Anotācija (ex-ante)

24-TA-937: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 15. jūnija noteikumos Nr. 381 "Valsts aizsardzības mācības nometņu organizēšanas un darbības kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ņemot vērā Ministru kabineta 23.01.2024. sēdes protokola Nr. 3, 37 paragrāfa, 5. punktu (ID Nr. 24-UZ-38), ir izstrādāts noteikumu projekts, lai veiktu izmaiņas valsts aizsardzības mācības nometņu norises kārtībā.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt, ka valsts aizsardzības mācības nometne ir organizējama pēc pilna mācību kursa "Valsts aizsardzības mācība" (turpmāk - mācību kurss) apgūšanas posma.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atbilstoši Valsts aizsardzības mācības un Jaunsardzes likuma 3. panta otrajai daļai mācību kursā gūtās zināšanas, prasmes un vērtības tiek palidinātas, apgūstot interešu izglītības programmu, kuru īsteno valsts aizsardzības mācības nometnēs. Patreiz Ministru kabineta 2021. gada 15. jūnija noteikumos Nr. 381 “Valsts aizsardzības mācības nometņu organizēšanas un darbības kārtība” ir noteikts ka nometni organizē pēc katra mācību kursa apgūšanas gada un uz dalību nometnē, kura tiek organizēta pēc otrā mācību kursa apgūšanas gada, var pretendēt izglītojamais, kurš ieguvis apliecību par dalību nometnē pēc pirmā mācību kursa apgūšanas gada.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Aktuālajā Ministru kabineta 2021. gada 15. jūnija noteikumu Nr. 381 “Valsts aizsardzības mācības nometņu organizēšanas un darbības kārtība” redakcijā 4. punkts ierobežo izglītojamā tiesības dalībai valsts aizsardzības mācības nometnē, kura tiek organizēta pēc 2. mācību gada, ja nav veiksmīgi pabeigta dalība valsts aizsardzības mācības nometnē pēc 1. mācību gada, tādējādi valsts aizsardzības mācības nometnēs, kuras tiek organizētas pēc 2. mācību gada, dalībnieku skaits ir nepietiekams.
Risinājuma apraksts
Jaunsardzes centra veiktā analīze pēc valsts aizsardzības mācības nometņu norises norāda uz to, ka izglītojamajiem mācību kursā gūtās zināšanas, prasmes un vērtības efektīvāk būtu papildināt vienā valsts aizsardzības mācības nometnē, kura tiktu organizēta pēc 2. mācību gada, tādejādi radot iespēju visiem izglītojamajiem, kuri apguvuši mācību kursu, brīvprātīgi pieteikties dalībai valsts aizsardzības mācības nometnē un apgūt viņa vecumam atbilstošas zināšanas, prasmes un iemaņas valsts aizsardzībā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Noteikumu projekta īstenošanas rezultātā tiktu samazināti izglītojamo transportēšanas izdevumi no Latvijas novadiem, maršrutus izmantojot vienas nometnes ietvaros. Tāpat tiktu nodrošināta izdevumu samazināšana uz mācību satura atkārtošanu šaušanas nodarbībās, kur tiktu samazināti izdevumi munīcijai. Izdevumu samazinājums iepriekš minētajiem pasākumiem nodrošinātu Jaunsardzes centram iespēju pagarināt valsts aizsardzības mācības nometnes ilgumu par vienu dienu un uzņemt vairāk mācību kursa izglītojamos nometnēs.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • skolēni
Ietekmes apraksts
Piedāvātie normatīvā akta grozījumi paplašina izglītojamā tiesības uz dalību nometnē.
Juridiskās personas
  • Jaunsardzes centrs
Ietekmes apraksts
Jaunsardzes centrs valsts aizsardzības mācības nometnes ilgumu varētu pagarināt par vienu dienu un uzņemt vairāk mācību kursa izglītojamos nometnēs.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Ministru kabineta noteikumu projekta izpilde tiks nodrošināta Aizsardzības ministrijai piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros no budžeta programmas 34.00.00 “Jaunsardzes centrs”, Jaunsardzes centram atvēlētā finansējuma ietvaros.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Aizsardzības ministrija
  • Jaunsardzes centrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi