Anotācija

24-TA-2284: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 12. septembra noteikumos Nr. 529 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.3. reformu un investīciju virziena "Digitālās prasmes" 2.3.1.2.i. investīcijas "Uzņēmumu digitālo prasmju attīstība" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību aktu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 12. septembra noteikumos Nr. 529 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.3. reformu un investīciju virziena "Digitālās prasmes" 2.3.1.2.i. investīcijas "Uzņēmumu digitālo prasmju attīstība" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumu projekts)  ir izstrādāts, lai precizētu vairākus MK noteikumu projekta punktus, kas saistīti ar atbalsta saņemšanas nosacījumiem un to ierobežojumiem. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
MK noteikumu projekta mērķis ir precizēt vairākus MK noteikumu projekta punktus, kas saistīti ar atbalsta saņemšanas nosacījumiem un to ierobežojumiem. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
MK noteikumi Nr. 529 apstiprināti 2023. gada 12. septembrī. Faktiski Centrālā finanšu līgumu aģentūra (turpmāk - CFLA) līgumus ar finansējuma saņēmējiem slēgusi laika posmā no 2024.gada jūnija līdz jūlijam, kā arī šobrīd ir noslēgusies investīcijas otrās kārtas otrā uzsaukuma atlase, kas nozīmē, projektu īstenošana ir tikko sākusies un plānoti vēl jauni projekti un līgumi. Ņemot vērā, ka jau šobrīd redzams, ka investīcijas ietvaros pāri palicis neapgūts finansējums, ko plānots novirzīt uz citu Ekonomikas ministrijas pārziņā esošu investīciju, ar MK grozījumiem paredzēts precizēt Atvseļošanas fonda finansējumu un proporcionāli samazināt rādītājus. Papildus investīcijas īstenošanas laikā saņemti jautājumi par MK noteikumu Nr. 529 piemērošanu, tajā minēto punktu interpretāciju un faktisko realizāciju projektos. Ekonomikas ministrija ir secinājusi, ka vairākos punktos nepieciešams precizēt atsauces vai punktu redakcijas, kas izslēdz atšķirīgus interpretācijas riskus vai neierobežo projektu īstenošanas attiecināmās izmaksas. Līdz ar to, lai izslēgtu risku, ka projektu iesniedzējiem progresa pārskatos iekļautās izmaksas tiktu uzskatītas par neattiecināmām esošo MK noteikumu Nr. 529 punktu redakciju dēļ, tiek virzīts MK noteikumu grozījumu projekts.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ekonomikas ministrija 2.3.1.2.i investīcijas ietvaros veica atklāta konkursa uzsaukumu, kā rezultātā 1.kārtas ietvaros noslēgti divi līgumi par kopējo summu 11,5 milj. EUR un 2. kārtas 1. uzsaukuma ietvaros noslēgti 6 līgumi par 3,5 MEUR, savukārt 2.kārtas 2. uzsaukumā saņemti 2 projektu pieteikumi par 1, 5 milj. EUR, kas pašlaik atrodas vērtēšanas procesā. Investīcijas ietvaros kopējais pieejamais finansējums ir 20 milj. EUR, bet kopējā rezervētā summa visu kārtu un uzsaukumu ietvaros ir 16 484 846 EUR, tomēr investīcijas ietvaros paliek neapgūts finansējums 3 515 154 EUR, ko novirza Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.2. reformu un investīciju virziena "Uzņēmumu digitālā transformācija un inovācijas" 2.2.1.4.i. investīcijas "Finanšu instrumenti komersantu digitālās transformācijas veicināšanai" (turpmāk – 2.2.1.4.i investīcija) īstenošanai.
Atbilstoši finansējuma samazinājumam 2.3.1.2.i investīcijas ietvaros tiek veikts arī samazinājums sasniedzamajos rādītājos.

Ekonomikas ministrija ir konstatējusi, ka atbilstoši MK noteikumu Nr. 529 63.1.apakšpunktam finansējuma saņēmējs vērtē gala labuma guvēju atbilstību šo MK noteikumu Nr. 529 25.punktā minētajiem izslēgšanas kritērijiem. Otrās atlases kārtas ietvaros izslēgšanas kritēriji tiek vērtēti arī projekta iesniedzējiem atbilstoši MK noteikumu Nr. 529 20. un 20.1 apakšpunktam. Ņemot vērā  minēto, ja uz projekta iesniedzēju vai komersantu attiecināms, kāds no MK noteikumu Nr. 529 25.punkta kritērijiem, tas izslēdzams no tālākas atbalsta piešķiršanas. Nosakot izslēgšanas kritērijus, Ekonomikas ministrija vadās pēc vadlīniju “Vadlīnijas informatīvā ziņojuma vai Ministru kabineta noteikumu izstrādei par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna reformas vai investīcijas ieviešanu” atsauces Nr.29, kurā norādīts, ka atbilstoši Eiropas Komisijas apstiprinājumam, ieviešot Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna investīcijas, var piemērot pārbaudi atbilstoši izslēgšanas kritērijiem, piemērojot tādu paši praksi kā attiecībā uz Eiropas Savienības investīcijām (Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 22.panta pirmās daļas 1.- 4. punktā noteiktie izslēgšanas noteikumi). Tomēr ņemot vērā, ka šie kritēriji tiešā veidā attiecas uz Eiropas Savienības fondu īstenošanu, nevis uz Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna investīcijām, konstatēts, ka MK noteikumos Nr. 529 nav  atrunāts sodu/ pārkāpumu noilguma termiņš, tādejādi nav skaidrība par Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumu Nr. 408 “Kārtība, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā”  V nodaļā noteiktās kārtības, kādā izvērtē projekta iesniedzēja atbilstību Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 22. pantā minētajiem izslēgšanas noteikumiem, piemērošanu.

MK noteikumu Nr. 529 38.2.5 apakšpunkts nosaka, ka investīcijas pirmās atlases kārtas ietvaros attiecībā uz gala labuma guvēju ir attiecināmas mācību projekta īstenošanas izmaksas, kas saistītas ar apmācībām izmantojamo telpu un iekārtu nomas izmaksām par apmācību laiku. Nepieciešams veikt šī apakšpunkta precizējumu, lai finansējuma saņēmējs varētu attiecināt arī citus ar apmācību organizēšanu saistītos izdevumus, piemēram, ja mācības notiek visas dienas garumā, pie to organizācijas izmaksām var nodrošināt kafijas pauzi. Līdzšinējā MK Noteikumu Nr. 529 redakcija neparedzēja attiecināt kafijas pauzes, līdz ar to būtiski veikt šī punkta precizēšanu. Piemēram, ja mācības notiek visas dienas garumā, kafijas pauzes nodrošināšana ir būtiska.


MK noteikumu Nr. 529 38.2.6. apakšpunktā esošajā redakcijā minēts, ka gala labuma guvēja darbinieku izmitināšanas izmaksas ir attiecināmas, ja apmācības norisinās ārvalstīs. Ņemot vērā, ka investīcijas ietvaros izmaksas ir attiecināmas saskaņā gan ar Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulu Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstu (turpmāk – Komisijas regula Nr. 2023/2831), gan ar Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulu (ES) Nr.  651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – Komisijas regula Nr.  651/2014), tad minētais MK noteikumu Nr. 529 apakšpunkts ir jāprecizē, nosakot, ka gala labuma guvēja darbinieku izmitināšanas izmaksas ir attiecināmas,  ja gala labuma guvējam atbalsts tiek piešķirts Komisijas regulas Nr. 2023/2831 ietvaros, jo Komisijas regula Nr. 651/2014 neparedz šādu izmaksu attiecināšanu. Līdz ar to, pēc MK noteikumu Nr. 529 grozījumu spēkā stāšanās gala labuma guvēja darbinieku izmitināšanas izmaksas būs attiecināmas ne tikai tad, ja mācības norisinās ārzemēs, bet arī, ja mācības norisinās Latvijā un gala labuma guvējam atbalsts tiek piešķirts Komisijas regulas Nr. 2023/2831 ietvaros.

Saziņā ar investīcijas finansējuma saņēmējiem un CFLA konstatēts, ka pašreizējā MK noteikumu Nr. 529 redakcijā nav skaidri nolasāms, ka MK noteikumu Nr. 529 54., 55. un 56. punktā minēto izmaksu ietvarā būtu attiecināmas arī darbinieku jeb projekta īstenošanas personāla izmaksas, kas saistīti ar šajos punktos minētajām izmaksām. Pamatojoties uz to, ka MK noteikumos Nr. 529 ir minēti konkrēti izmaksu ierobežojumi projekta vadības personālam, skaidrākai interpretācijai uz projekta īstenošanas personālu, tiek precizēti minētie punkti.

Lai skaidri definētu, kādi nodokļu izņēmumi ir attiecināmi investīcijas ietvaros, ņemot vērā iepriekš minētās izmaiņas, nepieciešams precizēt MK noteikumu Nr. 529 61.2. apakšpunktu, norādot, ka ir attiecināmi nodokļi, kas saistīti ar valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas gadījumiem.
 
Ekonomikas ministrija ir saņēmusi vairākus priekšlikumus no projektu īstenotājiem, kas saistīti ar birokrātiskā sloga mazināšanu, kas uzlabotu investīcijas 2.3.1.2.i. pieprasījumu un padarītu pieteikšanos apmācībām vienkāršāku. Izvērtējot MK noteikumos Nr. 529 iekļautās prasības, par to, kādi dati finansējuma saņēmējam jāuzkrāj un jāpieprasa darba devējam, Ekonomikas ministrija dzēš prasību, ka apmācībās iesaistītajam darbiniekam jāiesniedz novērtējuma apkopojums par apmācību kursa kvalitāti.

Papildus, saņemti arī jautājumi un interese par dalību apmācībām no uzņēmumiem, kuriem darbības joma saistīta ar neatbalstāmajām nozarēm un jomām, saskaņā ar Komisijas regulā Nr. 2023/2831 1. panta 1. punktā noteiktajām neatbalstāmajām nozarēm vai Komisijas regulas Nr. 651/2014 13. panta "a", "b", "c", "d" apakšpunktā noteiktajām neatbalstāmajām nozarēm un darbībām. Ekonomikas ministrija neuzskata, ka digitālo prasmju veicināšana uzņēmumu darbiniekiem ir saistīta ar MK noteikumu Nr. 529 80. punktā minēto nozaru attīstību. Kā arī lai veicinātu investīcijas ietvaros noteikto mērķu radītāju sasniegšanu, Ekonomikas ministrija vēlas veikt šajā punktā, lai pēc iespējas plašāks uzņēmumu loks un to darbinieki varētu piedalīties mācībās.

 
Risinājuma apraksts
Investīcijas 2.3.1.2.i.  2. kārtas 1. uzsaukuma ietvaros tika saņemts nepietiekams projektu pieteikumu skaits, kas liecina par tirgus pieprasījuma samazināšanos pēc digitālo prasmju apmācībām, kas balstītas uz uzņēmumu vajadzībām. Lai nodrošinātu rādītāju sasniegšanu, Ekonomikas ministrija sadarbībā ar CFLA organizēja 2. kārtas 2. uzsaukumu, kā rezultātā saņemti 2 projektu pieteikumi. Tomēr arī pēc 2. kārtas 2. uzsaukuma secināms, ka pāri palicis neapgūts finansējums.
 
Pēc šobrīd pieejamiem datiem investīcijas 2.2.1.4.i ietvaros pieprasījums no uzņēmumiem pārsniedz pieejamā atbalsta apmēru. Saskaitot kopā jau noslēgto līguma summu un vērtēšanā esošos līgumus kopējais pieprasītais finansējums ir 46,5 milj. EUR, savukārt 2.2.1.4.i investīcijas pieejamais apjoms ir 45 143 000 EUR. Papildus 20 komersanti (par aptuveni 10 milj. EUR) ir izrādījuši vēlmi iesniegt projekta pieteikumu 2.2.1.4.i investīcijas ietvaros. Līdz ar to iespējams secināt, ka 2.2.1.4.i ietvaros ir tirgus pieprasījums. Sniegtais atbalsts 2.2.1.4.i investīcijā dos iespēju uzņēmumiem iegādāties digitālās tehnoloģijas iekārtas, lai digitalizēt un efektivizēt ražošanas procesu, ieviestu modernus datu uzglabāšanas risinājumus. Neapgūtā finansējuma pārdala sniegs iespēju atbalstīt vairāk uzņēmumu.

Investīcijas 2.3.1.2.i ietvaros neapgūtais finansējums saistāms ar tirgus pieprasījumu pēc digitālajām apmācībām, jo šobrīd notiek arī citu atbalsta programmu un investīciju īstenošana, kas paredz apmācības gan uzņēmumu darbiniekiem, kā arī individuālās apmācības, lai uzlabotu nodarbināto digitālās prasmes. Attiecīgi tiek veiktas izmaiņas MK noteikumu 7. un 9 punktā, kur tiek veiktas izmaiņas investīcijas 2.3.1.2.i finansējuma apmērā, kā arī sasniedzamo mērķu rādītājos.


Pamatojoties uz norādīto problēmu par izslēgšanas kritēriju noilgumu, MK Noteikumu grozījuma projekts paredz papildināt MK noteikumus Nr. 529 ar 25.1 punktu, kurā tiek atrunāti nosacījumi, kādos gadījumos iestājas noilgums MK noteikumu Nr. 529 25.punktā minētajiem izslēgšanas kritērijiem.

Lai finansējuma saņēmējs korekti varētu attiecināt izmaksas un skaidri definēt projektā attiecināmās izmaksas,  kas minētas MK noteikumu Nr. 529 38.2.5., 38.2.6. apakšpunktā, 54., 55., 56. punktā, 61.2. apakšpunktā Ekonomikas ministrija ar MK noteikumu grozījumu projektu precizē attiecīgos MK noteikumu Nr. 529 punktus.

Lai finansējuma saņēmējs varētu attiecināt arī citus ar apmācību organizēšanu saistītos izdevumus, piemēram, ja mācības notiek visas dienas garumā, pie to organizācijas izmaksām var nodrošināt kafijas pauzi, MK noteikumu Nr. 529 grozījumu projekts paredz veikt grozījumu MK noteikumu Nr. 529 38.2.5. apakšpunktā, nosakot, ka investīcijas pirmās atlases kārtas ietvaros attiecībā uz gala labuma guvēju ir attiecināmas mācību projekta īstenošanas izmaksas, kas saistītas ar apmācību organizēšanu saistītām izmaksām, t.sk. izmantojamo telpu un iekārtu nomas izmaksas par apmācību laiku.

MK noteikumu Nr. 529 grozījumu projekts paredz veikt grozījumus MK noteikumu Nr. 529 38.2.5. apakšpunktā, nosakot, ka gala labuma guvēja darbinieku izmitināšanas izmaksas ir attiecināmas,  ja gala labuma guvējam atbalsts tiek piešķirts Komisijas regulas Nr. 2023/2831 ietvaros.

Lai precizētu, ka MK noteikumu Nr. 529 54., 55. un 56. punktos minēto izmaksu ietvarā būtu attiecināmas arī darbinieku jeb projekta īstenošanas personāla izmaksas, kas saistīti ar šajos punktos minētajām izmaksām, MK noteikumu Nr. 529 projekta grozījumos paredzēts veikt precizējumus MK noteikumu Nr. 529 54., 55., un 56. punktos, norādot, ka attiecināmas arī ir projekta īstenošanas personāla izmaksas, iekļaujot darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas.

Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 529 grozījumu projektu paredzēts precizēt MK noteikumu Nr.529 61.2. apakšpunktu, nosakot, ka pie nodokļu izņēmumiem investīcijas ietvaros ir attiecināmi nodokļi, kas saistīti ar valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas gadījumiem, uzskaitot MK noteikumu Nr. 529 noteiktos gadījumus.

Papildus Ekonomikas ministrija norāda, ja kāds no investīcijas otrās atlases kārtas finansējuma saņēmējiem ir noraidījis gala labuma guvējus, jo tas atbildis kādam no izslēgšanas kritērijiem, tad pēc MK noteikumu Nr. 529 grozījumu stāšanās spēkā finansējuma saņēmējs var pārvērtēt iesniegto pieteikumu atbalsta saņemšanai.

Lai 2.3.1.2.i investīcijas ietvaros sasniegtu noteiktos rādītājus un veicinātu uzņēmumu digitālo prasmju attīstību, Ekonomikas ministrija veic izmaiņas MK noteikumu Nr. 529 grozījumu projekta 80. punktā, nosakot, ka atbalsts gala labuma guvējam un finansējuma saņēmējam netiek sniegts, ja mācības tiek sniegtas saistībā ar konkrētām jomām vai darbībām (piemēram, ieroču un municījas tirdzniecība, tabakas izstrādājumu ražošana un tirdzniecība u.c.).  Tāpat kā līdz šim, finansējuma saņēmējam ir jāvērtē darba devēju pieteikumi atbalstam un tajos jāvērtē princips “Nenodarīt būtisku kaitējumu”, kas nozīmē, principa ievērošanu komercdarbības atbalsta sniegšanā, lai darba devēja iesniegumā iekļautajai atbalstāmajai darbībai ir nebūtiska vai neesoša paredzamā ietekme uz visiem vides mērķiem, vērtējot gan tiešās, gan primārās netiešās sekas visā aprites ciklā.

 
Citi tehniskie precizējumi, kas veikti MK Noteikumu Nr. 529 grozījuma projekta ietvaros:
1) Saskaņā ar to, ka EIROPAS PARLAMENTA UN PADOMES REGULA (ES, Euratom) 2018/1046 (2018. gada 18. jūlijs) par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 (turpmāk – Komisijas regula Nr. 2018/1046) ir zaudējusi spēku, MN Noteikumu grozījumu projektā tiek veikti precizējumi, aizstājot Komisijas regulu Nr. 2018/1046 ar Eiropas Parlamenta un 2) Padomes 2024. gada 23. septembra Regulu (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādātā redakcija) (turpmāk – Komisijas regula Nr. 2024/2509).
Tiek veikts tehnisks precizējums MK noteikumu Nr. 529 grozījumu projekta 53.1. apakšpunktā, pievienojot, ka attiecināmas ir arī jaunradītu darba vietu izmaksas, saskaņā ar   44.1.2.2. apakšpunktā minēto, jo 44.1.2.2. apakšpunktā minēts, ka investīcijas otrās atlases kārtas ietvaros ir attiecināmas izmaksas jaunu darba vietu radīšanai vai gadījumos, ja esošo darba vietu aprīkojums ir nolietojies un tiek norakstīts, – nepieciešamā aprīkojuma (biroja mēbeles un tehnika, datorprogrammas un licences) iegāde ne vairāk kā 3000 euro apmērā vienai darba vietai visā projekta īstenošanas laikā. Bez šī precizējuma abi punkti nav saistīti un izmaksu attiecināmībā var rasties interpretācijas risks.

 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk