Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
22-TA-1065: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Likumprojekts "Grozījumi Atkritumu apsaimniekošanas likumā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
Atbilstoši Valsts sekretāru sanāksmes 2022.gada 31.marta protokollēmuma (protokols Nr.11, 1.§) "Noteikumu projekts "Noteikumi par atkritumu apsaimniekošanas reģioniem"" 3.1.apakšpunktam Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai jāsagatavo un jāiesniedz izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojektu par grozījumu Atkritumu apsaimniekošanas likumā, lai noteiktu pārejas periodu, kurā pašvaldības administratīvajā teritorijā radītos sadzīves atkritumus līdz jaunu atkritumu apsaimniekošanas reģionu darbības nodrošināšanai apglabā tajā sadzīves atkritumu poligonā vai nodod tos attiecīgajās pārkraušanas stacijās, kur tas tika darīts līdz 2022. gada 1. jūlijam.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Lai nodrošinātu tiesisko paļāvību pašvaldībām, atkritumu apsaimniekošanas komersantiem un atkritumu poligonu īpašniekiem un apsaimniekotājiem, Atkritumu apsaimniekošanas likumā nepieciešams ietvert pārejas noteikumu, lai nodrošinātu atkritumu apglabāšanu atbilstoši noslēgtajiem līgumiem. Vienlaikus nepieciešams pagarināt termiņu atkritumu apsaimniekošanas reģionālo plānu izstrādei līdz 2023.gada 30.jūnijam.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Nākamā diena pēc izsludināšanas (likumprojektam)
Pamatojums
Valsts sekretāru sanāksmes 2022.gada 31.marta sanāksmes protokollēmums (Protokols Nr.11, 1.§)

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Valsts sekretāru sanāksmē 2022.gada 13.janvārī tika izsludināts likumprojekts “Grozījumi Atkritumu apsaimniekošanas likumā” (21-TA-1794), kurā tiek paredzēta reģionālo atkritumu apsaimniekošanas centru izveide. Reģionālo atkritumu apsaimniekošanas centri tiks veidoti uz sadzīves atkritumu poligonu bāzes, ievērojot Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma, kā arī Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88. panta noteikumus.

Atbilstoši pašreiz spēkā esošajiem Ministru kabineta 2013.gada 25.jūnija noteikumiem Nr.377 “Noteikumi par atkritumu apsaimniekošanas reģioniem” (turpmāk – MK noteikumi Nr.377) Latvijas teritorija pašlaik ir sadalīta desmit atkritumu apsaimniekošanas reģionos (turpmāk – AAR). 

Atbilstoši Ministru kabineta 2021.gada 22.janvāra rīkojuma Nr.45 “Par Atkritumu apsaimniekošanas valsts plānu 2021.-2028.gadam”3.punktam Ministru kabinets atbalsta Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (turpmāk – VARAM) ierosināto sadzīves atkritumu apsaimniekošanas reģionu reformu un pāriet no 10 atkritumu apsaimniekošanas reģioniem uz pieciem atkritumu apsaimniekošanas reģioniem.

Valsts sekretāru sanāksmē 2022.gada 31.martā tika atbalstīta Ministru kabineta noteikumu projekta “Noteikumi par atkritumu apsaimniekošanas reģioniem” (22-TA-583, turpmāk – noteikumu projekts) turpmākā virzība, nosakot, ka noteikumu projekts stāsies spēkā 2022.gada 1.jūlijā. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai tika uzdots sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojektu par grozījumu Atkritumu apsaimniekošanas likumā, lai noteiktu pārejas periodu, kurā pašvaldības administratīvajā teritorijā radītos sadzīves atkritumus līdz jaunu atkritumu apsaimniekošanas reģionu darbības nodrošināšanai apglabā tajā sadzīves atkritumu poligonā vai nodod tos attiecīgajās pārkraušanas stacijās, kur tas tika darīts līdz 2022. gada 1. jūlijam.

Atbilstoši pašreiz spēkā esošā Atkritumu apsaimniekošanas likuma 21.panta pirmajai daļai, to pašvaldību administratīvajās teritorijās, kuras atrodas attiecīgajā atkritumu apsaimniekošanas reģionā, radītos sadzīves atkritumus apglabā tikai attiecīgā atkritumu apsaimniekošanas reģiona sadzīves atkritumu poligonā vai nodod tos attiecīgajās pārkraušanas stacijās. Pašvaldība slēdz līgumu ar šā poligona apsaimniekotāju par tās administratīvajā teritorijā savākto sadzīves atkritumu apglabāšanu.

Saskaņā ar Atkritumu apsaimniekošanas likuma Pārejas noteikumu 49.punktu atkritumu apsaimniekošanas reģionos ietilpstošās pašvaldības līdz 2022. gada 30. decembrim izstrādā un apstiprina atkritumu apsaimniekošanas reģionālos plānus vai atkritumu apsaimniekošanas plānu pašvaldības administratīvajai teritorijai, ja pašvaldība nepiekrīt apstiprināt atkritumu apsaimniekošanas reģionālo plānu, laikposmam līdz 2027. gada 30. decembrim. Ņemot vērā ieilgušo noteikumu projekta starpministriju saskaņošanu, ir nepieciešams līdz 2023.gada 30.jūnijam pagarināt termiņu, kādā atkritumu apsaimniekošanas reģionā ietilpstošās pašvaldības izstrādā reģionālos atkritumu apsaimniekošanas plānus.

 Atkritumu apsaimniekošanas likumā ir nepieciešams noteikt pārejas noteikumu ar mērķi nodrošināt, ka līdz jauno atkritumu apsaimniekošanas reģionālo plānu spēkā stāšanās brīdim un atkritumu apsaimniekošanas reģionālo centru izveidei sadzīves atkritumi tiek nogādāti uz tiem atkritumu poligoniem, ar kuriem pašvaldības ir noslēgušas līgumus par atkritumu apglabāšanu līdz likumprojekta spēkā stāšanās brīdim, ņemot vērā:
1)pašvaldību administratīvo teritoriju jauno iedalījumu atkritumu apsaimniekošanas reģionos atbilstoši noteikumu projektam, kurš stāsies spēkā 2022.gada 1.jūlijā,
2) likumprojektā “Grozījumi Atkritumu apsaimniekošanas likumā” (21-TA-1794) un šajā likumprojektā noteikto, ka pašvaldības līdz 2023.gada 30.jūnijam izstrādā reģionālos atkritumu apsaimniekošanas plānus;
 3) likumprojektā “Grozījumi Atkritumu apsaimniekošanas likumā” (21-TA-1794) noteikto, ka pašvaldības līdz 2024.gada 1.janvārim izveido reģionālos atkritumu apsaimniekošanas centrus,
4) tiesiskās paļāvības nodrošināšanu pašvaldībām, atkritumu apsaimniekošanas komersantiem un sadzīves atkritumu poligonu īpašniekiem un apsaimniekotājiem
Likumprojektā paredzēts pagarināt termiņu reģionālo atkritumu apsaimniekošanas plānu izstrādei līdz 2023.gada 30.jūnijam.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbilstoši Ministru kabineta 2021.gada 22.janvāra rīkojuma Nr.45 “Par Atkritumu apsaimniekošanas valsts plānu 2021.-2028.gadam”3.punktam Ministru kabinets  VARAM ierosināto sadzīves atkritumu apsaimniekošanas reģionu reformu un pāriet no 10 atkritumu apsaimniekošanas reģioniem uz pieciem atkritumu apsaimniekošanas reģioniem.

Atbilstoši Atkritumu apsaimniekošanas likuma 21.panta pirmajai daļai, to pašvaldību administratīvajās teritorijās, kuras atrodas attiecīgajā atkritumu apsaimniekošanas reģionā, radītos sadzīves atkritumus apglabā tikai attiecīgā atkritumu apsaimniekošanas reģiona sadzīves atkritumu poligonā (turpmāk – SAP) vai nodod tos attiecīgajās pārkraušanas stacijās. Pašvaldība slēdz līgumu ar šā poligona apsaimniekotāju par tās administratīvajā teritorijā savākto sadzīves atkritumu apglabāšanu.

Saskaņā ar Atkritumu apsaimniekošanas likuma Pārejas noteikumu 49.punktu atkritumu apsaimniekošanas reģionos ietilpstošās pašvaldības līdz 2022. gada 30. decembrim izstrādā un apstiprina atkritumu apsaimniekošanas reģionālos plānus vai atkritumu apsaimniekošanas plānu pašvaldības administratīvajai teritorijai, ja pašvaldība nepiekrīt apstiprināt atkritumu apsaimniekošanas reģionālo plānu, laikposmam līdz 2027. gada 30. decembrim. Ņemot vērā ieilgušo noteikumu projekta starpministriju saskaņošanu, ir nepieciešams līdz 2023.gada 30.jūnijam pagarināt termiņu, kādā atkritumu apsaimniekošanas reģionā ietilpstošās pašvaldības izstrādā reģionālos atkritumu apsaimniekošanas plānus.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā pašvaldību teritoriju jauno iedalījumu atkritumu apsaimniekošanas reģionos atbilstoši noteikumu projektam un lai nodrošinātu tiesisko paļāvību pašvaldībām, atkritumu apsaimniekošanas komersantiem un atkritumu poligonu īpašniekiem un apsaimniekotājiem, Atkritumu apsaimniekošanas likumā ir nepieciešams noteikt pārejas noteikumu ar mērķi nodrošināt, ka līdz jauno atkritumu apsaimniekošanas reģionālo plānu spēkā stāšanās brīdim un atkritumu apsaimniekošanas reģionālo centru izveidei sadzīves atkritumi tiek nogādāti uz tiem atkritumu poligoniem, ar kuriem pašvaldības ir noslēgušas līgumus par atkritumu apglabāšanu līdz noteikumu projekta spēkā stāšanās brīdim.
Paredzēts pagarināt termiņu reģionālo atkritumu apsaimniekošanas plānu izstrādei līdz 2023.gada 30.jūnijam.
 
Problēmas apraksts
AAL 21.pantā pašreiz ir noteikts, ka visi atkritumi ir jāapglabā attiecīgā AAR ietvaros, savukārt pašvaldībām ir jāslēdz līgums par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu. Ņemot vērā RAAC izveidošanu, likumprojektā ir nepieciešams noteikt, ka to pašvaldību administratīvajās teritorijās, kuras atrodas attiecīgajā atkritumu apsaimniekošanas reģionā, radītos sadzīves atkritumus apglabā tikai attiecīgā atkritumu apsaimniekošanas reģiona sadzīves atkritumu poligonā, kurā tiek turpināta sadzīves atkritumu apglabāšana. Lai nodrošinātu, ka notiek pāreja no pašreizējiem desmit atkritumu apsaimniekošanas reģioniem uz reģionālajiem atkritumu apsaimniekošanas centriem, likumprojekta pārejas noteikumos ir noteikts, ka minētais grozījums AAL 21.panta pirmajā daļā stāsies spēkā 2024.gada 1.janvārī.
Pašreiz Atkritumu apsaimniekošanas likuma 21.pants nosaka, ka pašvaldība slēdz līgumu ar šā poligona apsaimniekotāju par tās administratīvajā teritorijā savākto sadzīves atkritumu apglabāšanu. Izstrādājot reģionālo atkritumu apsaimniekošanas plānu atbilstoši likumprojekta “Grozījumi Atkritumu apsaimniekošanas likumā” (21-TA-1794) 10.1 pantam, tajā tiks noteikti poligoni, kuros tiks turpināta sadzīves atkritumu apglabāšana, un poligoni, kuros sadzīves atkritumu apglabāšana netiks turpināta. Lai nodrošinātu, ka atkritumu apsaimniekošanas reģiona apsaimniekotajā sadzīves atkritumu poligonā nonāk attiecīgā atkritumu apsaimniekošanas reģionā radītie atkritumi, likumprojektā tiek noteikts, ka pašvaldība slēdz līgumu ar reģionālo atkritumu apsaimniekošanas centru par tās administratīvajā teritorijā savākto sadzīves atkritumu apglabāšanu. Lai nodrošinātu tiesisko paļāvību to sadzīves atkritumu poligonu, kuros atkritumu apglabāšana netiks turpināta, apsaimniekotājiem un pašvaldībām, kuras apglabā atkritumus attiecīgajā poligonā, ir paredzēts noteikt, ka, ja sadzīves atkritumu poligonā netiks turpināta atkritumu apglabāšana, līgums starp pašvaldību un poligona apsaimniekotāju par tās administratīvajā teritorijā savākto sadzīves atkritumu apglabāšanu, kas noslēgts līdz šā likuma spēkā stāšanās dienai, ir spēkā līdz līguma noteiktā termiņa beigām un nav pagarināms.
Risinājuma apraksts
Tiek precizēta Atkritumu apsaimniekošanas likuma 21.panta pirmās daļas redakcija. Tiek paredzēts, ka tā stāsies spēkā 2024.gada 1.janvārī. Pārejas noteikumos tiek paredzēts, ka, . Lai nodrošinātu tiesisko paļāvību to sadzīves atkritumu poligonu, kuros atkritumu apglabāšana netiks turpināta, apsaimniekotājiem un pašvaldībām, kuras apglabā atkritumus attiecīgajā poligonā, ir paredzēts noteikt, ka, ja sadzīves atkritumu poligonā netiks turpināta atkritumu apglabāšana, līgums starp pašvaldību un poligona apsaimniekotāju par tās administratīvajā teritorijā savākto sadzīves atkritumu apglabāšanu, kas noslēgts līdz šā likuma spēkā stāšanās dienai, ir spēkā līdz līguma noteiktā termiņa beigām un nav pagarināms.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
MK noteikumu projektā “Noteikumi par atkritumu apsaimniekošanas reģioniem”, kurš tika izsludināts Valsts sekretāru sanāksmē 2021.gada 22.aprīlī, sākotnēji tika ietverti pārejas noteikumi attiecībā uz līgumiem, kuri noslēgti atbilstoši Atkritumu apsaimniekošanas likuma 21.pantam. Par minēto regulējumu starpministriju saskaņošanas procesā tika saņemti iebildumi, ka šādas prasības ir jāiekļauj Atkritumu apsaimniekošanas likumā.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Visi sadzīves atkritumu radītāji Latvijā – fiziskās un juridiskās personas.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Sadzīves atkritumu apsaimniekotāji – 50-60 komersanti;
Pašvaldības – 43;
Sadzīves atkritumu poligonu operatori – 10 komersanti;

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Normas, kuras izriet no likumprojekta neskar visu uzņēmējdarbības vidi kopumā, bet gan atsevišķus komersantus, kuri veic darbības ar atkritumiem. 

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta noteikumu projekts "Noteikumi par atkritumu apsaimniekošanas reģioniem" (22-TA-583)

Pamatojums un apraksts
Atbilstoši valsts sekretāru sanāksmes 2022.gada 31.marta sanāksmes protokollēmumam (Protokols Nr.11, 3.1.apakšpunkts) Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija jāsagatavo un jāiesniedz izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojektu par grozījumu Atkritumu apsaimniekošanas likumā, lai noteiktu pārejas periodu, kurā pašvaldības administratīvajā teritorijā radītos sadzīves atkritumus līdz jaunu atkritumu apsaimniekošanas reģionu darbības nodrošināšanai apglabā tajā sadzīves atkritumu poligonā vai nodod tos attiecīgajās pārkraušanas stacijās, kur tas tika darīts līdz 2022. gada 1. jūlijam.
Atbildīgā institūcija
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija

4.1.2. Likumprojekts "Grozījumi Atkritumu apsaimniekošanas likumā" (21-TA-1794)

Pamatojums un apraksts
Likumprojektā ietvertas prasības reģionālo atkritumu apsaimniekošanas centru izveidei, kā arī noteikts, ka šādiem centriem ir jāuzsāk darbība līdz 2023.gada 30.decembrim.
Atbildīgā institūcija
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija, Pašvaldības
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punktu institūcija piemēro sabiedrības līdzdalības kārtību arī to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Likumprojekts būtiski nemaina esoši regulējumu un neievieš jaunas politiskās iniciatīvas, tāpēc sabiedriskā apspriešana netiks veikta. Vienlaikus informējam, ka likumprojektā ietvertie pasākumi ir paredzēti Atkritumu apsaimniekošanas valsts plānā 2021.-2028.gadam, kura sabiedriskā apspriešana notika 2020.gada beigās.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Likumprojekta normu realizācijas rezultātā tiks veicināta Nacionālā attīstības plānā noteiktā 442. rādītāja “Atkritumu šķirošana un dalīti savākto atkritumu pārstrāde” izpilde.  
 

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Likumprojekta normu ietekme uz vidi vērtējama pozitīvi. Tiks veicināta atkritumu dalītā vākšana, veicināta atkritumos esošo materiālu atgriešana tautsaimniecībā, kā arī samazināti kopējie poligonos apglabājamo atkritumu daudzumi.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks mazināta siltumnīcefekta gāzu emisija no apglabātajiem atkritumiem.

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi