Anotācija (ex-ante)

23-TA-2398: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 12. februāra noteikumos Nr. 72 "Noteikumi par akcīzes nodokļa nodrošinājumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 12. februāra noteikumos Nr. 72 “Noteikumi par akcīzes nodokļa nodrošinājumiem”” (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts atbilstoši Saeimā 2023. gada 8. jūnijā pieņemtajam likumam "Grozījumi likumā “Par nodokļiem un nodevām”" par 7.1 panta izslēgšanu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir:
1. noteikt prasības apstiprinātam noliktavas turētājam ar Valsts ieņēmumu dienesta  noteikto augstāko reitinga kopējo novērtējumu, kuras aizstās šobrīd spēkā esošās prasības apstiprinātam noliktavas turētājam, kuram piešķirts atzītā uzņēmēja statuss muitas jomā un Padziļinātās sadarbības programmas sudraba vai zelta līmeņa dalībnieka statuss, saskaņā ar grozījumiem likumā “Par nodokļiem un nodevām”, kas stāsies spēkā 2024. gada 1. janvārī. 
2. novērst šo noteikumu piemērošanā konstatētās problēmas.
 
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2024.
Pamatojums
Ņemot vērā, ka Saeimā 2023. gada 8. jūnijā pieņemtais likums “Grozījumi likumā “"Par nodokļiem un nodevām””, ar kuru izslēgts 7.1 pants, līdz ar ko tiks izbeigta Padziļinātās sadarbības programmas darbība un ieviests jauns nodokļu maksātāju reitinga risinājums, atbilstoši  kuram izstrādāts noteikumu projekts, kuram jāstājas spēkā 2024. gada 1. janvārī.
 

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1. Saeima 2023. gada 8. jūnijā pieņēma likumu "Grozījumi likumā "Par nodokļiem un nodevām"", ar kuru tiek izslēgts 7.1 pants un ieviests jauns nodokļu maksātāju reitinga risinājums. Ievērojot minēto, jāprecizē Ministru kabineta 2019. gada 12. februāra noteikumi Nr. 72 "Noteikumi par akcīzes nodokļa nodrošinājumiem" (turpmāk – noteikumi), nosakot prasības apstiprinātam noliktavas turētājam ar Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk – VID) noteikto augstāko reitinga kopējo novērtējumu, kurām izpildoties nodokļu maksātājs varēs saņemt atvieglojumus akcīzes nodokļa vispārējā nodrošinājuma reģistrēšanai, samazinājuma piemērošanai un akcīzes preču pārvietošanai Latvijas Republikā.

Papildus nepieciešams novērst praksē konstatētās nepilnības šo noteikumu piemērošanā.
2. Noteikumu spēkā esošā 2.1. apakšpunkta redakcija nenosaka, ka nodrošinātājs ir arī tāda persona, kura par nodrošinājumu izmanto drošības naudu.
3. Šobrīd noteikumu 13. punkts nosaka, ka vispārējā nodrošinājuma apliecību izsniedz uz nenoteiktu laiku, ja par nodrošinājumu izmanto iemaksāto drošības naudu.
4. Pašreiz noteikumu 16.4. apakšpunkts, nosaka, ka VID neizsniedz vai nepārreģistrē vispārējā nodrošinājuma apliecību sertificēta saņēmēja darbībai, ja nodrošinājuma iesniedzējam nav atbilstošas speciālās atļaujas (licences).
5. Pašreizējā noteikumu 18. punkta redakcija neparedz iespēju VID apturēt vispārējā nodrošinājuma apliecības darbību uz laiku, ja iesniegtais nodrošinājums nav atbilstošs nodrošinājuma iesniedzēja faktiskajai darbībai.
6. Pašreiz noteikumu 20. punkts paredz VID iespēju atcelt nodrošinājuma samazinājumu, ja personai ir nodokļa parāds.
7. Šobrīd noteikumu 63. punkts nosaka, ka VID  piecu darbdienu laikā pēc saistību pārņemšanas dzēš iepriekšējā nodrošinājuma saistības.
8. Noteikumu 66. punkta redakcijā nav skaidri atrunātas VID tiesības pārskaitīt iemaksāto drošības naudu, ja akcīzes nodoklis nav samaksāts un nodrošinājuma iesniedzējs to nesamaksā pēc VID rakstveida brīdinājuma.
9. Pašreiz noteikumu 67. punkts nosaka, ka VID ir tiesīgs pieprasīt nodrošinātājam samaksāt nodrošinājuma iesniedzēja nodokļa parādu vai pārskaitīt iemaksāto drošības naudu nodokļa parāda segšanai ne vēlāk kā sešu mēnešu laikā pēc nodrošinājuma apliecības spēka zaudēšanas. 
10. Šobrīd noteikumi paredz, ka apstiprinātam noliktavas turētājam ir tiesības saņemt iesniedzamā vispārējā nodrošinājuma samazinājumu 10 procentu apmērā atbilstoši noteikumu 3. pielikumā minētajam 1.6. kritērijam, ja gada laikā pirms iesnieguma iesniegšanas ir ievēroti akcīzes nodokli reglamentējošos normatīvajos aktos noteiktie nodokļa samaksas termiņi.
11. Noteikumu informatīvā atsauce šobrīd ir uz Padomes 2008. gada 16. decembra Direktīvu 2008/118/EK par akcīzes nodokļa piemērošanas vispārēju režīmu, ar ko atceļ Direktīvu 92/12/EEK.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Ar 2024. gada 1. janvāri tiks ieviests vienots nodokļu maksātāju reitinga risinājums. VID, nosakot nodokļu maksātāju reitinga kopējo novērtējumu, izmantos nodokļu saistību izpildi raksturojošo rādītāju kopas, t.sk. nodokļu saistību izpildes rādītājus un nodokļu, kā arī muitas administrēšanas pasākumu rezultātus. Nodokļu maksātāju reitinga kopējais novērtējums būs pieejams par katru nodokļu maksātāju, kurš sastāda gada pārskatu. Tātad, nodokļu maksātāju reitinga kopējais novērtējums attieksies uz visiem nodokļu maksātājiem, kuri sastāda gada pārskatu, tai skaitā uz tiem nodokļu maksātājiem, kuri šobrīd bauda Padziļinātās sadarbības programmas sudraba vai zelta līmeņa dalībnieka statusa un atzītā uzņēmēja statusa muitas jomā priekšrocības.
Šobrīd noteikumos spēkā esošās priekšrocības attiecībā uz apstiprinātu noliktavas turētāju, kuram piešķirts Padziļinātās sadarbības programmas sudraba vai zelta līmeņa dalībnieka statuss un atzītā uzņēmēja statuss muitas jomā, ir ievērojamas (akcīzes preču pārvietošanai atliktās nodokļa maksāšanas režīmā Latvijas Republikā, preču uzglabāšanai akcīzes preču noliktavā, akcīzes nodokļa parādam, kura samaksas termiņi ir pagarināti, piemērojams 100 procentu nodrošinājuma samazinājums, kā arī atviegloti nosacījumi akcīzes nodokļa vispārējā nodrošinājuma reģistrēšanai, kā, piemēram, obligāti iesniedzamais akcīzes nodokļa nodrošinājums ir 50 procentu no noteiktā minimālā lieluma). Ar jauno reitinga risinājumu apmēram 6,5 reizes palielināsies to nodokļu maksātāju loks, kuriem būs pieejamas šīs priekšrocības. Ievērojot minēto, kā arī, lai nodrošinātu vienlīdzīgu attieksmi un neveidotos situācija, kad nodokļu maksātājs, kuram nav VID noteiktais augstākais reitinga kopējais novērtējums, turpina baudīt ievērojamās priekšrocības akcīzes nodokļa nodrošinājuma jomā, ir nepieciešams noteikt prasības, kurām izpildoties, apstiprināts noliktavas turētājs ar VID noteikto augstāko reitinga kopējo novērtējumu varēs saņemt atvieglojumus akcīzes nodokļa vispārējā nodrošinājuma reģistrēšanai, samazinājuma piemērošanai un akcīzes preču pārvietošanai Latvijas Republikā.
Risinājuma apraksts
1. Noteikumu projekts paredz:
1) papildināt noteikumus ar 15.1 punktu, kurš paredz, ka komersantam, kuram ir VID noteiktais nodokļu maksātāju reitinga augstākais novērtējums un kurš veic apstiprināta noliktavas turētāja darbību, VID izsniedz vispārējā nodrošinājuma apliecību saskaņā ar noteikumu 34. punktu, ja izpildās šādi nosacījumi:
    a) nodrošinājuma iesniedzējam nav akcīzes nodokļa parāda;
    b) nodrošinājuma iesniedzējam divu gadu laikā pirms iesnieguma iesniegšanas speciālā atļauja (licence) vai vispārējā nodrošinājuma apliecība nav anulēta vai bijusi apturēta tās darbība;
    c) nodrošinājuma iesniedzējs vai tā izpildinstitūcijas persona, kurai ir tiesības pārstāvēt nodrošinājuma iesniedzēju, gada laikā pirms iesnieguma iesniegšanas nav sodīta ar naudas sodu par nodrošinājuma piemērošanas vai izmantošanas pārkāpumiem, vai akcīzes preču aprites pārkāpumiem;
    d) gada laikā pirms iesnieguma iesniegšanas par nodrošinājuma iesniedzēju nav pieņemts lēmums, ar kuru konstatēta akcīzes nodokļa aprēķināšanas kārtības pārkāpšana un piemērota soda nauda;
    e) nodrošinājuma iesniedzējs gada laikā pirms iesnieguma iesniegšanas ir ievērojis akcīzes nodokli reglamentējošos normatīvajos aktos noteiktos akcīzes nodokļa samaksas termiņus;
    f) gada laikā pirms iesnieguma iesniegšanas nodrošinājuma iesniedzēja iemaksāto nodokļu kopsumma budžetā ir vismaz 100 000 euro;
2) papildināt noteikumus ar 34.2 punktu, kas ļauj apstiprinātam noliktavas turētājam, kurš nav VID noteiktā reitinga risinājuma subjekts, saņemt nodrošinājuma samazinājumu saskaņā ar noteikumu 34. punktu un atvieglojumus nodrošinājuma reģistrēšanai;
3) svītrot atsauci uz 34.1 punktu noteikumu 17.6. apakšpunktā;
4) svītrot noteikumu 30. punktā atsauci uz noteikumu 33. punktā minēto apstiprināto noliktavas turētāju, kuram piešķirts atzītā uzņēmēja statuss muitas jomā un Padziļinātās sadarbības programmas sudraba vai zelta līmeņa dalībnieka statuss;
5) atbilstoši VID noteiktajam augstākajam reitinga kopējam novērtējumam mainīt noteikumu 7.2. apakšpunkta, 30., 33. un 34. punktu redakciju, nemainot to būtību;
6) svītrot 34.1 punktu;
7) papildināt noteikumus ar 80. punktu, nosakot termiņu, līdz kuram ir pārreģistrējamas izsniegtās vispārējā nodrošinājuma apliecības kā Padziļinātās sadarbības programmas sudraba un zelta līmeņa, un atzītā uzņēmēja muitas jomā dalībniekiem;
8) redakcionāli precizēt noteikumu 1. pielikumu.


 
Problēmas apraksts
2. Noteikumu 2.1. apakšpunkts nosaka, ka nodrošinātājs ir persona, kura ieguvusi nodrošinātāja statusu šo noteikumu VI nodaļā minētajā kārtībā, tātad kredītiestāde vai apdrošinātājs. Lai noteikumu normas, kas attiecas un nodrošinātāju, nepārprotami varētu attiecināt arī uz personu, kura par nodrošinājumu izmanto drošības naudu, 2.1. apakšpunkts ir jāpapildina un atbilstoši jāprecizē noteikumu 16.2. apakšpunkts.
Risinājuma apraksts
2. Noteikumu projekts paredz papildināt noteikumu 2.1. apakšpunktu, nosakot, ka nodrošinātājs ir arī persona, kura par nodrošinājumu izmanto drošības naudu un izteikt jaunā redakcijā 16.2. apakšpunktu, precizējot, ka VID neizsniedz vai nepārreģistrē vispārējā nodrošinājuma apliecību gadījumā, ja iesniedzamo vispārējo nodrošinājumu izsniegusi persona, kura nav ieguvusi nodrošinātāja statusu noteikumu VI nodaļā minētajā kārtībā.
Problēmas apraksts
3. Šobrīd noteikumu 13. punkts nosaka,– ja iemaksāta drošības nauda, vispārējā nodrošinājuma apliecību izsniedz uz nenoteiktu laiku. Tas nozīmē, ka komersantiem, kuriem ir piešķirts nodrošinājuma samazinājums saskaņā ar noteikumu 30. vai 34. punktu, un kuri par nodrošinājumu izmanto drošības naudu, nodrošinājuma samazinājums ilgstoši var saglabāties nemainīgs, iespējams – nepamatoti liels vai nepamatoti mazs.
Lai ieviestu vienlīdzīgu attieksmi pret nodrošinājuma iesniedzējiem, kuriem ir piešķirts nodrošinājuma samazinājums un kuri par nodrošinājumu izmanto polisi vai galvojumu, tātad pret tādiem komersantiem, kuriem katru gadu nodrošinājuma apliecība ir jāsaņem no jauna, noteikumos jāparedz, ka vispārējā nodrošinājuma apliecību izsniedz uz nenoteiktu laiku tikai gadījumos, ja iemaksāta drošības nauda, un nodrošinājuma iesniedzējam nav piešķirts nodrošinājuma samazinājums. Šis jaunais nosacījums neattieksies uz mazajām alkoholisko dzērienu darītavām. 
Risinājuma apraksts
3. Noteikumu projekts paredz precizēt noteikumu 13. punktu, nosakot, ka vispārējā nodrošinājuma apliecību izsniedz uz nenoteiktu laiku, ja ir iemaksāta drošības nauda, un nodrošinājuma iesniedzējam nav piešķirts nodrošinājuma samazinājums saskaņā ar noteikumu 30., 34. un 34.2 punktu. Attiecīgi noteikumu projekts papildināts ar 81. punktu, paredzot pārreģistrēt uz nenoteiktu laiku izsniegtās apliecības.
Problēmas apraksts
4. Pašreiz noteikumu 16.4. apakšpunkts, nosaka, ka VID neizsniedz vai nepārreģistrē vispārējā nodrošinājuma apliecību sertificēta saņēmēja darbībai, ja komersantam nav atbilstošas speciālās atļaujas (licences). Ievērojot to, ka akcīzes preču apriti reglamentējošie normatīvie akti atļauj bez licences realizēt virkni akcīzes preču, piemēram, saimniecības vajadzībām paredzētu gāzi, līdz vienam litram fasētus naftas produktus, uztura bagātinātājus u.c., jānosaka izņēmumi, kad nav nepieciešama atbilstoša speciālā atļauja (licence), lai saņemtu vispārējā nodrošinājuma apliecību sertificēta saņēmēja darbībai.
Risinājuma apraksts
4. Noteikumu projekts precizē noteikumu 16.4. apakšpunktu, nosakot, ka, lai saņemtu vispārējā nodrošinājuma apliecību sertificēta saņēmēja darbībai atbilstoša speciālā atļauja (licence) nebūs obligāti nepieciešama tādam komersantam, kurš saņēmis lietotāja atļauju vai plāno saņemt akcīzes preces, kurām to realizācijai nav nepieciešama speciālā atļauja (licence). Papildus redakcionāli precizēts 1.1 pielikums.
Problēmas apraksts
5. Pašreizējā noteikumu 18. punkta redakcija paredz, ka VID aptur vispārējā nodrošinājuma apliecības darbību uz laiku, ja nodrošinājums daļēji vai pilnībā ir izmantots nesamaksātā nodokļa samaksai. Praksē ir konstatētas situācijas, kad, piemēram, nodrošinājuma iesniedzējam ir izsniegta vispārējā nodrošinājuma apliecība darbībām tikai ar alu, kuru ražo patstāvīgā mazā alus darītavā, bet nodrošinājuma iesniedzējam nav derīga sertifikāta, kurš apliecina patstāvīgā mazā alus ražotāja statusu. Tātad, izsniegtā nodrošinājuma apliecība neatbilst nodrošinājuma iesniedzēja faktiskajai darbībai un nodrošinājums nav pietiekams. Lai novērstu šo nepilnību, noteikumi jāpapildina ar atbilstošu normu. 
Risinājuma apraksts
5. Noteikumu projekts paredz papildināt noteikumu 18. punktu ar normu, ka VID aptur vispārējā nodrošinājuma apliecības darbību uz laiku arī gadījumā, ja iesniegtais nodrošinājums nav atbilstošs nodrošinājuma iesniedzēja faktiskajai darbībai.
Problēmas apraksts
6. Noteikumu 20. punkts paredz VID iespēju atcelt nodrošinājuma samazinājumu tikai tādā gadījumā, ja personai ir akcīzes nodokļa parāds. Ņemot vērā, ka turpmāk varētu pieaugt to komersantu skaits, kuri, pamatojoties uz VID noteikto nodokļu maksātāju reitinga augstāko novērtējumu, vēlēsies izmantot 100 % nodrošinājuma samazinājumu, noteikumu projektā jāparedz iespēja VID atcelt piešķirto samazinājumu, ja komersants, zaudējot augstāko reitinga novērtējumu, nepārreģistrē nodrošinājuma apliecību saskaņā ar vispārējiem nosacījumiem.
Risinājuma apraksts
6. Noteikumu projekts precizē noteikumu 20. punkta redakciju, paredzot VID tiesības atcelt nodrošinājuma samazinājumu, ja komersantam piešķirtais nodrošinājuma samazinājums neatbilst noteikumu 34. un 34.2 punkta nosacījumiem.
Problēmas apraksts
7. Noteikumu 63. punkts nosaka, ka VID piecu darbdienu laikā pēc saistību pārņemšanas dzēš iepriekšējo nodrošinājumu saistību izpildes apdrošināšanas polisē vai kredītiestādes galvojumā norādītajā apjomā un par to informē nodrošinātāju. Iepriekšējais nodrošinājums, ja jaunajā ir paredzēta iepriekšējo saistību pārņemšana, tiek dzēsts tikai pēc tam, kad ir izsniegta jauna vispārējā nodrošinājuma apliecība, jo nodrošinājuma iesniegšanu un reģistrāciju apliecina VID izsniegta nodrošinājuma apliecība. Lai novērstu iespējamos pārpratums par termiņu, kurā VID dzēš iepriekšējo nodrošinājumu, gadījumos, kad komersants novēloti iesniedz dokumentus jaunas vispārējā nodrošinājuma apliecības saņemšanai, noteikumu projekts paredz precizēt noteikumu 63. punkta redakciju. 
Risinājuma apraksts
7. Noteikumu projekts papildina noteikumu 63. punktu ar nosacījumu, ka VID iepriekšējo nodrošinājumu saistību izpildes apdrošināšanas polisē vai kredītiestādes galvojumā norādītajā apjomā dzēš piecu darbdienu laikā pēc nodrošinājuma apliecības pārreģistrācijas vai jaunas nodrošinājuma apliecības izsniegšanas un noteikumu 62. un 62.1 punktā minēto saistību pārņemšanas, un par to informē nodrošinātāju.
Problēmas apraksts
8. Noteikumu 66. punkta redakcija nosaka, ka VID nodrošinājuma iesniedzēja nodokļa parādu pieprasa samaksāt nodrošinātājam. Praksē tādos gadījumos, ja par nodrošinājumu tiek izmantota drošības nauda, VID ar lēmumu pārskaita iemaksāto drošības naudu nodokļa parāda segšanai. Tādējādi, noteikumu šī brīža redakcijā nav skaidri atrunātas VID darbības, ja akcīzes nodoklis nav samaksāts un nodrošinājuma iesniedzējs to nesamaksā pēc VID rakstveida brīdinājuma, un ir iemaksāta drošības nauda. Lai novērstu praksē konstatētās nepilnības 66. punkta piemērošanā, tas ir jāpapildina. 
Risinājuma apraksts
8. Noteikumu projekts atbilstoši precizē noteikumu 66. punktu, nemainot tā būtību.
Problēmas apraksts
9. Pašreiz noteikumu 67. punkts nosaka, ka VID ir tiesīgs pieprasīt nodrošinātājam samaksāt nodrošinājuma iesniedzēja nodokļa parādu vai pārskaitīt iemaksāto drošības naudu nodokļa parāda segšanai ne vēlāk kā sešu mēnešu laikā pēc nodrošinājuma apliecības spēka zaudēšanas.  Vispārējā nodrošinājuma apliecība tiek anulēta un tā zaudē spēku, ja nodrošinājuma iesniedzējam atbilstošā speciālā atļauja (licence) apstiprināta noliktavas turētāja, reģistrēta saņēmēja vai reģistrēta nosūtītāja darbībai ir zaudējusi spēku. Savukārt, iesniegtais nodrošinājums vēl tiek izmantots personas iespējamā nodokļa parāda samaksas nodrošināšanai un pārreģistrēts uz laiku līdz nākamā mēneša divdesmit trešajam datumam. Lai novērstu iespējamos pārpratumus par sešu mēnešu termiņu, kurā VID ir tiesīgs pieprasīt nodrošinātājam samaksāt nodrošinājuma iesniedzēja nodokļa parādu vai pārskaitīt iemaksāto drošības naudu nodokļa parāda segšanai, noteikumu 67. punkts ir precizējams.
Risinājuma apraksts
9. Noteikumu projekts paredz precizēt 67. punkta redakciju, nosakot, ka VID ir tiesīgs pieprasīt nodrošinātājam samaksāt nodrošinājuma iesniedzēja nodokļa parādu vai pārskaitīt iemaksāto drošības naudu nodokļa parāda segšanai ne vēlāk kā sešu mēnešu laikā pēc nodrošinājuma apliecības pārreģistrācijas vai pēc nodrošinājuma apliecības spēka zaudēšanas, ja attiecīgo nodrošinājumu pēc nodrošinājuma apliecības pārreģistrācijas vai spēka zaudēšanas vairs neizmanto.
Problēmas apraksts
10. Šobrīd noteikumi paredz, ka apstiprinātam noliktavas turētājam ir tiesības saņemt iesniedzamā vispārējā nodrošinājuma samazinājumu 10 procentu apmērā atbilstoši noteikumu 3. pielikumā minētajam 1.6. kritērijam, ja gada laikā pirms iesnieguma iesniegšanas ir ievēroti akcīzes nodokli reglamentējošos normatīvajos aktos noteiktie nodokļa samaksas termiņi. Tā kā noteikumi neatrunā papildu nosacījumus šī kritērija piemērošanā, to izmanto arī tādi komersanti, kuriem gada laikā nav bijis akcīzes nodokļa samaksas pienākums un attiecīgi nav akcīzes nodokļa kavējumi, kas savukārt nav godīgi pret tiem komersantiem, kuriem akcīzes nodokļa samaksas pienākums ir katru mēnesi. 
Papildus ir jāprecizē 1.11. kritērija redakcija atbilstoši uzņēmumu gada pārskatā norādītajam, nemainot tā būtību.
Risinājuma apraksts
10. Noteikumu projektā pieredzēts papildināt noteikumu 1. un 3. pielikumu ar nosacījumu, ka 1.6. kritērijs tiek piemērots, ja gada laikā pirms iesnieguma iesniegšanas vai pārreģistrācijas ir bijis nodokļa samaksas  pienākums, kā arī mainīt 1.11. kritērija redakciju. 
Problēmas apraksts
11. Tā kā Padomes 2008. gada 16. decembra Direktīva 2008/118/EK par akcīzes nodokļa piemērošanas vispārēju režīmu, ar ko atceļ Direktīvu 92/12/EEK, ir atcelta no 2023. gada 13. februāra, informatīvajā atsaucē to nepieciešams aizstāt ar Padomes Direktīvu (ES) 2020/262 (2019. gada 19. decembris), ar ko nosaka akcīzes nodokļa piemērošanas vispārēju režīmu (pārstrādāta redakcija).
Risinājuma apraksts
11. Informatīvā atsauce uz Eiropas Savienības direktīvu aizstāta ar Padomes Direktīvu (ES) 2020/262 (2019. gada 19. decembris), ar ko nosaka akcīzes nodokļa piemērošanas vispārēju režīmu (pārstrādāta redakcija).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Alternatīvu risinājumu nav
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Personas, kas veic darbības ar akcīzes precēm
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz komersantiem, kuriem šobrīd ir piešķirts Padziļinātās sadarbības programmas sudraba un zelta līmeņa dalībnieka statuss un atzītā uzņēmēja statuss muitas jomā, komersantiem, kuriem būs VID noteiktais nodokļu maksātāju augstākais reitinga novērtējums, kā arī sertificētiem saņēmējiem.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

-

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

-

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts tiešā veidā ietekmēs apmēram 68 no 350 komersantiem, kas veic darbības ar akcīzes precēm, un kuriem ir jāiesniedz akcīzes nodokļa vispārējais nodrošinājums:
1) 35 komersantiem, kuriem šobrīd ir 100% nodrošinājuma samazinājums, pamatojoties uz piešķirto Padziļinātās sadarbības sudraba un zelta līmeņa dalībnieka statusu, kā arī atzītā uzņēmēja statusu muitas jomā, pusgada laikā vispārējā nodrošinājuma apliecība būs jāpārreģistrē pēc jaunajiem nosacījumiem, ņemot vērā VID noteikto reitinga risinājumu;
2) 33 komersantiem, kuri par nodrošinājumu izmanto drošības naudu un kuriem ir piešķirts nodrošinājuma samazinājums, pusgada laikā vispārējā nodrošinājuma apliecība būs jāpārreģistrē pēc jaunajiem nosacījumiem un turpmāk katru gadu būs jāiesniedz iesniegums jaunas nodrošinājuma apliecības saņemšanai, jo nodrošinājuma apliecība netiks izsniegta uz nenoteiktu laiku;
3) paplašināsies to komersantu loks, kuri varēs izmantot 100% nodrošinājuma samazinājumu, jo šobrīd VID noteiktā reitinga augstākajā līmenī būtu 118 komersanti.  
Ņemot vērā minēto statistiku, papildu administratīvais slogs būs 19% komersantu, no kuriem apmēram 3% varētu rasties papildu finansiālais slogs, jo būs nepieciešamas iesniegt papildu nodrošinājumu, ja reitinga līmenis neuzlabosies. Savukārt privilēģijas varēs izmantot 34% komersantu.  Tādējādi secināms, ka ieguvumi pret potenciālajām izmaksām būs samērīgi.
 

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

-

2.2.5. uz konkurenci:

-

2.2.6. uz nodarbinātību:

-

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
20 691
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
20 691
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
20 691
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
20 691
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Nepieciešamais finansējums 20 691 euro apmērā izmaiņu ieviešanai VID EDS tiks nodrošināts 2023. gadā Finanšu ministrijas budžeta programmas 33.00.00 “Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana” piešķirto līdzekļu ietvaros.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, Valsts ieņēmumu dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi