Anotācija (ex-ante)

23-TA-2020: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 30. jūnija noteikumos Nr. 730 "Dzīvnieku barības apritē iesaistītā uzņēmuma reģistrācijas un atzīšanas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Dzīvnieku barības aprites likuma 3. panta trešā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Precizēt Ministru kabineta 2009. gada 30. jūnija noteikumu Nr. 730 "Dzīvnieku barības apritē iesaistītā uzņēmuma reģistrācijas un atzīšanas kārtība" (turpmāk – noteikumi Nr. 730) prasības dzīvnieku barības apritē iesaistītajiem uzņēmumiem (turpmāk – uzņēmums), kuros tiek turēti, audzēti, pavairoti un pārstrādāti lauksaimniecības kukaiņi, ko paredzēts izmantot dzīvnieku barībā izmantojamu olbaltumvielu ieguvei.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Eiropas Parlamenta un Padomes 2005. gada 12. janvāra Regulas (EK) Nr. 183/2005, ar ko paredz barības higiēnas prasības, (turpmāk – Regula 183/2005) 9. pantā noteikts, ka visiem uzņēmumiem jābūt reģistrētiem dalībvalsts kompetentajā iestādē.
Savukārt Regulas 183/2005 10. pantā noteikts, ka uzņēmumiem, kuri veic noteikta veida darbības dzīvnieku barības apritē, jābūt apstiprinātiem kompetentajā iestādē.  Minētā tiesību norma nosaka pienākumu nozares komersantiem nodrošināt uzņēmumu atzīšanu kompetentajā iestādē, gadījumā, ja apstiprinājums ir nepieciešams saskaņā ar dalībvalsts tiesību aktiem, kurā uzņēmums atrodas.

Noteikumu Nr. 730 3.6. apakšpunktā noteikts, ka Pārtikas un veterinārais dienests (turpmāk – dienests) atzīst uzņēmumus, kas nodarbojas ar insektu pavairošanu, audzēšanu un nogalināšanu dzīvnieku barībā izmantojama proteīna ieguvei.
2019. gadā Latvija ieviesa stingrāku regulējumu attiecībā uz ierastajām lauksaimniecības dzīvnieku sugām, jo tika pieņemti Eiropas Savienības normatīvie akti, kas pieļāva lauksaimniecības kukaiņu izmantošanu dzīvnieku barībā, bet daudzi aspekti bija neskaidri un trūka tiesiskā regulējuma. Tas viesa bažas, ka vidē var nonākt liels skaits invazīvo sugu kukaiņu, ja šo jomu pienācīgi neuzraudzītu kompetentās iestādes. 

Pamats alternatīvu olbaltumvielu avotu rašanai bija 2011. gada 8. martā Eiropas Parlamenta pieņemtā rezolūcija (2010/2111(INI)) par risinājumiem, kas Eiropas Savienībā mazinātu olbaltumvielu deficītu. Rezolūcija ietvēra arī risinājumus attiecībā uz dzīvnieku barību, jo tajā olbaltumvielas ir svarīgs elements, kas veicina ganāmpulku veselību un produktivitāti. 

Ar Komisijas 2017. gada 24. maija Regulas (ES) 2017/893, ar ko attiecībā uz noteikumiem par pārstrādātām dzīvnieku olbaltumvielām groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 999/2001 I un IV pielikumu, kā arī Komisijas Regulas (ES) Nr. 142/2011 X, XIV un XV pielikumu, I pielikuma 1. punkta b) apakšpunktu tika ieviesta jaunu lauksaimniecības dzīvnieku suga – lauksaimniecības kukaiņi.
Tika noteikts, ka tie ir lauksaimniecības dzīvnieki, kas atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 21. oktobra Regulas (EK) Nr. 1069/2009, ar ko nosaka veselības aizsardzības noteikumus attiecībā uz dzīvnieku izcelsmes blakusproduktiem un atvasinātajiem produktiem, kuri nav paredzēti cilvēku patēriņam, un ar ko atceļ Regulu (EK) Nr. 1774/2002 (Dzīvnieku izcelsmes blakusproduktu regula) 3. panta 6. punkta "a" apakšpunktā dotajai definīcijai pieder pie kukaiņu sugām, kuras ir apstiprinātas pārstrādātu dzīvnieku olbaltumvielu ražošanai saskaņā ar Komisijas 2011. gada 25. februāra Regulas (ES) Nr. 142/2011, ar kuru īsteno Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1069/2009, ar ko nosaka veselības aizsardzības noteikumus attiecībā uz dzīvnieku izcelsmes blakusproduktiem un atvasinātajiem produktiem, kuri nav paredzēti cilvēku patēriņam, un īsteno Padomes Direktīvu 97/78/EK attiecībā uz dažiem paraugiem un precēm, kam uz robežas neveic veterinārās pārbaudes atbilstīgi minētajai direktīvai X pielikuma II nodaļas 1. iedaļas A daļas 2. punktu. 

Lai rastu alternatīvus olbaltumvielu avotus izmantošanai dzīvnieku barībā, Eiropas Pārtikas nekaitīguma iestāde (turpmāk – EFSA) izvērtēja kukaiņu izmantošanas iespēju un 2019. gada 17. septembrī publicēja riska izvērtējumu par kukaiņu izmantošanu dzīvnieku barībā un pārtikā. Pēc tam notika vēl citi pētījumi, kuros tika izvērtēta noteiktu kukaiņu sugu uzturvērtība. Pētījumu rezultāti liecināja, ka kukaiņu milti var saturēt līdz pat 82 % olbaltumvielu un varētu aizstāt dārgu importēto olbaltumvielu avotu (piemēram, sojas) izmantošanu barībā. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lauksaimniecības kukaiņu turēšana, audzēšana un pavairošana dzīvnieku barībā izmantojamu olbaltumvielu ieguvei atbilst regulas 183/2005 5. panta 1. punktā noteiktajām barības primārās ražošanas darbībām, un uzņēmumi, kas ar to nodarbojas, saskaņā ar noteikumu Nr. 730 4.2 punktu ir jāreģistrē Lauksaimniecības datu centrā. 
Lai uzņēmums tiktu reģistrēts, tam jāatbilst regulas 183/2005 nosacījumiem, kas attiecas uz barības primāro ražošanu attiecībā uz telpām, iekārtām, darbiniekiem, ražošanu, kvalitātes kontroli, uzglabāšanu un dokumentāciju, lai nodrošinātu gan barības nekaitīgumu, gan produktu izsekojamību.
Savukārt uzņēmumiem, kuros lauksaimniecības kukaiņi tiek pārstrādāti saskaņā ar Ministru kabineta 2012. gada 17. aprīļa noteikumiem Nr. 275 "Prasībām tādu dzīvnieku izcelsmes blakusproduktu un atvasinātu produktu apritei, kas nav paredzēti cilvēku patēriņam", nepieciešama atzīšana dienestā saskaņā ar Ministru kabineta 2012. gada 17. aprīļa noteikumiem Nr. 274 "Kārtība, kādā atzīst uzņēmumus un iekārtas un reģistrē personas, kas iesaistītas tādu dzīvnieku izcelsmes blakusproduktu un atvasinātu produktu apritē, kas nav paredzēti cilvēku patēriņam", jo barības primārā ražošana neietver pārstrādi.
Lai noteikumu Nr. 730 3. punktā noteiktos uzņēmumus, uz kuriem attiecas barības aprites uzņēmumu atzīšana, nošķirtu no uzņēmumiem, kuri pārstrādā lauksaimniecības kukaiņus un uz kuriem attiecas dzīvnieku izcelsmes blakusproduktu jomas regulējums, noteikumi papildināti ar jaunu 3.punktu.
Risinājuma apraksts
Nepieciešams atcelt prasību atzīt uzņēmumus, kuros tiek turēti, audzēti un pavairoti lauksaimniecības kukaiņi, svītrojot noteikumu Nr. 730 3.6. apakšpunktu (noteikumu projekta 1. punkts), bet jānoteic, ka uz šādiem uzņēmumiem attiecas reģistrācijas process Lauksaimniecības datu centrā, attiecīgi papildinot noteikumu Nr. 730 4.2 punktu (noteikumu projekta 3. punkts).
Noteikumi Nr. 730 ir jāpapildina ar 3.1 punktu, nosakot, ka dienests atzīst uzņēmumus, kas saskaņā ar normatīvajiem aktiem par prasībām tādu dzīvnieku izcelsmes blakusproduktu un atvasinātu produktu apritei, kuri nav paredzēti cilvēku patēriņam, lauksaimniecības kukaiņus pārstrādā to tālākai izmantošanai dzīvnieku barībā (noteikumu projekta 2. punkts).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Uzņēmumi, kuros tiek pārstrādāti lauksaimniecības kukaiņi, ko paredzēts izmantot dzīvnieku barībā izmantojamu olbaltumvielu ieguvei.
  • Uzņēmumi, kuros tiek turēti, audzēti un pavairoti lauksaimniecības kukaiņi, ko paredzēts izmantot dzīvnieku barībā izmantojamu olbaltumvielu ieguvei (nodarbojas ar barības primāro ražošanu).
Ietekmes apraksts
Ar noteikumu projektu atzīšanas process dienestā uzņēmumiem, kuros tiek turēti, audzēti un pavairoti lauksaimniecības kukaiņi, ko paredzēts izmantot dzīvnieku barībā izmantojamu olbaltumvielu ieguvei, tiek aizstāts ar reģistrācijas procedūru Lauksaimniecības datu centrā.

Noteikumu projekts paredz, ka dienests atzīst uzņēmumus, kas saskaņā ar normatīvajiem aktiem par prasībām tādu dzīvnieku izcelsmes blakusproduktu un atvasinātu produktu apritei, kuri nav paredzēti cilvēku patēriņam, pārstrādā lauksaimniecības kukaiņus to tālākai izmantošanai dzīvnieku barībā.

Pašlaik dienesta uzraudzībā ir sešas kukaiņu audzētavas.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Labvēlīga ietekme, jo tiek veicināta uzņēmumu iespēja attīstīt jaunus, alternatīvus uzņēmējdarbības veidus.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Jaunu olbaltumvielu avotu ražošana ir risinājums jau trūkstošo olbaltumvielu nodrošināšanā ne vien Latvijas, bet arī visā Eiropas Savienībā, tāpēc šie uzņēmumi ir un būs konkurētspējīgi, jo tirgū palielinās pieprasījums pēc alternatīviem olbaltumvielu veidiem.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Tiks vienkāršota uzņēmuma darbības uzsākšana kukaiņu audzēšanas jomā.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Sk. anotācijas 2.2.3. apakšpunktu.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Sk. anotācijas 2.2.2. apakšpunktu.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Attīstoties kukaiņu audzēšanas jomai, tiks radītas arī jaunu darbavietu iespējas.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32005R0183
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2005. gada 12. janvāra Regula (EK) Nr. 183/2005, ar ko paredz barības higiēnas prasības.
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32017R0893
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2017. gada 24. maija Regula (ES) 2017/893, ar ko attiecībā uz noteikumiem par pārstrādātām dzīvnieku olbaltumvielām groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 999/2001 I un IV pielikumu, kā arī Komisijas Regulas (ES) Nr. 142/2011 X, XIV un XV pielikumu. (Grozītā Komisijas 2011. gada 25. februāra Regula (ES) Nr. 142/2011, ar kuru īsteno Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1069/2009, ar ko nosaka veselības aizsardzības noteikumus attiecībā uz dzīvnieku izcelsmes blakusproduktiem un atvasinātajiem produktiem, kuri nav paredzēti cilvēku patēriņam, un īsteno Padomes Direktīvu 97/78/EK attiecībā uz dažiem paraugiem un precēm, kam uz robežas neveic veterinārās pārbaudes atbilstīgi minētajai direktīvai.)
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2005. gada 12. janvāra Regula (EK) Nr. 183/2005, ar ko paredz barības higiēnas prasības.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
5. panta 1. punkts
Noteikumu projekta 3. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
nav
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2017. gada 24. maija Regula (ES) 2017/893, ar ko attiecībā uz noteikumiem par pārstrādātām dzīvnieku olbaltumvielām groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 999/2001 I un IV pielikumu, kā arī Komisijas Regulas (ES) Nr. 142/2011 X, XIV un XV pielikumu. (Grozītā Komisijas 2011. gada 25. februāra Regula (ES) Nr. 142/2011, ar kuru īsteno Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1069/2009, ar ko nosaka veselības aizsardzības noteikumus attiecībā uz dzīvnieku izcelsmes blakusproduktiem un atvasinātajiem produktiem, kuri nav paredzēti cilvēku patēriņam, un īsteno Padomes Direktīvu 97/78/EK attiecībā uz dažiem paraugiem un precēm, kam uz robežas neveic veterinārās pārbaudes atbilstīgi minētajai direktīvai.)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
II pielikuma 1. punkts (grozītās Regulas 142/2011 X pielikuma II nodaļas 1. iedaļas A daļas 2. punkts)
Noteikumu projekta 2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
nav

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauksaimniecības datu centrs, Pārtikas un veterinārais dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/4c3960eb-063e-48d9-9a8e-9725e60e518c

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Priekšlikumi vai iebildumi par noteikumu projektu netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Pārtikas un veterinārais dienests
  • Lauksaimniecības datu centrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi