22-TA-3815: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Tiešo maksājumu piešķiršanas kārtība lauksaimniekiem" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta “Tiešo maksājumu piešķiršanas un administrēšanas kārtība” sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojums ir sagatavots, pamatojoties uz Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5.panta ceturtā, piecpadsmito un sešpadsmito daļu
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Lai nodrošinātu Kopējās lauksaimniecības politikas (KLP) reformas īstenošanu no 2023.gada Ministru kabineta noteikumu projekts “Tiešo maksājumu piešķiršanas un administrēšanas kārtība” aizstās pašreiz spēkā esošos Ministru kabineta 2015.gada 10.marta noteikumus Nr.126 “Tiešo maksājumu piešķiršanas kārtība lauksaimniekiem” un noteiks tiešo maksājumu piešķiršanas un administrēšanas kārtību no 2023.gada.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Šobrīd valsts un Eiropas Savienības tiešo maksājumu piešķiršanas kārtību lauksaimniecībai nosaka Ministru kabineta 2015.gada 10.martā noteikumi Nr.126 “Tiešo maksājumu piešķiršanas kārtība lauksaimniekiem”.
Jauns Ministru kabineta noteikumu projekts “Tiešo maksājumu piešķiršanas un administrēšanas kārtība” (turpmāk – noteikumu projekts), kas aizstās pašreizējo regulējumu, ir izstrādāts ar mērķi, lai nodrošinātu Kopējās lauksaimniecības politikas reformas nosacījumu piemērošanu tiešo maksājumu jomā sākot no 2023.gada atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 2.decembra Regulai (ES) Nr. 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013 (turpmāk – Regula Nr. 2021/2115) un Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulai (ES) Nr. 2021/2116 par kopējās lauksaimniecības politikas finansēšanu, pārvaldību un uzraudzību un ar ko atceļ Regulu (ES) Nr. 1306/2013 (turpmāk – regula Nr. 2021/2116).
Noteikumu projekts ir izstrādāts, lai noteiktu kārtību, kādā tiks piešķirti un administrēti tiešie maksājumi lauksaimniekiem sākot no 2023.gada, nosakot tiešo maksājumu intervences, to administrēšanas nosacījumus, dalībvalstīm paredzētās izvēles, noteikumus, kas jāievēro lauksaimniekiem, lai saņemtu tiešos maksājumus, atbilstoši Regulā Nr. 2021/2115 paredzētajiem nosacījumiem.
Jauns Ministru kabineta noteikumu projekts “Tiešo maksājumu piešķiršanas un administrēšanas kārtība” (turpmāk – noteikumu projekts), kas aizstās pašreizējo regulējumu, ir izstrādāts ar mērķi, lai nodrošinātu Kopējās lauksaimniecības politikas reformas nosacījumu piemērošanu tiešo maksājumu jomā sākot no 2023.gada atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 2.decembra Regulai (ES) Nr. 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013 (turpmāk – Regula Nr. 2021/2115) un Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulai (ES) Nr. 2021/2116 par kopējās lauksaimniecības politikas finansēšanu, pārvaldību un uzraudzību un ar ko atceļ Regulu (ES) Nr. 1306/2013 (turpmāk – regula Nr. 2021/2116).
Noteikumu projekts ir izstrādāts, lai noteiktu kārtību, kādā tiks piešķirti un administrēti tiešie maksājumi lauksaimniekiem sākot no 2023.gada, nosakot tiešo maksājumu intervences, to administrēšanas nosacījumus, dalībvalstīm paredzētās izvēles, noteikumus, kas jāievēro lauksaimniekiem, lai saņemtu tiešos maksājumus, atbilstoši Regulā Nr. 2021/2115 paredzētajiem nosacījumiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Komisijas 2017. gada 29. novembra paziņojumā “Pārtikas un lauksaimniecības nākotne” ir izklāstīta kopējās lauksaimniecības politikas (turpmāk – KLP) nākotnes problemātika, mērķi un virzieni pēc 2020. gada. 2021.gadā tika apstiprināta Regula Nr. 2021/2115, kas paredz intervences KLP jauno mērķu sasniegšanai.
Tiešo maksājumu mērķis ir veicināt šādu KLP stratēģisko mērķu sasniegšana:
Atbalstīt lauku saimniecību ienākumu pietiekamību un saimniecību izturētspēju, lai ilgtermiņā uzlabotu nodrošinātību ar pārtiku un lauksaimniecības daudzveidību, kā arī nodrošinātu lauksaimniecības produktu ilgtspēju Eiropas Savienībā;
Piesaistīt un atbalstīt gados jaunus lauksaimniekus un citus jaunus lauksaimniekus, kā arī veicināt ilgtspējīgas uzņēmējdarbības attīstību lauku apvidos;
Uzlabot lauksaimniecības spēju reaģēt uz sabiedrības prasībām pārtikas un veselības jomā, tostarp uz prasībām par nekaitīgu, uzturvielām bagātu un ilgtspējīgi ražotu ēdienu, par pārtikas atkritumu samazināšanu, kā arī dzīvnieku labturības uzlabošanu un pret antimikrobiālajiem līdzekļiem izveidojušās rezistences apkarošanu.
Tiešo maksājumu mērķis ir veicināt šādu KLP stratēģisko mērķu sasniegšana:
Atbalstīt lauku saimniecību ienākumu pietiekamību un saimniecību izturētspēju, lai ilgtermiņā uzlabotu nodrošinātību ar pārtiku un lauksaimniecības daudzveidību, kā arī nodrošinātu lauksaimniecības produktu ilgtspēju Eiropas Savienībā;
Piesaistīt un atbalstīt gados jaunus lauksaimniekus un citus jaunus lauksaimniekus, kā arī veicināt ilgtspējīgas uzņēmējdarbības attīstību lauku apvidos;
Uzlabot lauksaimniecības spēju reaģēt uz sabiedrības prasībām pārtikas un veselības jomā, tostarp uz prasībām par nekaitīgu, uzturvielām bagātu un ilgtspējīgi ražotu ēdienu, par pārtikas atkritumu samazināšanu, kā arī dzīvnieku labturības uzlabošanu un pret antimikrobiālajiem līdzekļiem izveidojušās rezistences apkarošanu.
Risinājuma apraksts
2021.gadā tika sagatavota situācijas analīze par KLP specifiskajiem mērķiem, kā rezultātā ar nozares stipro un vājo pušu, iespēju un draudu (turpmāk – SVID) analīzes palīdzību tika identificētas vajadzības un noteiktas intervences identificēto vajadzību apmierināšanai. 2022.gada 11.novembrī Eiropas Komisija apstiprināja (lēmums Nr. C(2022) 7899) Latvijas izstrādāto KLP stratēģisko plānu, kurā ir noteiktas atbalsta prioritātes un atbalsta instrumenti. KLP stratēģiskais plāns apvieno plašu mērķtiecīgu atbalsta pasākumu klāstu, ņemot vērā Latvijas vajadzības, kas noteiktas pamatojoties uz savas teritorijas un lauksaimniecības un pārtikas nozares SVID analīzi.
Noteikumu projekts paredz piemērot no 2023.gada Latvijā šādas tiešo maksājumu intervences:
1. Ilgtspēju sekmējošais ienākumu pamatatbalsts (turpmāk – ISIP);
Ilgtspēju sekmējošais ienākumu pamatatbalsts tiks īstenots, lai tuvinātu lauku saimniecību ienākumus vidējiem ienākumiem pārējā ekonomikā. Intervences īstenošana nodrošinās ienākumu atbalsta minimumu lauksaimniekiem, tādējādi nodrošinot lauksaimniekiem ienākumu stabilitāti. Lai saņemtu atbalstu, lauksaimniekam ir jānodrošina minimāla lauksaimnieciskā darbība, kas paredz arī regulāru lauksaimniecības zemes sakopšanu un uzturēšanu, tādējādi mazinot riskus platību aizaugšanai. Tāpat ir jāievēro virkne prasību nosacījumu sistēmas ietvaros, tādējādi sniedzot ieguldījumu zemes auglības un kvalitātes nodrošināšanā, piesārņojuma mazināšanā un bioloģiskās daudzveidības veicināšanā. Lai nodrošinātu mērķtiecīgāku, efektīvāku un taisnīgāku tiešo maksājumu sadali, tiks īstenots diferencēts ISIP, nodrošinot divas dažādas likmes: ISIP pamatlikme un ISIP novados ar īpašiem apstākļiem.
2. Maksājums mazajiem lauksaimniekiem (turpmāk – MLS);
Lai nodrošinātu mērķtiecīgāku, efektīvāku un taisnīgāku tiešo maksājumu sadali tiks īstenots MLS. Ar MLS īstenošanu paredzēts pārdalīt maksājumu mazākām lauku saimniecībām, nodrošinot atbalstu par hektāru virs vidējā valsts līmeņa.
3. Ilgtspēju sekmējošais pārdalošais ienākumu papildatbalsts (turpmāk – PM);
Lai nodrošinātu mērķtiecīgāku, efektīvāku un taisnīgāku tiešo maksājumu sadali tiks īstenots PM. Ar PM īstenošanu paredzēts pārdalīt maksājumu mazākām lauku saimniecībām, nodrošinot atbalstu par hektāru virs vidējā valsts līmeņa.
4. Ienākumu papildatbalsts gados jauniem lauksaimniekiem;
Lai veicinātu gados jauno lauksaimnieku ienākšanu lauksaimniecībā un paaudžu nomaiņu tiks
sniegts papildu atbalsts gados jauniem lauksaimniekiem to pirmajos saimniekošanas gados.
5. Klimatiskās un vidiskās shēmas (turpmāk - ekoshēma):
1) ekoshēmas atbalsts par videi un klimatam labvēlīgu lauksaimniecības praksi tiks īstenots, lai veicinātu augsnes kvalitātes uzlabošanu, vienlaikus veicinot augsnes struktūras uzlabošanos un ilgtspējīgu augsnes apsaimniekošanu, lai samazinātu SEG emisijas no lauksaimniecības zemju apsaimniekošanas, veicinot ilgtspējīgu lauksaimniecības prakšu īstenošanu lauksaimniecībā, lai atbalstītu klimata pārmaiņu pielāgošanās pasākumu īstenošanu, lai nodrošinātu tipisko lauksaimniecības zemju ainavu un to elementu aizsardzību, saglabājot daudzveidīgu, vizuāli pievilcīgu un ekoloģiski funkcionālu ainavu struktūru un elementu daudzveidību
2) ekoshēmas atbalsts par ekoloģiski nozīmīgu platību tiks ieviests, lai atbalstītu klimata pārmaiņu pielāgošanās pasākumu īstenošanu, lai veicinātu augsnes kvalitātes uzlabošanu, vienlaikus veicinot augsnes struktūras uzlabošanos un ilgtspējīgu augsnes apsaimniekošanu, Lai sekmētu augu apputeksnēšanu, veicinot ilgtspējīgas lauksaimniecības prakses īstenošanu, tai skaitā veidojot buferzonas, un bišu izplatību tradicionālajā un bioloģiskajā lauksaimniecības sistēmā.
3) ekoshēmas maksājums par saudzējošo lauksaimniecības praksi tiks ieviests, lai veicinātu augsnes kvalitātes uzlabošanu, vienlaikus veicinot augsnes struktūras uzlabošanos un ilgtspējīgu augsnes apsaimniekošanu.
4) ekoshēmas maksājums par slāpekļa un amonjaka emisiju, un piesārņojumu mazinošas lauksaimniecības praksēm tiks ieviests, lai sekmētu amonjaka emisiju samazināšanu, īstenojot amonjaka emisijas samazinošus pasākumus, lai nodrošinātu ilgtspējīgu augsnes auglības pārvaldību
5) ekoshēmas atbalsts par zālāju saglabāšanas veicināšanu tiks ieviests, lai samazinātu SEG emisijas no lopkopības, veicinātu SEG emisiju mazinošo prakšu īstenošanu lopkopībā.
6) ekoshēmas atbalsts par agro-ekoloģijas praksēm bioloģiskās saimniecībās, tiks ieviests, lai atbalstītu klimata pārmaiņu pielāgošanās pasākumu īstenošanu un veicinātu augsnes kvalitātes uzlabošanu, vienlaikus veicinot augsnes struktūras uzlabošanos un ilgtspējīgu augsnes apsaimniekošanu, lai palielinātu bioloģiskās lauksaimniecības metodēm apsaimniekoto platību, lai palielinātu bioloģiskās lauksaimniecības, integrētās augu audzēšanas un citu vides pasākumu ieguldījumu ekosistēmas pakalpojumu sniegšanā un motivēt lauksaimniekus pāriet uz integrētās augu audzēšanas un bioloģiskās lauksaimniecības sistēmām, nodrošinot tipisko lauksaimniecības zemju ainavu un to elementu aizsardzību, saglabājot daudzveidīgu, vizuāli pievilcīgu un ekoloģiski funkcionālu ainavu struktūru un elementu daudzveidību.
6. Saistītais ienākumu atbalsts tiks īstenots, lai pārvarētu grūtības noteiktos sektoros, stiprinātu konkurētspēju, ilgtspēju un kvalitāti un līdzsvarotu ienākumus dažādu specializāciju saimniecībās. Saistītais ienākumu atbalsts tiks ieviests 14 sektoros: slaucamās govis, liellopi, aitas, kazas, dārzeņi, augļi un ogas, cietes kartupeļi, sertificētas sēklas kartupeļi, sertificētas labības sēklas, sertificētas stiebrzāļu un lopbarības augu sēklas, vasaras rapsis un vasaras ripsis, rudzu populācijas šķirnes un proteīnaugi.
Noteikumu projektā ir paredzēti atbalsta piešķiršanas kritēriji, kas attiecas uz visām tiešo maksājumu intervencēm:
- Aktīva lauksaimnieka nosacījums jāpierāda atbalsta pretendentiem, kam iepriekšējā gadā saņemtie tiešie maksājumi pārsniedza 500 euro. Atbilstību var pierādīt ar vienu no septiņiem kritērijiem:
1. Personas īpašumā esošie lauksaimniecības dzīvnieki ir reģistrēti Lauksaimniecības datu centrā datu bāzē (vismaz 1 liellopu vienība);
2. Personas īpašumā esošā saimniecība ir iekļauta Lauksaimniecības produktu integrētās audzēšanas reģistrā;
3. Persona iekļauta kā sēklaudzētājs Valsts augu aizsardzības dienesta Sēklaudzētāju un sēklu tirgotāju reģistrā;
4. Vismaz 1/3 persona īpašumā esošā saimniecība ir iekļauta bioloģiskās lauksaimniecības kontroles sistēmā, ko uzrauga sertifikācijas institūcija “Vides kvalitāte” un SIA "Sertifikācijas un testēšanas centrs”;
5. Personas īpašumā esošā saimniecībā tiek nodarbināts vismaz viens algots darbinieks lauksaimnieciskajā darbībā, vai ne mazāk kā 1 lauksaimnieciskā darba vienība uz katriem 100 lauksaimniecībā izmantojamiem zemes hektāriem;
6. Personas īpašumā esošā saimniecībā nodrošina standarta izlaidi (400 euro), kas ir dalībvalsts noteikta summa uz saimniecības hektāru.
7. Personas īpašumā esošā saimniecībā lauksaimnieciskās darbības izmaksas sastāda noteiktu summu uz ha (66 euro), ko noteikusi dalībvalsts, balstoties uz minimālajām zemes uzturēšanas izmaksām, lai nodrošinātu lauksaimniecības zemes uzturēšanu labā lauksaimniecības un vides stāvoklī.
- Atbalsttiesīgas lauksaimniecības zemes nosacījumi paredz, ka tiešie maksājumi piešķirami par lauksaimniecības zemi, kas atbilst aramzemes, ilggadīgo zālāju un ilggadīgo stādījumu definīcijai un īscirtmeta atvasāju nosacījumiem.
- Minimālie atbalsta saņemšanas nosacījumi paredz, ka tiešajiem maksājumiem pieteiktajai lauksaimniecības zemes platībai jābūt vismaz 1 hektārs un to var veidot atsevišķi lauku bloki ar lielumu - 0,3 hektāri un minimālais lauksaimniecības zemes nogabala lielums, kas iekļauts lauku blokā ir 0,1 hektārs.
Nosacījumu sistēma paredz, ka katrai dalībvalstij saskaņā ar regulas Nr. 2022/2115 12. pantu savos KLP stratēģiskajos plānos ir jāiekļauj kritēriji kā tiešo maksājumu saņēmējiem piemērojams atbalsta samazinājums, ja tie neievēro regulas Nr. 2022/2115 III pielikumā minētās Savienības tiesību aktos noteiktās pārvaldības prasības un laba lauksaimniecības un vides stāvokļa standartus šādās jomās:
a) klimats un vide, tostarp ūdens, augsne un ekosistēmu bioloģiskā daudzveidība;
b) sabiedrības veselība un augu veselība;
c) dzīvnieku labturība.
Noteikumu projekts paredz pienākumu lauksaimniekam ievērot KLP stratēģiskajā plānā iekļautos laba lauksaimniecības un vides stāvokļa standartus, Latvijas normatīvajos aktos pārņemtās Savienības tiesību aktos noteiktās pārvaldības prasības saskaņā ar regulas Nr. 2022/2115 III pielikumu, kā arī administrēšanas, kontroles un maksājuma samazināšanas principus, ja tiek konstatēta attiecīgo prasību vai standartu neievērošana vai pārkāpumi.
ilgtspēju sekmējošā ienākuma pamatatbalsta maksājumu maksimums – tiks piemērots 100% samazinājums tai ilgtspēju sekmējošā ienākuma pamatatbalsta summas daļai, kas pārsniedz 100 000 euro, no kuras pirms tam atņem par lauksaimniecisko darbību samaksāto darba algu un saistītos nodokļus.
Noteikumu projekts paredz piemērot no 2023.gada Latvijā šādas tiešo maksājumu intervences:
1. Ilgtspēju sekmējošais ienākumu pamatatbalsts (turpmāk – ISIP);
Ilgtspēju sekmējošais ienākumu pamatatbalsts tiks īstenots, lai tuvinātu lauku saimniecību ienākumus vidējiem ienākumiem pārējā ekonomikā. Intervences īstenošana nodrošinās ienākumu atbalsta minimumu lauksaimniekiem, tādējādi nodrošinot lauksaimniekiem ienākumu stabilitāti. Lai saņemtu atbalstu, lauksaimniekam ir jānodrošina minimāla lauksaimnieciskā darbība, kas paredz arī regulāru lauksaimniecības zemes sakopšanu un uzturēšanu, tādējādi mazinot riskus platību aizaugšanai. Tāpat ir jāievēro virkne prasību nosacījumu sistēmas ietvaros, tādējādi sniedzot ieguldījumu zemes auglības un kvalitātes nodrošināšanā, piesārņojuma mazināšanā un bioloģiskās daudzveidības veicināšanā. Lai nodrošinātu mērķtiecīgāku, efektīvāku un taisnīgāku tiešo maksājumu sadali, tiks īstenots diferencēts ISIP, nodrošinot divas dažādas likmes: ISIP pamatlikme un ISIP novados ar īpašiem apstākļiem.
2. Maksājums mazajiem lauksaimniekiem (turpmāk – MLS);
Lai nodrošinātu mērķtiecīgāku, efektīvāku un taisnīgāku tiešo maksājumu sadali tiks īstenots MLS. Ar MLS īstenošanu paredzēts pārdalīt maksājumu mazākām lauku saimniecībām, nodrošinot atbalstu par hektāru virs vidējā valsts līmeņa.
3. Ilgtspēju sekmējošais pārdalošais ienākumu papildatbalsts (turpmāk – PM);
Lai nodrošinātu mērķtiecīgāku, efektīvāku un taisnīgāku tiešo maksājumu sadali tiks īstenots PM. Ar PM īstenošanu paredzēts pārdalīt maksājumu mazākām lauku saimniecībām, nodrošinot atbalstu par hektāru virs vidējā valsts līmeņa.
4. Ienākumu papildatbalsts gados jauniem lauksaimniekiem;
Lai veicinātu gados jauno lauksaimnieku ienākšanu lauksaimniecībā un paaudžu nomaiņu tiks
sniegts papildu atbalsts gados jauniem lauksaimniekiem to pirmajos saimniekošanas gados.
5. Klimatiskās un vidiskās shēmas (turpmāk - ekoshēma):
1) ekoshēmas atbalsts par videi un klimatam labvēlīgu lauksaimniecības praksi tiks īstenots, lai veicinātu augsnes kvalitātes uzlabošanu, vienlaikus veicinot augsnes struktūras uzlabošanos un ilgtspējīgu augsnes apsaimniekošanu, lai samazinātu SEG emisijas no lauksaimniecības zemju apsaimniekošanas, veicinot ilgtspējīgu lauksaimniecības prakšu īstenošanu lauksaimniecībā, lai atbalstītu klimata pārmaiņu pielāgošanās pasākumu īstenošanu, lai nodrošinātu tipisko lauksaimniecības zemju ainavu un to elementu aizsardzību, saglabājot daudzveidīgu, vizuāli pievilcīgu un ekoloģiski funkcionālu ainavu struktūru un elementu daudzveidību
2) ekoshēmas atbalsts par ekoloģiski nozīmīgu platību tiks ieviests, lai atbalstītu klimata pārmaiņu pielāgošanās pasākumu īstenošanu, lai veicinātu augsnes kvalitātes uzlabošanu, vienlaikus veicinot augsnes struktūras uzlabošanos un ilgtspējīgu augsnes apsaimniekošanu, Lai sekmētu augu apputeksnēšanu, veicinot ilgtspējīgas lauksaimniecības prakses īstenošanu, tai skaitā veidojot buferzonas, un bišu izplatību tradicionālajā un bioloģiskajā lauksaimniecības sistēmā.
3) ekoshēmas maksājums par saudzējošo lauksaimniecības praksi tiks ieviests, lai veicinātu augsnes kvalitātes uzlabošanu, vienlaikus veicinot augsnes struktūras uzlabošanos un ilgtspējīgu augsnes apsaimniekošanu.
4) ekoshēmas maksājums par slāpekļa un amonjaka emisiju, un piesārņojumu mazinošas lauksaimniecības praksēm tiks ieviests, lai sekmētu amonjaka emisiju samazināšanu, īstenojot amonjaka emisijas samazinošus pasākumus, lai nodrošinātu ilgtspējīgu augsnes auglības pārvaldību
5) ekoshēmas atbalsts par zālāju saglabāšanas veicināšanu tiks ieviests, lai samazinātu SEG emisijas no lopkopības, veicinātu SEG emisiju mazinošo prakšu īstenošanu lopkopībā.
6) ekoshēmas atbalsts par agro-ekoloģijas praksēm bioloģiskās saimniecībās, tiks ieviests, lai atbalstītu klimata pārmaiņu pielāgošanās pasākumu īstenošanu un veicinātu augsnes kvalitātes uzlabošanu, vienlaikus veicinot augsnes struktūras uzlabošanos un ilgtspējīgu augsnes apsaimniekošanu, lai palielinātu bioloģiskās lauksaimniecības metodēm apsaimniekoto platību, lai palielinātu bioloģiskās lauksaimniecības, integrētās augu audzēšanas un citu vides pasākumu ieguldījumu ekosistēmas pakalpojumu sniegšanā un motivēt lauksaimniekus pāriet uz integrētās augu audzēšanas un bioloģiskās lauksaimniecības sistēmām, nodrošinot tipisko lauksaimniecības zemju ainavu un to elementu aizsardzību, saglabājot daudzveidīgu, vizuāli pievilcīgu un ekoloģiski funkcionālu ainavu struktūru un elementu daudzveidību.
6. Saistītais ienākumu atbalsts tiks īstenots, lai pārvarētu grūtības noteiktos sektoros, stiprinātu konkurētspēju, ilgtspēju un kvalitāti un līdzsvarotu ienākumus dažādu specializāciju saimniecībās. Saistītais ienākumu atbalsts tiks ieviests 14 sektoros: slaucamās govis, liellopi, aitas, kazas, dārzeņi, augļi un ogas, cietes kartupeļi, sertificētas sēklas kartupeļi, sertificētas labības sēklas, sertificētas stiebrzāļu un lopbarības augu sēklas, vasaras rapsis un vasaras ripsis, rudzu populācijas šķirnes un proteīnaugi.
Noteikumu projektā ir paredzēti atbalsta piešķiršanas kritēriji, kas attiecas uz visām tiešo maksājumu intervencēm:
- Aktīva lauksaimnieka nosacījums jāpierāda atbalsta pretendentiem, kam iepriekšējā gadā saņemtie tiešie maksājumi pārsniedza 500 euro. Atbilstību var pierādīt ar vienu no septiņiem kritērijiem:
1. Personas īpašumā esošie lauksaimniecības dzīvnieki ir reģistrēti Lauksaimniecības datu centrā datu bāzē (vismaz 1 liellopu vienība);
2. Personas īpašumā esošā saimniecība ir iekļauta Lauksaimniecības produktu integrētās audzēšanas reģistrā;
3. Persona iekļauta kā sēklaudzētājs Valsts augu aizsardzības dienesta Sēklaudzētāju un sēklu tirgotāju reģistrā;
4. Vismaz 1/3 persona īpašumā esošā saimniecība ir iekļauta bioloģiskās lauksaimniecības kontroles sistēmā, ko uzrauga sertifikācijas institūcija “Vides kvalitāte” un SIA "Sertifikācijas un testēšanas centrs”;
5. Personas īpašumā esošā saimniecībā tiek nodarbināts vismaz viens algots darbinieks lauksaimnieciskajā darbībā, vai ne mazāk kā 1 lauksaimnieciskā darba vienība uz katriem 100 lauksaimniecībā izmantojamiem zemes hektāriem;
6. Personas īpašumā esošā saimniecībā nodrošina standarta izlaidi (400 euro), kas ir dalībvalsts noteikta summa uz saimniecības hektāru.
7. Personas īpašumā esošā saimniecībā lauksaimnieciskās darbības izmaksas sastāda noteiktu summu uz ha (66 euro), ko noteikusi dalībvalsts, balstoties uz minimālajām zemes uzturēšanas izmaksām, lai nodrošinātu lauksaimniecības zemes uzturēšanu labā lauksaimniecības un vides stāvoklī.
- Atbalsttiesīgas lauksaimniecības zemes nosacījumi paredz, ka tiešie maksājumi piešķirami par lauksaimniecības zemi, kas atbilst aramzemes, ilggadīgo zālāju un ilggadīgo stādījumu definīcijai un īscirtmeta atvasāju nosacījumiem.
- Minimālie atbalsta saņemšanas nosacījumi paredz, ka tiešajiem maksājumiem pieteiktajai lauksaimniecības zemes platībai jābūt vismaz 1 hektārs un to var veidot atsevišķi lauku bloki ar lielumu - 0,3 hektāri un minimālais lauksaimniecības zemes nogabala lielums, kas iekļauts lauku blokā ir 0,1 hektārs.
Nosacījumu sistēma paredz, ka katrai dalībvalstij saskaņā ar regulas Nr. 2022/2115 12. pantu savos KLP stratēģiskajos plānos ir jāiekļauj kritēriji kā tiešo maksājumu saņēmējiem piemērojams atbalsta samazinājums, ja tie neievēro regulas Nr. 2022/2115 III pielikumā minētās Savienības tiesību aktos noteiktās pārvaldības prasības un laba lauksaimniecības un vides stāvokļa standartus šādās jomās:
a) klimats un vide, tostarp ūdens, augsne un ekosistēmu bioloģiskā daudzveidība;
b) sabiedrības veselība un augu veselība;
c) dzīvnieku labturība.
Noteikumu projekts paredz pienākumu lauksaimniekam ievērot KLP stratēģiskajā plānā iekļautos laba lauksaimniecības un vides stāvokļa standartus, Latvijas normatīvajos aktos pārņemtās Savienības tiesību aktos noteiktās pārvaldības prasības saskaņā ar regulas Nr. 2022/2115 III pielikumu, kā arī administrēšanas, kontroles un maksājuma samazināšanas principus, ja tiek konstatēta attiecīgo prasību vai standartu neievērošana vai pārkāpumi.
ilgtspēju sekmējošā ienākuma pamatatbalsta maksājumu maksimums – tiks piemērots 100% samazinājums tai ilgtspēju sekmējošā ienākuma pamatatbalsta summas daļai, kas pārsniedz 100 000 euro, no kuras pirms tam atņem par lauksaimniecisko darbību samaksāto darba algu un saistītos nodokļus.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Jaunu tiešo maksājumu intervenču izveide un nosacījumu noteikšana tiešo maksājumu pretendentiem 2023.gadā radīs administratīvā sloga pieaugumu, salīdzinot pret 2022.gadu, tomēr tiešo maksājumu summa katram lauksaimniekam paredzama ievērojami lielāka nekā administratīvais slogs, kas rodas no atbalsta prasību un nosacījumu izpildes, kā arī atbalsta iesniegumu un citas informācijas iesniegšanas.
Turpmākajos gados administratīvais slogs mazināsies, ņemot vērā, ka atbalsta saņēmēji būs jau iepazinušies ar jauno tiešo maksājumu intervenču darbības pamatprincipiem, un daļa no pierādījumiem ir jāiesniedz tikai pirmajā iesnieguma gadā.
Turpmākajos gados administratīvais slogs mazināsies, ņemot vērā, ka atbalsta saņēmēji būs jau iepazinušies ar jauno tiešo maksājumu intervenču darbības pamatprincipiem, un daļa no pierādījumiem ir jāiesniedz tikai pirmajā iesnieguma gadā.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Jā
Skaidrojums
Saskaņā ar regulas 2021/2115 139.pantu tiks veikta Latvijas KLP SP ex-ante izvērtēšana, lai uzlabotu KLP SP izstrādes un īstenošanas kvalitāti.
Kas veiks ex-post novērtējumu?
Saskaņā ar regulas 2021/2115 140. pantu dalībvalsts izvērtēšanu uztic funkcionāli neatkarīgam ekspertam. Saskaņā ar Ministru kabineta noteikumu projektu (22-TA-3048) “Kārtība, kādā administrē un uzrauga Eiropas Lauksaimniecības garantiju fondu un Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai, kā arī valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauksaimniecībai un lauku attīstībai 2023.–2027. gada plānošanas periodā” 11.punktu Valsts un Eiropas Savienības atbalsta lauksaimniecībai un lauku attīstībai ietekmes vienotās un nepārtrauktās novērtēšanas sistēmu uztur Agroresursu un ekonomikas institūts.
Ietekmes pēcpārbaudes veikšanas termiņš
31.12.2031.
Rezultāti/rādītāji, pēc kā tiek vērtēta tiesību akta (vai kādas tā daļas) mērķa sasniegšana
Rezultāts
Jānovērtē lietderīgumu, efektivitāti, nozīmīgumu, saskaņotību, Savienības pievienoto vērtību un ietekmi attiecībā uz ieguldījumu KLP vispārējo mērķu sasniegšanā.
Rādītājs
Ņem vērā saistošos izlaides, rezultātu, ietekmes un konteksta rādītājus, kas noteikti regulas 2021/2115 I pielikumā.
1.6. Cita informācija
Saskaņā ar regulas 2021/2115 140. pantu dalībvalsts izstrādā izvērtēšanas plānu, kurā sniegtas norādes par izvērtēšanas darbībām. Šāda plāna izstrāde un pieņemšana tiks nodrošināta līdz 2023.gada 11.novembrim.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Noteikumu projekta īstenošanas rezultātā tiks nodrošināta Eiropas Savienības tiešo maksājumu piešķiršana un administrēšana pretendentiem, kuri iesniegs iesniegumu un atbildīs atbalsta saņemšanas nosacījumiem
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Noteikumu projekta īstenošanas rezultātā tiks nodrošināta Eiropas Savienības tiešo maksājumu piešķiršana un administrēšana pretendentiem, kuri iesniegs iesniegumu atbildīs atbalsta saņemšanas nosacījumiem
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Grūtībās nonākušām nozarēm līdzsvarot un tuvināt ienākumus lauksaimniecības vidējiem
ienākumiem
ienākumiem
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Nē2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Līdzsvarot ienākumus starp saimniecību lieluma grupām, saglabājot stabilu atbalstu mazajām
saimniecībām
saimniecībām
2.2.5. uz konkurenci:
Jā
Ietekmes apraksts
Nodrošināt līdzsvarotus ienākumus starp reģioniem, ņemot vērā ierobežojošos ienākumu
gūšanas veidus
gūšanas veidus
2.2.6. uz nodarbinātību:
Nē2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
331 043 657
0
334 864 681
0
339 685 706
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
331 043 657
0
334 864 681
0
339 685 706
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
331 043 657
0
34 864 681
0
339 685 706
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
331 043 657
0
34 864 681
0
339 685 706
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
300 000 000
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
300 000 000
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar 2022.gada 18.janvāra Ministru Kabineta protokolu Nr.3 34.§ “Informatīvais ziņojums "Par Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģisko plānu 2023.-2027. gadam”” un Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģisko plānu 2023. – 2027. gadam, tiešiem maksājumiem apstiprināts finansējums:
2023.gadā 331 043 657 EUR;
2024.gadā 334 864 681 EUR;
2025.gadā 339 685 706 EUR;
2026.gadā 344 506 729 EUR;
2027.gadā 363 483 744 EUR.
2023.gadā 331 043 657 EUR;
2024.gadā 334 864 681 EUR;
2025.gadā 339 685 706 EUR;
2026.gadā 344 506 729 EUR;
2027.gadā 363 483 744 EUR.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Tiešo maksājumu shēmas ietvaros atbalsta saņēmējiem tiks izmaksāts atbalsts no Zemkopības ministrijas budžeta apakšprogrammas 64.10.00. “Izdevumi Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) projektu un pasākumu īstenošanai (2023-2027)”.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Ministru kabineta 2015.gada 10.martā noteikumi Nr.126 „ Tiešo maksājumu piešķiršanas kārtība lauksaimniekiem”
Pamatojums un apraksts
Noteikumu projekts, kas aizstās pašreizējo tiešo maksājumu piešķiršanas regulējumu, ir izstrādāts ar mērķi, lai nodrošinātu Kopējās lauksaimniecības politikas reformas nosacījumu piemērošanu tiešo maksājumu jomā sākot no 2023.gada atbilstoši Regulai (ES) Nr. 2021/2115
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R2115
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 2.decembra Regula (ES) Nr. 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013 (regula Nr. 2021/2115)
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R2116
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulu (ES) Nr. 2021/2116 par kopējās lauksaimniecības politikas finansēšanu, pārvaldību un uzraudzību un ar ko atceļ Regulu (ES) Nr. 1306/2013 (turpmāk – regula Nr. 2021/2116)
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32022R0126
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2022. gada 7. decembra Deleģētā regula (ES) Nr. 2022/126, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/2115 papildina ar prasībām, kuras piemērojamas konkrētu veidu intervences pasākumiem, ko dalībvalstis savos KLP stratēģiskajos plānos 2023.–2027. gadam noteikušas atbilstīgi minētajai regulai, kā arī ar noteikumiem par īpatsvaru, ko piemēro laba lauksaimnieciskā un vidiskā stāvokļa (LLVS) 1. standarta vajadzībām (turpmāk – regula Nr. 2022/126)
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32022R1173
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2022. gada 31. maija īstenošanas regula (ES) Nr. 2022/1173, ar ko nosaka noteikumus par to, kā Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/2116 piemēro attiecībā uz kopējā lauksaimniecības politikā integrēto administrācijas un kontroles sistēmu (turpmāk – regula Nr. 2022/1173)
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32022R1172
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2022. gada 4. maija Deleģētā regula (ES) 2022/1172, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/2116 papildina attiecībā uz kopējā lauksaimniecības politikā integrēto administrācijas un kontroles sistēmu un ar nosacījumu sistēmu saistīto administratīvo sodu piemērošanu un aprēķināšanu (turpmāk – regula Nr. 2022/1172)
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32018R0848
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 30. maija Regula (ES) Nr. 2018/848 par bioloģisko ražošanu un bioloģisko produktu marķēšanu un ar ko atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 834/2007 (turpmāk – regula Nr. 2018/848)
Apraksts
32016R0429
ES tiesību akta CELEX numurs
32016R0429
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 9. marta Regula (ES) Nr. 2016/429 par pārnēsājamām dzīvnieku slimībām un ar ko groza un atceļ konkrētus aktus dzīvnieku veselības jomā (turpmāk – regula Nr. 2016/429)
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32013R1307
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regula (ES) Nr. 1307/2013, ar ko izveido noteikumus par lauksaimniekiem paredzētiem tiešajiem maksājumiem, kurus veic saskaņā ar kopējās lauksaimniecības politikas atbalsta shēmām, un ar ko atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 637/2008 un Padomes Regulu (EK) Nr. 73/2009 (regula Nr. 1307/2013)
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 2.decembra Regula (ES) Nr. 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013 (regula Nr. 2021/2115)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr. 2021/2116 3.panta 1.punkts
3.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2021/2115 4.panta 4.punkts
6.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2021/2115 4.panta 3.punkta “c” apakšpunkts
11.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2021/2115 III pielikums
25.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2021/2115 4.panta 4.punkta 2.daļa
29.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
Regulas Nr. 2022/126 2. pants
29.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
Regulas Nr. 2021/2115 4.panta 5.punkta 2.daļa
40.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2021/2115 III pielikums
54. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2022/126 48. panta 1. punkts
55. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2022/126 48. pants
56. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2022/126 48. panta 5. punkts
61. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2021/2115 III pielikums
62. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2021/2115 III pielikums
66. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2021/2115 III pielikums
67. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2021/2115 III pielikums
69. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2021/2115 III pielikums
70. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2021/2115 III pielikums
71. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2021/2115 III pielikums
74. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regula Nr. 834/2007
80. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2021/2115 III pielikums
81. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2021/2115 III pielikums
83. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2021/2115 III pielikums
85. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2021/2115 III pielikums
91. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2021/2115 III pielikums
92. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2021/2115 III pielikums
93. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2021/2115 III pielikums
94. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2021/2115 17. panta 1. punkts
104. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Pegulas Nr. 2021/2115 17. panta 3. punkta “a” apakšpunkts
105. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2021/2115 22.pants
114. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2021/2115 30. panta 1. punktu un 3. punkta 2. daļa
122. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2021/2115 4.panta 6.punkts
123. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2021/2115 3. panta 2. apakšpunkts
123.2.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2021/2116 62. pants
132. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2021/2115 30.panta 3.punkts
134. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2021/2115 30.panta 2.punkta 2.daļa
135. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas (ES) Nr. 1307/2013 50. pants
135. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2021/2115 31. panta 2. punkts
138. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2021/2115 III pielikums
183. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2018/848 34. panta 1.punkts
184. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2021/2116 69.panta 1.punkts
249. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2022/1173 6.panta 2.punkts un 8.panta 3.punkts
249. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2021/2116 69. panta 3. punkts
251. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2022/1173 5.pants
251. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2021/2116 69. panta 2. punkts
261. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2016/429 109.panta 1.punkts
262. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas 2022/1173 7. panta 1. punkta “a” apakšpunkts
267. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2022/1173 7. panta 1. punkta “c” apakšpunkts
268. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2021/2116 72. pants
274. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2022/1173 10. panta 9. punkts
284. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2022/1173 10. panta 4. punkts
285. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2022/1173 10. panta 4. punkts
286. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2021/2116 17. pants
323.6. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2016/429 108. panta 3.punkts
339.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2016/429 108. panta 3.punkts
339.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regula Nr. 2016/429
339.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2021/2116 83. panta 6. punkta “d” apakšpunkts
345. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas 2022/1172 7.pants
355. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2021/2116 83. panta 6. punkta “c” apakšpunkts
357. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2021/2116 85. pants
360. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2022/1172 III nodaļa
360. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2021/2116 85. panta 3. punkts
361. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
rRgulas Nr. 2021/2116 85. panta 1. punkta otrā daļa
363. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2021/2116 85. panta 4. punkts
364.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2022/1172 9. panta 1. punkts
364.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2021/2116 85. panta 2. punkts
364.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2022/1172 9. panta 2. punkts
364.4. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2022/1172 9. panta 2. punkts
364.5. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2021/2116 85. panta 6. punkts
364.6. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2022/1172 9. panta 3. punktus
364.7. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2022/1172 10. pants
364.8. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2022/1172 11.pants
365. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2021/2116 84.panta 2.punkta “b” apakšpunkts
370. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2021/2116 86.pants
371. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2021/2116 17. pants
372. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
regulas Nr. 2021/2116 17.panta 4. punkta otrā daļa
373. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas 2021/2116 44. panta 2. punkts
374. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2021/2116 62. pants
16.nodaļa
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2021/2116 62. pants
377. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2021/2116 56. panta 2.punkts
380. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas Nr. 2021/2116 56. panta 3.punkts
381. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
regulas Nr. 2021/2115 V pielikums
385. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regulas Nr. 2021/2115 un regulas Nr. regula Nr. 2021/2116 nosacījumi ir jāievieš katrā dalībvalstī, lai piešķirtu lauksaimniekiem tiešo maksājumu atbalstu, tai skaitā arī tiešo maksājumu intervenču izvēle, nosacījumi intervenču piemērošanai, atbalsta saņemšanas nosacījumi, tomēr šajās regulās ir arī vairākas izvēles iespējas dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas normas.
Regulas Nr. 2021/2115 4.panta 3.punkta “c” apakšpunktā ir ietverta iespēja dalībvalstīm noteikt, kādus zemes veidus uzskatīt par ilggadīgiem zālājiem. Noteikumu projekta 11.punktā ir noteikts, ka tā ir zeme, kurā kārtējā gadā sēj vai audzē stiebrzāles vai citus lopbarības zālaugus un kurā vismaz piecus iepriekšējos gadus pēc kārtas audzēja dabiski veidojušās (pašiesējušās) vai kultivētas (sētas) stiebrzāles vai citus lopbarības zālaugus.
Regulas Nr. 2021/2115 4.panta 4.punktā ir ietvertas iespējas dalībvalstīm saistībā ar atbalsttiesīgu hektāru noteikšanu. Noteikumu projekta 6-28.punktā ir noteikti atbalsttiesīgas lauksaimniecības zemes nosacījumi.
Regulas Nr. 2021/2115 4. panta 5. punktā ir noteikts, ja dalībvalsts par “aktīviem lauksaimniekiem” uzskata tādus lauksaimniekus, kuri par iepriekšējo gadu nav saņēmuši tiešos maksājumus, kas pārsniedz kādu konkrētu summu, tad šāda summa nav lielāka par 5 000EUR. Noteikumu projekta 39.punktā ir noteikts, ka par aktīvu lauksaimnieku uzskatāms lauksaimnieks, kurš saņēmis tiešos maksājumus, kuru kopsumma nepārsniedza 500 euro.
Regulas Nr. 2021/2115 17.panta 1. punktā ir noteikts, ka dalībvalstis var noteikt maksimumu attiecībā uz ilgtspēju sekmējoša ienākumu pamatatbalsta summu, kura konkrētā kalendārajā gadā piešķirama lauksaimniekam. Noteikumu projekta 104.punktā ir noteikts, ka tiks piemērots maksājuma maksimums, par 100 procentiem samazinot ilgtspēju sekmējoša ienākumu pamatatbalsta maksājuma summas daļu, kas pārsniedz 100 000 euro.
Regulas Nr. 2021/2115 17.panta 3.punktā ir noteikts, kādus atskaitījumus dalībvalstis var izvēlēties veikt no ilgtspēju sekmējoša ienākumu pamatatbalsta summas, kura konkrētā kalendārajā gadā ir piešķirama lauksaimniekam pirms maksājuma maksimuma piemērošanas. Noteikumu 105.punktā ir noteikts, ka pirms maksājuma maksimuma piemērošanas pēc lauksaimnieka pieprasījuma varēs atskaitīt Regulas Nr. 2021/2115 17.panta 3.punkta “a” apakšpunktā noteiktās visas lauksaimnieka deklarētās, ar lauksaimniecisku darbību saistītās algas, tostarp ar nodarbināšanu saistītos nodokļus un sociālās iemaksas.
Regulas Nr. 2021/2115 18. panta 1. punktā ir noteikts, ka dalībvalsts nosaka minimālo platību vai minimālo summu atbalsta saņemšanai. Noteikumu projekta 35.punktā ir noteikts, ka maksājumus par platībām piešķir par lauksaimniecības zemi, ja atbalstam pieteiktā saimniecības atbalsttiesīgās lauksaimniecības zemes kopējā platība ir vismaz viens hektārs.
Regulas Nr. 2021/2115 18. panta 2. punktā ir noteikts, ka dalībvalsts nosaka minimālo tiešo maksājumu summu, ko var izmaksāt lauksaimniekiem, kuri saņem atbalstu par dzīvniekiem. Noteikumu projekta 37.punktā ir noteikts, ka piešķiramā summa ir vismaz 100 euro.
Regulas Nr. 2021/2115 22.panta 2.punktā ir noteikts, ka dalībvalstis var nolemt par hektāru izmaksājamā ienākumu pamatatbalsta summu diferencēt pa dažādām teritoriju grupām, kurās ir līdzīgi sociālekonomiski vai agronomiski apstākļi. Noteikumu projekta 114.punktā ir noteiktas teritoriju grupas, pa kādām diferencējams ilgtspēju sekmējošais ienākumu pamatatbalsts.
Regulas Nr. 2021/2115 28.pantā 2. ir noteikts, ka dalībvalstis var piešķirt maksājumu mazajiem lauksaimniekiem kā fiksētas summas vai summas par hektāru veidā. Noteikumu projekta 116.punktā ir noteikts, ka mazajiem lauksaimniekiem piešķir maksājuma 500 euro apmērā.
Regulas Nr. 2021/2115 29.pantā ir noteikts, ka dalībvalsts var paredzēt ilgtspēju sekmējošo pārdalošo ienākumu papildatbalstu. Noteikumu projekta 121.punktā noteikts, ka ilgtspēju sekmējošo pārdalošo ienākumu papildatbalstu piešķir lauksaimniekam par platību no 3,01 līdz 100 hektāriem.
Regulas Nr. 2021/2115 30. panta 1. punktā ir noteikts, ka dalībvalsts var paredzēt ienākumu papildatbalstu gados jauniem lauksaimniekiem. Noteikumu projekta 122.punktā ir noteikts, ka lauksaimnieks var saņemt ienākumu papildatbalstu gados jauniem lauksaimniekiem kā ikgadēju atsaistītu maksājumu par savas pirmās nesen dibinātās lauku saimniecības platību.
Regulas Nr. 2021/2115 30. panta 2. punkta 2.daļā ir noteikts, ka dalībvalsts var nolemt piešķirt atbalstu saskaņā ar šo pantu lauksaimniekiem, kuri ir saņēmuši atbalstu saskaņā ar Regulas (ES) Nr. 1307/2013 50. pantu līdz minētā panta 5. punktā norādītā laikposma beigām. Noteikumu projekta 135.punktā ir noteikta minētā atkāpe.
Regulas Nr. 2021/2115 30. panta 3. punkta 1.daļā ir noteikts, ka dalībvalsts var nolemt piešķirt ienākumu papildatbalstu gados jauniem lauksaimniekiem vai nu kā ikgadēju atsaistītu maksājumu par atbalsttiesīgu hektāru, vai kā vienreizēju maksājumu. Noteikumu projekta 122.punktā ir noteikts, ka minētais atbalsts tiek piešķirts kā ikgadējs atsaistīts maksājums.
Regulas Nr. 2021/2115 30. panta 3. punkta 2.daļā ir noteikts, ka dalībvalsts var nolemt piešķirt atbalstu saskaņā ar šo pantu tikai par maksimālo hektāru skaitu uz vienu gados jaunu lauksaimnieku. Noteikumu projekta 125.punktā ir noteikts, ka saimniecības platību, par kuru lauksaimnieks ir tiesīgi saņemt ienākumu papildatbalstu gados jauniem lauksaimniekiem, nepārsniedz 150 hektārus.
Regulas Nr. 2021/2115 32. panta 1. punkta ir noteikts, ka dalībvalsts var nolemt piešķirt saistīto ienākumu atbalstu aktīviem lauksaimniekiem. Noteikumu projekta 197.punktā ir noteikts, ka lauksaimnieks var saņemt saistīto ienākumu atbalstu.
Regulas Nr. 2021/2115 4.panta 3.punkta “c” apakšpunktā ir ietverta iespēja dalībvalstīm noteikt, kādus zemes veidus uzskatīt par ilggadīgiem zālājiem. Noteikumu projekta 11.punktā ir noteikts, ka tā ir zeme, kurā kārtējā gadā sēj vai audzē stiebrzāles vai citus lopbarības zālaugus un kurā vismaz piecus iepriekšējos gadus pēc kārtas audzēja dabiski veidojušās (pašiesējušās) vai kultivētas (sētas) stiebrzāles vai citus lopbarības zālaugus.
Regulas Nr. 2021/2115 4.panta 4.punktā ir ietvertas iespējas dalībvalstīm saistībā ar atbalsttiesīgu hektāru noteikšanu. Noteikumu projekta 6-28.punktā ir noteikti atbalsttiesīgas lauksaimniecības zemes nosacījumi.
Regulas Nr. 2021/2115 4. panta 5. punktā ir noteikts, ja dalībvalsts par “aktīviem lauksaimniekiem” uzskata tādus lauksaimniekus, kuri par iepriekšējo gadu nav saņēmuši tiešos maksājumus, kas pārsniedz kādu konkrētu summu, tad šāda summa nav lielāka par 5 000EUR. Noteikumu projekta 39.punktā ir noteikts, ka par aktīvu lauksaimnieku uzskatāms lauksaimnieks, kurš saņēmis tiešos maksājumus, kuru kopsumma nepārsniedza 500 euro.
Regulas Nr. 2021/2115 17.panta 1. punktā ir noteikts, ka dalībvalstis var noteikt maksimumu attiecībā uz ilgtspēju sekmējoša ienākumu pamatatbalsta summu, kura konkrētā kalendārajā gadā piešķirama lauksaimniekam. Noteikumu projekta 104.punktā ir noteikts, ka tiks piemērots maksājuma maksimums, par 100 procentiem samazinot ilgtspēju sekmējoša ienākumu pamatatbalsta maksājuma summas daļu, kas pārsniedz 100 000 euro.
Regulas Nr. 2021/2115 17.panta 3.punktā ir noteikts, kādus atskaitījumus dalībvalstis var izvēlēties veikt no ilgtspēju sekmējoša ienākumu pamatatbalsta summas, kura konkrētā kalendārajā gadā ir piešķirama lauksaimniekam pirms maksājuma maksimuma piemērošanas. Noteikumu 105.punktā ir noteikts, ka pirms maksājuma maksimuma piemērošanas pēc lauksaimnieka pieprasījuma varēs atskaitīt Regulas Nr. 2021/2115 17.panta 3.punkta “a” apakšpunktā noteiktās visas lauksaimnieka deklarētās, ar lauksaimniecisku darbību saistītās algas, tostarp ar nodarbināšanu saistītos nodokļus un sociālās iemaksas.
Regulas Nr. 2021/2115 18. panta 1. punktā ir noteikts, ka dalībvalsts nosaka minimālo platību vai minimālo summu atbalsta saņemšanai. Noteikumu projekta 35.punktā ir noteikts, ka maksājumus par platībām piešķir par lauksaimniecības zemi, ja atbalstam pieteiktā saimniecības atbalsttiesīgās lauksaimniecības zemes kopējā platība ir vismaz viens hektārs.
Regulas Nr. 2021/2115 18. panta 2. punktā ir noteikts, ka dalībvalsts nosaka minimālo tiešo maksājumu summu, ko var izmaksāt lauksaimniekiem, kuri saņem atbalstu par dzīvniekiem. Noteikumu projekta 37.punktā ir noteikts, ka piešķiramā summa ir vismaz 100 euro.
Regulas Nr. 2021/2115 22.panta 2.punktā ir noteikts, ka dalībvalstis var nolemt par hektāru izmaksājamā ienākumu pamatatbalsta summu diferencēt pa dažādām teritoriju grupām, kurās ir līdzīgi sociālekonomiski vai agronomiski apstākļi. Noteikumu projekta 114.punktā ir noteiktas teritoriju grupas, pa kādām diferencējams ilgtspēju sekmējošais ienākumu pamatatbalsts.
Regulas Nr. 2021/2115 28.pantā 2. ir noteikts, ka dalībvalstis var piešķirt maksājumu mazajiem lauksaimniekiem kā fiksētas summas vai summas par hektāru veidā. Noteikumu projekta 116.punktā ir noteikts, ka mazajiem lauksaimniekiem piešķir maksājuma 500 euro apmērā.
Regulas Nr. 2021/2115 29.pantā ir noteikts, ka dalībvalsts var paredzēt ilgtspēju sekmējošo pārdalošo ienākumu papildatbalstu. Noteikumu projekta 121.punktā noteikts, ka ilgtspēju sekmējošo pārdalošo ienākumu papildatbalstu piešķir lauksaimniekam par platību no 3,01 līdz 100 hektāriem.
Regulas Nr. 2021/2115 30. panta 1. punktā ir noteikts, ka dalībvalsts var paredzēt ienākumu papildatbalstu gados jauniem lauksaimniekiem. Noteikumu projekta 122.punktā ir noteikts, ka lauksaimnieks var saņemt ienākumu papildatbalstu gados jauniem lauksaimniekiem kā ikgadēju atsaistītu maksājumu par savas pirmās nesen dibinātās lauku saimniecības platību.
Regulas Nr. 2021/2115 30. panta 2. punkta 2.daļā ir noteikts, ka dalībvalsts var nolemt piešķirt atbalstu saskaņā ar šo pantu lauksaimniekiem, kuri ir saņēmuši atbalstu saskaņā ar Regulas (ES) Nr. 1307/2013 50. pantu līdz minētā panta 5. punktā norādītā laikposma beigām. Noteikumu projekta 135.punktā ir noteikta minētā atkāpe.
Regulas Nr. 2021/2115 30. panta 3. punkta 1.daļā ir noteikts, ka dalībvalsts var nolemt piešķirt ienākumu papildatbalstu gados jauniem lauksaimniekiem vai nu kā ikgadēju atsaistītu maksājumu par atbalsttiesīgu hektāru, vai kā vienreizēju maksājumu. Noteikumu projekta 122.punktā ir noteikts, ka minētais atbalsts tiek piešķirts kā ikgadējs atsaistīts maksājums.
Regulas Nr. 2021/2115 30. panta 3. punkta 2.daļā ir noteikts, ka dalībvalsts var nolemt piešķirt atbalstu saskaņā ar šo pantu tikai par maksimālo hektāru skaitu uz vienu gados jaunu lauksaimnieku. Noteikumu projekta 125.punktā ir noteikts, ka saimniecības platību, par kuru lauksaimnieks ir tiesīgi saņemt ienākumu papildatbalstu gados jauniem lauksaimniekiem, nepārsniedz 150 hektārus.
Regulas Nr. 2021/2115 32. panta 1. punkta ir noteikts, ka dalībvalsts var nolemt piešķirt saistīto ienākumu atbalstu aktīviem lauksaimniekiem. Noteikumu projekta 197.punktā ir noteikts, ka lauksaimnieks var saņemt saistīto ienākumu atbalstu.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulu (ES) Nr. 2021/2116 par kopējās lauksaimniecības politikas finansēšanu, pārvaldību un uzraudzību un ar ko atceļ Regulu (ES) Nr. 1306/2013 (turpmāk – regula Nr. 2021/2116)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2022. gada 7. decembra Deleģētā regula (ES) Nr. 2022/126, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/2115 papildina ar prasībām, kuras piemērojamas konkrētu veidu intervences pasākumiem, ko dalībvalstis savos KLP stratēģiskajos plānos 2023.–2027. gadam noteikušas atbilstīgi minētajai regulai, kā arī ar noteikumiem par īpatsvaru, ko piemēro laba lauksaimnieciskā un vidiskā stāvokļa (LLVS) 1. standarta vajadzībām (turpmāk – regula Nr. 2022/126)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2022. gada 31. maija īstenošanas regula (ES) Nr. 2022/1173, ar ko nosaka noteikumus par to, kā Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/2116 piemēro attiecībā uz kopējā lauksaimniecības politikā integrēto administrācijas un kontroles sistēmu (turpmāk – regula Nr. 2022/1173)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2022. gada 4. maija Deleģētā regula (ES) 2022/1172, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/2116 papildina attiecībā uz kopējā lauksaimniecības politikā integrēto administrācijas un kontroles sistēmu un ar nosacījumu sistēmu saistīto administratīvo sodu piemērošanu un aprēķināšanu (turpmāk – regula Nr. 2022/1172)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 30. maija Regula (ES) Nr. 2018/848 par bioloģisko ražošanu un bioloģisko produktu marķēšanu un ar ko atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 834/2007 (turpmāk – regula Nr. 2018/848)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 9. marta Regula (ES) Nr. 2016/429 par pārnēsājamām dzīvnieku slimībām un ar ko groza un atceļ konkrētus aktus dzīvnieku veselības jomā (turpmāk – regula Nr. 2016/429)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regula (ES) Nr. 1307/2013, ar ko izveido noteikumus par lauksaimniekiem paredzētiem tiešajiem maksājumiem, kurus veic saskaņā ar kopējās lauksaimniecības politikas atbalsta shēmām, un ar ko atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 637/2008 un Padomes Regulu (EK) Nr. 73/2009 (regula Nr. 1307/2013)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
JāNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskais plāns 2023-2027.gadam (KLP SP) ietekmē NAP2027 prioritāšu mērķu sasniegšanu sniedzot ieguldījumu šādos NAP 2027 rīcības virzienos:
• “Zinātne sabiedrības attīstībai, tautsaimniecības izaugsmei un drošībai”
• “Izglītība ekonomikas izaugsmei”;
• “Produktivitāte, inovācija un eksports”;
• “Kapitāls un uzņēmējdarbības vide”;
• “Daba un vide – “Zaļais kurss”";
• “Tehnoloģiskā vide un pakalpojumi”;
• “Līdzsvarota reģionālā attīstība”.
• “Zinātne sabiedrības attīstībai, tautsaimniecības izaugsmei un drošībai”
• “Izglītība ekonomikas izaugsmei”;
• “Produktivitāte, inovācija un eksports”;
• “Kapitāls un uzņēmējdarbības vide”;
• “Daba un vide – “Zaļais kurss”";
• “Tehnoloģiskā vide un pakalpojumi”;
• “Līdzsvarota reģionālā attīstība”.
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
1) Augsnes kvalitātes uzlabošana, veicinot struktūras uzlabošanos, ilgtspējīgu apsaimniekošanu.
2) Amonjaka emisiju samazināšana, īstenojot amonjaka emisijas samazinošus pasākumus.
3) Palielināt ar bioloģiskās lauksaimniecības metodēm apsaimniekoto platību.
4)Ilgtspējīga augsnes auglības pārvaldība, uzlabojot mēslošanas plānošanu un AAL lietošanu.
5) Palielināt vides pasākumu, t.sk. bioloģiskās l/s ieguldījumu ekosistēmu pakalpojumu sniegšanā.
6) Nodrošināt tipisko lauksaimniecības zemju ainavu un to elementu aizsardzību.
7) Sekmēt augu apputeksnēšanu, veicinot ilgtspējīgas lauksaimniecības prakses īstenošanu.
8) Veicināt izpratni par AAL lietošanu, tai skaitā ilgtspējīgu un samazinātu pesticīdu lietošanu.
2) Amonjaka emisiju samazināšana, īstenojot amonjaka emisijas samazinošus pasākumus.
3) Palielināt ar bioloģiskās lauksaimniecības metodēm apsaimniekoto platību.
4)Ilgtspējīga augsnes auglības pārvaldība, uzlabojot mēslošanas plānošanu un AAL lietošanu.
5) Palielināt vides pasākumu, t.sk. bioloģiskās l/s ieguldījumu ekosistēmu pakalpojumu sniegšanā.
6) Nodrošināt tipisko lauksaimniecības zemju ainavu un to elementu aizsardzību.
7) Sekmēt augu apputeksnēšanu, veicinot ilgtspējīgas lauksaimniecības prakses īstenošanu.
8) Veicināt izpratni par AAL lietošanu, tai skaitā ilgtspējīgu un samazinātu pesticīdu lietošanu.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
1) Samazināt SEG emisijas no LIZ apsaimniekošanas, veicinot ilgtspējīgu prakšu īstenošanu.
2) Samazināt emisijas no lopkopības, veicināt emisiju mazinošo prakšu īstenošanu.
3) Atbalstīt klimata pārmaiņu pielāgošanās pasākumu īstenošanu.
2) Samazināt emisijas no lopkopības, veicināt emisiju mazinošo prakšu īstenošanu.
3) Atbalstīt klimata pārmaiņu pielāgošanās pasākumu īstenošanu.
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
