Anotācija (ex-ante)

23-TA-2232: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 1. septembra noteikumos Nr. 506 "Mēslošanas līdzekļu un substrātu identifikācijas, kvalitātes atbilstības novērtēšanas un tirdzniecības noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Lai tirgū nonāktu regulāri testēti un droši amonija nitrāta mēslošanas līdzekļi ar slāpekļa saturu, kas pārsniedz 28 procentus un tie nav sprādzienbīstami, tiem ir jāveic Eiropas Parlamenta un Padomes  2019. gada 5. jūnija Regulas (ES) 2019/1009, ar ko nosaka noteikumus par to, kā tirgū dara pieejamus ES mēslošanas līdzekļus, un ar ko groza Regulas (EK) Nr. 1069/2009 un (EK) Nr. 1107/2009 un atceļ Regulu (EK) Nr. 2003/2003 (turpmāk – regula 2019/1009) IV pielikumā aprakstītā detonācijnoturības pārbaude. Ja pēc detonācijnoturības pārbaudes veikšanas tiek konstatēts, ka mēslošanas līdzeklis ir sprādziendrošs un līdz ar to tas neapdraud sabiedrības drošību par to tiek izsniegts testēšanas ziņojums par veikto detonācijnoturības pārbaudi (turpmāk – detonācijnoturības tests).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 1. septembra noteikumos Nr. 506 "Mēslošanas līdzekļu un substrātu identifikācijas, kvalitātes atbilstības novērtēšanas un tirdzniecības noteikumi" (turpmāk – noteikumi) tiek izdarīti, lai Latvijas Republikā nonāktu amonija nitrāta mēslošanas līdzekļi ar slāpekļa saturu, kas pārsniedz 28 procentus, kuru kvalitāte ir tikusi izvērtēta atbilstoši regulā 2019/1009 noteiktajām prasībām.
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Tiek noteikts, ka grozījumi noteikumos spēkā stāsies 1.jūlijā, lai uzņēmējiem būtu laiks sagatavoties jaunajām prasībām.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd noteikumos ir noteikts, ka pirms amonija nitrāta mēslošanas līdzekļu ar slāpekļa saturu, kas pārsniedz 28 procentus reģistrācijas Latvijā un pirms noteikumu VII. nodaļas 64.,66.,72.,74. punktā minētās atļaujas (atļauja) saņemšanas, personai ir jāiesniedz Valsts augu aizsardzības dienestā (dienests) detonācijnoturības tests, kurš nav vecāks par divpadsmit mēnešiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Regulā 2019/1009 ir noteikts, ka detonācijnoturības tests amonija nitrāta ES mēslošanas līdzekļiem ar slāpekļa saturu, kas pārsniedz 28 procentus nedrīkst būt vecāks par trīs mēnešiem. Arī mūsu kaimiņvalstu, Lietuvas un Igaunijas, likumdošanā par mēslošanas līdzekļiem ir noteikts, ka detonācijnoturības testa derīguma termiņš ir trīs mēneši. Tā kā šobrīd noteikumu 15.6. apakšpunktā ir noteikts, ka detonācijnoturības tests nedrīkst būt vecāks par divpadsmit mēnešiem, tas rada bažas, ka Latvijā var nonākt amonija nitrāta mēslošanas līdzekļi ar slāpekļa saturu, kas pārsniedz 28 procentus ar nepietiekami regulāri izvērtētu drošību.
Risinājuma apraksts
Noteikumu 15.6.,34.6.,65.2.,67.2,73.2.,75.2. apakšpunktā tiks noteiktas prasības personai iesniegt dienestā, kopā ar citiem vajadzīgajiem dokumentiem, detonācijnoturības testu, kurš nav vecāks par trīs mēnešiem. Tādējādi tiks nodrošināts tas, ka Latvijas tirgū nonāks amonija nitrāta mēslošanas līdzekļi ar slāpekļa saturu, kas pārsniedz 28 procentus, kuriem būs regulāri izvērtēta drošība. Lai uzņēmējiem būtu pietiekams laiks sagatavoties jaunajām prasībām, tiks noteikts, ka grozījumi noteikumos stāsies spēkā 1.jūlijā. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Personas, kuras amonija nitrāta mēslošanas līdzekļus ar slāpekļa saturu, kas pārsniedz 28 procentus pieteiks reģistrācijai, pieprasīs saņemt atļauju to ievešanai vai pieteiks tos iekļaušanai paziņoto mēslošanas līdzekļu sarakstā.
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas
  • Personas, kuras amonija nitrāta mēslošanas līdzekļus ar slāpekļa saturu, kas pārsniedz 28 procentus pieteiks reģistrācijai, pieprasīs saņemt atļauju to ievešanai vai pieteiks tos iekļaušanai paziņoto mēslošanas līdzekļu sarakstā.
Ietekmes apraksts
-

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?
-

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32019R1009
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 5. jūnija Regula (ES) 2019/1009, ar ko nosaka noteikumus par to, kā tirgū dara pieejamus ES mēslošanas līdzekļus, un ar ko groza Regulas (EK) Nr. 1069/2009 un (EK) Nr. 1107/2009 un atceļ Regulu (EK) Nr. 2003/2003
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 5. jūnija Regula (ES) 2019/1009, ar ko nosaka noteikumus par to, kā tirgū dara pieejamus ES mēslošanas līdzekļus, un ar ko groza Regulas (EK) Nr. 1069/2009 un (EK) Nr. 1107/2009 un atceļ Regulu (EK) Nr. 2003/2003
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2019/1009 Ⅰ pielikuma Ⅱ daļas PFC 1 (C)(I)(a)(i-ii)(A) 5. punkts, Ⅳ pielikuma Ⅱ daļas A1 modulis 4. punkts, 4.3, 4.4. apakšpunkts
Noteikumu projekta 1.1. apakšpunkts (noteikumu 15.6. apakšpunkts;
Noteikumu projekta 1.2. apakšpunkts (noteikumu 34.6. apakšpunkts);
Noteikumu projekta 1.3. apakšpunkts (noteikumu 65.2. apakšpunkts);
Noteikumu projekta 1.4. apakšpunkts (noteikumu 67.2. apakšpunkts);
Noteikumu projekta 1.5. apakšpunkts (noteikumu 73.2. apakšpunkts).
Noteikumu projekta 1.6. apakšpunkts (noteikumu 75.2. apakšpunkts).
Pārņemtas pilnībā
Noteikumos netiek noteiktas stingrākas prasības nekā regulā 2009/1009
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts augu aizsardzības dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
No 2023. gada 16. oktobra līdz 30. oktobrim informācija par noteikumiem tika ievietota TAP portāla sadaļā “Sabiedrības līdzdalība” https://tapportals.mk.gov.lv/public_participations/, kurā sabiedrības pārstāvji varēja sniegt viedokļus par projektu.
Noteikumu projekts 2023. gada 16. oktobrī elektroniski tika nosūtīts saskaņošanai biedrībām "Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padome" (LOSP), "Zemnieku Saeima" un "Latvijas Lauksaimniecības Kooperatīvu Asociācija" (LLKA).

Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem pieejama te:

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi