Anotācija

25-TA-2727: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2015. gada 3. februāra noteikumos Nr. 59 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība investīciju veicināšanai lauksaimniecībā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Lai nodrošinātu finanšu resursu pieejamību aizdevumiem lauksaimniecības nozarē, jāizdara grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 3. februāra noteikumos Nr. 59 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība investīciju veicināšanai lauksaimniecībā" (turpmāk – noteikumi Nr. 59), samazināt finansējumu 1 300 000 euro apmērā, lai to attiecīgi varētu novirzīt apgrozāmo līdzekļu aizdevumu programmai. Atbilstoši jāizdara arī grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 3. decembra noteikumos Nr. 582 "Kārtība, kādā īsteno valsts atbalsta programmu par aizdevumu piešķiršanu apgrozāmo līdzekļu iegādei lauksaimniecības, mežsaimniecības, zvejniecības un akvakultūras nozarē" (turpmāk – noteikumi Nr. 582).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Samazināt finansējumu 1 300 000 euro kredītprocentu daļējai dzēšanai, lai to varētu novirzīt valsts atbalsta programmai par aizdevumu piešķiršanu apgrozāmo līdzekļu iegādei lauksaimniecības, mežsaimniecības, zvejniecības un akvakultūras nozarē (turpmāk – programma), dodot iespēju akciju sabiedrībai "Attīstības finanšu institūcija Altum" (turpmāk – sabiedrība "Altum") izsniegt aizdevumus ar iespējami zemāko – 3,5 procentu likmi 2024. un 2025. gada saistību segšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Lauksaimniecības nozare jau 2024. gadā jau saskārās ar nelabvēlīgiem laikapstākļiem un tirgus cenu kritumu, tāpēc vairākās nozarēs samazinājās raža un ieņēmumi un tika izsmeltas iepriekšējo gadu uzkrātās apgrozāmo līdzekļu rezerves. Tas radīja priekšnosacījumus tam, ka saimniecību finanšu stāvoklis 2025. gadā kļuva īpaši ievainojams.
2025. gada ārkārtējie laikapstākļi ir radījuši īpaši smagas sekas visā Latvijas teritorijā. Saskaņā ar Ministru kabineta 2025. gada 5. augusta rīkojumu Nr. 457 "Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu" no šā rīkojuma spēkā stāšanās dienas līdz 2025. gada 4. novembrim valstī tika izsludināta ārkārtējā situācija lauksaimniecībā, lai novērstu katastrofas draudus, kas saistīti ar ilgstošām lietavām un plūdiem. Kopš 2025. gada maija lielā nokrišņu daudzuma dēļ daudzviet applūduši sējumi un stādījumi, ievērojami samazinot ražību vai to pilnībā iznīcinot. Pārmērīgais augsnes mitrums liedza lauksaimniecības tehnikai piekļūt laukiem, kavēja lauku apstrādi un bieži padarīja neiespējamu ražas novākšanu. Daļa labības dīga uz lauka, zaudējot kvalitāti un tirgus vērtību, un līdz ar to ievērojami saruka sagaidāmie ieņēmumi 2025. gada sezonā.
Ārkārtējo laikapstākļu kopējā un ilgstošā ietekme būtiski apdraud saimniecību dzīvotspēju, īpaši tādēļ, ka joprojām saglabājas augsta cena nozīmīgajiem ražošanas resursiem – mēslojumam, augu aizsardzības līdzekļiem, degvielai. Tādējādi lauksaimniekiem ir grūtības segt arī 2024. un 2025. gada saistības par ražošanas nodrošināšanai nepieciešamajiem resursiem. Pastāv risks, ka daļa saimniecību nespēs pildīt esošās kredītsaistības, kā arī nevarēs piesaistīt papildu ārējo finansējumu vai segt zaudējumus no iekšējiem resursiem, un tas savukārt ievērojami apdraud to darbības nepārtrauktību.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministru kabineta 2019. gada 3. decembra noteikumu Nr. 582 "Kārtība, kādā īsteno valsts un Eiropas Savienības atbalsta programmu par aizdevumu piešķiršanu apgrozāmo līdzekļu iegādei lauksaimniecības, mežsaimniecības, zvejniecības un akvakultūras nozarē" (turpmāk – noteikumi Nr. 582) 21.2 punktā jau ir noteikts, ka aizdevumus var izsniegt atbalsta pretendenta 2024. un 2025. gada saistību segšanai, bet programmas praktiskā pieejamība patlaban ir ievērojami ierobežota. Valsts budžeta līdzfinansējuma nepietiekamības dēļ sabiedrība "Altum" aizdevumus pašlaik piešķir ar aptuveni 6 % procentu likmi, kas ir salīdzinoši augsta situācijā, kad saimniecības saskaras ar ievērojamu ienākumu kritumu, augstām ražošanas izmaksām un nelabvēlīgo klimatisko apstākļu sekām.
Šī iemesla dēļ, kaut arī regulējums jau ļauj segt 2024. un 2025. gada saistības, sabiedrība "Altum" nevar nodrošināt apgrozāmo līdzekļu aizdevumu izsniegšanu ar  zemāku procentu likmi. Augstāka procentu likme samazina programmas efektivitāti, īpaši ņemot vērā to, ka saimniecībām šajos gados ir izveidojušās lielas saistības par degvielu, mēslojumu, sēklām, augu aizsardzības līdzekļiem un citiem resursiem un to likviditāte ir ievērojami pasliktinājusies.
Risinājuma apraksts
Veikti grozījumi noteikumi Nr. 59 3. punktā, samazinot neizlietoto finansējumu, kas tika paredzēts kredītprocentu daļējai dzēšanai. Finansējuma atlikums kredītprocentu daļējas dzēšanas pasākumā izveidojies tādēļ, ka sākotnējā plānošana balstījās augstākās prognozēs par investīciju aktivitāti un kredītportfeļa apjomu, nekā realizējās praksē, saimniecībām augsto procentu likmju un tirgus nenoteiktības dēļ atliekot plānotās investīcijas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās lauksaimniecībā iesaistīto saimnieciskās darbības veicēju izaugsmi un palielinās konkurētspēju, tā palielinot nozares konkurētspēju kopumā.
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās lauksaimniecībā iesaistīto saimnieciskās darbības veicēju izaugsmi un palielinās konkurētspēju, tā palielinot nozares konkurētspēju kopumā.
Nozare
Lauksaimniecība, mežsaimniecība un zivsaimniecība
Nozaru ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās lauksaimniecības nozarē iesaistīto saimnieciskās darbības veicēju izaugsmi un palielinās konkurētspēju, tā palielinot nozares konkurētspēju kopumā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās lauksaimniecībā iesaistīto saimnieciskās darbības veicēju izaugsmi un palielinās konkurētspēju.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās lauksaimniecībā iesaistīto saimnieciskās darbības veicēju izaugsmi un palielinās konkurētspēju, tā palielinot nozares konkurētspēju kopumā.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Tiks sekmēta un lauksaimniecības nozarē iesaistīto uzņēmēju konkurētspēja, nodrošinot pieejamību finanšu resursiem par atbilstošām aizdevumu likmēm. Tā arī tiks veicināta saimniecisko darbības veicēju stabilitāte un efektivitāte uzņēmumos.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Tiek nodrošināta finanšu pieejamība saimnieciskās darbības veicējiem.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās lauksaimniecības uzņēmumu izaugsmi un palielinās konkurētspēju.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Netieši var ietekmēt nodarbinātību.

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Tiek samazināts esošais finansējums kredītprocentu daļējai dzēšanai 1 300 000 euro apmērā, lai to novirzītu apgrozāmo līdzekļu aizdevumu programmas un lauksaimniecības, lauku un zivsaimniecības saimnieciskās darbības veicēju aizdevumu programmas darbības nodrošināšanai. 
Atbalstam kredītprocentu daļējai dzēšanai, ar pētījumu un laboratorisko analīžu veikšanu saistītās materiālās bāzes pilnveidošanai un selekcijas materiāla izstrādei, lai veicinātu konvenciālo, integrēto un bioloģisko lauksaimniecības kultūraugu audzēšanas tehnoloģiju ieviešanu, 2025. gadā kopumā atvēlēts finansējums 40 746 995 euro apmērā.
No Zemkopības ministrijas budžeta apakšprogrammas 21.01.00 "Valsts atbalsts lauksaimniecībai un lauku attīstībai" 2025. gadā valsts atbalstam subsīdiju veidā kredītprocentu daļējai dzēšanai paredzētie 10 860 327 euro, ievērojot Ministru kabineta atbilstoši, un no šiem piešķirtajiem līdzekļiem 300 000 euro plānots pārdalīt apgrozāmo līdzekļu aizdevumu programmai.
Savukārt finansējums kredītprocentu daļējai dzēšanai par investīciju aizdevumiem paredzēts no Zemkopības ministrijas budžeta apakšprogrammas 65.10.00 Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (turpmāk – ELFLA). KLP SP intervencei LA 4.1.6 "Atbalsts subsīdijas veidā procentu likmes daļējai dzēšanai" 4 139 673 euro paredzēti ar atbilstoši Ministru kabineta  2024. gada 19. septembra ārkārtas sēdes protokola Nr. 38 2.§ 16.2. apakšpunktam (prioritārajā pasākumā "Atbalsts lauksaimniecības ekonomiskās dzīvotspējas stiprināšanai un krīzes radīto seko novēršanai"), kur atlikušo finansējumu 1 000 000 euro apmērā paredzēts novirzīt apgrozāmo līdzekļu aizdevumu programai.
Samazinātais finansējums 1 300 000 euro apmērā tiks novirzīts noteikumu projektam "Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 3. decembra noteikumos Nr. 582 "Kārtība, kādā īsteno valsts atbalsta programmu par aizdevumu piešķiršanu apgrozāmo līdzekļu iegādei lauksaimniecības, mežsaimniecības, zvejniecības un akvakultūras nozarē" (25-TA-2831)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.4. Cita informācija

Noteikumu projekts ir steidzams, tādēļ netiek organizēts sabiedrības līdzdalības process. Pēc būtības atbalsta nosacījumi nav grozīti, ir tikai samazināts finansējums, lai to novirzītu apgrozāmo līdzekļu aizdevumu programmai un lauksaimniecības, lauku un zivsaimniecības saimnieciskās darbības veicēju aizdevumu programmai, kurās pietrūkst finansējuma nepieciešamo aizdevumu turpmākai nodrošināšanai.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Zemkopības ministrija
  • akciju sabiedrība "Attīstības finanšu institūcija Altum"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Atbalsts vērsts uz lauku teritoriju attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi