Anotācija (ex-ante)

23-TA-1489: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 10. marta noteikumos Nr. 120 "Kārtība, kādā pieprasa un saņem Civilās aviācijas aģentūras atļauju būvēt, ierīkot un izvietot gaisa kuģu lidojumu drošumam potenciāli bīstamus objektus un veic gaisa kuģu lidojumiem bīstamu objektu uzskaiti"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likuma “Par aviāciju” 41.panta trešā un ceturtā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, lai samazinātu administratīvo un tehnisko slogu, paredzot ātrāku VAS "Latvijas gaisa satiksme" informēšanu par jaunu objekta būvniecību vai objekta nojaukšanu, iesniedzot NOTAM paziņojumu, kas tiek nosūtīts pa telesakaru līdzekļiem, kā arī, lai precizētu noteikumos noteikto atbildību iesaistītajām iestādēm.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Gaisa kuģu lidojumiem bīstamu objektu uzskaiti saskaņā ar šobrīd spēkā esošajiem Ministru kabineta 2015.gada 10.martā noteikumiem Nr.120 „Kārtība, kādā pieprasa un saņem Civilās aviācijas aģentūras atļauju būvēt, ierīkot un izvietot gaisa kuģu lidojumu drošumam potenciāli bīstamus objektus un veic gaisa kuģu lidojumiem bīstamu objektu uzskaiti” (turpmāk- noteikumi Nr.120) atbilstoši Komisijas 2017. gada 1. marta Īstenošanas regulas (ES) Nr.2017/373​, ar ko nosaka kopīgas prasības gaisa satiksmes pārvaldības/aeronavigācijas pakalpojumu sniedzējiem un citu gaisa satiksmes pārvaldības tīkla funkciju nodrošinātājiem un to uzraudzībai, ar ko atceļ Regulu (EK) Nr. 482/2008, Īstenošanas regulas (ES) Nr. 1034/2011, (ES) Nr. 1035/2011 un (ES) 2016/1377 un groza Regulu (ES) Nr. 677/2011 (turpmāk – regula Nr. 2017/373) prasībām veic valsts akciju sabiedrība "Latvijas gaisa satiksme" (turpmāk – Latvijas gaisa satiksme). Latvijas gaisa satiksmei atbilstoši regulas Nr. 2017/373 prasībām aeronavigācijas informācijas produktos un elektroniskajās Šķēršļu datu kopās ir jānodrošina informācija par objektiem atbilstoši tās elementiem un  pazīmēm, ko datu kopās jāatspoguļo atbilstoši noteiktajiem raksturotājiem.
Šobrīd Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūra iegulda resursus, lai vēlreiz pārmērītu gaisa kuģu lidojumu drošumam potenciāli bīstamus objektus, tostarp, lai iegūtu atsevišķu informāciju par šiem objektiem jeb datu rekvizītus, kuru nepieciešamību nosaka aeronavigācijas nozares starptautiskais normatīvais regulējums, taču Noteikumu Nr.120 2.pielikums to šobrīd neparedz, bet ko būtu iespējamas saņemt potenciāli bīstama objekta izveides laikā pēc tā pabeigšanas no šī objekta īpašnieka.

Turklāt nepieciešams precizēt informācijas sniegšanas kārtību 1.apgabala (zonas) gaisa kuģu lidojumiem bīstamu objektu jeb šķēršļu publicēšanai aeronavigācijas informācijas produktos, tostarp par īslaicīgiem un mobiliem šķēršļiem, lai nodrošinātu savlaicīgu brīdinājuma informācijas sniegšanu gaisa telpas lietotājiem, kā arī, lai ņemtu vērā šķēršļu datu aprites procesa aprakstu un principus, kas sniegts regulas Nr. 2017/373 prasībās (tostarp EUROCONTROL vadlīnijās “Terrain and Obstacle Data (TOD) Manual”, Edition 3.0) un, lai nodrošinātu šķēršļu datu pilnīgumu par šķēršļu īpašniekiem/ekspluatantiem, šķēršļu horizontālo apmēru un šķēršļu datu iegūšanu atbilstošā kvalitātē objektiem, kuri nākotnē atradīsies jūrā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūra veic gaisa kuģu lidojumu drošumam potenciāli bīstamu objektu pārmērīšanu pēc informācijas saņemšanas no Civilās aviācijas aģentūras, tai skaitā, lai iegūtu atsevišķu informāciju par šiem objektiem, kuru Noteikumu Nr.120 2. pielikums šobrīd neparedz, bet, kuras nepieciešamību nosaka aeronavigācijas nozares Eiropas Savienības un starptautiskais normatīvais regulējums, lai nodrošinātu datus par potenciāli bīstamu objektu, kuru nepieciešams publicēt kā šķērsli, ievērojot Regulas Nr.2017/373 Aeronavigācijas datu kataloga prasības, kas nosaka aeronavigācijas datu rekvizītus un kvalitātes prasības šķēršļu datiem. Šo informāciju būtu nepieciešams jau iegūt gaisa kuģu lidojumu drošībai potenciāli bīstama objekta būvēšanas, ierīkošanas vai izvietošanas darbu laikā vienlaicīgi kopā ar pārējo informāciju, kas paredzēta Noteikumu Nr.120 2. pielikumā. Šis nosacījums būtu kritiski svarīgs attiecībā uz gaisa kuģu lidojumu drošumam potenciāli bīstamiem objektiem, kurus paredzēts būvēt arī Latvijas teritoriālajos ūdeņos, jo Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūras rīcībā nav tādu tehnoloģiju un resursu, kas nodrošinātu pilnas informācijas ieguvi par šiem objektiem. Lai informācija visos gadījumos tiktu savlaicīgi nodota aeronavigācijas informācijas pakalpojumu sniedzējam - Latvijas gaisa satiksmei par noteiktā objekta augstuma sasniegšanu, nepieciešams precizēt dienu skaitu, ko objekta īpašnieks ievēro pirms informācijas sniegšanas Civilās aviācijas aģentūrai.
Lai nodrošinātu savlaicīgu brīdinājuma informācijas sniegšanu gaisa telpas lietotājiem, nepieciešams noteikumos noteikto termiņu palielināt no piecām dienām uz desmit, lai Civilās aviācijas aģentūrai nodrošinātu pietiekamu laiku (piecas dienas) sakotnējās informācijas par objekta augstuma sasniegšanu apstrādei, izvērtēšanai un iesniegšanai Latvijas gaisa satiksmei, kā arī dotu pietiekamu laiku (piecas dienas) Latvijas gaisa satiksmei, lai saņemto informāciju tehniski sagatavotu, saskaņotu un publicētu.
 
Risinājuma apraksts
Noteikumu Projekts ir nepieciešams gaisa kuģu lidojumiem bīstamu objektu uzskaites precizēšanai atbilstoši Regulas Nr. 2017/373 prasībām.
Būtiskākie grozījumi Noteikumos Nr.120 ir šādi:
1)saistībā ar informācijas sniegšanas kārtību starp noteikumos paredzētajām institūcijām (Latvijas Gaisa satiksme, Civilās aviācijas aģentūra, Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūra) jaunā redakcijā tiek izteikts noteikumu Nr.120 2.punkts (projekta 1.punkts), ņemot vērā regulas Nr. 2017/373 prasības, ka Aeronavigācijas informācijas pakalpojumu (AIS) sniedzējs jeb Latvijas gaisa satiksme nodrošina, ka tiek veikta objektu uzskaite un sniegti šķēršļu dati;
2) Ņemot vērā, ka 1944.gada 7.decembra Konvencijas par starptautisko civilo aviāciju (turpmāk - konvencija) 15. pielikuma prasības, kas attiecas uz aeronavigācijas informācijas sniegšanu un publicēšanu par bīstamiem objektiem jeb šķēršļiem, tika ietvertas (ieviestas) regulā Nr. 2017/373, tad tiek svītrota atsauce uz Konvencijas minēto pielikumu noteikumu 2.punktā (projekta 1.punkts);
Komisijas Īstenošanas 2020. gada 14. februāra Regula (ES) 2020/469, ar ko attiecībā uz prasībām par gaisa satiksmes pārvaldības/ aeronavigācijas pakalpojumiem, gaisa telpas struktūru plānojumu un datu kvalitāti, skrejceļu drošumu groza Regulu (ES) Nr. 923/2012, Regulu (ES) Nr. 139/2014 un Regulu (ES) 2017/373 un ar ko atceļ Regulu (ES) Nr. 73/2010, balstīta uz  ICAO (Starptautiskā aviācijas organizācija) standartiem un ieteicamo praksi, jo īpaši Konvencijas  15. pielikuma “Aeronavigācijas informācijas pakalpojumi” prasībām, ietverot arī sīki izstrādātus noteikumus par aeronavigācijas datu un aeronavigācijas informācijas kvalitāti, tai skaitā par šķēršļu datiem un to sniegšanas kārtību.
Regulas Nr. 2017/373  VI pielikuma AIS.OR.350. punkta prasību izpildi veic valsts akciju sabiedrība "Latvijas gaisa satiksme" un nodrošina, ka apvidus un šķēršļu dati, ja tie ir pieejami, tiek sniegti saskaņā ar Regulas Nr. 2017/373 VI pielikuma AIS.TR.350. punkta prasībām un aptvēruma zonām atbilstošā kvalitātē saskaņā ar  AIS.OR.200. punktu, kas nosaka, ka aeronavigācijas dati un aeronavigācijas informācija tiek sniegta saskaņā ar aeronavigācijas datu katalogā noteiktajām specifikācijām, kas norādītas III pielikuma 1. papildinājumā un AIS.TR.200. punkta prasībām, kas nosaka, ka aeronavigācijas datu precizitāte ir tāda, kā norādīts aeronavigācijas datu katalogā (“datu katalogs”), kas noteikts III pielikuma 1. papildinājumā.
3)precizēts noteikumu 9.punkts (projekta 4.punkts), kas paredz piecas dienas  aizstāt ar desmit dienām, ņemot vēra savlaicīgas informācijas aprites kritiskumu, lai nodrošinātu brīdinājuma informācijas sniegšanu gaisa telpas lietotājiem par bīstamu objektu un novērstu kavēšanos, piemēram, ja Latvijas gaisa satiksme informāciju no Civilās aviācijas aģentūras saņem piektajā dienā, tad tehniski nav iespējams informāciju sagatavot un publicēt vienas dienās laikā,
4)izteikts jaunā redakcijā noteikumu 11.7. apakšpunkts (projekta 6.punkts), ņemot vērā Regulas Nr.2017/373 noteikumus  nodrošināt Aeronavigācijas datu kataloga prasības, kas nosaka aeronavigācijas datu rekvizītus un kvalitātes prasības šķēršļu datiem,
5)izteikts jaunā redakcijā noteikumu 13.punktu (projekta 7.punkts), ņemot vērā, ka nepieciešams paātrināt informācijas apriti, lai nodrošinātu savlaicīgu sākotnējās brīdinājuma informācijas (NOTAM paziņojums) sniegšanu gaisa telpas lietotājiem. Civilās aviācijas aģentūra informāciju par šo noteikumu 9.punktā minēto objektu iesniedz Latvijas gaisa satiksmei bez Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūras starpniecības;
6)precizēts noteikumu 17.punkts (projekta 9.punkts), ņemot vērā nepieciešamību redakcionāli iekļaut 1944. gada 7. decembra Konvencijas par starptautisko civilo aviāciju pilnu nosaukumu;
7)izteikts jaunā redakcijā noteikumu 18.punkts un 19.punkts (projekta 10. un 11.punkts), ņemot vērā Latvijas gaisa satiksmes pienākumu turpmāk uzturēt elektronisko objektu datubāzi saskaņā ar Regulā Nr. 2017/373 noteikto aptvēruma zonu iedalījumu, , kā arī  Regulā Nr. 2017/373 noteikto terminoloģiju;
8) precizēts noteikumu 2.pielikuma 13. punkts (projekta 14.punkts), ņemot vērā Regulas Nr.2017/373 prasības nodrošināt Aeronavigācijas datu kataloga prasības, kas nosaka aeronavigācijas datu rekvizītus un kvalitātes prasības šķēršļu datiem. Minētais punkts tiek papildināts ar papildus nepieciešamajiem raksturotājiem, ko iespējams iegūt no objekta īpašnieka pēc objekta pabeigšanas;
9) Ievērojot, ka regula Nr. 2017/373 nosaka prasības, ka informācija un dati par objektiem tiek nodrošināti elektroniski datu kopās un ir pieejami aeronavigācijas informācijas produktos, tiek svītrots noteikumu 20.punkts (projekta 12.punkts).
 10) Projektā ir veikti redakcionāli grozījumi, piemēram, noteikumu 5.punkts (projekta 2.punkts), 7.punkts (projekta 3.punkts), 17.punkts (projekta 9.punkts), 10.punkts (projekta 5.punkts) 1. pielikums (projekta 13.punkts) 2. pielikuma 1. un 3. punkts (projekta 14.punkts).
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Fiziskās personas, kas ir gaisa kuģu lidojumu drošumam potenciāli bīstama objekta īpašnieks vai lietotājs.
Ietekmes apraksts
Projekta tiesību normas ir pielāgotas līdzšinējai kārtībai, līdz ar to būtiska ietekme nav sagaidāma.
Juridiskās personas
  • Juridiskās personas, kuras kas ir gaisa kuģu lidojumu drošumam potenciāli bīstama objekta īpašnieks vai lietotājs.
Ietekmes apraksts
Projekta tiesību normas ir pielāgotas līdzšinējai kārtībai, līdz ar to būtiska ietekme nav sagaidāma.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32014R0376
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2017. gada 1. marta Īstenošanas Regula (ES) Nr. 2017/373, ar ko nosaka kopīgas prasības gaisa satiksmes pārvaldības/aeronavigācijas pakalpojumu sniedzējiem un citu gaisa satiksmes pārvaldības tīkla funkciju nodrošinātājiem un to uzraudzībai, ar ko atceļ Regulu (EK) Nr. 482/2008, Īstenošanas regulas (ES) Nr. 1034/2011, (ES) Nr. 1035/2011 un (ES) 2016/1377 un groza Regulu (ES) Nr. 677/2011 (publicēta Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī L 62/1, 8.3.2017.)
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2017. gada 1. marta Īstenošanas Regula (ES) Nr. 2017/373, ar ko nosaka kopīgas prasības gaisa satiksmes pārvaldības/aeronavigācijas pakalpojumu sniedzējiem un citu gaisa satiksmes pārvaldības tīkla funkciju nodrošinātājiem un to uzraudzībai, ar ko atceļ Regulu (EK) Nr. 482/2008, Īstenošanas regulas (ES) Nr. 1034/2011, (ES) Nr. 1035/2011 un (ES) 2016/1377 un groza Regulu (ES) Nr. 677/2011 (publicēta Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī L 62/1, 8.3.2017.)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr. 2017/373 VI pielikuma AIS.OR.350. punkts
Projekta 1.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas Nr. 2017/373 VI pielikuma  AIS.OR.330. punkts
Projekta 7.punkts
 
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas Nr.2017/373 III pielikuma 1. papildinājums
Projekta 6.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas Nr. 2017/373 VI pielikuma AIS.TR.350. punkts
Projekta 4., 6., 7. un 10.punkts
 
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūra, Satiksmes ministrija, Valsts aģentūra "Civilās aviācijas aģentūra", VAS "Latvijas gaisa satiksme"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/68749ed1-0cb8-44da-b445-14fc7f7f93e7/public_participations

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Nav saņemti priekšlikumi vai iebildumi.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts aģentūra "Civilās aviācijas aģentūra"
  • Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi