Anotācija

25-TA-2693: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" (turpmāk – rīkojuma projekts) izstrādāts, pamatojoties uz:
- Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr.421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 41.punktu, kas nosaka, ka  līdzekļus no programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” piešķir valstiski īpaši nozīmīgiem pasākumiem, valsts pamatbudžeta apropriācijās neparedzētiem izdevumiem katastrofu un dabas stihiju seku novēršanai un to radīto zaudējumu kompensēšanai un citiem neparedzētiem gadījumiem.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Lai nodrošinātu veselības aprūpes pakalpojumu nepārtrauktību, segtu izdevumus par iekārtu iegādi SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca" un VSIA "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca" papildus ir nepieciešami 1 443 550 euro.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Laikus pieejama veselības aprūpe ir kritiski svarīga, lai novērstu priekšlaicīgu mirstību, kā arī sekmētu sociālo iekļaušanu un produktivitāti. Līdz ar sabiedrības novecošanos pieaug vajadzība pēc veselības aprūpes pakalpojumiem, pieaug spiediens iespējai segt izdevumus par veselības aprūpi no mājsaimniecības budžeta. Šo iemeslu dēļ ir veicami ieguldījumi, lai palielinātu izmaksu efektīvu valsts finansēto veselības aprūpes pakalpojumu apjomu, tādējādi uzlabojot pakalpojumu pieejamību, jo īpaši ģimenēm ar bērniem. Ieguldot agrīnākā vecumā, nodrošinam iespēju samazināt veselības aprūpes izdevumus nākotnē, ņemot vērā demogrāfiskos izaicinājumus.

Papildus finansējuma piešķiršana iepriekšejos gados ir sekmējusi rindu mazināšanu bērnu veselības aprūpē. Veselības ministrija apzinās, ka sadarbībā ar Nacionālo veselības dienestu darbs pie veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības ir turpināms. 

Lai gan pie vairākiem bērnu speciālistiem joprojām ir novērojamas garas rindas uz valsts apmaksātiem sekundārās ambulatorās veselības aprūpes pakalpojumiem, tomēr pie daudziem bērnu speciālistiem gada laikā rindu garums ir mazinājies.

Ņemot vērā, ka atsevišķu bērnu speciālistu konsultācijas saņemšanai joprojām ir pārāk ilgs gaidīšanas laiks, ir būtiski pēc iespējas samazināt gaidīšanas rindas, lai novērstu slimības komplikācijas risku, kas var ietekmēt slimības turpmākās ārstēšanas gaitu un ilgumu.

Šo iemeslu dēļ ir veicami papildu ieguldījumi, lai palielinātu izmaksu efektīvu valsts finansēto veselības aprūpes pakalpojumu apjomu, tādējādi uzlabojot pakalpojumu pieejamību[1].

[1] Latvijas Nacionālais attīstības plāns 2021.–2027.gadam” (apstiprināts ar 2020.gada 2.jūlija Saeimas lēmumu)  
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1.Virs līguma apjoma veiktie veselības aprūpes pakalpojumi VSIA “Bērnu klīniskā universitātes slimnīca” 2025. gada deviņos mēnešos
1.1. VSIA "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca" (BKUS) virs līguma apjoma veiktie ambulatorajie izmeklējumi, speciālistu konsultācijas, dienas stacionāra pakalpojumi un rehabilitācijas pakalpojumi bērniem

Atbilstoši Nacionālā veselības dienesta veiktajai datu analīzei 2025. gada 9 mēnešos ir secināts, ka būtisks indikatīvi prognozētais finanšu līdzekļu deficīts veidojas VSIA  "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca" (turpmāk - BKUS) sekundārās ambulatorās veselības aprūpes kvotēto pakalpojumu sadaļā 327 997 euro apmērā, kas būtiski ietekmē veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību.
Lielākais finanšu līdzekļu iztrūkums 144 733 euro veidojas pakalpojumu programmu grupā “Izmeklējumi un terapija” tādām sekundārās ambulatorās veselības aprūpes pakalpojumu programmām, kā “Kodolmagnētiskās rezonanse”, “Ultrasonogrāfija”, “Pārējie sirds asinsvadu sistēmas funkcionālie izmeklējumi” un “Neiroelektrofizioloģiskie funkcionālie izmeklējumi”.
Papildu piešķirtais finansējums ļaus nodrošināt papildu 330 izmeklējumus iepriekš minētajās sekundārās ambulatorās veselības aprūpes pakalpojumu programmās.

Otrs lielākais finanšu līdzekļu iztrūkums 120 360 euro veidojas pakalpojumu programmu grupā “Speciālistu pakalpojumi” tādām sekundārās ambulatorās veselības aprūpes pakalpojumu programmām, kā “Kardioloģija”, “Traumatoloģija”, “Otolaringoloģija”, “Psihiatrija”, “Hematoloģija”, “Pediatrija”, “Nefroloģija” un “Algoloģija”.
Papildu piešķirtais finansējums ļaus nodrošināt papildu 13 131 ārstēšanās epizodes iepriekš minētajās sekundārās ambulatorās veselības aprūpes pakalpojumu programmās.

Tāpat būtisks finanšu līdzekļu iztrūkums 53 931 euro veidojas pakalpojumu programmu grupā “Dienas stacionārā sniegtie pakalpojumi” tādām sekundārās ambulatorās veselības aprūpes pakalpojumu programmām, kā “Uroloģija dienas stacionārā”, “Otolaringoloģija pieaugušajiem dienas stacionārā”, “Traumatoloģija, ortopēdija, rokas un rekonstruktīvā mikroķirurģija, plastiskā ķirurģija dienas stacionārā”, “Vispārējie ķirurģiskie pakalpojumi dienas stacionārā” un “Ķirurģiskie pakalpojumi oftalmoloģijas dienas stacionārā”.
Papildu piešķirtais finansējums ļaus nodrošināt papildu 412 gultas dienas iepriekš minētajās sekundārās ambulatorās veselības aprūpes pakalpojumu programmās.

Finanšu līdzekļu iztrūkums 8 974 euro veidojas arī sekundārās ambulatorās veselības aprūpes pakalpojumu programmā “Ārstu konsīlijs reto slimību ārstēšanā”. Papildu piešķirtais finansējums ļaus nodrošināt papildu 131 manipulāciju* sekundārās ambulatorās veselības aprūpes pakalpojumu programmā “Ārstu konsīlijs reto slimību ārstēšanā”.

* Aprēķinam, lai iegūtu rezultatīvo rādītāju, tiek piemērots vidējo izmaksas rādītājs katrā no sekundārās ambulatorās veselības aprūpes pakalpojumu programmas, kas iegūts balstoties uz 2025.gada 9 mēnešu datiem.
 
Lai BKUS varētu turpināt nodrošināt bērnu veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanas nepārtrauktību, papildus ir nepieciešami 327 997 euro, lai segtu izdevumus par 2025. gada deviņos mēnešos veiktajiem ambulatorajiem izmeklējumiem, speciālistu konsultācijām, dienas stacionārā sniegtajiem pakalpojumiem un rehabilitāciju bērniem valsts sabiedrībā ar ierobežotu atbildību "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca”, kas pārsniedz līgumos iekļauto apjomu (skatīt 1.1. pielikumu). Indikatīvi 278 308 manipulācijas/pacientu skaits. Pacientu skaits un manipulāciju skaits var mainīties atkarībā no pacienta veselības stāvokļa smaguma un ārstēšanās ilguma, atbilstoši slimnīcu iesniegtajiem datiem Nacionālā veselības dienesta Vadības informācijas sistēmā. 

1.2. VSIA "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca" (BKUS) virs līguma apjoma stacionārā veiktie veselības aprūpes pakalpojumi

        Stacionārā psihiatriskā palīdzība bērniem
        Bērnu un pusaudžu psihiskās veselības traucējumu izplatība pēdējos gados Latvijā ir būtiski pieaugusi. Pieaug gan akūtu gadījumu skaits, gan pacientu ar smagiem, ilgstošiem vai kombinētiem traucējumiem īpatsvars. Šī tendence atspoguļojas arī BKUS stacionārā. Stacionārās psihiatriskā palīdzība bērniem programmā ir sniegusi būtiski lielāku pakalpojumu apjomu, nekā paredzēts sākotnēji piešķirtajā finansējumā. Pieaugot bērnu un pusaudžu ar akūtiem psihiskiem traucējumiem skaitam, slimnīca ir nodrošinājusi neatliekamu ārstēšanu visiem pacientiem, neierobežojot piekļuvi palīdzībai. Stacionārā psihiatriskā palīdzība bērniem ir dzīvību un veselību saglabājošs pakalpojums, kas nodrošina specializētu ārstniecību, psiholoģisko atbalstu un drošu vidi bērniem akūtos garīgās veselības stāvokļos. Savlaicīga un kvalitatīva stacionārā aprūpe būtiski samazina komplikāciju risku, novērš krīžu atkārtošanos un uzlabo ilgtermiņa ārstēšanas rezultātus. 

       Hemodialīzes pakalpojumi bērniem
       BKUS deviņu mēnešu periodā ir nodrošinājusi būtiski lielāku hemodialīzes pakalpojumu apjomu, nekā paredzēts sākotnēji piešķirtajā finansējumā. Pieaugums saistīts ar pacientu skaita palielināšanos, hemodialīzes kursu ilguma pieaugumu un nepieciešamību sniegt neatliekamu palīdzību bērniem ar akūtu nieru mazspēju. Hemodialīze ir dzīvību uzturošs ārstniecības pakalpojums, kas nodrošina organismā uzkrāto toksīnu un liekā šķidruma izvadīšanu, kad nieres vairs nepilda savas funkcijas. Bērniem ar hronisku vai akūtu nieru mazspēju šī ārstēšana ir vitāli nepieciešama katru nedēļu – tās pārtraukšana pat uz īsu laiku var apdraudēt bērna dzīvību. 

Papildu finansējums nepieciešams, lai:
 - segtu jau faktiski sniegto hemodialīzes procedūru izmaksas deviņu mēnešu periodā;
 - saglabātu ārstniecības nepārtrauktību un drošību, īpaši pacientiem, kuriem dialīze ir vienīgais dzīvību uzturošais ārstēšanas veids.
       
        Onkoloģisko slimību diagnostikie un ģenētiskie izmeklējumi bērniem
        BKUS deviņu mēnešu periodā ir sniegusi onkoloģiskas slimības diagnostikas un ģenētiskos izmeklējumus būtiski lielākā apjomā, nekā paredzēts sākotnēji piešķirtajā finansējumā. Pieprasījuma pieaugums saistīts ar agrīnas diagnostikas nozīmi bērniem ar aizdomām par onkoloģiskiem procesiem un ar ģenētisko testu nepieciešamību precīzai diagnozei un ārstēšanas plānošanai. Onkoloģiskas slimības diagnostika un ģenētiskie izmeklējumi ir dzīvību saglabājoši un ārstēšanas lēmumu pieņemšanai kritiski pakalpojumi. Agrīna diagnostika ļauj uzsākt efektīvu terapiju laikā, būtiski palielinot ārstēšanas izredzes un samazinot komplikāciju risku. Ģenētiskie izmeklējumi nodrošina precīzu diagnozi, ļauj izvēlēties individuāli piemērotāko ārstēšanu un novērš nevajadzīgas procedūras, tādējādi efektīvāk izmantojot valsts resursus. 

Papildu finansējums nepieciešams, lai:
 - segtu jau faktiski veikto izmeklējumu izmaksas, kas pārsniedz piešķirto finansējumu;
 - saglabātu diagnostikas pakalpojumu nepārtrauktību un kvalitāti, nodrošinot bērniem laikus precīzu diagnozi un ārstēšanu.
       
        Multiplais miega latentuma tests bērniem                 
        BKUS deviņu mēnešu periodā ir veikusi multiplo miega latentuma testu apjomā, kas pārsniedz sākotnēji piešķirto finansējumu. Pieprasījums pieaudzis sakarā ar pieaugošo bērnu ar miega traucējumiem, piemēram, narkolepsiju, smagām miega fāžu novirzēm un citiem miega darbības traucējumiem, skaitu, kuriem nepieciešama precīza diagnostika. Šī ir specifiska un dzīvībai būtiska diagnostikas procedūra, kas ļauj objektīvi novērtēt miegainību dienas laikā, noteikt miega traucējumu smagumu un palīdz izvēlēties piemērotāko ārstēšanu. Pareiza un laikus veikta diagnostika būtiski uzlabo pacientu dzīves kvalitāti, samazina komplikāciju risku un novērš neatbilstošu ārstēšanu.

Papildu finansējums nepieciešams, lai:
 - segtu jau faktiski veikto izmeklējumu izmaksas, kas pārsniedz piešķirto finansējumu;
 - saglabātu diagnostikas pakalpojumu nepārtrauktību un kvalitāti, nodrošinot bērniem savlaicīgu un precīzu miega traucējumu diagnostiku.

        Piemaksa par ultrasonogrāfiju, dupleksskenēšanu pacientiem līdz 18 gadu vecumam
        BKUS deviņu mēnešu periodā ir veikusi ultrasonogrāfijas un dupleksskenēšanas izmeklējumus būtiski lielākā apjomā, nekā paredzēts sākotnēji piešķirtajā finansējumā. Pieprasījums pieaudzis sakarā ar nepieciešamību nodrošināt agrīnu diagnostiku un uzraudzību bērniem un pusaudžiem ar dažādiem sirds, asinsvadu un citām sistēmiskām saslimšanām, kā arī pacientiem ar hroniskām veselības problēmām.
Ultrasonogrāfija un dupleksskenēšana ir kritiski diagnostikas pakalpojumi, kas ļauj precīzi novērtēt orgānu un asinsvadu stāvokli, identificēt patoloģijas agrīnā stadijā un plānot efektīvu ārstēšanu. Savlaicīga diagnostika būtiski uzlabo ārstēšanas iznākumus, samazina komplikāciju risku un veicina bērnu dzīves kvalitāti.

Papildu finansējums nepieciešams, lai:
 - segtu jau faktiski veikto ultrasonogrāfijas un dupleksskenēšanas izmeklējumu izmaksas, kas pārsniedz piešķirto finansējumu;
 - saglabātu diagnostikas pakalpojumu nepārtrauktību un kvalitāti, nodrošinot savlaicīgu un precīzu medicīnisko novērtējumu bērniem un pusaudžiem.

         Miega izmeklējumi bērniem
         BKUS deviņu mēnešu periodā ir veikusi miega izmeklējumus būtiski lielākā apjomā, nekā paredzēts sākotnēji piešķirtajā finansējumā. Pieprasījums pieaudzis sakarā ar bērnu ar miega traucējumiem, piemēram, miega apnojas, smagu insomniju, narkolepsiju un citiem miega darbības traucējumiem, skaita pieaugumu, kuriem nepieciešama precīza diagnostika un uzraudzība. Miega izmeklējumi ir kritiski diagnostikas pakalpojumi, kas ļauj noteikt miega traucējumu veidu, smagumu un izvēlēties piemērotāko ārstēšanu. Savlaicīga un precīza diagnostika uzlabo bērnu veselību un dzīves kvalitāti, samazina komplikāciju risku un novērš nevajadzīgu ārstēšanu vai hospitalizācijas.

Papildu finansējums nepieciešams, lai:
 - segtu jau faktiski veikto miega izmeklējumu izmaksas, kas pārsniedz piešķirto finansējumu;
 - saglabātu diagnostikas pakalpojumu nepārtrauktību un kvalitāti, nodrošinot savlaicīgu un precīzu miega traucējumu diagnostiku bērniem.

        Kaulā ievietojamā dzirdes aparāta (BAHA) implanta ievietošana bērniem (ar implanta vērtību)
        BKUS deviņu mēnešu periodā ir veikusi kaulā ievietojamā dzirdes aparāta (BAHA) implanta ievietošanas operācijas bērniem lielākā apjomā, nekā sākotnēji paredzēts piešķirtajā finansējumā, ieskaitot implanta vērtību (piešķirtais finansējums 0.00 euro). Pieprasījums saistīts ar bērnu ar iedzimtiem vai iegūtiem dzirdes traucējumiem skaita palielināšanos, kā arī ar nepieciešamību nodrošināt savlaicīgu dzirdes funkcijas atjaunošanu, lai novērstu valodas un kognitīvās attīstības aizkavēšanos. BAHA implanta ievietošana ir dzirdes funkciju atjaunojošs un dzīvības kvalitāti būtiski uzlabojošs ārstniecības pakalpojums, kas nodrošina skaņas vadīšanu caur galvaskausa kaulu tieši uz iekšējo ausi, apvienojot ķirurģisku un tehnoloģisku ārstēšanu. Šī procedūra ir īpaši nozīmīga bērniem, kuriem tradicionālie dzirdes aparāti nav efektīvi anatomisku vai medicīnisku iemeslu dēļ. Savlaicīga implanta ievietošana ir būtiska, lai nodrošinātu bērna spēju attīstīt runu, valodu un pilnvērtīgu sociālo integrāciju.

Papildu finansējums nepieciešams, lai:
 - seg­tu jau faktiski veikto BAHA implanta ievietošanas pakalpojumu un implantu vērtības izmaksas, kas pārsniedz piešķirto finansējumu, kas šim gadam netika piešķirts;
 - saglabātu ārstniecības pakalpojuma pieejamību un kvalitāti, nodrošinot bērniem dzirdes funkcijas atjaunošanu savlaicīgi.

         Otrā kohleārā implanta ievietošanas operācijas bērniem
         BKUS deviņu mēnešu periodā ir veikusi otrā kohleārā implanta ievietošanas operācijas bērniem lielākā apjomā, nekā sākotnēji paredzēts piešķirtajā finansējumā. Pieprasījums pieaudzis saistībā ar to, ka arvien vairāk bērnu ar divpusēju dzirdes zudumu tiek iekļauti kohleārās implantācijas programmā, lai nodrošinātu pilnvērtīgu dzirdes un valodas attīstību. Otrā kohleārā implanta ievietošana ir klīniski pamatots un bērna attīstībai būtisks ārstniecības pakalpojums, kas ļauj nodrošināt dzirdes uztveri abās ausīs, veicinot skaņas lokalizācijas spēju, valodas izpratni trokšņainā vidē un uzlabotu sociālo adaptāciju. Divpusēja dzirdes atjaunošana ir īpaši svarīga agrīnā vecumā, kad notiek aktīva valodas un kognitīvo prasmju attīstība.

Papildu finansējums nepieciešams, lai:
 - seg­tu jau faktiski veikto otrā kohleārā implanta ievietošanas operāciju un implantu izmaksas, kas pārsniedz piešķirto finansējumu;
 - garantētu ārstniecības pakalpojuma nepārtrauktību un kvalitāti, nodrošinot bērniem pilnvērtīgu dzirdes atjaunošanu.
         
          Reto slimību diagnostikas pakalpojumi bērniem
          BKUS deviņu mēnešu periodā ir nodrošinājusi reto slimību diagnostikas pakalpojumus lielākā apjomā, nekā paredzēts sākotnēji piešķirtajā finansējumā. Pieprasījums pēc šiem izmeklējumiem pieaudzis, ņemot vērā bērnu ar aizdomām par retām, bieži ģenētiski noteiktām slimībām skaita pieaugumu un nepieciešamību nodrošināt savlaicīgu un precīzu diagnozi. Reto slimību diagnostika ir ļoti specializēts un būtisks ārstniecības pakalpojums, kas ietver padziļinātus laboratoriskos, ģenētiskos un molekulāros izmeklējumus. Šie izmeklējumi ir kritiski svarīgi, lai identificētu konkrētu slimības cēloni, uzsāktu mērķētu ārstēšanu vai rehabilitāciju, kā arī lai nodrošinātu pacientu un viņu ģimeņu ģenētisko konsultēšanu. Savlaicīga diagnostika samazina nepareizas ārstēšanas risku, novērš nevajadzīgus izmeklējumus un ļauj efektīvāk izmantot veselības aprūpes resursus.

Papildu finansējums nepieciešams, lai:
 - segtu jau faktiski veikto reto slimību diagnostikas pakalpojumu izmaksas, kas pārsniedz piešķirto finansējumu;
 - saglabātu diagnostikas pakalpojumu nepārtrauktību un kvalitāti, nodrošinot bērniem savlaicīgu un precīzu diagnozi.
       
            Retraktora sistēmas lietošana ķirurģiskajās operācijās bērniem
            BKUS deviņu mēnešu periodā ir nodrošinājusi retraktora sistēmas lietošanu ķirurģiskajās operācijās bērniem lielākā apjomā, nekā sākotnēji paredzēts piešķirtajā finansējumā. Šī situācija saistīta ar bērnu ķirurģisko pacientu skaita pieaugumu un nepieciešamību izmantot modernas un drošas tehnoloģijas sarežģītu operāciju veikšanai. Retraktora sistēmas lietošana ir būtiska ķirurģiskā aprīkojuma sastāvdaļa, kas nodrošina precīzu ķirurģiskā lauka fiksāciju un labāku piekļuvi operācijas zonai, samazinot audu bojājuma risku un operācijas laiku. Šī sistēma ievērojami uzlabo operācijas drošību un kvalitāti, īpaši maziem pacientiem, kuru anatomiskās īpatnības prasa īpaši precīzu un saudzīgu ķirurģisko pieeju.

Papildu finansējums nepieciešams, lai:
 - segtu jau faktiski veikto retraktora sistēmas lietošanas izmaksas, kas pārsniedz piešķirto finansējumu;
 - saglabātu ķirurģisko pakalpojumu kvalitāti un drošību, nodrošinot iespēju veikt sarežģītas operācijas ar minimālu risku bērniem.
        
           Hibridizācijas izmeklējumi mutāciju noteikšanai bērniem
           BKUS deviņu mēnešu periodā ir veikusi hibridizācijas izmeklējumus mutāciju noteikšanai lielākā apjomā, nekā sākotnēji paredzēts piešķirtajā finansējumā. Pieprasījuma pieaugums saistīts ar nepieciešamību nodrošināt precīzu ģenētisko diagnostiku bērniem ar aizdomām par iedzimtām vai retām slimībām, kā arī ar pieaugošo nozīmi personalizētajā medicīnā.
Hibridizācijas izmeklējumi mutāciju noteikšanai ir augsti specializēta molekulārās diagnostikas metode, kas ļauj identificēt konkrētas ģenētiskas izmaiņas, noteikt slimību cēloņus un palīdz izvēlēties piemērotāko ārstēšanas vai uzraudzības taktiku. Šie izmeklējumi ir būtiski agrīnai diagnostikai, mērķterapijas plānošanai un ģenētiskajai konsultēšanai, kas īpaši svarīgi bērniem ar iedzimtām, onkoloģiskām vai attīstības traucējumu slimībām.

Papildu finansējums nepieciešams, lai:
 - segtu jau faktiski veikto hibridizācijas izmeklējumu izmaksas, kas pārsniedz piešķirto finansējumu;
 - saglabātu ģenētiskās diagnostikas nepārtrauktību un kvalitāti, nodrošinot bērniem savlaicīgu un precīzu diagnozi.
       
          Zondes izmantošana, pielietojot intrakraniālo neironavigāciju bērniem
          BKUS deviņu mēnešu periodā ir nodrošinājusi zondes izmantošanu, pielietojot intrakraniālo neironavigāciju, lielākā apjomā, nekā sākotnēji paredzēts piešķirtajā finansējumā. Šo tehnoloģiju nepieciešams pielietot bērnu neiroķirurģiskajās operācijās, kur precizitāte ir izšķiroša smadzeņu audu aizsardzībai un veiksmīgam ārstniecības iznākumam. Intrakraniālās neironavigācijas laikā izmantotā zonde ir augsti specializēts ķirurģisks instruments, kas ļauj veikt precīzu orientēšanos galvas smadzeņu struktūrās, samazinot komplikāciju risku un uzlabojot operācijas drošību. Šī tehnoloģija ir būtiska audzēju, cistu, epilepsijas perēkļu un citu neiroloģisku patoloģiju ķirurģiskai ārstēšanai bērniem, īpaši ņemot vērā viņu augošo un jutīgo neiroanatomiju.

Papildu finansējums nepieciešams, lai:
 - segtu jau faktiski veikto neironavigācijas zondes izmantošanas izmaksas, kas pārsniedz piešķirto finansējumu;
 - saglabātu bērnu neiroķirurģisko pakalpojumu drošību un kvalitāti, nodrošinot maksimāli precīzu un saudzīgu ārstēšanu.
        
           Inhalējama slāpekļa monoksīda (INO) terapija bērniem
          BKUS deviņu mēnešu periodā ir nodrošinājusi inhalējama slāpekļa monoksīda (INO) terapiju lielākā apjomā, nekā sākotnēji paredzēts piešķirtajā finansējumā. INO terapija tiek izmantota intensīvās terapijas un reanimācijas nodaļās bērniem ar smagiem elpošanas traucējumiem, īpaši jaundzimušajiem ar plaušu hipertensiju, respiratoru distresa sindromu un citām dzīvību apdraudošām saslimšanām. INO terapija ir dzīvības glābšanas ārstniecības metode, kas darbojas kā selektīvs plaušu asinsvadu dilatators, uzlabojot skābekļa piegādi organismam un samazinot nepieciešamību pēc invazīvas mehāniskās ventilācijas vai ekstrakorporālās membrānas oksigenācijas (ECMO). Šī terapija ir būtiska bērniem ar kritisku elpošanas mazspēju, kurai bieži nepieciešama tūlītēja ārstēšana, un tā tiek nodrošināta saskaņā ar starptautiskām vadlīnijām.

Papildu finansējums nepieciešams, lai:
 - segtu jau faktiski veikto INO terapijas izmaksas, kas pārsniedz piešķirto finansējumu;
 - saglabātu intensīvās terapijas pakalpojumu nepārtrauktību un drošību, nodrošinot iespēju glābt dzīvības kritiskos gadījumos.
       
             Ķīmijterapijas zāļu izlietošana bērniem
             BKUS deviņu mēnešu periodā ir nodrošinājusi ķīmijterapijas zāļu izlietošanu lielākā apjomā, nekā sākotnēji paredzēts piešķirtajā finansējumā. Pieprasījums pieaudzis saistībā ar bērnu onkoloģisko pacientu skaita palielināšanos, kā arī ar nepieciešamību pielāgot terapiju individuāli katram pacientam atbilstoši slimības formai, stadijai un ārstēšanas efektivitātei.
Ķīmijterapijas zāļu nodrošināšana ir dzīvības glābšanas un ārstniecības procesa pamatā esošs pakalpojums, kas ļauj sasniegt slimības remisiju un pagarināt pacientu dzīvildzi. Terapija ir būtiska arī paliatīvās aprūpes ietvaros, lai mazinātu simptomus un uzlabotu bērnu dzīves kvalitāti. Šīs zāles ir augstas vērtības medikamenti, kuru devas tiek aprēķinātas individuāli, bieži ar nepieciešamību izmantot vairāku preparātu kombinācijas un pilnīgu flakonu izlietojumu, kas ietekmē kopējās izmaksas.

Papildu finansējums nepieciešams, lai:
 - segtu jau faktiski izlietoto ķīmijterapijas zāļu izmaksas, kas pārsniedz piešķirto finansējumu;
 - saglabātu onkoloģisko ārstniecības pakalpojumu nepārtrauktību un kvalitāti, nodrošinot terapijas pieejamību visiem bērniem.

          Valsts kompensēti pacientu līdzmaksājumu segšanas maksājumi bērniem
           BKUS deviņu mēnešu periodā ir nodrošinājusi ārstniecības pakalpojumu sniegšanu, kuru ietvaros tika veikti valsts kompensēti pacientu līdzmaksājumu segšanas maksājumi. Šie izdevumi ir radušies, nodrošinot bērniem ārstniecības pieejamību bez finansiāliem šķēršļiem, kā to paredz normatīvie akti, kas nosaka valsts apmaksātās veselības aprūpes kārtību un bērnu tiesības uz veselības aizsardzību. Tā kā valsts sedz pacientu līdzmaksājumus bērniem, slimnīca ir veikusi attiecīgos norēķinus par sniegtajiem pakalpojumiem faktiski, atbilstoši ārstniecības apjomam un pacientu skaita pieaugumam. Līdzmaksājumu apjoms pārsniedz sākotnēji piešķirto finansējumu, galvenokārt pieaugošā pacientu skaita un ārstniecības pakalpojumu intensitātes dēļ.

Papildu finansējums nepieciešams, lai:
 - segtu faktiski veikto valsts kompensēto pacientu līdzmaksājumu izmaksas, kas pārsniedz piešķirto finansējumu;
 - nodrošinātu ārstniecības procesa nepārtrauktību un pakalpojumu pieejamību visiem bērniem, neatkarīgi no ģimenes finansiālās situācijas;
 - izpildītu normatīvo prasību par valsts atbildību pacientu līdzmaksājumu kompensēšanā bērnu ārstniecībā.

Papildu līdzekļu piešķiršana ir nepieciešama, lai pilnībā segtu jau faktiski radušās izmaksas par valsts apmaksātiem veselības aprūpes pakalpojumiem, kas veikti, nodrošinot bērnu tiesības uz pieejamu un nepārtrauktu ārstniecību. Finansējuma nepiešķiršana var apdraudēt ārstniecības procesa nepārtrauktību un negatīvi ietekmēt ārstēšanas rezultātus, kā arī ietekmēt veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību bērniem.

BKUS ir nodrošinājusi šos pakalpojumus visiem bērniem, kuriem tas bija medicīniski nepieciešams, arī pārsniedzot piešķirto finansējumu, ievērojot likuma normas par ārstniecības nepārtrauktību un bērna tiesībām uz veselību un attīstību.

Lai BKUS varētu turpināt nodrošināt stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanas nepārtrauktību bērniem, papildus ir nepieciešami 495 429 euro,segtu izdevumus par 2025. gada deviņos mēnešos stacionārā veiktajiem veselības aprūpes pakalpojumiem bērniem valsts sabiedrībā ar ierobežotu atbildību "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca”, kas pārsniedz līgumos iekļauto apjomu (skatīt 1.2.pielikumu). Indikatīvi 33 pacientu skiats un 2881 manipulācijas. Pacientu skaits var mainīties atkarībā no pacienta veselības stāvokļa smaguma un ārstēšanās ilguma, atbilstoši slimnīcu iesniegtajiem datiem Nacionālā veselības dienesta Vadības informācijas sistēmā. 

2. Mazgāšanas - dezinfekcijas iekārtas iegāde, lai neierobežotu ķirurģisko pakalpojumu apjomu

Lai neierobežotu ķirurģisko pakalpojumu apjomu ir nepieciešams palielināt medicīnisko ierīču apstrādes dienesta apstrādes kapacitāti un nodrošināt drošu, kvalitatīvu un automātisku mazgāšanas un dezinfekcijas procesu, kā arī kvalitatīvu ķirurģisko instrumentu un citu medicīnas ierīču apstrādi, kas radusies pēc 10. korpusa Dienas stacionāra 4 operāciju zāļu atvēršanas.

Esošās iekārtas ir ražotas 2007. gadā un ir kritiskā stāvoklī, kā arī nav atbilstoši aprīkotas, lai veiktu kvalitatīvu minimāli invazīvo instrumentu apstrādes procesu.
Iekārtas iegāde ļaus samazināt mazgāšas-dezinfekcijas cikla laiku no 70 uz 40 min, kas ir būtiski, ja ir akūta nepieciešamība apstrādāt kādu instrumentu komplektu. Bez šīs iekārtas var rasties situācijas, kad var būt nepieciešams ierobežot ķirurģisko pakalpojumu apjomu, jo nav iespējams pietiekami ātri apstrādāt instrumentus. Īpaši kritiska šīs iekārtas nozīme būs pēc LOC pārcelšanas uz Gaiļezeru. Sterilizācijas nodaļā pieaugs apstrādājamo instrumentu apjoms vēl vairāk, jo Gaiļezera operāciju blokā tiks veiktas arī LOC operācijas un instrumentus apstrādās centrālajā sterilizācijas nodaļā.

Lai RAKUS neierobežotu ķirurģisko pakalpojumu apjomu papildus ir nepieciešami 117 497 euro, lai segtu izdevumus par mazgāšanas dezinfekcijas iekārtas iegādi.

3. Informācijas tehnoloģiju pamata un atbalstošo iekārtu pieejamība onkouroloģijas, neiroķirurģijas un ginekoloģijas profilos

Šobrīd SIA "Austrumu klīniskā universitātes slimnīca" informācijas tehnoloģiju pieejamība ir kritiska, jo ar esošo tehhniku nav iespējams nodrošināt jauno funkcionālo bloku - onkouroloģijas, neiroķirurģijas un ginekoloģijas profilos. Tehnika ir morāli un funkcionāli novecojusi un neatbilstoša, ņemot vērā vēža centra prasības nodrošināt pacientiem visu nepieciešamo informāciju par viņu ārstēšanās procesu, kā arī ieviešot digitālo pacientu datu uzskaiti un pieejamību. Lai nodrošinātu veselības aprūpes pakalpojumu nepārtrauktību pārmaiņu procesā, pacientu ārstēšanai ir nepieciešama datortehnika, gan ārstniecības personālam, gan pacientiem, nodrošinot vēža centra prasības.

Lai RAKUS novērstu kritisko situāciju ar informācijas tehnoloģiju pieejamību papildus ir nepieciešami 124 670 euro, lai segtu izdevumus par informācijas tehnoloģiju pamata un atbalstošo iekārtu onkouroloģijas, neiroķirurģijas un ginekoloģijas profilos iegādi.

4. Pielāgotas vides izveide Latvijas onkoloģijas centra onkoloģijas galvas kausa ķirurģijas nodaļai

Lai telpu nodrošinājums atbilstu drošības prasībām ir nepieciešams Onkoloģijas galvas kausa ķirurģijas nodaļas aprīkojums, kas ļautu samazināt infekciju risku un uzlabotu pacientu drošības riskus, kas savukārt samazinātu pacientu atrašanos slimnīcā, kā arī izdevumus veselības aprūpes sistēmā. Onkoloģijas galvas kausa ķirurģijas nodaļai, kas patreiz atrodas LOC telpās ir nepieciešams aprīkojums, kas atbilstu drošas darba vides prasībām.
 
Lai RAKUS nodrošinātu pielāgotas vides izveidi Latvijas onkoloģijas centra onkoloģijas galvas kausa ķirurģijas nodaļā papildus ir nepieciešami 35 216 euro, lai segtu izdevumus par onkoloģijas galvas kausa ķirurģijas nodaļas aprīkojuma iegādi.

5. Aprīkojums sekvenēšanas procesa nodrošināšanai un citiem laboratorijas procesiem – serveris sekvencēšanas iekārtām nodrošinot bērnu reto un onkoloģisko slimību diagnostiku

Lai varētu nodrošināt ātru apstrādes jaudu un iespēju apstrādāt Nanopore garo nolasījumu sekvencēšanas datus ir nepieciešams aprīkojums sekvenēšanas procesa nodrošināšanai un citiem laboratorijas procesiem – serveris sekvencēšanas iekārtām. Nanopore genoma sekvencēšana rada milzīgu datu apjomu un šo datu apstrādei ir kritiski nepieciešams grafiskais procesors (GPU). Papildus, genoma analīze ietver daudzas atsevišķas, paralēli izpildāmas darbības (piem., bāzu noteikšana garo nolasījumu datiem, nolasījumu kartēšana un variantu noteikšana), ko iespējams veikt tikai ar augstas veiktspējas skaitļošanas resursiem. Serveris un GPU paātrinājums (piemēram, NVIDIA CUDA) ļauj veikt šāda veida datu apstrādi, papildu nodrošinot paralēlu paraugu apstrādi, tādējādi saīsinot analīzes laiku. Tas ir īpaši kritiski klīniskajā diagnostikā, lai nodrošinātu ātru un efektīvu diagnostikas procesu.
 
Šobrīd Latvijā nav nevienas diagnostiskās laboratorijas, kas izmantotu garo nolasījumu (long-read) sekvencēšanas iekārtu, lai analizētu pacienta genomiskos datus un izsniegtu rezultātus klīniskajā diagnostikā. Garo nolasījumu sekvencēšanas tehnoloģijas ļauj iegūt daudz pilnīgāku un precīzāku priekšstatu par genoma struktūru un ģenētiskajām variācijām, kas bieži paliek neatklātas, izmantojot īso nolasījumu sekvencēšanas tehnoloģijas. Šī pieeja būtiski paplašina iespējas noteikt retas, sarežģītas vai strukturālas ģenētiskas izmaiņas, kas ir īpaši nozīmīgas bērnu reto un onkoloģisko slimību diagnostikā.
Ieviešot šādu tehnoloģiju lokāli, slimnīca nodrošina, ka pacientiem – bērniem un viņu ģimenēm – tiek piedāvāta precīzāka, ātrāka un pieejamāka ģenētiskā diagnostika.
Ieguvumi:
- uzlabo ārstēšanas kvalitāti;
- samazina diagnozes noteikšanas laiku;
- mazina ilgtermiņa veselības izmaksas;
- veicina sabiedrības veselības sistēmas ilgtspēju.
Precīza ģenētiskā informācija ļauj ārstiem izvēlēties efektīvāku terapiju, labāk prognozēt slimības gaitu un nodrošināt mērķētu aprūpi, kas atsevišķos gadījumos ļauj samazināt izdevumus veselības aprūpē. Bērni ir mūsu tagadne un nākotne, kā arī pamats, kas balstīs valsts ekonomiku un kopējo valsts attīstību perspektīvā.
 
Lai BKUS nodrošinātu bērnu reto un onkoloģisko slimību diagnostiku papildus ir nepieciešami 100 000 euro, lai segtu izdevumus par serveri sekvencēšanas iekārtām iegādi.

6. Divu magnētiskās rezonanses iekārtu jaunu izmeklējumu paātrinošas un kvalitāti uzlabojošas funkcionalitātes moduļu iegāde


Uzlabojošo funkcionalitātes moduļu iegāde magnētiskās rezonanses (MR) iekārtām ļaus ievērojami palielināt izmeklējumu efektivitāti, samazināt izmaksas un uzlabot bērnu drošību un ārstēšanas kvalitāti. Tā ir ilgtspējīga investīcija, kas sniedz tiešu ieguvumu gan slimnīcai, gan pacientiem.
 
MR izmeklējumu pieprasījums ir augsts — rindas uz izmeklējumu sasniedz līdz pat 90 dienām. Īpaši liela ir nepieciešamība pēc izmeklējumiem vispārējā anestēzijā un CITO kārtībā. Pašlaik MR izmeklējumi narkozē veido 30–40% no kopējā izmeklējumu skaita, kas būtiski noslogo anesteziologu resursus un veido anestēzijas līdzekļu izmaksas vairāk nekā 80 000 euro gadā.
 
Onkoloģisko pacientu, pacientu ar neskaidras izcelsmes drudzi, muguras patoloģijām, kā arī atkārtotiem vai periodiskiem izmeklējumi ir laikietilpīgi — ilgst no 1 līdz pat 2,5 stundām, kā rezultātā pacienti ilgstoši atrodas vispārējā anestēzijā, kas palielina izgulējumu un citu komplikāciju risku. Turklāt MR izmeklējumu laikā radiofrekvenču starojums izraisa audu uzkaršanu, kas bērniem var izraisīt hipertermiju, dehidratāciju un hemodinamiskas izmaiņas. Īpaši riska grupā ir mazie pacienti līdz 5 gadu vecumam.
 
Bērnu slimnīcā vēršas pacienti ar simptomiem kā galvassāpes vai locītavu sāpes, viņu izmeklēšanu operatīvi ambulatori nevar veikta dažādu iemeslu dēļ un vidēji piecas reizes nedēļā pacienti tiek stacionēti tikai MR izmeklējuma veikšanai. Tas palielina gan izmaksas, gan noslodzi slimnīcai. No 2024. gada 4. oktobra līdz 31. decembrim BKUS īstenoja 3 mēnešus ilgu pilotprojektu, testējot izmeklējumu paātrināšanas funkcijas ar Deep Resolve testa licenci. Rezultāti parādīja, ka pēc sākotnējās apmācības iegūšanas, bez tālākas optimizācijas, izmeklējumu skenēšanas laiks var tikt samazināts par 20–50%. Testēšana tika veikta muguras, ceļa un locītavu izmeklējumos, taču pēc jaunā moduļa iegādes būtu iespējams paātrināt arī galvas, vēdera un augļa MR izmeklējumus.
 
Starptautiskā pieredze bērnu slimnīcās apliecina, ka, izmantojot šādu tehnoloģiju kombinācijā ar pacientu sagatavošanu (piemēram, izmantojot spēļu terapeitu un “spēļu MR” iekārtu), izmeklējumu laiku iespējams samazināt līdz pat 70%, arī pacientiem trīs gadu vecumā. Ar jaunā moduļa ieviešanu tiks sasniegti sekojoši rezultāti:
- Sešu mēnešu laikā pēc ieviešanas MR skenēšanas laiks saīsināsies par vismaz 30%;
- Tiks uzlabota attēlu kvalitāte, nodrošinot precīzāku diagnostiku un samazinot nepieciešamību atkārtot izmeklējumus;
- Gada laikā nepieciešamība pēc izmeklējumiem vispārējā anestēzijā samazināsies par aptuveni 20%;
- Iespējams samazināt anestēzijas izmaksas par vairāk nekā 50 000 euro gadā, vienlaikus racionalizējot anesteziologu resursu izmantošanu;
- Samazināsies pacientu atrašanās laiks anestēzijā, mazinot komplikāciju un izgulējumu risku;
- Tiks saīsinātas rindas uz MR izmeklējumiem, palielinot caurlaidspēju un pacientu apmierinātību;
- Būtiski uzlabosies mazo pacientu drošība un komforts, jo izmeklējumus biežāk būs iespējams veikt bez anestēzijas.
 
Lai BKUS palielinātu izmeklējumu efektivitāti, samazinātu izmaksas un uzlabotu bērnu drošību un ārstēšanas kvalitāti papildus ir nepieciešami 242 741 euro, lai segtu izdevumus par divu magnētiskās rezonanses iekārtu jaunu izmeklējumu paātrinošas un kvalitāti uzlabojošas funkcionalitātes moduļu iegādi.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu veselības aprūpes pakalpojumu nepārtrauktību 2025. gadā papildus ir nepieciešami 1 443 550 euro, tai skaitā:
327 997 euro, lai segtu izdevumus par ambulatorajiem izmeklējumiem, speciālistu konsultācijām, dienas stacionārā sniegtajiem pakalpojumiem un rehabilitāciju bērniem, kas  pārsniedz līgumā ar  valsts sabiedrībā ar ierobežotu atbildību "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca” iekļauto apjomu 2025.gadā un nodrošinātu to sniegšanas nepārtrauktību;
495 429 euro, lai segtu izdevumus par 2025. gada deviņos mēnešos stacionārā veiktajiem veselības aprūpes pakalpojumiem bērniem valsts sabiedrībā ar ierobežotu atbildību "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca”, kas pārsniedz līgumos iekļauto apjomu;
124 670 euro, lai sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca” segtu izdevumus par informācijas tehnoloģiju pamata un atbalstošo iekārtu onkouroloģijas, neiroķirurģijas un ginekoloģijas profilos iegādi;
117 497 euro, lai  sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca” segtu izdevumus par mazgāšanas - dezinfekcijas iekārtu iegādi;
35 216 euro, lai sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca” segtu izdevumus par onkoloģijas galvas kausa ķirurģijas nodaļas aprīkojuma iegādi;
100 000 euro, lai valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca” segtu izdevumus par servera iegādi sekvencēšanas iekārtām.
242 741 euro, lai valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca” segtu izdevumus par divu magnētiskās rezonanses iekārtu jaunu izmeklējumu paātrinošas un kvalitāti uzlabojošas funkcionalitātes moduļu iegādi.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
1 443 550
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
1 443 550
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-1 443 550
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-1 443 550
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
1 443 550
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Lai nodrošinātu veselības aprūpes pakalpojumu nepārtrauktību papildus ir nepieciešami 1 443 550 euro (Detalizētu aprēķinu skatīt 1., 2. pielikumu).

Rīkojuma projekts paredz Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt Veselības ministrijai (Nacionālajam veselības dienestam) finansējumu 1 443 550 euro apmērā, tai skaitā:
327 997 euro, lai segtu izdevumus par ambulatorajiem izmeklējumiem, speciālistu konsultācijām, dienas stacionārā sniegtajiem pakalpojumiem un rehabilitāciju bērniem, kas  pārsniedz līgumā ar  valsts sabiedrībā ar ierobežotu atbildību "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca” iekļauto apjomu 2025.gadā un nodrošinātu to sniegšanas nepārtrauktību (EKK 3000 subsīdijas un dotācijas);
495 429 euro, lai segtu izdevumus par 2025. gada deviņos mēnešos stacionārā veiktajiem veselības aprūpes pakalpojumiem bērniem valsts sabiedrībā ar ierobežotu atbildību "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca”, kas pārsniedz līgumos iekļauto apjomu (EKK 3000 subsīdijas un dotācijas);
124 670 euro, lai sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca” segtu izdevumus par informācijas tehnoloģiju pamata un atbalstošo iekārtu onkouroloģijas, neiroķirurģijas un ginekoloģijas profilos iegādi (EKK 3000 subsīdijas un dotācijas);
117 497 euro, lai  sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca” segtu izdevumus par mazgāšanas - dezinfekcijas iekārtu iegādei (EKK 3000 subsīdijas un dotācijas);
35 216 euro, lai sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca” segtu izdevumus par onkoloģijas galvas kausa ķirurģijas nodaļas aprīkojuma iegādi (EKK 3000 subsīdijas un dotācijas);
100 000 euro, lai valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca” segtu izdevumus par servera iegādi sekvencēšanas iekārtām (EKK 3000 subsīdijas un dotācijas).
242 741 euro, lai valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca” segtu izdevumus par divu magnētiskās rezonanses iekārtu jaunu izmeklējumu paātrinošas un kvalitāti uzlabojošas funkcionalitātes moduļu iegādei (EKK 3000 subsīdijas un dotācijas).

Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu apropriācijas izmaiņām atbilstoši šā rīkojuma 1. punktam.

Nacionālajam veselības dienestam, piešķirot šajā rīkojumā paredzēto komercdarbības atbalstu, ievērot Eiropas Komisijas 2011. gada 20. decembra lēmumu "Par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi" (2012/21/ES) atbilstoši ar finansējuma saņēmējiem noslēgtajiem pilnvarojuma līgumiem.

 Piešķirtais finansējums tiks izlietots līdz 2025. gada beigām rīkojumā minēto iekārtu iegādei un pakalpojumu apmaksai.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Izdevumi tiks veikti Veselības ministrijas budžeta programmas 99.00.00 “Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums” ietvaros, līdzekļus pārdalot no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums

Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4.punktam, ja projekta izstrādes procesā sabiedrības līdzdalības iespējas netiek nodrošinātas, institūcija lēmumu neiesaistīt sabiedrības pārstāvjus pamato.

Projekts nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, līdz ar to sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netika piemērota.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Veselības aprūpes pakalpojumu pieejamība.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
-