Anotācija (ex-ante)

21-TA-1022: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2017. gada 19. decembra noteikumos Nr. 765 "Kārtība, kādā valsts fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītājs aprēķina maksājumu par ieguldījumu plāna pārvaldi, un kārtība, kādā tiek veikta minētā maksājuma uzskaite un ieturēšana"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
2021.gada 21.janvārī Saeimā pieņemtie grozījumi Valsts fondēto pensiju likumā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikt akciju indeksa daļu, kas nepieciešama līdzekļu pārvaldītājiem mainīgās atlīdzības noteikšanai, ja ieguldījumu īpatsvars kapitāla vērtspapīros, alternatīvo ieguldījumu fondos vai tādos ieguldījumu fondos, kuri var veikt ieguldījumus kapitāla vērtspapīros vai citos riska ziņā tiem pielīdzināmos finanšu instrumentos, ir no 75 % (neieskaitot) līdz 100 % (ieskaitot).
Spēkā stāšanās termiņš
-

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2017.gada 19.decembra noteikumu Nr.765 „Kārtība, kādā valsts fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītājs aprēķina maksājumu par ieguldījumu plāna pārvaldi, un kārtība, kādā tiek veikta minētā maksājuma uzskaite un ieturēšana” (turpmāk – Noteikumi) 4.punkts paredz KAP indeksu jeb akciju indeksa daļu, kas nepieciešama mainīgās atlīdzības noteikšanai, minētajiem ieguldījumiem līdz 75 %(ieskaitot):
KAP = 0,54, ja īpatsvars ir no 50 % (neieskaitot) līdz 75 % (ieskaitot);
KAP = 0,36, ja īpatsvars ir no 25 % (neieskaitot) līdz 50 % (ieskaitot);
KAP = 0,18, ja īpatsvars ir no 0 % (neieskaitot) līdz 25 % (ieskaitot);
KAP = 0,0, ja plāna prospektā šādi ieguldījumi nav paredzēti.
Nosakot šobrīd spēkā esošos KAP indeksus, ņemts vērā, ka katram konkrētam ieguldījumu plāna stratēģijas veidam akciju indeksu īpatsvars etalonā noteikts, balstoties uz Valsts fondēto pensiju likumā (turpmāk - Likums) atļauto maksimāli iespējamo ieguldījuma limitu kapitāla vērtspapīros. Efektīvākai ieguldījumu portfeļa pārvaldīšanai, akciju indeksa īpatsvars noteikts ar  pietiekami lielu rezervi (par 28% procentiem mazāks par Likumā maksimāli atļauto ieguldījumu akcijās un citos kapitāla vērtspapīros īpatsvaru):
- Tādējādi aktīvajiem plāniem, kuru atļautais limits ieguldījumiem akcijās un citos kapitāla vērtspapīros ir 50% no ieguldījuma plāna aktīviem, piemērots ir etalons, kas veidots kā 36% no akciju indeksa ienesīguma un atlikušie 64% no obligāciju indeksa ienesīguma;
- Īpaši aktīvajiem plāniem, kuru atļautais limits ieguldījumiem akcijās un citos kapitāla vērtspapīros ir 75% no ieguldījuma plāna aktīviem, piemērots ir etalons, kas veidots kā 54% no akciju indeksa ienesīguma un atlikušie 46% no obligāciju indeksa ienesīguma;
- Savukārt t.s. sabalansētajiem plāniem, kuru prospektos noteiktais limits ieguldījumiem akcijās un citos kapitāla vērtspapīros parasti ir 25% no ieguldījuma plāna aktīviem (puse no Likumā atļautā limita), akciju indeksa ienesīguma īpatsvars etalonā ir 18%.

Ierobežojumi, kas attiecas uz ieguldījumu fondiem (pirms 31.12.2017 reģistrēti un alternatīvie ieguldījumu fondi, kuriem saskaņā ar regulu Nr. 231/2013 kā dominējošais alternatīvo ieguldījumu fonda veids ir norādīts nekustamā īpašuma fonds […]) un uz kuriem attiecas Likuma pārejas noteikumu 32. punktā, 22. punktā un Likuma 12. panta otrās daļas 7.1 un 7.2 punktos minētie nosacījumi, pastāv neatkarīgi no ierobežojumiem, kas atcelti ar Likuma 12. panta 2. daļas 11. punkta izslēgšanu. Tāpēc regulējuma maiņa fondiem, uz kuriem attiecas Likuma pārejas noteikumu 32. punkts, 22. punkts un Likuma 12. panta otrās daļas 7.1 un 7.2 punkti, nav nepieciešams. Likuma 12. panta 2. daļas 11. punkta izslēgšana mainīja to ieguldījumu fondu darbības iespējas, kuri pirms Likuma pēdējo grozījumu stāšanās spēkā (16.02.2021.) varēja veikt ieguldījumus kapitāla vērtspapīros vai citos riska ziņā tiem pielīdzināmos finanšu instrumentos 75% apmērā un pēc  Likuma grozījumu stāšanās spēkā – 100% apmērā.
Tā kā šī brīža Noteikumi neparedz gadījumu, kad ieguldījumu plāna portfeļa līdzekļi, kas ieguldīti akcijās un tiem riska ziņā pielīdzināmajos kapitāla vērtspapīros, veido 100%, tad attiecīgie tirgus dalībnieki nevar pareizi aprēķināt nepieciešamo mainīgo atlīdzību, ja ieguldījumu īpatsvars ir no 76 % (neieskaitot) līdz 100 % (ieskaitot). Šī iemesla dēļ nepieciešami papildinājumi Noteikumos, kas paredz KAP indeksu mainīgās daļas aprēķināšanai iepriekš minētajam gadījumam.


 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2021.gada 21.janvārī Saeimā tika pieņemti grozījumi Likumā, ar kuriem tika izslēgts Likuma 12.panta otrās daļas 11.punkts (stājās spēkā no 16.02.2021.). Izslēdzot Likuma 12.panta otrās daļas 11.punktu ieguldījumi kapitāla vērtspapīros, alternatīvo ieguldījumu fondos vai tādos ieguldījumu fondos, kuri var veikt ieguldījumus kapitāla vērtspapīros vai citos riska ziņā tiem pielīdzināmos finanšu instrumentos, drīkst veidot līdz 100 % no ieguldījumu plāna aktīviem (līdz šiem grozījumiem – 75% no ieguldījumu plāna aktīviem).
Līdz ar to Noteikumos nepieciešams noteikt akciju indeksa daļu, kas nepieciešama līdzekļu pārvaldītājiem mainīgās atlīdzības noteikšanai, ja ieguldījumu īpatsvars kapitāla vērtspapīros, alternatīvo ieguldījumu fondos vai tādos ieguldījumu fondos, kuri var veikt ieguldījumus kapitāla vērtspapīros vai citos riska ziņā tiem pielīdzināmos finanšu instrumentos, ir no 75 % (neieskaitot) līdz 100 % (ieskaitot).
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā spēkā esošo Noteikumu 4.punktu un kritērijus attiecībā uz KAP indeksiem, veikti grozījumi Noteikumu 4.punktā, nosakot KAP indeksu (0,72) ieguldījumiem, ja īpatsvars kapitāla vērtspapīros, alternatīvo ieguldījumu fondos vai tādos ieguldījumu fondos, kuri var veikt ieguldījumus kapitāla vērtspapīros vai citos riska ziņā tiem pielīdzināmos finanšu instrumentos ir no 75 % (neieskaitot) līdz 100 % (ieskaitot).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, Finanšu un kapitāla tirgus komisija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi