē; 2) informatīvo ziņojumu "Par Ministru kabineta 2023. gada 7. marta sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 13 35.§) "Informatīvais ziņojums "Par situāciju piensaimniecības nozarē saistībā ar svaigpiena iepirkuma cenu pazemināšanos un nepieciešamām rīcībām situācijas stabilizēšanai"" 2. punktā minētā uzdevuma izpildi", kas skatīts Ministru kabineta 2023. gada 6. jūnija sēdē; 3) informatīvo ziņojumu "Par globālās tirgus situācijas nelabvēlīgo ietekmi uz Latvijas graudu un rapšu ražošanas nozari", kas skatīts Ministru kabineta 2023. gada 11. jūlija sēdē; 4) informatīvo ziņojumu "Par sausuma un salnu radītajiem zaudējumiem Latvijas lauksaimniecībā un neatliekamiem pasākumiem situācijas stabilizēšanai", kas skatīts Krīzes vadības padomes ārkārtas sēdē 2023. gada 13. jūlijā; 5) informatīvo ziņojumu "Par kritisko situāciju lauksaimniecības nozarēs, kura ietekmē lauksaimniecības produktu ražotāju ekonomisko dzīvotspēju, un iespējamajiem risinājumiem negatīvās ietekmes mazināšanai", kas skatīts Ministru kabineta 2023. gada 12. septembra sēdē. 

Informatīvajā ziņojumā "Par kritisko situāciju lauksaimniecības nozarēs, kura ietekmē lauksaimniecības produktu ražotāju ekonomisko dzīvotspēju, un iespējamajiem risinājumiem negatīvās ietekmes mazināšanai" ir izklāstītas problēmas un analizēts ekonomisko un klimatisko apstākļu kopums (2023. gada pavasara salnas, ilgstošais un ekstrēmais sausums 2023. gada aprīlī–jūnijā, 2023. gadā ievērojami augstāku ražošanas resursu cenu indeksu saglabāšanās salīdzinājumā ar lauksaimniecības produktu cenu indeksiem un citiem apstākļiem), kas ir negatīvi skāris un ietekmējis lauksaimniecības nozares.

Ņemot vērā regulas 2023/1465 1. panta 2. punktā noteikto, ka atbalsts ir piešķirams visvairāk skartajās nozarēs, lai kompensētu ekonomiskos zaudējumus, kas ietekmē lauksaimniecības produktu ražotāju dzīvotspēju, Zemkopības ministrija īstenoja izvērtējumu, lai noteiktu nelabvēlīgās tirgus un klimatiskās situācijas visvairāk skartās nozares Latvijā, kurās lauksaimniekiem būs iespēja saņemt atbalstu. 

Zemkopības ministrijas veiktā analīze par visvairāk skartajām lauksaimniecības nozarēm Latvijā liecina, ka 2023. gadā kopējie lauksaimniecības nozares ekonomiskie zaudējumi, kurus noteica vairāku ekonomisko un klimatisko apstākļu mijiedarbība, veido 412,32 milj. EUR. Vislielākie zaudējumi monetārā izteiksmē ir piena lopkopības (129,25 milj. EUR) un graudkopības (106,43 milj. EUR) nozarei, mazākus zaudējumus cietusi ganāmo mājlopu (gaļas liellopu, aitu, kazu un zirgu) (84,94 milj. EUR), lopbarības kultūru (56,51 milj. EUR), rapša (20,53 milj. EUR), augļu un ogu (11,82 milj. EUR) un kartupeļu (2,84 milj. EUR) audzēšanas nozare.

Lai katrai nozarei novērtētu ekonomisko zaudējumu nozīmi, kā arī lai nozares varētu salīdzināt savā starpā, ņemot vērā nozaru ekonomiskā lieluma atšķirības, ekonomiskie zaudējumi 2023. gadā attiecināti pret attiecīgās nozares 2022. gada izlaides rādītājiem. Tādējādi vislielākie ekonomiskie zaudējumi salīdzinājumā ar šo nozaru izlaides vērtību 2022. gadā ir ganāmo mājlopu (gaļas liellopu, aitu, kazu un zirgu) audzēšanas, piena lopkopības un augļu un ogu nozarē.
Risinājuma apraksts
Lauksaimniekiem piena lopkopības, augļu un ogu, gaļas liellopu, aitu, kazu un zirgu audzēšanas nozarēs, kuras 2023. gadā ir visvairāk cietušas no dažādiem ekonomiskajiem un klimatiskajiem apstākļiem, tiek paredzēts piešķirt atbalstu 6 796 780 euro apmērā. 

Zemkopības ministrija novirzīs atbalstu iepriekšminētajām visvairāk cietušajām nozarēm saskaņā ar šo noteikumu projektu, nodrošinot finansējumu no esošā budžeta līdzekļiem no Zemkopības ministrijas budžeta apakšprogrammas 64.10.00 "Izdevumi Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) projektu un pasākumu īstenošanai (2023–2027)" tāpat kā līdz šim līdzīga atbalsta gadījumos. Pēc atbalsta izmaksāšanas atbalsta saņēmējiem Lauku atbalsta dienests (turpmāk – LAD) šos izdevumus deklarēs Eiropas Komisijai, un finansējums tiks atmaksāts valsts budžeta ieņēmumos.

Atbalsts 6 796 780 euro apmērā tiks sadalīts starp
1) augļu un ogu nozari, lai augļu un ogu saimniecībām segtu ekonomiskos zaudējumus, kas radušies no 2023. gada pavasara sala un salnu postījumiem, un
2) piena lopkopības, gaļas liellopu, aitu, kazu un zirgu audzēšanas nozarēm, lai šo nozaru saimniecībām segtu lopbarības iegādes izmaksas.

Atbalstu augļkopības nozarē piešķir tikai tiem augļu un ogu audzētājiem, kuri savus 2023. gada pavasara salā un salnās cietušos augļu un ogu dārzus pieteica apsekošanai LAD Elektroniskajā pieteikšanās sistēmā no 2023. gada 5. līdz 20. jūnijam un kuru pieteiktās augļkopības platības dabā apsekoja Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centra (turpmāk – LLKC) vai Valsts augu aizsardzības dienesta (turpmāk – VAAD) inspektori. Atbalsta likme katrai augļu un ogu kultūrai tiek noteikta, pamatojoties uz LLKC datiem par mainīgajām izmaksām 2022. gadā attiecīgajai augļu un ogu kultūrai. 2022. gada mainīgās izmaksas izmantotas tāpēc, ka 2023. gada ražas iegūšanai ieguldījumi tika īstenoti jau 2022. gadā, kad izmaksas bija rekordlielas. Ar šo atbalstu augļkopības nozarē tiktu segtas pamata darbības (mainīgās) izmaksas ražošanas spēju uzturēšanai, lai netiktu zaudēts ražošanas potenciāls 2024. gadā. Minimālās pamata darbības augļkopības nozarē ir mēslošana, ravēšana, mulčēšana, smidzināšana, laistīšana, pļaušana, vainaga vai krūmu veidošana, zaru griešana, apdobju frēzēšana, stīgu apgriešana – šie darbi ir būtiski, lai nodrošinātu augļu un ogu ražas spēju nākamajā gadā.

Atbalstu augļkopības nozarē piešķir tikai tiem augļu un ogu audzētājiem, kuri savus dārzus pieteica apsekošanai un kuru pieteiktās platības dabā apsekoja LLKC vai VAAD inspektori, pamatojoties uz regulas 2023/1465 1. panta 2. un 3. punktu, kas noteic, ka atbalsts jāpiešķir lauksaimniekiem visvairāk skartajās nozarēm, lai kompensētu radušos ekonomiskos zaudējumus. 2023. gada pavasara sals un salnas tiešā veidā radīja ekonomiskos zaudējumus augļu un ogu audzētājiem, kuru stādījumus skāra sals un salnas, un šie zaudējumi arī tika konstatēti LLKC vai VAAD veiktajos apsekojumos, nosakot cietušās platības hektāros un postījumu intensitāti. Sala un salnu postījumus varēja noteikt tikai tajā brīdī, kad notika pieteikšanās un apsekošana. Savukārt pašlaik, t.i., 2023. gada oktobrī, 2023. gada pavasara sala un salnu postījumus dabā vairs nevar noteikt.

Zemkopības ministrija sadarbībā ar LLKC un VAAD izstrādāja ražas zuduma apjoma noteikšanas metodiku, kā noteikt sala un salnu skarto platību postījumu apmēru tā, lai tiktu nodrošināta vienlīdzīga attieksme pret tiem augļu un ogu audzētājiem Latvijā, kuri cieta no pavasara sala un salnām, nepieļaujot konkurences izkropļojumus, jo visiem augļu un ogu audzētājiem tika dota iespēja no 2023. gada 5. līdz 20. jūnijam pieteikt apsekošanai savus 2023. gada pavasara salā un salnās cietušos augļu un ogu dārzus.

Lai mazinātu administratīvo slogu augļu un ogu audzētājiem, atbalsta aprēķinam tiks izmantots jau īstenotais novērtējums un LLKC vai VAAD inspektoru apsekojumā gūtie rezultāti par cietušajām platībām un to postījuma intensitāti.

Turklāt 2023. gada 26. septembra Lauksaimniecības konsultatīvās padomes sēdē ar nozaru nevalstiskajām organizācijām par ES finansiālā atbalsta novirzīšanu cietušajām lauksaimniecības nozarēm tika diskutēts, kā vislabāk atbalstīt lauksaimnieku dzīvotspēju nozarēs, kuras visvairāk ir ietekmējuši ekonomiskie un klimatiskie apstākļi, un, lai veicinātu arī lauksaimnieciskās ražošanas saglabāšanu, tika atbalstīts Zemkopības ministrijas ierosinātais atbalsta veids augļkopības nozarē.

Atbalsta izmaksu administrēs LAD. Lai pieteiktos atbalstam, atbalsta pretendents augļu un ogu nozarē iesniedz LAD atbalsta iesniegumu, lūdzot izmaksāt atbalstu saskaņā ar apsekoto un cietušo kultūru un platību rezultātiem. Atbalsta summa tiks aprēķināta, pretendenta attiecīgās augļu un ogu kultūras cietušo platību hektāros reizinot ar attiecīgās cietušās platības postījumu intensitāti un reizinot ar atbalsta likmi attiecīgajai augļu un ogu kultūrai. 

VAAD un LLKC, veicot apsekošanu, sagatavoja apsekošanas aktu, novērtējot salnas postījumu apjomu atbilstoši reālajai situācijai dabā. Salnas postījumu apjomu novērtējumu veica saskaņā ar ražas zuduma apjoma noteikšanas metodiku un valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs" (turpmāk - LVĢMC) informāciju par minimālajām gaisa temperatūrām.

Saskaņā ar ražas zuduma apjoma noteikšanas metodiku pārbaudāmajā platībā vērtētājs veica apskati un fakta konstatāciju. Konstatējot faktu, vērtētājs aktā norādīja pārbaudīto platību, cietušo platību, postījumu intensitātes pakāpi, kultūraugu, tā attīstības stadiju un šķirni. Salna postījumu novērtēšanai izmantoja valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs" datus, lai pārbaudītu gaisa minimālo temperatūru (iespējama arī augsnes virskārtas temperatūras pārbaude) par noteiktu periodu un noteiktā reģionā. Postījumu intensitātes pakāpi noteica, pārbaudāmajā platībā ejot pa diagonāli tajā lauka daļā, kuru ir skāruši salnu postījumi. Postījumu intensitāti novērtēja ne mazāk kā 0,5 x 0,5 metrus lielos parauglaukumos, kas vienmērīgi izvietoti pa maršrutu. Uzskaiti veica trijās vietās, ja orientējošā lauka platība līdz 10 ha, bet, ja lauki lielāki – 5 vietās. Nedrīkstēja uzskaiti veikt lauka malās. Postījumu intensitātes pakāpi apzīmēja:
1) 0 – postījumu nav (lauksaimniecības kultūras postījumi 0-10% no parauglaukuma platības);
2) 5% postījumu (lauksaimniecības kultūras postījumi 11-15% no parauglaukuma platības);
3) 25% postījumu (lauksaimniecības kultūras postījumi 16-35% no parauglaukuma platības);
4) 50% postījumu (lauksaimniecības kultūras postījumi 36 - 65% no parauglaukuma platības);
5) 75% postījumu (lauksaimniecības kultūras postījumi 66 - 95% no parauglaukuma platības);
6) 100% postījumu (lauksaimniecības kultūras postījumi 95 - 100% no parauglaukuma platības).
Pamatojoties uz iegūtajiem postījumu intensitātes datiem, aprēķināja pārbaudāmās platības postījumu vidējo intensitāti procents, izmantojot šādu formulu:
P=(a1xn1+a2xn2+a3xn3+a4xn4+a5xn5)/N, kur
P – postījumu intensitāte %;
a1 – a5 – parauglaukumu postījumu intensitāte (5%, 25%, 50%, 75%, 100%);
n1 – parauglaukumu skaits, kuros postījumu intensitāte ir 5%
n2 – parauglaukumu skaits, kuros postījumu intensitāte ir 25%
n3 – parauglaukumu skaits, kuros postījumu intensitāte ir 50%
n4 – parauglaukumu skaits, kuros postījumu intensitāte ir 75%
n5 – parauglaukumu skaits, kuros postījumu intensitāte ir 100%
N – pārbaudāmās zemes platības parauglaukumu kopskaits.

LAD ne vēlāk kā 10 dienu laikā pēc noteikumu stāšanās spēkā saņemot visus atbalsta iesniegumus, aprēķina kopējo atbalsta summu augļu un ogu nozarei, nepārsniedzot 3 012 000 euro.

Finansējuma summa, kas aprēķināta no kopējā finansējuma 6 796 780 euro apmēra atņemot aprēķināto atbalsta summu augļu un ogu nozarei, tiek izmantota atbalstam lopbarības iegādei piena lopkopības, gaļas liellopu, aitu, kazu un zirgu audzēšanas nozarēm. 

Atbalstu lopkopības nozarē piešķir piena lopkopības, gaļas liellopu, aitu, kazu un zirgu audzēšanas nozares saimniecībām, ja tās atbilst vismaz vienam no šādiem kritērijiem: 1) ir būtiski samazinājušies ieņēmumi no lauksaimnieciskās darbības, 2) ir būtiski samazinājušies ieņēmumi no lauksaimnieciskās darbības uz vienu nosacīto liellopu vienību, 3) ir būtiski samazinājies nosacīto liellopu vienību skaits, 4) ir būtiski samazinājušies ieņēmumi no lauksaimnieciskās darbības uz vienu kilogramu piena, kas piegādāts pirmajam pircējam, vai 5) ir būtiski samazinājušies ieņēmumi no lauksaimnieciskās darbības uz vienu realizēto nosacīto liellopu vienību. Vērtējot šos kritērijus, tiek salīdzināti 2023. gada pirmo deviņu mēnešu dati ar 2022. gada deviņu mēnešu datiem, izņemot trešajā kritērijā, kur tiek salīdzināts nosacīto liellopu vienību skaits 2022. un 2023. gada 1. oktobrī. Samazinājumam ir jābūt vismaz par 20 %, kas liecina par būtiskām problēmām atbalsta pretendenta saimniecībā, nevis par tirgus svārstībām. 

Atbalsta pretendents LAD sniedz tikai operatīvos datus par saimniecības kopējiem ieņēmumiem no lauksaimnieciskās darbības 2023. gada pirmajos deviņos mēnešos. Pārējos nepieciešamos datus LAD iegūst no Valsts ieņēmumu dienesta un Lauksaimniecības datu centra (turpmāk – LDC). Tomēr, atkāpjoties no šiem noteikumiem, atbalsta pretendents var sniegt operatīvos datus par 2022. un 2023. gada pirmo deviņu mēnešu ieņēmumiem attiecīgajā lopkopības nozarē. Zemkopības ministrija ir paredzējusi iespēju atbalsta pretendentam izvēlēties un pašam sagatavot operatīvos datus par ieņēmumiem 2022. un 2023. gada pirmajos deviņos mēnešos attiecīgajā lopkopības nozarē, lai šādā veidā atbalsta pretendents savus ekonomiskos zaudējumus varētu pierādīt ar datiem par saimniecības ieņēmumiem no attiecīgās lopkopības nozares, piemēram, piena lopkopības, nevis kopējiem ieņēmumiem no lauksaimnieciskās darbības, kas var iekļaut ieņēmumus no citām nozarēm, piemēram, graudkopības. 

Lai mākslīgi neradītu apstākļus, kad 2023. gadā visiem atbalsta pretendentiem ieņēmumi no lauksaimnieciskās darbības ir samazinājušies, jo līdz 2023. gada 30. septembrim LAD administrētie atbalsti par 2023. gadu vēl nebūs izmaksāti, noteikumu projektā ir paredzēts, ka ieņēmumos no lauksaimnieciskās darbības gan 2022., gan 2023. gadā netiek ņemti vērā saņemtie LAD administrētie atbalsti.

Atbalsta summa tiks aprēķināta, atbalsta likmi par vienu nosacīto liellopu vienību reizinot ar 2023. gada 1. oktobrī atbalsta pretendenta saimniecībā esošo nosacīto liellopu vienību skaitu. 

Saimniecības nosacīto liellopu vienību skaita aprēķinā iekļauj saimniecībā reģistrētos un apzīmētos dzīvniekus attiecīgajās lopkopības nozarēs, izņemot šādos gadījumos:
1) atbalsta pretendentam kā atbilstības kritērijs ir dzīvnieku skaita būtisks samazinājums – šajā gadījumā iekļauj tos saimniecībā reģistrētos un apzīmētos attiecīgās lopkopības nozares dzīvniekus, kuru skaits ir samazinājies vismaz par 20 procentiem;
2) atbalsta pretendentam kā atbilstības kritērijs ir būtiski samazinājušies ieņēmumi no lauksaimnieciskās darbības uz vienu kilogramu piena, kas piegādāts pirmajam pircējam, – šajā gadījumā iekļauj tikai saimniecībā reģistrētos un apzīmētos piena šķirnes dzīvniekus;
3) atbalsta pretendentam kā atbilstības kritērijs ir būtiski samazinājušies ieņēmumi no lauksaimnieciskās darbības uz vienu realizēto nosacīto liellopu vienību – šajā gadījumā iekļauj tikai saimniecībā reģistrētos un apzīmētos realizētos dzīvniekus attiecīgajā lopkopības nozarē.

Atbalsta likmi par vienu nosacīto liellopu vienību aprēķina, pieejamo finansējumu (t.i., summu, kas veidosies, no kopējās ES ārkārtas finansējuma summas 6 796 780 euro apmērā atņemot kopējo aprēķināto finansējuma summu augļu un ogu nozarē) dalot ar visu pieteikto nosacīto liellopu vienību skaitu, bet nepārsniedzot 87,70 euro par vienu nosacīto liellopu vienību. Maksimālā atbalsta likme 87,70 euro apmērā par vienu nosacīto liellopu vienību tika noteikta kā starpība starp LLKC bruto segumā aprēķinātajām pirktās un pašražotās lopbarības izmaksām 2022. gadā (1141,92 euro) un prognozētajām lopbarības izmaksām 2023. gadā vienai slaucamajai govij ganāmpulkā, kurā izslaukums ir virs 7000 kilogramiem gadā (1229,62 euro). Prognozes par lopbarības izmaksu kāpumu 2023. gadā tika izdarītas, ņemot vērā Agroresursu un ekonomikas institūta (turpmāk – AREI) datus par lopbarības izmaksām 2023. gada pirmajā un otrajā ceturksnī (izmaksu pieaugums par diviem procentiem salīdzinājumā ar 2022. gadu) un Latvijas Bankas 2023. gada 30. augusta oficiālās prognozes par gada inflācijas rādītāju (5,68 procenti). Aprēķiniem tika izmantoti dati par slaucamajām govīm ar izslaukumu virs 7000 kilogramiem gadā, t.i., dati par intensīvu piena lopkopību, kuras sekmīgai darbībai un izslaukuma apjoma nodrošināšanai ir nepieciešams lielāks daudzums un kvalitatīvāka lopbarība. Vērtējot LLKC bruto seguma izmaksas par pirkto un pašražoto lopbarību vienai slaucamajai govij, izmaksas vienai slaucamajai govij ar lielu izslaukumu ir 1,89 reizes lielākas nekā slaucamajai govij ar izslaukumu zem 7000 kilogramiem gadā. 

Ņemot vērā ierobežoto finansējuma apmēru, kā arī lai tiktu īstenots labas pārvaldības princips un atbalsts būtu pieejams visiem attiecīgajiem tirgus dalībniekiem, noteikumu projektā tiek noteikts, ka atbalsta pretendents lopkopības nozarē var saņemt atbalstu par ne vairāk kā 1000 nosacītajām liellopu vienībām. 

Saskaņā ar noteikumu projekta 7. punktu, ja kopējais aprēķinātais atbalsta apmērs pārsniegs pieejamo finansējumu, LAD proporcionāli samazinās atbalstu visiem pretendentiem, lai netiktu pārsniegts pieejamais budžets.

Atbilstoši regulas 2023/1465 5. panta 1. punkta prasībai Zemkopības ministrija paziņoja Komisijai informāciju 2023. gada 29. septembrī. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
2023. gada 26. septembra Lauksaimniecības konsultatīvās padomes sēdē notikušas konsultācijas ar nozaru nevalstiskajām organizācijām par ES finansiālā atbalsta novirzīšanu cietušajām lauksaimniecības nozarēm, diskutējot par veidiem, kā vislabāk atbalstīt lauksaimnieku dzīvotspēju nozarēs, kuras visvairāk ir ietekmējuši ekonomiskie un klimatiskie apstākļi, kā arī veicināt lauksaimnieciskās ražošanas saglabāšanu.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
2023. gada 26. septembra Lauksaimniecības konsultatīvās padomes sēdē notikušas konsultācijas ar nozaru nevalstiskajām organizācijām par ES finansiālā atbalsta novirzīšanu cietušajām lauksaimniecības nozarēm, diskutējot par veidiem, kā vislabāk atbalstīt lauksaimnieku dzīvotspēju nozarēs, kuras visvairāk ir ietekmējuši ekonomiskie un klimatiskie apstākļi, kā arī veicināt lauksaimnieciskās ražošanas saglabāšanu.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
Skaidrojums
Regulas 2023/1465 5. panta 2. punktā noteikts, ka dalībvalstis ne vēlāk kā 2024. gada 15. jūnijam Komisijai paziņo kopējās summas, kas izmaksātas par katru pasākumu, labuma guvēju skaitu un veidu un pasākuma iedarbīguma novērtējumu.
Tādējādi Zemkopības ministrija pēc atbalsta piešķiršanas izvērtēs tā ietekmi un iedarbīgumu.
Kas veiks ex-post novērtējumu?
Par pasākuma iedarbīguma novērtējumu ir atbildīga Zemkopības ministrija.
Ietekmes pēcpārbaudes veikšanas termiņš
15.06.2024.
Rezultāti/rādītāji, pēc kā tiek vērtēta tiesību akta (vai kādas tā daļas) mērķa sasniegšana
Rezultāts
Ar ārkārtas ES finansiālo atbalstu augļkopības nozarē tiktu segtas pamata darbības (mainīgās) izmaksas 100 % apmērā ražošanas spēju uzturēšanai, lai netiktu zaudēts ražošanas potenciāls 2024. gadā. Minimālās pamata darbības augļkopības nozarē ir mēslošana, ravēšana, mulčēšana, smidzināšana, laistīšana, pļaušana, vainaga vai krūmu veidošana, zaru griešana, apdobju frēzēšana, stīgu apgriešana – šie darbi ir būtiski, lai nodrošinātu augļu un ogu ražas spēju nākamajā gadā, un atbalsts par šīm darbībām daļēji segtu radušos zaudējumus 2023. gadā. Uz augļu un ogu ražas spējas saglabāšanu 2024. gadā vērstā pasākuma ietekmi būs iespējams novērtēt, kad būs zināmi dati par 2024. gada ražas apjomu augļu un ogu nozarē.

Ar ārkārtas ES finansiālo atbalstu lopkopības (piena, gaļas liellopu, aitu, kazu un zirgu) nozarēm tiktu daļēji segtas lopbarības izmaksas, lai nodrošinātu ganāmpulka turpmāku uzturēšanu un netiktu zaudēts vai ievērojami mazināts ganāmpulks 2024. gadā. Uz lopbarības izmaksu daļēju segšanu vērstā pasākuma ietekmi būs iespējams novērtēt, kad būs zināmi dati par dzīvnieku skaitu piena, gaļas liellopu, aitu, kazu un zirgu nozarēs 2024. gada pirmajā pusgadā un varēs izdarīt secinājumus par dzīvnieku skaita pārmaiņām. 
Rādītājs
Augļkopības nozarē – 2024. gada platību un ražas apjoma pārmaiņas. 
Lopkopības (piena, gaļas liellopu, aitu, kazu un zirgu) nozarē – dzīvnieku skaita pārmaiņas. 

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • lauksaimnieki - ražotāji augļu un ogu nozarē
  • lauksaimnieki - ražotāji piena lopkopības, gaļas liellopu, aitu, kazu un zirgu audzēšanas nozarē
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts ietekmēs lauksaimniekus augļu un ogu, piena lopkopības, gaļas liellopu, aitu, kazu un zirgu audzēšanas nozarēs. Daļa šo lauksaimnieku ir fiziskās personas.

Atbalstu augļu un ogu nozarē piešķir tikai tiem augļu un ogu audzētājiem, kuri savus 2023. gada pavasara salā un salnās cietušos augļu un ogu dārzus pieteica apsekošanai LAD Elektroniskajā pieteikšanās sistēmā no 2023. gada 5. līdz 20. jūnijam un kuru pieteiktās augļkopības platības dabā apsekoja LLKC un VAAD inspektori.
Kopā cietušas ir 284 saimniecības un 2413 hektāru augļkopības platību, kas aizņem 26 % no kopumā deklarētajām augļkopības platībām.

Atbalstu lopkopības nozarē piešķir piena lopkopības, gaļas liellopu, aitu, kazu un zirgu audzēšanas nozares ražotājam, ja tas atbilst vismaz vienam no šādiem kritērijiem:
1) saimniecības 2023. gada pirmo deviņu mēnešu ieņēmumi no lauksaimnieciskās darbības ir vismaz par 20 procentiem mazāki nekā 75 procenti no 2022. gada deklarētajiem ieņēmumiem no lauksaimnieciskās darbības;
2) saimniecības 2023. gada pirmo deviņu mēnešu ieņēmumi no lauksaimnieciskās darbības uz vienu nosacīto liellopu vienību ir vismaz par 20 procentiem mazāki nekā 75 procenti no 2022. gada deklarētajiem ieņēmumiem no lauksaimnieciskās darbības uz vienu nosacīto liellopu vienību;
3) nosacīto liellopu vienību skaits 2023. gada 1. oktobrī ir samazinājies vismaz par 20 procentiem salīdzinājumā ar 2022. gada 1. oktobri;
4) saimniecības 2023. gada pirmo deviņu mēnešu ieņēmumi no lauksaimnieciskās darbības uz vienu kilogramu piena, kas piegādāts pirmajam pircējam, ir vismaz par 20 procentiem mazāki nekā 75 procenti no 2022. gada deklarētajiem ieņēmumiem no lauksaimnieciskās darbības uz vienu kilogramu piena, kas piegādāts pirmajam pircējam;
5) saimniecības 2023. gada pirmo deviņu mēnešu ieņēmumi no lauksaimnieciskās darbības uz vienu realizēto nosacīto liellopu vienību ir vismaz par 20 procentiem mazāki nekā 75 procenti no 2022. gada deklarētajiem ieņēmumiem no lauksaimnieciskās darbības uz vienu realizēto nosacīto liellopu vienību.

Pēc Lauksaimniecības datu centra datiem, 2023. gada 1. janvārī Latvijā kopumā bija reģistrēts 9490 saimniecību ar slaucamajām govīm, 6379 saimniecības ar gaļas liellopiem, 1787 saimniecības ar kazām, 2603 saimniecības ar aitām un 2964 saimniecības ar zirgiem (dati par saimniecībām ar zirgiem ir pieejami par 2022. gada 1.janvāri). 

Domājams, ka daļa šo lauksaimnieku nepieteiksies atbalstam, jo tie neatbildīs nevienam no kritērijiem, tāpēc precīzu kopējo atbalsta pretendentu skaitu lopkopības nozarē nav iespējams prognozēt. 
Juridiskās personas
  • lauksaimnieki – ražotāji augļu un ogu nozarē
  • lauksaimnieki – ražotāji piena lopkopības, gaļas liellopu, aitu, kazu un zirgu audzēšanas nozarē
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts ietekmēs lauksaimniekus augļu un ogu, piena lopkopības, gaļas liellopu, aitu, kazu un zirgu audzēšanas nozarēs. 

Atbalstu augļu un ogu nozarē piešķir tikai tiem augļu un ogu audzētājiem, kuri savus 2023. gada pavasara salā un salnās cietušos augļu un ogu dārzus pieteica apsekošanai dienesta Elektroniskajā pieteikšanās sistēmā no 2023. gada 5. līdz 20. jūnijam un kuru pieteiktās augļkopības platības dabā apsekoja LLKC un VAAD inspektori.
Kopā cietušas ir 284 saimniecības un 2413 hektāru augļkopības platību, kas aizņem 26 % no kopumā deklarētajām augļkopības platībām.

Atbalstu lopkopības nozarē piešķir piena lopkopības, gaļas liellopu, aitu, kazu un zirgu audzēšanas nozares ražotājam, ja tas atbilst vismaz vienam no šādiem kritērijiem:
1) saimniecības 2023. gada pirmo deviņu mēnešu ieņēmumi no lauksaimnieciskās darbības ir vismaz par 20 procentiem mazāki nekā 75 procenti no 2022. gada deklarētajiem ieņēmumiem no lauksaimnieciskās darbības;
2) saimniecības 2023. gada pirmo deviņu mēnešu ieņēmumi no lauksaimnieciskās darbības uz vienu nosacīto liellopu vienību ir vismaz par 20 procentiem mazāki nekā 75 procenti no 2022. gada deklarētajiem ieņēmumiem no lauksaimnieciskās darbības uz vienu nosacīto liellopu vienību;
3) nosacīto liellopu vienību skaits 2023. gada 1. oktobrī ir samazinājies vismaz par 20 procentiem salīdzinājumā ar 2022. gada 1. oktobri;
4) saimniecības 2023. gada pirmo deviņu mēnešu ieņēmumi no lauksaimnieciskās darbības uz vienu kilogramu piena, kas piegādāts pirmajam pircējam, ir vismaz par 20 procentiem mazāki nekā 75 procenti no 2022. gada deklarētajiem ieņēmumiem no lauksaimnieciskās darbības uz vienu kilogramu piena, kas piegādāts pirmajam pircējam;
5) saimniecības 2023. gada pirmo deviņu mēnešu ieņēmumi no lauksaimnieciskās darbības uz vienu realizēto nosacīto liellopu vienību ir vismaz par 20 procentiem mazāki nekā 75 procenti no 2022. gada deklarētajiem ieņēmumiem no lauksaimnieciskās darbības uz vienu realizēto nosacīto liellopu vienību.

Pēc Lauksaimniecības datu centra datiem, 2023. gada 1. janvārī Latvijā kopumā bija reģistrēts 9490 saimniecību ar slaucamajām govīm, 6379 saimniecības ar gaļas liellopiem, 1787 saimniecības ar kazām, 2603 saimniecības ar aitām un 2964 saimniecības ar zirgiem (dati par saimniecībām ar zirgiem ir pieejami par 2022. gada 1.janvāri). Vienlaikus jāpiebilst, ka daudzos gadījumos vienā saimniecībā tiek turēti vairāku sugu dzīvnieki, tādēļ šīs saimniecības tiek uzskaitītas divreiz un kopējais potenciālo atbalsta pretendentu skaits ir mazāks.

Domājams, ka daļa šo lauksaimnieku nepieteiksies atbalstam, jo tie neatbildīs nevienam no kritērijiem, tāpēc precīzu kopējo atbalsta pretendentu skaitu lopkopības nozarē nav iespējams prognozēt. 

Aprēķinu vajadzībām tiek pieņemts, ka pieteiksies pretendentu skaits, kas atbilst 15 procentiem no visu minēto lopkopības nozaru saimniecību kopējā skaita, t.i., 3483 saimniecības. Pieņēmuma pamatā ir prasība par atbilstību noteiktiem kritērijiem un operatīvo datu sniegšanu par saimniecības kopējiem ieņēmumiem no lauksaimnieciskās darbības 2023. gada pirmajos deviņos mēnešos, turklāt jāņem vērā, ka daļā saimniecību ir tikai viens dzīvnieks. Šo apstākļu dēļ saimniecības var izvēlēties nepieteikties atbalstam. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Noteikumiem būs pozitīva ietekme uz tautsaimniecību kopumā un atbalsttiesīgo nozaru lauksaimniekiem, jo tie varēs saņemt atbalstu, lai
1) augļu un ogu saimniecībās segtu ekonomiskos zaudējumus, kas radušies no 2023. gada pavasara sala un salnu postījumiem;
2) piena lopkopības, gaļas liellopu, aitu, kazu un zirgu audzēšanas nozares saimniecībās segtu lopbarības iegādes izmaksas, kas ir viena no nozīmīgākajām izmaksu pozīcijām lopkopības nozarē un ir ievērojami palielinājusies 2023. gada aprīļa–jūnija ilgstošā sausuma ietekmē. 

Atbalsts ļaus uzlabot lauksaimnieku dzīvotspēju un nodrošināt saimniecību darbības turpināšanu.

Projekts paredz administratīvā sloga veidošanos lauksaimniekiem, LAD un LDC, jo atbalsts tiks piešķirts, pamatojoties uz atbalsta iesniegumiem, un tos vajadzēs administrēt.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

-

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

-

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Atbalsts būs pieejams arī mazajiem un vidējiem uzņēmumiem, kas atbilst atbalsta saņemšanas nosacījumiem.

2.2.5. uz konkurenci:

-

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Projekts daļēji skars nodarbinātību, jo atbalsts dos iespēju turpināt ražošanu un saglabāt darbavietas.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Fiziskās personas
Kopā (fiziskās personas)
220 398,84
lauksaimnieki - ražotāji augļu un ogu nozarē
palielinās
Vērtības nozīme:
7,83
euro
1,00
stundas
284
pretendenti
1
reizi
2 223,72
Aprēķins balstīts uz vienas stundas bruto darba samaksu augkopībā un lopkopībā pēc CSP datiem par 2023. gada 2. ceturksni. Katram pretendentam ir viens iesniegums, kam vidēji jāpatērē viena stunda laika (nepieciešams tikai iesniegt dienestā iesniegumu atbalsta saņemšanai ar lūgumu izmaksāt atbalstu, pamatojoties uz apsekoto un cietušo kultūru un platību rezultātiem). Administratīvās izmaksas aprēķinātas par visiem iespējamiem atbalsta pretendentiem kopā (juridiskajām personām un fiziskajām personām).
lauksaimnieki - ražotāji piena lopkopības, gaļas liellopu, aitu, kazu un zirgu audzēšanas nozarē
palielinās
Vērtības nozīme:
7,83
euro
8,00
stundas
3 483
pretendenti
1
reizi
218 175,12
Aprēķins balstīts uz vienas stundas bruto darba samaksu augkopībā un lopkopībā pēc CSP datiem par 2023. gada 2. ceturksni. Katram pretendentam ir viens iesniegums, kam vidēji jāpatērē astoņas stundas laika (nepieciešams iesniegt dienestā iesniegumu atbalsta saņemšanai un sagatavot operatīvos datus par saimniecības kopējiem ieņēmumiem no lauksaimnieciskās darbības 2023. gada pirmajos deviņos mēnešos. Ja atbalsta pretendents izvēlas, tas var sniegt operatīvos datus par 2022. un 2023. gada pirmo deviņu mēnešu ieņēmumiem attiecīgajā lopkopības nozarē). Administratīvās izmaksas aprēķinātas par visiem iespējamiem atbalsta pretendentiem kopā (juridiskajām personām un fiziskajām personām).
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
0,00
lauksaimnieki – ražotāji augļu un ogu nozarē
Skatīt aprēķinu par fiziskām personām (ietver kopējo pretendentu skaitu).
lauksaimnieki – ražotāji piena lopkopības, gaļas liellopu, aitu, kazu un zirgu audzēšanas nozarē
Kopā
220 398,84

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
6 796 780
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
6 796 780
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
6 796 780
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
6 796 780
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar regulu 2023/1465 Latvijai tiek piešķirts ES ārkārtas finansiālais atbalsts 6 796 780 euro apmērā.
Zemkopības ministrija novirzīs atbalstu augļu un ogu, piena lopkopības, gaļas liellopu, aitu, kazu un zirgu nozarēm, nodrošinot finansējumu no esošā budžeta līdzekļiem no Zemkopības ministrijas budžeta apakšprogrammas 64.10.00 "Izdevumi Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) projektu un pasākumu īstenošanai (2023–2027)" tāpat kā līdz šim līdzīga atbalsta gadījumos. Pēc atbalsta izmaksāšanas atbalsta saņēmējiem LAD šos izdevumus deklarēs Eiropas Komisijai un finansējums tiks atmaksāts valsts budžeta ieņēmumos.
Zemkopības ministrijai ir atļauja uzņemties papildu ilgtermiņa saistības 6 796 780 euro apmērā, kas nepieciešamas Eiropas Savienības (ES) ārkārtas finansiālā atbalsta izmaksai, kura noteikta Ministru kabineta 2023. gada 12. septembra sēdes protokola Nr. 44 57.§ "Informatīvais ziņojums "Par kritisko situāciju lauksaimniecības nozarēs, kura ietekmē lauksaimniecības produktu ražotāju ekonomisko dzīvotspēju, un iespējamajiem risinājumiem negatīvās ietekmes mazināšanai"" 2. punktā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Kopējie ieņēmumi – 6 796 780 euro.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Kopējie izdevumi – 6 796 780 euro.
Ārkārtas atbalsts ir jāizmaksā līdz 2024. gada 31. janvārim.
Saskaņā ar noteikumu projekta 7. punktu, ja kopējais aprēķinātais atbalsta apmērs pārsniegs pieejamo finansējumu, LAD proporcionāli samazinās atbalstu visiem pretendentiem, lai netiktu pārsniegts pieejamais budžets.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Nav.
Nav.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R1465
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2023. gada 14. jūlija Īstenošanas regula (ES) 2023/1465, ar ko nodrošina ārkārtas finansiālo atbalstu lauksaimniecības sektoriem, kurus skārušas īpašas problēmas, kas ietekmē lauksaimniecības produktu ražotāju ekonomisko dzīvotspēju
Apraksts
Regula 2023/1465 paredz ES ārkārtas finansiālo atbalstu, lai kompensētu lauksaimniekiem visvairāk skartajās nozarēs ekonomiskos zaudējumus, kas ietekmē lauksaimniecības produktu ražotāju dzīvotspēju. Galvenie iemesli ES ārkārtas finansiālajam atbalstam ir lauksaimniecības produktu cenas samazinājums, ražošanas izmaksas saglabāšanās augstā līmenī, īpaši apstākļi atsevišķās dalībvalstīs (piemēram, sarežģīta situācija piena sektorā Latvijā), kā arī ekstremāli laikapstākļi. Atbalsts pienākas šo iemeslu skartajiem lauksaimniekiem, ir samērojams ar kaitējumu un nonāk tieši līdz cietušajam lauksaimniekam. 
Latvijai saskaņā ar regulu 2023/1465 piešķirts ES atbalsts 6 796 780 euro apmērā.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Nav.

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2023. gada 14. jūlija Īstenošanas regula (ES) 2023/1465, ar ko nodrošina ārkārtas finansiālo atbalstu lauksaimniecības sektoriem, kurus skārušas īpašas problēmas, kas ietekmē lauksaimniecības produktu ražotāju ekonomisko dzīvotspēju
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2023/1465 1. panta 2. punkts
1., 12. un 18. punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības. Projekts noteic nozares, kurās iesaistītie lauksaimnieki var pretendēt uz atbalstu.
Regulas 2023/1465 1. panta 3. punkts
13. un 19. punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības. Projekts noteic, kuriem lauksaimniekiem augļu un ogu nozarē tiek piešķirts atbalsts, un kritērijus, kuriem ir jāatbilst lauksaimniekiem lopkopības nozarē, lai tie varētu saņemt atbalstu.
Ekonomiskie zaudējumi lauksaimniekiem augļu un ogu nozarē tika noteikti, apsekojot dabā pavasara salā un salnās cietušās augļkopības platības.
Ekonomiskie zaudējumi lopkopības nozarē tiks noteikti, vērtējot vienu no pieciem noteikuma projektā minētajiem kritērijiem: 1) ir būtiski samazinājušies ieņēmumi no lauksaimnieciskās darbības, 2) ir būtiski samazinājušies ieņēmumi no lauksaimnieciskās darbības uz vienu nosacīto liellopu vienību, 3) ir būtiski samazinājies nosacīto liellopu vienību skaits, 4) ir būtiski samazinājušies ieņēmumi no lauksaimnieciskās darbības uz vienu kilogramu piena, kas piegādāts pirmajam pircējam, vai 5) ir būtiski samazinājušies ieņēmumi no lauksaimnieciskās darbības uz vienu realizēto nosacīto liellopu vienību.
Regulas 2023/1465 1. panta 5. punkts
10.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības. Projekts noteic, ka LAD aprēķina atbalstu un izmaksā to līdz 2024. gada 31. janvārim. 
Regulas 2023/1465 3. panta 1.m punkts
4., 5., 6. un 7. punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības. Projektā noteikts kopējais finansējums 6 796 780 euro apmērā un kārtība, kā kopējais finansējums tiek sadalīts starp augļu un ogu un lopkopības nozarēm. Saskaņā ar noteikumu projekta 7. punktu, ja kopējais aprēķinātais atbalsta apmērs pārsniegs pieejamo finansējumu, LAD proporcionāli samazinās atbalstu visiem pretendentiem, lai netiktu pārsniegts pieejamais budžets.
Regulas 2023/1465 5. panta 1. punkts
11. punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības. Projekts noteic, ka Zemkopības ministrija iesniedz noteikto informāciju. Zemkopības ministrija, ievērojot regulā 2023/1465 noteikto termiņu, līdz 2023. gada 30. septembrim iesniedza noteikto informāciju. 
Regulas 2023/1465 5. panta 2. punkts
10.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības. Projekts noteic, ka līdz 2024. gada 1. maijam LAD iesniedz Zemkopības ministrijā informāciju par izmaksāto atbalsta summu un saņēmēju skaitu. 
Regulas 2023/1465 4. pants
3. punkts
Pārņemtas pilnībā
Atbalstu piešķir, administrē un uzrauga LAD. LAD, piešķirot atbalstu, ievēros regulas 2023/1465 4. panta prasības. Atbalsta pretendents, iesniedzot atbalsta iesniegumu, apliecinās, ka nav saņēmis citu valsts vai ES atbalstu vai apdrošināšanas atlīdzību, lai kompensētu attiecīgos ekonomiskos zaudējumus, par kuriem tiek piešķirts atbalsts saskaņā ar noteikumu projektu.
 
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts paredz ES ārkārtas finansiālā atbalsta piešķiršanu augļu un ogu, piena lopkopības, gaļas liellopu, aitu, kazu un zirgu nozares lauksaimniekiem, pamatojoties uz ZM izvērtējumu par to, ka šīs nozares ir visvairāk ietekmējuši ekonomiskie un klimatiskie apstākļi.
Projektā noteikti kritēriji, kas atbilst regulas 2023/1465 1. panta 2. un 3. punktā noteiktajām prasībām, un, ja šie kritēriji ir atbilstoši, lauksaimnieks ir atbalsttiesīgs.

Regulas 2023/1465 3. panta 2. punkts paredz iespēju piešķirt papildu valsts atbalstu, nepārsniedzot 200 procentu no piešķirtās summas. Tomēr, tā kā netika atbalstīts ne Zemkopības ministrijas sagatavotais sākotnējais informatīvais ziņojums "Par kritisko situāciju lauksaimniecības nozarēs, kura ietekmē lauksaimniecības produktu ražotāju ekonomisko dzīvotspēju, un iespējamajiem risinājumiem negatīvās ietekmes mazināšanai", kas ietvēra informāciju par nepieciešamību piešķirt papildu valsts atbalstu, nepārsniedzot 200 procentu no piešķirtās summas, ne rīkojuma projekts "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"", regulā 2023/1465 noteiktā dalībvalstu rīcības brīvība netika izmantota.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Nav.
Cita informācija
Nav.
Skaidrojums
Projekta izstrādē tika iesaistītas lauksaimniecības nozaru nevalstiskās organizācijas: 
1) 2023. gada 26. septembrī Zemkopības ministrijas piedāvātie atbalsta piešķiršanas varianti un Zemkopības ministrijas izdarīto aprēķinu rezultāti un secinājumi tika prezentēti un izskatīti Lauksaimniecības konsultatīvās padomes sēdes sanāksmē. Lauksaimniecības konsultatīvajā padomē piedalās biedrība “Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padome”, biedrība “Zemnieku saeima”, biedrība “Latvijas lauksaimniecības kooperatīvu asociācijas”, biedrība “Lopkopības saimniecību asociācija”, biedrība “Latvijas Bioloģiskās lauksaimniecības asociācija”, biedrība “Latvijas Jauno zemnieku klubs”, biedrība “Latvijas Zemnieku federācija”, biedrība “Latvijas Piensaimnieku Centrālā savienība” un biedrība “Lauksaimnieku apvienība”.
Pēc Lauksaimniecības konsultatīvās padomes sanāksmes tika saņemti sanāksmes dalībnieku un citu nevalstisko organizāciju rakstiskie komentāri. Projekta regulējumā ir ietverta virkne izvirzīto priekšlikumu;
2) Zemkopības ministrija 2023. gada 13. oktobrī organizēja sanāksmi, lai kopīgi ar lauksaimniecības nozaru nevalstisko organizāciju pārstāvjiem un to pieaicinātajiem lauksaimniekiem izskatītu MK noteikumu projektu, ņemot vērā notikušās diskusijas 2023. gada 26. septembra Lauksaimniecības konsultatīvās padomes sēdē un saņemtos komentārus pēc sanāksmes. Sanāksmē piedalījās biedrības “Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padome”, biedrības “Zemnieku saeima”, biedrības “Latvijas Bioloģiskās lauksaimniecības asociācija”, Latvijas šķirnes zirgu audzētāju asociācija, biedrības “Gaļas liellopu audzētāju biedrība”, SIA “Naukšēni”, biedrības “Latvijas Zemnieku federācija”, Latvijas aitu audzētāju asociācijas, biedrības “Lauksaimnieku apvienība” un biedrības “Latvijas augļkopju asociācija” pārstāvji.
Pēc 2023. gada 13. oktobra sanāksmes tika saņemti sanāksmes dalībnieku rakstiskie komentāri. Projekta regulējumā ir ietverta virkne izvirzīto priekšlikumu.

6.4. Cita informācija

Nav.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Lauku atbalsta dienests
  • Lauksaimniecības datu centrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Lauku atbalsta dienests
palielinās
Vērtības nozīme:
11,09
vienas stundas darbaspēka bruto izmaksas valsts pārvaldē (CSP veidlapa DIS 010, par 2022. gadu)
1,50
viena iesnieguma apstrādei un administrēšanai patērējamais laiks stundās
3 767
iesniegumu skaits
1
reizi
62 664,05
3767 iesniegumu skaits veidojas no pieņēmuma par pretendentu skaitu lopkopības nozarē (3483 pretendenti) un 284 pretendentiem augļu un ogu nozarē. Katram pretendentam augļu un ogu nozarē būs viens iesniegums ar lūgumu izmaksāt atbalstu, pamatojoties uz apsekoto un cietušo kultūru un platību rezultātiem, un tam LAD būs nepieciešams patērēt 0,5 stundas laika. Katram pretendentam lopkopības nozarē būs viens iesniegums, kuram pievienota informācija par saimniecības kopējiem ieņēmumiem no lauksaimnieciskās darbības 2023. gada pirmajos deviņos mēnešos vai dati par 2022. un 2023. gada pirmo deviņu mēnešu ieņēmumiem attiecīgajā lopkopības nozarē, un tam vidēji jāpatērē 2,5 stundas laika.
Lauksaimniecības datu centrs
palielinās
Vērtības nozīme:
11,09
vienas stundas darbaspēka bruto izmaksas valsts pārvaldē (CSP veidlapa DIS 010, par 2022. gadu)
0,50
viena pretendenta datu apstrādei patērējamais laiks stundās
3 483
pretendentu skaits
1
reizi
19 313,24
Aprēķinu vajadzībām tiek pieņemts, ka pieteiksies pretendentu skaits, kas atbilst 15 procentiem no visu minēto lopkopības nozaru saimniecību kopējā skaita (23 223 saimniecības), t.i., 3483 saimniecības. Lauksaimniecības datu centrs pēc LAD lūguma sagatavos datus par saimniecības nosacīto liellopu vienību vidējo skaitu 2022. un 2023. gada pirmajos deviņos mēnešos, saimniecības nosacīto liellopu vienību skaitu 2023. gada 1. oktobrī, piena apjomu kilogramos, kas piegādāts pirmajam pircējam 2022. un 2023. gada pirmajos deviņos mēnešos, realizēto nosacīto liellopu vienību skaitu 2022. un 2023. gada pirmajos deviņos mēnešos.
Kopā
81 977,29

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Nav.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts daļēji skar šo jomu, jo atbalsts veicinās saimniecību darbības turpināšanu un līdz ar to – darbavietu saglabāšanu.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

Nav.
Pielikumi