Anotācija (ex-ante)

22-TA-1060: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 25. marta noteikumos Nr. 166 "Noteikumi par Lauku atbalsta dienesta informācijas sistēmu sezonas laukstrādnieku ienākuma nodokļa piemērošanas nodrošināšanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 2022. gada 1. marta sēdes protokola Nr. 12 28.§ 3. punkts

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Paplašināt sezonas laukstrādnieku ienākuma nodokļa piemērošanas tvērumu, dodot iespēju to piemērot arī sezonas strādniekiem, kas tiek nodarbināti akmeņu lasīšanas darbos sējumu, stādījumu un zālāju platībās, un palielināt dienu skaitu, kad sezonas darbos nodarbinātā ienākumam var piemērot sezonas laukstrādnieku ienākuma nodokļa režīmu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
     Pašlaik saskaņā ar likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" 11.12 pantā noteikto regulējumu sezonas laukstrādnieku ienākums likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" izpratnē ir ienākums, ko sezonas laukstrādnieku ienākuma nodokļa maksātājs gūst taksācijas gada periodā no 1. aprīļa līdz 30. novembrim sezonas rakstura darbos augļkoku, ogulāju un dārzeņu sējā vai stādīšanā, sējumu un stādījumu kopšanā, ražas novākšanā, augļu, ogu un dārzeņu šķirošanā (turpmāk — lauksaimniecības sezonas darbi) sezonas laukstrādnieku ienākuma izmaksātāja labā. 
     Sezonas laukstrādnieku ienākuma nodokļa maksātājs likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" izpratnē ir maksātājs, kas nodarbināts lauksaimniecības sezonas darbos, ja taksācijas gada periodā no 1. aprīļa līdz 30. novembrim:
     1) maksātājs tiek nodarbināts lauksaimniecības sezonas darbos ne vairāk kā 65 kalendāra dienas pie viena vai vairākiem sezonas laukstrādnieku ienākuma izmaksātājiem kopā;
     2) maksātāja ienākums, kas gūts pie viena vai vairākiem sezonas laukstrādnieku ienākuma izmaksātājiem kopā, nepārsniedz 3000 euro;
     3) maksātājam četru mēnešu periodā pirms lauksaimniecības sezonas darbu uzsākšanas sezonas laukstrādnieku ienākuma izmaksātāja labā nav ar šo pašu ienākumu izmaksātāju pastāvējušas darba tiesiskās attiecības vai nav bijis noslēgts uzņēmuma līgums.
     Savukārt sezonas laukstrādnieku ienākuma izmaksātājs likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" izpratnē ir ienākuma izmaksātājs, kas savā īpašumā, pastāvīgā lietošanā vai nomā esošu lauksaimniecībā izmantojamo zemi izmanto augļkoku, ogulāju vai dārzeņu audzēšanai un kārtējā gadā ir pieteicis to vienotam platības maksājumam saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā tiek piešķirts valsts un Eiropas Savienības atbalsts lauksaimniecībai tiešā atbalsta shēmu ietvaros.

Saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 1. marta sēdes protokola Nr. 12 28.§ "Informatīvais ziņojums "Par samazinātu darbaspēka nodokļu likmju piemērošanu sezonālajos darbos nodarbināto ienākumam"" 3. punktu Finanšu ministrijai ir dots uzdevums sadarbībā ar Zemkopības ministriju sagatavot un finanšu ministram līdz 2022. gada 1. aprīlim steidzamības kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojektu "Grozījumi likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli"", paredzot:
     1) sezonas laukstrādnieku ienākuma nodokļa piemērošanas tvēruma paplašināšanu, lai to varētu piemērot arī sezonas strādniekiem, kuri tiek nodarbināti akmeņu lasīšanas darbos lauksaimniecībā izmantojamās zemes platībās, kas kārtējā gadā ir pieteiktas vienotajam platības maksājumam saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā tiek piešķirts valsts un Eiropas Savienības atbalsts lauksaimniecībai tiešā atbalsta shēmu ietvaros;
     2) palielināt likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" noteikto dienu skaitu, kad sezonas darbos nodarbinātā ienākumam var piemērot sezonas laukstrādnieku ienākuma nodokļa režīmu, no 65 līdz 90 kalendāra dienām.

Izpildot Ministru kabineta 2022. gada 1. marta sēdes protokola Nr. 12 28.§ "Informatīvais ziņojums "Par samazinātu darbaspēka nodokļu likmju piemērošanu sezonālajos darbos nodarbināto ienākumam"" 3. punktā doto uzdevumu, Finanšu ministrija sadarbībā ar Zemkopības ministriju ir sagatavojusi likumprojektu "Grozījumi likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli"" (22-TA-872), kas 2022. gada 1. aprīlī iesniegts Valsts kancelejā izskatīšanai Ministru kabineta sēdē. Minētais likumprojekts izskatīts Ministru kabineta 2022.gada 12.aprīļa sēdē.

Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli"" ( Nr.1433/Lp13) izskatīts 2.lasījumā (galīgajā lasījumā) Saeimas 2022.gada 12.maija kārtējā sēdē.

Ņemot vērā minēto, noteikumu projekts paredz šādus grozījumus:
1) Lauku atbalsta dienests nodrošinās piekļuvi sezonas laukstrādnieku ienākuma nodokļa informācijas sistēmai arī sezonas laukstrādnieku ienākuma izmaksātājiem, kas sezonas laukstrādniekus nodarbinās akmeņu lasīšanas darbos sējumu, stādījumu un zālāju platības, ja sezonas laukstrādnieku ienākuma izmaksātājs atbildīs likuma “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” 11.12 panta trešajā daļā noteiktajām prasībām un to apliecinās Lauku atbalsta dienesta informācijas sistēmā;
2) Lauku atbalsta dienests katru nodarbināšanas dienu pēc tam, kad sezonas laukstrādnieks pie viena vai vairākiem lauksaimniekiem kopā taksācijas gada periodā no 1. aprīļa līdz 30. novembrim ir bijis nodarbināts 85 dienas, nosūta lauksaimniekam paziņojumu, kurā tiek norādīts atlikušo dienu skaits līdz likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" 11.12 panta otrās daļas 1. punktā noteiktā 90 dienu kritērija sasniegšanai.


 
Problēmas un risinājumi
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Sezonas laukstrādnieku ienākuma izmaksātājiem – fiziskām personām, kas nodarbina sezonas laukstrādniekus, pagarināts nodarbināšanas periods no 65 līdz 90 dienām, kura laikā tas var piemērot sezonas laukstrādnieku ienākuma nodokļa režīmu sezonas laukstrādniekiem.
Turpmāk sezonas laukstrādnieku ienākuma nodokļa režīmu varēs piemērot ne tikai sezonas rakstura darbos augļkoku, ogulāju un dārzeņu sējā vai stādīšanā, sējumu un stādījumu kopšanā, ražas novākšanā, augļu, ogu un dārzeņu šķirošanā, bet arī akmeņu lasīšanas darbos sējumu, stādījumu un zālāju platībās.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Sezonas laukstrādnieku ienākuma izmaksātājiem – juridiskām personām, kas nodarbina sezonas laukstrādniekus, pagarināts nodarbināšanas periods no 65 līdz 90 dienām, kura laikā tas var piemērot sezonas laukstrādnieku ienākuma nodokļa režīmu sezonas laukstrādniekiem.
Turpmāk sezonas laukstrādnieku ienākuma nodokļa režīmu varēs piemērot ne tikai sezonas rakstura darbos augļkoku, ogulāju un dārzeņu sējā vai stādīšanā, sējumu un stādījumu kopšanā, ražas novākšanā, augļu, ogu un dārzeņu šķirošanā, bet arī akmeņu lasīšanas darbos sējumu, stādījumu un zālāju platībās.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

     Atbilstoši Ministru kabineta lēmumam (Ministru kabineta 2022. gada 1. marta sēdes protokola Nr. 12 28.§ 3. punkts) Finanšu ministrija sadarbībā ar Zemkopības ministriju ir sagatavojusi likumprojektu "Grozījumi likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli"" (22-TA-872), kas paredz paplašināt sezonas laukstrādnieku ienākuma nodokļa režīma piemērošanas tvērumu, dodot iespēju to piemērot arī sezonas strādniekiem, kas tiek nodarbināti akmeņu lasīšanas darbos sējumu, stādījumu un zālāju platībās, un līdz 90 kalendāra dienām palielināt dienu skaitu, kad sezonas darbos nodarbinātā ienākumam var piemērot sezonas laukstrādnieku ienākuma nodokļa režīmu. Minēto likumprojektu Zemkopības ministrija nosūtīja saskaņošanai biedrībām "Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padome", "Zemnieku saeima", "Lauksaimniecības statūtsabiedrību asociācija", "Latvijas Bioloģiskās lauksaimniecības asociācija", "Latvijas Jauno zemnieku klubs", "Latvijas Zemnieku federācija", "Latvijas lauksaimniecības, mežsaimniecības un zivsaimniecības kamera" un "Lauksaimnieku apvienība". Iebildumi no biedrībām par likumprojektu netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Lauku atbalsta dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Projekta izpildē iesaistītās institūcijas to nodrošinās esošā finansējuma ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi