Anotācija

25-TA-1148: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 6. septembra noteikumos Nr. 564 "Alkoholisko dzērienu patstāvīgo sīkražotāju darbības noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 6. septembra noteikumos Nr. 564 "Alkoholisko dzērienu patstāvīgo sīkražotāju darbības noteikumi"" (turpmāk – Ministru kabineta noteikumu projekts) izstrādāts atbilstoši Saeimā 2025. gada 15. maijā pieņemtajiem grozījumiem likumā "Par akcīzes nodokli". 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts paredz papildināt Ministru kabineta 2022. gada 6. septembra noteikumus Nr. 564 "Alkoholisko dzērienu patstāvīgo sīkražotāju darbības noteikumi"" (turpmāk – Ministru kabineta noteikumi Nr. 564), ietverot tajos atsauci arī uz patstāvīgo vidējo pārējo alkoholisko dzērienu ražotāju, kā arī papildināt Ministru kabineta noteikumu Nr. 564 1. punktu, lai tas atbilstu likuma "Par akcīzes nodokli" 12. panta trīspadsmitajā daļā dotajam deleģējumam Ministru kabinetam.
Spēkā stāšanās termiņš
01.10.2025.
Pamatojums
Atbilstoši Saeimā 2025. gada 15. maijā pieņemtajiem grozījumiem likumā "Par akcīzes nodokli" (turpmāk - grozījumi likumā) un likuma pārejas noteikumu 199. punktam grozījumi attiecībā uz patstāvīgo vidējo pārējo alkoholisko dzērienu ražotāju un grozījumi likuma 12. pantā stājas spēkā 2025. gada 1. oktobrī.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Grozījumi likumā nosaka patstāvīgā vidējā pārējo alkoholisko dzērienu ražotāja definīciju, lai korekti tiktu piemērota samazinātā akcīzes nodokļa likme pārējiem alkoholiskajiem dzērieniem, ko saražo mazie alkoholisko dzērienu ražotāji. Atbilstoši likuma pārejas noteikumu 199. punktam grozījumi attiecībā uz patstāvīgo vidējo pārējo alkoholisko dzērienu ražotāju un grozījumi likuma 12. pantā stājas spēkā 2025. gada 1. oktobrī.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Ministru kabineta noteikumos Nr. 564 noteiktā kārtība un nosacījumi attiecas uz patstāvīgo mazo alus ražotāju, patstāvīgo vidējo vīna ražotāju, patstāvīgo vidējo raudzēto dzērienu ražotāju, patstāvīgo vidējo starpproduktu ražotāju un mazo alkoholisko dzērienu darītavu. Uzskaitītie alkoholisko dzērienu ražotāji minētajos noteikumos tiek lietoti ar saīsinājumu - patstāvīgs sīkražotājs. Saskaņā ar grozījumiem likumā likums nosaka patstāvīgā vidējā pārējo alkoholisko dzērienu ražotāja definīciju, lai korekti tiktu piemērota samazināta akcīzes nodokļa likme alkoholisko dzērienu grupai «pārējie alkoholiskie dzērieni», ko saražo mazie alkoholisko dzērienu ražotāji Latvijā. Ņemot to vērā, ir nepieciešams veikt atbilstošus grozījumus Ministru kabineta noteikumos Nr. 564.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts paredz papildināt Ministru kabineta noteikumu Nr. 564 1.1., 1.4. un 1.5. apakšpunktu un 2. punktu ar patstāvīgo vidējo pārējo alkoholisko dzērienu ražotāju atbilstoši grozījumiem likumā.
Problēmas apraksts
2. Ministru kabineta noteikumi Nr. 564 ir izstrādāti, pamatojoties uz likuma 12. panta trīspadsmitajā daļā doto deleģējumu Ministru kabinetam, un noteikumu 1. punktā ir uzskaitīts minētais deleģējums Ministru kabinetam. Ministru kabineta noteikumi Nr. 564 nosaka kārtību un nosacījumus attiecībā uz alkoholisko dzērienu patstāvīgajiem sīkražotājiem, t.sk. par sertifikāta izsniegšanu, pārreģistrāciju un anulēšanu (noteikumu II. sadaļa). Ministru kabineta noteikumu Nr. 564 7. punkts nosaka, ka, ja mainās sertifikātā norādītie alkoholisko dzērienu veidi vai apjomi, patstāvīgais sīkražotājs iesniedz iesniegumu sertifikāta pārreģistrācijai. Piemērojot minētos noteikumus praksē, tika konstatēts, ka likuma 12. panta trīspadsmitās daļas 1. un 2. punktā pie regulējuma par sertifikātu bija norādītas darbības "izsniedz" un "anulē" sertifikātu, taču bija izpalikusi darbība "pārreģistrē" sertifikātu. Ar grozījumiem likuma 12. panta trīspadsmitās daļas 1. un 2. punktā attiecībā uz sertifikātu minētās punkta vienības tika papildinātas ar vārdu "pārreģistrē", lai visas darbības ar sertifikātu, ko veic Valsts ieņēmumu dienests, būtu korekti uzskaitītas likuma 12. panta trīspadsmitajā daļā dotajā deleģējumā Ministru kabinetam. Līdz ar to nepieciešams veikt atbilstošus grozījumus arī Ministru kabineta noteikumu Nr. 564 1.punktā.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts papildina Ministru kabineta noteikumu Nr. 564 1.1. un 1.2. apakšpunktu ar vārdu "pārreģistrē". Līdz ar to visas darbības ar sertifikātu, ko veic Valsts ieņēmumu dienests, ir uzskaitītas atbilstoši grozījumiem likuma 12. panta trīspadsmitajā daļā dotajam deleģējumam Ministru kabinetam.
Problēmas apraksts
3. Šobrīd Ministru kabineta noteikumos Nr. 564 ir noteikts, ka sertifikātu nodokļu maksātājs var saņemt vienīgi iesniedzot iesniegumu. 
Risinājuma apraksts
Lai atvieglotu administratīvo slogu tiem nodokļu maksātājiem, kuriem iepriekšējā kalendāra gadā ir bijis izsniegts sertifikāts un kuri ir iesnieguši visus pārskatus par alkoholisko dzērienu ražošanu par iepriekšējo kalendāra gadu, sertifikātus šiem nodokļu maksātājiem Valsts ieņēmumu dienests izsniegs bez nodokļu maksātāja iesnieguma saņemšanas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Ministru kabineta noteikumu projekts attiecas uz juridiskajām personām, kas veic saimnieciskās darbības ar alkoholiskajiem dzērieniem kā patstāvīgie sīkražotāji.
Ietekmes apraksts
Pēc Valsts ieņēmumu dienesta sniegtās informācijas 2025. gadā ir izsniegti 185 sertifikāti, kas apliecina patstāvīgā sīkražotāja statusu.
Ministru kabineta noteikumu projekts precizē subjektu loku, uz ko attiecas Ministru kabineta noteikumi Nr. 564, ņemot vērā to, ka ar grozījumiem likumā likuma 12. pantā noteiktās tiesības varēs izmantot ne tikai mazās alkoholisko dzērienu darītavas, kas ražo parējos alkoholiskos dzērienus, bet arī patstāvīgie vidējie pārējo alkoholisko dzērienu ražotāji, kas ražo pārējos alkoholiskos dzērienus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts ieņēmumu dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/d3f7e409-6813-4933-bfc7-f3b96941ad1f

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Publiskajā apspriešanā (12.06.2025.-26.06.2025.) priekšlikumi vai iebildumi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
Valsts ieņēmumu dienests izsniegs sertifikātu, kas apliecinās patstāvīgā vidējā pārējo alkoholisko dzērienu ražotāja statusu.

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi