Anotācija (ex-ante)

22-TA-3313: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 13. aprīļa noteikumos Nr. 352 "Eļļas augu un šķiedraugu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2010. gada 13. aprīļa noteikumus Nr. 352 "Eļļas augu un šķiedraugu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi"" (turpmāk - noteikumi Nr.352) ir nepieciešams papildināt ar nosacījumiem tirdzniecībai nelieliem iesaiņojumiem eļļas augu sugas  - saulespuķu (Helianthus annus L.) sēklām un sēklām  kaitīgajiem  organismiem.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumus Nr.352 ir nepieciešams papildināt ar nosacījumiem tirdzniecībai nelieliem iesaiņojumiem eļļas augu sugas  - saulespuķu (Helianthus annus L.) sēklām, jo ir mainījusies situācija ar šīs sugas sēklu tirdzniecību Latvijā, kā arī  ir nepieciešams uzskaitīt sēklām nosakāmos  Savienībā reglamentētos  nekarantīnas organismus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pašlaik spēkā esošie noteikumi Nr.352 nenoteic  tirdzniecības kārtību nelieliem iesaiņojumiem eļļas augu sugas  - saulespuķu (Helianthus annus L.) sēklām. Lai sekmētu tirdzniecību ar šīs sugas sēklām, nepieciešams veikt izmaiņas noteikumos attiecībā uz iesaiņojumu un nosakāmajiem Savienībā reglamentētiem nekarantīnas organismiem.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Latvijā neaudzē saulespuķes (Helianthus annus L.) sēklu ieguvei, bet tās tiek ievestas lielos iesaiņojumos. Šobrīd sēklu tirgū ir radies pieprasījums pēc nelieliem saulespuķu sēklu iesaiņojumiem (līdz 1000 gramiem). Tāpēc, lai šīs augu sugas sēklu piegādātājiem un saiņotājiem  būtu iespēja šādus iepakojumus laist tirgū, ir nepieciešams noteikt izmaiņas noteikumos. 
Uz nelieliem iesaiņojumiem attiektos IX. nodaļā "Sēklu iesaiņojuma etiķetēšana ar saiņotāja etiķetēm" noteiktā kārtība.   
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 352   VII. nodaļas "Sēklu iesaiņošana" 81. punkts (noteikumu projekta 1.punkts) un 82.1.apakšpunkts  (noteikumu projekta 2.punkts)  tiek papildināts ar saulespuķēm par prasību saiņošanai nelielā iepakojumā sēklu masai nepārsniedzot 1000 gramu. 
 
Tiesību norma stāsies spēkā vispārējā kārtībā.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 352  3. punktā noteikta kārtībā kādā ieved un tirgo saulespuķu sēklas, ievērojot Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 26. oktobra Regulas (ES) 2016/2031 par aizsardzības pasākumiem pret augiem kaitīgajiem organismiem, ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) Nr. 228/2013, (ES) Nr. 652/2014 un (ES) Nr. 1143/2014 un atceļ Padomes Direktīvas 69/464/EEK, 74/647/EEK, 93/85/EEK, 98/57/EK, 2000/29/EK, 2006/91/EK un 2007/33/EK (turpmāk – Augu veselības regula) 79. pantā "Augi, augu produkti un citi objekti, kuriem ir nepieciešama augu pase, lai tos pārvietotu Savienības teritorijā" nosacījumus par sēklu ievešanas kārtību. Savukārt minētās regulas 83. pants noteic nosacījumus augu pases saturam un formātam, kas nepieciešamas pārvietošanai Savienības teritorijā, ka arī normatīvajos aktos par augu karantīnu.  Attiecībā par saulespuķēm noteikumos Nr.352 nav šāda nosacījuma.
 
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 352 X. nodaļas "Sēklu tirdzniecība"  1071.punkts  (noteikumu projekta 3.punkts) tiek papildināts ar saulespuķēm par Augu pases lietošanas prasībām un kārtību.
 
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr.352 24.2 punkts noteic, ka komercsēklas (K) kategorijas sēklas ir iespējamas arī baltajām sinepēm Sinapis alba L. un sāreptas sinepēm Brassica juncea (L.) Czern.  Savukārt noteikumu X. nodaļā "Sēklu tirdzniecība"  par atļauju tirgot arī  šo sugu komercsēklas nav minēta. Līdz ar to nepieciešams papildināt noteikumus ar nosacījumu par šādu sēklu tirdzniecību.
 
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 352 X. nodaļas "Sēklu tirdzniecība"  108.punkts  (noteikumu projekta 4.punkts) papildināts ar atļauju tirgot balto sinepju  un sāreptas sinepju seklas, kas ir atzītas par  komercsēklu (K) kategorijas sēklām.
Problēmas apraksts
   Noteikumos Nr. 352 ir pārņemti nosacījumi par Savienībā reglamentētiem nekarantīnas organismiem (turpmāk - RNKO) augu sugām, kurām Latvijā ir sēklaudzēšana. Tie ir noteikti saskanā ar Komisijas 2020. gada 11. februāra Īstenošanas direktīvu 2020/177, ar ko attiecībā uz augu kaitīgajiem organismiem sēklās un citā augu reproduktīvajā materiālā groza Padomes Direktīvas 66/401/EEK, 66/402/EEK, 68/193/EEK, 2002/55/EK, 2002/56/EK un 2002/57/EK, Komisijas Direktīvas 93/49/EEK un 93/61/EEK un Īstenošanas direktīvas 2014/21/ES un 2014/98/ES, (turpmāk – Īstenošanas direktīva 2020/177).  Latvija ir atbrīvota no saulespuķu sēklaudzēšanas saskaņā ar  Komisijas 2017. gada 16. marta  Īstenošanas Lēmumu (ES) 2017/478, ar kuru konkrētas dalībvalstis atbrīvo no pienākuma konkrētām sugām piemērot Padomes Direktīvas 66/401/EEK, 66/402/EEK, 68/193/EEK, 1999/105/EK, 2002/54/EK, 2002/55/EK un 2002/57/EK attiecīgi par lopbarības augu sēklu, graudaugu sēklu, vīnogulāju veģetatīvās pavairošanas materiāla, meža reproduktīvā materiāla, biešu sēklu, dārzeņu sēklu un eļļas augu un šķiedraugu sēklu tirdzniecību un ar kuru atceļ Komisijas Lēmumu 2010/680/ES.
   Tā kā Latvijā  saulespuķes tiek tirgotas,tad sēklām jāatbilst  noteikumos Nr.352  noteiktajām kvalitātes prasībām. Līdz ar to attiecībā par RNKO  noteikumos Nr.352 jau ir norma, ka noņem saulespuķu sēklu paraugu RNKO noteikšanai (noteikumu Nr. 352 65.4.apakšpunkts) un 12.pielikumā ir parauga masa RNKO noteikšanai saulespuķu sēklai. Taču 14.pielikumā nav  par  saulespuķu sēklai nosakāmajiem RNKO, tāpēc ir nepieciešams papildināt minēto pielikumu.
Risinājuma apraksts
 Papildināts  noteikumu Nr. 352  14.pielikums  (noteikumu projekta 5.punkts) ar Savienībā reglamentētiem nekarantīnas organismiem saulespuķēm (Helianthus annuus L.).
 Minētās tiesību normas stāsies spēkā vispārējā kārtībā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attieksies uz eļļas augu sugas - saulespuķu sēklu saiņotājiem un tirgotājiem, kas reģistrēti Kultūraugu uzraudzības valsts informācijas sistēmas Sēklaudzētāju un sēklu tirgotāju reģistrā un Profesionālo operatoru oficiālajā reģistrā.
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attieksies uz eļļas augu sugas - saulespuķu sēklu saiņotājiem un tirgotājiem, kas reģistrēti Kultūraugu uzraudzības valsts informācijas sistēmas Sēklaudzētāju un sēklu tirgotāju reģistrā un Profesionālo operatoru oficiālajā reģistrā.
Nozare
Lauksaimniecība, mežsaimniecība un zivsaimniecība
Nozaru ietekmes apraksts
-

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
02002L0057-20220901
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes 2002. gada 13. jūnija Direktīva 2002/57/EK par eļļas augu un šķiedraugu sēklu tirdzniecību
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes 2002. gada 13. jūnija Direktīva 2002/57/EK par eļļas augu un šķiedraugu sēklu tirdzniecību
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Direktīvas 2002/57 II pielikuma 5. punkts
Pārņemts ar grozījumu 5.punktu 
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
 Padomes 2002. gada 13. jūnija Direktīva 2002/57/EK par eļļas augu un šķiedraugu sēklu tirdzniecību  pārņemta ar Noteikumiem Nr. 352 attiecībā par tām sugām, kurām Latvijā ir sēklaudzēšana. Noteikumi Nr. 352 tiek papildināti ar nosacījumiem par RNKO saulespuķēm (Helianthus annuus L.) - 14. pielikuma 9. punkts, kas noteikti minētās direktīvas  II pielikuma "Nosacījumi, kas jāievēro attiecībā uz sēklām" 5. punktā. 

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts augu aizsardzības dienests, Zemkopības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome", Biedrība Zemnieku saeima
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts augu aizsardzības dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi