Anotācija (ex-ante)

22-TA-1403: Cits plānošanas dokumenta (grozījumu) projekts (Groza ar plānošanas dokumentu)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2017. gada 23. augusta rīkojumā Nr. 447 "Par informācijas sabiedrības attīstības pamatnostādņu ieviešanu publiskās pārvaldes informācijas sistēmu jomā (mērķarhitektūras 22.0. versija)"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
 1. MK 2015. gada 17. novembra noteikumu Nr. 653 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību" 2.2.1.1. pasākuma "Centralizētu publiskās pārvaldes IKT platformu izveide, publiskās pārvaldes procesu optimizēšana un attīstība" īstenošanas noteikumi" 4. punkts.

2. MK 2016. gada 10. februāra rīkojuma Nr. 136 "Par informācijas sabiedrības attīstības pamatnostādņu ieviešanu publiskās pārvaldes informācijas sistēmu jomā" 4.1 punkts.

3. Ministru kabineta 2022. gada 29. marta rīkojums Nr. 225 (prot. Nr. 18 33. §) "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 15. jūlija rīkojumā Nr. 374 "Par darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību" 2.2.1.1. pasākuma "Centralizētu publiskās pārvaldes IKT platformu izveide, publiskās pārvaldes procesu optimizēšana un attīstība" un 2.2.1.2. pasākuma "Kultūras mantojuma digitalizācija" projektu iesniegumu atlases 1. un 2. kārtas projektu sarakstu Eiropas Savienības fondu 2014.–2020. gada plānošanas periodam"" (turpmāk – 2022. gada 29. marta grozījumi MK rīkojumā Nr. 374).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Tiek mainīts projekta Nr. 2.2.1.1/17/I/025 "Vienotās neatliekamās medicīniskās palīdzības un katastrofu medicīnas vadības informācijas sistēmas attīstība (1. kārta)" (turpmāk – 1. kārtas projekts) apraksts un tvērums, grozot atsevišķas paredzētās darbības, ņemot vērā, ka ar 2022. gada 29. marta grozījumiem MK rīkojumā Nr. 374 tika samazināts 1. kārtas projektam piešķirtais finansējums un palielināts projekta Nr. 2.2.1.1/20/I/001 "Vienotās neatliekamās medicīniskās palīdzības un katastrofu medicīnas vadības informācijas sistēmas attīstība (2. kārta)" finansējums. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ar MK 2017. gada 23. augusta rīkojumu Nr. 447 "Par informācijas sabiedrības attīstības pamatnostādņu ieviešanu publiskās pārvaldes informācijas sistēmu jomā (mērķarhitektūras 22.0. versija)" (turpmāk – MK rīkojums Nr. 447) apstiprināts 1. kārtas projekta  apraksts (kopsavilkums), nosakot minētā projekta darbības, īstenošanas laiku un finansējuma kopējo apjomu.

Vienošanās Nr. 2.2.1.1/17/I/025 starp Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestu (turpmāk – NMPD) un Centrālo finanšu un līgumu aģentūru (turpmāk –  CFLA) par Projekta īstenošanu tika noslēgta 2018. gada 25. maijā, nosakot sākotnējo projekta darbību īstenošanas laiku – 32 mēneši, t.i. līdz 2021. gada 24. janvārim, projekta finansējuma kopējo apjomu – 1 000 000,00 euro. Vienošanās ar CFLA grozījumu rezultātā Projekta īstenošanas termiņš tika pagarināts, nosakot projekta darbību īstenošanas laiku – 36 mēneši, t.i. līdz 2021. gada 24. maijam. 

1. kārtas projektā iekļauto darbību "Izveidot portālā www.latvija.lv elektronisko pakalpojumu "Pirmās palīdzības apmācība"" un "Brigāžu darbu nodrošinošo kompleksu operatīvajā medicīniskajā transportā iegāde" pārcelšana no 1. kārtas projekta uz NMPD projektu Nr. 2.2.1.1/20/I/001 "Vienotās neatliekamās medicīniskās palīdzības un katastrofu medicīnas vadības informācijas sistēmas attīstība (2. kārta)" (turpmāk – 2. kārtas projekts) tika saskaņota ar VARAM (2021. gada 19. maija vēstule Nr. 11-2/4835) un atbilstoši precizētajam 1. kārtas projekta  detalizētajam aprakstam ar samazinātu tvērumu 2021. gada 24. maijā noslēdzās 1. kārtas projekta īstenošana.

Atbilstoši Vienošanās Nr. 2.2.1.1/17/I/025 aktuālajai redakcijai 1. kārtas projektā iekļautas tādas darbības, kā:
- uzlabot operatīvo medicīnisko datu aprites ātrumu par pacienta veselības stāvokli neatliekamās medicīniskās palīdzības (turpmāk – NMP) izsaukuma laikā precīzāka lēmuma pieņemšanai par nepieciešamo ārstēšanas apjomu;
- ieviest risinājumu integrācijai ar veselības nozares datu noliktavu un citām ārējām sistēmām, ieviešot ārējās informācijas plūsmas centralizāciju, pārvaldību un kontroli, lai nodrošinātu papildu medicīnisko datu par pacientu pieejamību no citām veselības nozares institūcijām;
- izstrādāt koplietošanas funkcionalitāti elektroniskas dokumentācijas ieviešanai pacienta nodošanai/pieņemšanai no NMP brigādes slimnīcā un veikt pilotieviešanu sadarbībā ar vismaz 3 slimnīcām;
- ieviest tehniskos risinājumus neatliekamās medicīnas kvalitātes kontroles kritēriju elektroniskai uzraudzībai un analīzei un automatizētus risinājumus datu ievades kvalitātes uzlabošanai;
- ieviest risinājumu NMPD struktūrvienības – Specializētās medicīnas centra brigāžu elektroniskai pārvaldībai;
- pilnveidot Dispečerizācijas risinājuma lietotāju lomas un funkcionalitātes, optimizējot NMP izsaukuma izpildes laikā nepieciešamo medicīnisko datu par pacientu attēlošanu (gan no iekšējās, gan ārējām sistēmām), lai uzlabotu ārstniecības personu pieņemtos lēmumus par optimālāko ārstniecības apjomu pacientam;
- izveidot portālā www.latvija.lv elektronisko pakalpojumu "Pirmās palīdzības apmācība";
- nodrošināt NMPD Informācijas sistēmas (turpmāk – IS) un datu drošību, veicot NMPD IS drošības auditu un, pamatojoties uz izstrādātajām rekomendācijām, pilnveidot NMPD IS drošības politiku un lietotāju pārvaldību.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
NMPD 1. kārtas projekta īstenošanu ietekmēja vairāki faktori – aizkavējusies iepirkuma procedūra atklātam konkursam "Elektroniskā pakalpojuma "Pirmās palīdzības apmācība" izveide un uzturēšana", jo izsludinātais iepirkums pirmajā reizē beidzās bez rezultāta, un bija iebildumi no apmācītājorganizācijām. Šo faktoru ietekmē NMPD 1. kārtas projektā nebija iespējams realizēt elektronisko pakalpojumu "Pirmās palīdzības apmācība". Vienlaikus  par NMPD 1. kārtas projektā plānotajām brigāžu darbu nodrošinošo kompleksu (turpmāk - BDN kompleksi) operatīvajā medicīniskajā transportā iegādes izmaksām bija iespējams iegādāties tikai 2 šādus BDN kompleksus, taču, ņemot vērā, ka arī 2. kārtas projektā, kas apstiprināts ar MK 2020. gada 7. janvāra rīkojumu Nr. 11 "Par informācijas sabiedrības attīstības pamatnostādņu ieviešanu publiskās pārvaldes informācijas sistēmu jomā (mērķarhitektūras 52.0. versija)" un īstenošanas termiņu līdz  2023. gada 6. jūlijam, ir paredzēta operatīvās darbības mobilitātes risinājumu attīstība, tika nolemts NMPD 1. kārtas projektā plānoto finansējumu BDN kompleksu iegādei pārcelt uz NMPD 2. kārtas projektu. Ar 2022. gada 29. marta grozījumiem MK rīkojumā Nr. 374 NMPD 1. kārtas projekta finansējums samazināts par 146 160 euro, pārceļot 1. kārtas projektā neīstenotās aktivitātes uz NMPD 2. kārtas projektu. Tādējādi NMPD 1. kārtas projekta finansējums ir samazināts līdz 853 840 euro, bet NMPD 2. kārtas projekta finansējums palielināts līdz 4 916 160 euro.

MK rīkojumā Nr. 447 noteiktais 1. kārtas projekta finansējums, mērķi un projekta iznākuma un rezultāta rādītāji neatbilst samazinātajam projekta tvērumam.
Risinājuma apraksts
Rīkojuma projekts paredz šādus būtiskākos grozījumus 1. kārtas projekta aprakstā:

1. projekta 2. mērķi:
"Nodrošināt lietotājiem draudzīgu pirmās palīdzības sniegšanas apmācību pakalpojuma pieejamību" aizstāt ar jaunu mērķi "Sagatavot prasības pirmās palīdzības sniegšanas apmācību pārvaldības informācijas sistēmai";

2. projekta 7. darbību "Izveidot portālā www.latvija.lv elektronisko pakalpojumu "Pirmās palīdzības apmācība"" aizstāt ar darbību
"Sagatavot prasības pirmās palīdzības sniegšanas apmācību pārvaldības informācijas sistēmai, t.sk., elektroniskajam pakalpojumam "Pirmās palīdzības apmācība"";

3. no projekta izslēgt:
 - 3.1. projekta rezultāta rādītāju "Uzlabota pirmās palīdzības apmācību pieejamība";
 - 3.2. projekta iznākuma rādītāju "Izveidots jauns e-pakalpojums".

Rīkojuma projekts paredz MK rīkojumā Nr. 447 šādu grozījumu:
- samazināt projekta izmaksas no 1 000 000 euro uz 853 840 euro.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
1. mērķa – pilnveidot NMP pamatdarbības procesus un veicināt sadarbspēju ar citām veselības nozares institūcijām - Mērķa grupa ir visi Latvijas iedzīvotāji, kuru dzīvība un veselība kritiskās situācijās ir atkarīga no NMP pakalpojuma efektivitātes.
2. mērķa – Sagatavot prasības pirmās palīdzības sniegšanas apmācību pārvaldības informācijas sistēmai – mērķa grupa ir jebkurš Latvijas iedzīvotājs kā privāta persona, kas izvēlas apgūt vai atkārtot pirmās palīdzības prasmes.
 
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
2. mērķa – Sagatavot prasības pirmās palīdzības sniegšanas apmācību pārvaldības informācijas sistēmai – mērķa grupa ir jebkurš Latvijas uzņēmums, organizācija vai institūcija neatkarīgi no īpašuma formas, kad darba devējs kā juridiska persona piesaka savus darbiniekus pirmās palīdzības apmācībai darba drošības pilnveidošanai.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
1. kārtas projekta kopējie izdevumi tika plānoti 1 000 000 euro apmērā (ERAF finansējums – 850 000 euro apmērā un valsts budžeta finansējums –150 000 euro apmērā).

Atbilstoši Rīkojuma projektam, mainot 1. kārtas projekta tvērumu, 1. kārtas projekts tiks realizēts par 853 840 euro (ERAF finansējums – 725 764 euro apmērā un valsts budžeta finansējums – 128 076 euro apmērā).
 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Kopējās 1. kārtas projekta izmaksas tiek samazinātas no sākotnēji plānotajām izmaksām par 146 160 euro (ERAF finansējums – 124 236 euro apmērā un valsts budžeta finansējums – 21 924 euro apmērā).
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
2022. gadā saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam netika plānoti budžeta izdevumi, ņemot vērā, ka projekta īstenošana ir noslēgusies 2021. gada 24. maijā.

1. kārtas projekta ietvaros plānotie izdevumi:
No 2018. gada līdz 2021. gadam:
2018. gadā – 254 188 euro (ERAF finansējums – 216 060 euro apmērā un valsts budžeta finansējums – 38 128 euro apmērā), 2019. gadā – 97 115 euro (ERAF finansējums – 82 548 euro apmērā un valsts budžeta finansējums – 14 567 euro apmērā), 2020. gadā – 271 017 euro (ERAF finansējums – 230 364 euro apmērā un valsts budžeta finansējums – 40 653 euro apmērā), 2021. gadā 231 520 euro (ERAF finansējums – 196 792 euro apmērā un valsts budžeta finansējums – 34 728 euro apmērā).
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Lai nodrošinātu ilgtspējīgu 1. kārtas projekta rezultātā izstrādāto IKT risinājumu darbību, pēc 1. kārtas projekta beigām, sākot ar 2022. gadu paredzētas ikgadējās informācijas sistēmu un infrastruktūras uzturēšanas izmaksas 77 000 euro gadā.

Uzturēšanas izmaksas veido: izstrādāto un ieviesto informācijas sistēmu, to konfigurāciju un izveidoto integrācijas risinājumu uzturēšana.

Veselības ministrija (16.05.2022 vēstule Nr.01-13FM-1/2439) ir iesniegusi Finanšu ministrijā priekšlikumus valsts pamatbudžeta bāzes izdevumu 2021.-2023. gadam precizēšanai, tai skaitā paredzot apakšprogrammā 39.04.00 “Neatliekamā medicīniskā palīdzība” palielināt budžeta bāzes izdevumus 2023. gadam un turpmāk ik gadu 77 000 euro apmērā, lai nodrošinātu programmas 62.00.00 „Eiropas reģionālās attīstības fonda (ERAF) projektu un pasākumu īstenošana” 62.08.00 apakšprogrammas „Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) projektu veselības jomā īstenošana (2014-2020)” ietvaros Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta realizētā projekta Nr. 2.2.1.1/17/I/025 „Vienotās neatliekamās medicīniskās palīdzības un katastrofu medicīnas vadības informācijas sistēmas attīstība (1 .kārta)” uzturēšanu.

4.1.1. Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 7. janvāra rīkojumā Nr. 11 "Par informācijas sabiedrības attīstības pamatnostādņu ieviešanu publiskās pārvaldes informācijas sistēmu jomā (mērķarhitektūras 52.0. versija)"

Pamatojums un apraksts
Neīstenotās 1. kārtas projekta  aktivitātes ir pārceltas uz NMPD 2. kārtas projektu. Tādējādi jāveic grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 7. janvāra rīkojumā Nr. 11 "Par informācijas sabiedrības attīstības pamatnostādņu ieviešanu publiskās pārvaldes informācijas sistēmu jomā (mērķarhitektūras 52.0. versija)" un ar to apstiprinātajā projekta konsolidētajā aprakstā. Abi grozījumi pieņemšanai MK tiek virzīti vienlaikus.
 
Atbildīgā institūcija
Veselības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalības pasākumu organizēt nav nepieciešams, jo projekts neietekmē sabiedrību tiešā veidā.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Nacionālais veselības dienests
  • VSIA Bērnu klīniskā universitātes slimnīca
  • VSIA Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca; SIA Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Pirmās palīdzības sniegšanas apmācību pakalpojuma īstenošana pārcelta uz 2. kārtas projektu. Pārceļot 1. kārtas projektā neizmantoto finansējuma daļu uz 2. kārtas projektu, tiks efektīvi īstenots pirmās palīdzības sniegšanas apmācību pakalpojums, tātad tiks radīts jauns e-pakalpojums, kas pakalpojuma izmantotājiem ļaus apgūt zināšanas par pirmās palīdzības sniegšanu.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ar grozījumiem tiks panākts, ka 1. kārtas projektā neizmantotā finansējuma daļa tiks pārcelta uz 2. kārtas projektu, rezultātā tiks efektīvi īstenots 1. kārtas projektā sākotnēji paredzētais projekta iznākuma rādītājs "Izveidots jauns e-pakalpojums".

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ar grozījumiem tiks panākts, ka 1. kārtas projektā neizmantotā finansējuma daļa tiks pārcelta uz 2. kārtas projektu, rezultātā tiks efektīvi īstenots 1. kārtas projektā sākotnēji paredzētais projekta iznākuma rādītājs "Izveidots jauns e-pakalpojums", kas veicinās pirmās palīdzības apmācību pieejamību tiešsaistē. 

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ar grozījumiem tiks panākts, ka 1. kārtas projektā neizmantotā finansējuma daļa tiks pārcelta uz 2. kārtas projektu, un rezultātā būs iespēja 2. kārtas projektā īstenot sākotnēji 1. kārtas projektā paredzēto pirmās palīdzības e-apmācību izveidi, uzlabojot pirmās palīdzības apmācību pieejamību tiešsaistē, kas kopumā uzlabos prasmes un iespējas sniegt pirmo palīdzību.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi