25-TA-1642: Noteikumu projekts starptautiskā līguma apstiprināšanai (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Latvijas Republikas un Norvēģijas Karalistes saprašanās memorandu par Norvēģijas finanšu instrumenta īstenošanu 2021.–2028. gadā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Apraksts
Ministru kabineta (turpmāk - MK) noteikumu projekts "Par Latvijas Republikas un Norvēģijas Karalistes saprašanās memorandu par Norvēģijas finanšu instrumenta īstenošanu 2021.—2028. gadā" (turpmāk - MK noteikumu projekts) izstrādāts, lai pieņemtu un apstiprinātu starptautisku līgumu, t.i. Latvijas Republikas un Norvēģijas Karalistes Saprašanās memorandu par Norvēģijas finanšu instrumenta īstenošanu 2021.-2028.gadā (“Memorandum of Understanding”) (turpmāk – Saprašanās memorands), kurā Latvijai būs pieejami 44 650 222 euro.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
MK noteikumu projekts paredz apstiprināt Saprašanās memorandu. Saprašanās memoranda mērķis ir noteikt Norvēģijas (turpmāk – donorvalsts) un saņēmējvalsts tiesības un pienākumus, atrunāt Norvēģijas finanšu instrumenta galvenos īstenošanas aspektus Latvijā, noteikt prioritātes/ programmas, kurām tiks piešķirts Norvēģijas finanšu instrumenta finansējums, kā arī noteikt tā apmēru katrai prioritātei/ programmai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Norvēģijas finanšu instruments ir ārvalstu finansiāls atbalsts, ko sniedz donorvalsts, lai mazinātu ekonomiskās un sociālās atšķirības Eiropas Ekonomikas zonā un stiprinātu donorvalsts un Latvijas divpusējās attiecības, nodrošinot finanšu ieguldījumus, lai veicinātu šādas tematiskās prioritātes: Eiropas zaļā pārkārtošanās; demokrātija, tiesiskums un cilvēktiesības; sociālā iekļaušana un noturība.
Šobrīd spēkā esošā Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumenta un Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.-2021. gada perioda vadības likuma darbība bija attiecināma uz laika periodu 2014.-2021.gads. MK 2018.gada 13.novembra noteikumi Nr.683 “Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumenta un Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.–2021. gada perioda vadības noteikumi” ka 2014.-2021.gada perioda Divpusējās sadarbības fonda ieviešana bija iespējama līdz 2025.gada 30.aprīlim, savukārt 2014.-2021.gada perioda Tehniskās palīdzības projekta ieviešana - līdz 2025.gada 31.augustam. Pēc Tehniskās palīdzības projekta beigām revīzijas iestādes, sertifikācijas iestādes un vadošās iestādes noslēguma funkciju un 2021.–2028.gada perioda uzsākšanas funkciju nodrošināšanai tiek izmantotas Tehniskās palīdzības projekta neattiecināmās izmaksas no valsts budžeta indikatīvi 75 000 euro (saskaņā ar MK 2017.gada 5.decembra sēdes protokola Nr.60 23.§ 8.punktu un 24.§ 9.punktu).
Lai turpinātu sadarbību ar donorvalsti un lai nodrošinātu Norvēģijas finanšu instrumenta uzsākšanu, ir parakstīti un apstiprināti vairāki nozīmīgi dokumenti, kas nosaka šī instrumenta īstenošanu un pārvaldību. 2024.gada 12.septembrī tika parakstīts Nolīgums starp Norvēģijas Karalisti un Eiropas Savienību (turpmāk – ES) par Norvēģijas finanšu instrumentu laikposmam no 2021. gada 1.maija līdz 2028. gada 30.aprīlim (turpmāk – Nolīgums). 2025.gada 16.janvārī Norvēģijas Ārlietu ministrija pieņēma Noteikumus par Norvēģijas finanšu instrumenta īstenošanu 2021.–2028. gadā (turpmāk - donorvalsts Noteikumi). Atbilstoši Saprašanās memoranda 2. pantam donorvalsts Noteikumi ir viens no dokumentiem, kas veido Norvēģijas finanšu instrumenta 2021.–2028. gadam tiesisko regulējumu, un tie ir saistoši minēto finanšu instrumentu vadībā iesaistītajām institūcijām. Donorvalsts Noteikumu Valsts valodas centra latviešu valodā iztulkotā redakcija, tiklīdz tā tiks apstiprināta, tiks publicēta Norvēģijas finanšu instrumenta starptautiskajā tīmekļa vietnē [1].
2025.gada 28.februārī Finanšu instrumenta komiteja (“Financial Mechanism Committee”) apstiprinājusi “Zilo grāmatu” (“Blue Book”)[2] 2021.–2028.gada periodam, kas sniedz visaptverošu informāciju par Norvēģijas finanšu instrumentu, izklāstot katras programmas mērķi, atbalsta jomas un īstenošanas mehānismus, nodrošinot uz rezultātiem balstītu pieeju, kas pielāgota katras saņēmējvalsts vajadzībām. Vienlaikus “Zilā grāmata” kalpo par pamatu donorvalsts un saņēmējvalstu sarunām. Latvijas īpašās prioritātes ir oficiāli noteiktas Saprašanās memorandā.
2025.gada sākumā Finanšu ministrija (turpmāk – FM) ir intensīvi strādājusi, sadarbībā ar nozaru ministrijām, gatavojot informāciju, veicot aprēķinus, kā arī organizējot sanāksmes un diskusijas, lai nodrošinātu turpmāku investīciju piesaisti Latvijas izaugsmei un attīstībai.
Tā rezultātā, 2025.gada 2.aprīlī Latvijas izstrādātais priekšlikums Norvēģijas finanšu instrumenta pieejamā finansējuma dalījumam programmu līmenī, ticis neformāli nosūtīts donorvaltij. Tāpat 2025.gada 8.maijā FM notika neformāla klātienes tikšanās ar donorvalsts pārstāvjiem, lai pārrunātu svarīgākos jautājumus un saņemtu donorvalsts viedokli par Latvijas izstrādāto priekšlikumu.
2025.gada 3.jūnijā FM ir saņēmusi mandātu oficiālo sarunu uzsākšanai ar donorvalsti saskaņā ar MK 2025.gada 3.jūnija sēdes protokola Nr.22 25.§. 5.punktu par “Informatīvais ziņojums “Par Finanšu ministrijas pārziņā esošo Eiropas Savienības fondu un ārvalstu finanšu palīdzības aktualitātēm līdz 2025. gada aprīlim” un 2025.gada 4.jūnijā nosūtījusi donorvalstij Latvijas priekšlikumu, kurā ņemtas vērā 2025. gada 8.maijā tikšanās laikā paustās un vēlāk rakstiski saņemtās donorvalsts norādes un komentāri. Turpinot komunikāciju ar donorvalsti, 2025.gada 11.jūlijā un 13.augustā priekšlikums precizēts vēlreiz, un 2025.gada 12.septembrī saņemts donorvalsts gala saskaņojums par Saprašanās memorandu un tā A un B pielikumu.
Atbilstoši Nolīguma 6.pantam Latvijai paredzētais Norvēģijas finanšu instrumenta finansiālais piešķīrums ir 53 529 539 euro. Kopējais finansējums investīciju programmām ir 42,5 milj. euro. 5,5 milj. euro ir iezīmēti Pilsoniskās sabiedrības fondam, ko apsaimniekos donorvalstu izraudzīts apsaimniekotājs (tiešā donorvalstu pārvaldībā), bet 3,3 milj. paredzēti donorvalstu izdevumiem.[3] Tāpat ir paredzēts donorvalsts finansējums Divpusējās sadarbības fondam (turpmāk – DSF) un Tehniskajai palīdzībai (turpmāk - TP).
Donorvalstij ar katru saņēmējvalsti jānoslēdz Saprašanās memorands, attiecībā uz paredzēto finanšu piešķīrumu, kurā izklāsta daudzgadu programmu veidošanas principus un pārvaldības un kontroles struktūras.
2024.gada 30.aprīlī ir stājušies spēkā ES Stabilitātes un izaugsmes pakta nosacījumi (jaunie ES fiskālie noteikumi). Saskaņā ar tiem 2025.gada 21.janvārī ir apstiprināts “Latvijas Fiskāli strukturālais plāns 2025.–2028.gadam”, kurā noteikta saistoša izdevumu pieauguma trajektorija, kas līdz ar Fiskālās disciplīnas likuma nosacījumiem ir jāņem vērā turpmāko gadu valsts budžeta likumprojektu sagatavošanas un izpildes procesā.
[1] https://eeagrants.org/resources/regulation-implementation-norway-grants-including-annexes-2021-2028
[2] https://eeagrants.lv/wp-content/uploads/2025/03/250224_BlueBook.pdf
[3] 53 529 539euro – 5 518548euro – 3 360 769euro =44 650 222euro (neto piešķīrums)
Šobrīd spēkā esošā Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumenta un Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.-2021. gada perioda vadības likuma darbība bija attiecināma uz laika periodu 2014.-2021.gads. MK 2018.gada 13.novembra noteikumi Nr.683 “Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumenta un Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.–2021. gada perioda vadības noteikumi” ka 2014.-2021.gada perioda Divpusējās sadarbības fonda ieviešana bija iespējama līdz 2025.gada 30.aprīlim, savukārt 2014.-2021.gada perioda Tehniskās palīdzības projekta ieviešana - līdz 2025.gada 31.augustam. Pēc Tehniskās palīdzības projekta beigām revīzijas iestādes, sertifikācijas iestādes un vadošās iestādes noslēguma funkciju un 2021.–2028.gada perioda uzsākšanas funkciju nodrošināšanai tiek izmantotas Tehniskās palīdzības projekta neattiecināmās izmaksas no valsts budžeta indikatīvi 75 000 euro (saskaņā ar MK 2017.gada 5.decembra sēdes protokola Nr.60 23.§ 8.punktu un 24.§ 9.punktu).
Lai turpinātu sadarbību ar donorvalsti un lai nodrošinātu Norvēģijas finanšu instrumenta uzsākšanu, ir parakstīti un apstiprināti vairāki nozīmīgi dokumenti, kas nosaka šī instrumenta īstenošanu un pārvaldību. 2024.gada 12.septembrī tika parakstīts Nolīgums starp Norvēģijas Karalisti un Eiropas Savienību (turpmāk – ES) par Norvēģijas finanšu instrumentu laikposmam no 2021. gada 1.maija līdz 2028. gada 30.aprīlim (turpmāk – Nolīgums). 2025.gada 16.janvārī Norvēģijas Ārlietu ministrija pieņēma Noteikumus par Norvēģijas finanšu instrumenta īstenošanu 2021.–2028. gadā (turpmāk - donorvalsts Noteikumi). Atbilstoši Saprašanās memoranda 2. pantam donorvalsts Noteikumi ir viens no dokumentiem, kas veido Norvēģijas finanšu instrumenta 2021.–2028. gadam tiesisko regulējumu, un tie ir saistoši minēto finanšu instrumentu vadībā iesaistītajām institūcijām. Donorvalsts Noteikumu Valsts valodas centra latviešu valodā iztulkotā redakcija, tiklīdz tā tiks apstiprināta, tiks publicēta Norvēģijas finanšu instrumenta starptautiskajā tīmekļa vietnē [1].
2025.gada 28.februārī Finanšu instrumenta komiteja (“Financial Mechanism Committee”) apstiprinājusi “Zilo grāmatu” (“Blue Book”)[2] 2021.–2028.gada periodam, kas sniedz visaptverošu informāciju par Norvēģijas finanšu instrumentu, izklāstot katras programmas mērķi, atbalsta jomas un īstenošanas mehānismus, nodrošinot uz rezultātiem balstītu pieeju, kas pielāgota katras saņēmējvalsts vajadzībām. Vienlaikus “Zilā grāmata” kalpo par pamatu donorvalsts un saņēmējvalstu sarunām. Latvijas īpašās prioritātes ir oficiāli noteiktas Saprašanās memorandā.
2025.gada sākumā Finanšu ministrija (turpmāk – FM) ir intensīvi strādājusi, sadarbībā ar nozaru ministrijām, gatavojot informāciju, veicot aprēķinus, kā arī organizējot sanāksmes un diskusijas, lai nodrošinātu turpmāku investīciju piesaisti Latvijas izaugsmei un attīstībai.
Tā rezultātā, 2025.gada 2.aprīlī Latvijas izstrādātais priekšlikums Norvēģijas finanšu instrumenta pieejamā finansējuma dalījumam programmu līmenī, ticis neformāli nosūtīts donorvaltij. Tāpat 2025.gada 8.maijā FM notika neformāla klātienes tikšanās ar donorvalsts pārstāvjiem, lai pārrunātu svarīgākos jautājumus un saņemtu donorvalsts viedokli par Latvijas izstrādāto priekšlikumu.
2025.gada 3.jūnijā FM ir saņēmusi mandātu oficiālo sarunu uzsākšanai ar donorvalsti saskaņā ar MK 2025.gada 3.jūnija sēdes protokola Nr.22 25.§. 5.punktu par “Informatīvais ziņojums “Par Finanšu ministrijas pārziņā esošo Eiropas Savienības fondu un ārvalstu finanšu palīdzības aktualitātēm līdz 2025. gada aprīlim” un 2025.gada 4.jūnijā nosūtījusi donorvalstij Latvijas priekšlikumu, kurā ņemtas vērā 2025. gada 8.maijā tikšanās laikā paustās un vēlāk rakstiski saņemtās donorvalsts norādes un komentāri. Turpinot komunikāciju ar donorvalsti, 2025.gada 11.jūlijā un 13.augustā priekšlikums precizēts vēlreiz, un 2025.gada 12.septembrī saņemts donorvalsts gala saskaņojums par Saprašanās memorandu un tā A un B pielikumu.
Atbilstoši Nolīguma 6.pantam Latvijai paredzētais Norvēģijas finanšu instrumenta finansiālais piešķīrums ir 53 529 539 euro. Kopējais finansējums investīciju programmām ir 42,5 milj. euro. 5,5 milj. euro ir iezīmēti Pilsoniskās sabiedrības fondam, ko apsaimniekos donorvalstu izraudzīts apsaimniekotājs (tiešā donorvalstu pārvaldībā), bet 3,3 milj. paredzēti donorvalstu izdevumiem.[3] Tāpat ir paredzēts donorvalsts finansējums Divpusējās sadarbības fondam (turpmāk – DSF) un Tehniskajai palīdzībai (turpmāk - TP).
Donorvalstij ar katru saņēmējvalsti jānoslēdz Saprašanās memorands, attiecībā uz paredzēto finanšu piešķīrumu, kurā izklāsta daudzgadu programmu veidošanas principus un pārvaldības un kontroles struktūras.
2024.gada 30.aprīlī ir stājušies spēkā ES Stabilitātes un izaugsmes pakta nosacījumi (jaunie ES fiskālie noteikumi). Saskaņā ar tiem 2025.gada 21.janvārī ir apstiprināts “Latvijas Fiskāli strukturālais plāns 2025.–2028.gadam”, kurā noteikta saistoša izdevumu pieauguma trajektorija, kas līdz ar Fiskālās disciplīnas likuma nosacījumiem ir jāņem vērā turpmāko gadu valsts budžeta likumprojektu sagatavošanas un izpildes procesā.
[1] https://eeagrants.org/resources/regulation-implementation-norway-grants-including-annexes-2021-2028
[2] https://eeagrants.lv/wp-content/uploads/2025/03/250224_BlueBook.pdf
[3] 53 529 539euro – 5 518548euro – 3 360 769euro =44 650 222euro (neto piešķīrums)
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Iepriekšējā Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumenta un Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.–2021.gada periodā parakstītais Saprašanās memorands, kā arī Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumenta un Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.-2021. gada perioda vadības likums nav attiecināms uz 2021.-2028.gada periodu.
Ņemot vērā, ka Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumenta un Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.-2021.gada perioda projektu īstenošana jau ir noslēgusies un, lai neveidotos pārāk ilgs atbalsta pārrāvums, ir nepieciešams pēc iespējas ātrāk uzsākt jaunā perioda programmu, Divpusējās sadarbības fonda un TP īstenošanu.
Salīdzinoši ar situāciju citās ES dalībvalstīs, atzīmējams, ka Polija kā pirmā 2025.gada 23.aprīlī un Igaunija kā otrā no ES dalībvalstīm, 2025.gada 27.maijā, bet Slovākija 2025.gada 5.jūnijā un Portugāle 2025.gada 8.jūlijā ir parakstījušas jaunos Saprašanās memorandus ar donorvalsti par 2021.–2028.gada perioda Norvēģijas finanšu instrumenta finansējumu.
Līdz ar to nepieciešams maksimāli ātri sagatavot visu stratēģisko un tiesisko bāzi minētā finanšu instrumenta ieviešanas uzsākšanai, tostarp nodrošināt Saprašanās memoranda parakstīšanu. Neskatoties uz to, ka tas tiks slēgts tikai 2025.gadā, Latvijai pieejamo Norvēģijas finanšu instrumenta līdzekļu piešķīruma apjomu tas neietekmēs.
Vienlaikus Nolīguma 5.pants nosaka, ka programmām, ko īsteno saskaņā ar saņēmējvalstīm paredzētajiem piešķīrumiem (tostarp arī Latvijai), attiecībā uz kuriem saņēmējvalstīm ir īstenošanas pienākums, donorvalsts finansiālais ieguldījums (līdzfinansējums) nepārsniedz 85% no programmas izmaksām, ja vien donorvalsts nenolemj citādi. Līdz ar to Latvijai kā saņēmējvalstij programmu īstenošanai ir jāparedz 15% no valsts budžeta kā nacionālais līdzfinansējums.
Savukārt ar MK 2025.gada 13.maija protokolu Nr.19 50.§ dotais uzdevums ir veikt publiskā sektora efektivizācijas un vispārējās valdības izdevumu samazinājumu ne mazāk kā 450 milj. euro apmērā 2026.–2028.gadā, tajā skaitā 2026.gadā – ne mazāk kā 150 milj. euro. Tā rezultātā iegūto finansējumu plānots primāri novirzīt aizsardzības un drošības izdevumu finansēšanai, apvienojot iekšzemes fiskālos pasākumus un starptautiskos aizdevumus. Papildus ar minēto MK lēmumu ir noteikts, ka aizsardzības finansējuma palielinājums tiks veikts tā, lai vispārējās valdības parāds nepārsniedz 55% no iekšzemes kopprodukta.
Lai 2026.gada valsts budžetā nodrošinātu nepieciešamo finansējumu valsts stratēģiskajām prioritātēm – aizsardzībai, sabiedrības drošībai un demogrāfijai -, ir jāstrādā ar pašvaldībām pie valsts un pašvaldību budžetu izdevumu pārskatīšanas. Vietvarām jāiesaistās kopējo budžeta izdevumu samazināšanā, meklējot risinājumus, kas ļautu efektivizēt izdevumus, vienlaikus saglabājot iedzīvotājiem sniegtos pakalpojumus. Šo mērķu sasniegšanai nepieciešama atbildīga un mērķtiecīga rīcība visos pārvaldības līmeņos, apzinoties kopīgos izaicinājumus un sadarbojoties šajos ģeopolitiskajos apstākļos.
[1] https://www.esfondi.lv/assets/zi%C5%86ojumi/mk/2025/2_2025_pusgada_zin_lidz_aprilim/protokollemums_25-ta-384.pdf
[2] https://www.esfondi.lv/assets/zi%C5%86ojumi/mk/2025/2_2025_pusgada_zin_lidz_aprilim/fmzin_300425_esif.pdf
Ņemot vērā, ka Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumenta un Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.-2021.gada perioda projektu īstenošana jau ir noslēgusies un, lai neveidotos pārāk ilgs atbalsta pārrāvums, ir nepieciešams pēc iespējas ātrāk uzsākt jaunā perioda programmu, Divpusējās sadarbības fonda un TP īstenošanu.
Salīdzinoši ar situāciju citās ES dalībvalstīs, atzīmējams, ka Polija kā pirmā 2025.gada 23.aprīlī un Igaunija kā otrā no ES dalībvalstīm, 2025.gada 27.maijā, bet Slovākija 2025.gada 5.jūnijā un Portugāle 2025.gada 8.jūlijā ir parakstījušas jaunos Saprašanās memorandus ar donorvalsti par 2021.–2028.gada perioda Norvēģijas finanšu instrumenta finansējumu.
Līdz ar to nepieciešams maksimāli ātri sagatavot visu stratēģisko un tiesisko bāzi minētā finanšu instrumenta ieviešanas uzsākšanai, tostarp nodrošināt Saprašanās memoranda parakstīšanu. Neskatoties uz to, ka tas tiks slēgts tikai 2025.gadā, Latvijai pieejamo Norvēģijas finanšu instrumenta līdzekļu piešķīruma apjomu tas neietekmēs.
Vienlaikus Nolīguma 5.pants nosaka, ka programmām, ko īsteno saskaņā ar saņēmējvalstīm paredzētajiem piešķīrumiem (tostarp arī Latvijai), attiecībā uz kuriem saņēmējvalstīm ir īstenošanas pienākums, donorvalsts finansiālais ieguldījums (līdzfinansējums) nepārsniedz 85% no programmas izmaksām, ja vien donorvalsts nenolemj citādi. Līdz ar to Latvijai kā saņēmējvalstij programmu īstenošanai ir jāparedz 15% no valsts budžeta kā nacionālais līdzfinansējums.
Savukārt ar MK 2025.gada 13.maija protokolu Nr.19 50.§ dotais uzdevums ir veikt publiskā sektora efektivizācijas un vispārējās valdības izdevumu samazinājumu ne mazāk kā 450 milj. euro apmērā 2026.–2028.gadā, tajā skaitā 2026.gadā – ne mazāk kā 150 milj. euro. Tā rezultātā iegūto finansējumu plānots primāri novirzīt aizsardzības un drošības izdevumu finansēšanai, apvienojot iekšzemes fiskālos pasākumus un starptautiskos aizdevumus. Papildus ar minēto MK lēmumu ir noteikts, ka aizsardzības finansējuma palielinājums tiks veikts tā, lai vispārējās valdības parāds nepārsniedz 55% no iekšzemes kopprodukta.
Lai 2026.gada valsts budžetā nodrošinātu nepieciešamo finansējumu valsts stratēģiskajām prioritātēm – aizsardzībai, sabiedrības drošībai un demogrāfijai -, ir jāstrādā ar pašvaldībām pie valsts un pašvaldību budžetu izdevumu pārskatīšanas. Vietvarām jāiesaistās kopējo budžeta izdevumu samazināšanā, meklējot risinājumus, kas ļautu efektivizēt izdevumus, vienlaikus saglabājot iedzīvotājiem sniegtos pakalpojumus. Šo mērķu sasniegšanai nepieciešama atbildīga un mērķtiecīga rīcība visos pārvaldības līmeņos, apzinoties kopīgos izaicinājumus un sadarbojoties šajos ģeopolitiskajos apstākļos.
[1] https://www.esfondi.lv/assets/zi%C5%86ojumi/mk/2025/2_2025_pusgada_zin_lidz_aprilim/protokollemums_25-ta-384.pdf
[2] https://www.esfondi.lv/assets/zi%C5%86ojumi/mk/2025/2_2025_pusgada_zin_lidz_aprilim/fmzin_300425_esif.pdf
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā Nolīgumu un, lai izmantotu iespēju ar Norvēģijas finanšu instrumenta finansējumu īstenot mērķētas investīcijas Latvijā - atbilstoši MK 2025.gada 3.jūnijā lemtajam[1]:
Latvija Norvēģijas finanšu instrumentā īstenojusi oficiālās sarunas ar donorvalsti par divu programmu īstenošanu:
1) “Zaļās inovācijas” - donorvalsts finansējums 27,5 milj. euro, nacionālais līdzfinansējums 4,9 milj. euro, kopējais finansējums 32,4 milj. euro; programmas apsaimniekotājs - Latvijas investīciju attīstības aģentūra (turpmāk - LIAA) sadarbībā ar Ekonomikas ministriju kā atbildīgo nozares ministriju (turpmāk – EM) (kā arī atsevišķas programmas aktivitātes tiks ieviestas sadarbībā ar Klimata un enerģētikas ministriju);
2) “Korekcijas dienesti” - donorvalsts finansējums 15 milj. euro, nacionālais līdzfinansējums 2,6 milj. euro, kopējais finansējums 17,6 milj. euro; programmas apsaimniekotājs - Tieslietu ministrija (turpmāk – TM) (atsevišķas programmas aktivitātes tiks ieviestas sadarbībā ar Labklājības ministriju un Veselības ministriju).
Savukārt Divpusējās sadarbības fonds (ar 100% grantu) iedalās divās daļās: (1) programmas Divpusējās sadarbības aktivitātes – Saprašanās memoranda B pielikumā norādīts katrai programmai pieejamais finansējums (tiks ietverts arī Programmas līgumā), par kura piešķiršanu programmā lemj programmas apsaimniekotājs sadarbībā ar donorvalsts partneriem, ar izmaksu attiecināmības termiņu līdz 2031.gada 31.decembrim; (2) nacionālais Divpusējās sadarbības fonds (turpmāk – DSF) - Saprašanās memoranda B pielikumā norādīts pieejamais finansējums, kur par finansējuma piešķiršanu lemj DSF komiteja (donorvalstu pārstāvji, Latvijas ārlietu ministrija un FM kā vadošā iestāde), un izmaksu attiecināmības beigu termiņš ir 2032.gada 30.aprīlis. DSF administrē FM, noslēdzot vienu DSF līgumu ar donorvalstīm par abiem finanšu instrumentiem - Norvēģijas un Eiropas Ekonomikas zonas - atbilstoši donorvalstu izstrādātai veidlapai (donorvalstu Noteikumu 3.pielikums). Anotācijas 1.pielikumā sniegta pamatinformācija par DSF un TP.
Vienlaikus donorvalsts Noteikumi nosaka, ka jebkura iepriekš noteikta projekta (“pre-defined project”) izmaksu attiecināmības datums nav agrāks par Programmas līguma (“Programme Agreement”) spēkā stāšanās dienu. Finansējuma attiecināmība būs atkarīga no Saprašanās memoranda parakstīšanas un Programmu koncepciju (“Concept note”) izstrādes laika grafika. T.i. programmas apsaimniekotājam ar FM starpniecību, jāiesniedz Programmas koncepcija Finanšu instrumentu birojā (“Financial Mechanism Office”) Briselē sešu mēnešu laikā no dienas, kad stājies spēkā Saprašanās memorands. Paredzams, ka Programmu līgumi indikatīvi tiks parakstīti vēl nākamo sešu mēnešu laikā (donorvalsts Noteikumi paredz divu mēnešus iesniegto Programmu koncepciju komentēšanai un vēl četrus mēnešus programmu apstiprināšanai, papildus laiks var būt nepieciešams Programmas līguma sagatavošanai (sagatavo Finanšu instrumenta birojs), saskaņošanai un parakstīšanai, ja donorvalsts, apstiprinot programmu, nosaka papildus nosacījumus/ precizējumus sagatavotajā Programmas līguma projektā. Turklāt jāņem vērā, ka šajā posmā donorvalsts izskata arī pārējo saņēmējvalstu iesniegtās programmu koncepcijas un izstrādā Programmu līgumus. Tādējādi, iepriekš noteikto projektu īstenošana atbilstoši donorvalsts Noteikumiem indikatīvi plānojama ne ātrāk kā 2026.gada nogalē/ 2027.gadā.
Ņemot vērā augstāk minēto, nacionālais mērķis ir virzīt visus procesus iespējami ātrāk, t.i., Programmu koncepciju izstrādei paredzēt trīs mēnešus (sešu mēnešu vietā), lai varētu ātrāk uzsākt nepieciešamo investīciju ieviešanu.
Lai paātrinātu investīciju uzsākšanas procesu, līdz ar šo noteikumu projektu un Saprašanās memoranda projektu MK tiek iesniegta būtiskākā abām Programmu koncepcijām nepieciešamā informācija – anotācijas 2. un 3.pielikums (turpmāk – programmu pamatinformācija), ievērojot Saprašanās memoranda B pielikumā noteikto.
Tādējādi, vienlaikus ar Saprašanās memorandu, saskaņojot ne tikai ar Saprašanās memorandu noteiktās programmas un finanšu ieguldījuma apmēru katrai programmai, bet arī iepriekš noteikto projektu un projektu konkursu īsus aprakstus ar būtiskāko informāciju, kas ietverama un papildināma attiecīgās Programmu koncepcijās pirms to iesniegšanas donorvalstij.
Šādā veidā tiek paātrināts gan temps investīciju uzsākšanai, gan vienkāršotas procedūras, jo pieeja izslēdz nepieciešamību MK atsevišķai apstiprināšanai virzīt Programmu koncepcijas. Līdz ar to tās, pēc saskaņošanas ar vadošo iestādi, nekavējoties varētu tikt iesniegtas donorvalstij apstiprināšanai. Attiecīgi Finanšu instrumenta birojs uz Programmas koncepcijas pamata sagatavo Programmas līgumu, kas tiks noslēgts par katru programmu.
Programmu apsaimniekotājs programmas koncepciju izstrādā, ievērojot Saprašanās memoranda B pielikumā, donorvalsts Noteikumos un programmu pamatinformācijā noteikto. Ja Programmas koncepcijas projekts paredz būtiskas atšķirības no programmu pamatinformācijas, programmas apsaimniekotājs par to informē MK pirms Programmas koncepcijas projekta iesniegšanas donorvalstij.
Donorvalsts Noteikumu 8.10. pants “Attiecināmās vadības izmaksas, kas rodas programmas apsaimniekotājam” nosaka, ka par attiecināmām uzskata tās programmas apsaimniekotājam radušās vadības izmaksas, kas nepārsniedz to noteikto maksimālo apmēru. Maksimālo programmas vadības izmaksu apmēru nosaka, aprēķinot procentuālu daļu no programmas kopējiem attiecināmajiem izdevumiem. Tā ir šādu summu kopsumma: a) 10 % no pirmajiem 10 miljoniem euro; b) 7 % no nākamajiem 40 miljoniem euro; c) 5 % no nākamajiem 50 miljoniem euro un d) 4 % no atlikušajiem programmas kopējiem attiecināmajiem izdevumiem.
Programmas apsaimniekotājam radušos vadības izmaksu izdevumi ir attiecināmi, sākot ar dienu, kad stājas spēkā Saprašanās memorands, ar kuru tiek iecelts programmas apsaimniekotājs. Pēdējā diena, līdz kurai radušās vadības izmaksas ir attiecināmas, ir 2032. gada 30. aprīlis, ja vien Programmas līgumā nav norādīts agrāks datums.
Paralēli notiek darbs arī pie grozījumu izstrādes Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumenta un Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.—2021.gada perioda vadības likumā, lai noteiktu nacionālo tiesisko regulējumu arī jaunajam Eiropas Ekonomikas zonas (turpmāk - EEZ) un Norvēģijas finanšu instrumentu 2021.–2028.gada periodam.
Ievērojot, ka Norvēģija finanšu instrumentā donorvalsts sniedz finansējumu arī projektiem, kas saistīti ar problēmām, kuras radušās saistībā ar Krievijas iebrukumu Ukrainā, tas rada savstarpēju atbilstību ar nākamā gada valsts budžetā izvirzītajām trīs prioritātēm - aizsardzība un drošība, demogrāfija un izglītība, vienlaikus Norvēģijas finanšu instrumenta finansējums ļautu samazināt valsts budžeta izdevumus un nodrošināt nepieciešamo finansējumu ilgtspējīgai valsts attīstībai.
Latvija Norvēģijas finanšu instrumentā īstenojusi oficiālās sarunas ar donorvalsti par divu programmu īstenošanu:
1) “Zaļās inovācijas” - donorvalsts finansējums 27,5 milj. euro, nacionālais līdzfinansējums 4,9 milj. euro, kopējais finansējums 32,4 milj. euro; programmas apsaimniekotājs - Latvijas investīciju attīstības aģentūra (turpmāk - LIAA) sadarbībā ar Ekonomikas ministriju kā atbildīgo nozares ministriju (turpmāk – EM) (kā arī atsevišķas programmas aktivitātes tiks ieviestas sadarbībā ar Klimata un enerģētikas ministriju);
2) “Korekcijas dienesti” - donorvalsts finansējums 15 milj. euro, nacionālais līdzfinansējums 2,6 milj. euro, kopējais finansējums 17,6 milj. euro; programmas apsaimniekotājs - Tieslietu ministrija (turpmāk – TM) (atsevišķas programmas aktivitātes tiks ieviestas sadarbībā ar Labklājības ministriju un Veselības ministriju).
Savukārt Divpusējās sadarbības fonds (ar 100% grantu) iedalās divās daļās: (1) programmas Divpusējās sadarbības aktivitātes – Saprašanās memoranda B pielikumā norādīts katrai programmai pieejamais finansējums (tiks ietverts arī Programmas līgumā), par kura piešķiršanu programmā lemj programmas apsaimniekotājs sadarbībā ar donorvalsts partneriem, ar izmaksu attiecināmības termiņu līdz 2031.gada 31.decembrim; (2) nacionālais Divpusējās sadarbības fonds (turpmāk – DSF) - Saprašanās memoranda B pielikumā norādīts pieejamais finansējums, kur par finansējuma piešķiršanu lemj DSF komiteja (donorvalstu pārstāvji, Latvijas ārlietu ministrija un FM kā vadošā iestāde), un izmaksu attiecināmības beigu termiņš ir 2032.gada 30.aprīlis. DSF administrē FM, noslēdzot vienu DSF līgumu ar donorvalstīm par abiem finanšu instrumentiem - Norvēģijas un Eiropas Ekonomikas zonas - atbilstoši donorvalstu izstrādātai veidlapai (donorvalstu Noteikumu 3.pielikums). Anotācijas 1.pielikumā sniegta pamatinformācija par DSF un TP.
Vienlaikus donorvalsts Noteikumi nosaka, ka jebkura iepriekš noteikta projekta (“pre-defined project”) izmaksu attiecināmības datums nav agrāks par Programmas līguma (“Programme Agreement”) spēkā stāšanās dienu. Finansējuma attiecināmība būs atkarīga no Saprašanās memoranda parakstīšanas un Programmu koncepciju (“Concept note”) izstrādes laika grafika. T.i. programmas apsaimniekotājam ar FM starpniecību, jāiesniedz Programmas koncepcija Finanšu instrumentu birojā (“Financial Mechanism Office”) Briselē sešu mēnešu laikā no dienas, kad stājies spēkā Saprašanās memorands. Paredzams, ka Programmu līgumi indikatīvi tiks parakstīti vēl nākamo sešu mēnešu laikā (donorvalsts Noteikumi paredz divu mēnešus iesniegto Programmu koncepciju komentēšanai un vēl četrus mēnešus programmu apstiprināšanai, papildus laiks var būt nepieciešams Programmas līguma sagatavošanai (sagatavo Finanšu instrumenta birojs), saskaņošanai un parakstīšanai, ja donorvalsts, apstiprinot programmu, nosaka papildus nosacījumus/ precizējumus sagatavotajā Programmas līguma projektā. Turklāt jāņem vērā, ka šajā posmā donorvalsts izskata arī pārējo saņēmējvalstu iesniegtās programmu koncepcijas un izstrādā Programmu līgumus. Tādējādi, iepriekš noteikto projektu īstenošana atbilstoši donorvalsts Noteikumiem indikatīvi plānojama ne ātrāk kā 2026.gada nogalē/ 2027.gadā.
Ņemot vērā augstāk minēto, nacionālais mērķis ir virzīt visus procesus iespējami ātrāk, t.i., Programmu koncepciju izstrādei paredzēt trīs mēnešus (sešu mēnešu vietā), lai varētu ātrāk uzsākt nepieciešamo investīciju ieviešanu.
Lai paātrinātu investīciju uzsākšanas procesu, līdz ar šo noteikumu projektu un Saprašanās memoranda projektu MK tiek iesniegta būtiskākā abām Programmu koncepcijām nepieciešamā informācija – anotācijas 2. un 3.pielikums (turpmāk – programmu pamatinformācija), ievērojot Saprašanās memoranda B pielikumā noteikto.
Tādējādi, vienlaikus ar Saprašanās memorandu, saskaņojot ne tikai ar Saprašanās memorandu noteiktās programmas un finanšu ieguldījuma apmēru katrai programmai, bet arī iepriekš noteikto projektu un projektu konkursu īsus aprakstus ar būtiskāko informāciju, kas ietverama un papildināma attiecīgās Programmu koncepcijās pirms to iesniegšanas donorvalstij.
Šādā veidā tiek paātrināts gan temps investīciju uzsākšanai, gan vienkāršotas procedūras, jo pieeja izslēdz nepieciešamību MK atsevišķai apstiprināšanai virzīt Programmu koncepcijas. Līdz ar to tās, pēc saskaņošanas ar vadošo iestādi, nekavējoties varētu tikt iesniegtas donorvalstij apstiprināšanai. Attiecīgi Finanšu instrumenta birojs uz Programmas koncepcijas pamata sagatavo Programmas līgumu, kas tiks noslēgts par katru programmu.
Programmu apsaimniekotājs programmas koncepciju izstrādā, ievērojot Saprašanās memoranda B pielikumā, donorvalsts Noteikumos un programmu pamatinformācijā noteikto. Ja Programmas koncepcijas projekts paredz būtiskas atšķirības no programmu pamatinformācijas, programmas apsaimniekotājs par to informē MK pirms Programmas koncepcijas projekta iesniegšanas donorvalstij.
Donorvalsts Noteikumu 8.10. pants “Attiecināmās vadības izmaksas, kas rodas programmas apsaimniekotājam” nosaka, ka par attiecināmām uzskata tās programmas apsaimniekotājam radušās vadības izmaksas, kas nepārsniedz to noteikto maksimālo apmēru. Maksimālo programmas vadības izmaksu apmēru nosaka, aprēķinot procentuālu daļu no programmas kopējiem attiecināmajiem izdevumiem. Tā ir šādu summu kopsumma: a) 10 % no pirmajiem 10 miljoniem euro; b) 7 % no nākamajiem 40 miljoniem euro; c) 5 % no nākamajiem 50 miljoniem euro un d) 4 % no atlikušajiem programmas kopējiem attiecināmajiem izdevumiem.
Programmas apsaimniekotājam radušos vadības izmaksu izdevumi ir attiecināmi, sākot ar dienu, kad stājas spēkā Saprašanās memorands, ar kuru tiek iecelts programmas apsaimniekotājs. Pēdējā diena, līdz kurai radušās vadības izmaksas ir attiecināmas, ir 2032. gada 30. aprīlis, ja vien Programmas līgumā nav norādīts agrāks datums.
Paralēli notiek darbs arī pie grozījumu izstrādes Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumenta un Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.—2021.gada perioda vadības likumā, lai noteiktu nacionālo tiesisko regulējumu arī jaunajam Eiropas Ekonomikas zonas (turpmāk - EEZ) un Norvēģijas finanšu instrumentu 2021.–2028.gada periodam.
Ievērojot, ka Norvēģija finanšu instrumentā donorvalsts sniedz finansējumu arī projektiem, kas saistīti ar problēmām, kuras radušās saistībā ar Krievijas iebrukumu Ukrainā, tas rada savstarpēju atbilstību ar nākamā gada valsts budžetā izvirzītajām trīs prioritātēm - aizsardzība un drošība, demogrāfija un izglītība, vienlaikus Norvēģijas finanšu instrumenta finansējums ļautu samazināt valsts budžeta izdevumus un nodrošināt nepieciešamo finansējumu ilgtspējīgai valsts attīstībai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
26 058
0
1 445 106
0
6 725 768
9 099 576
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
26 058
0
1 445 106
0
6 725 768
9 099 576
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
28 488
0
1 682 545
0
7 904 354
10 700 598
2.1. valsts pamatbudžets
0
28 488
0
1 682 545
0
7 904 354
10 700 598
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-2 430
0
-237 439
0
-1 178 586
-1 601 022
3.1. valsts pamatbudžets
0
-2 430
0
-237 439
0
-1 178 586
-1 601 022
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-2 430
-237 439
-1 178 586
-1 601 022
5.1. valsts pamatbudžets
-2 430
-237 439
-1 178 586
-1 601 022
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Donorvalsts Noteikumi paredz, ka Norvēģijas finanšu instrumenta ieguldījums nepārsniedz 85% no kopējā programmas attiecināmā finansējuma, izņemot Divpusējās sadarbības aktivitātēm piešķirtos līdzekļus, kā arī izņemot:
a) programmas, ko Finanšu instrumenta birojs pārvalda saskaņā ar donorvalsts Noteikumu 6.9 pantu; un b) citas īpašas intereses programmas, kur Norvēģijas Ārlietu ministrija var noteikt augstāku programmas līdzfinansējuma likmi. Attiecīgi Latvijai kā saņēmējvalstij programmu īstenošanai ir jāparedz nacionālais ieguldījums 15% apmērā.
Tādējādi:
1. programmā “Zaļās inovācijas” tiek plānots donorvalsts finansējums 27 500 000 euro, nacionālais līdzfinansējums 4 852 941 euro, kopā veidojot finansējumu 32 352 941 euro apmērā, kā arī programmas Divpusējās sadarbības aktivitātēm 190 000 euro (100% donorvalsts finansējums).
2. programmā “Korekcijas dienesti” tiek plānots donorvalsts finansējums 15 000 000 euro, nacionālais līdzfinansējums 2 647 059 euro, kopā veidojot finansējumu 17 647 059 euro), kā arī programmas Divpusējās sadarbības aktivitātēm 100 000 euro (100% donorvalsts finansējums).
Kopā: donorvalsts finansējums programmām 42 500 000 euro.
Aprēķins veikts nozaru programmu un FM īstenoto aktivitāšu piešķirtajam finansējumam. Izdevumu aprēķins ir ļoti indikatīvs un balstās pieņēmumu par līdzīgu izdevumu naudas plūsmas sadalījumu pa gadiem Norvēģijas finanšu instrumenta 2021.–2028.gada periodā. Attiecīgi ieņēmumu aprēķins veikts saskaņā ar donorvalsts Noteikumos atrunāto maksājumu plūsmu. Plānotais donorvalsts finansējuma (85%) un valsts budžeta līdzfinansējuma (15%) sadalījums pa gadiem:
Ekonomikas ministrijas (turpmāk - EM) Programmai:
2026. gadā finansējums plānots indikatīvi 345 000 euro, t.sk. donorvalsts finansējums 300 000 euro un valsts budžeta (turpmāk - VB) finansējums 45 000 euro;
2027. gadā finansējums plānots indikatīvi 5 334 657 euro, t.sk. donorvalsts finansējums 4 533 333 euro un VB finansējums 801 324 euro ;
2028. gadā finansējums plānots indikatīvi 5 334 657 euro, t.sk. donorvalsts finansējums 4 533 333 euro un VB finansējums 801 324 euro;
2029. gadā finansējums plānots indikatīvi 5 334 657 euro, t.sk. donorvalsts finansējums 4 533 333 euro un VB finansējums 801 324 euro .
2030. gadā finansējums plānots indikatīvi 5 334 656 euro, t.sk. donorvalsts finansējums 4 533 333 euro un VB finansējums 801 323 euro;
2031. gadā finansējums plānots indikatīvi 5 334 656 euro, t.sk. donorvalsts finansējums 4 533 333 euro un VB finansējums 801 323 euro;
2032. gadā finansējums plānots indikatīvi 5 334 658 euro, t.sk. donorvalsts finansējums 4 533 335 euro un VB finansējums 801 323 euro .
Kopā pa gadiem: finansējums plānots indikatīvi 32 352 941 euro, t.sk. donorvalsts finansējums 27 500 000 euro un VB finansējums 4 852 941 euro;
Programmas divpusējās sadarbības aktivitātēm paredzēti 190 000 euro (100% donorvalsts finansējums), tai skaitā:
2026. gadā finansējums plānots indikatīvi 40 000 euro;
2027. gadā finansējums plānots indikatīvi 40 000 euro;
2028. gadā finansējums plānots indikatīvi 20 000 euro;
2029. gadā finansējums plānots indikatīvi 30 000 euro;
2030. gadā finansējums plānots indikatīvi 30 000 euro;
2031. gadā finansējums plānots indikatīvi 30 000 euro.
Tieslietu ministrijas (turpmāk - TM) Programmai:
2025. gadā finansējums plānots indikatīvi 16 198 euro, t.sk. donorvalsts finansējums 13 768 euro un VB finansējums 2 430 euro;
2026. gadā finansējums plānots indikatīvi 1 282 927 euro, t.sk. donorvalsts finansējums 1 090 488euro un VB finansējums 192 439 euro;
2027. gadā finansējums plānots indikatīvi 2 515 079 euro, t.sk. donorvalsts finansējums 2 137 817 euro un VB finansējums 377 262 euro ;
2028. gadā finansējums plānots indikatīvi 5 331 323 euro, t.sk. donorvalsts finansējums 4 531 625 euro un VB finansējums 799 698 euro;
2029. gadā finansējums plānots indikatīvi 5 312 402 euro, t.sk. donorvalsts finansējums 4 515 542 euro un VB finansējums 796 860 euro .
2030. gadā finansējums plānots indikatīvi 2 278 569 euro, t.sk. donorvalsts finansējums 1 936 784 euro un VB finansējums 341 785 euro;
2031. gadā finansējums plānots indikatīvi 876 008 euro, t.sk. donorvalsts finansējums 744 606 euro un VB finansējums 131 402 euro;
2032. gadā finansējums plānots indikatīvi 34 553 euro, t.sk. donorvalsts finansējums 29 370 euro un VB finansējums 5 183 euro.
Kopā pa gadiem: finansējums plānots indikatīvi 17 647 059 euro, t.sk. donorvalsts finansējums 15 000 000 euro un VB finansējums 2 647 059 euro.
Programmas divpusējās sadarbības aktivitātēm paredzēti 100 000 euro (100% donorvalsts finansējums), tai skaitā:
2025. gadā finansējums plānots indikatīvi 12 290 euro;
2026. gadā finansējums plānots indikatīvi 14 618 euro;
2027. gadā finansējums plānots indikatīvi 14 618 euro;
2028. gadā finansējums plānots indikatīvi 14 618 euro;
2029. gadā finansējums plānots indikatīvi 16 600 euro;
2030. gadā finansējums plānots indikatīvi 16 600 euro;
2031. gadā finansējums plānots indikatīvi 10 656 euro.
a) programmas, ko Finanšu instrumenta birojs pārvalda saskaņā ar donorvalsts Noteikumu 6.9 pantu; un b) citas īpašas intereses programmas, kur Norvēģijas Ārlietu ministrija var noteikt augstāku programmas līdzfinansējuma likmi. Attiecīgi Latvijai kā saņēmējvalstij programmu īstenošanai ir jāparedz nacionālais ieguldījums 15% apmērā.
Tādējādi:
1. programmā “Zaļās inovācijas” tiek plānots donorvalsts finansējums 27 500 000 euro, nacionālais līdzfinansējums 4 852 941 euro, kopā veidojot finansējumu 32 352 941 euro apmērā, kā arī programmas Divpusējās sadarbības aktivitātēm 190 000 euro (100% donorvalsts finansējums).
2. programmā “Korekcijas dienesti” tiek plānots donorvalsts finansējums 15 000 000 euro, nacionālais līdzfinansējums 2 647 059 euro, kopā veidojot finansējumu 17 647 059 euro), kā arī programmas Divpusējās sadarbības aktivitātēm 100 000 euro (100% donorvalsts finansējums).
Kopā: donorvalsts finansējums programmām 42 500 000 euro.
Aprēķins veikts nozaru programmu un FM īstenoto aktivitāšu piešķirtajam finansējumam. Izdevumu aprēķins ir ļoti indikatīvs un balstās pieņēmumu par līdzīgu izdevumu naudas plūsmas sadalījumu pa gadiem Norvēģijas finanšu instrumenta 2021.–2028.gada periodā. Attiecīgi ieņēmumu aprēķins veikts saskaņā ar donorvalsts Noteikumos atrunāto maksājumu plūsmu. Plānotais donorvalsts finansējuma (85%) un valsts budžeta līdzfinansējuma (15%) sadalījums pa gadiem:
Ekonomikas ministrijas (turpmāk - EM) Programmai:
2026. gadā finansējums plānots indikatīvi 345 000 euro, t.sk. donorvalsts finansējums 300 000 euro un valsts budžeta (turpmāk - VB) finansējums 45 000 euro;
2027. gadā finansējums plānots indikatīvi 5 334 657 euro, t.sk. donorvalsts finansējums 4 533 333 euro un VB finansējums 801 324 euro ;
2028. gadā finansējums plānots indikatīvi 5 334 657 euro, t.sk. donorvalsts finansējums 4 533 333 euro un VB finansējums 801 324 euro;
2029. gadā finansējums plānots indikatīvi 5 334 657 euro, t.sk. donorvalsts finansējums 4 533 333 euro un VB finansējums 801 324 euro .
2030. gadā finansējums plānots indikatīvi 5 334 656 euro, t.sk. donorvalsts finansējums 4 533 333 euro un VB finansējums 801 323 euro;
2031. gadā finansējums plānots indikatīvi 5 334 656 euro, t.sk. donorvalsts finansējums 4 533 333 euro un VB finansējums 801 323 euro;
2032. gadā finansējums plānots indikatīvi 5 334 658 euro, t.sk. donorvalsts finansējums 4 533 335 euro un VB finansējums 801 323 euro .
Kopā pa gadiem: finansējums plānots indikatīvi 32 352 941 euro, t.sk. donorvalsts finansējums 27 500 000 euro un VB finansējums 4 852 941 euro;
Programmas divpusējās sadarbības aktivitātēm paredzēti 190 000 euro (100% donorvalsts finansējums), tai skaitā:
2026. gadā finansējums plānots indikatīvi 40 000 euro;
2027. gadā finansējums plānots indikatīvi 40 000 euro;
2028. gadā finansējums plānots indikatīvi 20 000 euro;
2029. gadā finansējums plānots indikatīvi 30 000 euro;
2030. gadā finansējums plānots indikatīvi 30 000 euro;
2031. gadā finansējums plānots indikatīvi 30 000 euro.
Tieslietu ministrijas (turpmāk - TM) Programmai:
2025. gadā finansējums plānots indikatīvi 16 198 euro, t.sk. donorvalsts finansējums 13 768 euro un VB finansējums 2 430 euro;
2026. gadā finansējums plānots indikatīvi 1 282 927 euro, t.sk. donorvalsts finansējums 1 090 488euro un VB finansējums 192 439 euro;
2027. gadā finansējums plānots indikatīvi 2 515 079 euro, t.sk. donorvalsts finansējums 2 137 817 euro un VB finansējums 377 262 euro ;
2028. gadā finansējums plānots indikatīvi 5 331 323 euro, t.sk. donorvalsts finansējums 4 531 625 euro un VB finansējums 799 698 euro;
2029. gadā finansējums plānots indikatīvi 5 312 402 euro, t.sk. donorvalsts finansējums 4 515 542 euro un VB finansējums 796 860 euro .
2030. gadā finansējums plānots indikatīvi 2 278 569 euro, t.sk. donorvalsts finansējums 1 936 784 euro un VB finansējums 341 785 euro;
2031. gadā finansējums plānots indikatīvi 876 008 euro, t.sk. donorvalsts finansējums 744 606 euro un VB finansējums 131 402 euro;
2032. gadā finansējums plānots indikatīvi 34 553 euro, t.sk. donorvalsts finansējums 29 370 euro un VB finansējums 5 183 euro.
Kopā pa gadiem: finansējums plānots indikatīvi 17 647 059 euro, t.sk. donorvalsts finansējums 15 000 000 euro un VB finansējums 2 647 059 euro.
Programmas divpusējās sadarbības aktivitātēm paredzēti 100 000 euro (100% donorvalsts finansējums), tai skaitā:
2025. gadā finansējums plānots indikatīvi 12 290 euro;
2026. gadā finansējums plānots indikatīvi 14 618 euro;
2027. gadā finansējums plānots indikatīvi 14 618 euro;
2028. gadā finansējums plānots indikatīvi 14 618 euro;
2029. gadā finansējums plānots indikatīvi 16 600 euro;
2030. gadā finansējums plānots indikatīvi 16 600 euro;
2031. gadā finansējums plānots indikatīvi 10 656 euro.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Finansējums TP un DSF norādīts EEZ anotācijā (TA-1641).
Programmu īstenošanai nepieciešamie valsts budžeta līdzekļi normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā tiks pieprasīti no 74. resora "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 80.00.00 programmas "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai".
Programmu īstenošanai nepieciešamie valsts budžeta līdzekļi normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā tiks pieprasīti no 74. resora "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 80.00.00 programmas "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai".
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
Norvēģijas finanšu instrumenta ieviešanai jāsagatavo grozījumi Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumenta un Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.-2021. gada perioda vadības likumā, kā arī tam pakārtotajos horizontālajos MK noteikumos.
Par grozījumu izstrādi Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumenta un Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.-2021.gada perioda vadības likumā atbildīga FM un tos ir paredzēts izstrādāt indikatīvi līdz 2026.gada otrajam ceturksnim un tie tiks virzīti steidzamības kārtā.
Par grozījumu izstrādi Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumenta un Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.-2021.gada perioda vadības likumā atbildīga FM un tos ir paredzēts izstrādāt indikatīvi līdz 2026.gada otrajam ceturksnim un tie tiks virzīti steidzamības kārtā.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Nē
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
Saprašanās memorands tiek slēgts, balstoties uz Nolīguma pielikumu, t.i. Protokolu Nr.38.d, atbilstoši kura 6.pantam Norvēģijas finanšu instrumenta finansējums ir pieejams arī Latvijai.
Savukārt donorvalsts Noteikumu viena no sastāvdaļām ir pielikums ar Saprašanās memoranda paraugveidlapu (donorvalsts Noteikumu 2. pielikums). Līdz ar to Saprašanās memorands sagatavots atbilstoši donorvalsts izstrādātai standartformai ar nemainīgo daļu (pamatteksts, kas ir vienāds visām saņēmējvalstīm) un mainīgo daļu (pielikums), kas ietver konkrētās saņēmējvalsts konkrētus ieviešanas pamatelementus.
Savukārt donorvalsts Noteikumu viena no sastāvdaļām ir pielikums ar Saprašanās memoranda paraugveidlapu (donorvalsts Noteikumu 2. pielikums). Līdz ar to Saprašanās memorands sagatavots atbilstoši donorvalsts izstrādātai standartformai ar nemainīgo daļu (pamatteksts, kas ir vienāds visām saņēmējvalstīm) un mainīgo daļu (pielikums), kas ietver konkrētās saņēmējvalsts konkrētus ieviešanas pamatelementus.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Noteikumu projekts neskar sabiedrību tiešā veidā, ņemot vērā, ka Nolīgums par atbalsta piešķīrumu ir pieejams ne tikai Latvijai, bet arī citām saņēmējvalstīm: Bulgārija, Ungārija, Čehijas Republika, Igaunija, Grieķija, Horvātija, Kipra, Lietuva, Malta, Polija, Portugāle, Rumānija, Slovēnija un Slovākija. Nolīguma 6.pantā ir ietverti saņēmējvalstīm paredzētie piešķīrumi, kurus tām dara pieejamus saskaņā ar Nolīguma 9.panta 5.punktu, un Nolīguma 7.pantā minētā Pilsoniskās sabiedrības fonda procentuālā daļa, kas pieejama katrai saņēmējvalstij.
Papildus, lai nodrošinātu nacionālā sākotnējā programmu priekšlikuma izstrādi, FM ir organizējusi jautājuma izskatīšanu ES fondu tematiskajā komitejā, kā arī ir notikušas diskusijas ar iestādēm, FM noteiktajā, indikatīvajā programmu un finansējuma sadalījuma starp iestādēm ietvarā, informējot arī Nevalstisko organizāciju un MK sadarbības memoranda īstenošanas padomi[1], Valsts kanceleju un arī Ārlietu ministriju.
Sabiedrības līdzdalība tika nodrošināta, sagatavojot Saprašanās memoranda saturu, proti, lemjot par Latvijas izvirzītajām prioritātēm un tajā paredzētajām aktivitātēm.
Tāpat atbilstoši MK 2025.gada 3.jūnija sēdes protokola Nr.22, 25.§, 5.3.apkšpunktā norādītajam, programmu apsaimniekotājiem uzdots paralēli sarunām ar donorvalsti programmu izstrādē pilnvērtīgi iesaistīt potenciālos programmu īstenošanā iesaistītos partnerus, sociālos partnerus un nevalstiskās organizācijas.
[1] 29.01.2025. sēdes materiāli pieejami šeit: https://www.mk.gov.lv/lv/nevalstisko-organizaciju-un-ministru-kabineta-sadarbibas-memoranda-istenosanas-padomes-2025-gada-29-janvara-sedes-darba-kartiba
Papildus, lai nodrošinātu nacionālā sākotnējā programmu priekšlikuma izstrādi, FM ir organizējusi jautājuma izskatīšanu ES fondu tematiskajā komitejā, kā arī ir notikušas diskusijas ar iestādēm, FM noteiktajā, indikatīvajā programmu un finansējuma sadalījuma starp iestādēm ietvarā, informējot arī Nevalstisko organizāciju un MK sadarbības memoranda īstenošanas padomi[1], Valsts kanceleju un arī Ārlietu ministriju.
Sabiedrības līdzdalība tika nodrošināta, sagatavojot Saprašanās memoranda saturu, proti, lemjot par Latvijas izvirzītajām prioritātēm un tajā paredzētajām aktivitātēm.
Tāpat atbilstoši MK 2025.gada 3.jūnija sēdes protokola Nr.22, 25.§, 5.3.apkšpunktā norādītajam, programmu apsaimniekotājiem uzdots paralēli sarunām ar donorvalsti programmu izstrādē pilnvērtīgi iesaistīt potenciālos programmu īstenošanā iesaistītos partnerus, sociālos partnerus un nevalstiskās organizācijas.
[1] 29.01.2025. sēdes materiāli pieejami šeit: https://www.mk.gov.lv/lv/nevalstisko-organizaciju-un-ministru-kabineta-sadarbibas-memoranda-istenosanas-padomes-2025-gada-29-janvara-sedes-darba-kartiba
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Norvēģijas finanšu instrumenta ieviešanā iesaistītās institūcijas.
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Iesaistītās institūcijas noteikumu projekta izpildi nodrošina to esošo funkciju un uzdevumu ietvaros.
Funkcijas un uzdevumi netiek grozīti. Jaunu institūciju izveide, esošo institūciju likvidācija vai reorganizācija netiek paredzēta.
Funkcijas un uzdevumi netiek grozīti. Jaunu institūciju izveide, esošo institūciju likvidācija vai reorganizācija netiek paredzēta.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Veicot piesārņoto teritoriju sanāciju, likvidējot piesārņojuma avotus, atsūknējot un attīrot piesārņotos pazemes ūdeņus, rekultivējot piesārņotās teritorijas var iegūt atjaunotu zemes platību, kurā veicināt teritoriju attīstību.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Klimata un enerģētikas ministrija (turpmāk – KEM): Sanācijas rezultātā tiks attīrīta piesārņota teritorija.
EM: Jaunu produktu izstrāde un ieviešanas ražošanā zaļo inovāciju jomā.
EM: Zaļās investīcijas lieliem investīciju projektiem. Zaļo tehnoloģiju (atjaunojamā enerģija, biodegviela, ūdeņraža attīstība utt.), produktu, procesu un pakalpojumu izstrāde un laišana tirgū.
EM: Jaunu produktu izstrāde un ieviešanas ražošanā zaļo inovāciju jomā.
EM: Zaļās investīcijas lieliem investīciju projektiem. Zaļo tehnoloģiju (atjaunojamā enerģija, biodegviela, ūdeņraža attīstība utt.), produktu, procesu un pakalpojumu izstrāde un laišana tirgū.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
KEM: Veicot sanāciju vēsturiski piesārņotā teritorijā, tiks nodrošināta vides stāvokļa un kvalitātes uzlabošana, kā arī piesārņojuma riska samazināšana.
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
TM: Uzlabota korekcijas dienestu personāla kapacitāte ļaus nodrošināt kvalitatīvāku resocializācijas rezultātu notiesātajiem brīvības atņemšanas iestādēs. Paaugstinoties resocializācijas rezultātiem, samazināsies bijušo notiesāto sociālās atstumtības un recidīva risks, kā arī uzlabosies personu un viņu ģimeņu sociālā situācija, veicinot veiksmīgāku reintegrāciju sabiedrībā.
Labklājības ministrija (turpmāk - LM): Paredzamie pasākumi TM, VM un LM jomās kopā veicinās saliedētākas, atbalstošākas attiecības sabiedrībā, mazinot antisociālu darbību risku un seku apjomu.
Labklājības ministrija (turpmāk - LM): Paredzamie pasākumi TM, VM un LM jomās kopā veicinās saliedētākas, atbalstošākas attiecības sabiedrībā, mazinot antisociālu darbību risku un seku apjomu.
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
TM: Ieslodzīto sieviešu vajadzībām atbilstošas un mūsdienīgas ieslodzījuma infrastruktūras izveide pārtrauks soda izpildi sievietēm telpās, kas būvētas citiem mērķiem, laika gaitā pielāgotas ieslodzīto sieviešu izvietošanai, bet nenodrošina to atbilstību ieslodzīto sieviešu vajadzībām. Šobrīd šī infrastruktūra ir kritiski novecojusi un nav izmantojama pilnvērtīgai soda izpildei. Savukārt ieslodzītajiem vīriešiem jau šobrīd ir pieejama moderna infrastruktūra atsevišķās ieslodzījuma vietās (piemēram, Valmieras cietuma renovētie korpusi, no 2026.gada – arī jaunajā Liepājas cietumā).
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Veselības ministrija (turpmāk - VM): Pilotprojekts nodrošina uzlabotu mehānismu nepilngadīgajiem ar atkarību izraisošu vielu lietošanas traucējumiem nepārtrauktai, integrētai ārstniecībai un sociālajai rehabilitācijai ar mērķi uzlabot psihisko veselību un funkcionēšanu, palielināt līdzesību terapijai un mazināt recidīvu un pārdozēšanas risku mērķa grupā, kā arī samazināt neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta izsaukumu gadījumus, stacionāru noslodzi, hospitalizācijas ilgumu, kas saistīti ar atkarību izraisošo vielu lietošanu, un ar atkarības seku ārstēšanu saistītās izmaksas.
VM: Pilotprojektā paredzēta integrētas un multidisciplināras narkoloģiskās palīdzības un sociālās rehabilitācijas sistēmas izveide nepilngadīgajiem ar psihiskiem un uzvedības traucējumiem atkarību izraisošu vielu lietošanas dēļ. Pilotprojekta īstenošana būtiski ietekmēs sabiedrības veselību, nodrošinot pilotprojektā iesaistītajai mērķa grupai nepārtrauktu ārstniecības un atbalsta pakalpojumu pieejamību un to pēctecību. Pilotprojektā iesaistītās personas paredzēts integrēt sabiedrībā, mazinot riskus tām atkārtoti pievērsties narkoloģisko vielu lietošanai un tādējādi apdraudot savu veselību un drošību, kā arī sabiedrības kopējo drošību un veselības aprūpes pakalpojumu padziļinātu izmantošanu turpmākajos gados, cīnoties ar narkoloģiskās atkarības izraisītajām veselības, tai skaitā, psihiskās veselības, sekām.
VM: Pilotprojektā paredzēta integrētas un multidisciplināras narkoloģiskās palīdzības un sociālās rehabilitācijas sistēmas izveide nepilngadīgajiem ar psihiskiem un uzvedības traucējumiem atkarību izraisošu vielu lietošanas dēļ. Pilotprojekta īstenošana būtiski ietekmēs sabiedrības veselību, nodrošinot pilotprojektā iesaistītajai mērķa grupai nepārtrauktu ārstniecības un atbalsta pakalpojumu pieejamību un to pēctecību. Pilotprojektā iesaistītās personas paredzēts integrēt sabiedrībā, mazinot riskus tām atkārtoti pievērsties narkoloģisko vielu lietošanai un tādējādi apdraudot savu veselību un drošību, kā arī sabiedrības kopējo drošību un veselības aprūpes pakalpojumu padziļinātu izmantošanu turpmākajos gados, cīnoties ar narkoloģiskās atkarības izraisītajām veselības, tai skaitā, psihiskās veselības, sekām.
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
TM: Pilnveidojot ieslodzīto sieviešu soda izciešanas apstākļus, tiks nodrošināta infrastruktūras atbilstība Eiropas cietumu noteikumos un citos starptautiskajos dokumentos ietvertajiem standartiem, tādējādi veicinot cilvēktiesību un demokrātisku vērtību ievērošanu.
VM: Pilotprojekts ietver tiesiskā regulējumā paredzētu pilot-mehānismu nepilngadīgo obligātai ārstēšanai bez viņu un/vai pārstāvju piekrišanas, savienojot to ar tiesas kontroli, ārsta izvērtējumu un tiesas lēmuma apstrīdēšanas mehānismiem, kā tas noteikts 2025. gada grozījumos Ārstniecības likumā. Tādējādi tiek nodrošināts, ka ārstniecība tiek veikta saskaņā ar Ārstniecības un Pacientu tiesību likumā noteiktajiem nosacījumiem par informētu piekrišanu, izvērtējumu, bāriņtiesas institūcijas iesaisti un ārstu konsīlija lēmumiem u.c., līdz ar to pilnībā ievērojot samērīguma, bērna vislabāko interešu un tiesiskās aizsardzības principus, un cilvēktiesības.
VM: Pilotprojekts ietver tiesiskā regulējumā paredzētu pilot-mehānismu nepilngadīgo obligātai ārstēšanai bez viņu un/vai pārstāvju piekrišanas, savienojot to ar tiesas kontroli, ārsta izvērtējumu un tiesas lēmuma apstrīdēšanas mehānismiem, kā tas noteikts 2025. gada grozījumos Ārstniecības likumā. Tādējādi tiek nodrošināts, ka ārstniecība tiek veikta saskaņā ar Ārstniecības un Pacientu tiesību likumā noteiktajiem nosacījumiem par informētu piekrišanu, izvērtējumu, bāriņtiesas institūcijas iesaisti un ārstu konsīlija lēmumiem u.c., līdz ar to pilnībā ievērojot samērīguma, bērna vislabāko interešu un tiesiskās aizsardzības principus, un cilvēktiesības.
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
VM; LM: Projekts nodrošina bērna vislabāko interešu prioritātes principa īstenošanu, paredzot nepilngadīgajiem pielāgotu aprūpi ar visaptverošu riska izvērtējumu un, ja nepieciešams, tiesas noteiktu obligāto narkoloģisko ārstēšanu bez piekrišanas ar neatkarīgu ekspertīzi, bērna uzklausīšanu un lēmuma apstrīdēšanas tiesībām, saskaņā ar Bērnu tiesību aizsardzības, Ārstniecības un Pacientu tiesību likumiem. Pozitīvi ietekmē bērna labākās intereses visos ar viņa dzīvi saistītajos aspektos, sekmējot emocionālā līdzsvara atjaunošanu, veselīgu prasmju attīstību un pozitīvu skatījumu uz nākotni.
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
NOR Anotācijas 1.pielikums_290925
2. pielikums
Nosaukums
NOR Anotācijas 2.pielikums_290925
3. pielikums
Nosaukums
NOR Anotācijas 3.pielikums_290925
