Anotācija (ex-ante)

24-TA-556: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Publisko iepirkumu likumā " sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Centrālās finanšu un līgumu aģentūras iniciatīva

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekts  ir izstrādāts ar mērķi noteikt jaunu Publisko iepirkumu likuma (turpmāk - PIL) piemērošanas izņēmumu, atvieglojot ekspertu un speciālistu pakalpojumu iegādi saskaņā ar Starptautiskās palīdzības likumu īstenojamos attīstības sadarbības projektos, kas nepieciešams, lai attīstības sadarbības projektu īstenotājs varētu efektīvi un kvalitatīvi īstenot Latvijas nacionālā finansējuma, Eiropas Savienības ārējās darbības instrumentu un citu ārvalstu finansētāju finansētos attīstības sadarbības projektus. 
Spēkā stāšanās termiņš
Nākamā diena pēc izsludināšanas (likumprojektam)
Pamatojums
Nepieciešams noteikt, ka likumprojekts stājas spēkā nākamajā dienā pēc tā izsludināšanas, lai nodrošinātu tiesības iespējami ātrāk piemērot ar likumprojektu paredzēto PIL izņēmumu. Tādējādi novēršot risku, ka attīstības sadarbības projekti netiktu īstenoti saskaņā ar donora nosacījumiem, termiņiem un projektu īstenotājam varētu tikt noteiktas sankcijas, kā arī novēršot risku, ka Latvija nespēs sasniegt Ministru kabineta 2021. gada 14. aprīļa rīkojumā Nr. 245 "Par Attīstības sadarbības politikas pamatnostādnēm 2021.–2027. gadam" noteiktās attīstības sadarbības ģeogrāfiskās prioritātes, kas noteiktas, ņemot vērā Latvijas ārpolitiskās prioritātes.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
PIL 5.pantā ir noteikti konkrēti izņēmuma gadījumi, kad pasūtītājs var nepiemērot PIL noteiktās iepirkuma procedūras, ja iepirkuma līguma paredzamā līgumcena ir mazāka par Ministru kabineta noteiktajām līgumcenu robežvērtībām. Attiecīgi ar Ministru kabineta 2017.gada 28.februāra noteikumiem Nr.105 “Noteikumi par publisko iepirkumu līgumcenu robežvērtībām”, pamatojoties uz Eiropas Savienības starptautiskajām saistībām, tiek noteiktas publisko iepirkumu līgumcenu robežvērtības, kas jāievēro pasūtītājam. Saskaņā ar minētajiem Ministru kabineta noteikumiem šobrīd PIL 5.pantā minētajos izņēmuma gadījumos var nepiemērot PIL noteiktās iepirkuma procedūras, ja iepirkuma līguma paredzamā līgumcena ir mazāka par 143 000 euro publiskiem piegādes un publiskiem pakalpojumu līgumiem un 5 538 000 euro publiskiem būvdarbu līgumiem. Šādi īpaši izņēmuma gadījumi PIL 5.pantā ir noteikti, ņemot vērā, ka Eiropas Savienības publisko iepirkumu regulējums, kas attiecīgi pārņemts PIL, obligāti attiecināms uz iepirkuma līgumiem, kuru līgumcena sasniedz minētās robežvērtības, savukārt nacionāli PIL regulēto iepirkuma procedūru piemērošanai noteiktas zemākas līgumcenu robežvērtības.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2008. gada 28. maijā stājās spēkā Starptautiskās palīdzības likums, kura mērķis ir nodrošināt efektīvu un caurredzamu Latvijas sniegtās starptautiskās palīdzības plānošanu un īstenošanu, lai, ievērojot Apvienoto Nāciju Organizācijas, Eiropas Savienības, Ziemeļatlantijas līguma organizācijas (NATO), Eiropas Drošības un sadarbības organizācijas un Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) Attīstības palīdzības komitejas principus un labo praksi starptautiskās palīdzības īstenošanā, nodrošinātu un sniegtu kvalitatīvu un efektīvu starptautisko palīdzību saņēmējvalstīm, kā arī attīstītu Latvijas attīstības sadarbības projektu īstenotāju prasmes un veicinātu to dalību ārvalstu finansētāju finansētos projektos.

Ministru kabineta 2021. gada 14. aprīļa rīkojumā Nr. 245 "Par Attīstības sadarbības politikas pamatnostādnēm 2021.–2027. gadam" (turpmāk – Attīstības sadarbības politikas pamatnostādnes) noteiktas Latvijas attīstības sadarbības tematiskās un ģeogrāfiskās prioritātes.
Latvijas tematiskās prioritātes balstītas ANO Ilgtspējīgas attīstības mērķos, to ietvaros identificējot prioritārās jomas. Attīstības sadarbības politikas pamatnostādņu 1.2.1. punkts nosaka Latvijas prioritātes divpusējās un daudzpusējās attīstības sadarbības tematiskās prioritātes:
• Miers, taisnīgums un efektīvas, atbildīgas un iekļaujošas institūcijas
• Dzimumu līdztiesība
• Kvalitatīva izglītība
• Labs darbs un ekonomiskā izaugsme
• Klimata rīcība
• Sadarbība mērķu īstenošanai
Attīstības sadarbības politikas pamatnostādņu 1.2.2. punkts nosaka Latvijas attīstības sadarbības ģeogrāfiskās prioritātes. Balstoties Latvijas ārpolitiskās prioritātes, līdzšinējo pieredzi un sadarbības iestrādes, Latvijas atbalsta pievienoto vērtību un redzamību noteiktas Latvijas attīstības sadarbības ģeogrāfiskās prioritātes. Ģeogrāfiskās prioritātes primāri attiecas uz Latvijas divpusējās attīstības sadarbības īstenošanu un tās neierobežo iesaisti Eiropas Savienības (turpmāk - ES) ārējās darbības instrumentu vai citu donoru finansētās aktivitātēs. Prioritātes neizslēdz atsevišķu projektu īstenošanu arī citos reģionos. Tās var tikt precizētas Attīstības sadarbības politikas plānos.
Ņemot vērā Latvijas ārpolitikas prioritātes, kā arī Latvijas salīdzinošās priekšrocības, Latvijas attīstības sadarbības politikā prioritārie reģioni ir ES Austrumu partnerība un Centrālāzija. Prioritārās partnervalstis tradicionāli attiecīgi ir Gruzija, Moldova, Ukraina, Baltkrievija un Kirgizstāna, Tadžikistāna, Uzbekistāna.
Palielinoties attīstības sadarbības politikas īstenošanai paredzētajam finansējumam, Latvija pirmo reizi kā prioritāti nosaka atbalsta sniegšanu citiem reģioniem. Latvija sniedz ieguldījumu arī globālos sabiedriskos labumos un globālu ilgtspējīgas attīstības izaicinājumu risināšanā, t.sk. izmantojot daudzpusējos attīstības sadarbības mehānismus un potenciāli īstenojot attīstības sadarbības aktivitātes arī ārpus līdz šim prioritārajiem reģioniem. Ievērojot partnervalstu vajadzības un Latvijas sniegtā atbalsta pievienoto vērtību prioritāri tiek vērtētas iespējas sniegt atbalstu Āfrikas valstīm, ņemot vērā kontinenta izaicinājumus, vajadzības un attīstības perspektīvas, kā arī ES-Āfrikas partnerības aktualitāti ES attīstības sadarbībā.
Attīstības sadarbības projekti tiek īstenoti, lai sniegtu palīdzību mazāk attīstītām valstīm, lai veicinātu šo valstu un to sabiedrības ilgtermiņa sociālo un ekonomisko attīstību.

Šobrīd, lai īstenotu attīstības sadarbības projektus saskaņā ar Starptautiskās palīdzības likumu, par speciālistu un ekspertu pakalpojumiem tiek slēgti iepirkumu līgumi, piemērojot PIL noteiktās iepirkuma procedūras.
Šobrīd kvalitatīva un efektīva Latvijas iesaiste nacionālā finansējuma, ES ārējās darbības instrumentu un citu ārvalstu finansētāju finansētos attīstības sadarbības projektos ir apgrūtināta, jo tiek piemērotas PIL noteiktās iepirkuma procedūras, kas paredz salīdzinoši ilgu speciālistu un ekspertu piesaistes laiku, kā arī apgrūtina partnerību veidošanu projekta satura izstrādes procesā. Šādu iepirkuma procedūru piemērošana kavē efektīvu attīstības sadarbības projektu īstenošanu un rada lieku administratīvo slogu attīstības sadarbības projektu īstenotājiem un vadošajiem partneriem.
Ņemot vērā projektu sarežģītību un satura specifiku, kas ir atbalsts mazāk attīstītu valstu ilgtermiņa attīstībai, atbilstošu speciālistu un ekspertu piesaiste projekta īstenošanai ir kritiska veiksmīgai projekta mērķu sasniegšanai. Ievērojot PIL noteiktās iepirkuma procedūras, projekta partneru un to speciālistu un ekspertu iesaiste iespējama tikai pēc projekta apstiprināšanas no starptautiskās palīdzības finansētāja puses, bet kvalitatīvam projekta saturam nepieciešams norādīt projekta īstenošanā iesaistītos ekspertus un speciālistus, jo nereti viņu reputācija un pieredze ir būtiska, lai projekts tiktu izvēlēts realizācijai. Augsti kvalificētu Latvijas ekspertu iesaiste ir būtiska sadarbības veidošanas sākuma fāzē, īstenojot iepazīšanās pasākumus attiecīgajās valstīs, tai skaitā, īstermiņa apmācības, kas palīdz veicināt Latvijas atpazīstamību un piesaistīt attiecīgās valsts institūciju un potenciālo ārvalstu finanšu donoru interesi un gatavību iesaistīties un atbalstīt Latvijas piedāvātās iniciatīvas zināšanu pārnesei.
PIL noteikto iepirkuma procedūru piemērošana apgrūtina partnerību veidošanu valsts pārvaldes iestādēm, kuras īsteno attīstības sadarbības projektus, ar nevaldības un privāto sektoru, vai ekspertiem un speciālistiem, kuri nav darba attiecībās. Šādas partnerības ļautu iesaistīt kompetentus un pieredzējušus speciālistus no dažādiem sektoriem, lai veidotu konkurētspējīgu projektu piedāvājumu un veicinātu Latvijas attīstības sadarbības projektu īstenotāju dalību ārvalstu finansētāju finansētos projektos.
Attīstības sadarbības projekti tiek plānoti un īstenoti saskaņā ar Ārlietu ministrijas izstrādāto attīstības sadarbības politiku, un tiem nav komerciāla rakstura, proti, tie ir vērsti uz Latvijas ekspertīzes nodošanu valstīm, kas nav ES dalībvalstis, tādējādi atbalstot dažādu reformu procesus šajās valstīs un stratēģisku partnerību veidošanu ar šīm valstīm, kas ir īpaši būtiski pēc 2022. gada Krievijas iebrukuma Ukrainā.

Minētās situācijas risināšanai nepieciešams PIL noteikt izņēmumu no pienākuma piemērot iepirkuma procedūras.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā iepriekš minēto, ar likumprojektu tiek paredzēts papildināt PIL 5.pantu, nosakot jaunu izņēmumu no iepirkuma procedūru piemērošanas gadījumā, kad iepirkuma līgums tiek slēgts par speciālistu un ekspertu pakalpojumiem saskaņā ar Starptautiskās palīdzības likumu īstenotajos attīstības sadarbības projektos.
PIL 5.pantā noteiktais izņēmums piemērojams, ja attiecīgā iepirkuma līguma paredzamā līgumcena ir mazāka par Ministru kabineta noteiktajām līgumcenu robežvērtībām, t.i., šobrīd mazāka par 143 000 euro publiskam pakalpojuma līgumam.

Ievērojot, ka ar minēto izņēmumu no PIL tiktu aptverti gan speciālistu, gan ekspertu pakalpojumi, jāpaskaidro šo pakalpojumu tvērums.

Saskaņā ar Starptautiskās palīdzības likumu īstenotajos attīstības sadarbības projektos var tikt piesaistīti ārvalsts un nacionālie eksperti, kuri īsteno attīstības sadarbības projektā paredzētās aktivitātes. Attīstības sadarbības projektos eksperti tiek piesaistīti projekta iesnieguma un tā pamatojošās dokumentācijas izstrādē un projekta īstenošanā. Projekta iesnieguma sagatavošanai nepieciešams piesaistīt jomas ekspertus, kas izstrādā projekta saturu, aktivitātes, mērķus un pamatojumu, balstoties saņēmējvalsts politiskajā, sociālekonomiskajā situācijā un vajadzībās. Projekta īstenošanas fāzē tiek piesaistīti eksperti, kas īsteno aktivitātes, veic apmācības, rīko praktiskās darbnīcas, veic dokumentu un procesu analīzi un sniedz rekomendācijas, kā arī nodrošina citus ar projekta saturisko vadību un īstenošanu saistītus aspektus. Balstoties Ministru kabineta 2022.gada 26.aprīļa noteikumos Nr. 262 “Valsts un pašvaldību institūciju amatu katalogs, amatu klasifikācijas un amatu apraksta izstrādāšanas kārtība” iekļautajā Amatu katalogā apakšsaime “Projektu vadība un īstenošana” paredz ekspertu dalību dažādās projekta īstenošanas fāzēs, nosakot tādus pienākumus, kā:
- veic noteiktus uzdevumus projekta īstenošanas procesā, izstrādā projekta mērķim atbilstošu saturu (piemēram, izvērtējumu, apkopojumu, modeli, risinājumu, konceptu, plānu, stratēģiju) un veicina projekta mērķu sasniegšanu;
- kopā ar iesaistītajām pusēm definē projektu darbības tvērumu, prasības un rezultātu;
vada maza, vidēja un liela apjoma projektus, atbild par projektā definēto mērķu sasniegšanu;
- koordinē tādu projektu uzdevumu izpildi, kuros iesaistītas vairākas institūcijas;
kontrolē projektu izpildi atbilstoši noteiktajiem rezultātiem, izpildes termiņam, budžetam un kvalitātes prasībām;
- sagatavo pārskatus par projektu izpildes gaitu un sasniegtajiem rezultātiem, īsteno risku un kvalitātes vadību, veic projekta posmu, vidusposma un gala novērtējumus;
- var koordinēt citas projekta īstenošanā iesaistītās personas (amatpersonas, darbiniekus);
analizē jaunu projektu ieviešanas un attīstīšanas iespējas;
- nodrošina kvalitatīvu informācijas apmaiņu starp projekta dalībniekiem (partneriem) un iesaistītajām personām;
- organizē projektā iesaistītā administratīvā personāla darbu;
- vada projektu vadības vai īstenošanas struktūrvienības (grupas) darbu vai vada vairāku projektu portfeli;
- var vadīt projekta saturiskās īstenošanas ekspertu komandu vai strādāt kā vadošais eksperts tehnoloģiski ietilpīgā jomā;
- vada īpaši liela valsts investīciju objekta vai nozīmīgu institucionālo pārmaiņu vai inovāciju projekta īstenošanu nozarē vai ekosistēmā (šādiem projektiem ir apjomīgs darbību tvērums un intensīvs darbu grafiks; tie ietekmē sabiedrībai vai industrijai ļoti nozīmīgus pakalpojumus vai politikas jautājumus; to īstenošanā parasti ir iesaistīts plašs analītiķu un saistīto jomu speciālistu loks; projekta rezultāti kalpo par pamatu jaunu iniciatīvu ieviešanai vienā vai vairākās institūcijās, kas nozīmīgi mainīs institūciju stratēģisko funkciju īstenošanas kvalitāti un kvantitāti);
- veido un koordinē attiecības ar stratēģiski nozīmīgiem partneriem, iesaistītajām institūcijām un personām;
- projekta īstenošanā iesaista vairākus resorus vai visu valsts pārvaldi;
- veic citus šajā uzskaitījumā nenosauktus uzdevumus.
Attīstības sadarbības projektu īstenošanā var tikt iesaistīti eksperti arī no citām amatu saimēm un apakšsaimēm, kā piemēram: Valsts fiskālās politikas plānošana un izpilde; Kontrole un uzraudzība; Politikas ieviešana; Politikas plānošana; Procesu un pakalpojumu pārvaldība; Projektu uzraudzība; Eiropas Savienības fondu revīzija; Starptautiskie sakari; Tiesu un prokuratūras darbinieki; Prokuratūras darbinieki; un citi.

Attīstības sadarbības projektos tiek nodarbināti speciālisti, kas pilda projekta dokumentācijas izstrādes un īstenošanas atbalsta funkcijas. Projekta sagatavošanā un īstenošanā ir nepieciešami speciālisti projekta vadībā, finanšu vadībā, juridiskajos projekta ieviešanas un līguma izpildes aspektos un citās jomās. Balstoties Ministru kabineta 2022.gada 26.aprīļa noteikumos Nr. 262 “Valsts un pašvaldību institūciju amatu katalogs, amatu klasifikācijas un amatu apraksta izstrādāšanas kārtība” iekļautajā Amatu katalogā ir vairākas amatu saimes un apakšsaimes, kurās ir uzskaitīti speciālisti, kuri tiek un varētu tikt nākotnē nodarbināti attīstības sadarbības projektos, kā piemēram Amatu apakšsaimē “Projektu vadība un īstenošana” uzskaitītie speciālisti, kuru pienākums ir projektu vadīšana un projekta aktivitāšu īstenošana. Attiecīgajiem speciālistiem noteikti tādi pienākumi, kā:
- veic noteiktus uzdevumus projekta ietvaros citu speciālistu pārraudzībā;
piedalās projekta plānošanā;
- apkopo, analizē un sagatavo projektam nepieciešamo informāciju;
- uztur un gatavo projekta dokumentāciju;
- dibina un uztur kontaktus ar iesaistītajām institūcijām un personām, organizē tikšanās un citus pasākumus projekta jautājumos;
- piedalās projekta posmu, vidusposma un gala novērtējumos;
- var piedalīties mārketinga pasākumu organizēšanā un veikt dažādus administratīvus uzdevumus;
- var piedalīties produkta vai pakalpojuma ieviešanas plāna izstrādē vai īstenošanā;
veic citus šajā uzskaitījumā nenosauktus uzdevumus.
Attīstības sadarbības projektu īstenošanā var tikt iesaistīti speciālisti arī no citām amatu saimēm un apakšsaimēm, kā piemēram: Grāmatvedība (grāmatvedis, vecākais (vadošais) grāmatvedis (speciālists), galvenā grāmatveža vietnieks); Iestāžu drošība (datu aizsardzības speciālists); Informācijas tehnoloģiju un informācijas sistēmu vadība (vadošais IKT speciālists, IKT speciālists); Komunikācija (komunikācijas speciālists); Procesu un pakalpojumu pārvaldība (kvalitātes vadības sistēmu speciālists; LEAN speciālists); un citi.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Alternatīvo risinājumu nav.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Piegādātāji PIL izpratnē.
Ietekmes apraksts
Likumprojektā paredzētās izmaiņas PIL regulējumā ietekmē piegādātājus PIL izpratnē, kas attiecīgi piedāvā tirgū preces vai pakalpojumus un piedalās iepirkumos un iepirkuma procedūrās, jo, piemērojot likumprojektā minēto izņēmumu, netiks rīkotas iepirkuma procedūras saskaņā ar PIL regulējumu. Tomēr vērā ņemams, ka attīstības sadarbības projektos saskaņā ar plānoto regulējumu PIL 5.panta 22.punktā paredzēts iepirkt speciālistus un ekspertus, kas spēj nodot Latvijas valsts pieredzi, kas ir uzskatāms par izņēmuma gadījumu, jo skar ierobežotu piegādātāju loku, kam ir specifiska vai pat unikāla Latvijas valsts  pārvaldes  pieredze.
PIL piemērošanas izņēmums attīstības sadarbības projektos ievērojami atvieglos potenciālo pretendentu administratīvo slogu, ko rada PIL iepirkuma procedūras, kā arī sekojoši būs iespējams paātrinātā veidā nonākt līdz attīstības sadarbības projektā nepieciešamā līguma noslēgšanai.
Juridiskās personas
  • Pasūtītāji un piegādātāji PIL izpratnē
Ietekmes apraksts
Likumprojektā paredzētās izmaiņas PIL regulējumā ietekmē pasūtītājus PIL izpratnē, kas veic iepirkumus un iepirkuma procedūras, un piegādātājus PIL izpratnē, kas attiecīgi piedāvā tirgū preces vai pakalpojumus un piedalās iepirkumos un iepirkuma procedūrās. Proti,  likumprojektā paredzēts, ka, piemērojot tajā minēto izņēmumu, netiks rīkotas iepirkuma procedūras saskaņā ar PIL regulējumu. Tomēr vērā ņemams, ka attīstības sadarbības projektos saskaņā ar plānoto regulējumu PIL 5.panta 22.punktā paredzēts iepirkt speciālistus un ekspertus, kas spēj nodot Latvijas valsts pieredzi, kas ir uzskatāms par izņēmuma gadījumu, jo skar ierobežotu piegādātāju loku, kam ir specifiska vai pat unikāla Latvijas valsts pārvaldes  pieredze.
Attiecībā uz pasūtītājiem secināms, ka plānotās izmaiņas ietekmēs tikai ierobežotu pasūtītāju loku - attīstības sadarbības projektu īstenotājus Starptautiskās palīdzības likuma izpratnē.
Norādāms, ka PIL piemērošanas izņēmums attīstības sadarbības projektos ievērojami atvieglos gan potenciālo pretendentu, gan pasūtītāju administratīvo slogu, ko rada PIL noteiktās iepirkuma procedūras, kā arī sekojoši būs iespējams paātrinātā veidā nonākt līdz attīstības sadarbības projektā nepieciešamā līguma noslēgšanai.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32014L0024
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 26. februāra Direktīva 2014/24/ES par publisko iepirkumu un ar ko atceļ Direktīvu 2004/18/EK (turpmāk – Direktīva 2014/24/ES).
Apraksts
Likumprojekts atbilst ES regulējumam. Saskaņā ar Direktīvas 2014/24/ES noteikumiem, tajā ietvertās publisko iepirkumu procedūras ir obligāti piemērojamas publiskajiem iepirkumiem, kas pārsniedz noteiktās līgumu robežvērtības. Publisko pakalpojumu gadījumā uz šo brīdi robežvērtība, no kuras ir obligāti piemērojamas publiskā iepirkuma procedūras ir 143 000 euro. Likumprojektā paredzētās tiesības nepiemērot publiskā iepirkuma procedūras attiecas tikai uz iepirkumiem, kura plānotā vērtība ir mazāka par noteikto līguma robežvērtību. 

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 26. februāra Direktīva 2014/24/ES par publisko iepirkumu un ar ko atceļ Direktīvu 2004/18/EK (turpmāk – Direktīva 2014/24/ES).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
Likumprojekts atbilst ES regulējumam. Saskaņā ar Direktīvas 2014/24/ES noteikumiem, tajā ietvertās publisko iepirkumu procedūras ir obligāti piemērojamas publiskajiem iepirkumiem, kas pārsniedz noteiktās līgumu robežvērtības. Publisko pakalpojumu gadījumā uz šo brīdi robežvērtība, no kuras ir obligāti piemērojamas publiskā iepirkuma procedūras ir 143 000 euro. Likumprojektā paredzētās tiesības nepiemērot publiskā iepirkuma procedūras attiecas tikai uz iepirkumiem, kura plānotā vērtība ir mazāka par noteikto līguma robežvērtību. 
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalības process uz šo likumprojektu neattiecas, jo likumprojekts nav attiecināms uz sabiedrību kopumā, bet gan attiecas uz administratīvo un institucionālo procesu saistībā ar PIL piemērošanu atvieglošanu ierobežotam piegādātāju un pasūtītāju lokam - attīstības sadarbības projektu īstenotājiem saskaņā ar Starptautiskās palīdzības likumu un speciālistiem un ekspertiem, kas spēj nodot Latvijas valsts pieredzi.
Papildus vērā ņemams, ka likumprojektu nepieciešams pieņemt steidzamības kārtībā, lai nodrošinātu tiesības iespējami ātrāk piemērot ar likumprojektu paredzēto PIL izņēmumu. Tādējādi novēršot risku, ka attīstības sadarbības projekti netiktu īstenoti saskaņā ar donora nosacījumiem, termiņiem un projektu īstenotājam varētu tikt noteiktas sankcijas, kā arī novēršot risku, ka Latvija nespēs sasniegt Ministru kabineta 2021. gada 14. aprīļa rīkojumā Nr. 245 "Par Attīstības sadarbības politikas pamatnostādnēm 2021.–2027. gadam" noteiktās attīstības sadarbības ģeogrāfiskās prioritātes, kas noteiktas, ņemot vērā Latvijas ārpolitiskās prioritātes.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Tiks mazināts administratīvais slogs saistībā ar PIL normu ievērošanu attīstības sadarbības projektu ieviešanā.
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi