25-TA-338: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 25. jūnija noteikumos Nr. 403 "Prasības mājas (istabas) dzīvnieku specializētajām tirdzniecības vietām un to reģistrācijas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 9. marta Regula (ES) 2016/429 par pārnēsājamām dzīvnieku slimībām un ar ko groza un atceļ konkrētus aktus dzīvnieku veselības jomā ("Dzīvnieku veselības tiesību akts") (turpmāk – regula 2016/429).
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekts sagatavots, lai saskaņotu Ministru kabineta 2024. gada 25. jūnija noteikumos Nr. 403 "Prasības mājas (istabas) dzīvnieku specializētajām tirdzniecības vietām un to reģistrācijas kārtība" noteiktās prasības ar regulā 2016/429 noteiktajām prasībām, kā arī precizēt prasības attiecībā uz zivju akvāriju dezinficēšanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2024. gada 25. jūnija noteikumos Nr. 403 "Prasības mājas (istabas) dzīvnieku specializētajām tirdzniecības vietām un to reģistrācijas kārtība" (turpmāk – noteikumi Nr. 403) ir noteikta specializētās tirdzniecības vietas (turpmāk – tirdzniecības vieta) reģistrācijas kārtība. Savukārt regula 2016/429 nosaka profilakses un kontroles noteikumus attiecībā uz dzīvnieku slimībām, kas ir pārnēsājamas uz dzīvniekiem vai uz cilvēkiem, ietverot sevī arī objektu, kuros tiek turēti dzīvnieki, reģistrēšanu.
Atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2006. gada 28. decembra Direktīvas 2006/123/EK par pakalpojumiem iekšējā tirgū (Pakalpojumu direktīva) 39. pantā un 15. panta septītajā daļā un Brīvas pakalpojumu sniegšanas likuma 15. panta septītajā daļā noteiktajam, noteikumi Nr. 403 pēc pieņemšanas paziņoti Eiropas Komisijai un Eiropas Savienības dalībvalstīm komentāru sniegšanai. 2024. gada 28. oktobrī saņemts Eiropas Komisijas komentārs IMI Nr. 689218 ar aicinājumu salāgot noteikumu Nr. 403 3.7. apakšpunktu ar regulas 2016/429 84. panta 1. punkta "b" apakšpunkta "iii" apakšpunktu.
Noteikumos Nr. 403 ir noteiktas prasības tirdzniecības vietas telpām, aprīkojumam un inventāram, kā arī dzīvnieku turēšanai.
Atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2006. gada 28. decembra Direktīvas 2006/123/EK par pakalpojumiem iekšējā tirgū (Pakalpojumu direktīva) 39. pantā un 15. panta septītajā daļā un Brīvas pakalpojumu sniegšanas likuma 15. panta septītajā daļā noteiktajam, noteikumi Nr. 403 pēc pieņemšanas paziņoti Eiropas Komisijai un Eiropas Savienības dalībvalstīm komentāru sniegšanai. 2024. gada 28. oktobrī saņemts Eiropas Komisijas komentārs IMI Nr. 689218 ar aicinājumu salāgot noteikumu Nr. 403 3.7. apakšpunktu ar regulas 2016/429 84. panta 1. punkta "b" apakšpunkta "iii" apakšpunktu.
Noteikumos Nr. 403 ir noteiktas prasības tirdzniecības vietas telpām, aprīkojumam un inventāram, kā arī dzīvnieku turēšanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 403 3. punktā ir noteikts, kāds minimālais informācijas apjoms ir jānorāda iesniegumā, lai reģistrētu tirdzniecības vietu. Savukārt noteikumu Nr. 403 3.7. apakšpunktā ir noteikts, ka iesniegumā norāda tirdzniecībai paredzēto dzīvnieku sugas. Regulas 2016/429 84. panta 1. punkta "b" apakšpunkta "iii" apakšpunktā ir noteikts, ka sauszemes dzīvnieku turēšanas uzņēmumu operatori, lai reģistrētu savus uzņēmumus, sniedz informāciju par turēto sauszemes dzīvnieku kategorijām, sugām un skaitu vai daudzumu, ko tie plāno turēt uzņēmumā. Noteikumu Nr. 403 3.7. apakšpunktā šobrīd nav noteikts, ka iesniegumā jānorāda arī dzīvnieku skaits vai daudzums.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 403 3.7. apakšpunkts jāpapildina ar prasību, ka iesniegumā, ko iesniedz, lai reģistrētu tirdzniecības vietu, ir jānorāda arī dzīvnieku skaits vai daudzums.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 403 11.3 apakšpunktā ir noteikts, ka telpas, aprīkojums un inventārs ir regulāri uzturēts tīrs un, ja nepieciešams, dezinficēts ar dzīvnieku turēšanas vietām piemērotu dezinfekcijas līdzekli un pirms jaunu dzīvnieku, ievietošanas to turēšanas vieta ir iztīrīta un dezinficēta. Attiecībā uz zivju turēšanu akvārijos, prasību, ka pirms jaunu dzīvnieku ievietošanas to turēšanas vieta ir iztīrīta un dezinficēta, ne vienmēr ir nepieciešams izpildīt, jo ņemot vērā zivju turēšanas specifiku un nodrošinot kvalitatīvu ūdens filtrācijas sistēmu, akvāriju nav nepieciešams iztukšot un dezinficēt pirms jaunu zivju ievietošanas.
Risinājuma apraksts
Nr. 403 11.3. apakšpunkts jāpapildina ar izņēmumu, ka pirms jaunu zivju ievietošanas akvāriju nav nepieciešams iztīrīt un dezinficēt, ja tas aprīkots ar ūdens filtrācijas sistēmu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Personas, kas vēlas reģistrēt specializēto tirdzniecības vietu
- Specializēto tirdzniecības vietu īpašnieki un to darbinieki.
Ietekmes apraksts
Lai reģistrētu specializēto tirdzniecības vietu iesniegumā papildus jānorāda arī tirdzniecībai paredzēto dzīvnieku skaits vai daudzums.
Ne vienmēr būs jāveic akvārija tīrīšana un dezinficēšana pirms jaunu dzīvnieku ievietošanas.
Ne vienmēr būs jāveic akvārija tīrīšana un dezinficēšana pirms jaunu dzīvnieku ievietošanas.
Juridiskās personas
- Personas, kas vēlas reģistrēt specializēto tirdzniecības vietu
- Specializēto tirdzniecības vietu īpašnieki.
Ietekmes apraksts
Projekta ietekme uz juridiskām personām, kas vēlas reģistrēt specializēto tirdzniecības vietu, ir tāda pati kā uz fiziskām personām.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Personas, kas vēlas reģistrēt specializēto tirdzniecības vietu
palielinās
Vērtības nozīme:
11,63
Mazumtirdzniecības jomas vadītāja vidējā alga valstī (no VID datubāzes)
0,25
stundas
1
tirdzniecības vietas reģistrācija
1
reize
2,91
Nav iespējams paredzēt, cik jaunas specializētās tirdzniecības vietas nākotnē tiks reģistrētas. Aprēķins izdarīts par vienas specializētās tirdzniecības vietas reģistrācijas iesniegumā norādāmo informāciju attiecībā uz tirdzniecībai paredzēto dzīvnieku skaitu vai daudzumu.
Specializēto tirdzniecības vietu īpašnieki.
Kopā
2,91
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32006L0123
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2006. gada 28. decembra Direktīva 2006/123/EK par pakalpojumiem iekšējā tirgū (Pakalpojumu direktīva)
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32016R0429
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 9. marta Regula (ES) 2016/429 par pārnēsājamām dzīvnieku slimībām un ar ko groza un atceļ konkrētus aktus dzīvnieku veselības jomā (“Dzīvnieku veselības tiesību akts”) (turpmāk – regula 2016/429).
Apraksts
Regulas 2016/429 84. panta 1. punkta "b" apakšpunkta "iii" apakšpunktā ir noteikts, ka sauszemes dzīvnieku turēšanas uzņēmumu operatori, lai reģistrētu savus uzņēmumus, sniedz informāciju par turēto sauszemes dzīvnieku kategorijām, sugām un skaitu vai daudzumu, ko tie plāno turēt uzņēmumā.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2006. gada 28. decembra Direktīva 2006/123/EK par pakalpojumiem iekšējā tirgū (Pakalpojumu direktīva)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts pēc saskaņošanas tiks atkārtoti paziņots Eiropas Komisijai un Eiropas Savienības dalībvalstīm komentāru sniegšanai atbilstoši Pakalpojumu direktīvas 39. pantā un 15. panta septītajā daļā un Brīvas pakalpojumu sniegšanas likuma 15. panta septītajā daļā noteiktajam.
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 9. marta Regula (ES) 2016/429 par pārnēsājamām dzīvnieku slimībām un ar ko groza un atceļ konkrētus aktus dzīvnieku veselības jomā (“Dzīvnieku veselības tiesību akts”) (turpmāk – regula 2016/429).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
84. panta 1. punkta "b" apakšpunkta "iii" apakšpunkts
1. punkts (noteikumu Nr. 403 3.7. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Tiesību norma neparedz stingrākas prasības kā regulas norma
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Pārtikas un veterinārais dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
-
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
-
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
-
8. Cita informācija
-
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
