Anotācija

25-TA-1710: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 24. novembra noteikumos Nr. 705 "Valsts aizsardzības loģistikas un iepirkumu centra nolikums"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts  "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 24. novembra noteikumos Nr. 705 "Valsts aizsardzības un iepirkumu centra nolikums"" (turpmāk – Noteikumu projekts) ir sagatavots pēc Aizsardzības ministrijas iniciatīvas, lai īstenotu aizsardzības inovāciju reformu procesu saskaņā ar Aizsardzības industrijas un inovāciju atbalsta stratēģiju 2025.-2036.gadam:
1) reorganizēt Latvijas Nacionālo aizsardzības akadēmiju un nodot Aizsardzības tehnoloģiju un inovāciju centru Valsts aizsardzības loģistikas un iepirkumu centram (turpmāk – Centrs). Kā arī Aizsardzības ministrijas pakļautībā esošo Jauno spēju ieviešanas nodaļas nodošanu Centra sastāvā, izveidojot jaunu struktūrvienību Autonomo sistēmu kompetences centru (turpmāk - ASKC).
2) tāpat Noteikumu projekts papildina Centra funkcijas un uzdevumus attiecībā uz Nodrošinājuma reformas ietvaros ar 2026. gada 1. janvāri no Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem (turpmāk - NBS) pārņemamo funkciju – ikdienas pārtikas apgādi karavīru ēdnīcās.
3) Centrs līdz šim īstenoja funkciju pilnu materiāltehnisko līdzekļu (turpmāk - MTL) pārvaldību un loģistiku aizsardzības nozarē miera laikā. Noteikumu projekts tiek papildināts ar šīs funkcijas nodrošināšanu krīzes laikā normatīvajos aktos un aizsardzības ministra noteiktajā apjomā un kārtībā saskaņā ar 2020. gada 13. oktobra Ministru kabineta rīkojumā Nr. 605 "Par konceptuālo ziņojumu "Par Valsts aizsardzības militāro objektu un iepirkumu centra strukturālu reorganizāciju un par materiāltehnisko līdzekļu centra - Valsts aizsardzības loģistikas un iepirkumu centrs - izveidi"" noteikto.
4) vienlaikus ar minētajiem grozījumiem Noteikumu projektā veikti redakcionāli precizējumi attiecībā uz Centra funkcijām un uzdevumiem.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Mērķis ir noteikt autonomo sistēmu kompetences attīstību kā prioritāru virzienu aizsardzības resorā un uzsākt ASKC izveidi Centra sastāvā aizsardzības inovācijas reformas īstenošanas ietvaros. Noteikumu projekts papildināts ar funkcijām: īstenot autonomu sistēmu, vispārējo aizsardzības tehnoloģiju un inovāciju ieviešanu, attīstību un uzturēšanu; īstenot MTL un loģistiku aizsardzības nozarē krīzes laikā normatīvajos aktos un aizsardzības ministra noteiktajā apjomā un kārtībā; īstenot vienotu ēdināšanas pakalpojuma sniegšanu un pārvaldību NBS.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd ir spēkā Ministru kabineta 2020. gada 24. novembra noteikumi Nr. 705 "Valsts aizsardzības un iepirkumu centra nolikums" (turpmāk – Nolikums), kas nosaka Centra funkcijas, uzdevumus un Centra vadītāja kompetenci, taču Centram ir radušās jaunas kompetences un uzdevumi, tādēļ ar Noteikumu projektu tiek precizētas un aktualizētas Centra funkcijas un uzdevumi atbilstoši aizsardzības inovācijas reformai un autonomo sistēmu kompetences attīstībai kā prioritāru virzienu aizsardzības resorā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1) Latvijas Nacionālās aizsardzības akadēmijas sastāvā ir Aizsardzības tehnoloģiju un inovāciju centrs (turpmāk – ATIC), savukārt Aizsardzības ministrijas Jauno spēju ieviešanas nodaļa ir Aizsardzības ministrijas pakļautībā esoša nodaļa.  Abas struktūrvienības aizsardzības inovācijas reformas ietvaros paredzēts reorganizēt,  uzsākot ASKC izveidi kā struktūrvienību Centra sastāvā. ASKC īsteno autonomu sistēmu, vispārējo aizsardzības tehnoloģiju un inovāciju ieviešanu, attīstību, uzturēšanu un īsteno aizsardzības industrijas un pētniecības atbalsta politikas pasākumus un piedalās šīs politikas ieviešanā.
2) ATIC nodrošina autonomo sistēmu ieviešanu Nacionālajos bruņotajos spēkos un attīsta to nacionālo ražošanu, organizē autonomo sistēmu iegādi aizsardzības resora vai Nacionālo bruņoto spēku vajadzībām. Piedalās nacionālajos un starptautiskajos  aizsardzības tehnoloģiju projektos, kā arī tos organizē.
3) Aizsardzības ministrijas Jauno spēju ieviešanas nodaļa veic praktiskus pētījumus 5G sakaru, mākslīgā intelekta un kvantu tehnoloģiju, mobilitātes un pretmobilitātes jomās, kā arī nodrošina inovatīvu aizsardzības tehnoloģiju risinājumu testēšanu un  testa iepirkumu procedūras organizēšanu.
4) Centrs Nodrošinājuma reformas ietvaros no Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem pārņem funkciju – ikdienas pārtikas apgādi karavīru ēdnīcās. Ikdienas pārtikas apgāde attiecas uz Nacionālo bruņoto spēku profesionālā dienesta karavīru ēdnīcām un to ikdienas ražošanas procesu. Centrs nepārņem ārpus ikdienas pārtikas apgādes un specifiskus pārtikas apgādes procesus, piemēram, lauka virtuves, kuģu virtuves un izbraukuma ēdināšanu.
5) Nepieciešams precizēt un izvērst Centra funkciju un uzdevumu kodifikācijas jomā, paredzēt, ko tā ietver.
6) Saskaņā ar Nacionālās drošības likuma 11. panta pirmās daļas 1.punktu Aizsardzības ministrijai noteikta kompetence izstrādāt un īstenot valsts aizsardzības politiku.
Savukārt saskaņā ar Ministru kabineta 2003. gada 29. aprīļa noteikumu Nr. 236 “Aizsardzības ministrijas nolikums” 4.4.1 apakšpunktu Aizsardzības ministrijas funkcijās ietilpst plānot Nacionālo bruņoto spēku vidēja termiņa un ilgtermiņa spēju attīstību, tajā skaitā infrastruktūru, personālu, finanses un nodrošinājumu ar materiāltehniskajiem līdzekļiem. Kā arī saskaņā ar 6.4. apakšpunktu Aizsardzības ministrija nodrošina nozares politikas īstenošanu ministrijas padotībā esošajās valsts pārvaldes iestādēs [..].
Saskaņā ar Nacionālās drošības likuma 29. pantu Aizsardzības ministrija sagatavo Valsts aizsardzības koncepciju, kas ir politikas plānošanas dokuments, kas izstrādāts, pamatojoties uz militāro draudu analīzi, un nosaka valsts militārās aizsardzības stratēģiskos mērķus, pamatprincipus, prioritātes un pasākumus miera, valsts apdraudējuma un kara laikā.
Pamatojoties uz Valsts aizsardzības koncepciju, tiek īstenota valsts aizsardzības politika un plānoti konkrēti valsts aizsardzības politiskie un operacionālie pasākumi, to īstenošanai nepieciešamie resursi, NBS attīstība, gatavība un darbība miera, valsts apdraudējuma un kara laikā.
Krīzes situācijās izšķirīga nozīme ir kritisko materiāltehnisko līdzekļu pieejamībai krīzes sākuma posmā, lai nodrošinātu vitālās sabiedrības funkcijas un spējas pārvarēt valsts apdraudējumu.
Centram ir būtiska nozīme, lai sniegtu tiešo un vispārējo atbalstu visām Nacionālo bruņoto spēku vienībām, veicot centralizētus iepirkumus un apgādi, kā arī nodrošinot personāla apgādi ar materiāltehniskajiem līdzekļiem.
No minētā izriet, ka Centra pārziņā ir aizsardzības resora pilna MTL cikla pārvaldība un loģistika aizsardzības nozarē gan miera, gan krīzes apstākļos un valsts apdraudējuma gadījumā.
Nacionālo bruņoto spēku likuma 6. pants noteic NBS uzdevumus, attiecīgi pirmās daļas 3. punkts noteic piedalīšanās valsts apdraudējuma situāciju novēršanā normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
Turklāt Nacionālo bruņoto spēku likuma 18. pants noteic, ka centralizētos iepirkumus NBS vajadzībām veic un MTL pārvaldību un loģistiku aizsardzības nozarē īsteno Centrs aizsardzības ministra noteiktā apjomā un kārtībā.
Lai nodrošinātu Nacionālo bruņoto spēku likuma 6. pantā NBS uzdevuma izpildi, Centram arī valsts apdraudējuma situācijā jānodrošina NBS apgāde ar MTL.
Ievērojot minēto, nepieciešams veikt grozījumus Nolikumā.
Risinājuma apraksts
Ir nepieciešams veikt grozījumus Nolikumā, nosakot, ka Centrs aizsardzības inovācijas jomā īsteno valsts politiku un piedalās šīs politikas izstrādē. Tāpat ir nepieciešams Nolikumā noteikt Centram jaunas funkcijas - politikas ieviešanu un koordinēšanu aizsardzības tehnoloģiju un inovācijas jomā, un uzdevumus - īstenot autonomu sistēmu, vispārējo aizsardzības tehnoloģiju un inovāciju ieviešanu, attīstību, uzturēšanu un īstenot aizsardzības industrijas un pētniecības atbalsta politikas pasākumus.
Ņemot vērā, ka Centra kompetence ir īstenot pilnu MTL pārvaldību un loģistiku aizsardzības nozarē un veikt publiskos iepirkumu aizsardzības resoram, tad aizsardzības inovācijas reformas rezultātā tiek optimizēti un efektivizēti resursi starp viena resora dažādu iestāžu struktūrvienību funkcijām un kompetencēm, nododot tās Centra sastāvā un pārraudzībā.
Nepieciešams noteikt Centram jaunu funkciju īstenot vienotu ēdināšanas pakalpojuma sniegšanu un pārvaldību Nacionālajos bruņotajos spēkos un jaunu uzdevumu nodrošināt vienotu loģistikas pārvaldību ikdienas pārtikas apgādē karavīru ēdnīcās.
Nepieciešams precizēt un izvērst Centra funkciju un uzdevumu kodifikācijas jomā, paredzot, ko tā ietver.
Tiek papildināta Centra funkcija, paredzot, ka Centrs īsteno pilnu MTL pārvaldību un loģistiku aizsardzības nozarē ne tikai miera laika, bet arī krīzes un valsts apdraudējuma gadījumā normatīvajos aktos un aizsardzības ministra noteiktajā apjomā un kartībā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
ASKC atbalsts pozitīvi ietekmēs uzņēmējdarbības vidi uzņēmumiem, kas nodarbojas ar autonomo sistēmu un to komponentu ražošanu, izstrādi.  Uzņēmējdarbības veicināšanai ASKC sniegs praktisku atbalstu prototipa sistēmu izstrādē un esošo sistēmu pilnveidošanā, lai nodrošinātu to aktualitāti esošajām militārajām prasībām. Šo pasākumu īstenošanai ASKC  nodrošinās uzņēmumu piekļuvi ASKC rīcībā esošajām laboratorijām un darbnīcām, kā arī nodrošinās   nepieciešamās konsultācijas par aktuālo autonomo sistēmu militāro pielietojumu, nepieciešamajām prasībām un raksturlielumiem. Papildus tam uzņēmumiem tiks nodrošinātas autonomo sistēmu testēšanas vides, kas būs maksimāli pietuvinātas reālam militāram pielietojumam. Šāds atbalsts citās valstīs praktiski netiek sniegts, tādēļ Latvijas uzņēmumu produkti pūs konkurētspējīgi starptautiskajos tirgos un adoptēti NBS vajadzībām.
Izglītības iestādēm, kas nodrošinās autonomo sistēmu speciālistu sagatavošanu tiks sniegts atbalsts apmācības programmu sagatavošanā, kas atbilst aktuālajām militārajām vajadzībām. Izglītības iestāžu izglītojamajiem tiks piedāvātas prakses vietas ASKC darbnīcās, laboratorijās un testa poligonos. 
NBS vajadzībām ASKC nodrošinās autonomo sistēmu iepirkšanu un uzturēšanu. 

 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Noteikumu projekta normu īstenošana tiks nodrošināta Aizsardzības ministrijai piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros. Iepirkumi citām valsts pārvaldes iestāžu vajadzībām, ja iepirkuma priekšmets tiek iegādāts arī aizsardzības nozares vajadzībām, notiek Ministru kabineta vai Aizsardzības ministrijas doto uzdevuma ietvaros paredzot attiecīgo finansējumu.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Aizsardzības ministrija, Valsts aizsardzības loģistikas un iepirkumu centrs
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

Sabiedrības līdzdalība projekta izstrādē netika nodrošināta, jo projekts paredz funkciju un uzdevumu pārdali aizsardzības resora ietvaros.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts aizsardzības loģistikas un iepirkumu centrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Latvijas Nacionālo aizsardzības akadēmijas reorganizācijas rezultātā Aizsardzības tehnoloģiju un inovāciju centrs tiek pievienots Centram un Aizsardzības ministrijas pakļautība esošo Jauno spēju ieviešanas nodaļa tiek iekļauta Centra sastāvā, izveidojot jaunu struktūrvienību Autonomo sistēmu kompetences centru.
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Pārņemot Centra sastāvā Aizsardzības tehnoloģiju un inovāciju centru un Jauno spēju ieviešanas nodaļu, Centram tiek paplašinātas funkcijas un uzdevumi.
Centrs īstenos funkciju pilnu materiāltehnisko līdzekļu pārvaldību un loģistiku aizsardzības nozarē arī krīzes laikā.
Ar 2026.gada 1.janvāri Centrs īstenos vienotu ēdināšanas pakalpojuma sniegšanu un pārvaldību Nacionālajos bruņotajos spēkos.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Centrs sadarbojas ar Latvijas uzņēmumiem un pētniecības iestādēm, lai piedalītos nacionālajos, Ziemeļatlantijas līguma organizācijas dalībvalstīs un Eiropas Savienības aizsardzības industrijas attīstības projektos
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Centrs piesaista Eiropas Savienības un ārvalstu finansējumu aizsardzības tehnoloģiju un inovāciju politikas ieviešanā.
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi