25-TA-2050: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 25. jūnija noteikumos Nr. 413 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2. prioritārā virziena "Izglītība, prasmes un mūžizglītība" 4.2.4. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt mūžizglītību, jo īpaši piedāvājot elastīgas prasmju pilnveides un pārkvalifikācijas iespējas visiem, ņemot vērā uzņēmējdarbības un digitālās prasmes, labāk prognozējot pārmaiņas un vajadzību pēc jaunām prasmēm, pamatojoties uz darba tirgus vajadzībām, atvieglojot karjeras maiņu un sekmējot profesionālo mobilitāti" 4.2.4.1. pasākuma "Atbalsts nozaru vajadzībās balstītai pieaugušo izglītībai" pirmās kārtas īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 25. jūnija noteikumos Nr. 413 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2. prioritārā virziena "Izglītība, prasmes un mūžizglītība" 4.2.4. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt mūžizglītību, jo īpaši piedāvājot elastīgas prasmju pilnveides un pārkvalifikācijas iespējas visiem, ņemot vērā uzņēmējdarbības un digitālās prasmes, labāk prognozējot pārmaiņas un vajadzību pēc jaunām prasmēm, pamatojoties uz darba tirgus vajadzībām, atvieglojot karjeras maiņu un sekmējot profesionālo mobilitāti" 4.2.4.1. pasākuma "Atbalsts nozaru vajadzībās balstītai pieaugušo izglītībai" pirmās kārtas īstenošanas noteikumi"" (turpmāk – MK noteikumu projekts) ir izstrādāts, lai precizētu Ministru kabineta 2024. gada 25. jūnija noteikumu Nr. 413 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2. prioritārā virziena "Izglītība, prasmes un mūžizglītība" 4.2.4. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt mūžizglītību, jo īpaši piedāvājot elastīgas prasmju pilnveides un pārkvalifikācijas iespējas visiem, ņemot vērā uzņēmējdarbības un digitālās prasmes, labāk prognozējot pārmaiņas un vajadzību pēc jaunām prasmēm, pamatojoties uz darba tirgus vajadzībām, atvieglojot karjeras maiņu un sekmējot profesionālo mobilitāti" 4.2.4.1. pasākuma "Atbalsts nozaru vajadzībās balstītai pieaugušo izglītībai" pirmās kārtas īstenošanas noteikumi"" (turpmāk – noteikumi) normu par attiecīgā izslēgšanas kritērija pārbaudi, paredzot, ka attiecīgā izslēgšanas kritērija pārbaude proti, izziņas saņemšana no Iekšlietu ministrijas Informācijas centra, ir bez maksas.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
MK noteikumu projekta mērķis ir ir paredzēt, ka noteikumos noteiktā attiecīgā izslēgšanas kritērija pārbaude, proti, izziņas saņemšana no Iekšlietu ministrijas Informācijas centra, ir bez maksas, kā arī finansējuma saņēmēji no darba devējiem var pieprasīt apliecinājumu, ka tie neatbilst izslēgšanas kritērijiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ekonomikas ministrijas (turpmāk - ministrija) atbildībā ir Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2. prioritārā virziena "Izglītība, prasmes un mūžizglītība" 4.2.4. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt mūžizglītību, jo īpaši piedāvājot elastīgas prasmju pilnveides un pārkvalifikācijas iespējas visiem, ņemot vērā uzņēmējdarbības un digitālās prasmes, labāk prognozējot pārmaiņas un vajadzību pēc jaunām prasmēm, pamatojoties uz darba tirgus vajadzībām, atvieglojot karjeras maiņu un sekmējot profesionālo mobilitāti" 4.2.4.1. pasākums "Atbalsts nozaru vajadzībās balstītai pieaugušo izglītībai" pirmās kārtas īstenošanas noteikumi (turpmāk – 4.2.4.1. pasākums), kurā ir norādīts, ka finansējuma saņēmējam jeb biedrībai saskaņā ar kārtību, kādā nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, ir jāpārliecinās, ka uz darba devēju nav attiecināmi Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 22. pantā noteiktie izslēgšanas nosacījumi, tai skaitā pieprasot Iekšlietu ministrijas Informācijas centram izziņu no Sodu reģistra.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu 7. punktā noteikts, ka ministrija pilda atbildīgās iestādes funkcijas. Atbilstoši Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 11. panta trešās daļas 3. punktam ministrijas pienākums ir izstrādāt specifiskā atbalsta mērķa īstenošanas nosacījumus, t.sk. prasības projekta iesniedzējam, tostarp komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumus un kārtību, kādā īsteno programmā norādīto Eiropas Savienības fonda specifiskā atbalsta mērķi. Ņemot vērā minēto, ministrija 4.2.4.1. pasākuma pirmās kārtas īstenošanai noteica ieviešanas mehānismu atbilstoši daudzpakāpju projektu ieviešanas mehānismam:
-Pirmā projekta ieviešanas pakāpe - atbilstoši MK noteikumu Nr. 413 12.punktam pasākuma īstenošanas veids ir atklāta projektu iesniegumu atlase (pirmā pakāpe). Atlasi veic Centrālā finanšu un līgumu aģentūra. Šīs atlases ietvaros finansējuma saņēmēji noteikumu īstenošanā ir biedrības, kas sniedz apmācības gala labuma guvējiem. Savukārt gala labuma guvēji, kas saņem grantu vai nefinanšu atbalstu, ir darba devēji, komersanti, kas atbilst noteikumu 2.2 apakšpunktam.
- Otrā projekta ieviešanas pakāpe - atbilstoši noteikumu 47. punktam biedrības izvērtē darba devēju jeb gala labuma guvēja atbilstību Komisijas regulai 2023/2831 un pieņem lēmumu par komercdarbības atbalsta piešķiršanu. 4.2.4.1. pasākuma mērķis ir sniegt komercdarbības atbalstu darba devēju darbinieku kvalifikācijas ieguvei, pārkvalificēšanai vai prasmju ieguvei vai pilnveidošanai, lai sekmētu darba spēka produktivitātes paaugstināšanu. Biedrības ir projekta īstenotāji, bet gala labuma guvēji ir darba devēji, attiecīgi, lai nodrošinātu šī mērķa sasniegšanu, biedrībām ir jāspēj atbilstoši noteikumos noteiktajiem kritērijiem atbalstīt tikai tādus darba devējus, kuriem var piešķirt komercdarbības atbalstu. Cita starpā kā viens no šādiem kritērijiem ir arī noteikumu 33.25. apakšpunktā minētais biedrības pienākums - pārliecināties, ka uz darba devēju nav attiecināmi Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 22. pantā noteiktie izslēgšanas nosacījumi, tai skaitā pieprasot Iekšlietu ministrijas Informācijas centram izziņu no Sodu reģistra.
Saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 54. panta trešo daļu iestāžu sadarbība notiek bez maksas, ja ārējā normatīvajā aktā nav noteikts citādi. Minētā likuma 3. panta otrā daļa nosaka, ka šā likuma noteikumi attiecas arī uz privātpersonu, kura pilda likumā noteiktajā kārtībā tai deleģētos vai ar pilnvarojumu nodotos valsts pārvaldes uzdevumus.
Līdz ar to, ievērojot norādīto, Iekšlietu ministrijas Informācijas centram, vērtējot jautājumu par maksas pakalpojuma piemērošanu, ir jāpārliecinās par to, vai privātpersona, kurai attiecīgās jomas regulējošajā normatīvajā aktā ir noteikts pienākums pārliecināties par konkrēto nosacījumu esamību vai neesamību, balstoties uz Sodu reģistrā esošajām ziņām (šajā gadījumā 4.2.4.1. pasākuma ietvaros – biedrība), pilda arī likumā noteiktajā kārtībā tai deleģētos vai ar pilnvarojumu nodotos valsts pārvaldes uzdevumus.
Tādējādi aktuāls ir jautājums par to, vai finansējuma saņēmējs (biedrība) nepieciešamo informāciju no Iekšlietu ministrijas Informācijas centra saņem bez maksas.
Papildus ministrija ir vērsusies pie finansējuma saņēmējiem, lai noskaidrotu, kāda ir esošā statistika attiecībā uz noraidītajiem darba devējiem izslēgšanas kritēriju pārbaudē. Lai iegūtu šādus datus, ministrija ir vērsusies pie Ministru kabineta 2023. gada 12. septembra noteikumu Nr. 529 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.3. reformu un investīciju virziena "Digitālās prasmes" 2.3.1.2.i. investīcijas "Uzņēmumu digitālo prasmju attīstība" īstenotājiem, jo 2.3.1.2.i investīcija un 4.2.4.1. pasākuma 1. kārtas ietvaros projektu uzbūves ir vienādas ( finansējuma saņēmējs ir biedrība un gala labuma guvējs - darba devējs/komersants) un abās atbalsta programmās tiek sniegtas apmācības. No iegūtajiem datiem secināms, kopā 2.3.1.2.i investīcijas 10 projektos kopējais atbalstīto uzņēmumu skaits uz 31.08.2025 ir 1614, savukārt tikai 7 uzņēmumi (0,4%) no visa šī skaita ir noraidīti, jo tiem konstatēta atbilstība izslēgšanas kritērijiem. Balstoties uz to, ka šis skaitlis ir niecīgs salīdzinājumā ar atbalstīto komersantu skaitu, lai atvieglotu finansējuma saņēmēju administratīvo slogu, darba devēji var iesniegt arī apliecinājumu, ka tie neatbilst MKN noteikumu 33. 25. apakšpunktā minētajam un finansējuma saņēmējs var vērtēt darba devēja iesniegto informāciju un pieņemt lēmumu, vai veikt arī pārbaudi, pieprasot izziņu Informācijas centra Sodu reģistram.
-Pirmā projekta ieviešanas pakāpe - atbilstoši MK noteikumu Nr. 413 12.punktam pasākuma īstenošanas veids ir atklāta projektu iesniegumu atlase (pirmā pakāpe). Atlasi veic Centrālā finanšu un līgumu aģentūra. Šīs atlases ietvaros finansējuma saņēmēji noteikumu īstenošanā ir biedrības, kas sniedz apmācības gala labuma guvējiem. Savukārt gala labuma guvēji, kas saņem grantu vai nefinanšu atbalstu, ir darba devēji, komersanti, kas atbilst noteikumu 2.2 apakšpunktam.
- Otrā projekta ieviešanas pakāpe - atbilstoši noteikumu 47. punktam biedrības izvērtē darba devēju jeb gala labuma guvēja atbilstību Komisijas regulai 2023/2831 un pieņem lēmumu par komercdarbības atbalsta piešķiršanu. 4.2.4.1. pasākuma mērķis ir sniegt komercdarbības atbalstu darba devēju darbinieku kvalifikācijas ieguvei, pārkvalificēšanai vai prasmju ieguvei vai pilnveidošanai, lai sekmētu darba spēka produktivitātes paaugstināšanu. Biedrības ir projekta īstenotāji, bet gala labuma guvēji ir darba devēji, attiecīgi, lai nodrošinātu šī mērķa sasniegšanu, biedrībām ir jāspēj atbilstoši noteikumos noteiktajiem kritērijiem atbalstīt tikai tādus darba devējus, kuriem var piešķirt komercdarbības atbalstu. Cita starpā kā viens no šādiem kritērijiem ir arī noteikumu 33.25. apakšpunktā minētais biedrības pienākums - pārliecināties, ka uz darba devēju nav attiecināmi Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 22. pantā noteiktie izslēgšanas nosacījumi, tai skaitā pieprasot Iekšlietu ministrijas Informācijas centram izziņu no Sodu reģistra.
Saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 54. panta trešo daļu iestāžu sadarbība notiek bez maksas, ja ārējā normatīvajā aktā nav noteikts citādi. Minētā likuma 3. panta otrā daļa nosaka, ka šā likuma noteikumi attiecas arī uz privātpersonu, kura pilda likumā noteiktajā kārtībā tai deleģētos vai ar pilnvarojumu nodotos valsts pārvaldes uzdevumus.
Līdz ar to, ievērojot norādīto, Iekšlietu ministrijas Informācijas centram, vērtējot jautājumu par maksas pakalpojuma piemērošanu, ir jāpārliecinās par to, vai privātpersona, kurai attiecīgās jomas regulējošajā normatīvajā aktā ir noteikts pienākums pārliecināties par konkrēto nosacījumu esamību vai neesamību, balstoties uz Sodu reģistrā esošajām ziņām (šajā gadījumā 4.2.4.1. pasākuma ietvaros – biedrība), pilda arī likumā noteiktajā kārtībā tai deleģētos vai ar pilnvarojumu nodotos valsts pārvaldes uzdevumus.
Tādējādi aktuāls ir jautājums par to, vai finansējuma saņēmējs (biedrība) nepieciešamo informāciju no Iekšlietu ministrijas Informācijas centra saņem bez maksas.
Papildus ministrija ir vērsusies pie finansējuma saņēmējiem, lai noskaidrotu, kāda ir esošā statistika attiecībā uz noraidītajiem darba devējiem izslēgšanas kritēriju pārbaudē. Lai iegūtu šādus datus, ministrija ir vērsusies pie Ministru kabineta 2023. gada 12. septembra noteikumu Nr. 529 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.3. reformu un investīciju virziena "Digitālās prasmes" 2.3.1.2.i. investīcijas "Uzņēmumu digitālo prasmju attīstība" īstenotājiem, jo 2.3.1.2.i investīcija un 4.2.4.1. pasākuma 1. kārtas ietvaros projektu uzbūves ir vienādas ( finansējuma saņēmējs ir biedrība un gala labuma guvējs - darba devējs/komersants) un abās atbalsta programmās tiek sniegtas apmācības. No iegūtajiem datiem secināms, kopā 2.3.1.2.i investīcijas 10 projektos kopējais atbalstīto uzņēmumu skaits uz 31.08.2025 ir 1614, savukārt tikai 7 uzņēmumi (0,4%) no visa šī skaita ir noraidīti, jo tiem konstatēta atbilstība izslēgšanas kritērijiem. Balstoties uz to, ka šis skaitlis ir niecīgs salīdzinājumā ar atbalstīto komersantu skaitu, lai atvieglotu finansējuma saņēmēju administratīvo slogu, darba devēji var iesniegt arī apliecinājumu, ka tie neatbilst MKN noteikumu 33. 25. apakšpunktā minētajam un finansējuma saņēmējs var vērtēt darba devēja iesniegto informāciju un pieņemt lēmumu, vai veikt arī pārbaudi, pieprasot izziņu Informācijas centra Sodu reģistram.
Risinājuma apraksts
Noteikumu 33.25. apakšpunktā noteikts biedrības pienākums - pārliecināties, ka uz darba devēju nav attiecināmi Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 22. pantā noteiktie izslēgšanas nosacījumi, tai skaitā pieprasot Iekšlietu ministrijas Informācijas centram izziņu no Sodu reģistra.
Šobrīd minētajā normā nav noteikts vai attiecīgo izziņu no Sodu reģistra biedrības var saņemt bez maksas. Tādējādi katrā gadījumā attiecīgais jautājums ir vērtējams Valsts pārvaldes iekārtas likuma 54. panta trešās daļas ietvarā.
Ņemot vērā minēto, tiesiskās skaidrības nodrošināšanai, projekts paredz noteikumos noteikt, ka finansējuma saņēmējam ir jāpārbauda attiecīgais izslēgšanas kritērijs un tā pārbaude notiek vēršoties pie Iekšlietu ministrijas Informācijas centra, kas bez maksas, elektroniski (tiešsaistes režīmā) izsniedz izziņu no Sodu reģistra.
Ar elektronisku izziņu tiek saprasts finansējuma saņēmējam e-pastā vai citā tiešsaistes kanālā nosūtīta vai apskatei pieejama izziņa. Kā arī tiešsaistes režīms var tikt saprasts kā finansējuma saņēmējam nodrošināta piekļuve sistēmai, kur tas pats var pārbaudīt informāciju attiecībā uz darba devēju.
Iekļauts papildus 33.2. punkts, kas paredz, ka darba devēji var finansējuma saņēmējam iesniegt apliecinājumu, ka tas neatbilst 33.25. apakšpunktā minētajam, tomēr, ja finansējuma saņēmējs pats vēlas pārbaudīt atbilstību izslēgšanas kritērijiem, tas var pieprasīt izziņu Iekšlietu ministrijas Informācijas centram un saņemt to bez maksas.
Papildus iekļauts arī 36.3. apakšpunkts, ka Sadarbības iestāde reizi gadā, pie maksājuma pieprasījuma pārbaudes, izlases veidā pārbauda gala labuma guvējus, vai uz tiem nav attiecināmi izslēgšanas kritēriji. Gadījumā, ja Sadarbības iestāde veiktās izlases pārbaudes laikā konstatē, ka darba devējs apliecinājuma sniegšanas brīdī atbilda Vadības likuma 22.pantā noteiktajiem izslēgšanas nosacījumiem, tad Sadarbības iestāde finansējuma saņēmējam pieprasa papildus informāciju, lai izslēgtu gadījumus, kad iesniegtā informācija varētu būt neprecīzi iesniegta vai tā iesniegta kļūdaini. Tomēr, ja apstiprinās, ka atbalsts ticis sniegts darba devējam, kas apliecinājuma sniegšanas brīdī atbilda Vadības likuma 22.pantā noteiktajiem izslēgšanas nosacījumiem, tad šī tiek uzskatīta par neatbilstību/neatbilstoši veiktiem izdevumiem un Sadarbības iestāde šo gadījumu izskata tāpat kā citus gadījumus, kad maksājuma pieprasījuma pārbaudē konstatēti neatbilstoši veikti izdevumi. Līdz ar to Līgumā šādi gadījumi konkrēti nav jāatrunā, jo Finansējuma saņēmēja līgumos ar Sadarbības iestādi jau ir iekļauts, ka "ja Projekta īstenošanā tiek konstatēti neatbilstoši veiktie izdevumi vai pārkāpums, pēc Sadarbības iestādes pieprasījuma atmaksāt Sadarbības iestādes norādītajā kontā nepamatoti izmaksāto Atbalsta summu vai tās daļu;".
Uz 2025. gada oktobri pasākumā ir šādi finansējuma saņēmēji:
Latvijas Datortehnoloģiju asociācija;
Zaļās mājas;
Vieglās rūpniecības uzņēmumu asociācija;
Latvijas Viesnīcu un restorānu asociācija;
Latvijas Poligrāfijas uzņēmumu asociācija;
Latvijas Logu un durvju ražotāju asociācija;
ABSL Latvia;
Latvijas Ķīmijas un farmācijas uzņēmēju asociācija;
Mašīnbūves un metālapstrādes rūpniecības asociācija;
Latvijas Elektrotehnikas un elektronikas rūpniecības asociācija;
Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģiju asociācija;
Latvijas Pārtikas uzņēmumu federācija;
Latvijas Elektroenerģētiķu un Energobūvnieku asociācija.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
