Anotācija (ex-ante)

24-TA-601: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 1. jūlija rīkojumā Nr. 347 "Par biedrībai un nodibinājumam piederošajām ēkām vai inženierbūvēm, kas netiek apliktas ar nekustamā īpašuma nodokli"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Likuma “Par nekustamā īpašuma nodokli” 1.panta otrās daļas 18.punkts.
Ministru kabineta 2014.gada 16.decembra noteikumu Nr.760 “Noteikumi par kritērijiem un kārtību, kādā biedrībai un nodibinājumam piederošās ēkas un inženierbūves netiek apliktas ar nekustamā īpašuma nodokli” 6.punkts.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likuma “Par nekustamā īpašuma nodokli” 1.panta otrās daļas 18.punkts paredz, ka ar nekustamā īpašuma nodokli neapliek biedrībām un nodibinājumiem piederošas ēkas un inženierbūves saskaņā ar Ministru kabineta noteiktajiem kritērijiem un apstiprināto sarakstu.
Projekts paredz svītrot informāciju apstiprinātajā sarakstā par vienu biedrību (tai piederošu vienu nekustamo īpašumu).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atbilstoši likuma “Par nekustamā īpašuma nodokli” 1.panta otrās daļas 18.punktam ar nekustamā īpašuma nodokli neapliek biedrībām un nodibinājumiem piederošas ēkas un inženierbūves saskaņā ar Ministru kabineta noteiktajiem kritērijiem un apstiprināto sarakstu.
2014.gada 16.decembra Ministru kabineta noteikumi Nr.760 “Noteikumi par kritērijiem un kārtību, kādā biedrībai un nodibinājumam piederošās ēkas un inženierbūves netiek apliktas ar nekustamā īpašuma nodokli” (turpmāk – MK noteikumi Nr.760) nosaka kritērijus un kārtību, kādā biedrībai un nodibinājumam piederošās ēkas un inženierbūves netiek apliktas ar nekustamā īpašuma nodokli.
Biedrībai un nodibinājumam piederošo ēku vai inženierbūvju, kas netiek apliktas ar nekustamā īpašuma nodokli, saraksts ir apstiprināts ar Ministru kabineta 2015.gada 1.jūlija rīkojumu Nr.347 “Par biedrībai un nodibinājumam piederošajām ēkām vai inženierbūvēm, kas netiek apliktas ar nekustamā īpašuma nodokli”” (turpmāk – Rīkojums).
Pašreiz Rīkojumā ir iekļautas tās biedrībām un nodibinājumiem piederošās ēkas un inženierbūves, kuras atbilst MK noteikumu Nr.760 2.punktā noteiktajiem kritērijiem, par kurām nekustamā īpašuma nodokļa atbrīvojuma saņemšanai biedrības un nodibinājumi ir snieguši iesniegumu saskaņā ar MK noteikumu Nr.760 4.punktu.
Rīkojumā iekļautajām biedrībām vai nodibinājumiem piederošajām ēkām un inženierbūvēm nekustamā īpašuma nodokļa atbrīvojums tiek piešķirts uz nenoteiktu laiku – līdz biedrība vai nodibinājums zaudē tiesības uz atbrīvojumu no nekustamā īpašuma nodokļa par tai vai tam piederošajām ēkām vai inženierbūvēm (tiek mainīts ēku un inženierbūvju izmantošanas veids vai arī šīs ēkas un inženierbūves tiek atsavinātas).
Līdz ar to, pēc pirmreizējas biedrībai vai nodibinājumam piederošas ēkas vai inženierbūves iekļaušanas Rīkojumā, turpmāk biedrībai vai nodibinājumam informācija Finanšu ministrijā ir jāsniedz tikai tad, ja notiek izmaiņas biedrībai vai nodibinājumam piederošo ēku un inženierbūvju izmantošanas veidā vai īpašuma tiesību sastāvā.
Finanšu ministrija katru gadu veic biedrību un nodibinājumu iesniegto iesniegumu un Rīkojumā iekļautās informācijas atbilstības izvērtējumu, salīdzinot to ar no Tiesu administrācijas saņemto informāciju, Valsts zemes dienesta pārraudzībā esošās sistēmas “Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēma” teksta datiem un Valsts ieņēmumu dienesta tīmekļa vietnē publicēto Sabiedriskā labuma organizāciju reģistru.
Šobrīd Rīkojumā ir iekļautas 25 biedrībām, četrām personu ar invaliditāti biedrībām un pieciem nodibinājumiem piederošās ēkas un inženierbūves, norādot konkrētu telpu grupu un būvju kadastra apzīmējumus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta tīmekļa vietnē publicēto Sabiedriskā labuma organizāciju reģistru, no Rīkojumā iekļautajām biedrībām, personu ar invaliditāti biedrībām un nodibinājumiem, vienai biedrībai ir atņemts sabiedriskā labuma organizācijas statuss.
Biedrībai “Auces latviešu biedrības Krīzes centrs "Namiņš"" sabiedriskā labuma organizācijas statuss atņemts 2023.gada 4.maijā (lēmums Nr.32.6/8.71/13875).
 
Risinājuma apraksts
Projekts paredz svītrot vienu punktu - Rīkojuma 1.pielikumā.
Paredz svītrot Rīkojuma 1.pielikuma 1.punktā minēto informāciju par biedrību "
Auces latviešu biedrības Krīzes centrs "Namiņš"" un tai piederošo vienu nekustamo īpašumu, jo, atbilstoši Valsts ieņēmumu dienesta mājaslapā publicētajam Sabiedriskā labuma organizāciju reģistram, biedrībai, pamatojoties uz Valsts ieņēmumu dienesta 2023.gada 26.aprīļa lēmumu Nr.32.6/8.71/13875, ar 2023.gada 4.maiju ir atņemts sabiedriskā labuma organizācijas statuss.

Likuma “Par nekustamā īpašuma nodokli” 7.panta trešā daļa paredz, ka vispārīgā gadījumā nekustamā īpašuma nodokļa maksāšanas pienākums izbeidzas ar nākamo taksācijas gadu pēc īpašuma tiesību vai valdījuma tiesību izbeigšanās, izņemot atsevišķus izņēmuma gadījumus. MK noteikumu Nr.760 8.1.apakšpunkts paredz, ka nodokļa atbrīvojuma piemērošana tiek pārtraukta ar nākamo taksācijas gadu pēc tam, kad beigušās tiesības uz biedrībai piederošo ēku vai inženierbūvi. Savukārt MK noteikumu Nr.760 8.2.apakšpunkts nosaka, ka nekustamā īpašuma nodokļa atbrīvojuma piemērošana tiek pārtraukta ar nākamo mēnesi pēc tam, kad beigušās tiesības uz atbrīvojumu no nodokļa, – ja netiek izpildīti šo noteikumu 2.2. un 2.3. apakšpunktā minētie kritēriji (biedrībai vai nodibinājumam atņemts sabiedriskā labuma organizācijas statuss vai Rīkojumā minētā ēka vai inženierbūve netiek izmantota sabiedriskā labuma darbībai).
Līdz ar to nekustamā īpašuma nodokļa atbrīvojuma piemērošana biedrībai -  "Auces latviešu biedrības Krīzes centrs "Namiņš"" tiek pārtraukta ar 2023.gada jūniju.
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Rīgas domes 2024.gada 21.februārī pieņemto lēmumu Nr. RD-24-3402-lē "Par Maskavas ielas pārdēvēšanu par Lastādijas ielu un Latgales ielu un grozījumiem Rīgas domes 03.02.1998. lēmumā Nr. 5536" un atbilstoši Valsts zemes dienesta pārraudzībā esošajā sistēmā “Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēma” norādītajai informācijai ir jāaktualizē Rīkojumā iekļautajai personu ar invaliditāti biedrībai piederošo nekustamā īpašuma sastāvā esošo objektu adreses.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz aktualizēt nekustamo īpašumu adreses 2.pielikuma  4.punktā.

 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas
  • nevalstiskās organizācijas
Ietekmes apraksts
Biedrības un nodibinājumi, kuriem piederošās ēkas un inženierbūves tiek izslēgtas no ar Rīkojumu apstiprinātā saraksta.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
237 400 000
0
239 700 000
0
242 100 000
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
237 400 000
0
239 700 000
0
242 100 000
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
237 400 000
0
239 700 000
0
242 100 000
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
237 400 000
0
239 700 000
0
242 100 000
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Projekts paredz, ka biedrību un nodibinājumu piederošo ēku vai inženierbūvju sarakstā, kas netiek apliktas ar nekustamā īpašuma nodokli, tiek svītrots viens punkts (Rīkojuma 1. pielikuma 1. punkts) par “Auces latviešu biedrības Krīzes centrs “Namiņš”” piederošo nekustamo īpašumu.

Ņemot vērā plānotās izmaiņas iepriekš minētajā biedrībām un nodibinājumiem piederošo ēku vai inženierbūvju sarakstā, tiek vērtēts, ka fiskālā ietekme uz pašvaldību budžeta ieņēmumiem no nekustamā īpašuma nodokļa būs nebūtiska.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Projektu piemēros nekustamā īpašuma nodokļa administrācija – pilsētu un novadu pašvaldības.

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi