21-TA-51: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 29. maija noteikumos Nr. 374 "Līdzfinansējuma piešķiršanas, vadības, uzraudzības un kontroles kārtība sabiedrības integrācijas veicināšanai un nevalstiskā sektora attīstības programmu un projektu īstenošanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts sagatavots pēc Sabiedrības integrācijas fonda (turpmāk – Fonds) iniciatīvas.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekts paredz grozījumus Ministru kabineta 2012.gada 29.maija noteikumos Nr.374 “Līdzfinansējuma piešķiršanas, vadības, uzraudzības un kontroles kārtība sabiedrības integrācijas veicināšanai un nevalstiskā sektora attīstības programmu un projektu īstenošanai” (turpmāk – MK noteikumi Nr.374), nosakot piecu darbdienu termiņu informācijas saņemšanai no projektu īstenotāja papildu informācijas sniegšanas gadījumā Fondā, kā arī tehniska rakstura precizējumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
MK noteikumi Nr.374 nosaka kārtību, kādā Fonds piešķir līdzfinansējumu nevalstiskajām organizācijām, kā arī atbalstīto projektu vadības, uzraudzības un kontroles kārtību. Finansējuma avots Fonda uzraudzībā esošajām programmām ir valsts budžeta līdzekļi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd pastāv augsts risks par noslēguma pārskatu izvērtēšanas termiņu ieilgšanu, kas ietekmē savlaicīgu pārskatu apstiprināšanu un maksājumu veikšanu projektu īstenotajiem, jo kā papildu administratīvs slogs šobrīd ir MK noteikumu Nr.374 nosacījums par 10 darbdienu termiņu informācijas saņemšanai no projektu īstenotāja, ja pēc pārskata iesniegšanas ir nepieciešams sniegt papildu informāciju Fondā. Projektu īstenotāji noslēguma pārskatus par sasniegtajiem rezultātiem un apgūto finansējumu iesniedz pēc projektu īstenošanas, kā rezultātā no oktobra vidus līdz decembra sākumam Fonds saņems izvērtēšanai noslēguma pārskatus, kas veido 62% no Fonda uzraudzībā esošajiem projektiem.
Katrai programmai tiek izstrādāts savs konkursa nolikums un tajā tiek iekļautas specifiskas prasības attiecībā uz pretendentiem, MK noteikumu Nr.374 nosacījumi par ārvalstīs reģistrētām organizācijām var attiekties ne tikai uz diasporu nevalstisko organizāciju atbalsta programmām, bet arī uz citām Fonda uzraudzībā esošām programmām, kurās projektu īstenotāji var būt nevalstiskās organizācijas.
Fonds var piešķirt līdzfinansējumu nevalstisko organizāciju darbībām, kurām atbalsts var kvalificēties kā komercdarbības atbalsts.
Tehniskas neprecizitātes.
Katrai programmai tiek izstrādāts savs konkursa nolikums un tajā tiek iekļautas specifiskas prasības attiecībā uz pretendentiem, MK noteikumu Nr.374 nosacījumi par ārvalstīs reģistrētām organizācijām var attiekties ne tikai uz diasporu nevalstisko organizāciju atbalsta programmām, bet arī uz citām Fonda uzraudzībā esošām programmām, kurās projektu īstenotāji var būt nevalstiskās organizācijas.
Fonds var piešķirt līdzfinansējumu nevalstisko organizāciju darbībām, kurām atbalsts var kvalificēties kā komercdarbības atbalsts.
Tehniskas neprecizitātes.
Risinājuma apraksts
Lai veiktu valsts budžeta programmās paredzēto līdzekļu izmaksu budžeta gada ietvaros, un vienlaikus lai nodrošinātu kvalitatīvu projektu uzraudzību un efektīvu komunikāciju ar projektu īstenotajiem, būtu nepieciešams noteikt piecu darbdienu termiņu informācijas saņemšanai no projektu īstenotāja papildu informācijas sniegšanas gadījumā Fondā. Līdzšinējā prakse parāda, ka projektu īstenotāji informāciju sagatavo salīdzinoši operatīvi, vidēji ir piecas dienas, līdz ar to nav pazīmju, ka jaunais regulējums varētu palielināt administratīvo slogu. Vienlaikus arī projektu īstenotāji būtu ieinteresēti, lai noslēguma pārskatu izvērtēšana un informācijas apmaiņas process notiktu pēc iespējās īsākā termiņā un noslēguma maksājums varētu tiktu veikts no Fonda puses.
Fonds ievieš valsts budžeta finansētās programmas dažādās jomās, nosakot prasības projektu iesniedzējiem katrā konkursa nolikumā atsevišķi un atbilstoši jomas specifikai. Piešķirot finansējumu arī ārvalstu organizācijām, piemēram, Mediju atbalsta fondā, kategorijā “Diasporas mediji” tiek noteikts, ka atbalsts tiek piešķirts sabiedriski nozīmīga un kvalitatīva satura veidošanai Latvijas diasporai diasporas medijos, tādējādi saglabājot diasporas saikni ar Latviju un tās kultūru, vai veicinot diasporas pārstāvju interesi par iespēju atgriezties uz dzīvi Latvijā. Tādējādi, lai normatīvo aktu regulējums neierobežotu projektu pieteicēju loku, bet vienlaikus nodrošinātu, ka finansējuma saņēmēji stiprina Latvijas saikni ar ārvalstīs dzīvojošiem latviešiem, būtu jānosaka, ka ārvalstīs reģistrētām organizācijām mērķauditorija ir Latvijas diaspora ārvalstīs. Tādējādi netiktu ierobežotas arī mediju nozares organizācijas ārvalstīs, kuru mērķis var nebūt saistīts tieši ar Latvijas diasporas pārstāvēšanu ārvalstīs, taču vērsts uz Latvijas diasporas mērķauditoriju. Tā rezultātā nepieciešams svītrot ierobežojošas normas MK noteikumos Nr.374, kas nosaka uz kurām programmām var pieteikties ārvalstīs reģistrētas nevalstiskās organizācijas, un precizēt, ka projekta iesniedzējs var būt ārvalstī reģistrēta organizācija, kuras mērķauditorija ir Latvijas diaspora ārvalstīs.
MK noteikumu Nr.374 10.4.punktā tiek papildināts, ka izstrādājot konkursa nolikumu un iekļaujot tajā izmaksu attiecināmības nosacījumus, iekļauj arī (ja attiecināms) komercdarbības atbalsta normas.
Tiek tehniski precizēta atsauce uz Publisko iepirkumu likumu un Fonda tīmekļa vietnes adresi.
Fonds ievieš valsts budžeta finansētās programmas dažādās jomās, nosakot prasības projektu iesniedzējiem katrā konkursa nolikumā atsevišķi un atbilstoši jomas specifikai. Piešķirot finansējumu arī ārvalstu organizācijām, piemēram, Mediju atbalsta fondā, kategorijā “Diasporas mediji” tiek noteikts, ka atbalsts tiek piešķirts sabiedriski nozīmīga un kvalitatīva satura veidošanai Latvijas diasporai diasporas medijos, tādējādi saglabājot diasporas saikni ar Latviju un tās kultūru, vai veicinot diasporas pārstāvju interesi par iespēju atgriezties uz dzīvi Latvijā. Tādējādi, lai normatīvo aktu regulējums neierobežotu projektu pieteicēju loku, bet vienlaikus nodrošinātu, ka finansējuma saņēmēji stiprina Latvijas saikni ar ārvalstīs dzīvojošiem latviešiem, būtu jānosaka, ka ārvalstīs reģistrētām organizācijām mērķauditorija ir Latvijas diaspora ārvalstīs. Tādējādi netiktu ierobežotas arī mediju nozares organizācijas ārvalstīs, kuru mērķis var nebūt saistīts tieši ar Latvijas diasporas pārstāvēšanu ārvalstīs, taču vērsts uz Latvijas diasporas mērķauditoriju. Tā rezultātā nepieciešams svītrot ierobežojošas normas MK noteikumos Nr.374, kas nosaka uz kurām programmām var pieteikties ārvalstīs reģistrētas nevalstiskās organizācijas, un precizēt, ka projekta iesniedzējs var būt ārvalstī reģistrēta organizācija, kuras mērķauditorija ir Latvijas diaspora ārvalstīs.
MK noteikumu Nr.374 10.4.punktā tiek papildināts, ka izstrādājot konkursa nolikumu un iekļaujot tajā izmaksu attiecināmības nosacījumus, iekļauj arī (ja attiecināms) komercdarbības atbalsta normas.
Tiek tehniski precizēta atsauce uz Publisko iepirkumu likumu un Fonda tīmekļa vietnes adresi.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- nevalstiskās organizācijas
Ietekmes apraksts
Nevalstiskās organizācijas, kas saņem Fonda līdzfinansējumu projektu īstenošanai.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, Sabiedrības integrācijas fondsNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Informācija par noteikumu projekta izstrādi ir publicēta Finanšu ministrijas tīmekļvietnē un Ministru kabineta tīmekļvietnē.
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Sabiedrības pārstāvji varēja līdzdarboties noteikumu projekta izstrādē, rakstveidā sniedzot viedokļus par projektu, kas 2021. gada 23. augustā publicēts Finanšu ministrijas tīmekļvietnē sadaļā “Sabiedrības līdzdalība” – “Tiesību aktu projekti” – “Valsts budžeta politika”, adrese: https://www.fm.gov.lv/lv/valsts-budzeta-politika un Ministru kabineta tīmekļvietnē sadaļā “Valsts kanceleja” – “Sabiedrības līdzdalība”, adrese: https://www.mk.gov.lv/lv/ministru-kabineta-diskusiju-dokumenti.
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Viedokļi netika saņemti.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Finanšu ministrija
- Sabiedrības integrācijas fonds
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Noteikumu projekta izpilde tiks nodrošināta Fonda esošo funkciju un cilvēkresursu ietvaros, kā arī nav paredzēta jaunu institūciju izveide, esošu institūciju likvidācija vai reorganizācija.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi