24-TA-1534: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 21. augusta noteikumos Nr. 531 "Noteikumi par neatkarīgu ekspertu kompetences novērtēšanu un profesionālās darbības uzraudzību ēku energoefektivitātes jomā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Grozījumu mērķis ir veicināt neatkarīgo ekspertu, kas ir tiesīgi izsniegt ēkas energosertifikātu un veikt apkures sistēmu un gaisa kondicionēšanas sistēmu pārbaudi, skaita pieaugumu, nodrošinot papildus iespējas nepieciešamās izglītības iegūšanai, lai persona varētu iegūt neatkarīgā eksperta sertifikātu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 21. augusta noteikumu Nr. 531 "Noteikumi par neatkarīgu ekspertu kompetences novērtēšanu un profesionālās darbības uzraudzību ēku energoefektivitātes jomā 2.punkta 2.1.apakšpunktam, 3.punkta 3.1.apakšpunktam, 9. un 10.punktam, lai persona varētu kārtot neatkarīgā eksperta kompetences pārbaudi ēkas energosertifikātu izsniegšanai vai veiktu apkures sistēmu un gaisa kondicionēšanas sistēmu pārbaudi, nepieciešams, ka viņa ir ieguvusi pirmā vai otrā līmeņa augstāko profesionālo vai akadēmisko izglītību. Ievērojot minēto, šobrīd nav iespējami citi alternatīvi nepieciešamās izglītības iegūšanas veidi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ēkas rada 40% no patērētās enerģijas un 36% no ar enerģiju saistītajām tiešajām un netiešajām siltumnīcefekta gāzu emisijām Eiropas Savienībā. Atbilstoši Eiropas Komisijas 14.10.2020. paziņojumam "Eiropas renovācijas vilnis - par zaļākām ēkām, jaunām darbvietām un labāku dzīvi" (Renovācijas viļņa plāns) līdz 2030. gadam ir jādivkāršo ikgadējo ēku energorenovācijas līmenis un jāveicina dziļa renovācija ar īpašiem reglamentējošiem, finansēšanas un veicinošiem pasākumiem. Papildus Eiropas Komisijas publicētā klimata pakotne “Fit for 55” paredz to, ka jāsekmē klimata mērķu sasniegšanu līdz 2030. gadam, samazinot siltumnīcefekta gāzu emisijas par 55%, lai nodrošinātu nepieciešamo samazinājumu ilgtermiņa mērķa – klimatneitralitātes – sasniegšanu 2050. gadā. Latvijā atbilstoši Ēku ilgtermiņa atjaunošanas stratēģijai būtu jāatjauno 67 500 nedzīvojamās un 190 441 dzīvojamās ēkas. Savukārt ēku energoefektivitātes likuma 7.panta pirmās daļas 1.punkts paredz, ka ēkas energosertifikāciju veic projektējamai, pārbūvējamai vai atjaunojamai ēkai, lai to pieņemtu ekspluatācijā vai pārdotu. Atbilstoši Būvniecības informācijas sistēmas datiem kopš 2024.gada janvāra līdz 2024.gada jūlijam ir izsniegtas būvatļaujas ~4500 ēku pārbūves un atjaunošanas darbiem. Vienlaikus atbilstoši Būvniecības informācijas sistēmas Neatkarīgo ekspertu reģistra ēku energoefektivitātes jomā datiem uz Grozījumu sagatavošanas dienu reģistrā kā aktīvi praktizējoši ir reģistrēti tikai 79 neatkarīgi eksperti ēku energosertifikātu un ēku pagaidu energosertifikātu sagatavošanai un 23 neatkarīgi eksperti apkures sistēmu un gaisa kondicionēšanas sistēmu pārbaužu veikšanai. Turpret norādāms, ka atbilstoši Būvniecības informācijas sistēmas Būvspeciālistu reģistra datiem arhitektu un ēku konstrukciju projektētāju skaits nozarē ir ievērojami lielāks - 763 arhitekti un 355 ēku konstrukciju projektētāji. Ievērojot minēto, ēku energoefektivitātes nozarē nepieciešams celt neatkarīgo ekspertu kapacitāte. Šobrīd Noteikumi paredz izglītības prasību - 1.līmeņa augstākā izglītība (iespējams iegūt koledžā) vai 2.līmeņa profesionālā augstākā izglītība (iegūst augstskolās), kas nodrošina zināšanu apguvi šādos jautājumos – ēku norobežojošo konstrukciju siltumtehnika, ēku inženiertehniskās sistēmas (apkures, dzesēšanas, ventilācijas, gaisa kondicionēšanas, ūdensapgādes, apgaismošanas), būvklimatoloģija un telpu mikroklimats, energoefektivitātes novērtēšana un aprēķinu metodes (ja persona iegūst sertifikātu ēkas energosertifikātu izsniegšanai) vai - apkures iekārtas un sistēmas, gaisa kondicionēšanas iekārtas un sistēmas, dzesēšanas iekārtas un sistēmas un iekārtu mērījumi un regulēšana (ja persona iegūst sertifikātu apkures sistēmu un gaisa kondicionēšanas sistēmu pārbaudēm).
Risinājuma apraksts
Grozījumi līdzās augstākajai un profesionālajai augstākajai izglītībai, kas iegūta koledžā vai augstskolā, kā prasībai, lai varētu kārtot kompetences pārbaudi, paredz arī iespēju, ka nepieciešamā izglītība var tikt iegūta ārpus studiju programmas akreditētā studiju virzienā apgūtos studiju kursos vai moduļos, kas nodrošina zināšanu apguvi šādos jautājumos – inženiertehnika (fizikas un matemātikas pamati), ēku norobežojošo konstrukciju siltumtehnika, ēku inženiertehniskās sistēmas (apkures, dzesēšanas, ventilācijas, gaisa kondicionēšanas, siltumapgādes, apgaismošanas), būvklimatoloģija un telpu mikroklimats, energoefektivitātes novērtēšana un aprēķinu metodes (ja persona iegūst sertifikātu ēkas energosertifikātu izsniegšanai) vai apkures iekārtas un sistēmas, gaisa kondicionēšanas iekārtas un sistēmas, dzesēšanas iekārtas un sistēmas un iekārtu mērījumi un regulēšana (ja persona iegūst sertifikātu apkures sistēmu un gaisa kondicionēšanas sistēmu pārbaudēm). Uz brīdi, kad Grozījumi tiek izstrādāti atbilstoši studiju kursi un moduļi tiek sagatavoti ieviešanai Rīgas Tehniskajā Universitātē, plānojot studējošo pieteikšanās iespēju, sākot no 2024.gada trešā ceturkšņa.
Tāpat Grozījumi paredz precizēt izglītības prasību terminoloģiju, aizstājot pirmā un otrā līmeņa augstākās izglītības jēdzienus ar īsā un pirmā cikla izglītību atbilstoši spēkā esošajai Profesionālās izglītības likuma terminoloģijai.
Tāpat Grozījumi paredz precizēt izglītības prasību terminoloģiju, aizstājot pirmā un otrā līmeņa augstākās izglītības jēdzienus ar īsā un pirmā cikla izglītību atbilstoši spēkā esošajai Profesionālās izglītības likuma terminoloģijai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Personas, kurām nav īsā vai pirmā cikla augstākā izglītība, taču vēlas pretendēt uz neatkarīgā eksperta ēku energoefektivitātes jomā sertifikātu un praksi.
Ietekmes apraksts
Tiesiskais regulējums pozitīvi ietekmēs visus potenciālos pretendentus, kuriem nav īsā vai pirmā cikla augstākā izglītība, taču ir spējas apgūt inženiertehniskās izglītības jomas priekšmetus un vēlme nākotnē praktizēt ēku energoefektivitātes nozarē.
Juridiskās personas
- Izglītības iestādes
Ietekmes apraksts
Tiesiskais regulējums sniedz iespēju izglītības iestādēm izstrādāt un piedāvāt izglītības programmas vai ārpus studiju programmas akreditētā studiju virzienā studiju kursus vai moduļus ar priekšmetiem inženierethniskajā jomā.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
-2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Tiesiskais regulējums veicinās ēku energoefektivitātes nozares konkurētspēju ar citām nozarēm, piesaistot arvien vairāk potenciālos speciālistus praktizēšanai. Tāpat regulējums veicinās konkurētspēju starp izglītības iestādēm, sniedzot iespēju nodrošināt atbilstošo kursu un modeļu apguves iespējas.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Ēku energoefektivitātes novērtēšana ir viens no uzņēmējdarbības veidiem. Līdz ar tiesisko regulējumu, tiks veicināta šīs uzņēmējdarbības sfēras konkurētspēja.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Nē2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Tā kā tiesiskais regulējums veicinās jaunu speciālistu ienākšanu ēku energoefektivitātes nozarē, tas cels arī kopējos nodarbinātības rādītājus, kā arī jaunu mācībspēku ienākšanu izglītības nozarē.
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
-Nevalstiskās organizācijas
-Cits
biedrība "Latvijas siltuma, gāzes un ūdens tehnoloģiju savienība", Rīgas Tehniskā Universitāte6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Tiks norādīts pēc sabiedriskās apspriedes.
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Tiks norādīts pēc sabiedriskās apspriedes.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Neatkarīgie eksperti ēku energoefektivitātes jomā ir reglamentētā profesija. Un tiesiskais regulējums būtiski atvieglos prasības, lai jauni speciālisti sertificētos profesijai.
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi