Anotācija

24-TA-1966: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa noteikumos Nr. 197 "Atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai platībatkarīgo un dzīvniekatkarīgo saistību īstenošanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa noteikumos Nr. 197 "Atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai platībatkarīgo un dzīvniekatkarīgo saistību īstenošanai"" (turpmāk – noteikumu projekts) ir sagatavots, pamatojoties uz Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta ceturto un septīto daļu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Izdarīt grozījumus Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa noteikumos Nr. 197 "Atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai platībatkarīgo un dzīvniekatkarīgo saistību īstenošanai" (turpmāk – noteikumi Nr. 197/2023), lai pilnveidotu atbalsta intervenču administrēšanu un īstenošanu, kā arī lai ieviestu praksē Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plāna 2023.–2027. gadam (turpmāk – KLP SP (2023.–2027.)) grozījumus, kas saskaņoti ar Eiropas Komisiju (turpmāk – EK).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Zemkopības ministrija ir izdarījusi kārtējos KLP SP (2023.–2027.) grozījumus, lai labvēlīgāk pielāgotu atsevišķus agrovides un klimata atbalsta saņemšanas nosacījumus, tostarp palielinot atsevišķu intervenču atbalsta likmes jau attiecībā uz 2024. pieprasījumu gadu. Šos grozījumus ir apstiprinājusi Eiropas Komisija, un tie ir jāiekļauj noteikumos Nr. 197/2023, lai nodrošinātu to atbilstošu īstenošanu.

Vienlaikus, saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 13. septembra rīkojumu Nr. 743 "Par Lauksaimniecības datu centra likvidāciju" (turpmāk - rīkojums Nr. 743), ir noteikts, ka Lauku atbalsta dienests ar 2025. gada 1. janvāri ir Lauksaimniecības datu centra funkciju pārņēmējs. Līdz ar to ir nepieciešams precizēt plānotās izmaiņas jāiekļauj noteikumos Nr. 197/2023, jo Lauksaimniecības datu centrs bija iesaistīts atsevišķu intervenču īstenošanā, nodrošinot sadarbību ar Lauku atbalsta dienestu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar rīkojumu Nr. 743, ir nepieciešams savlaicīgi aktualizēt normatīvajos aktos līdz šim iekļautās redakcijas, kas attiecas uz lauksaimniecības dzīvnieku datubāzēm un reģistriem. Pašlaik tiek izmantos termins "Lauksaimniecības datu centra reģistrs".
Risinājuma apraksts
Lauksaimniecības datu centra reģistrs pēc būtības ir tas pats lauksaimniecības dzīvnieku reģistrs, tamdēļ nepieciešams aktualizēt izmantoto terminoloģiju. 

Lai atrisinātu konstatētās problēmas, ar noteikumu projekta
1) 1. punktu tiek grozīts noteikumu Nr. 197/2023 4. punkts, to izsakot jaunā redakcijā nemainot tā jēgu un faktiski aizstājot vārdus "Lauksaimniecības datu centra reģistrs" ar vārdiem "lauksaimniecības dzīvnieku reģistrs";
2) 8. punktu tiek grozīts noteikumu Nr. 197/2023 55.3.3. apakšpunkts, to izsakot jaunā redakcijā nemainot tā jēgu un faktiski aizstājot vārdus "Lauksaimniecības datu centra reģistrs" ar vārdiem "lauksaimniecības dzīvnieku reģistrs";
3) 9. punktu tiek grozīts noteikumu Nr. 197/2023 56.2. apakšpunkts, to izsakot jaunā redakcijā, faktiski aizstājot vārdus "Lauksaimniecības datu centra reģistrs" ar vārdiem "lauksaimniecības dzīvnieku reģistrs", kā arī papildus aktualizēta pārejā šī punkta redakcija, svītrojot atsauces uz konkrētiem datumiem, kad jāveic datu aktualizēšana. Skaidrības labad tiek noteikts, ka datiem kā tādiem lauksaimniecības dzīvnieku reģistrā ir jābūt kārtējā gadā iesniegtiem, lai administrējošajai iestādei būtu zināms bišu stropu skaits, savukārt šie ziņojuma primārie dati ir jāaktualizē tiklīdz bišu ganāmpulkā ir notikušas izmaiņas, ne biežāk.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 197/2023 5. punkta pašreizējā redakcijā ir noteikts, ka intervencē LA10.4."Biškopības vienību apsaimniekošana apputeksnēšanas vajadzībām" biškopji atbalsta saņemšanai par nodrošinātajiem apputeksnēšanas pakalpojumiem var pieteikt gan savu apsaimniekoto zemi, gan citas personas apsaimniekošanā esošu zemi, ja zemes apsaimniekotājs ir piekritis apputeksnēšanas pakalpojuma saņemšanai, tostarp noslēdzot mutvārdu vienošanos. Šādu apputeksnēšanas pakalpojumu var sniegt arī uz pašvaldības vai valsts īpašumā esošām platībām, bet šobrīd nav specifiski atrunāts kā šāda rīcība tiek saskaņota.
Risinājuma apraksts
Lai neuzliktu papildus slogu nevienai no pusēm attiecībā uz to, ka bites ielido apputeksnēšanas nolūkā arī uz pašvaldības vai valsts īpašumā esošām platībām, nav nepieciešams pieprasīt ikreizēju bišu lidošanas maršruta saskaņojumu.
Ar noteikumu projekta 2. punktu jaunā redakcijā ir izteikts noteikumu Nr. 197/2023 5. punkts, to faktiski papildinot ar jaunu teikumu, nosakot, ka atbalsta pretendenta piekrišanas apliecinājums nav jāsaņem, ja apputeksnēšanas pakalpojums tiek sniegts valsts vai pašvaldības īpašumā esošajā platībā.
Problēmas apraksts
Lai biškopji saņemtu intervences LA10.4."Biškopības vienību apsaimniekošana apputeksnēšanas vajadzībām" atbalstu, ik gadu ir jāizpilda dažādas prasības, tostarp prasība par minimālo stropu skaitu ganāmpulkā, lai pretendētu uz šo maksājumu. 
Medusbites ik gadus ciešs dažādu faktoru ietekmē. Atsevišķos gadījumos postījumi var būt tik būtiski, ka visa bišu saime aiziet bojā un atbalsta pretendentam vairs nav iespējams izpildīt atbalsta saņemšanas nosacījumus. Šobrīd noteikumos Nr. 197/2023 nav atrunāti visi gadījumi, kas uzskatāmi par pamatotiem iemesliem, kuru dēļ saistības var pārtraukt, neatmaksājot iepriekš saņemto atbalstu, ja bites ir gājušas bojā.
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projekta 3. punktu jaunā redakcijā ir izteikts noteikumu Nr. 197/2023 23. punkts, to faktiski papildinot ar jauniem nosacījumiem kuri ir tie faktori, kas var ietekmēt kopējo medusbišu skaitu ganāmpulkā. Līdz ar to tiek noteikts, ka saistības var pārtraukt, neatmaksājot iepriekš saņemto atbalstu šo noteikumu 2.1.4. apakšpunktā minētajā intervencē, arī gadījumos, ja kādā no saistību gadiem atbalsta pretendenta medusbites ir cietušas klimatisko apstākļu dēļ vai to dabīgo ienaidnieku kā kukaiņu (tostarp parazītiskie), zīdītāju (tostarp plēsēju) un putnu nodarītā postījuma dēļ tiktāl, ka bišu saime gājusi bojā un to kopējais norādītais skaits lauksaimniecības dzīvnieku reģistrā ir zem minimālā skaita, par ko tiek piešķirts atbalsts.
Problēmas apraksts
Pašlaik noteikumu Nr. 197/2023 31.3.1. apakšpunkts nosaka kā ir jāapsaimnieko četrus metrus platā buferjosla, bet 31.3.2. apakšpunkts, - astoņus metrus platā buferjosla, lai izpildītu atbalsta saņemšanas nosacījumus agrovides intervencē LA10.1. "Zaļās joslas". Lauksaimnieki ir norādījuši, ka nepieciešams redakcionāli precizēt apsaimniekošanas prasības, kas attiecas uz četrus metrus plato buferjoslu, lai tās nebūtu pārprotamas attiecībā uz gadījumiem, kad lauksaimnieks izvēlas kārtējā sezonā nenovākt apaugumu un to atstāt līdz nākamās sezonas martam neskartu, tādējādi rūpējoties par bioloģisko daudzveidību rudens - ziemas periodā, šajās platībās. Jau šobrīd šāda rīcība ir skaidri definēta attiecībā uz astoņus metrus plato buferjoslu apsaimniekošanu.
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projekta 4. punktu jaunā redakcijā ir izteikts noteikumu Nr. 197/2023 31.3.1. apakšpunkts, to faktiski papildinot ar jaunu teikumu, kas nosaka, ka ja četrus metrus platās buferjoslas zaļo masu saglabā neskartu līdz nākamās sezonas 15. martam un buferjoslas atrašanās vietu nemaina, tad apaugumu nopļauj pilnā garumā līdz ar zemi un atstāj vai sasmalcina.
Problēmas apraksts
Šobrīd intervencē LA10.3. "Paaugstinātu labturības prasību un emisiju mazinošā lopkopība" dziļajās kūtīs un ārpus tām ierīkotajās nojumēs, kur uzturas liellopi, pakaišu daudzuma samazināšanai var izmantot biokompostētāju. Lai nodrošinātu līdzvērtīgu atbalsta apjomu saņemšanu tām saimniecībām, kas izmanto un kas neizmanto biokompostētāju, ir jānosaka visiem vienāda prasība par obligātu šī līdzekļa izmantošanu, kas vienlaikus ļaus prognozētāk nodrošinās plānoto klimta mērķu sasniegšanu nozarē.
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projekta
1) 5. punktu jaunā redakcijā ir izteikts noteikumu Nr. 197/2023 49.1.5. apakšpunkts; 
2) 6. punktu jaunā redakcijā ir izteikts noteikumu Nr. 197/2023 49.2.4. apakšpunkts.
Problēmas apraksts
Lauku atbalsta dienests administrējot intervences LA10.3. atbalstu ir konstatējis nepieciešamību redakcionāli pilnveidot noteikumu Nr. 197/2023 50. punkta redakciju, lai atbalsta pretendentiem, kuri piesakās uz atbalstu gan slaucamām govīm, gan gaļas liellopiem, izprastu, ka katrai šo dzīvnieku grupai ir nepieciešams savs atsevišķs barības devu plāns, jo tiem noteikumu Nr. 197/2023 49.1.1. un  49.2.1. apakšpunktā ir noteikti atšķirīgi rādītāji. 
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projekta 7. punktu jaunā redakcijā ir izteikts noteikumu Nr. 197/2023 50. punkts, to faktiski papildinot ar prasības piemērošanu skaidrojošiem vārdiem, kas nosaka, ka slaucamām govīm un gaļas liellopiem ir jāiesniedz katram savs attiecīgā ganāmpulka barības devu plāns, nevis viens uz viesiem kopīgs. 
Problēmas apraksts
Ar Eiropas Komisijas Īstenošanas lēmumu, ar kuru apstiprināti grozījumi Latvijas 2023.–2027. gada KLP stratēģiskajā plānā, ir noteikts, ka vairākām agrovides intervencēm ir iespējams piemērot paaugstinātas atbalsta likmes vai paplašināt atbalsttiesīgo platību. Šīs prasības šobrīd nav spēkā.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu jauno EK apstiprināto prasību spēkā stāšanos, ir nepieciešams veikt grozījumus vairākos noteikumu Nr. 197/2023 nosacījumos un prasībās.

Ar noteikumu projekta
1) 10. punktu noteikumu Nr. 197/2023 57.1. apakšpunkts tiek izteikts jaunā redakcijā, nosakot, ka līdzšinējo 60 euro vietā, atbalsts būs lielāks, - turpmāk 80 euro;
2) 11. punktu noteikumi Nr. 197/2023 tiek papildināt ar jaunu apakšpunktu Nr. 59.2.1.1, ar ko tiek paplašināta atbalsttiesīgā platība intervences LA10.5.
3) 13. punktu noteikumi Nr. 197/2023 tiek papildināt ar jaunu apakšpunktu Nr. 63.1.1.1, ar ko tiek noteikta jauna atbalsta likme 90 euro par 0. klases zālāju hektāru;
4) 14. punktu noteikumu Nr. 197/2023 63.1.1. apakšpunkts tiek izteikts jaunā redakcijā, nosakot, ka līdzšinējo 96 euro vietā, atbalsts būs lielāks, - turpmāk 140 euro;
5) 15. punktu noteikumu Nr. 197/2023 63.1.2. apakšpunkts tiek izteikts jaunā redakcijā, nosakot, ka līdzšinējo 166 euro vietā, atbalsts būs lielāks, - turpmāk 180 euro;
6) 16. punktu noteikumu Nr. 197/2023 63.1.3. apakšpunkts tiek izteikts jaunā redakcijā, nosakot, ka līdzšinējo 214 euro vietā, atbalsts būs lielāks, - turpmāk 250 euro;
7) 17. punktu noteikumu Nr. 197/2023 63.1.4. apakšpunkts tiek izteikts jaunā redakcijā, nosakot, ka līdzšinējo 338 euro vietā, atbalsts būs lielāks, - turpmāk 400 euro;
8) 18. punktu noteikumu Nr. 197/2023 63.2.1. apakšpunkts tiek izteikts jaunā redakcijā, nosakot, ka līdzšinējo 96 euro vietā, atbalsts būs lielāks, - turpmāk 130 euro;
9) 19. punktu noteikumu Nr. 197/2023 63.2.2. apakšpunkts tiek izteikts jaunā redakcijā, nosakot, ka līdzšinējo 115 euro vietā, atbalsts būs lielāks, - turpmāk 150 euro;
10) 20. punktu noteikumi Nr. 197/2023 tiek papildināt ar jaunu apakšpunktu Nr. 63.3., ar ko tiek noteikta jauna atbalsta likme 30 euro par zālāju hektāru, kur tiek nodrošināta zālāju noganīšana ar savu ganāmpulku un par kuru izpildīta prasība, ka vidējais dzīvnieku blīvums ganību sezonā savā ganāmpulkā  ir vismaz 0,3 nosacītās liellopu vienība uz vienu hektāru;
11) 21. punktu noteikumi Nr. 197/2023 tiek papildināt ar jaunu 64.1 punktu, nosakot kuras atbalsta likmes var kumulēt savā starpā;
12) 24. punktu noteikumu Nr. 197/2023 71.1. apakšpunkts tiek izteikts jaunā redakcijā, nosakot, ka līdzšinējo 97 euro vietā, atbalsts būs lielāks, - turpmāk 103 euro;
13) 25. punktu noteikumu Nr. 197/2023 71.2. apakšpunkts tiek izteikts jaunā redakcijā, nosakot, ka līdzšinējo 46 euro vietā, atbalsts būs lielāks, - turpmāk 83 euro;
14) 26. punktu noteikumu Nr. 197/2023 71.4. apakšpunkts tiek izteikts jaunā redakcijā, nosakot, ka līdzšinējo 43 euro vietā, atbalsts būs lielāks, - turpmāk 46 euro;
15) 27. punktu noteikumu Nr. 197/2023 71.5. apakšpunkts tiek izteikts jaunā redakcijā, nosakot, ka līdzšinējo 95 euro vietā, atbalsts būs lielāks, - turpmāk 190 euro;
16) 28. punktu noteikumu Nr. 197/2023 71.6. apakšpunkts tiek izteikts jaunā redakcijā, nosakot, ka līdzšinējo 50 euro vietā, atbalsts būs lielāks, - turpmāk 64 euro;
17) 29. punktu noteikumi Nr. 197/2023 tiek papildināt ar jaunu apakšpunktu Nr. 71.7., ar ko tiek noteikta jauna atbalsta likme 14 euro par zālāju hektāru, par  intervences atbalsttiesīgu sertificētu platību, kas iekļauta bioloģiskās lauksaimniecības kontroles sistēmā, un, kas ir deklarēta kārtējā gada ģeotelpiskajā iesniegumā;
18) 33. punktu noteikumi Nr. 197/2023 tiek papildināt ar jaunu 73.1 punktu, nosakot kuras atbalsta likmes var kumulēt savā starpā;
19) 34. punktu noteikumu Nr. 197/2023 76. punkts tiek izteikts jaunā redakcijā, precizējot, kuras atbalsta likmes var savstarpēji kumulēt;
20) 37. punktu noteikumi Nr. 197/2023 tiek papildināt ar jaunu 5. nodaļu "Noslēguma jautājumi", kuras ietvaros tiek veiktas izmaiņās noteikumu Nr. 197/2023 nosacījumos, tos papildinot ar vairākiem jauniem punktiem, tomēr, attiecībā uz paaugstināto atbalsta likmju vai paplašināto atbalsttiesīgo platību attiecas tikai šie nodaļā jauniekļautie punkti: 
 a) noteikumu Nr. 197/2023 113. punkts, kas nosaka, kuras tieši jaunās atbalsta likmes ir attiecināmas par 2024. pieprasījuma gadu;
b) noteikumu Nr. 197/2023 114. punkts, kas nosaka, kuras tieši jaunās atbalsta likmes ir attiecināmas par 2025. pieprasījuma gadu.
Problēmas apraksts
Lauku atbalsta dienests administrējot intervences LA10.5. atbalstu ir konstatējis nepieciešamību redakcionāli pilnveidot noteikumu Nr. 197/2023 60.1.2. apakšpunkta redakciju, lai atbalsta pretendentiem, būtu skaidrāk izprotamas atbalsta saņemšanas prasības. Daļa lauksaimnieku kārtējā gadā nopļauj un savāc nopļauto sienu, piemēram, siena gubās vai ruļļos, bet neaizved šo savākto sienu uzreiz prom no lauka, uzglabājot to tur pat līdz brīdim, kad rodas nepieciešamība vai iespēja tos aizvest, piemēram ziemas periodā vai nākamās sezonas sākumā.
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projekta 12. punktu jaunā redakcijā ir izteikts noteikumu Nr. 197/2023 60.1.2. apakšpunkts, faktiski svītrojot prasību "un izvest", jo atbalstu var saņemt arī tad, ja siens ir nopļauts un savākts.
Problēmas apraksts
Ņemot vērā izmaiņas, kādas ir noteiktas ar EK apstiprinātajiem aktuālajiem grozījumiem KLP stratēģiskajā plānā, attiecībā un dzīvnieku blīvuma prasības piemērošanu saimniecību zālāju platībās, kuras ir iekļautas bioloģiskās lauksaimniecības kontroles sistēmā, ir jāhomogenizē prasība.  
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projekta 22. punktu jaunā redakcijā ir izteikts noteikumu Nr. 197/2023 67.3. apakšpunkts, nosakot, ka turpmāk augkopības atbalsta saņemšanai par ilggadīgo zālāju un aramzemē sēto zālāju platību ganību sezonā savā ganāmpulkā nodrošināt bioloģiski sertificētu dzīvnieku vidējo dzīvnieku blīvumu vismaz 0,3 nosacītās liellopu vienības uz vienu hektāru.
Problēmas apraksts
Lauku atbalsta dienests administrējot intervences LA11. atbalstu ir konstatējis divas redakcionālas kļūdas, kur ir nepareizas atsauces uz:
1) intervenci LA10.3. nevis LA11. (noteikumu Nr. 197/2023 67.5.2. apakšpunkts);
2) nepareizu kultūraugu grupu (noteikumu Nr. 197/2023 72.1. un 72.2. apakšpunkts);
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projekta:
1) 23. punktu jaunā redakcijā ir izteikts noteikumu Nr. 197/2023 67.5.2. apakšpunkts, faktiski aizstājot nekorekto atsauci uz noteikumu 2.1.3. apakšpunktu ar korekto atsauci uz noteikumu 2.1.6. apakšpunktu;
2) 30. punktu jaunā redakcijā ir izteikts noteikumu Nr. 197/2023 72.1. apakšpunkts, faktiski aizstājot nekorekto atsauci uz noteikumu 71.2. apakšpunktu ar korekto atsauci uz noteikumu 71.4. apakšpunktu;
3) 31. punktu jaunā redakcijā ir izteikts noteikumu Nr. 197/2023 72.2. apakšpunkts, faktiski aizstājot nekorekto atsauci uz noteikumu 71.2. apakšpunktu ar korekto atsauci uz noteikumu 71.4. apakšpunktu.
Problēmas apraksts
Situācijā, kad saimnieciskās darbības veicēji par mežsaimnieciskās darbības ierobežojumiem vai aizliegumiem pieprasa piešķirt atbalstu, Lauku atbalsta dienestam, brīdī, kad tiek pieņemts lēmums par konkrētā atbalsta piešķiršanu, ir nepieciešams vērtēt, vai konkrētā persona neatbilst nevienai no grūtībās nonākuša uzņēmuma pazīmēm. Šāda vērtēšana nav jāveic, fiziskai personai, zemnieku saimniecībai, zvejnieku saimniecībai, biedrībai vai nodibinājumam, taču tas šobrīd nav konkrēti atspoguļots noteikumos Nr. 197/2023, kas apgrūtina attiecīgo atbalstu administrēšanas gaitu. 
Risinājuma apraksts
Ir nepieciešams novērts redakcionālās nepilnības, ko konstatējis Lauku atbalsta dienests, tamdēļ ar noteikumu projekta
1) 35. punktu jaunā redakcijā ir izteikts noteikumu Nr. 197/2023 81.3. apakšpunkts, faktiski šī punkta redakciju papildinot ar attiecīgajiem izņēmumiem;
2) 36. punktu jaunā redakcijā ir izteikts noteikumu Nr. 197/2023 89.3. apakšpunkts, faktiski šī punkta redakciju papildinot ar attiecīgajiem izņēmumiem.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 197/2023 redakcija nesatur nodaļu "Noslēguma jautājumi", taču šobrīd ir radusies nepieciešamība šādu nodaļu iekļaut, lai tajā konkretizētu atsevišķu prasību īstenošanu.
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projekta 37. punktu, noteikumu Nr. 197/2023 ir papildināt ar 5. nodaļu "Noslēguma jautājumi". Nodaļā ir iekļauti šādi jauni noteikumu Nr. 197/2023 punkti: 113.; 114.; 115.; 116. 117. un 118. Skaidrojums par noteikumu Nr. 197/2023 punktiem 113. un 114. jau ir sniegti citā šīs anotācijas punktā iepriekš.
Ar noteikumu Nr. 197/2023 punktiem:
1) 115., - tiek noteikta rīcība attiecībā uz jaunu saistību uzņemšanas ierobežojumiem, sākot no 2026. pieprasījuma gada, intervencē LA10.1. "Zaļās joslas", kas saistīts ar nerezervētā finansējuma pieejamo apjomu; 
2) 116., - tiek noteikta rīcība attiecībā uz noteikumu Nr. 197/2023 33. un 72. punktā noteikto prasību īstenošanu, proti, to piemēro vēl tikai 2024. pieprasījuma gadam, jo šī prasība no 2025. pieprasījuma gadu zaudējusi savu aktualitāti;
3) 117.,  - tiek noteikta rīcība attiecībā uz noteikumu Nr. 197/2023 72.2 punktā noteikto prasību īstenošanu, proti, to piemēro tiklīdz spēku zaudē noteikumu Nr. 197/2023 72. punktā noteiktās prasības;
3) 118., - tiek noteikta rīcība attiecībā uz noteikumu Nr. 197/2023 107. punktā noteiktās iestāžu sadarbības kārtība izbeigšanu ar 2025. gada 1. janvāri, kad Lauksaimniecības datu centrs tiek likvidēts.
Problēmas apraksts
Ņemot vērā izmaiņas, kādas ir noteiktas ar EK apstiprinātajiem aktuālajiem grozījumiem KLP stratēģiskajā plānā, attiecībā un jaunu atbalsttiesīgo platību iekļaušanu intervencē LA10.5. "Zālāju biotopu apsaimniekošana", kas attiecas uz citiem ekoloģiski nozīmīgiem zālājiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās, kas šobrīd nav atbalsttiesīgi.
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projekta 38. punktu noteikumu Nr. 197/2023 2. pielikums tiek izteikts jaunā redakcijā, kurā aktualizēta atbalsttiesīgā platība.
Problēmas apraksts
Ievērojot iepriekšminētos grozījumus, kas tiek ieviesti ar šo noteikumu projektu, tostarp tehniskos precizējumus, ir atbilstoši jāgroza noteikumu Nr. 197/2023 3. pielikums.
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projekta 39. punktu noteikumu Nr. 197/2023 3. pielikums tiek izteikts jaunā redakcijā, lai aktualizētu šādu informāciju:
1) 2.1.  apakšnodaļas 2. un 3. punktā ir tehniski precizēti termini attiecībā uz vārdu "Lauksaimniecības datu centrs" aizstāšanu ar vārdiem "lauksaimniecības dzīvnieku reģistrs"; 
2) 2.2. apakšnodaļa papildināta ar trīs jauniem punktiem, kas nosaka jaunas konstatētās neatbilstības un tām piemērojamās sankcijas;
3) 2.5. apakšnodaļas 4. punktā ir tehniski precizēti termini, bet svītrots 5. punkts;
4) 2.6. apakšnodaļas 1. punktā ir precizēta piemērojamā sankcija;
5) 2.7. apakšnodaļas 4. punktā ir precizēta piemērojamā sankcija.
Problēmas apraksts
Brīdī, kad, attiecībā uz 2025. pieprasījuma gadu un turpmāk, netiks piemērots noteikumu Nr. 197/2023 72.2. apakšpunkts, jo tas saskaņā ar Noslēgumu jautājumos iekļauto 116. punkta redakciju zaudēs savu aktualitāti, joprojām tiek saglabāta prasība par to, ka intervencē LA11 "Bioloģiskā lauksaimniecība" noteikumu Nr. 197/2023 71.4. apakšpunktā minēto atbalstu papuvei piešķir tikai par to platības daļu, kas nepārsniedz 25 procentus no kopējās aramzemes platības.
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projekta 32. punktu noteikumi Nr. 197/2023 ir papildināti ar jaunu 72.2 punktu. Šīs izmaiņas ir jāskatās kontekstā ar Noslēgumu jautājumos iekļauto 116. un 117. punkta redakciju.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Fiziskas personas, kas pretendē uz Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai platībatkarīgo un dzīvniekatkarīgo maksājumiem
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir labvēlīga ietekme, jo saskaņā ar to tiks nodrošināta Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai platībatkarīgo un dzīvniekatkarīgo maksājumu piešķiršana un administrēšana pretendentiem, kas iesniegs iesniegumu un atbildīs atbalsta saņemšanas nosacījumiem. 2024. gadā to kopumā ir vairāk nekā 20 000 personu, kas piesakās atbalstam šādās agrovides un klimata intervencēs: LA10.1. "Zaļās joslas" (~ 9200 personu),  LA10.2. "Vidi saudzējošā dārzkopība" (~ 430 personu), LA10.3. "Paaugstinātu labturības prasību un emisiju mazinošā lopkopība" (~ 750 personu), LA10.4. "Biškopības vienību apsaimniekošana apputeksnēšanas vajadzībām"(~ 620 personu), LA10.5. "Zālāju biotopu apsaimniekošana" (~ 6100 personu) un LA11. "Bioloģiskā lauksaimniecība" (~ 3600 personu).
Noteikumu grozījumi nepastiprina prasības, kas jāizpilda dažādo atbalsta veidu saņemšanai, un pēc būtības nerada izmaiņas pastāvošajā praksē, bet tie ļautu lauksaimniekiem labāk uztvert atsevišķu atbalsta intervenču īstenošanas nosacījumus un administrēšanas gaitu, tostarp par 2024. gadā iesniegtajiem ģeotelpiskajiem iesniegumiem LA10.4., LA10.5. un LA11 piemērot lielākas atbalsta likmes.
Juridiskās personas
  • Juridiskas personas, kas pretendē uz Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai platībatkarīgo un dzīvniekatkarīgo maksājumiem
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir labvēlīga ietekme, jo saskaņā ar to tiks nodrošināta Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai platībatkarīgo un dzīvniekatkarīgo maksājumu piešķiršana un administrēšana pretendentiem, kas iesniegs iesniegumu un atbildīs atbalsta saņemšanas nosacījumiem. 2024. gadā to kopumā ir vairāk nekā 20 000 personu, kas piesakās atbalstam šādās agrovides un klimata intervencēs: LA10.1. "Zaļās joslas" (~ 9200 personu),  LA10.2. "Vidi saudzējošā dārzkopība" (~ 430 personu), LA10.3. "Paaugstinātu labturības prasību un emisiju mazinošā lopkopība" (~ 750 personu), LA10.4. "Biškopības vienību apsaimniekošana apputeksnēšanas vajadzībām"(~ 620 personu), LA10.5. "Zālāju biotopu apsaimniekošana" (~ 6100 personu) un LA11. "Bioloģiskā lauksaimniecība" (~ 3600 personu).
Noteikumu grozījumi nepastiprina prasības, kas jāizpilda dažādo atbalsta veidu saņemšanai, un pēc būtības nerada izmaiņas pastāvošajā praksē, bet tie ļautu lauksaimniekiem labāk uztvert atsevišķu atbalsta intervenču īstenošanas nosacījumus un administrēšanas gaitu, tostarp par 2024. gadā iesniegtajiem ģeotelpiskajiem iesniegumiem LA10.4., LA10.5. un LA11 piemērot lielākas atbalsta likmes.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās uzņēmumu attīstību un palielinās konkurētspēju.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās uzņēmumu izaugsmi un palielinās nozares konkurētspēju.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Fiziskām un juridiskām personām, kas nodarbojas ar lauksaimniecisko ražošanu, atbalsts veicinās uzņēmumu izaugsmi un palielinās konkurētspēju, tā palielinot nozares konkurētspēju kopumā.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Tiks kompensēti izdevumi par pastiprinātu agrovides un klimata intervenču īstenošanu, tā palielinot nozares konkurētspēju kopumā.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās lauksaimniecības uzņēmumu izaugsmi un palielinās konkurētspēju.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Netieši var ietekmēt nodarbinātību, saglabājot esošās un radot jaunas darbavietas lauksaimniecībā.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32018R848
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 30. maija Regula 2018/848 par bioloģisko ražošanu un bioloģisko produktu marķēšanu un ar ko atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 834/2007
Apraksts
Regula 848/2018
ES tiesību akta CELEX numurs
32022/2472
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 14. decembra Regula (ES) 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2022. gada 21. decembra, Nr. L 327)
Apraksts
Regula 2022/2472
ES tiesību akta CELEX numurs
32014R0702
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2014. gada 25. jūnija Regula (ES) Nr. 702/2014, ar kuru konkrētas atbalsta kategorijas lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2014. gada 1. jūlija, Nr. L 193)
Apraksts
Regula 702/2014
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R2115
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013
Apraksts
Regula 2021/2115

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 30. maija Regula 2018/848 par bioloģisko ražošanu un bioloģisko produktu marķēšanu un ar ko atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 834/2007
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2018/848 II pielikuma II daļas 1.9.6.5. punkta "c" apakšpunkts
3. punkts 
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
Vispārīga atsauce uz regulu 2018/848
29. punkts 
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 14. decembra Regula (ES) 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2022. gada 21. decembra, Nr. L 327)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2022/2472 2. panta 59. punkts
32. punkts 
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2014. gada 25. jūnija Regula (ES) Nr. 702/2014, ar kuru konkrētas atbalsta kategorijas lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2014. gada 1. jūlija, Nr. L 193)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 702/2014 2. panta 14. punkts
33. punkts 
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
regulas 2021/2115 III pielikums
35. punkts 
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Lauku atbalsta dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi